Dostępne 21 pytań w: Poddziałanie 9.3.3 Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacji ogólnokształcącej ×
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju o komplementarności projektów dofinansowanych z EFS i EFRR decyduje charakter działań planowanych do realizacji, bowiem sam fakt wpisywania się projektu infrastrukturalnego w ogólne cele edukacyjne wskazane dla interwencji EFS nie stanowi wystarczającej podstawy do uznania go za uzasadniony i zgodny z zasadami określonymi w Umowie Partnerstwa. Wnioskodawca aplikujący o fundusze na infrastrukturę placówek edukacyjnych powinien więc wykazać dla danej placówki konkretną koncepcję wsparcia realizacji procesu edukacyjnego w obszarach dofinansowanych dzięki interwencji EFS, uzupełnionych o niezbędne działania finansowane z EFRR. Zgodnie z definicją, komplementarność to dopełnianie się np. działań w ramach programów, projektów prowadzące do realizacji określonego celu. W tym przypadku dotyczy on celu tematycznego 10 Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie, którego wiodącym funduszem jest EFS, a wsparcie infrastrukturalne finansowane z EFRR ma jedynie charakter subsydiarny w stosunku do przedsięwzięć realizowanych z EFS.
W przypadku projektów infrastrukturalnych z Działania 9.3 możliwe są do realizacji dwa modele zapewnienia komplementarności:
a) powiązanie uzupełniające interwencji z EFS i EFRR o charakterze ogólnym (np. działania edukacyjne z 8.1.2 i budowa niezbędnej dla prawidłowego rozwoju fizycznego uczniów sali gimnastycznej),
b) powiązanie bezpośrednie interwencji z EFS i EFRR (np. wyposażenie oraz zajęcia zawodowe z EFS prowadzone w zmodernizowanej albo nowej sali/laboratorium).
Projekty „miękkie” finansowane z EFS muszą wynikać z indywidualnej diagnozy potrzeb danej placówki, która obrazuje panujące w danej placówce warunki oraz potrzeby uczniów, nauczycieli, zapotrzebowanie sprzętowe itd. Diagnoza powinna być wykonana zgodnie z wymogami określonymi w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Najważniejsze wnioski wynikające z diagnozy mogą zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2015r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, dyrektor szkoły/placówki może przygotować plan działań rozwojowych, diagnozę pracy szkoły/placówki, których odpowiednie wnioski również mogą być wykorzystane jako uzasadnienie planowanych działań we wniosku o dofinansowanie. Finalnie, dopełnieniem projektów „miękkich” dotyczących prawidłowej realizacji procesu edukacyjnego, jeżeli jest to niezbędne i wynika z przeprowadzonej diagnozy, mogą być działania finansowane z EFRR.
Należy również zauważyć, że jednym z obszarów, które mogą być podjęte w diagnozie jest podejście placówki do wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyniki diagnozy w tym zakresie powinny wskazywać na potrzebę (o ile taka istnieje) wsparcia „miękkiego”, które jest domeną EFS i/lub „twardego”, które przyczyni się do uzupełnienia luk w infrastrukturze i tym samym przyczyni się do wsparcia realizacji procesu edukacyjnego również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (definicja zawarta w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020). Również w tego typu przypadkach możliwe wydaje się wsparcie infrastruktury kultury fizycznej umożliwiające np. rozwój fizyczny, aktywność, integrację w grupie oraz kształtowanie umiejętności kreatywności czy pracy zespołowej. Jedno z możliwych rozwiązań zachowania komplementarności między funduszami w zakresie infrastruktury sportowej stanowi opisany wyżej przypadek dot. dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Należy zaznaczyć, że kwestia komplementarności może zostać przedstawiona we wniosku o dofinansowanie w różnoraki sposób i powinna być rozpatrywana w sposób indywidualny.
Podsumowując, należy stwierdzić, że w kwestii powiązań między projektami dofinansowanymi z EFRR i EFS istotne jest by były komplementarne na poziomie danej placówki oraz wynikały z koncepcji (analizy potrzeb) przygotowanej przez wnioskodawcę i wspólnie służyły celom określonym w Umowie Partnerstwa dla CT 10.
W ramach Poddziałania 9.3.3 dopuszcza się możliwość realizowania projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, a w związku z tym na etapie składania wniosku o dofinansowanie wymagane będzie przedstawienie programu funkcjonalno-użytkowego oraz pełnej dokumentacji dotyczącej postępowania OOŚ. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w przypadku realizacji projektu w ww. trybie, jednym z warunków złożenia wniosku o płatność jest wcześniejsze przekazanie do Instytucji Zarządzającej WRPO 2014+ dokumentów/decyzji/pozwoleń/zgłoszeń niezbędnych do rozpoczęcia rzeczowej realizacji inwestycji. Należy podkreślić, że zgodnie z Regulaminem konkursu realizacja projektu powinna zakończyć się najpóźniej 30 czerwca 2018 r., co również należy mieć na uwadze wybierając tryb, w jakim będzie realizowany projekt.
W myśl Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 nie przewiduje się dofinansowania hal widowiskowo-sportowych.
W ramach konkursu, w celu zachowania zasady komplementarności wewnątrzprogramowej WRPO 2014+, uzyskanie wsparcia z EFRR w ramach Poddziałania 9.3.3 możliwe jest wyłącznie w powiązaniu z odpowiadającymi zakresem/przedmiotem projektu działaniami realizowanymi z EFS w ramach Poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne - projekty konkursowe”. Warunkiem wsparcia projektu w ramach Poddziałania 9.3.3 będzie także kryterium podmiotowe, a więc ten sam podmiot musi być Wnioskodawcą/Beneficjentem również w Poddziałaniu 8.1.2 WRPO 2014+.
Komplementarność podmiotowa zostanie zachowana w przypadku, gdy we wniosku dla Poddziałania 8.1.2 jako Wnioskodawcę wskazano zarówno jednostkę samorządu terytorialnego jak i placówkę oświatową, a we wniosku dla Poddziałania 9.3.3 Wnioskodawcą będzie wyłącznie dana jednostka samorządu terytorialnego.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nr RPWP.09.03.03-IZ-00-30-001/16 podmiotem uprawnionym do ubiegania się o wsparcie może być organizacja pozarządowa, tak więc możliwe jest partnerstwo organizacji pozarządowej (np. stowarzyszenia) z gminą. W celu wspólnej realizacji projektu współfinansowanego ze środków WRPO 2014+ może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie. Partnerem w projekcie może zostać podmiot niepodlegający wykluczeniu z otrzymania dofinansowania na podstawie art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Szczegółowe zapisy dotyczące partnerstwa znajdują się w części III.H Regulaminu.
W ramach konkursu 9.3.3 powiat może złożyć projekt, który będzie obejmował pięć placówek oświatowych. Nie ma zatem problemu w aplikowaniu o wsparcie dla projektów zintegrowanych EFRR-EFS. Należy jednak pamiętać, że projekt złożony w ramach Poddziałania 9.3.3 musi być komplementarny z projektami wybranymi do dofinansowania w ramach Poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne – projekty konkursowe” WRPO 2014-2020. Jeżeli w Poddziałaniu 8.1.2 któryś z wniosków komplementarnych zostanie oceniony negatywnie wówczas cały projekt EFRR również uzyskuje ocenę negatywną.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu możliwa jest modernizacja i adaptacja istniejących placówek oraz/lub ich wyposażenie. Nie ma natomiast możliwości budowy nowej infrastruktury „Małych Koperników“. Ponadto dopuszczona została lokalizacja tego typu placówek w obiektach, które pierwotnie nie miały funkcji edukacyjnych, ale nabędą ją poprzez umieszczenie w nich instytucji popularyzujących naukę.
Niezbędnym załącznikiem jest Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji - wraz z uchwałą budżetową i/lub WPF lub innym wiarygodnym dokumentem poświadczającym posiadanie zabezpieczenia finansowego. Jeżeli Wnioskodawca nie załączy obligatoryjnych załączników na etapie składania wniosku o dofinansowanie zostanie poproszony o dostarczenie dokumentów na etapie korekty wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w przypadku wystąpienia braków lub błędów formalnych (m.in. dotyczących kompletności wniosku), DWP wzywa Wnioskodawcę do poprawy wniosku i/lub uzupełnienia dokumentacji aplikacyjnej w wyznaczonym terminie (dotyczy kryteriów formalnych, w przypadku których istnieje możliwość jednorazowej korekty). Wnioski, które nie zostaną poprawione lub uzupełnione zgodnie z pismem o korektę/uzupełnienie zostają ocenione negatywnie.
W ramach Poddziałania 9.3.3 możliwe jest otrzymanie dofinansowania na prace budowlane (budowa, przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja) jak również na zakup wyposażenia (sprzęt i pomoce dydaktyczne służące realizacji zadań dydaktycznych) bez konieczności budowy, przebudowy, rozbudowy czy modernizacji placówek. Możliwe jest także łączenie w jednym przedsięwzięciu tych dwóch elementów. Decyzja co do przedmiotu projektu należy do Wnioskodawcy. Ponadto należy pamiętać, że zakupione w ramach projektu wyposażenie musi honorować regulacje Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Koszty sporządzenia studium wykonalności stanowią wydatek kwalifikowalny w projekcie.
Warunkiem kwalifikowalności wydatku o wartości od 5 000,00 PLN do 50 000,00 PLN netto jest uprzednie przeprowadzenie i udokumentowanie rozeznania rynku co najmniej poprzez:
lub
Szczegółowe zasady postępowania w przypadku wyboru oferty przedstawione zostały w „Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego” publikowanych na Stronie internetowej Programu oraz na Portalu, które jesteście Państwo zobowiązani stosować.
Możliwe jest ogłoszenie przetargu/upublicznienie zapytania ofertowego jak również podpisanie umowy z wykonawcą przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, jednakże w odniesieniu do wszystkich wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach projektu Wnioskodawca jest zobowiązany stosować zasady określone w „Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”. Ponadto należy zwrócić uwagę na zapis ww. Wytycznych wskazujący, że koszty są kwalifikowalne, jeżeli zostały poniesione nie wcześniej niż 1 stycznia 2014 r.
Operacje nie mogą zostać wybrane do wsparcia z EFRR, jeśli zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem do Instytucji Zarządzającej wniosku o dofinansowanie w ramach programu operacyjnego, niezależnie od tego, czy wszystkie powiązane płatności zostały dokonane przez beneficjenta. Regulacja ta wynika z rozporządzenia ogólnego i w praktyce oznacza, że projekt jako całość nie może być zakończony przed złożeniem. Nie stanowi problemu kwalifikowalność studium wykonalności, jeżeli projekt rzeczowo nie został zakończony.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu (część III, pkt B, ppkt 1) dofinansowanie nie może zostać udzielone projektom termomodernizacyjnym. Przedsięwzięcia termomodernizacyjne zostały przewidziane do realizacji w Działaniu 3.2 WRPO 2014+.
Projekt z Poddziałania 8.1.2 powinien zostać zrealizowany na bazie infrastruktury dofinansowanej w ramach Poddziałania 9.3.3.
Zgodnie z Regulaminem konkursu nr RPWP.09.03.03-IZ-00-30-001/16 koszty osobowe stanowią wydatek niekwalifikowalny.
Zgodnie z Regulaminem konkursu nr RPWP.09.03.03-IZ-00-30-001/16 nie ma możliwości wniesienia wkładu własnego w formie niepieniężnej.
W opisanym przypadku podmiotem uprawnionym do ubiegania się o wsparcie jest jednostka samorządu terytorialnego, czyli powiat. W ramach konkursu, w celu zachowania zasady komplementarności wewnątrzprogramowej WRPO 2014+, uzyskanie wsparcia z EFRR w ramach Poddziałania 9.3.3 możliwe będzie wyłącznie w powiązaniu z odpowiadającymi zakresem/przedmiotem projektu działaniami realizowanymi z EFS w ramach Poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne - projekty konkursowe”. Warunkiem wsparcia projektu w ramach Poddziałania 9.3.3 będzie także kryterium podmiotowe, a więc ten sam podmiot musi być Wnioskodawcą/Beneficjentem również w Poddziałaniu 8.1.2 WRPO 2014+.
Komplementarność podmiotowa zostanie zachowana w przypadku, gdy we wniosku dla Poddziałania 8.1.2 jako Wnioskodawcę wskazano zarówno jednostkę samorządu terytorialnego jak i placówkę oświatową, a we wniosku dla Poddziałania 9.3.3 Wnioskodawcą będzie wyłącznie dana jednostka samorządu terytorialnego.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego ze względów formalno-prawnych Beneficjentem może być wyłącznie dana jednostka, a nie szkoła samodzielnie.
Obowiązek spełnienia przesłanki inwestycji początkowej dotyczy przedsiębiorców wnioskujących o udzielenie regionalnej pomocy inwestycyjnej zgodnie z Rozporządzeniami Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Regulamin konkursu nr RPWP.09.03.03-IZ-00-30-001/16 nie przewiduje możliwości wystąpienia regionalnej pomocy inwestycyjnej, w związku z tym spełnienie ww. przesłanki nie dotyczy Wnioskodawców.
Możliwe jest rozpoczęcie realizacji inwestycji przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, jednakże w odniesieniu do wszystkich wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach projektu Wnioskodawca jest zobowiązany stosować zasady określone w „Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”. Ponadto należy zwrócić uwagę na zapis ww. Wytycznych wskazujący, że koszty są kwalifikowalne jeżeli zostały poniesione nie wcześniej niż 1 stycznia 2014 r.
Możliwe jest ogłoszenie przetargu, jak również podpisanie umowy z wykonawcą przed złożeniem wniosku o dofinansowanie oraz przed ogłoszeniem konkursu, jednakże w odniesieniu do wszystkich wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach projektu Wnioskodawca zobowiązany jest stosować zasady określone w „Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”.
Modernizowane i adaptowane pomieszczenia mogą być wykorzystywane na potrzeby działań służących promocji nauki i innowacji wśród uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych kształcenia ogólnego. Ponadto zwracam uwagę, że zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu inwestycje w infrastrukturę szkolnictwa wyższego w odniesieniu do działań promujących naukę i innowacyjność wśród uczniów niższych poziomów edukacji realizowane są pod warunkiem wcześniejszego uzyskania pozytywnej opinii Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie planowanej inwestycji.
Wsparcie dotyczące inwestycji w infrastrukturę szkolnictwa wyższego w odniesieniu do działań promujących naukę i innowacyjność wśród uczniów niższych poziomów edukacji powinno wynikać z inteligentnych specjalizacji lub strategii rozwoju regionalnego oraz odpowiadać na zidentyfikowane deficyty, poparte weryfikowalnymi danymi.
W ramach Poddziałania 9.3.3 „Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacji ogólnokształcącej” nie przewiduje się wsparcia infrastruktury służącej przeprowadzaniu zajęć dydaktycznych na poziomie wyższym.
W takim przypadku wystarczy sporządzić analizę wielokryterialną uproszczoną w postaci tabelarycznej i opisowej.
Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 oraz deklaracja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną powinny obejmować cały zakres wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym w tych dokumentach należy wymienić inwestycje objęte kosztami kwalifikowanymi oraz niekwalifikowanymi. W tym przypadku zaświadczenie oraz deklaracja powinny obejmować budowę szkoły oraz przedszkola, jeżeli inne obiekty nie zostały ujęte we wniosku o dofinansowanie.