Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 18 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 18 Next Page
Page Background

ryzyka i oczekiwanych korzyści, przy czymekonomia be-

hawioralna przekonuje, że znacznie bardziej obawiamy

się straty posiadanych zasobów, niż utraty przyszłych ko-

rzyści, nawet obarczonychniewielkimryzykiem. Oznacza

to, co zresztą potwierdzają badania prowadzone przez

zespół prof. dr hab. Wandy M. Gaczek, że wielkopolskie

przedsiębiorstwa jeszcze niedawno wolały angażować

się w przedsięwzięcia o niskim poziomie innowacyjno-

ści, ale jednocześnie mało ryzykowne (niewielki zysk, ale

pewny). Wtakiej sytuacji nieodzowne jest szeroko pojęte

wsparcie publiczne. Wciąż mamy duże niewykorzystane

rezerwy w Wielkopolsce na styku nauka – biznes. Doty-

czy to zarówno tak prozaicznych działań jak pisanie prac

awansowych na potrzeby jasno zdefiniowanych prob-

lemów biznesowych danej firmy, ale też bardziej skom-

plikowanych wspólnych badań stosowanych czy roz-

wojowych, prowadzonych przez naukowców na rzecz

wielkopolskich przedsiębiorstw. Myślę, że najważniejsze

jest jednak przyjęcie założenia, że innowacje powinny

być wstępemdo eksportu. Jeśli bowiempomoc publicz-

na zostanie skierowana do przedsiębiorstwa, które de-

klaruje podjęcie działalności innowacyjnej pozwalającej

podbić rynek regionalny, to taka pomoc jednej firmie bę-

dzie uderzać w inne firmy w regionie, które takiej pomo-

cy nie uzyskały (w teorii gier mówi się w takimwypadku

o „grze o sumie zerowej”). Synergię w ramach pomocy

publicznej można osiągnąć, jeśli przedsiębiorstwa z re-

gionu, najlepiej współpracując ze sobą np. w ramach kla-

stra, będą rozszerzać swoją działalność na inne regiony

i kraje. Czas już odejść od stwierdzenia, że „najgorszym

konkurentem jest mój sąsiad”. Czas, by zacząć budować

lokalne i regionalne konsorcja wielkopolskich firm, któ-

re będą wykraczać w definiowaniu celów biznesowych

poza granice regionu. Takiemu podejściu sprzyja nowa

alokacja finansowa polityki spójności na lata 2014-2020.

 W obecnej perspektywie na wspieranie działań

innowacyjnych przeznaczono ogromną pulę pienię-

dzy. Jaką rolę w kreowaniu innowacji odgrywają re-

gionalne programy operacyjne?

 Nowoczesna gospodarka nie może funkcjonować bez

pomocy publicznej, czego przykładem są wymienione

wcześniej największe gospodarki światowe, choć nie za-

wsze ta pomoc przyjmuje postać polityki spójności. Dzia-

łania prowadzone w ramach WRPO były w latach 2007-

2013 uzupełniane działaniami finansowanymi z innych

programów operacyjnych, które pozwalają realizować

krajową politykę w regionie. Z dostępnych danych wy-

ciągnąćmożnawniosek, żewszystkie założone cele doty-

czące polityki innowacyjnej zostały osiągnięte. Z punktu

widzenia zadań lokalnego systemu innowacji stosunko-

wo niewielkie środki zostały przeznaczone na wsparcie

internacjonalizacji, ale wynikało to z założeń programo-

wych w całej Polsce. Internacjonalizacja była jednak silnie

eksponowanawzaktualizowanej Regionalnej Strategii In-

nowacji dla Wielkopolski i władze regionu miały czas, by

przygotować siędonowychwyzwań. Na szczęście, walo-

kacji 2014-2020 przeznaczono znacznie więcej środków

nawsparcie działalności eksportowej i międzynarodowej.

 Jak Pan ocenia stopień innowacyjności wielkopol-

skichprzedsiębiorstw?

 Poprawia się. W badaniach, które prowadziliśmy z ze-

społem prof. dr hab. Wandy Gaczek od 2003 roku, przed