Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 18 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 18 Next Page
Page Background

mu innowacji, z którym nie za bardzo wiadomo co robić

w kontekście innowacji. Jednak są na świecie prowadzo-

ne programy otwartych innowacji (ang. „open innova-

tions”), bazujące na pomysłach społeczeństwa opartego

na wiedzy, rozwiązania „tryvertisingu”, polegające na te-

stowaniu prototypów w zamkniętej grupie świadomych

konsumentów czy takie projekty jak program robotyza-

cji prowadzony przez Samsunga, w którym koreańskie

gospodynie domowe testują w badaniach panelowych

zaawansowane technologicznie maszyny, które niedłu-

go będą podbijać rynki zagraniczne. Jeśli chodzi o sekto-

ry, w których drzemie największy potencjał rozwojowy,

to problem ten został formalnie rozstrzygnięty poprzez

zdefiniowanie tzw. inteligentnych specjalizacji w ramach

zaktualizowanej Regionalnej Strategii Innowacji dlaWiel-

kopolski. Ich wybór należy uznać za właściwy, uwzględ-

nia bowiem zarówno sektory od lat decydujące o sile

Wielkopolski, jak i sektory, których rozwój będziewyzwa-

niem dla całego środowiska gospodarczego w nadcho-

dzących latach. W ramach specjalizacji nazwanej „Roz-

wojem opartym na ICT”, warto wspomnieć o sektorze

nowoczesnych usług biznesowych (BPO/SSC), którego

dynamika wpisuje się w ogólnoświatowy trend przeno-

szenia centrówusługwspólnych i innych korporacyjnych

procesów biznesowych do krajów Europy Środkowej,

wśród których Polska jest liderem. Pozycja Poznania

w tym sektorze jest nieadekwatna do posiadanego po-

tencjału zarówno kadrowego, jak i biurowego.

Alokacja 2014-2020 jest ostatnim tak dużym zastrzykiem

pieniędzy publicznych w Polsce. Po roku 2020 fundusze

dostępne w ramach polityki spójności zostaną znacznie

ograniczone. Nie możemy zmarnować tej okazji. Pienią-

dze publiczne wydawane w latach 2007-2013 można

było wydać lepiej. Na przykład głównym beneficjentem

projektów realizowanychw ramach Programu Operacyj-

nego Kapitał Ludzki w Polsce były podmioty organizu-

jące szkolenia. Nie do końca sprawdziły się też działania

służące budowie e-administracji. Natomiast, jak wynika

z moich badań, bardzo korzystnie ocenić należy pomoc

publiczną przeznaczoną na działalność B+R oraz wspar-

cie innowacyjnych programów nauczania na wszystkich

poziomach edukacji. Dlatego niezmiernie cieszy fakt

zwiększenia środków na te właśnie cele w najbliższych

latach.

Rozmawiał:

Łukasz Karkoszka