13
nasz region 4 | 2015
Zapowiedzi
Po torach unijnego wsparcia
Duże zmiany czekają podróżujących koleją po Wielkopolsce. Dzięki zaplanowanym
inwestycjom, współfinansowanym ze środków WRPO 2014+, zwiększy się prędkość
przejazdu pociągów i skróci czas podróży. Zmodernizowane zostaną też stacje kole-
jowe. Do 2020 roku prace toczyć się będą na czterech kluczowych odcinkach.
Lokomotywa zmian ruszyła
List Intencyjny w sprawie realizacji projektów infrastruktury kole-
jowej w ramach WRPO 2014+ podpisany został 9 października.
Sygnatariuszami dokumentu ze strony samorządu byli Marek Woź-
niak, marszałek Województwa Wielkopolskiego i Wojciech Janko-
wiak, wicemarszałek, PKP PLK reprezentowali Andrzej Filip Woj-
ciechowski, prezes zarządu i Marcin Mochocki, członek zarządu,
dyrektor ds. realizacji inwestycji.
– Od lat dbamy o rozwój transportu kolejowego i zakup nowoczes-
nego taboru z budżetu europejskiego i województwa. Nakłady na
inwestycje kolejowe będą na maksymalnym możliwym dla nas po-
ziomie – podkreślał podczas spotkania marszałek Woźniak.
Jednym z pierwszych projektów, którego realizacja rozpocznie się
w najbliższym czasie, będzie modernizacja linii kolejowej łączącej
Poznań z Piłą.
– Jest to kluczowy projekt dla poprawy transportu kolejowego
w Wielkopolsce. Zapewni pasażerom sprawny i bezpieczny do-
jazd do aglomeracji. W ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kole-
jowych realizowanej przez PLK, chcemy położyć nacisk na dobre
skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podró-
żuje do pracy czy szkoły – wskazywał Andrzej Filip Wojciechowski.
W ramach przedsięwzięcia, wartego ponad 500 mln zł, wyremonto-
wanych zostanie 93 km torów kolejowych. Po zakończeniu prac po-
ciągi jeździć będą z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu skró-
ci się aż o 40 minut. Przebudowane zostaną także perony, które
wyposażone będą w nowe wiaty, oznakowanie i oświetlenie. Pojawi
się również nowoczesny system informacji pasażerskiej. Dodatko-
wo na stacjach w Chodzieży i Pile w przejściach podziemnych za-
montowane zostaną windy. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa,
dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem i modernizacji prze-
jazdów kolejowo-drogowych. Prace rozpoczną się w przyszłym
roku i zakończą w 2019 roku.
Przy wsparciu WRPO 2014+ modernizacji poddane zostaną rów-
nież linie kolejowe na trasie: Wągrowiec – Gołańcz (na odcinku ok.
25 km) oraz Drzymałowo – Wolsztyn (na odcinku ok. 23 km). PKP
PLK S.A. zaplanowała również budowę rozjazdu kolejowego na linii
Oleśnica – Chojnice szlak Września – Miłosław.
.
\ ŁK
Dzięki unijnym dotacjom modernizacji poddane zostaną cztery kluczowe linie kolejowe Wielkopolski.
DIGITAL MEDIA PUBLISHING MACIEJ MOTYLEWSKI