Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia przedstawia nowy przegubowy autobus elektryczny, którego większa część jest zielona, a dół żółty. Napis na wyświetlaczu brzmi Elektryki dla Poznania. Pojazd stoi na stacji ładowania. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

Od nowego roku taki „elektryk” będzie jeździł na linii 163 (fot. archiwum beneficjenta).

„Elektryki” już w Poznaniu

Są nowoczesne i przyjazne środowisku! Mowa o pierwszych autobusach elektrycznych, które zasiliły tabor poznańskiego MPK.

Pierwsze „elektryki” jeżdżą od kilku tygodni po ulicach stolicy Wielkopolski na linii autobusowej nr 174 (Os. Sobieskiego – Os. Orła Białego). Pierwszymi pasażerami zostały dzieci – pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 34 na os. Bolesława Śmiałego. Po lekcjach na temat ekologii i rozmowach o środowisku mogli się przekonać jak podróżuje się nowymi autobusami. Młodzi pasażerowie będą mogli z nich korzystać na co dzień. Bo takie pojazdy są przyszłością dla komunikacji miejskiej – nie tylko poznańskiej. Dlaczego? Atutów jest przynajmniej kilka. Autobusy elektryczne są niezwykle ciche i spełniają najwyższe standardy europejskie w zakresie bezpieczeństwa. To autobusy niskopodłogowe, przyjazne np. seniorom lub innym osobom o ograniczonej sprawności. Posiadają wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, a także drzwi odskokowo-przesuwne, co gwarantuje płynną wymianę pasażerów.

Ważnym elementem są superszybkie miejsca do ładowania. W Poznaniu są zlokalizowane w trzech punktach: na os. Sobieskiego, dworcu autobusowym na Garbarach i zajezdni przy ul. Warszawskiej. Np. na dworcu os. Sobieskiego są dwie dwustanowiskowe ładowarki, które zapewniają ładowanie nawet czterech pojazdów jednocześnie oraz dwa kolejne stanowiska w systemie plug-in. Dzięki nim autobusy w ciągu kilku minut ładowania mogą wrócić na trasę.

Fotografia przedstawia stację ładowania niedaleko dworca autobusowego na poznańskich Garbarach. Po prawej stronie znajduje się stacja – przypominająca nieco wyglądem lampę, po lewej autobus elektryczny w zielono-żółtych barwach. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. Na zakup 15 elektrycznych autobusów przegubowych MPK Poznań uzyskało ponad 106 mln zł dofinansowania z WRPO 2014+. Z tej dotacji zaplanowano również budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego i szereg innych prac modernizacyjnych w rejonie ronda Rataje.

Warto wspomnieć, że podobne inwestycje unijne w transport niskoemisyjny są realizowane w kilku innych miastach Wielkopolski. Wsparcie z Brukseli jest ważnym narzędziem walki o czyste powietrze w rękach samorządów. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku przewoźnicy muszą posiadać 30% autobusów elektrycznych.

W Ostrowie Wlkp. powstało nowoczesne centrum przesiadkowe. Miasto kupiło również autobusy niskoemisyjne. O szczegółach projektu w audycji "Zmieniamy Wielkopolskę"

Plik z tekstem (transkrypcja opisowa nagranego dźwięku): pobierz .DOC, pobierz .PDF.

Promujemy naszych beneficjentów zmieniamywielkopolskie@umww.pl
Zestaw logotypów: Program Regionalny, Rzeczpospolita Polska, Samorząd Województwa i Unia Europejska