W Pana wypowiedziach często pojawia się sło-
wo„integracja”…
Oczywiście, jest ona ważna nie tylko na pozio-
mie naszej aglomeracji, ale także w szerszym planie.
Chciałbym, jako prezydent Kalisza, aby Aglomeracja
Kalisko-Ostrowska, dzięki wsparciu środków ZIT, stała
się ważnym ogniwem województwa wielkopolskie-
go. Ogniwem, o które trzeba dbać i z którym trzeba
się liczyć, bo współistnieje ono harmonijnie z cało-
ściąWielkopolski. To się dzieje już w tej chwili, ale na-
dal jest wiele elementów, które można jeszcze lepiej
dopasować, by przyniosły korzyść w skali wojewódz-
twa i kraju.
Czy przygotowywane właśnie „Studium zrów-
noważonego rozwoju transportu Aglomeracji
Kalisko-Ostrowskiej” będzie miało kluczowe zna-
czenie dla wdrażania projektów w ramach ZIT?
Celem studium jest zbadanie systemu transpor-
towego obecnie funkcjonującego na terenie AKO
i określenie propozycji przyszłego rozwoju, różnych
wariantów. Jest topierwszy tego typudokument opra-
cowany dla tego obszaru. Na podstawie jego zapisów
mogą być realizowane przyszłe inwestycje – w tym
w ramach ZIT. Dlatego jego opracowanie jest koniecz-
ne i zgodne z ideą ożywienia w naszym regionie.
Jaki wpływ na wybór przedsięwzięć do realiza-
cji mają gminy tworzące AKO?
W ramach ZIT przewidziano nabór projektów po-
zakonkursowych, których lista została opracowana
wspólnie przez wszystkie 24 gminy tworzące Aglo-
merację oraz nabór konkursowy, gdzie beneficjen-
ci – czyli jednostki samorządu terytorialnego będą
składać wnioski – propozycje przedsięwzięć pro-
jektowych. Należy podkreślić, że zgodnie z ideą ZIT
zgłaszane projekty nie ograniczają się do terytorium
jednego samorządu, lecz mają współtworzyć kom-
pleksowe, partnerskie przedsięwzięcia, dla rozwiąza-
nia problemów zidentyfikowanych w Strategii Zinte-
growanych Inwestycji Terytorialnych dla AKO.
Czy są już gotowe projekty, które mogą być ob-
jęte ZIT? Jeśli tak, to jakie?
Nie ma jeszcze gotowych projektów, są natomiast
propozycje zawarte w fiszkach projektowych, co zna-
czy, że trwają prace nad przyszłymi przedsięwzięcia-
mi. Przyznanie dofinansowania na ich realizację bę-
dzie odbywać się w trybie konkursowym.
Wskazane zostały także cztery propozycje projektów
pozakonkursowych, które – najogólniej mówiąc – do-
tyczą poprawy systemu komunikacji publicznej oraz
rozbudowy ulic w ciągu drogi wojewódzkiej 450.
Są to strategiczne inwestycje, które stanowią pakiet
działań służących zrównoważonemu rozwojowi AKO.
Czy znany jest już harmonogram wdrażania
działań związanych z ZIT w Aglomeracji Kalisko-
Ostrowskiej? Kiedy zostaną ogłoszone pierwsze
konkursy?
Obecnie jesteśmy na etapie uzgadniania harmono-
gramu naboruwnioskówz UrzędemMarszałkowskim
Województwa Wielkopolskiego. Propozycja Stowa-