Nasz region 3/2016 - page 6

nasz region 3/2016
6
WARSZTAT BENEFICJENTA
Zmiany w prawie wynikają z konieczności dostosowania na-
szych przepisów do dwóch unijnych dyrektyw: 2014/24/UE oraz
2014/25/UE. Do najważniejszych zmian należy ograniczenie kry-
terium ceny przy wyborze oferty, wprowadzenie kryterium pod-
miotowego oraz wzmocnienie klauzul społecznych. Dobrą wia-
domością dla przedsiębiorców będzie z pewnością ograniczenie
biurokracji, a w najbliższej przyszłości – elektronizacja procedury
składania ofert. Nowością jest nowy tryb udzielenia zamówienia,
to jest tzw. partnerstwo innowacyjne, w którym zamawiający
mogą zamawiać usługi i produkty niedostępne na rynku. – Part-
nerstwo innowacyjne będzie stanowiło niewielki udział w ogólnej
liczbie zamówień publicznych, ponieważ specyfika takiego zamó-
wienia dotyczy opracowania innowacyjnego produktu albo usług
lub robót budowlanych niedostępnych na rynku, co oznacza za-
mówienie nietypowe – mówi Maciej Hoffman.
Odejście od kryterium ceny
Niewątpliwie jedną z najważniejszych zmian jest odejście od kry-
terium ceny przy ocenach ofert. Waga kryterium ceny w ocenie
ofert nie będzie mogła przekraczać 60%. Wyjątkiem będą zamó-
wienia, w których zamawiający może określić jednoznaczne stan-
dardy jakościowe, jakie powinien spełniać przedmiot zamówienia
– wówczas będzie mógł podnieść wagę kryterium cenowego po-
wyżej 60%, a nawet posłużyć się nim jako jedynym (art. 91 ust. 2a).
– Dzisiaj udział przedsiębiorców w rynku zamówień publicznych
jest niewielki, a przyczyną jest fakt, że wielu nie może konkurować
ceną – wskazuje Maciej Hoffman. – Oferowane przez nich produk-
ty i usługi są często wysokiej jakości i powinno to być brane pod
uwagę przez zamawiającego.
Punkty za organizację
i doświadczenie pracowników
To nie jedyne zmiany, jakie dotyczą sposobu oceny ofert. Fundamen-
talną jest dopuszczenie ustanowienia kryterium odnoszącego się do
właściwości wykonawcy. Zgodnie z art. 91 ust. 2 pkt. 5 zamawiający
będzie mógł oceniać organizację, kwalifikacje zawodowe i doświad-
czenie osóbwyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogąmieć
znaczącywpływna jakośćwykonania zamówienia. – Jednako tym, czy
kryteriumtobędziepowszechnie stosowanewpraktyce, przesądzi od-
waga i zdolność obronyprzedkontrolą tego kryteriumprzez zamawia-
jących.Wielu z nichmoże rezygnować z przyjmowania tego kryterium
wobawie przed koniecznością uzasadniania takiegowyboru.
Klauzule społeczne i zatrudnieniowe
Kolejnym elementem nowelizacji jest wzmocnienie klauzul spo-
łecznych. Art. 22 Prawa zamówień publicznych przewiduje moż-
liwość zastrzeżenia przez zamawiającego, że o udzielenie zamó-
wienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz
inni wykonawcy prowadzący społeczną i zawodową integrację
osób należących do grup społecznie marginalizowanych. W po-
równaniu z dotychczasowymi regulacjami poszerzono katalog
podmiotów o kolejne kategorie osób, a także obniżonominimalny
wymagany poziom zatrudnienia tych osób z 50% do 30%. Dzięki
tej zmianie niewątpliwie zwiększy się grupa podmiotów mogąca
ubiegać się o takie zamówienia.
Wymiar prospołeczny posiada również klauzula zatrudnieniowa
przewidziana w art. 29 ustawy. Zgodnie z nią zamawiający ma
obowiązek określić w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub
roboty budowlane wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub
podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób, które będą
realizować zamówienie. Wymóg ten dotyczy sytuacji, kiedy osoby
faktycznie realizujące zamówienie pozostają związane z wyko-
nawcą stosunkiempracy, czyli wykonują pracę na rzecz pracodaw-
cy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie przez niego
wyznaczonym (pełna definicja w art. 22 ust. 1 Kodeksu pracy).
Elektronizacja zamówień publicznych
Nieco odłożona w czasie zmiana dotyczy powszechnej elektro-
nizacji zamówień publicznych. Po 18 października 2018 r. będzie
można zapomnieć o stosach papierów – obowiązkiem będzie
składanie dokumentów drogą elektroniczną.
Z kolei już teraz w postępowaniach o udzielenie zamówienia pu-
blicznego, którego wartość przekracza progi unijne, obowiązkiem
wykonawców jest składanie Jednolitego Europejskiego Doku-
mentu Zamówienia (JEDZ), który zastępuje dokumenty i zaświad-
czenia udzielone przez organy publiczne i osoby trzecie. – Ozna-
cza to, że wszyscy wykonawcy składają jedno oświadczenie, czyli
JEDZ, a tylko wykonawca, któremu udzielono zamówienia publicz-
nego, będzie miał obowiązek dostarczenia dokumentów podmio-
towych – tłumaczy Maciej Hoffman. – To kolejny krok w kierunku
zmniejszenia papierologii w zamówieniach publicznych.
Łukasz Szoszkiewicz
Rewolucja
w zamówieniach publicznych
28 lipca 2016 r. w życie weszły przepisy nowego Prawa zamówień publicznych.
– To może być prawdziwa rewolucja, choć wiele zależy od tego, jak do tej zmiany
podejdą i jak ją wykorzystają instytucje zamawiające – ocenia Maciej Hoffman,
zastępca dyrektora Biura Zamówień Publicznych w UMWW w Poznaniu.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,...16
Powered by FlippingBook