Nasz region 3/2016 - page 9

9
Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020
e-WIELKOPOLSKA
Wpierwszym okresie transformacji Polska budowała konkurencyj-
ność w oparciu o niższe koszty produkcji. Wynikały one z taniej siły
roboczej czy niewykorzystywanego potencjału produkcyjnego. To
obecnie jest niewystarczające. – Polska jest w grupie sześciu kra-
jówUE, w których pracuje się najdłużej.Wynika to głównie z niskiej
wydajności pracy, która z kolei jest związana ze słabym uzbroje-
niem technicznym i niewielką skalą cyfryzacji polskich firm. Niska
efektywność pracy w porównaniu do innych rynków UE zmusza
do konkurowania cenami i powoduje, że zarówno praca, jak i ka-
pitał są w Polsce słabo opłacane. Bez inwestycji w nowoczesne
technologie nie uda się zmienić tego stanu rzeczy – powiedziała
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Kon-
federacji Lewiatan, podczas majowej premiery raportu„Cyfryzacja
polskiego sektora MMŚP”, przygotowanego wspólnie przez Konfe-
derację Lewiatan, home.pl oraz Microsoft.
Cyfrowi stawiają na rozwój
Jak wynika z raportu, przedsiębiorstwa korzystające z technologii
informatycznych są bardziej nastawione na rozwój niż inne firmy.
Świadczą o tym cele strategiczne, które sobie stawiają: wzrost
udziału w rynku, wzrost sprzedaży, a także wzrost zysku i budowa-
nie wartości firmy w długim okresie. Niemal 65% przedsiębiorstw
o profilu cyfrowym realizuje strategię dynamicznego wzrostu,
a jedynie 35% skupia się na zachowaniu obecnego stanu rzeczy.
Polskie firmy cyfrowe działają przede wszystkim w przemyśle, sek-
torze usług profesjonalnych, a także branży naukowej i technicz-
nej. Główną cechą liderów cyfryzacji jest wyższe wykształcenie
menedżerów i właścicieli zarządzających przedsiębiorstwami. Co
ciekawe, inwestycje w technologie pozwalają znacząco niwelować
różnice wynikające z lokalizacji firmy. Nowoczesne technologie
sprawiają, że niezależnie od tego, gdzie mieści się dana firma i kto
nią zarządza, wiedza o rynku, obserwowanych na nim trendach
rozwojowych oraz dostęp do klientów są takie same. Dlatego
przedsiębiorstwa, które mają pozornie gorszy start np. ze względu
na fakt, że działają w miejscu, gdzie jest mało potencjalnych klien-
tów, mogą szczególnie dużo zyskać, wdrażając rozwiązania ICT .
Po pierwsze, edukacja
Choć Polska należy do najdynamiczniej rozwijających się gospo-
darek w Unii Europejskiej, to niestety cechą rodzimego rynku jest
niski poziom cyfryzacji. Według najnowszego unijnego wskaźnika
DESI (Digital Economy and Society Index 2016), nasz kraj w obsza-
rze cyfryzacji gospodarki zajmuje dopiero 22. miejsce wśród 28
państw członkowskich Unii Europejskiej. Przyczyna leży nie tylko
w ograniczonych finansach, lecz przede wszystkim w nauczycie-
lach i programach nauczania, które nie są dostosowane do współ-
czesnych wyzwań. Z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej
(MEN) wynika, że jedynie 41% nauczycieli szkół gimnazjalnych wy-
korzystuje komputery do nauczania co najmniej raz w tygodniu.
Na jeden komputer przypada średnio 11 uczniów, z czego duża
część komputerów to urządzenia stacjonarne z lat 2006-2008.
Z około 30 tysięcy szkół zaledwie nieco ponad 300 (tj. ponad 1%)
posiada stałe łącze o szybkości internetu odpowiadającej przyję-
tym standardom (powyżej 1000 mb/s.).
Przedsiębiorstwa, które
mają pozornie gorszy start
np. ze względu na fakt,
że działają w miejscu, gdzie jest
mało potencjalnych klientów,
mogą szczególnie dużo zyskać,
wdrażając rozwiązania ICT
Aby poprawić sytuację, MEN realizuje pilotażowy program„Wdro-
żenie nauczania programowania do edukacji formalnej na pod-
stawie innowacji pedagogicznych w szkołach” . Od 1 września
planowane jest rozpoczęcie rocznych programów z możliwością
przedłużenia do trzech lat w minimum 10 szkołach podstawo-
wych i 10 gimnazjach, 10 liceach, 5 technikach i 5 zasadniczych
szkołach zawodowych w każdym województwie. Listę szkół po-
znaliśmy w sierpniu br. Więcej informacji na stronie MEN. Dodat-
kowo MEN we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji planuje
rozwój e-podręczników i szerszy dostęp do zasobów cyfrowych.
Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji zarezerwowało ok. 270 mln zł z pie-
niędzy unijnych na budowę infrastruktury internetowej w szko-
łach oraz 120 mln zł na szkolenia nauczycieli.
Cyfrowe przyspieszenie
Inwestycje w technologie informacyjno-komunikacyjne,
cyfryzacja i nowoczesna edukacja to najważniejsze elementy
budowy konkurencyjności regionu. Ważne, żeby robić to szybko
i konsekwentnie. Pomagają w tym pieniądze z Unii Europejskiej.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook