Nasz region 3/2016 - page 8

8
nasz region 3/2016
WARSZTAT BENEFICJENTA
Wybór partnera
Procedura wyboru partnera projektowego określona w prze-
pisach ustawy wdrożeniowej nie uległa zasadniczym zmianom
w stosunku do poprzedniego okresu programowania. Gdy
podmiot zobowiązany do stosowania ustawy o zamówieniach
publicznych dokonuje wyboru partnera o tożsamym statusie
prawnym, ustawodawca nie przewiduje w tym zakresie żadnych
szczególnych regulacji. Natomiast w przypadku wyboru partne-
rów spoza sektora finansów publicznych musi on zostać przepro-
wadzony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu
partnerskiego, z zachowaniem zasady przejrzystości i równego
traktowania podmiotów.
– Ustawodawca rozumie przez to ogłoszenie otwartego naboru
partnerów na stronie internetowej wraz ze wskazaniem co naj-
mniej 21-dniowego terminu na ich zgłaszanie się. Od partnerów
warto wymagać doświadczenia w realizacji projektów o podob-
nym charakterze. Działalność potencjalnego partnera musi się
wpisywać w cele partnerstwa. Lider projektu musi określić wkład
potencjalnego partnera w realizację projektu. Po przeprowadze-
niu procedury należy podać do publicznej wiadomości na stronie
internetowej informację o podmiotach wybranych do pełnienia
funkcji partnera. Warto podkreślić, iż jest to standard minimum,
a wnioskodawcy mogą stosować bardziej rozbudowane zasady
wyboru partnerów – wyjaśnia Rafał Cieślak.
Zakazane partnerstwo
Nowością jest wprowadzony przez ustawę zakaz możliwości za-
wierania partnerstw pomiędzy tzw. podmiotami powiązanymi
w rozumieniu unijnego prawa pomocy publicznej. „Przedsiębior-
stwa powiązane” to firmy, które pozostają w zależności ekono-
micznej lub organizacyjnej lub jedno z nich wywiera dominujący
wpływ na inne. W praktyce może to oznaczać, że w okresie progra-
mowania 2014-2020 nie będzie możliwości tworzenia partnerstw
projektowych przez jednostki samorządu terytorialnego z samo-
rządowymi osobami prawnymi (np. instytucjami kultury, samo-
dzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, spółkami
komunalnymi). – Jest to regulacja kontrowersyjna. Przecież nawet
przepisy dotyczące zamówień publicznych umożliwiają ubieganie
się o zamówienia tego typu podmiotom. Przepis ten powinien
zostać – moim zdaniem – wykreślony z ustawy wdrożeniowej –
mówi Rafał Cieślak.
W przypadku wyboru
partnerów spoza sektora
finansów publicznych musi
on zostać przeprowadzony
przed złożeniem wniosku
o dofinansowanie projektu
partnerskiego, z zachowaniem
zasady przejrzystości i równego
traktowania podmiotów
PPP to co innego
Warto dodać, że pojęcie partnerstwa projektowego nie jest toż-
same z pojęciem projektu hybrydowego, o którym mowa w art.
34 ustawy wdrożeniowej. Projekt hybrydowy polega na wspólnej
realizacji projektu przez partnerstwo publiczno-prywatne. Tworzy
się je w celu realizacji inwestycji infrastrukturalnej (np. budowa,
przebudowa, remont obiektu lub wyposażenie składnika mająt-
kowego w urządzenia podwyższające jego wartość czy użytecz-
ność), a następnie za wynagrodzeniem powierza się partnerowi
prywatnemu utrzymanie inwestycji lub zarządzanie nią. Do wybo-
ru partnera prywatnego w celu realizacji projektu hybrydowego
stosuje się odrębne przepisy.
Jerzy Gontarz
Fot. Obraz licencjonowany
przez Depositphotos.com/Drukarnia Chroma
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook