 
          15
        
        
          Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020
        
        
          
            MILIONY DLA SUBREGIONÓW
          
        
        
          Na realizację Mandatu Terytorialnego dla Pilskiego OSI zarezerwo-
        
        
          wano ponad 27 mln euro w ramach WRPO 2014+, w tym prawie
        
        
          24 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
        
        
          (EFRR) i ponad 3 mln euro z Europejskiego Funduszu Społecznego
        
        
          (EFS). Największym projektem jest „Poprawa infrastruktury komu-
        
        
          nikacyjnej łączącej jednostki osadnicze Pilskiego OSI, podnosząca
        
        
          ich spójność i bezpieczeństwo”, którego koszt szacowany jest na
        
        
          31 662 495 zł. Obejmuje m.in. budowę ścieżek rowerowych i ich
        
        
          połączenie w jednolity system, budowę systemu parkingów bu-
        
        
          forowych „park & ride” i „bike & ride”, budowę systemów wypoży-
        
        
          czalni rowerów publicznych/miejskich i budowę, modernizację,
        
        
          wymianę na energooszczędne i inteligentne oświetlenie uliczne
        
        
          i drogowe. Niewiele mniejsze jest przedsięwzięcie „Rewitalizacja
        
        
          obiektów i przestrzeni publicznych POSI”, które szacowane jest na
        
        
          31 024 158 zł. Rewitalizacja dotyczyć ma obiektów i przestrzeni
        
        
          publicznych wskazanych w lokalnym programie rewitalizacji ob-
        
        
          szarów miejskich. Prawie 17 mln zł kosztować będzie komplekso-
        
        
          wa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicz-
        
        
          nej. Dotyczy to głównie obiektów oświatowych w Pile i gminach:
        
        
          Kaczory, Szydłowo, Trzcianka, Krajenka i Ujście. Projekt„Wspieranie
        
        
          gospodarki niskoemisyjnej poprzez zmiany mobilności miejskiej
        
        
          w centrach miast POSI” obejmie budowę, przebudowę i rozbudo-
        
        
          wę m.in. ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, chodni-
        
        
          ków, jezdni, zatok autobusowych, instalacji sygnalizacji świetlnej
        
        
          z preferencją dla autobusów i energooszczędnego oświetlenia
        
        
          drogowego. Koszt całkowity: 14 012 074 zł.
        
        
          
            Wspólne inwestycje
          
        
        
          Na realizację Mandatu Terytorialnego dla Gnieźnieńskiego OSI
        
        
          zarezerwowano ponad 23,5 mln euro w ramach WRPO 2014+,
        
        
          w tym prawie 21 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju
        
        
          Regionalnego (EFRR) i 2,66 mln euro z Europejskiego Funduszu
        
        
          Społecznego (EFS). Największym projektem jest budowa nowej
        
        
          drogi wojewódzkiej, tzw. Obwodnicy Południowej Miasta Gnie-
        
        
          zna, która łączy drogę wojewódzką nr 260 poprzez drogę krajo-
        
        
          wą nr 15 z drogą ekspresową S5. To bardzo potrzebna inwestycja,
        
        
          gdyż w południowej części Gniezna funkcję drogi tranzytowej
        
        
          pełni droga gminna, nieprzystosowana do takiego obciążenia. Jej
        
        
          koszt szacowany jest na 21 250 000 zł. Gnieźnieńskie OSI wyróżnia
        
        
          ambitny projekt budowy ponad 68 km dróg dla rowerów na te-
        
        
          renie sześciu gmin. Przedsięwzięcie zakłada dodatkowo wymianę
        
        
          i uzupełnienie oświetlenia wzdłuż dróg. Wartość całego projektu
        
        
          szacowana jest na prawie 15,6 mln zł. Duża inwestycja wspiera-
        
        
          jąca rozwój przedsiębiorczości planowana jest w gminie Łubowo.
        
        
          Na projekt zarezerwowano prawie 14,5 mln zł z EFRR (całkowity
        
        
          koszt: 17 mln zł). Projekt obejmuje uporządkowanie i przygotowa-
        
        
          nie terenu pod działalność gospodarczą, w tym m.in. oświetlenie
        
        
          dróg, wykonanie sieci kanalizacyjnej sanitarnej, deszczowej i sieci
        
        
          wodociągowej, a także budowę nowej stacji uzdatniania wody ze
        
        
          zbiornikami przeciwpożarowymi.
        
        
          Podobnie jak w innych OSI, także w Gnieźnie i partnerskich sa-
        
        
          morządach dużą uwagę przywiązano do rozwoju ekologicznego
        
        
          transportu publicznego. Projekt „Budowa systemu integrującego
        
        
          transport publiczny miasta Gniezna z gminami ościennymi” obej-
        
        
          muje zakup 12 niskoemisyjnych autobusów i modernizację za-
        
        
          jezdni. Jego wartość to prawie 15 mln zł.
        
        
          Na uwagę zasługuje też przedsięwzięcie z zakresu e-zdrowia
        
        
          „Usługi elektroniczne ZOZ Gniezno dla zwiększenia efektywności
        
        
          i dostępności realizowanych świadczeń medycznych”. Składa się
        
        
          z 3 głównych części: wdrożenie zintegrowanego systemu informa-
        
        
          tycznego dla części medycznej oraz części administracyjnej, wdro-
        
        
          żenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów i systemu
        
        
          identyfikacji pacjentów, tworzenie i rozwój platform cyfrowych
        
        
          związanych z e-zdrowiem, e-opieką, e-konsultacjami, w tym sys-
        
        
          temów umożliwiających jednostkom służby zdrowia bezpieczną
        
        
          wymianę danych o pacjentach.
        
        
          
            Andrzej Szoszkiewicz
          
        
        
          
            Pilski i Gnieźnieński
          
        
        
          
            Obszar Strategicznej Interwencji
          
        
        
          Już pod koniec 2014 r. samorządowcy z Piły i sześciu ościennych gmin porozumieli się
        
        
          w sprawie współpracy w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji (OSI). Kilkanaście miesięcy
        
        
          trwały również rozmowy samorządowców miasta Gniezna, powiatu gnieźnieńskiego oraz
        
        
          6 gmin, które doprowadziły do podpisania porozumienia o współpracy i podziale unijnych
        
        
          pieniędzy w ramach Gnieźnieńskiego Obszaru Strategicznej Interwencji.
        
        
          Największym projektemw PilskimOSI jest ten dotyczący budowy
        
        
          ścieżek rowerowych i systemu parkingów buforowych
        
        
          Fot. Stock Chroma