Nasz region 2-2016 - page 6

nasz region 2/2016
6
PROJEKTY DLA WIELKOPOLSKI
Priorytetowe traktowanie pasażerskiego transportu kolejowego
umożliwia jego ciągły rozwój, co pociąga za sobą wzrost mobilno-
ści społecznej i zwiększenie atrakcyjności gospodarczej regionu.
Wartość dwóch projektów taborowych, których beneficjentami
będą Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz spółka Koleje
Wielkopolskie, opiewa na prawie 370 mln zł. W ramach pierwszego
z nich za prawie 305 mln zł zakupionych zostanie od 10 do 12 pię-
cioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a kolejnych 5
przejdzie gruntowną modernizację. Nowe oraz zmodernizowane
składy zostaną skierowane na linie w kierunku Krzyża, Leszna, Ra-
wicza, Krotoszyna i OstrowaWielkopolskiego. Drugi projekt polega
na wykupieniu przez KolejeWielkopolskie 4 szt. dzierżawionych ak-
tualnie spalinowych zespołów trakcyjnych (autobusów szynowych
Link). Dziś marszałek województwa ma w dyspozycji 56 jednostek
taborowych nowych lub zmodernizowanych. Po zakończeniu obu
projektóww 2018 r. ich liczba wzrośnie o ok. 15, a pasażerskie prze-
wozy na terenie Wielkopolski będą się odbywały wyłącznie w no-
wych lub gruntownie zmodernizowanych pociągach.
– Dla projektów taborowych zastosowano tryb pozakonkursowy,
bo samorząd województwa jest aktualnie jednym z dwóch pod-
miotów, które zgodnie ze szczegółowymi regułami WRPO 2014+
mogą występować o dofinansowanie zakupu taboru kolejowego
dla regionalnych przewozów pasażerskich – tłumaczy Jerzy Kriger,
dyrektor Departamentu Transportu UMWW. – Ale główny powód
jest inny. Program operacyjny jest narzędziem wdrażania polityki
regionalnej w województwie, a jeśli Wielkopolska stawia na trans-
port publiczny, stwarza jednocześnie warunki dla jego rozwoju,
a zatem również finansowania, także ze środków unijnych. Pienią-
dze na wkład własny mamy zabezpieczone. Kiedy tylko projekt zo-
stanie oceniony, a Sejm znowelizuje Ustawę o zamówieniach pu-
blicznych, od razu przystępujemy do ogłoszenia przetargów. Mam
nadzieję, że stanie się to w sierpniu tego roku – wyjaśnia Kriger.
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne będą spełniały wszystkie od-
powiednie wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyj-
ności, obowiązujące na terenie UE. Niskopodłogowe pojazdy, mo-
gące rozwijać prędkość do 160 km/godz., będą wyposażone m.in.
wmikroprocesorowy układ sterowania ruchem, wysuwane stopnie
ułatwiające wsiadanie do pociągu z peronów o różnej wysokości
i toalety z przewijakami dla niemowląt. Wszystkie będą wyposa-
żone w monitoring i rozbudowany system informacji pasażerskiej.
Będą też przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Natomiast
zmodernizowane składy typu EN57AKW rozwiną prędkość do 120
km/godz. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne będą po-
dobne, choć nie tak zaawansowane jak w nowych pociągach.
– Sporządziliśmy wniosek wraz ze szczegółowymi opisami tech-
nicznymi przedmiotu zamówienia – mówi Jerzy Kriger. – Doku-
mentacja jest przygotowana, ale czekamy na nowelizację ustawy,
po której być może będzie trzeba ją zmodyfikować. Nie chcemy,
by ogłoszenie przetargu odbyło się w jednym, a rozstrzygnięcie
w innym stanie prawnym – dodaje.
Do nowych standardów przewozów pasażerskich w Wielkopol-
sce, zgodnie z umową zawartą z Samorządem Województwa
Wielkopolskiego, dostosuje się również spółka Przewozy Regio-
nalne. – Chcemy, żeby było dwóch przewoźników, którzy ze sobą
konkurują, a budżet województwa ponosi dzięki temu mniejsze
obciążenia – mówi dyrektor Departamentu Transportu UMWW. –
Zawarliśmy długoletnie umowy, podzieliliśmy i ustabilizowaliśmy
rynek. Dziś Koleje Wielkopolskie – z wykorzystaniem 22 elfów, 26
szynobusów oraz 5 zmodernizowanych zespołów trakcyjnych EN-
57 – obsługują 38 proc. rynku regionalnego, zaś Przewozy Regio-
nalne resztę. Do roku 2018 ta proporcja się odwróci, bo faktycznie
ok. 40 procent rynku przypada na przewozy międzywojewódzkie,
obsługiwane przez Przewozy Regionalne – dodaje.
Zgodnie z założeniami w roku 2018 po raz ostatni zobaczymy nawiel-
kopolskich torach pociągi starego typu, kojarzące się z czasami, gdy
transport kolejowy nie był traktowany priorytetowo.
Marek Rokita
Kolej podnosi standardy
Rozwój transportu publicznego, a zwłaszcza kolei, od wielu lat jest jednym
z priorytetów Województwa Wielkopolskiego. Dzięki temu aż dwa projekty zakupu
taboru kolejowego na potrzeby regionalnych przewozów pasażerskich trafiły na
listę projektów zidentyfikowanych w ramach naborów pozakonkursowych.
Zgodnie z Ustawą o zasadach realizacji programów
w zakresie polityki spójności finansowanych w per-
spektywie finansowej 2014-2020, mogą na nią trafić
wyłącznie projekty o strategicznym znaczeniu dla roz-
woju społeczno-gospodarczego kraju, regionu lub ob-
szaru objętego realizacją ZIT.WWielkopolsce od 2004 r.
realizowany jest program zakupu nowoczesnego ta-
boru, wspierany finansowo przez Fundusze Europej-
skie. W jego ramach m.in. zakupiono z dofinansowa-
niemEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
8 autobusów szynowych na niezelektryfikowane linie
doWągrowca i Wolsztyna, a następnie – w ramach po-
przedniej perspektywyWRPO– 22 nowoczesne składy
elektryczne (elfy), jeżdżące m.in. do Zbąszynka, Gnie-
zna i Konina. Wartość pierwszego projektu wyniosła
ponad 60 mln zł, a drugiego prawie 470 mln zł.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,...16
Powered by FlippingBook