 
          nasz region 2/2016
        
        
          6
        
        
          
            PROJEKTY DLA WIELKOPOLSKI
          
        
        
          Priorytetowe traktowanie pasażerskiego transportu kolejowego
        
        
          umożliwia jego ciągły rozwój, co pociąga za sobą wzrost mobilno-
        
        
          ści społecznej i zwiększenie atrakcyjności gospodarczej regionu.
        
        
          Wartość dwóch projektów taborowych, których beneficjentami
        
        
          będą Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz spółka Koleje
        
        
          Wielkopolskie, opiewa na prawie 370 mln zł. W ramach pierwszego
        
        
          z nich za prawie 305 mln zł zakupionych zostanie od 10 do 12 pię-
        
        
          cioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a kolejnych 5
        
        
          przejdzie gruntowną modernizację. Nowe oraz zmodernizowane
        
        
          składy zostaną skierowane na linie w kierunku Krzyża, Leszna, Ra-
        
        
          wicza, Krotoszyna i OstrowaWielkopolskiego. Drugi projekt polega
        
        
          na wykupieniu przez KolejeWielkopolskie 4 szt. dzierżawionych ak-
        
        
          tualnie spalinowych zespołów trakcyjnych (autobusów szynowych
        
        
          Link). Dziś marszałek województwa ma w dyspozycji 56 jednostek
        
        
          taborowych nowych lub zmodernizowanych. Po zakończeniu obu
        
        
          projektóww 2018 r. ich liczba wzrośnie o ok. 15, a pasażerskie prze-
        
        
          wozy na terenie Wielkopolski będą się odbywały wyłącznie w no-
        
        
          wych lub gruntownie zmodernizowanych pociągach.
        
        
          – Dla projektów taborowych zastosowano tryb pozakonkursowy,
        
        
          bo samorząd województwa jest aktualnie jednym z dwóch pod-
        
        
          miotów, które zgodnie ze szczegółowymi regułami WRPO 2014+
        
        
          mogą występować o dofinansowanie zakupu taboru kolejowego
        
        
          dla regionalnych przewozów pasażerskich – tłumaczy Jerzy Kriger,
        
        
          dyrektor Departamentu Transportu UMWW. – Ale główny powód
        
        
          jest inny. Program operacyjny jest narzędziem wdrażania polityki
        
        
          regionalnej w województwie, a jeśli Wielkopolska stawia na trans-
        
        
          port publiczny, stwarza jednocześnie warunki dla jego rozwoju,
        
        
          a zatem również finansowania, także ze środków unijnych. Pienią-
        
        
          dze na wkład własny mamy zabezpieczone. Kiedy tylko projekt zo-
        
        
          stanie oceniony, a Sejm znowelizuje Ustawę o zamówieniach pu-
        
        
          blicznych, od razu przystępujemy do ogłoszenia przetargów. Mam
        
        
          nadzieję, że stanie się to w sierpniu tego roku – wyjaśnia Kriger.
        
        
          Nowe elektryczne zespoły trakcyjne będą spełniały wszystkie od-
        
        
          powiednie wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyj-
        
        
          ności, obowiązujące na terenie UE. Niskopodłogowe pojazdy, mo-
        
        
          gące rozwijać prędkość do 160 km/godz., będą wyposażone m.in.
        
        
          wmikroprocesorowy układ sterowania ruchem, wysuwane stopnie
        
        
          ułatwiające wsiadanie do pociągu z peronów o różnej wysokości
        
        
          i toalety z przewijakami dla niemowląt. Wszystkie będą wyposa-
        
        
          żone w monitoring i rozbudowany system informacji pasażerskiej.
        
        
          Będą też przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Natomiast
        
        
          zmodernizowane składy typu EN57AKW rozwiną prędkość do 120
        
        
          km/godz. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne będą po-
        
        
          dobne, choć nie tak zaawansowane jak w nowych pociągach.
        
        
          – Sporządziliśmy wniosek wraz ze szczegółowymi opisami tech-
        
        
          nicznymi przedmiotu zamówienia – mówi Jerzy Kriger. – Doku-
        
        
          mentacja jest przygotowana, ale czekamy na nowelizację ustawy,
        
        
          po której być może będzie trzeba ją zmodyfikować. Nie chcemy,
        
        
          by ogłoszenie przetargu odbyło się w jednym, a rozstrzygnięcie
        
        
          w innym stanie prawnym – dodaje.
        
        
          Do nowych standardów przewozów pasażerskich w Wielkopol-
        
        
          sce, zgodnie z umową zawartą z Samorządem Województwa
        
        
          Wielkopolskiego, dostosuje się również spółka Przewozy Regio-
        
        
          nalne. – Chcemy, żeby było dwóch przewoźników, którzy ze sobą
        
        
          konkurują, a budżet województwa ponosi dzięki temu mniejsze
        
        
          obciążenia – mówi dyrektor Departamentu Transportu UMWW. –
        
        
          Zawarliśmy długoletnie umowy, podzieliliśmy i ustabilizowaliśmy
        
        
          rynek. Dziś Koleje Wielkopolskie – z wykorzystaniem 22 elfów, 26
        
        
          szynobusów oraz 5 zmodernizowanych zespołów trakcyjnych EN-
        
        
          57 – obsługują 38 proc. rynku regionalnego, zaś Przewozy Regio-
        
        
          nalne resztę. Do roku 2018 ta proporcja się odwróci, bo faktycznie
        
        
          ok. 40 procent rynku przypada na przewozy międzywojewódzkie,
        
        
          obsługiwane przez Przewozy Regionalne – dodaje.
        
        
          Zgodnie z założeniami w roku 2018 po raz ostatni zobaczymy nawiel-
        
        
          kopolskich torach pociągi starego typu, kojarzące się z czasami, gdy
        
        
          transport kolejowy nie był traktowany priorytetowo.
        
        
          
            Marek Rokita
          
        
        
          
            Kolej podnosi standardy
          
        
        
          Rozwój transportu publicznego, a zwłaszcza kolei, od wielu lat jest jednym
        
        
          z priorytetów Województwa Wielkopolskiego. Dzięki temu aż dwa projekty zakupu
        
        
          taboru kolejowego na potrzeby regionalnych przewozów pasażerskich trafiły na
        
        
          listę projektów zidentyfikowanych w ramach naborów pozakonkursowych.
        
        
          
            Zgodnie z Ustawą o zasadach realizacji programów
          
        
        
          
            w zakresie polityki spójności finansowanych w per-
          
        
        
          
            spektywie finansowej 2014-2020, mogą na nią trafić
          
        
        
          
            wyłącznie projekty o strategicznym znaczeniu dla roz-
          
        
        
          
            woju społeczno-gospodarczego kraju, regionu lub ob-
          
        
        
          
            szaru objętego realizacją ZIT.WWielkopolsce od 2004 r.
          
        
        
          
            realizowany jest program zakupu nowoczesnego ta-
          
        
        
          
            boru, wspierany finansowo przez Fundusze Europej-
          
        
        
          
            skie. W jego ramach m.in. zakupiono z dofinansowa-
          
        
        
          
            niemEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
          
        
        
          
            8 autobusów szynowych na niezelektryfikowane linie
          
        
        
          
            doWągrowca i Wolsztyna, a następnie – w ramach po-
          
        
        
          
            przedniej perspektywyWRPO– 22 nowoczesne składy
          
        
        
          
            elektryczne (elfy), jeżdżące m.in. do Zbąszynka, Gnie-
          
        
        
          
            zna i Konina. Wartość pierwszego projektu wyniosła
          
        
        
          
            ponad 60 mln zł, a drugiego prawie 470 mln zł.