 
          10
        
        
          nasz region 2/2016
        
        
          
            SUKCES WIELKOPOLSKICH PROJEKTÓW
          
        
        
          w skali kraju program, powstały w oparciu o współpracę z partne-
        
        
          rami z fińskiego regionu Oulu. Wybór Finlandii, kraju mogącego
        
        
          się pochwalić najefektywniejszym systemem edukacyjnym w Unii
        
        
          Europejskiej, nie był przypadkowy i szybko przyniósł spodziewane
        
        
          efekty. – W drodze wymiany doświadczeń udało się zbudować za-
        
        
          łożenia, jak i w konsekwencji narzędzie informatyczne do obsługi
        
        
          Systemu Zawodowcy, który – po wypełnieniu danymi o uczniach
        
        
          i pracodawcach chcących zaangażować się w proces przygotowa-
        
        
          nia młodzieży do zawodu – daje nam wiele informacji na temat
        
        
          kształcenia zawodowego, dzięki którym np. możemy prognozo-
        
        
          wać, jakie zawody są potrzebne – tłumaczy Dorota Kinal, dyrektor
        
        
          Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Woje-
        
        
          wództwa Wielkopolskiego w Poznaniu. W Systemie Zawodowcy
        
        
          uczniowie tworzą wirtualne CV, w którym piszą o sobie: co po-
        
        
          trafią, a czego nie, jakie są ich kompetencje i czego oczekują od
        
        
          pracodawcy. Profil ucznia/absolwenta jest automatycznie dopa-
        
        
          sowywany do ofert pracy zgłoszonych w systemie przez przedsię-
        
        
          biorców. Dzięki temu młodzi ludzie dostają najlepiej dopasowane
        
        
          oferty praktyk, stażów i pracy, a przedsiębiorcy wybierają najlepiej
        
        
          odpowiadających ich preferencjom pracowników. Obecnie w sys-
        
        
          temie zarejestrowanych jest ok. 1200 przedsiębiorstw z całej Wiel-
        
        
          kopolski oraz ok. 20 tys. uczniów i absolwentów.
        
        
          
            Gotowi do pracy
          
        
        
          Podobno Finowie, widząc, jak działa System Zawodowcy, stwier-
        
        
          dzili, że w wielu elementach jest on lepszy niż ich własny. Nic więc
        
        
          dziwnego, że jest on dobrze oceniany przez nauczycieli, uczniów
        
        
          i pracodawców. Jednak żeby był efektywny, musi być cały czas
        
        
          uzupełniany nowymi, aktualnymi informacjami, dzięki którym
        
        
          uczniowie mogą uzyskać pogląd na rynek pracy w regionie, a pra-
        
        
          codawcy wybrać najlepszego pracownika.
        
        
          Powstałe w ramach projektu
        
        
          laboratoria wyposażono
        
        
          w nowoczesny sprzęt, który swoją
        
        
          klasą nie odbiega od używanego
        
        
          w przedsiębiorstwach, do których
        
        
          później trafią absolwenci
        
        
          – Zdając sobie sprawę, że dysponujemy takim narzędziem, zaczę-
        
        
          liśmy myśleć o innych formach wsparcia dla uczniów, nauczycieli,
        
        
          szkół i po części również pracodawców, które podniosłyby jakość
        
        
          kształcenia zawodowego i zmieniły jego oblicze – mówi Dorota
        
        
          Kinal. – Dlatego postawiliśmy na rozszerzenie możliwości prak-
        
        
          tycznej nauki zawodu o praktyki i staże, aby pomóc uczniom
        
        
          w doborze potencjalnego pracodawcy, który zadba o nich, a nie
        
        
          będzie traktował jak piąte koło u wozu. Chcemy też rozwijać ideę
        
        
          Wielkopolskiej Sieci Edukacyjno-Gospodarczej, która ma skupiać
        
        
          wszystkich zainteresowanych (rodziców, uczniów, instytucje szko-
        
        
          leniowe, samorządy, pracodawców, szkoły), aby zoptymalizować
        
        
          i poprawić proces wymiany informacji oraz współpracę – dodaje.
        
        
          Projekt „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawo-
        
        
          dowe” objął swoim zasięgiem ponad 10 tys. uczniów oraz 184
        
        
          nauczycieli i doradców zawodowych z 70 wielkopolskich szkół
        
        
          zawodowych, przede wszystkim techników. Ważnym elementem
        
        
          było doposażenie szkół uczestniczących w projekcie w nowocze-
        
        
          sny sprzęt dydaktyczny. Powstałe w ramach projektu laboratoria
        
        
          wyposażono w nowoczesny sprzęt, który swoją klasą nie odbiega
        
        
          od używanego w przedsiębiorstwach, do których później trafią
        
        
          absolwenci.
        
        
          – Uczniowie muszą być przygotowani do tego, że po wejściu do
        
        
          zakładu będą musieli od razu wypełniać swoje obowiązki. Nie
        
        
          może być sytuacji, że pracodawca będzie się bał postawić nowego
        
        
          pracownika przy drogiej maszynie – wyjaśnia Dorota Kinal. W no-
        
        
          woczesnych laboratoriach, odpowiednio przygotowanych do każ-
        
        
          dego zawodu, uczniowie spędzali 8 godzin dziennie przez 5 dni
        
        
          w tygodniu, czyli dokładnie tyle, ile wynosi rzeczywisty wymiar
        
        
          czasu pracy.
        
        
          Sukces projektu był efektem bardzo prostego, ale niezawodnego
        
        
          pomysłu – żeby dostosować rynek edukacyjny w danym miej-
        
        
          scu do istniejącego tam rynku pracy. Tak, aby szkoły oferowały
        
        
          potrzebne na danym terenie kierunki kształcenia zawodowego,
        
        
          przedsiębiorcy nie mieli problemów ze znalezieniem odpowied-
        
        
          nio wykwalifikowanego pracownika, a młodzi ludzie szybko i bez-
        
        
          problemowo mogli znaleźć satysfakcjonującą ich pracę. Idea stałej
        
        
          współpracy między szkołami i uczniami a pracodawcami została
        
        
          doceniona przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które na-
        
        
          grodziło projekt tytułem„Najlepszej inwestycji w człowieka” w ra-
        
        
          mach ósmej edycji konkursu„Dobre praktyki EFS 2014”.
        
        
          
            Marek Rokita
          
        
        
          Fot. Maciej Zakrzewski
        
        
          Podczas warsztatówmłodzież przekonywała się, jak ważne są
        
        
          praktyki i doświadczenie
        
        
          W laboratoriach uczniowie poznawali sprzęt wykorzystywany w firmach