Nasz region 2-2016 - page 11

11
Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020
PROMOCJA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
JEREMIE – osiągnięcia i wyzwania
Wielkopolska jako pierwszy region w kraju dołączyła do inicjatyw
JEREMIE i JESSICA, przeznaczając na oba instrumenty finansowe
aż pół miliarda złotych. Obecnie pieniądze pracują już po raz trze-
ci, a dźwignia finansowa, jaką dzięki nim udało się wygenerować,
sięga 2,2 mld zł. Trudno tym samym wyobrazić sobie bardziej
odpowiednie miejsce w Polsce do dyskutowania o skuteczności
takiej formy wsparcia. Eksperci zgadzali się co do jednego – zain-
teresowanie JEREMIE rośnie w bardzo szybkim tempie.
Możliwość uzyskania poręczenia kredytu, pożyczki czy umo-
wy leasingu jest dedykowana startupom oraz początkującym
przedsiębiorcom z sektora MŚP. – Pięcioletni okres finansowania,
maksymalna kwota poręczenia do miliona złotych, brak prowizji,
warunki korzystniejsze niż rynkowe – wyliczała zalety JEREMIE
Agata Adamczewska z Banku Gospodarstwa Krajowego. Obec-
ność przedstawicieli instytucji finansowych zaangażowanych
w inicjatywę JEREMIE umożliwiła przedsiębiorcom obu spotkań
na uzyskanie informacji skrojonej pod ich potrzeby.
A jakie są te potrzeby? Podczas Giełdy Produktów Finansowych
przedsiębiorcy korzystający ze środków JEREMIE wskazywali, że
największą barierą jest niechęć banków komercyjnych do udzie-
lenia kredytów klientom bez historii kredytowej czy zabezpieczeń
o wystarczającej wartości. Inną trudnością jest utrzymanie się
na rynku przez pierwsze pięć lat działalności. Przedsiębiorcy byli
zgodni co do sugerowanych zmian – proponowali, aby pośredni-
cy finansowi kładli większy nacisk na uniezależnienie się spółek-
-beneficjentów, czyli wyjście spod parasola JEREMIE na rynek ko-
mercyjny. Z kolei pośrednicy zachęcali przedsiębiorców, którzy już
skorzystali z JEREMIE, do ubiegania się o kolejne poręczenia – dla
tych, których sytuacja finansowa poprawiła się od poprzedniego
razu, przewidziane są prostsze procedury pozwalające zaoszczę-
dzić i czas, i pieniądze.
Idea, nie pieniądz – przesłanie
dla młodych przedsiębiorców
W związku z tym, że spotkanie odbywające się pod szyldem„Dzień
dobry biznes” było skierowane przede wszystkim do młodych
przedsiębiorców oraz studentów planujących rozpocząć własną
działalność gospodarczą, obok prezentacji JEREMIE równie dużo
miejsca poświęcono podstawomprowadzenia biznesu. Profesor Jó-
zef Orczyk, rektor Wyższej Szkoły Bankowej, odwoływał się do XIX-
-wiecznej kultury przedsiębiorczości w Wielkopolsce, z ust innych
ekspertów często padały cytaty z książek Briana Tracy’ego, popu-
larnego amerykańskiego autora zajmującego się rozwojem osobi-
stym, a nawet Jordana Belforta, kontrowersyjnego maklera giełdo-
wego sportretowanego w Oscarowym filmie„Wilk zWall Street”.
Swoją biznesową drogę od sprzedawcy odzieży do piłkarskiego
wizjonera, rozwijającego nad Wisłą sieć szkółek piłkarskich dla naj-
młodszych, przedstawił Przemysław Olewnik, współwłaściciel i pre-
zes zarządu spółki Socatots Polska. – Przygotowuję kadrę piłkarską
na 2030 rok – deklarował. Inicjatywa, choć pionierska w Polsce, jest
już sprawdzonym produktem – jeden z wychowanków akademii
opartej na brazylijskiej myśli szkoleniowej, Micah Richards, debiu-
tując w 2006 r. w trykocie reprezentacji Anglii, został najmłodszym
obrońcą w historii występów w narodowej kadrze Synów Albionu.
Przykład Socatots Polska dobrze ilustruje, jak ważny jest odpo-
wiedni czas startu własnego biznesu – rozpoczęcie działalności tuż
przed Euro 2012 pozwoliło na zaistnienie na rynku, a zwiększone
zainteresowanie piłką nożną w trakcie Mistrzostw Europy i po nich
właściciele przekuli na intensywny rozwój przedsiębiorstwa. Dzisiaj
spółka jest obecna już wprawie 70miastach na terenie całego kraju,
a dostęp do oferty ma około 75% polskich dzieci.
Duże zainteresowanie majowymi spotkaniami dla przedsiębior-
ców pokazuje, że wśród Wielkopolan nie brakuje osób przed-
siębiorczych i z ambicjami założenia własnej firmy. Instrument
JEREMIE może im w tym wydatnie pomóc, o czym przekonali się
sami zainteresowani.
Łukasz Szoszkiewicz
Biznes po wielkopolsku
Instrument finansowy JEREMIE, oferujący poręczenia zamiast bezzwrotnych
dotacji, doskonale wpisuje się w ducha wielkopolskiej przedsiębiorczości.
O zaletach płynących z korzystania z poręczeń w ramach unijnej inicjatywy
przekonali się uczestnicy seminarium „Dzień dobry biznes” oraz Giełdy
Produktów Finansowych JEREMIE, które odbyły się 16-17 maja br. w Poznaniu.
Wśród Wielkopolan nie brakuje osób przedsiębiorczych i z ambicjami
założenia własnej firmy. JEREMIE może imw tym pomóc
Fot. Łukasz Szoszkiewicz
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook