 
          12
        
        
          nasz region 2/2016
        
        
          
            PROMOCJA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
          
        
        
          Dotychczasowe sukcesy wielkopolskich firm pokazują, że dzięki in-
        
        
          nowacyjności i dużemu potencjałowi rozwojowemu przedsiębior-
        
        
          cy z regionumogą skutecznie konkurować na światowych rynkach.
        
        
          W latach 2007-2013 Samorząd Województwa Wielkopolskiego
        
        
          realizował projekt kluczowy „Kompleksowa promocja gospodarki
        
        
          i inwestycji w Wielkopolsce” (WRPO 1.5). Prowadzone wtedy dzia-
        
        
          łania jednoznacznie potwierdziły duże zainteresowanie przedsię-
        
        
          biorstw rozwijaniem działalności na nowych rynkach, szczególnie
        
        
          perspektywicznych, jednocześnie wskazując na potrzebę wsparcia
        
        
          lokalnych przedsiębiorców przez władze regionalne.
        
        
          
            GospodarnaWielkopolska
          
        
        
          W tej perspektywie finansowej Samorząd naszego regionu reali-
        
        
          zuje projekt „Gospodarna Wielkopolska”, którego celem jest roz-
        
        
          wój kompleksowego systemu zarządzania promocją gospodar-
        
        
          czą i inwestycyjną regionu. „Gospodarna Wielkopolska” składa się
        
        
          z trzech komponentów. Są nimi:
        
        
          
            • Promocja gospodarcza
          
        
        
          » udział w międzynarodowych imprezach gospodarczych
        
        
          (targi, fora gospodarcze itp.)
        
        
          » opracowywanie pogłębionych analiz wybranych rynków
        
        
          zagranicznych pod kątem możliwości wejścia na nie
        
        
          wielkopolskich przedsiębiorców
        
        
          » budowa platformy internetowej
        
        
          
            • Promocja inwestycyjna
          
        
        
          » promocja Wielkopolski jako regionu oferującego dobrze
        
        
          rozwiniętą infrastrukturę komunikacyjną, bogate zaplecze
        
        
          naukowo-badawcze, wykwalifikowaną kadrę oraz stabilne
        
        
          warunki rozwoju
        
        
          » promocja przygotowanych przez gminy terenów
        
        
          inwestycyjnych i nieruchomości
        
        
          » utworzenie elektronicznej bazy ofert inwestycyjnych
        
        
          » opracowanie broszury„Invest in Wielkopolska”
        
        
          
            • MarkaWielkopolski
          
        
        
          » stworzenie systemu identyfikacji wizualnej„Marka
        
        
          Wielkopolska”
        
        
          » wdrożenie systemu certyfikacji
        
        
          » kampania wizerunkowa
        
        
          » działania na rzecz rozpoznawalności Marki Wielkopolskiej.
        
        
          
            Targi: ciągle skuteczna promocja
          
        
        
          Udział w imprezach targowych na całym świecie traktowany jest
        
        
          jako bardzo dobre źródło informacji oraz forma promocji, prowadzi
        
        
          do wzrostu świadomości wśród wielkopolskich przedsiębiorstw
        
        
          nt. korzyści płynących z ekspansji na nowe rynki. W porównaniu
        
        
          do projektu realizowanego w minionych latach, oferta targów bę-
        
        
          dzie jeszcze bardziej zróżnicowana pod względem tematycznym
        
        
          i geograficznym, z naciskiem na rynki pozaeuropejskie. W ramach
        
        
          projektu„Gospodarna Wielkopolska” przedsiębiorcy mogą apliko-
        
        
          wać o udział w targach dla poszczególnych inteligentnych specja-
        
        
          lizacji województwa wielkopolskiego:
        
        
          • biosurowce i żywność dla świadomych konsumentów
        
        
          • wnętrza przyszłości
        
        
          • przemysł jutra
        
        
          • wyspecjalizowane procesy logistyczne
        
        
          • rozwój oparty na ICT
        
        
          • nowoczesne technologie medyczne
        
        
          
            GospodarnaWielkopolska 2016
          
        
        
          W tym roku wielkopolscy przedsiębiorcy z branży spożywczej we-
        
        
          zmą udział w następujących wydarzeniach promocyjnych:
        
        
          •
        
        
          
            SIAL Middle East 2016
          
        
        
          w Abu Dhabi (11 przedsiębiorców)
        
        
          •
        
        
          
            HKTDC Food Expo
          
        
        
          w Hongkongu (8 przedsiębiorców)
        
        
          •
        
        
          
            SIAL 2016
          
        
        
          w Paryżu (13 przedsiębiorców)
        
        
          
            Pieniądze na zagraniczną ekspansję
          
        
        
          Firmy z regionu korzystają już z dotacji w ramach WRPO 2014+, by
        
        
          wejść na zagraniczne rynki. Bardzodużymzainteresowaniemcieszył
        
        
          się ogłoszony w sierpniu 2015 r. konkurs na kompleksowe wsparcie
        
        
          rozwoju działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych
        
        
          dla przedsiębiorstw posiadających plan rozwoju eksportu (pod-
        
        
          działanie 1.4.1). Firmy złożyły 253 wnioski, z czego aż 161 zostało
        
        
          ocenionych pozytywnie. Najpierw Zarząd Województwa wybrał do
        
        
          dofinansowania 21 projektów, ale w związku z dużym zaintereso-
        
        
          waniem i wysoką jakością projektów podjął decyzję o zwiększeniu
        
        
          puli pieniędzy przeznaczonych na dotacje w tym konkursie. Dzięki
        
        
          temu zakwalifikowanych do dofinansowania zostało kolejnych 90
        
        
          projektów. Do 23 maja podpisano 65 umów o dofinansowanie.
        
        
          
            Andrzej Szoszkiewicz
          
        
        
          
            Zdobywcy nowych rynków
          
        
        
          Zdobywanie nowych rynków przez firmy i promocja możliwości
        
        
          inwestycyjnych w dużym stopniu zadecydują o rozwoju naszego regionu.
        
        
          Projekt „Gospodarna Wielkopolska” oraz dotacje na wsparcie działalności na
        
        
          rynkach zagranicznych mają wypromować region i ułatwić firmom ekspansję
        
        
          zagraniczną. Jak wielkopolscy przedsiębiorcy mogą skorzystać ze wsparcia?