Nasz region 2-2016 - page 12

12
nasz region 2/2016
PROMOCJA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Dotychczasowe sukcesy wielkopolskich firm pokazują, że dzięki in-
nowacyjności i dużemu potencjałowi rozwojowemu przedsiębior-
cy z regionumogą skutecznie konkurować na światowych rynkach.
W latach 2007-2013 Samorząd Województwa Wielkopolskiego
realizował projekt kluczowy „Kompleksowa promocja gospodarki
i inwestycji w Wielkopolsce” (WRPO 1.5). Prowadzone wtedy dzia-
łania jednoznacznie potwierdziły duże zainteresowanie przedsię-
biorstw rozwijaniem działalności na nowych rynkach, szczególnie
perspektywicznych, jednocześnie wskazując na potrzebę wsparcia
lokalnych przedsiębiorców przez władze regionalne.
GospodarnaWielkopolska
W tej perspektywie finansowej Samorząd naszego regionu reali-
zuje projekt „Gospodarna Wielkopolska”, którego celem jest roz-
wój kompleksowego systemu zarządzania promocją gospodar-
czą i inwestycyjną regionu. „Gospodarna Wielkopolska” składa się
z trzech komponentów. Są nimi:
• Promocja gospodarcza
» udział w międzynarodowych imprezach gospodarczych
(targi, fora gospodarcze itp.)
» opracowywanie pogłębionych analiz wybranych rynków
zagranicznych pod kątem możliwości wejścia na nie
wielkopolskich przedsiębiorców
» budowa platformy internetowej
• Promocja inwestycyjna
» promocja Wielkopolski jako regionu oferującego dobrze
rozwiniętą infrastrukturę komunikacyjną, bogate zaplecze
naukowo-badawcze, wykwalifikowaną kadrę oraz stabilne
warunki rozwoju
» promocja przygotowanych przez gminy terenów
inwestycyjnych i nieruchomości
» utworzenie elektronicznej bazy ofert inwestycyjnych
» opracowanie broszury„Invest in Wielkopolska”
• MarkaWielkopolski
» stworzenie systemu identyfikacji wizualnej„Marka
Wielkopolska”
» wdrożenie systemu certyfikacji
» kampania wizerunkowa
» działania na rzecz rozpoznawalności Marki Wielkopolskiej.
Targi: ciągle skuteczna promocja
Udział w imprezach targowych na całym świecie traktowany jest
jako bardzo dobre źródło informacji oraz forma promocji, prowadzi
do wzrostu świadomości wśród wielkopolskich przedsiębiorstw
nt. korzyści płynących z ekspansji na nowe rynki. W porównaniu
do projektu realizowanego w minionych latach, oferta targów bę-
dzie jeszcze bardziej zróżnicowana pod względem tematycznym
i geograficznym, z naciskiem na rynki pozaeuropejskie. W ramach
projektu„Gospodarna Wielkopolska” przedsiębiorcy mogą apliko-
wać o udział w targach dla poszczególnych inteligentnych specja-
lizacji województwa wielkopolskiego:
• biosurowce i żywność dla świadomych konsumentów
• wnętrza przyszłości
• przemysł jutra
• wyspecjalizowane procesy logistyczne
• rozwój oparty na ICT
• nowoczesne technologie medyczne
GospodarnaWielkopolska 2016
W tym roku wielkopolscy przedsiębiorcy z branży spożywczej we-
zmą udział w następujących wydarzeniach promocyjnych:
SIAL Middle East 2016
w Abu Dhabi (11 przedsiębiorców)
HKTDC Food Expo
w Hongkongu (8 przedsiębiorców)
SIAL 2016
w Paryżu (13 przedsiębiorców)
Pieniądze na zagraniczną ekspansję
Firmy z regionu korzystają już z dotacji w ramach WRPO 2014+, by
wejść na zagraniczne rynki. Bardzodużymzainteresowaniemcieszył
się ogłoszony w sierpniu 2015 r. konkurs na kompleksowe wsparcie
rozwoju działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych
dla przedsiębiorstw posiadających plan rozwoju eksportu (pod-
działanie 1.4.1). Firmy złożyły 253 wnioski, z czego aż 161 zostało
ocenionych pozytywnie. Najpierw Zarząd Województwa wybrał do
dofinansowania 21 projektów, ale w związku z dużym zaintereso-
waniem i wysoką jakością projektów podjął decyzję o zwiększeniu
puli pieniędzy przeznaczonych na dotacje w tym konkursie. Dzięki
temu zakwalifikowanych do dofinansowania zostało kolejnych 90
projektów. Do 23 maja podpisano 65 umów o dofinansowanie.
Andrzej Szoszkiewicz
Zdobywcy nowych rynków
Zdobywanie nowych rynków przez firmy i promocja możliwości
inwestycyjnych w dużym stopniu zadecydują o rozwoju naszego regionu.
Projekt „Gospodarna Wielkopolska” oraz dotacje na wsparcie działalności na
rynkach zagranicznych mają wypromować region i ułatwić firmom ekspansję
zagraniczną. Jak wielkopolscy przedsiębiorcy mogą skorzystać ze wsparcia?
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16
Powered by FlippingBook