Nasz region 2-2016 - page 4

4
nasz region 2/2016
ROZMOWA
Wielkopolska kolej w ostatnich latach bardzo się zmieniła.
Czemu to zawdzięczamy?
12 lat temu marszałek i zarząd województwa wielkopolskiego
podjęli decyzję omodernizacji rynku regionalnych przewozów ko-
lejowych. Ówczesny przewoźnik, spółka Przewozy Regionalne, nie
spełniał standardów, jakie powinny obowiązywać wWielkopolsce.
Proces modernizacji rozpoczął się od zakupu i modernizacji tabo-
ru. Szybko doszliśmy do wniosku, że Przewozy Regionalne, które
otrzymywały nowo nabyty tabor, nie są technologicznie przygoto-
wane do jego przejęcia. 50 proc. nowych składów, w szczególno-
ści spalinowych, stało z powodu niewłaściwej eksploatacji.
Czy to wtedy zapadła decyzja o utworzeniu spółki Koleje
Wielkopolskie?
Dokładnie tak. Nowa firma przejęła zakupiony tabor, zwłaszcza
szynobusy spalinowe, oraz obsługę niezelektryfikowanych linii,
na których one kursowały. Wkrótce okazało się, że spółka zbu-
dowana od podstaw potrafi sprostać wyzwaniom technologicz-
nym. Wykorzystanie nowego taboru szybko wzrosło, a często-
tliwość kursowania i punktualność na tych liniach znacznie się
poprawiły. Te wnioski skłoniły nas do decyzji o wymianie całego
taboru. Wyznaczyliśmy sobie rok 2018 jako horyzont czasowy,
w którym na terenie Wielkopolski przestaną kursować pocią-
gi starego typu. Następnie bardzo intensywnie rozpoczęliśmy
programy zakupu i modernizacji taboru na kilkaset milionów
złotych. Koleje Wielkopolskie teraz działają również na liniach
elektrycznych. Standardy realizowane przez nową spółkę spo-
wodowały wzrost zadowolenia pasażerów i zwiększenie ich
liczby w pociągach. Przewozy Regionalne zaczęły tracić rynek,
co wymogło zmiany również u tego przewoźnika. Naciski jej
pracowników i nasza przyjazna postawa spowodowały, że poro-
zumieliśmy się z Przewozami Regionalnymi co do zasad współ-
finansowania w ramach rekompensaty kosztów modernizacji
taboru 9 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, dziś rozpo-
znawanych ze względu na charakterystyczną malaturę jako tzw.
tygrysy. Idziemy za ciosem – wyznaczyliśmy czas do 2018 r., do
którego również Przewozy Regionalne muszą zmodernizować
lub wymienić cały tabor. Nie dopuszczamy bowiem sytuacji,
żeby na terenie Wielkopolski po 2018 r. kursowały pociągi w sta-
rym, niższym standardzie. Zarząd województwa podjął taką de-
cyzję, kierując się potrzebami społecznymi.
Projekt zakupu 22 elfów
za prawie 500 mln zł był
w swoim czasie największym
samorządowym projektem
taborowym w kraju
Nowe inwestycje
napędzają kolej
Liczba pasażerów rośnie tak dynamicznie, że nie nadążamy z zakupem nowego taboru.
Ale gdyby 12 lat temu nie uznano, że rozwój pasażerskiego transportu kolejowego
w Wielkopolsce jest ważny, nie byłoby tego sukcesu – mówi JERZY KRIGER, dyrektor
Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Fot. Sławomir Obst
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...16
Powered by FlippingBook