 
          4
        
        
          nasz region 2/2016
        
        
          
            ROZMOWA
          
        
        
          
            Wielkopolska kolej w ostatnich latach bardzo się zmieniła.
          
        
        
          
            Czemu to zawdzięczamy?
          
        
        
          12 lat temu marszałek i zarząd województwa wielkopolskiego
        
        
          podjęli decyzję omodernizacji rynku regionalnych przewozów ko-
        
        
          lejowych. Ówczesny przewoźnik, spółka Przewozy Regionalne, nie
        
        
          spełniał standardów, jakie powinny obowiązywać wWielkopolsce.
        
        
          Proces modernizacji rozpoczął się od zakupu i modernizacji tabo-
        
        
          ru. Szybko doszliśmy do wniosku, że Przewozy Regionalne, które
        
        
          otrzymywały nowo nabyty tabor, nie są technologicznie przygoto-
        
        
          wane do jego przejęcia. 50 proc. nowych składów, w szczególno-
        
        
          ści spalinowych, stało z powodu niewłaściwej eksploatacji.
        
        
          
            Czy to wtedy zapadła decyzja o utworzeniu spółki Koleje
          
        
        
          
            Wielkopolskie?
          
        
        
          Dokładnie tak. Nowa firma przejęła zakupiony tabor, zwłaszcza
        
        
          szynobusy spalinowe, oraz obsługę niezelektryfikowanych linii,
        
        
          na których one kursowały. Wkrótce okazało się, że spółka zbu-
        
        
          dowana od podstaw potrafi sprostać wyzwaniom technologicz-
        
        
          nym. Wykorzystanie nowego taboru szybko wzrosło, a często-
        
        
          tliwość kursowania i punktualność na tych liniach znacznie się
        
        
          poprawiły. Te wnioski skłoniły nas do decyzji o wymianie całego
        
        
          taboru. Wyznaczyliśmy sobie rok 2018 jako horyzont czasowy,
        
        
          w którym na terenie Wielkopolski przestaną kursować pocią-
        
        
          gi starego typu. Następnie bardzo intensywnie rozpoczęliśmy
        
        
          programy zakupu i modernizacji taboru na kilkaset milionów
        
        
          złotych. Koleje Wielkopolskie teraz działają również na liniach
        
        
          elektrycznych. Standardy realizowane przez nową spółkę spo-
        
        
          wodowały wzrost zadowolenia pasażerów i zwiększenie ich
        
        
          liczby w pociągach. Przewozy Regionalne zaczęły tracić rynek,
        
        
          co wymogło zmiany również u tego przewoźnika. Naciski jej
        
        
          pracowników i nasza przyjazna postawa spowodowały, że poro-
        
        
          zumieliśmy się z Przewozami Regionalnymi co do zasad współ-
        
        
          finansowania w ramach rekompensaty kosztów modernizacji
        
        
          taboru 9 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, dziś rozpo-
        
        
          znawanych ze względu na charakterystyczną malaturę jako tzw.
        
        
          tygrysy. Idziemy za ciosem – wyznaczyliśmy czas do 2018 r., do
        
        
          którego również Przewozy Regionalne muszą zmodernizować
        
        
          lub wymienić cały tabor. Nie dopuszczamy bowiem sytuacji,
        
        
          żeby na terenie Wielkopolski po 2018 r. kursowały pociągi w sta-
        
        
          rym, niższym standardzie. Zarząd województwa podjął taką de-
        
        
          cyzję, kierując się potrzebami społecznymi.
        
        
          Projekt zakupu 22 elfów
        
        
          za prawie 500 mln zł był
        
        
          w swoim czasie największym
        
        
          samorządowym projektem
        
        
          taborowym w kraju
        
        
          
            Nowe inwestycje
          
        
        
          
            napędzają kolej
          
        
        
          Liczba pasażerów rośnie tak dynamicznie, że nie nadążamy z zakupem nowego taboru.
        
        
          Ale gdyby 12 lat temu nie uznano, że rozwój pasażerskiego transportu kolejowego
        
        
          w Wielkopolsce jest ważny, nie byłoby tego sukcesu – mówi JERZY KRIGER, dyrektor
        
        
          Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
        
        
          Fot. Sławomir Obst