Bo jeden pociąg, tramwaj czy autobus może przewieźć jednocześnie tyle samo pasażerów co kilkadziesiąt samochodów osobowych. Tym bardziej, że często tylko jedna osoba podróżuje samochodem, dlatego w centrum miast tworzą się korki. W regionie powstają więc węzły przesiadkowe – samochód zostaje na monitorowanym parkingu, a mieszkaniec przesiada się na transport publiczny.
Kolej na kolej
Tak działa to w Szamotułach, gdzie wybudowano w gminie trzy takie węzły przesiadkowe. Parking jest całkowicie darmowy, są też miejsca dla rowerów. Już teraz na podróż pociągiem do centrum Poznania trzeba przeznaczyć 40 minut, a trwa jeszcze remont linii Poznań-Szczecin. Po zakończonych pracach pociągi jeszcze bardziej przyspieszą. Dla porównania w godzinach szczytu, by dotrzeć do centrum Poznania samochodem trzeba poświęcić nawet godzinę.
Przesiądź się i dojedź na czas
Są gminy, które nie mają dostępu do bezpośredniego połączenia kolejowego, ale tu też powstają węzły przesiadkowe. Gmina Tarnowo Podgórne stawia na niskoemisyjne autobusy. Zakupiono ich już 9, w tym także pierwszy autobus przegubowy. Tu także jest miejsce dla rowerzystów. Na poznańskie Ogrody autobusy dojeżdżają w 25 minut – o wiele szybciej niż osobówki, bo korzystają z sieci buspasów.
A może rower?
Do pracy można dojechać także rowerem – dlatego w Obornikach wybudowano nową ścieżkę rowerową. Trasa na odcinku kilkunastu kilometrów łączy ze sobą 7 miejscowości i biegnie pośród lasu z Obornik przez Słonawy, Bąblin, Bąblinek, Kiszewo i Kiszewko, aż do Stobnicy.
Wszystko to z dala od dróg, za to blisko natury. Mieszkańcy okolicy korzystają podwójnie. Na co dzień mają ścieżkę, która prowadzi wprost do centrum i miejsc pracy – w weekendy to wspaniałe miejsce na aktywny wypoczynek z rodziną.
Dlatego na terenie całej Metropolii Poznań powstaną łącznie 53 węzły przesiadkowe. To miejsce dla około 4 tysięcy samochodów w regionie. Z całego systemu transportu do centrum mogą skorzystać tysiące mieszkańców. Umożliwia to także kilkadziesiąt kilometrów nowych ścieżek rowerowych powstałych dzięki Funduszom Europejskim.
Więcej na temat inwestycji w niskoemisyjny transport i węzły przesiadkowe dofinansowane ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w najnowszym odcinku magazynu „Zmieniamy Wielkopolskę” (odc. 26) – OBEJRZYJ FILM