- Dla nas kluczowym nurtem wykorzystania wodoru będzie transport zbiorowy. Autobusy na wodór planują już zakupić takie miasta jak Poznań i Konin, ale jako samorząd województwa chcielibyśmy wykorzystać wodór do napędu pociągów na liniach niezeletryfikowanych – mówił podczas konferencji „Wielkopolska Dolina Wodorowa – Edukacja dla wodoru” Marszałek Marek Woźniak.
W czwartek w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu w ramach cyklu spotkań „Wielkopolska – kierunek wodór” odbyła się konferencja „Wielkopolska Dolina Wodorowa – Edukacja dla wodoru”, która zgromadziła wielu samorządowców, przedsiębiorców, naukowców oraz uczniów z całego regionu.
Wielkopolska jako jeden z pierwszych regionów w Polsce podjął działania w obszarze budowy regionalnego ekosystemu wodorowego. Samorząd Województwa Wielkopolskiego w Regionalnej Strategii Innowacji dla Wielkopolski 2030 wśród celów wskazał rozwój gospodarki zeroemisyjnej ze szczególnym uwzględnieniem wodoru, dodatkowo w lipcu podpisano deklarację o woli powołania Wielkopolskiej Doliny Wodorowej.
- Chcemy zmierzać w głównym nurcie Zielonego Ładu, który Unia Europejska przyjęła jako kierunek mający pozwolić nam i przyszłym pokoleniom przeżyć na kuli ziemskiej, bo zagrożenie klimatyczne jest jednoznaczne i coraz rzadziej kwestionowane. Ale aby być w tym głównym nurcie, należy być otwartym na nowe rozwiązania i starać się uzyskać maksimum rzetelnej wiedzy. Mam wrażenie, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby odnaleźć się w tym wyścigu – mówił podczas wystąpienia na konferencji Marszałek Marek Woźniak.
Według Marszałka Marka Woźniaka jednym z elementów rozwoju Wielkopolski, a w szczególności Wielkopolski Wschodniej jest wodór, jego produkcja i wykorzystanie. - Tu potrzebny jest jednak stabilny producent wodoru, którym może być koniński ZE PAK. Jeśli będzie go produkował ze spalania biomasy i odnawialnych źródeł energii, czyli zielonej energii, to spełni nasze oczekiwania. Dla nas kluczowym nurtem wykorzystania wodoru będzie transport zbiorowy. Autobusy na wodór planują już zakupić takie miasta jak Poznań i Konin, ale jako samorząd województwa chcielibyśmy wykorzystać wodór do napędu pociągów na liniach niezeletryfikowanych – dodał.
Marszałek przypomniał również, że Wielkopolska chce rozwijać także inne źródła pozyskiwania energii. Chodzi nie tylko o OZE, ale także budowę elektrowni atomowej, o co Samorząd Województwa Wielkopolskiego zabiegał już ponad 10 lat temu proponując dwie lokalizacje.
- Ale zamiast działań merytorycznych, mamy działania polityczne zmierzające do uwodzenia elektoratu związanego z energetyką węglową. To nas już zaprowadziło w ślepą uliczkę – stwierdził Marek Woźniak.
Dekarbonizacja po wielkopolsku
Z kolei Członek Zarządu i Przewodniczący Wielkopolskiej Platformy Wodorowej Jacek Bogusławski podkreślił, że rozwój technologii wodorowych jest szansą na dekarbonizację całej gospodarki. Mają w tym pomóc działania i inicjatywy Wielkopolskiej Platformy Wodorowej.
- Obecnie ma ona 95 członków ze świata samorządu, biznesu i nauki. Zainteresowanie tą tematyką jest coraz większe – mówił Jacek Bogusławski.
Jednym z pionierskich, wodorowych projektów, który będzie realizowany wspólnie z grupą MTP jest Forum H2POLAND, które zaplanowano w dniach 17-18 maja 2022. - To pierwsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej kompleksowe targi dedykowane technologiom wodorowym – zaznaczył Jacek Bogusławski.
Toyota w urzędzie
Uczestnicy czwartkowej konferencji dowiedzieli się m.in. o Sektorowym Porozumieniu Wodorowym, możliwościach pozyskania dofinansowania na rozwój projektów wodorowych, neutralnych klimatycznie miastach przyszłości na przykładach Wiednia i Sztokholmu, czy działaniach Samorządu Województwa Wielkopolskiego w obszarze ekosystemu wodorowego. Wydarzenie było podzielone na trzy równoległe panele eksperckie – Jednostki Samorządu Terytorialnego, Naukę i Firmy.
Podczas wydarzenia była też możliwość zobaczenia samochodu na ogniwa paliwowe Toyoty Mirai II generacji.
Spotkanie organizowane było w ramach projektu „Gospodarna 2050 – H2Wielkopolska” realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w latach 2019-2022, współfinansowanego ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Działanie 1.4: Internacjonalizacja gospodarki regionalnej, Poddziałanie 1.4.2: Promocja gospodarcza regionu.