Działanie 11.2 Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w obszarze zdrowia (REACT-EU)
Nabór: RPWP.11.02.00-IZ.00-30-001/22 ( od 2022-04-28 do 2022-06-24 )

Opinia o celowości inwestycji nie jest wymagana w przypadku projektów obejmujących podstawową opiekę zdrowotną (POZ).

Tak, pod warunkiem, że wszystkie placówki zostaną ujęte w tym samym wniosku o dofinansowanie, ponieważ zgodnie z Regulaminem w ramach konkursu Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek. W przypadku złożenia większej liczby wniosków przez tego samego Wnioskodawcę, również jako Partnera, każdy z projektów uzyska ocenę negatywną.

Tak. Wnioskodawcą może być przychodnia prywatna bez względu na formę prawną. Należy jednak pamiętać, że podmiot leczniczy ubiegający się o wsparcie, musi posiadać umowę o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w zakresie zbieżnym z zakresem projektu.

Tak. Podmiot udzielający świadczeń w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej ma obowiązek załączyć Opinię o celowości inwestycji (OCI) wraz z wnioskiem o jej wydanie. OCI nie jest wymagana jedynie w przypadku projektów, których wartość kosztorysowa na dzień złożenia wniosku nie przekracza 2 mln PLN.

Należy mieć na uwadze, że OCI dotyczy konkretnej inwestycji (a nie Wnioskodawcy), a zatem dopuszczalne jest załączenie OCI wydanej na wniosek podmiotu innego niż Beneficjent projektu.

Tak. Koszty poniesione w 2021 r. mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowalne, o ile spełniają zasady kwalifikowalności, wynikające z dokumentacji konkursowej. Ponadto należy mieć na uwadze, że realizacja projektu może rozpocząć się najwcześniej 01.02.2020 r. (termin rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków), a zakończyć nie później niż 30.06.2023 r.

Tak. Regulamin konkursu przewiduje realizację projektów, w których może występować bądź zakłada się występowanie elementów komercyjnych. Oznacza to, że możliwe jest wykonywanie na zakupionym w ramach projektu sprzęcie, odpłatnych badań lub zabiegów, które nie są finansowane ze środków publicznych. Zakres świadczonych usług musi być jednak zgodny z posiadaną umową o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – wsparcie udzielane będzie w ramach pomocy de minimis.

W takim przypadku warunkiem otrzymania wsparcia jest większościowy (powyżej 50%) udział przychodów pochodzących z usług medycznych świadczonych w ramach kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia i Ministerstwem Zdrowia w przychodach ogółem Wnioskodawcy. Weryfikacja obejmować będzie ostatni zamknięty rok obrachunkowy.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, dofinansowanie może otrzymać wyłącznie projekt stanowiący działania naprawcze w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków zdrowotnych oraz zwiększające odporność systemu ochrony zdrowia i dostępność do usług w Wielkopolsce. Projekt powinien również dotyczyć świadczeń zdrowotnych w zakresie chorób wynikających bezpośrednio z pandemii COVID-19 lub związanych ze skutkami pośrednimi pandemii.

Należy zwrócić uwagę, że przeprowadzenie takich działań możliwe będzie przede wszystkim dzięki doposażeniu placówek medycznych w sprzęt medyczny, aparaturę medyczną, diagnostyczną i laboratoryjną, w mniejszym dzięki robotom budowlanym, które powinny stanowić wyłącznie uzupełnienie ww. zakupów i muszą być ściśle z nimi powiązane. Muszą to być zatem roboty budowlane, których przeprowadzenie jest niezbędne np. na potrzeby montażu czy instalacji sprzętu/aparatury. Będą to w szczególności wszelkiego rodzaju prace o charakterze modernizacyjnym czy dostosowującym pomieszczenie na potrzeby prawidłowego funkcjonowania danego sprzętu/aparatury. Prace nie mogą mieć wyłącznie charakteru odtworzeniowego (remont). W związku z tym we wniosku o dofinansowanie należy wykazać zależność między robotami budowlanymi a zakupionym sprzętem/aparaturą oraz wskazać, w jaki sposób wpłyną one na poprawienie istniejącego stanu w kontekście pandemii COVID-19. Wszystkie wydatki muszą zostać poniesione zgodnie z zasadami dotyczącymi kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków EFRR zawartymi w obowiązującym wzorze umowy o dofinansowanie projektu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na krótki (ograniczony kończącą się perspektywą) termin realizacji projektu.

Właściwa weryfikacja kwalifikowalności kosztów oraz spełnienia wszystkich wymogów konkursu odbędzie się już na etapie oceny formalnej, na podstawie złożonej dokumentacji aplikacyjnej. Jednocześnie należy dodać, że kwalifikowalność wydatków będzie weryfikowana również po wyborze wniosku do dofinansowania, a więc na etapie rozliczenia projektu i jego kontroli.

Tak. na etapie składania wniosku o dofinansowanie konieczne jest złożenie pełnej dokumentacji, a więc projektu budowlanego i pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych wraz z dokumentacją OOŚ. Zwracamy jednocześnie uwagę, że roboty budowlane mogą być jedynie uzupełnieniem podstawowego przedmiotu projektu, jakim jest zakup sprzętu medycznego, aparatury medycznej, diagnostycznej i laboratoryjnej – mają być pracami adaptacyjno-dostosowawczymi do sprawnego funkcjonowania kupowanego sprzętu.

Realizacja projektu powinna się zakończyć do 30.06.2023 r.

W naborze dedykowanym POZ/AOS minimalna wartość całkowitych kosztów projektu musi wynieść 50 000,00 PLN, natomiast maksymalna to 700 000,00 PLN.

Tak. ze względu na charakter konkursu, który ma wspierać działania naprawcze w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych, Regulamin dopuszcza dofinansowanie projektów fizycznie ukończonych lub w pełni zrealizowanych Należy podkreślić, że wydatki nie mogą zostać poniesione przed 01.02.2020 r. oraz muszą spełniać warunki dotyczące kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków EFRR określone we wzorze umowy o dofinansowanie stanowiącej załącznik do Regulaminu.

Nie. Zgodnie z dokumentacją konkursową, dofinansowaniem nie mogą być objęte projekty polegające na cyfryzacji POZ i AOS, będącej przeważającym elementem projektu. Cyfryzacja podstawowej opieki zdrowotnej ze środków REACT-EU powinna odbywać się jedynie ze środków POIiŚ.

Tak. Zgodnie z Podręcznikiem wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014‑2020 w zakresie informacji i promocji, na wszelkich materiałach informacyjnych i promocyjnych, dokumentach dotyczących realizacji projektu, podawanych do publicznej wiadomości lub wydawanych uczestnikom projektów, na plakatach lub tablicach z informacjami na temat projektu oraz na stronie internetowej Beneficjenta, powinna znaleźć się informacja słowna na temat wsparcia danego projektu ze środków REACT-EU. W związku z tym wszystkie dokumenty związane z projektem muszą zostać opatrzone dodatkowym zapisem „Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19”.

Zabezpieczeniem środków na realizację inwestycji może być uchwała budżetowa lub/i WPF (w przypadku JST), umowa kredytowa, promesa kredytowa, lokata bankowa z jasno określonym przeznaczeniem lub inne wiarygodne formy zabezpieczenia środków. W przypadku zabezpieczenia złożonego w formie uchwały budżetowej lub WPF, Wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania pozycji w budżecie, pod którą znajduje się inwestycja, na którą zostały zabezpieczone środki. Z dokumentów powinno wynikać, że dotyczą konkretnego projektu w ramach WRPO 2014+. Ponadto każdy dokument musi potwierdzać posiadanie środków finansowych na pokrycie wkładu własnego z tytułu wydatków kwalifikowalnych oraz niekwalifikowalnych.

Należy podkreślić, że dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków finansowych muszą być ważne zarówno w momencie aplikowania o wsparcie, jak i podpisywania umowy o dofinansowanie. W przypadku utraty ważności/wygaśnięcia zabezpieczenia, na etapie podpisywania umowy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do przedłożenia aktualnego dokumentu potwierdzającego posiadanie zabezpieczenia.

Beneficjent realizując projekt, co do zasady, zobowiązany jest do stosowania zasad kwalifikowalności wydatków uregulowanych we wzorze umowy o dofinansowanie, w tym dotyczących terminu rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków oraz udzielania zamówień publicznych (pkt III.E Regulaminu konkursu). Beneficjent udziela zamówień w ramach projektu zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020 (Wytyczne), w tym w szczególności zamówień publicznych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz zasadą konkurencyjności, w sposób zapewniający przejrzystość oraz zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wnioskodawca/ Beneficjent zobowiązany jest do wyboru wykonawcy zgodnie z zapisami ww. Wytycznych, w wersji obowiązującej w dniu wszczęcia postępowania, z zastrzeżeniem, że wszczęcie nie może mieć miejsca przed 01.02.2020 r.

Odpowiadając wprost na pytanie, Wytyczne umożliwiają niestosowanie zasady konkurencyjności przy udzielaniu zamówień między innymi w następujących przypadkach:

  • lit. e) – ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć (np. klęski żywiołowe, katastrofy, awarie), wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia i nie można zachować terminów określonych w sekcji 6.5.2 pkt 10,
  • lit. d) – ze względu na pilną potrzebę (konieczność) udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych w sekcji 6.5.2 pkt 10.

Ponoszenie przez Wnioskodawcę/Beneficjenta, w szczególności w latach 2020‑2021, wydatków związanych ze stanem epidemii (SARS-CoV-2), można zakwalifikować jako zdarzenie spełniające przesłanki wystąpienia siły wyższej (tzn. wyjątkowej sytuacji niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć). W związku z tym, wyłączenie zasady konkurencyjności w ramach zamówień niezbędnych do przeciwdziałania skutkom COVID-19, było możliwe ze względu na wymaganą natychmiastową realizację zamówienia lub wystąpienie natychmiastowej potrzeby udzielenia zamówienia (w związku z czym nie było możliwe przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia z zachowaniem terminów przewidzianych dla zasady konkurencyjności). Wnioskodawca/Beneficjent mógł tym samym odstąpić od zastosowania zasady konkurencyjności podczas udzielania zamówień niezbędnych do przeciwdziałania skutkom COVID-19.

Istotne jest, aby spełnienie przesłanek z pkt. 7 lit. d i e podrozdziału 6.5 Wytycznych uzasadnić pisemnie. Określone przesłanki, w razie wątpliwości, należy interpretować w oparciu o wykładnię i orzecznictwo wydane względem odpowiednich przepisów Ustawy PZP. Zastosowanie przez Wnioskodawcę/ Beneficjenta odstępstwa od przyjętych w Wytycznych reguł, tj. odstąpienie od zasady konkurencyjności/rozeznania rynku, powinno znajdować uzasadnienie w wystąpieniu siły wyższej, jaką stanowi pandemia koronawirusa. Naruszenie ww. zasad może skutkować zastosowaniem wobec Beneficjenta pomniejszenia wydatków zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 24 ust. 13 Ustawy wdrożeniowej.

Tak i tego rodzaju działania są dodatkowo punktowane. W ramach Kryterium merytorycznego nr 10 sprawdzane jest, czy projekt zawiera działania ukierunkowane na przeniesienie świadczeń opieki zdrowotnej z poziomu lecznictwa szpitalnego na rzecz POZ i AOS, w tym poprzez:

  • wprowadzenie lub rozwój opieki koordynowanej, lub
  • rozwój zdeinstytucjonalizowanych form opieki nad pacjentem, w szczególności środowiskowych form opieki (projekt zawiera działania mające na celu przejście od opieki instytucjonalnej do środowiskowej zgodnie z „Ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności” oraz z „Krajowym Programem Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020”).

Jest to kryterium punktowane, które nie podlega poprawieniu/uzupełnieniu.

Zalecanym przez IZ WRPO 2014+ źródłem danych dla uzasadnienia kryteriów merytorycznych, w których wymagane jest wskazanie i porównanie przez Wnioskodawcę określonych danych statystycznych, jest platforma BASiW. W przypadku gdy Wnioskodawca uznaje za konieczne przedstawienie dodatkowych informacji (danych statystycznych, analiz, wartości liczbowych), musi podać ich źródło, jednak wyłącznie takie, które umożliwia ich weryfikację przez KOP.

Tak. bez względu na rodzaj wariantu projektu, we wniosku o dofinansowanie, w pkt. 6.2 należy uwzględnić źródła oraz wysokości otrzymanej pomocy de minimis oraz pomocy publicznej innej niż de minimis. Wykazać należy pomoc otrzymaną w okresie ostatnich 3 lat, co powinno znaleźć potwierdzenie w zaświadczeniach, które są obligatoryjnym załącznikiem do wniosku. Dane będą podlegać weryfikacji.

Tak. Dopuszcza się sytuację, gdy Wnioskodawca, jako dokument potwierdzający zabezpieczenie środków finansowych na realizację projektu, przedłoży zestawienie poniesionych wydatków. Warunkiem jest, by łączna wartość brutto wynikająca z faktur ujętych w zestawieniu nie była niższa od wkładu własnego wymaganego dla całego projektu. W zestawieniu należy ująć podstawowe dane dotyczące każdego dokumentu m.in.: jego numer, datę wystawienia, wartości (netto, VAT, brutto), przedmiot zakupu, datę zapłaty oraz podział kosztów na kwalifikowalne i niekwalifikowalne.

Do wartości przedmiotowego wskaźnika należy wliczyć wyłącznie koszty bezpośrednio związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, wskazane w części III.C Regulaminu konkursu, a więc poniesione m.in. na zakup sprzętu/aparatury medycznej, laboratoryjnej i diagnostycznej, prace adaptacyjne/modernizacyjne czy zakup wyrobów medycznych jednorazowego użytku i środków ochrony indywidualnej. Wydatki takie jak studium wykonalności, dokumentacja techniczna i promocja są kosztami pośrednimi i nie powinny być wliczane do wartości ww. wskaźnika.

Źródłem pozyskiwania właściwych danych statystycznych jest platforma BASiW – najbardziej aktualne dane (tzn. dla roku 2020).

Kryterium nr 11 Liczba świadczeń

Ścieżka dostępu do danych z mapy potrzeb jest następująca:

  1. Zakładka „Mapa potrzeb zdrowotnych na lata 2022‑2026” (granatowa belka po lewej stronie);
  2. Należy wybrać pole „Podstawowa opieka zdrowotna”;
  3. Zakładka „Świadczenia” i „Liczba świadczeń”;
  4. Po lewej stronie (granatowa belka) należy wybrać odpowiedni obszar (województwo – wielkopolskie). W cegiełkach na górze strony jest określona liczba świadczeń na mieszkańca województwa. Odpowiadające im dane dla powiatów znajdują się na mapce, zestawieniu tabelarycznym poniżej lub pliku Excel).W ten sposób filtrujemy dane.
  5. W ocenie pod uwagę brany będzie także „Rodzaj podmiotu” (granatowa belka po lewej stronie), prosimy o określenie w Studium wykonalności, czy działalność danego podmiotu obejmuje tylko świadczenia POZ, tylko świadczenia świątecznej i nocnej opieki zdrowotnej, czy wykonywane są oba rodzaje świadczeń).

 

Kryterium nr 12 Grupy wiekowe pacjentów

W przypadku kryterium nr 12 ocenie podlegać będą:

  1. dane dotyczące grupy wiekowej zdefiniowanej jako 0-6;
  2. dane dla grup wiekowych: 61-70, 71-80, 81-90 oraz powyżej 90 (suma wartości dla przedziałów).

Podkreślić należy, że aby uzyskać punkty za spełnienie kryterium oba określone w definicji warunki muszą być spełnione łącznie.

Ścieżka dostępu do danych z mapy potrzeb jest następująca:

  1. Zakładka „Mapa potrzeb zdrowotnych na lata 2022‑2026” (granatowa belka po lewej stronie);
  2. Należy wybrać pole „Podstawowa opieka zdrowotna”;
  3. Zakładka „Świadczenia” i „Liczba świadczeń”;
  4. Po lewej stronie (granatowa belka) należy wybrać odpowiednią grupę wiekową;
  5. W ocenie pod uwagę brany będzie także „Rodzaj podmiotu” (granatowa belka po lewej stronie), prosimy o określenie w Studium wykonalności, czy działalność danego podmiotu obejmuje tylko świadczenia POZ, tylko świadczenia świątecznej i nocnej opieki zdrowotnej, czy wykonywane są oba rodzaje świadczeń).

 

Kryterium nr 13 Nagła opieka medyczna

W niniejszym przypadku w ocenie uwzględniane będą dane dotyczące przyjęć na SOR, które nie zostały zakończone hospitalizacją.

Ścieżka dostępu do danych z mapy potrzeb jest następująca:

  1. Zakładka „Mapa potrzeb zdrowotnych na lata 2022‑2026” (granatowa belka po lewej stronie);
  2. Należy wybrać pole „Leczenie szpitalne”;
  3. Zakładka „SOR”;
  4. Po lewej stronie (granatowa belka) należy wybrać odpowiedni obszar (województwo wielkopolskie).

 

Kryterium nr 14 Liczba porad

Ścieżka dostępu do danych z mapy potrzeb jest następująca:

  1. Zakładka „Mapa potrzeb zdrowotnych na lata 2022‑2026” (granatowa belka po lewej stronie);
  2. Należy wybrać pole „Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna”;
  3. Zakładka „Świadczenia i świadczeniodawcy”;
  4. Za pomocą filtru „Poradnia” (granatowa belka po lewej stronie) można wybrać interesujący nas typ poradni.