Dostępne 37 pytań w: Podziałanie 6.3.1 Samozatrudnienie i przedsiębiorczość ×
Tak, możliwa (a nawet wskazana dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów) jest realizacja projektu w partnerstwie. To w jaki sposób realizacja projektu zostanie zorganizowana i jak rozłożone zostaną siły pomiędzy partnerami zależy od realizatora. Ważne by projekt objął całe województwo wielkopolskie.
Zasady rekrutacji powinny być jednakowe dla każdego z obszarów celem zapewnienia równych warunków aplikowania o wsparcie wszystkim uczestnikom projektu. Niemniej jednak w opinii IZ WRPO 2014+ różne terminy i okresy naboru (na poszczególnych obszarach) nie powodują nierównego traktowania uczestników. Istotne jest aby termin i długość naboru zostały dostosowane do zapotrzebowania i sytuacji występującej na danym obszarze i zapewniały możliwość złożenia wniosku o wsparcie. Ustalając harmonogram projektu należy mieć na uwadze kryterium okresu realizacji, zgodnie z którym planowany okres realizacji projektu nie przekracza 24 miesięcy.
Zgodnie z pkt 3.9.1 Regulaminu konkursu to Beneficjent (czyli podmiot, z którym podpisywana jest umowa) jest zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy i to wyłącznie na nim ciążą obowiązki wynikające z podpisania umowy. Zasady konstruowania umowy partnerskiej wskazano w pkt 3.6.4 Regulaminu konkursu.
Projekt musi być realizowany na terenie województwa wielkopolskiego i być skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego.
Zgodnie z kryterium dostępu projekt zakłada udzielenie minimum 251 dotacji na terenie województwa wielkopolskiego. Instytucja Organizująca Konkurs nie ustaliła minimum dotacji dla wydzielonych przez projektodawcę regionów.
Należy pamiętać, że realizacja projektu musi odpowiadać na konkretny problem i być poprzedzona analizą oraz diagnozą sytuacji problemowej. Także Wnioskodawca planując realizację projektu powinien dokonać racjonalnego podziału zadań pomiędzy partnerów, opierając się na wcześniej przeprowadzonej diagnozie. W przedstawionym zapytaniu sam Wnioskodawca planuje podzielnie obszaru realizacji projektu pomiędzy partnerów, natomiast Regulamin Konkursu nie zabrania realizacji projektu przez wszystkich partnerów na obszarze całej Wielkopolski. Wobec powyższego to lider wraz z partnerami samodzielnie ustalają zasady partnerstwa i mogą przewidzieć, że np. dwóch partnerów będzie realizowało projekt na danym obszarze. Jednakże jeśli w treści wniosku o dofinasowanie i umowy o partnerstwie zostaną ustalone sztywne warunki, to ich zmiana będzie wymagała stosownej korekty tych dokumentów.
Zapewnienie na etapie rekrutacji usługi doradczej, której celem jest weryfikacja predyspozycji kandydata do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej jest kryterium koniecznym do spełnienia. Przy czym instytucja szkoleniowa musi widnieć w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych (RIS). To ocenie zero-jedynkowej („tak” lub „nie”), a nie punktowej podlega spełnienie tego kryterium.
Natomiast jeśli Wnioskodawca posiada niezbędne warunki oraz kadrę mogącą prowadzić szkolenia to powinien je wykorzystać do samodzielnej organizacji szkoleń, ponieważ powinno to wpłynąć na niższe koszty proponowanego wsparcia. Również warto wskazać w punkcie 5.3 Potencjał i doświadczenie Projektodawcy wniosku o dofinasowanie, iż Wnioskodawca posiada kadrę mogącą prowadzić szkolenia, co będzie brane pod uwagę przy ocenie kryterium: Zaangażowanie potencjału oraz doświadczenie projektodawcy i partnerów (jeśli projekt jest realizowany w partnerstwie) w kontekście osiągnięcia celów projektu.
Zgodnie z kryterium dostępu dotyczącym okresu realizacji, planowany okres realizacji projektu nie przekracza 24 miesięcy. Przy ustalaniu harmonogramu działań należy mieć również na uwadze wymagany minimalny okres utrzymania działalności gospodarczej przez uczestnika projektu przez co najmniej 12 miesięcy.
Wszelkie warunki współpracy z partnerami powinny być zawarte w umowie partnerstwa. To w jaki sposób podzielą Państwo obszar województwa wielkopolskiego jest w Państwa gestii. W przypadku rekrutacji, czy tworzenia listy/list rankingowych należy pamiętać by za każdym razem dostęp uczestników do projektu był taki sam. Limit 251 przyznanych datacji jest wymogiem minimalnym. Jeśli zainteresowanie uczestników będzie większe i możliwe będzie sfinansowanie większej liczby mikroprzedsiębiorstw, tym lepiej.
Wsparcie bezzwrotne na rozpoczęcie działalności gospodarczej jest przyznawane wyłącznie w formie stawki jednostkowej (stawka jednostkowa na samozatrudnienie) i wynosi 23 050,00 zł.
Pomostowe wsparcie finansowe, wypłacane jest miesięcznie, w kwocie netto nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującego na dzień przyznania wsparcia bezzwrotnego. Wsparcie to może być wypłacane przez okres od 6 do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.
Kwota dotacji unijnej jest wypłacana wyłącznie w formie stawki jednostkowej (stawka jednostkowa na samozatrudnienie), wynoszącej 23 050,00 zł. Wartość stawki jednostkowej jest niezależna od statusu uczestnika projektu, tj. czy zarejestruje się on jako płatnik podatku VAT czy nie.
Stawka jednostkowa została wyliczona przez MFiPR w sposób, który uwzględnia potencjalną niekwalifikowalność podatku VAT (tj. została pomniejszona o uśrednioną kwotę VAT) i wynosi 23 050,00 zł. Powyższa stawka obowiązuje w całym okresie realizacji projektu i przyznawana jest uczestnikom projektu (po dokonaniu oceny biznesplanów) bez względu na ich status podatkowy w ramach zakładanej działalności gospodarczej oraz niezależnie od tego jaka kwota wydatków zostanie ujęta w biznesplanie. W związku z powyższym wsparcie finansowe udzielane uczestnikowi na rozwój przedsiębiorczości nie zawiera podatku VAT.
Wydatki objęte stawką jednostkową są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie dokonuje weryfikacji wydatków poniesiony ze środków dotacji (stawka jednostkowa na samozatrudnienie) tym samym w zakresie dotacji co do zasady nie zaistnieje konieczność aktualizowania zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis.
Beneficjent nie ma obowiązku wymagania dokumentów potwierdzających rozliczenie dotacji. To nie oznacza, że uczestnik projektu nie ma obowiązku gromadzenia dokumentów księgowych np. dla celów podatkowych. na potwierdzenie poniesienia wydatków rozliczanych stawką jednostkową – gromadzone są wyłącznie te dokumenty, które są niezbędne do rozliczenia stawki jednostkowej i uznania jej za kwalifikowalną (wskazane w tabeli – w standardach realizacji wsparcia). W związku z powyższym Beneficjent nie może narzucić na uczestników projektu nowych zasad udokumentowania poniesionych wydatków.
Zgonie z zapisami dokumentacji konkursowej oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 w projektach w których, wsparcie finansowe na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej obejmuje wsparcie bezzwrotne, które udzielane jest jako stawka jednostkowa, nie jest możliwe zobowiązanie uczestników do zapewnienia części środków własnych na pokrycie wydatków związanych z założeniem prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wkład własny wnoszony do projektu nie może pochodzić od uczestników.
Zgonie z zapisami dokumentacji konkursowej oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 w projektach w których, wsparcie finansowe na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej obejmuje wsparcie bezzwrotne, które udzielane jest jako stawka jednostkowa, nie jest możliwe zobowiązanie uczestników do zapewnienia części środków własnych na pokrycie wydatków związanych z założeniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wkład własny wnoszony do projektu nie może pochodzić od uczestników.
Należy zastosować schemat zawarty w Regulaminu przyznawania środków. Co do zasady pierwsza transza wypłacana jest na podstawie umowy wsparcia natomiast druga i kolejne transze wypłacane są po potwierdzeniu opłacenia ZUS i rozliczeniu co najmniej 70% już przekazanych transz wsparcia pomostowego finansowego. W celu rozliczenia wsparcia pomostowego uczestnik składa oświadczenie dotyczące rozliczenia wsparcia pomostowego finansowego wraz z Zestawieniem poniesionych wydatków w ramach ww. wsparcia.
Pytania i odpowiedzi potencjalnych wnioskodawców publikowane są na stronie UMWW sukcesywnie, w miarę ich napływania do Urzędu Marszałkowskiego.
Koszty dojazdu na szkolenia/kursy powinny być kwalifikowalne wyłącznie w ściśle uzasadnionych przypadkach jak np.: w przypadku udziału osoby z niepełnosprawnością. Należy również zauważyć, iż co do zasady wsparcie kierowane będzie do osób pracujących w związku z powyższym dojazd na szkolenie/kurs nie powinien stanowić dużej bariery. Ponadto Beneficjent musi tak rozdysponować środki przeznaczone na konkurs aby udzielił minimum 267 dotacji. Niemniej jednak ostateczna decyzja o kwalifikowalności przedmiotowych kosztów będzie zależała od Komisji oceny projektów oraz od zapisów we wniosku o dofinansowanie tj. np.: wykazania, iż dojazd stanowi dużą barierę udziału w projekcie, dobierze odpowiednie kryteria kwalifikacji oraz uzasadnienia.
Beneficjent co do zasady nie ma obowiązku żądania od uczestników dodatkowych dokumentów potwierdzających złożone na zaświadczeniu informacje. Niemniej jednak należy pamiętać, iż to Beneficjent ponosi odpowiedzialność komu udzielane jest wsparcie finansowe. W przypadku wykrycia niezgodności z zaświadczeniem tj.: uczestnik nie będzie kwalifikował się do grupy docelowej, wówczas poniesione na uczestnika koszty mogą zostać uznane za niekwalifikowalne.
Natomiast 120% wysokości minimalnego wynagrodzenia odnosi się również do umów krótkoterminowych.
Ze wzoru Regulaminu przyznawania środków finansowych wynika, iż Uczestnik zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia z urzędu skarbowego oraz ZUS o niezaleganiu w opłacaniu podatków oraz składek ZUS wystawionego nie wcześniej niż 2 miesiące przed zawarciem Umowy o udzielenie wsparcia finansowego zawieranej pomiędzy Uczestnikiem projektu a Beneficjentem. Natomiast złożenie ww. oświadczenia powinno nastąpić w momencie rekrutacji do projektu (patrz. Formularz rekrutacyjny). IZ WRPO 2014+ zaleca aby uwzględnić zapis, iż w przypadku wystąpienia jakichkolwiek zmian wpływających na informacje zawarte w Formularzu rekrutacyjnym od momentu podpisania przez uczestnika projektu formularza do momentu podpisania umowy o dofinansowanie uczestnik jest zobligowany informować Beneficjenta.
Tak, Beneficjent może założyć we wniosku o dofinansowanie maksymalny 12-miesieczny okres wypłacania uczestnikowi projektu finansowanego wsparcia pomostowego.
IZ WRPO 2014+ informuje, że dnia 22.04.2020 r. opublikowano na Portalu funduszowym nową, obowiązującą od 16.04.2020 r. wersję „Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014 2020”. Wprowadzone w niej zmiany umożliwiły pobieranie od uczestników projektu części środków własnych na pokrycie wydatków związanych z założeniem i prowadzeniem własnego przedsiębiorstwa (rozdz. 4.2 pkt 5c). Zgodnie z zapisami pkt. 1.2.1 dokumentacji konkursowej informującym, że w przypadku zmiany dokumentów w trakcie trwania konkursu Wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie oraz Beneficjentów realizujących projekty obowiązują aktualne wersje dokumentów. W związku z powyższym należy zastosować zapisy aktualnych Wytycznych i w celu zapewnienia większej trwałości udzielanego wsparcia możliwe jest zapewnienie przez uczestników części środków własnych na pokrycie wydatków związanych z założeniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu grupę docelową mogą stanowić imigranci lub reemigranci. W przypadku imigrantów mogą to być osoby pracujące bez względu na rodzaj i okres trwania umowy, natomiast w przypadku reemigrantów są to osoby nie posiadające zatrudnienia, które planują powrócić do Polski lub już przebywają na terytorium Polski nie dłużej niż 6 miesięcy. Pomoc udzielana tym osobom powinna być ukierunkowana na wsparcie w ich powrocie do zatrudnienia lub poprawę sytuacji na rynku pracy.
Osoba, która otrzymała decyzję o przyznaniu dotacji oraz zakłada działalność gospodarczą nie może być jednocześnie zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilno-prawnej lub w innej formie. Z uwagi na fakt, iż nie każdy uczestnik otrzyma dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej, formalna rezygnacja uczestnika z dotychczasowego zatrudnienia powinna się odbyć przed założeniem nowej działalności gospodarczej, np. po otrzymaniu decyzji o przyznaniu dotacji.
Zaświadczenie z urzędu skarbowego oraz ZUS o niezaleganiu w opłacaniu podatków oraz składek powinno być wymagane wyłącznie od uczestników, którzy zostali rekomendowani do otrzymania dofinansowania na etapie podpisywania umowy, z zastrzeżeniem, że zaświadczenie nie może być wystawione wcześniej niż 2 miesiące przed zawarciem umowy pomiędzy uczestnikiem a Beneficjentem. Natomiast dokładny termin składania ww. zaświadczenia ustala Beneficjent.
Stawka jednostkowa na samozatrudnienie obejmuje wyłącznie kwalifikowalną kwotę dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej, co oznacza, że stawka jednostkowa została pomniejszona o potencjalnie niekwalifikowalną część podatku VAT. Należy podkreślić, iż stawka została wyliczona na podstawie danych historycznych dotyczących wartości faktycznie udzielonych i rozliczonych dotacji oraz zindeksowana o wzrost przeciętnego wynagrodzenia na przestrzeni lat.
a) wydatki w biznesplanie powinny być ujmowane w kwotach brutto. Jednocześnie zaznacza się, iż oświadczenie dotyczące wydatkowania dotacji wyłącznie w kwotach netto nie wpłynie na charakter biznesplanu, jak i na jego ocenę. Należy zauważyć, iż Beneficjent jak również inne podmioty upoważnione do kontroli uczestnika nie weryfikują wydatków poniesionych z dotacji, ponieważ wydatki objęte stawką jednostkową w momencie wypłaty uznaje się za poniesione.
b) przyznana kwota dofinansowania jest zawsze równa przyjętej stawce jednostkowej. W sytuacji gdyby z szacunkowego budżetu planowanego przedsięwzięcia wynikałoby, że kwota niezbędna na jego uruchomienie była niższa niż stawka jednostkowa, wysokość przyznanego dofinansowania nie ulega zmianie i jest równa stawce jednostkowej. Budżet planowanego przedsięwzięcia służy jedynie ocenie zasadności przyznana środków na planowaną do uruchomienia działalność gospodarczą. Rolą osób dokonujących oceny biznesplanu jest właściwa analiza jego założeń oraz ocena możliwości powodzenia opisanego przedsięwzięcia, w sytuacji gdy budżet planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje wydatków co najmniej równych stawce jednostkowej na samozatrudnienie.
Sposób i termin realizacji szkoleń ustala i dopasowuje do specyfiki grupy uczestników projektu Beneficjent. To Beneficjent musi tak zorganizować szkolenia aby były one dostępne dla uczestników projektu. Poza wystąpieniem sytuacji nadzwyczajnych IZ nie dopuszcza możliwości realizacji szkoleń w formach zdalnych.
Wysokość środków własnych pobieranych od uczestników projektu nie może przekroczyć wysokości wkładu własnego zadeklarowanego przez Wnioskodawcę w projektu. Należy również pamiętać aby wysokość wkładu pobieranego od uczestników nie obciążała i nie stanowiła bariery w aplikowaniu o środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej a była pobierana w celu zapewnienia większej trwałości udzielanego wsparcia.
Tak wkład własny może być wniesiony w ramach wsparcia pomostowego.
Wnioskodawca ma obowiązek realizacji minimum 251 dotacji zgodnie z kryterium dostępu. Niemniej jednak IZ WRPO 2014+ zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu dąży do realizacji założonych wskaźników w Programie tj. 267 osób pracujących, które otrzymają bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie. W związku z powyższym w pierwszej kolejności wsparcie powinno być kierowane w taki sposób aby w jak największym stopniu zrealizować zaplanowane w ramach konkursu wskaźniki. Niemniej jednak powyższy zapis nie wyklucza możliwości udzielenia części środków dla osób pozostających bez pracy. Przedmiotowy podział środków powinien wynikać z przeprowadzonej analizy/diagnozy i zapotrzebowania rynku i będzie on podlegał ocenie przez Komisje Oceny Projektów.
Zgodnie z wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 Podrozdział 3.3 Grupa docelowa wsparcia
Uczestnikami projektów mogą być osoby w następujących grupach wiekowych :
a) w przypadku po WER – osoby w wieku od 15 do 29 lat (do dnia poprzedzającego dzień 30 urodzin)
b) w przypadku RPO – osoby w wieku 30 lat i więcej (od dnia 30 urodzin).
W związku z powyższym wiek od 30 lat obowiązuje wszystkie kategorie grupy docelowej a nie tylko biernych i bezrobotnych.
Tak. Należy jednak pamiętać aby wysokość środków własnych pobieranych od uczestników projektu nie przekraczała wysokości wkładu własnego zadeklarowanego przez Wnioskodawcę w projekcie oraz aby wysokość wkładu pobieranego od uczestników nie obciążała i nie stanowiła bariery w aplikowaniu o środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Udziały procentowe o których mowa w kryteriach premiujących 1 i 2 należy odnieść do założonej wartości wskaźnika Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej, który mierzy liczbę osób, które po otrzymaniu środków z EFS na założenie własnej firmy podjęły działalność gospodarczą oraz pracowników zatrudnionych przez te osoby na podstawie umowy o pracę (w rozumieniu Kodeksu pracy)
w okresie do 12 miesięcy od dnia uzyskania przez uczestnika wsparcia finansowego z EFS.
Zgodnie z założeniami Regulaminu konkursu, realizacja projektu powinna przyczynić się do osiągnięcia przedmiotowego wskaźnika na poziomie co najmniej 302 sztuk (miejsc pracy). Przy tym założeniu, aby uzyskać dodatkowe 12 punktów za spełnienie kryterium premiującego nr 1, projekt musi zakładać utworzenie co najmniej 46 nowych miejsc pracy sektorze OZE (302*15%=45,3 zaokrąglając w górę do pełnego miejsca pracy otrzymujemy 46), aby uzyskać dodatkowe 12 punktów za spełnienie kryterium premiującego nr 2, projekt musi zakładać utworzenie co najmniej 46 nowych miejsc pracy w branżach zidentyfikowanych jako branże o największym potencjale rozwojowym lub branżach strategicznych dla danego regionu (w ramach smart specialisation).
Wnioskodawca, który zobowiązuje się do spełnienia kryteriów premiujących nr 1 lub 2 powinien w pkt. IV wniosku o dofinansowanie „Wskaźniki osiągnięć” uwzględnić wskaźniki adekwatne do przedmiotowych kryteriów, pozwalające na monitorowanie ich osiągnięcia oraz stanowiące podstawę oceny wykonania przedmiotowych kryteriów.
Wnioskodawca może wykazać powiązanie projektu z innymi projektami, które zostały zrealizowane lub są realizowane ze środków europejskich. Nie zostały wskazane lata, do których należy się odnieść, więc nie ma limitu.
Zamiast Regionalnej Strategii Innowacji dla Wielkopolski na lata 2015‑2020 można wybrać Strategię rozwoju województwa wielkopolskiego do 2020 roku, znajdującą się na liście rozwijanej.
IZ WRPO 2014+ zaleca aby wyodrębnić dwa zadania. Wypłata dotacji powinna stanowić osobne zadanie, co wówczas umożliwi zaznaczenie w pkt 3.4 Harmonogram realizacji projektu - „wydatki rozliczane ryczałtowo” a w pkt 5.1.1 Planowane wydatki w ramach projektu w PLN - stawka jednostkowa.
IZ WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z załącznikiem 8.11 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług osobom uczestniczącym w szkoleniu, w trakcie jego trwania, można pokryć koszty opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobami zależnymi w wysokości uzgodnionej, nie wyższej jednak niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W związku z powyższym kosztem kwalifikowalnym jaki może zostać rozliczony we wniosku o płatność dla jednego uczestnika projektu jest połowa ww. zasiłku. Powyższe nie oznacza, iż jest to ostateczna kwota jaką otrzymuje osoba sprawująca opiekę nad dzieckiem/osobą zależną, a jedynie jest to dodatkowe wsparcie jakie może otrzymać uczestnik projektu.