Działania 6.7 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe
Nabór: FEWP.06.07-IZ.00-001/24 ( od 2024-02-23 do 2024-03-08 )

Całkowita wartość projektu musi przekraczać 200 000,00 EUR tj. 867 100,00 PLN. Do przeliczenia kwoty stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE. Zgodnie z kursem wymiany walut aktualnym na dzień ogłoszenia naboru tj.1 EUR = 4,3355 PLN.

Nie ma obowiązku realizacji w jednym projekcie wszystkich typów działań wskazanych w  Podrozdziale 7.2 pkt 1 a-e. Tym niemniej IZ FEW rekomenduje realizację projektów kompleksowych, realizujących wsparcie zgodne ze wskazaną we wniosku o dofinansowanie diagnozą.

Należy również pamiętać, że zakup wyposażenia, sprzętu, dostosowanie/adaptacja pomieszczeń na potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami nie może stanowić jedynego działania zaplanowanego w projekcie. Projekt musi zakładać również realizację innych form wparcia. Natomiast wszystkie zaplanowane działania projektowe muszą wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb.

Wykorzystanie rozwiązań przedstawionych w opracowaniu pt. „Model dostępnej szkoły” nie jest obowiązkowe. IZ FEW rekomenduje przynajmniej częściowe wykorzystanie powyższego modelu i rozwiązań podczas planowania działań projektowych, które powinny wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb. Zatem Wnioskodawcy mogą na podstawie zapisów określonych w modelu zastosować wybrane rozwiązania dotyczące m.in.:

•    standardu dostępności architektonicznej obejmującego dostępność infrastruktury i wyposażenia budynków;

•    standardu dostępności edukacyjno-społecznej obejmującego dostępność procesu edukacji – działań realizowanych przez szkołę lub placówkę systemu oświaty w ramach funkcji dydaktycznych, rozwijających, opiekuńczych i wychowawczych.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 2 Wnioskodawca lub partner jest/będzie organem prowadzącym placówkę do której skierowane jest wsparcie w ramach projektu. W związku z powyższym nie ma przeciwskazań, żeby w ramach jednego projektu partnerskiego objąć wsparciem ogólnodostępną szkołę lub placówkę systemu oświaty, której organem prowadzącym jest Wnioskodawca oraz ogólnodostępną szkołę lub placówkę systemu oświaty, której organem prowadzącym jest partner projektu. Nie ma ograniczeń dotyczących liczby placówek objętych wsparciem w ramach jednego projektu. Należy jednak pamiętać, że zaplanowane formy wsparcia i działania projektowe powinny wynikać z diagnozy przeprowadzonej odrębnie dla każdej ogólnodostępnej szkoły lub placówki systemu oświaty objętej wsparciem w projekcie. Prawidłowość wyboru partnera/partnerów do projektu jest weryfikowana na podstawie kryterium formalnego nr 6 zgodnie z definicją określoną w kryterium i jest przedmiotem oceny projektu. Zatem w ramach kryterium weryfikowane jest m.in.: czy wnioskodawca, o którym mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, z późn.zm.) który dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 tej ustawy spełnił warunki wymienione w opisie kryterium dotyczące wyboru partnera.

Należy również podkreślić, że zgodnie z Rozdziałem 13 ustawy wdrożeniowej niezbędne jest określenie partnera wiodącego w projekcie partnerskim, który posiada odpowiedni potencjał zapewniający prawidłową realizację projektu.

Wykaz kategorii wydatków nie ma charakteru zamkniętego i Wnioskodawca może zaproponować inne wydatki, nieuwzględnione w ramach poszczególnych kategorii, o ile są one zasadne i wynikają z zaplanowanych zadań we wniosku.

W opisanym przypadku uznanie dokumentacji technicznej za wydatek kwalifikowalny istnieje, tylko w przypadku gdy stanowi ona integralną część procesu związanego z dostosowaniem architektonicznym. Jednakże IZ zwraca uwagę, że w takim przypadku dokumentacja techniczna stanowi łącznie z innymi kosztami dotyczącymi adaptacji/modernizacji wydatek ponoszony w ramach cross-financingu, co należy uwzględnić w kontekście określonego w naborze limitu na poziomie max. 70%.   

IZ zwraca uwagę, że działania w projekcie powinny dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej  potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach i uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych.

Niemniej jednak wszystkie zaplanowane działania projektowe muszą wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb dokładnie opisanych we wniosku o dofinansowanie. Z diagnozy musi wynikać np.: czy w placówce są dzieci z niepełnosprawnościami ruchowymi, czy w przyszłości na podstawie pozyskanych danych takie dzieci/uczniowie mogą się pojawić, czy jest prawna i organizacyjna możliwość przyjęcia takich dzieci/uczniów, czy w okolicy brak placówek przyjmujących dzieci/uczniów z niepełnosprawnością ruchową a rodzice zgłaszają taką potrzebę - dlatego istnieje konieczność dostosowania budynku. W przypadku braku w placówce dzieci z niepełnosprawnościami należy zatem wykazać, że dostosowanie/adaptacja jest niezbędna w zakresie ogłoszonego naboru tj. edukacji włączającej.

Należy jednak pamiętać, że zakup wyposażenia, sprzętu, dostosowanie/adaptacja budynku nie może stanowić jedynego działania zaplanowanego w projekcie. Projekt musi zakładać również realizację innych form wparcia. Należy również zaznaczyć, że racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.

Budowa windy, dostosowanie architektoniczne szkoły powinno być przeprowadzone zgodnie z przepisami związanymi z planowanymi przedsięwzięciami. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca nie musi mieć gotowego projektu i dokumentacji kosztorysowej, natomiast powinien mieć przygotowane dokumenty potwierdzające racjonalność zaplanowanych wydatków. Tworząc budżet projektu Wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania przeprowadzonego rozeznania rynkowego, którego przedłożenie może być wymagane na etapie ewentualnych negocjacji projektu. Przez rozeznanie rynkowe należy rozumieć sformułowane pisemnie porównanie cen u co najmniej trzech potencjalnych dostawców towarów lub usługodawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców), sporządzone co do zasady najpóźniej do dnia złożenia pierwotnego wniosku o dofinansowanie. Przy określaniu stawek zawartych  w budżecie projektu należy wybierać wartość uśrednioną. Należy również uzasadnić potrzebę zaplanowanych kosztów w kontekście założonego celu projektu.

Wstępna weryfikacja w zakresie potrzeb dotyczących zakresu planowanych robót powinna wynikać z diagnozy, natomiast to czy będzie konieczne wsparcie firmy zewnętrznej np. specjalistów z zakresu budownictwa uzależnione jest od specyfiki i zakresu robót oraz rzeczywistej potrzeby zlecenia takiej usługi podmiotowi zewnętrznemu. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeb dostosowania lub adaptacji pomieszczeń podlegać będzie ocenie przez KOP.

We wniosku o dofinansowanie należy ująć wnioski z przeprowadzonej diagnozy. Studium wykonalności nie jest wymagane.

Zapewnienie dostępności stanowić będzie element oceny formalnej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu, w tym szczegółową diagnozę. We wniosku o dofinansowanie powinna znaleźć się m.in. diagnoza sytuacji danej szkoły/przedszkola, konieczne jest także wykazanie w jaki sposób zapewniona zostanie dostępność do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników, należy zatem wykazać, że przewidziane wsparcie będzie realizowane w miejscach zapewniających pełną dostępność także dla osób o specjalnych potrzebach. IZ FEW nie wymaga jednak by projekt lub miejsce jego realizacji spełniało wszystkie zawarte w Standardzie elementy, których jest dużo, są one bardzo szczegółowe, a ich specyfika zależy od przewidzianych w projekcie form wsparcia. Zadaniem kryterium formalnego nr 13 jest zbadanie czy wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu. W praktyce oznacza to, że każde dziecko/uczeń biorący udział w projekcie, w tym także dziecko/uczeń z niepełnosprawnością, będzie mogło w równym stopniu skorzystać z dostępnych w ramach projektu form wsparcia.

Jest zatem możliwe aby do udziału w projekcie przystąpiła placówka, która nie posiada dostępności architektonicznej i aby w ramach projektu działania związane z zapewnieniem dostępności architektonicznej zaplanować. Pod warunkiem, że takie działania wynikają z przeprowadzonej diagnozy i są odpowiedzią na potrzeby uczniów/wychowanków szkoły/przedszkola. Pozostałe zaplanowane w projekcie zadania tj. zajęcia i wsparcie kierowane bezpośrednio do uczestników mogą:

• albo być realizowane równolegle, (pod warunkiem, że wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu),

• albo mogą być realizowane po zakończeniu etapu związanego z dostosowaniem architektonicznym.

IZ FEW rekomenduje realizację projektów kompleksowych. Zakup wyposażenia, sprzętu, dostosowanie/adaptacja pomieszczeń nie mogą stanowić jedynego działania zaplanowanego w projekcie. Jedynym limitem w ramach naboru jest limit dotyczący wartości  wydatków w ramach cross-financingu, która nie może łącznie przekroczyć 70% wartości projektu. Niemniej jednak kwalifikowalność wydatków oceniana będzie indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań wynikających z przeprowadzonej diagnozy.

Zgodnie z zapisami w Podrozdziale 4.2 Regulaminu wyboru projektów grupę docelową mogą stanowić wszystkie dzieci lub uczniowie uczęszczający do ogólnodostępnych szkół lub placówek systemu oświaty, w szczególności dzieci lub uczniowie ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Należy jednak pamiętać, że działania w projekcie powinny dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej  potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach i uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych.

Należy podkreślić, że z uwagi na zakres ogłoszonego naboru (Edukacja włączająca) IZ zakłada, że wsparcie co do zasady kierowane jest do grup ze szczególnymi potrzebami, natomiast pozostałe dzieci/uczniowie obejmowani są pomocą z uwagi np. na konieczność zapobiegania stygmatyzacji osób z potrzebami lub działania mające na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji lub stanowią część zespołu klasowego i wspólnie pracują podczas zajęć, mających na celu integrację i aktywizację dzieci. 

W związku z powyższym w ramach projektu można zorganizować zajęcia psychologiczno-pedagogiczne dla 20 dzieci, z czego 5 dzieci z niepełnosprawnością/ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami, pod warunkiem, że taka potrzeba wynika z diagnozy i powyższych zasad. Dobór zaplanowanych w projekcie form wsparcia każdorazowo stanowi przedmiot oceny KOP.

IZ FEW nie określiła w Regulaminie wyboru projektów limitów (proporcji) dotyczących liczby dzieci z poszczególnych grup (dzieci ze specjalnymi potrzebami i dzieci pozostałych) w projekcie. Zakres wsparcia każdorazowo musi wynikać z przeprowadzonej diagnozy i uwzględniać charakter ogłoszonego naboru tj. działania związane z edukacją włączającą.

Wsparcie z zakresu wykorzystania rozwiązań wypracowanych w ramach konkursu „Przestrzeń Dostępnej Szkoły” może obejmować wybrane rozwiązania wynikające m.in. z deklaracji dostępności i diagnozy potrzeb wzorując się na rozwiązaniach z ww. konkursu tj. „Modelu dostępnej szkoły”.

W celu potwierdzenia spełnienia kryterium formalnego nr 11 Roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych Wnioskodawca powinien przesłać odpowiedni PIT w zależności od formy  opodatkowania (za ostatni zatwierdzony rok podatkowy).

Ponadto Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, może zaliczyć przychód w postaci otrzymanej dotacji pochodzącej z realizacji projektu/ów unijnych do wykazywanego obrotu. W tym celu opisując potencjał finansowy należy wskazać numery realizowanych projektów oraz kwoty otrzymanej dotacji. Można również dołączyć zestawienie dotacji wraz z potwierdzeniem transz otrzymanych w danym roku.

W opracowaniu „Model dostępnej szkoły” w rozdziale 3 - STRATEGIA REALIZACJI STANDARDU ARCHITEKTONICZNEGO MODELU DOSTĘPNEJ SZKOŁY W BUDYNKACH ISTNIEJĄCYCH jednym z elementów jest przeprowadzenie audytu dostępności. Zgodnie z treścią przedstawioną w ww. rozdziale w pkt 2. Audyt dostępności wynika, iż zakres audytu jest tożsamy z zakresem diagnozy, która jest wymagana w projekcie. Zatem tworzenie dwóch dokumentów o podobnej treści jest niezasadne. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów działania zaplanowane w ramach projektu,  w tym działania związane z dostosowaniem/adaptacją budynków pod względem dostępności architektonicznej powinny być poprzedzone diagnozą przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, której wyniki powinny być zamieszczone w treści wniosku. Zatem koszty związane z przeprowadzeniem audytu/diagnozy będą stanowiły koszt niekwalifikowalny.

Działania w projekcie powinny przede wszystkim dotyczyć grup, które najbardziej  potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach i uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Zatem jeśli migrant będzie spełniał przesłanki dziecka lub ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, z niepełnosprawnością  lub osoby niedostosowanej społecznie to taka osoba będzie mogła wziąć udział w projekcie.

Podobnie jest w przypadku uczniów zdolnych. Edukacja włączająca ma w szczególności być skierowana do tych dzieci lub uczniów, które  potrzebują wsparcia w zakresie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Natomiast jeśli uczeń zdolny będzie wykazywał takie potrzeby to będzie można go zakwalifikować do udziału w projekcie.

Ponadto IZ FEW informuje, iż będą jeszcze w ramach obecnej perspektywy finansowej ogłaszane nabory, w ramach których grupę docelową będą stanowili wszyscy uczniowie szkół.

Koszty związane z udziałem pracownika niepedagogicznego w kursie na asystenta ucznia [kurs ASPE] lub w kursie na asystenta ucznia o szczególnych potrzebach zdrowotnych [kurs ASPEZ] będą stanowiły wydatki kwalifikowalne w przypadku, gdy będą zgodne z programem i zasadami organizacji kursu dla asystentów oraz wymogami dla podmiotów organizujących kurs.  Informacje na ten temat dostępne są w opracowanym materiale pt. „Model ASPE - Standard usług asystenckich dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zdrowotnych w ogólnodostępnych i integracyjnych oddziałach przedszkolnych i szkolnych” dostępnym na stronie internetowej wskazanej w Regulaminie wyboru projektów przy zapisach dotyczących kryterium premiującego nr 2 tj. https://asystentspe.pl/. W szczególności zalecamy zwrócić uwagę na  załączniki stanowiące integralną część ww. opracowania. IZ zwraca uwagę, iż na dzień dzisiejszy nie posiada informacji czy takie kursy są prowadzone.

W sytuacji, gdy specjalne potrzeby dziecka lub ucznia wynikają z niepełnosprawności, odpowiednim dokumentem będzie orzeczenie o niepełnosprawności. Natomiast w przypadku dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi będą to dokumenty na podstawie których w szkole/przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci/uczniów określona w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Jeżeli w projekcie przewidziano wsparcie zarówno w obszarze edukacji przedszkolnej, jak i podstawowej, to w  pkt 1.6 wniosku o dofinansowanie w LSI 2021+ (tj. Zakres interwencji (dominujący)) należy wybrać kategorię interwencji, w ramach której planuje się poniesienie wyższej kwoty wydatków w projekcie. W ramach tego punktu nie jest możliwe zaznaczenie obu kategorii. Wybór odpowiedniej kategorii ma charakter jedynie techniczny i nie wpłynie na możliwość ujęcia wszystkich działań w projekcie, które są wskazane w Regulaminie.

Możliwe kat. interwencji:

148. Wsparcie na rzecz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (z wyłączeniem infrastruktury)

149. Wsparcie na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego (z wyłączeniem infrastruktury)

Prosimy o zwrócenie uwagi, że nabór dotyczy edukacji włączającej. W ramach naboru możliwa jest realizacja zajęć określonych w Podrozdziale 7.2 pkt. 1 lit. d i e Regulaminu wyboru projektów. Nie ma przeciwskazań, aby prezes spółki pełniący funkcję dyrektora i będący zatrudniony w przedszkolu niepublicznym jako nauczyciel prowadził zajęcia. Natomiast należy pamiętać, że taka osoba powinna posiadać odpowiednie kompetencje i/lub kwalifikacje jeśli są wymagane do prowadzenia danego rodzaju zajęć. Zaangażowanie nauczycieli do projektu oraz ich wynagradzanie powinno być zgodne z zasadami określonymi w materiale opracowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej dotyczącym zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (dokument został umieszczony w materiałach pomocniczych do naboru) oraz w Wytycznymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Tak partnerstwo może zostać  zawiązane z podmiotem powiązanym. Niemniej należy zauważyć, iż partnerstwo powinno zostać utworzone przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe. Partnerstwo musi zostać zawiązane zgodnie z ustawą wdrożeniową (w tym rozdziałem 13) oraz zapisami Regulaminu wyboru projektów podrozdziałem 4.6. Przy wyborze partnera należy jednak pamiętać, że partner projektu musi wpisywać się w jeden z typów beneficjentów wskazanych w SZOP i wymienionych w podrozdziale 4.1 pkt.1 Regulaminu wyboru projektów. Jednocześnie IZ FEW zwraca uwagę, iż prawidłowość i zasadność wyboru partnera jest przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektów, a także na fakt, iż nie jest możliwe zlecanie zadań w ramach partnerstwa.

Z treści pytania wynika, że przedszkole z uwagi na to, że uczęszczają do niego tylko dzieci z niepełnosprawnością kwalifikuje się jako placówka specjalna, a nie ogólnodostępna. W związku z powyższym przedszkole specjalne nie może zostać objęte wsparciem w ramach tego naboru. Zgodnie z zapisami w Regulaminu wyboru projektów projekty mogą być skierowane do ogólnodostępnych szkół lub placówek systemu oświaty oraz ich organów prowadzących. W sytuacji, gdy mowa jest o ogólnodostępnych szkołach lub placówkach systemu oświaty należy przez to rozumieć: przedszkola i szkoły określone w art. 2 pkt 1-2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe z wyłączeniem szkół dla dorosłych oraz przedszkoli i szkół specjalnych. Wsparcie szkół i placówek specjalnych może dotyczyć wyłącznie procesu ich przechodzenia do ogólnego systemu edukacji.

Prosimy o zwrócenie uwagi, że nabór dotyczy edukacji włączającej. W ramach naboru możliwa jest realizacja zajęć określonych w Podrozdziale 7.2 pkt. 1 lit. d i e Regulaminu wyboru projektów. Nie ma przeciwskazań, aby dyrektor będący zatrudniony w przedszkolu/szkole również jako nauczyciel prowadził zajęcia. Natomiast należy pamiętać, że taka osoba powinna posiadać odpowiednie kompetencje i/lub kwalifikacje jeśli są wymagane do prowadzenia danego rodzaju zajęć. Zaangażowanie nauczycieli do projektu oraz ich wynagradzanie powinno być zgodne z zasadami określonymi w materiale opracowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej dotyczącym zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (dokument został umieszczony w materiałach pomocniczych do naboru) oraz w Wytycznymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 2027 wkład niepieniężny nie może być uprzednio współfinansowany ze środków UE i nie może zachodzić podwójne finansowanie wydatków. Należy mieć również na uwadze rodzaj i charakter poszczególnych wydatków. Mając na uwadze przedstawioną sytuację wydaje się możliwe wniesienie wkładu własnego w formie udostępnienia sal znajdujących się w tej części szkoły, która nie była objęta remontami finansowanymi ze środków UE.

IZ nie widzi zasadności kierowania tego typu wsparcia do rodziców/opiekunów dzieci bez specjalnych potrzeb edukacyjnych.  Wsparcie rodziców/opiekunów, co do zasady powinno dotyczyć zwiększenia wiedzy i umiejętności radzenia sobie z osobą ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi/z niepełnosprawnością np. warsztaty psychologiczne/pedagogiczne dla rodziców, warsztaty zwiększające świadomość w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju dziecka, umiejętnego reagowania na pojawiające się problemy w tym zakresie, a więc dotyczyć  rodziców/opiekunów dzieci niepełnosprawnych/ze specjalnymi potrzebami.

Zapewnienie dostępności stanowić będzie element oceny formalnej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu, w tym szczegółową diagnozę. We wniosku o dofinansowanie powinna znaleźć się m.in. diagnoza sytuacji danej szkoły/przedszkola, konieczne jest także wykazanie w jaki sposób zapewniona zostanie dostępność do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników, należy zatem wykazać, że przewidziane wsparcie będzie realizowane w miejscach zapewniających pełną dostępność także dla osób o specjalnych potrzebach. IZ FEW nie wymaga jednak by projekt lub miejsce jego realizacji spełniało wszystkie zawarte w Standardzie elementy, których jest dużo, są one bardzo szczegółowe, a ich specyfika zależy od przewidzianych w projekcie form wsparcia. Zadaniem kryterium formalnego nr 13 jest zbadanie czy wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu. W praktyce oznacza to, że każde dziecko/uczeń biorący udział w projekcie, w tym także dziecko/uczeń z niepełnosprawnością, będzie mogło w równym stopniu skorzystać z dostępnych w ramach projektu form wsparcia. Zatem pojawienie się ucznia z niepełnosprawnością ruchową w trakcie realizacji projektu, może ale nie musi oznaczać konieczności zastosowania mechanizmu racjonalnych usprawnień.

Kryterium uznaje się za spełnione, jeśli wnioskodawca wykorzysta rozwiązania wypracowane w ramach konkursu „Asystent ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych” tj. rozwiązania wskazane w publikacji: „Model ASPE. Standard usług asystenckich dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zdrowotnych w ogólnodostępnych i integracyjnych oddziałach przedszkolnych i szkolnych". W opinii IZ sam zakup technologii asystujących nie spełnia tego wymogu. Głównym założeniem konkursu, w oparciu o który wypracowano model, było wdrożenie usług asystenckich, jako element zapewnienia dostępności w edukacji. Zatem, aby spełnić kryterium premiujące należy wykazać, że projekt zapewnia wdrożenie usługi asystenckiej w szkole/przedszkolu.

W ramach zajęć specjalistycznych nie można realizować wsparcia z zakresu opieki zdrowotnej nad dziećmi i uczniami w zakresie rehabilitacji leczniczej oraz zakupu sprzętu rehabilitacyjnego itp. W istniejącym stanie prawnym jednostki systemu oświaty nie posiadają uprawnień do działań w powyższym zakresie.

Zaplanowane w ramach projektu działania powinny dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i być zgodne z charakterem naboru tj. dotyczyć edukacji włączającej tj. zapewnieniu dzieciom/uczniom pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Planowane w ramach projektu wsparcie nie może zastępować pomocy zapewnianej przez organ prowadzący na podstawie obowiązujących przepisów. Należy zatem rozróżnić te działania wynikające z opinii/orzeczeń, które finansowane są przez organ prowadzący ze środków dotacji/subwencji, aby nie doszło do zastępowania środków publicznych środkami pochodzącymi z UE.

Jeśli zakup wyposażenia placu zabaw dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi (SPE) wynika z przeprowadzonej diagnozy to istnieje możliwości jego zakupu. Proszę mieć na uwadze, że we wniosku o dofinansowanie należy uzasadnić, że zakup i montaż placu zabaw stanowi niezbędny wydatek w zakresie ogłoszonego naboru tj. edukacji włączającej. Tym samym elementy placu zabaw powinny być dostosowane tak, aby wszystkie osoby (dzieci/uczniowie ze SPE, z niepełnosprawnościami) mogły korzystać z zakupionych urządzeń. Zalecamy zapoznać się z zapisami w „Modelu dostępnej szkoły”  - Podrozdział 2. Obszar dostępności terenów sportowych i rekreacyjnych. Ponadto należy jednak pamiętać, że zakup wyposażenia, sprzętu, w tym wyposażenia placu zabaw dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi nie może stanowić jedynego działania zaplanowanego w projekcie. Projekt musi zakładać również realizację innych form wparcia. Ponadto racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.

Grupę docelową zgodnie z zapisami regulaminu stanowią nauczyciele lub pracownicy szkół lub placówek systemu oświaty, w związku z powyższym wsparcie w postaci szkoleń/kursów może być skierowane również do kadry zarządzającej. Zakres wsparcia powinien dotyczyć organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej i wynikać z diagnozy potrzeb w danej placówce/szkole.

IZ FEW dopuszcza możliwość udziału kadry w szkoleniach/kursach/studiach podyplomowych podnoszących kompetencje i/lub kwalifikacje w zakresie organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej w przypadku, gdy zdiagnozowano taką potrzebę  i uzyskane kompetencje i/lub kwalifikacje będą wykorzystywane podczas pracy i zajęć z dziećmi/uczniami, które uczęszczają do ogólnodostępnej szkoły lub placówki systemu oświaty objętej wsparciem w ramach projektu. Wyniki diagnozy przedstawionej we wniosku o dofinansowanie, racjonalność i zasadność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP.

IZ FEW w ramach naboru w typach projektu dotyczących zajęć dodatkowych określonych w Regulaminie wyboru projektów w Podrozdziale 7.2 pkt. 1 lit. d i e dopuszcza możliwość organizacji wyjazdów edukacyjnych jeśli realizacja zajęć w takiej formie wynika z przeprowadzonej diagnozy.

W przypadku, gdy z diagnozy wynika potrzeba realizacji wparcia w zakresie podnoszenia kompetencji kadr w zakresie organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej i jedną z barier są np. koszty dojazdów na studia podyplomowe to IZ FEW dopuszcza możliwość finansowania w ramach projektu kosztów dojazdu w postaci refundacji rzeczywiście poniesionych kosztów za dojazd przez uczestnika projektu. Jednocześnie zaznacza się, że w takim wypadku we wniosku o dofinansowanie należy przedstawić uzasadnienie oraz kalkulację potwierdzającą racjonalność wydatku związanego z kosztami dojazdu. Racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.

Zaplanowane w ramach projektu działania powinny dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i być zgodne z charakterem naboru tj. dotyczyć edukacji włączającej tj. zapewnieniu dzieciom/uczniom pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Trzeba podkreślić, że planowane w ramach projektu wsparcie nie może zastępować pomocy zapewnianej przez organ prowadzący w chwili obecnej. Należy rozróżnić działania, które finansowane są przez organ prowadzący ze środków dotacji/subwencji, aby nie doszło do zastępowania środków publicznych środkami pochodzącymi z UE.

W przypadku, gdy Lokalna Grupa Działania działa jako stowarzyszenie na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz zostaną spełnione warunki określone w kryterium formalnym nr 6 to w ramach kryterium premiującego nr 5 „Projekt realizowany jest przez organizację pozarządową lub w partnerstwie z organizacją pozarządową” kryterium zostanie spełnione. Niemniej jednak analiza zapisów wniosku o dofinansowanie, w tym weryfikacja każdego z kryteriów wyboru projektów określonych w rozdziale 5 Regulaminu wyboru projektów będzie stanowiła ocenę KOP.

W ramach projektu jest możliwe zakwalifikowanie do grupy docelowej uczniów posiadających specjalne potrzeby edukacyjne na podstawie opinii lub orzeczenia wystawionego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

W przypadku uczniów nieposiadających takich opinii, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana z inicjatywy nauczyciela lub wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem, za zgodą Dyrektora szkoły, który ustala i potwierdza formy pomocy dla tego ucznia.  Zaplanowane dla takiego ucznia formy wsparcia powinny dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i być zgodne z charakterem naboru tj. dotyczyć edukacji włączającej tj. zapewnieniu dzieciom/uczniom pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych.

Udostępnienie sal do działań projektowych w ramach kosztów bezpośrednich projektu na podstawie rynkowych cen wynajmu może stanowić wkład niepieniężny w projekcie, o ile spełnione są warunki Podrozdziału 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Przy czym warunek dotyczący braku uprzedniego współfinansowania rzeczy lub wartości niematerialnych i prawnych ze środków UE należy rozpatrywać w kontekście konkretnego przedmiotu mającego stanowić wkład niepieniężny - współfinansowanego uprzednio z tych źródeł. W opinii IZ w tym przypadku wniesienie wkładu własnego w postaci udostępnienia sal, wyremontowanych i wyposażonych ze środków EFS+ w ramach tego samego (jednego) projektu, nie jest możliwe.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 - 2027 wkład niepieniężny nie może być uprzednio współfinansowany ze środków UE i nie może zachodzić podwójne finansowanie wydatków. Niemniej mając na uwadze rodzaj i charakter poszczególnych wydatków np.: działania termomodernizacyjne oraz udostępnienie sal na potrzeby realizacji projektu z EFS+, należy uznać, że w opisanym przypadku nie zachodzi zrefundowanie czy rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków unijnych. W związku z powyższym wniesienie wkładu własnego np.: w postaci udostępnienia sal na potrzeby realizacji projektu EFS+ w budynku, w którym wcześniej dokonano prac np.: remontowo-budowlanych, termomodernizacji np. z EFRR nie będzie stanowiło podwójnego finansowania.

W budżecie projektu wydatki dotyczące dostępności należy ująć w osobnej pozycji budżetowej. Wydatki powinno się wykazać jako wydatki na dostępność, gdy w projekcie planowane są działania w zakresie wykorzystania rozwiązań wypracowanych w ramach konkursu "Przestrzeń dostępnej szkoły", ale także gdy w ramach projektu planuje się zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć specjalistycznych wraz z zastosowaniem rozwiązań zapewniających dostępność placówki np. stoły z regulowaną wysokością, powiększalniki tekstu, panele wyciszające itp. a wyposażenie to jest z przeznaczeniem dla dzieci z SPE i niepełnosprawnościami.

W punkcie 5.1.1 nazwę kosztu należy przyporządkować do odpowiedniej kategorii kosztów (lista rozwijana). Istnieje możliwość pogrupowania danych wydatków dotyczących wyposażenia np. zakup pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć logopedycznych. Wówczas w punkcie 5.2 wniosku należy dokładnie wyszczególnić co jest częścią składową danej pozycji z punktu 5.1.1, bez konieczności podawania cen jednostkowych części składowych. Grupując wydatki należy mieć na względzie zasadność takiego rozwiązania dla danej grupy wydatków biorąc pod uwagę ceny jednostkowe wydatków np. meble.

IZ zwraca uwagę, że wydatki w ramach limitu cross-financing oraz wydatki na dostępność, należy wykazać w odrębnych pozycjach w ramach zadań zawartych w budżecie projektu (5.1.1).

W naborze nie określono kwotowego limitu wydatków na dostępność. Wydatki tego typu należy wyodrębnić jako osobną pozycję oraz oznaczyć jako „wydatki na dostępność”. „Wydatki na dostępność” dotyczą wydatków które całkowicie lub w znaczący sposób dotyczą działań wspierających dostępność w projekcie, np. dotyczące tworzenia standardów i modeli dostępności, zakupu sprzętu służącego poprawie dostępności itp.. Ponadto mogą to być np. wydatki związane z dostosowaniem architektonicznym budynku, wydatki związane z zakupem wyposażenia, jak również, związane z realizacją zajęć specjalistycznych dla dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi i/lub z niepełnosprawnościami, a także związane z podnoszeniem kompetencji i kwalifikacji przez kadrę w obszarze edukacji włączającej.

Część wydatków na dostępność ze względu na swój charakter może zostać sfinansowana jedynie w ramach określonego w konkursie limitu cross-financingu. Wtedy tę pozycję kosztową należy oznaczyć jako wydatki na dostępność i dodatkowo uwzględnić w limicie cross-financingu.