Dostępne 17 pytań w: Działanie 2.10 Ochrona i zachowanie przyrody wraz z rozwojem zielonej infrastruktury oraz ograniczeniem zanieczyszczeń ×
Koszty promocji muszą być uwzględnione jako oddzielne zadanie lub oddzielna kategoria w zadaniu z przypisaną im odpowiednią kategorią wydatków. Jednocześnie w kolumnie „Limity” wskazany być musi konkretny limit - Promocja, którego dane zadanie lub kategoria dotyczą.
W przypadku realizacji projektu w oparciu o metody uproszczone, limit dotyczący promocji projektu musi stanowić odrębne zadanie.
Do wsparcia w ramach naboru kwalifikują się zarówno nowe działania w zakresie edukacji ekologicznej, jak również te związane z rozwojem już istniejących miejsc/centrów edukacyjnych.
Uzupełniający charakter przedsięwzięcia oznacza, że nie stanowi ono głównego przedmiotu projektu, z zachowaniem pozostałych warunków wskazanych w Regulaminie wyboru projektów. Charakter uzupełniający przedsięwzięcia nie oznacza w praktyce dowolności wydatkowania środków. Musi mieć ono ścisły związek z realizowanym głównym przedmiotem projektu – tj. uzupełniać go w zakresie spełniania przez niego funkcji zgodnych z celem Działania. Powinno być również zgodne z katalogiem kosztów kwalifikowalnych i typem projektu zawartym w Regulaminie wyboru projektów. Jeżeli działania uzupełniające o charakterze infrastrukturalnym nie dotyczą bezpośrednio ochrony siedlisk i gatunków chronionych, wpisują się one dodatkowo w 30% limit wysokości koszów kwalifikowalnych w projekcie.
Budowa ścieżek edukacyjnych stanowi koszt kwalifikowalny w naborze. W przypadku realizacji tego typu projektu tabela finansowa w części V wniosku powinna zawierać wyraźne rozgraniczenie na koszty kwalifikowalne w całości wpisujące się w typ projektu (takie jak np. tablice edukacyjne, makiety, plansze) oraz na koszty, które należy uznać za elementy infrastruktury, na które może zostać przeznaczone maksymalnie 30% kosztów kwalifikowalnych projektu (np. kosze, ławki, altany, oświetlenie, monitoring, stojaki na rowery).
Kwalifikowalne w ramach naboru są te inwestycje w zielono-niebieską infrastrukturę, które bezpośrednio wpływają na ochronę gatunków i siedlisk. Natomiast jeśli taka infrastruktura nie ma bezpośredniego związku z ochroną siedlisk gatunków chronionych, przyczyniając się np. jedynie do zwiększenia lokalnego potencjału retencjonowania wody, czy też zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza lub zwiększenia absorpcji i rozpraszania pyłów i hałasu, jest kwalifikowalna w ramach limitu 30% kosztów kwalifikowalnych. Każdorazowo, taka infrastruktura musi stanowić element uzupełniający w projekcie.
Przedmiotowy zapis Regulaminu jest zgodny z treścią Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 oraz respektuje zalecenia Komisji Europejskiej w stosunku do 30% limitu alokacji dotyczącego przedsięwzięć infrastrukturalnych dla celu szczegółowego RSO2.7. „Wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia”.
Doposażenie centrum edukacji ekologicznej w niezbędny sprzęt i materiały dydaktyczne niezbędne do prowadzenia działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie ochrony przyrody i bioróżnorodności stanowi koszt kwalifikowalny w naborze.
Budowa/rozbudowa i doposażenie centrum edukacji ekologicznej stanowi jeden z typów projektów kwalifikowalnych do wsparcia w ramach naboru. Przy czym należy mieć na uwadze, że jego cześć infrastrukturalna niezwiązana bezpośrednio z ochroną siedlisk i gatunków chronionych musi stanowić nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowalnych w projekcie.
Pozostałe 70% kosztów kwalifikowalnych projektu powinno zatem być przeznaczone na rozwój działalności miejsca/centrum edukacji w zakresie jego nieinfrastrukturalnej części takiej jak np. działania „miękkie” i doposażenie lub bezpośredniej ochronie zagrożonych gatunków i siedlisk, związanej z przedmiotem prowadzonej edukacji.
W ramach naboru można aplikować o udzielenie wsparcia na projekt o charakterze wyłącznie informacyjno-edukacyjnym w zakresie zgodnym z Regulaminem wyboru projektów w części II.B.
W przypadku projektów, które polegałyby wyłącznie na działaniach informacyjno-edukacyjnych, a nie zawierałyby elementów inwestycyjnych i infrastrukturalnych, zachowanie okresu trwałości nie jest wymagane.
Lista załączników obligatoryjnych dla naboru znajduje się w części IX wniosku o dofinansowanie. Konieczność przedłożenia poszczególnych załączników zależy od charakteru i sposobu realizacji projektu oraz typu Wnioskodawcy, który aplikuje o wsparcie.
W przypadku realizacji projektu w formule zaprojektuj i wybuduj decyzja środowiskowa oraz dokumenty dotyczące ustalenia lokalizacji celu publicznego lub wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy złoży na etapie aplikowania o wsparcie - najpóźniej na etapie korekty wniosku.
Partnerstwo może być zawiązane jedynie z podmiotem, który wpisuje się w katalog Beneficjentów znajdujący się w części II.C Regulaminu wyboru projektów dla naboru FEWP.02.10-IZ.00-001/23. Katalog ten nie przewiduje wsparcia dla przedsiębiorców.
Wnioskodawca będzie mógł realizować przedsięwzięcie na nieruchomości, która nie stanowi jego własności. Jednakże na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu będzie on zobligowany do posiadania prawa do dysponowania tą nieruchomością na cele budowlane/cele realizacji projektu (zarówno na okres realizacji projektu jak i do końca okresu jego trwałości).
Studium wykonalności stanowi koszt kwalifikowalny (do wysokości 20 000 PLN) wyłącznie w projektach rozliczanych na podstawie wydatków rzeczywiście poniesionych. W przypadku projektów rozliczanych w oparciu o uproszczone metody rozliczania Studium wykonalności stanowi w całości koszt niekwalifikowalny.
W przypadku organizacji tego typu przedsięwzięć edukacyjnych kwalifikowane mogą być wydatki związane z działaniami informacyjno-edukacyjnymi takie jak np. materiały dydaktyczne, czy wynagrodzenia personelu z tytułu prowadzenia zajęć tematycznych związanych z edukacją ekologiczną. Niekwalifikowalne są natomiast koszty transportu, opłat/biletów wstępu, wyżywienia oraz ewentualnych noclegów.
Koszt ten jest kwalifikowalny – pod warunkiem, że usunięcie inwazyjnych roślin przyczyni się do ochrony naturalnych ekosystemów i zachowania bioróżnorodności na omawianym terenie i tylko w skali niezbędnej dla wsparcia efektywności działalności edukacyjno-informacyjnej pobliskiego miejsca edukacji ekologicznej. Zwracam uwagę, że powyższe działanie nie może obejmować prac o wyłącznie pielęgnacyjnym charakterze, związanych z bieżącym utrzymaniem zieleni.