Dostępne 11 pytań w: Działanie 2.3 Rozwój energii odnawialnej (OZE) ×
Obowiązek przedłożenia opinii o innowacyjności dotyczy wszystkich projektów dotyczących instalacji OZE wskazanych w Regulaminie wyboru projektu w części II.B pkt 1 lit. a).
Wymóg obowiązku przedłożenia opinii nie dotyczy projektów polegających na rozwoju technologii, produkcji, przesyłu i wykorzystania gazów zdekarbonizowanych (np. zielony wodór, biometan) wskazanych w części II.B pkt 1 lit. b).
Przez niedojrzałość instalacji można rozumieć m.in. jej niepowszechny i niestandardowy charakter, krótki czas funkcjonowania i ograniczoną dostępność na rynku, brak wsparcia operacyjnego czyli np. brak wypracowanych ustawowych mechanizmów wsparcia dla sprzedaży i dystrybucji energii z tego typu instalacji. Standardowe i powszechnie stosowane na rynku instalacje, w szczególności PV, nie spełniają warunków udziału w naborze. Z uwagi na powyższe przedmiotem projektu mogą być instalacje OZE, które uzyskały opinię o innowacyjności zgodnie z zapisami Regulaminu projektu w część II.B pkt 3 lit b).
Wytwarzanie biogazu rolniczego zdefiniowanego w ustawie z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii, przyczynia się do zastępowania ciepła i energii elektrycznej opartej na węglu i gazie ziemnym, a zatem przyczynia się do dekarbonizacji sektora energetycznego. Przedsięwzięcie dotyczące biogazowni rolniczej wpisuje się zatem w typ projektów wskazany w części II.B pkt 1 lit b) Regulaminu wyboru projektów.
Innowacyjność danej instalacji potwierdzana jest przez wystawioną przez uprawniony podmiot opinię o innowacyjności. Załącznik ten jest załącznikiem obligatoryjnym do wniosku. Wstępna analiza treści przedłożonej opinii odbywa się na etapie oceny formalnej, natomiast na etapie oceny merytorycznej oceniane przez ekspertów będzie kryterium punktowe dotyczące innowacyjności projektów.
Innowacyjność powinna się odnosić do jednostki wytwórczej OZE. W przypadku instalacji PV, zarówno panele fotowoltaiczne jak i falownik są elementami jednostki wytwórczej OZE. Innowacyjność falownika powinna jednak polegać na rozwiązaniach sprzętowych, konstrukcyjnych i technologicznych. Nie może dotyczyć samego systemu zarządzania energią i oprogramowania. Innowacyjność zastosowanej instalacji zostanie zweryfikowana na podstawie przedłożonej opinii o innowacyjności. Konstrukcje montażowe czy stelaże nie są traktowane jako element jednostki wytwórczej OZE.
Wskazane w części II.B pkt 3 lit a) maksymalne dopuszczalne moce instalacji dotyczą sumarycznej mocy wytwórczej dla wszystkich instalacji objętych projektem. W ramach projektu można wnioskować o wsparcie np. jednej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 0,5 MWe lub pięciu instalacji o mocy 0,1 MWe. Nie można natomiast wnioskować o dofinansowanie pięciu instalacji o mocy 0,5 MWe.
Wyjątek od tej sytuacji stanowi wytwarzanie energii w kogeneracji dla biogazowni. Zgodnie z zapisami Regulaminu dla biogazu limit mocy dla wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej stanowi odpowiednio po 0,5 MW. Oznacza to, że maksymalna moc biogazowni wynosić może maksymalnie 1 MW z uwzględnieniem nie przekraczania limitów mocy dla poszczególnych rodzajów energii.
Energia produkowana przez instalacje objęte projektem może być zużywana zarówno na własne potrzeby, jak i zostać w całości przeznaczona na sprzedaż.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w część II.I pkt 2 Elementem warunkującym możliwość przyznania pomocy jest wywołanie przez tę pomoc tzw. „efektu zachęty” (szczegóły określa artykuł 6 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu artykułów 107 i 108 Traktatu). Okres kwalifikowania wydatków rozpoczyna się po dniu złożenia podpisanego wniosku w LSI 2021+ (z wyjątkiem kosztów poniesionych na przygotowanie dokumentacji technicznej i projektowej, ale nie wcześniej niż 1 stycznia 2021 roku, na które udzielana jest pomoc de minimis).
Przygotowanie terenu pod inwestycje w postaci wycinki drzew, czynności geodezyjnych i utwardzenia terenu, opatrzonym wpisem do dziennika budowy zrealizowane przed złożeniem wniosku o dofinansowanie stanowi naruszenie „efektu zachęty”, a inwestycję taką uznaje się za rozpoczętą w myśl przepisów Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu i Regulaminu wyboru projektu.
Na etapie składnia wniosku/bądź jego korekty należy przedłożyć wszystkie obligatoryjne załączniki do wniosku w tym wymagane pozwolenia. W ramach naboru przewiduje się również możliwość realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wnioskodawca realizujący przedsięwzięcie we wskazanej formule zobowiązany jest do przedłożenia wraz z dokumentacją aplikacyjną programu funkcjonalno-użytkowego.
W przypadku realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, na etapie składania wniosku o dofinansowanie, nie jest wymagane dołączenie dokumentów, postanowień oraz decyzji administracyjnych niezbędnych dla realizacji przedsięwzięcia. Dostarczenie do IZ FEW 2021+ i weryfikacja dokumentów, postanowień, decyzji administracyjnych w tym decyzji o środowiskowych powinna nastąpić przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.
Szczegółowe informacje dotyczące dokumentacji zezwalającej na realizacje projektu oraz trybu „Zaprojektuj i wybuduj” znajdują się w części V pkt 7 Regulaminu wybory projektów.
W ramach kryterium efektywności kosztowej nie będzie brana pod uwagę moc magazynu energii elektrycznej. Przy wyliczeniu efektywności kosztowej uwzględniona będzie jedynie moc instalacji OZE będącej przedmiotem projektu.