Dostępne 13 pytań w: Działanie 5.1 Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie poprzez wsparcie infrastruktury edukacyjnej ×
Wnioskodawca realizujący projekt powinien posiadać wpis w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych na etapie aplikowania w przedmiotowym naborze. W projektach polegających na budowie obiektów Wnioskodawca zobowiązany jest potwierdzić wpis najpóźniej na etapie realizacji projektu. Z kolei w przypadku przebudowy budynku, w którym przedszkole obecnie nie funkcjonuje, Wnioskodawca na etapie korekty wniosku będzie poproszony o wyjaśnienie braku wpisu w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych. W uzasadnionych sytuacjach Wnioskodawca będzie mógł potwierdzić wpis na etapie realizacji projektu.
W przypadku realizacji inwestycji w oparciu o projekt budowlany konieczne jest na etapie składania wniosku o dofinansowanie przedłożenie decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia. Jeżeli decyzja posiada klauzulę ostateczności, to należy taką decyzję załączyć. Przedstawienie decyzji z klauzulą ostateczności musi nastąpić przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.
Za koszty kwalifikowalne uznaje się zarówno budowę, doposażenie, modernizację i remont placu zabaw, o ile prace te są ściśle związane z realizacją projektu i stanowią uzupełniający element projektu, o dofinansowanie którego ubiega się Wnioskodawca.
Możliwe jest dofinansowanie projektu, który nie zakłada stworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego, a polega wyłącznie na pracach modernizacyjnych czy remontowych istniejącego obiektu, w którym znajduje się przedszkole.
W ramach przedmiotowego naboru można złożyć jeden wniosek, który dotyczy rozbudowy dwóch budynków w dwóch różnych przedszkolach prowadzonych przez tego samego Wnioskodawcę. W przypadku złożenia większej liczby wniosków, Wnioskodawca na etapie składania korekty wniosku będzie zobligowany do wskazania, który ze złożonych wniosków będzie podlegać dalszemu procedowaniu. Niewskazanie wniosku lub wybór większej liczby wniosków niż określona w Regulaminie skutkują negatywną oceną wszystkich złożonych wniosków.
Projekty z zakresu kompleksowej termomodernizacji obiektów przewidziano do realizacji w ramach Działania 02.01. Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych. W przedmiotowym naborze prace termomodernizacyjne mogą zostać zrealizowane jedynie jako element stanowiący uzupełnienie szerszego projektu. W związku z powyższym, jeżeli zakres prac termomodernizacyjnych przewidzianych w projekcie nie będzie dominujący, to koszty z nim związane mogą zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem, że będą one bezpośrednio związane z zakresem projektu np. budową, modernizacją, rozbudową itp. obiektów na potrzeby świadczenia usług wychowania przedszkolnego. Modernizacja, remont polegający głównie na pracach termomodernizacyjnych nie spełnia warunków przewidzianych dla projektów w ramach Działania 05.01.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów obowiązkowe jest zapewnienie dostępności do budynków/obiektów/przestrzeni publicznych dla osób ze szczególnymi potrzebami wraz z działaniami mającymi na celu upowszechnianie standardów dostępności uwzględniającymi w sposób kompleksowy poszczególne obszary dostępności (na przykład poprzez wdrażanie modelu Przestrzeń dostępnej szkoły). Ponadto realizowane inwestycje powinny uwzględniać koncepcję uniwersalnego projektowania.
Do każdego projektu realizowanego w ramach naboru Wnioskodawca zobligowany jest załączyć analizę potrzeb. Celem analizy jest przedstawienie uzasadnienia wskazującego, że zaproponowane w projekcie rozwiązania wynikają z diagnozy potrzeb i deficytów oraz stanowią element strategicznego podejścia do obszaru edukacji przedszkolnej na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego, uwzględniając między innymi uwarunkowania demograficzne i wykorzystanie powstałej infrastruktury. Analiza potrzeb i deficytów powinna uwzględniać kwestie demograficzne, potwierdzać efektywność kosztową zaproponowanych rozwiązań oraz wskazywać wykorzystanie powstałej w ramach projektu infrastruktury. Jeżeli z analizy potrzeb będzie wynikać trend spadkowy liczby dzieci na terenie danej gminy, a projekt będzie zakładał tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, to celowość takiego projektu może zostać podważona.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązany jest złożyć Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji, jednakże nie ma obowiązku przedłożenia dokumentów potwierdzających zabezpieczenie wkładu własnego oraz kosztów niekwalifikowalnych projektu. Właściwe dokumenty potwierdzające posiadanie środków finansowych na pokrycie kosztów wkładu własnego oraz całości wydatków niekwalifikowalnych projektu (na przykład: umowa kredytowa, promesa kredytowa, lokata bankowa z jasno określonym przeznaczeniem lub inne wiarygodne formy zabezpieczenia środków finansowych) Wnioskodawca będzie musiał złożyć dopiero na etapie podpisania umowy o dofinansowanie projektu.
Na etapie rozliczania projektu dofinansowanie może być przekazane w formie zaliczki przed poniesieniem wydatków na realizację projektu lub jako refundacja poniesionych wydatków kwalifikowalnych. Szczegółowe informacje na temat zasad wypłaty dofinansowania, w tym w formie zaliczki, oraz rozliczania projektu zawiera wzór umowy oraz stanowiący jej integralną część załącznik pod nazwą „Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków”.
Wydatki związane z budową bazy sportowo-rekreacyjnej przy obiektach przedszkolnych (np. boiska) mogą zostać uznane za koszty kwalifikowalne pod warunkiem, że stanowią one element projektu. Ponadto na przedmiotowych obiektach mogą być prowadzone wyłącznie zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym w ramach wychowania przedszkolnego, w związku z tym wielkość obiektów sportowych wybudowanych w ramach projektu należy dostosować do faktycznych potrzeb placówki przedszkolnej.
Możliwa jest realizacja projektu polegającego na budowie jednego budynku, w którym będzie mieściło się zarówno przedszkole jak i żłobek. Za kwalifikowalne zostaną uznane tylko i wyłącznie koszty dotyczące infrastruktury przedszkolnej. Przy podziale części można posłużyć się zarówno metodą kosztorysową jak i metodą proporcjonalną. W przypadku części wspólnych preferowane jest zastosowanie metody proporcjonalnej. Proporcję wykorzystania części wspólnych (np. korytarzy, sanitariatów) należy wskazać odnosząc się na przykład do czasu (liczby godzin w skali roku) bądź powierzchni w jakim pomieszczenia będą wykorzystywane na potrzeby przedszkola/żłobka. Pod uwagę należy wziąć także wszystkie instalacje, w tym system grzewczy, o ile będą one przedmiotem projektu. W przypadku części wspólnych niezbędne jest załączenie, na etapie aplikowania wniosku o dofinansowanie, racjonalnej metodologii przedstawiającej sposób proporcjonalnego wyliczenia kosztów i ich podziału na koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne. Jeżeli na etapie korekty wniosku o dofinansowanie przedstawiona metodologia będzie budziła wątpliwości, to koszty części wspólnych mogą zostać uznane za koszty niekwalifikowalne.
Już samo wyszczególnienie partnerstwa publiczno-prywatnego w Regulaminie oznacza, że podmiot prywatny może aplikować o dofinansowanie i dlatego nie jest wprost wskazany w typach podmiotów uprawnionych do ubiegania się o wsparcie.
Gdy Wnioskodawcą, a także ostatecznie Beneficjentem projektu jest podmiot publiczny, umowa o dofinansowanie może być zawarta przed wybraniem partnera prywatnego i zawarciem umowy o PPP. Ostateczną umowę o PPP należy przedłożyć najpóźniej przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.
W sytuacji gdy Wnioskodawcą jest podmiot publiczny, ale ostatecznym Beneficjentem projektu będzie podmiot prywatny, to umowa o dofinansowanie będzie zawarta dopiero po zawarciu umowy o PPP. Przedmiotowa sytuacja musi być opisana w dokumentacji aplikacyjnej.
W przypadku gdy Wnioskodawcą, a także ostatecznie Beneficjentem projektu, jest podmiot prywatny, to umowa o PPP musi zostać zawarta przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu (stanowi załącznik obligatoryjny).