Dostępne 17 pytań w: Działanie 5.2 Infrastruktura społeczna przyczyniająca się do włączenia społecznego ×
Ubiegając się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego naboru Wnioskodawca musi dysponować nieruchomością na cele realizacji projektu niezależnie od formuły procesu inwestycyjnego, jednak nie jest wymagane, aby był jej właścicielem. W przypadku, gdy prawo dysponowania wynika z umowy dzierżawy lub umowy najmu, to powinna ona być zawarta na okres realizacji oraz trwałości projektu.
W przypadku wyboru projektu do dofinansowania wsparcie na zaplanowane zadania może być udzielone jako refundacja poniesionych wydatków kwalifikowalnych lub w formie zaliczki. Szczegółowe zasady wypłaty dofinansowania i rozliczania projektów znajdują się w części VII Regulaminu wyboru projektów (str. 61).
PFU oznacza Program Funkcjonalno– Użytkowy. Jest to formuła, w ramach której jeden podmiot wykonuje prace projektowe, jak i budowlane w jednym zadaniu na podstawie jednego zamówienia. W ramach naboru przewiduje się możliwość realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wnioskodawca realizujący przedsięwzięcie we wskazanej formule zobowiązany jest do przedłożenia wraz z dokumentacją aplikacyjną programu funkcjonalno– użytkowego opracowanego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno– użytkowego. Program funkcjonalno – użytkowy daje możliwość przedstawienia wymaganej dokumentacji dotyczącej procesu inwestycyjnego na późniejszym etapie tj. przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.
W ramach naboru nr FEWP.05.02-IZ.00-002/24 nie jest przewidziany cross-financing.
Co do zasady działalność komercyjna oznacza działalność nastawioną na zysk. W przedmiotowym Działaniu zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej potencjalni Wnioskodawcy w ramach swoich celów statutowych związanych z usługami społecznymi, mogą prowadzić zarówno odpłatną, jak i nieodpłatną działalność usługową, co nie zawsze jest uznawane za działalność komercyjną. Za działalność komercyjną uznaje się działalność gospodarczą, która wybiega poza cele statutowe podmiotów ubiegających się o wsparcie, np. prowadzenie kawiarni, wynajmem powierzchni itp.
Działalność o charakterze pomocniczym oznacza działalność gospodarczą o ograniczonym zakresie, w odniesieniu do wydajności infrastruktury. Użytkowanie infrastruktury do celów gospodarczych można uznać za działalność pomocniczą, jeżeli wydajność przydzielana co roku na taką działalność nie przekracza 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury. W przypadku, gdy infrastruktura wykorzystywana jest prawie wyłącznie do celów działalności niegospodarczej, finansowanie takiej infrastruktury może w całości wykraczać poza zakres pomocy państwa. Uznaje się, że taka sytuacja ma miejsce, gdy działalność gospodarcza pochłania takie same nakłady jak podstawowa działalność o charakterze niegospodarczym takie jak: materiały, sprzęt, siła robocza lub aktywa trwałe.
Kwota 1 200 000 zł jest związana z przysługującym Wnioskodawcy limitem pomocy de minimis uwzględnionym w Regulaminie wyboru projektów. Wartość wnioskowanej pomocy de minimis łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez Wnioskodawcę w okresie trzech lat nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 300 000 EUR. Okres trzech lat liczony jest w sposób ciągły. Dla każdego przypadku przyznania nowej pomocy de minimis należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu minionych trzech lat zgodnie z rozporządzeniem 2023/2831. (…). Wskazany limit nie obowiązuje dla wariantu I w naborze (poza elementami OZE).
W przedmiotowym naborze możliwe jest łączenie w ramach jednego wniosku o dofinansowanie kilku typów projektów wymienionych w Regulaminie wyboru projektów.
Infrastruktura powstała w wyniku projektu musi być zaprojektowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania, w tym ze standardami dostępności dla polityki spójności 2021‑2027. W związku z powyższym w ramach przedmiotowego Działania można dofinansować wydatki związane na przykład z budową windy i poręczami dla osób z niepełnosprawnościami, mając na uwadze, że wydatki te powinny stanowić element uzupełniający w projekcie.
Tomograf komputerowy stanowi sprzęt medyczny i nie może zostać dofinansowany w ramach naboru nr FEWP.05.02-IZ.00-002/24, gdyż nie mieści się w celach/typach projektów w przedmiotowym Działaniu.
Co do zasady na infrastrukturze dofinansowanej z Działania 5.2 powinny być realizowane miękkie projekty komplementarne z interwencjami/ celami szczegółowymi EFS+, przy czym nie powinny to być inwestycje zrealizowane, ponieważ tego typu projekty nie wykazują trwałości, więc trudno będzie udowodnić faktyczne powiązanie / dopełnienie się interwencji. Projekty, które są w trakcie realizacji, przy złożeniu, że będą one kontynuowane na infrastrukturze projektu, mogą zostać wykazane przez Wnioskodawcę.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w przypadku wsparcia ZAZ i/lub WTZ – należy wykazać komplementarność z projektem finansowanym w ramach Działania 6.10 Programu FEW.
Wnioskodawca na etapie wniosku o dofinansowanie musi oświadczyć (załącznik numer 26 do wniosku), że posiada zabezpieczenie środków na wkład własny i koszty niekwalifikowalne w ramach realizacji projektu. Na etapie umowy o dofinansowanie projektu Wnioskodawca zostanie poproszony o przedłożenie dokumentu potwierdzającego posiadanie środków finansowych na pokrycie wkładu własnego
z tytułu wydatków kwalifikowalnych oraz wydatków niekwalifikowalnych (na przykład umowa kredytowa, promesa kredytowa, lokata bankowa z jasno określonym przeznaczeniem lub inne wiarygodne formy zabezpieczenia środków finansowych).
W kryterium wymieniono przykładowe efekty, jakie mogą pojawić się w wyniku realizacji projektu. Każdy z Wnioskodawców ma możliwość samodzielnego ustosunkowania się do poszczególnych kryteriów oceny, z tego tytułu w Studium Wykonalności – w formie opisowej należy przedstawić jakie efekty zostaną osiągnięte wraz z podaniem uzasadnienia (efekty mogą być różne w zależności od zakresu
i specyfiki projektu). Ostateczna ocena realności tych założeń będzie weryfikowana na etapie oceny merytorycznej.
Tak jak wskazano w definicji kryterium - priorytetowo traktowane będą projekty wieloaspektowe, zakładające wielofunkcjonalność powstałej/zmodernizowanej przestrzeni oraz zróżnicowanie/poszerzenie prowadzonej działalności lub realizowaniu po zakończeniu projektu nowych działań lub pełnieniu nowych funkcji. Jak wskazano powyżej – w celu udowodnienia, że projekt ma charakter kompleksowy, Wnioskodawca w Studium Wykonalności powinien uzasadnić (nie tylko zadeklarować) wpływ projektu na każdy ze wskazanych elementów.
Ocena projektu pod kątem wszystkich kryteriów merytorycznych, w tym również kryterium nr 16, przeprowadzana jest w oparciu o spójne informacje przedstawione w całej dokumentacji aplikacyjnej. W przypadku przedmiotowego kryterium, weryfikacja spełnienia jego warunków odbywa się w pierwszej kolejności na podstawie danych zaprezentowanych w punkcie 5.8 Studium Wykonalności. Należy jednak podkreślić, że informacje przedstawione w tym punkcie muszą być zgodne z tymi, które wynikają z punktu 2.3.1 formularza wniosku o dofinansowanie pn. Inne podmioty zaangażowane w realizację projektu. Zapisy dokumentacji dotyczącej naboru, w szczególności Regulamin wyboru projektów (punkt II J) precyzyjnie określają warunki jakie muszą być spełnione, aby podmiot wskazany w punkcie 2.3.1 wniosku mógł zostać określony jako Partner projektu. Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że punkty w ramach kryterium merytorycznego nr 16 mogą otrzymać projekty, które opiszą współpracę między Wnioskodawcą a innymi podmiotami, wynikającą z zapisów umowy zawartej między nimi, zgodnie z art. 39 ust. 8 Ustawy wdrożeniowej. W tym przypadku nie ma konieczności przypisania Partnerowi wydatków, jeśli nie wynika to za zapisów umowy partnerstwa.
Zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowalnych w ramach Działania 05.02 można sfinansować powyższy wydatek.
Na etapie złożenia wniosku o dofinansowanie dopuszcza się złożenie listu intencyjnego w przypadku realizacji projektu w partnerstwie, jednakże na etapie korekty dokumentacji projektowej Wnioskodawca zostanie poproszony o przedłożenie umowy lub porozumienia o partnerstwie.