Działanie 5.3 Infrastruktura ochrony zdrowia
Nabór: FEWP.05.03-IZ.00-003/24 ( od 2024-10-21 do 2025-01-10 )

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić Opinię o celowości inwestycji w sektorze zdrowia na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu, najpóźniej na etapie złożenia korekty wniosku – po wezwaniu. OCI może być wydana po dacie złożenia wniosku o dofinasowanie.

Wraz z opinią należy załączyć wniosek o jej wydanie.

Nie, ponieważ w ramach jednego projektu nie można łączyć typów projektów z uwagi na odrębne kryteria merytoryczne. Dlatego też w naborze można złożyć więcej niż jeden wniosek, z zastrzeżeniem warunku: jeden wniosek dla danego typu projektu.

Tak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów Wnioskodawcą może być niepubliczny zakład opieki zdrowotnej świadczący ambulatoryjną opiekę specjalistyczną, pod warunkiem spełnienia szeregu wymogów wskazanych w Regulaminie. Jednym z nich jest posiadanie na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w zakresie zbieżnym z zakresem projektu oraz wykorzystywania infrastruktury ujętej w ramach projektu wyłącznie na rzecz udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Oznacza to, że infrastruktura nie może być wykorzystywana komercyjnie, a więc poza systemem finansowania z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Nie, wskazany typ projektu może być realizowany przez samodzielną, wyodrębnioną placówkę medyczną świadczącą usługi wyłącznie w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Wydzielenie w strukturze podmiotu dwóch zakładów leczniczych, to jest szpitala i AOS nie oznacza, że każdy z zakładów funkcjonuje niezależnie i w związku z tym projekt powinien być realizowany w typie „inwestycje służące odwracaniu piramidy świadczeń, polegające na rozwoju świadczeń opieki jednego dnia oraz zwiększaniu roli AOS”. Zaznaczyć jednak należy, że z uwagi na prowadzenie w ramach tej samej placówki różnych rodzajów działalności leczniczej, w tym świadczeń szpitalnych, znajduje tu zastosowanie warunek wskazany w Regulaminie „wsparcie szpitali dotyczy wyłącznie podmiotów leczniczych, dla których organem założycielskim jest JST”. Zapis ten odnosi się bowiem do podmiotu wnioskującego o wsparcie.

Nie ma takiej możliwości, ponieważ Regulamin wyboru projektów nie przewiduje realizacji projektów, w których zakupiona/wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana na potrzeby usług medycznych poza systemem świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, nie ma możliwości zabezpieczenia środków finansowych zapewniających pokrycie kosztów wkładu własnego oraz całości wydatków niekwalifikowalnych projektu w formie niepieniężnej, w związku z czym nie może to być zakup gruntu, na którym powstał budynek, mimo że wydatek ten został poniesiony ze środków własnych Wnioskodawcy.

Nie, na etapie składania wniosku Wnioskodawca nie załącza żadnych dodatkowych dokumentów. Powinien jednak posiadać środki w odpowiedniej wysokości, co potwierdza w oświadczeniu stanowiącym załącznik numer 19 do wniosku.

Przesłanie odpowiedniego dokumentu, na przykład umowy kredytowej, promesy kredytowej czy lokaty bankowej z jasno określonym przeznaczeniem, wymagane jest dopiero przed podpisaniem umowy o  dofinansowanie.

Zakres projektu może obejmować tylko zakup sprzętu medycznego. Nie jest wymagane przeprowadzenie robót budowlanych.

Tak, Regulamin dopuszcza zakup rozwiązań w zakresie IT (oprogramowanie, sprzęt), w wysokości nieprzekraczającej 20% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Koszty te należy wykazać w wyodrębnionym zadaniu we wniosku o dofinansowanie oraz opisać we właściwym polu w Studium wykonalności.

Nie, powyższe informacje są wymagane tylko jeśli zaplanowano wydatki w zakresie instalacji OZE do wytwarzania energii elektrycznej, dla których wsparcie zostaje udzielone w ramach pomocy de minimis. W pozostałych przypadkach, dla załącznika numer 25 należy wybrać odpowiedź „nie dotyczy”.

Tak, ujęcie kosztów pośrednich w harmonogramie realizacji projektu stanowi warunek obligatoryjny w naborze.