Działanie 6.13 Usługi społeczne i zdrowotne
Nabór: FEWP.06.13-IZ.00-003/23 ( od 2023-06-23 do 2023-07-14 )

Rodzaj oferowanego w projekcie wsparcia powinien być zgodny z zakresem interwencji EFS+, zapisami Regulaminu konkursu oraz Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. W zapisach niniejszego Regulaminu konkursu zaplanowano następujące możliwe formy wsparcia: usługi opiekuńczych i asystenckie, usługi w mieszkaniach oraz Centra usług Społecznych. Wobec powyższego możliwa jest realizacja usług opiekuńczych w klubach seniora (w Wytycznych obszarowych zrezygnowano jedynie z minimalnych wymagań/standardów dotyczących wsparcia takich placówek), wykluczona jest natomiast możliwość wsparcia dziennych domów opieki medycznej, kwalifikującej się jako usługa zdrowotna. 

Zgodnie z kryterium dostępu nr 3 Wnioskodawca składa nie więcej niż 1 wniosek w ramach naboru. Natomiast występowanie we wniosku w charakterze Wnioskodawcy, nie wyklucza możliwości występowania w innych wnioskach złożonych w tym naborze w charakterze partnera. 

Szkolenie dla Beneficjentów zaplanowane zostało na 26 czerwca 2023 r. Poniżej link do spotkania wraz z formularzem uczestnictwa: https://wrpo.wielkopolskie.pl/szkolenia/webinarium-z-dzialania-6-13-uslugi-spoleczne-i-zdrowotne-poniedzialek-26-czerwca-2023-r.

Podane stawki wynagrodzeń (umowa o pracę) są stawkami brutto. Wnioskodawca planując budżet projektu może doliczyć do podanych stawek składki na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenia emerytalne i rentowe (w części płaconej przez pracodawcę) oraz wypadkowe, składkę na Fundusz Pracy, składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (tj. koszty pracodawcy).

Konieczność takiego zakup musi wpisywać się w zaplanowane działania przewidziane do realizacji w przedmiotowym naborze, a co najważniejsze musi zostać szczegółowo uzasadniona w treści wniosku o dofinansowanie projektu. Przedmiotowy wydatek wraz ze szczegółowym uzasadnieniem będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów. IZ zwraca uwagę, iż zakup samochodu powinien być zgodny z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w szczególności z Podrozdziałem 2.4. Cross-financing.

W przypadku zaplanowania we wniosku o dofinansowanie projektu wsparcia w zakresie mieszkań wspomaganych i chronionych Wnioskodawca jest zobowiązany do spełnienia warunku dotyczącego tworzenia miejsc w nowo tworzonych lub istniejących mieszkaniach chronionych lub mieszkaniach wspomaganych zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów Rozdział 7.1 Informacje wymagane we wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym w opinii IZ nie ma możliwości zlecenia ww. usługi zewnętrznej gdyż wówczas ww. warunek nie zostanie spełniony. W ramach realizacji projektu możliwe jest kwalifikowanie kosztu nabycia innych niż własność praw do nieruchomości (np. dzierżawy, najmu) oraz wykonywanie prac adaptacyjnych czy remontowych związanych z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach).

Podstawowym warunkiem przystąpienia do naboru jest wpisanie się w typy Beneficjentów określone w Regulaminie wyboru projektów, Rozdział 4, Podrozdział 4.1 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie projektu (tj.: - jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, jednostki zależne od jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną;

- instytucje rynku pracy;

- państwowe jednostki budżetowe;

- podmioty ekonomii społecznej;

- organizacje pozarządowe;

- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności sumienia i wyznania, uprawnionych do prowadzenia działalności pożytku publicznego zgodnie z ustawą;

- podmioty wykonujące działalność leczniczą;

- uczelnie lub podmioty posiadające osobowość prawną, dla których organem założycielskim jest uczelnia).

Jeżeli ten warunek zostanie spełniony, następnie należy dopasować status Wnioskodawcy do typu beneficjenta zgodnego z SZOP (tj.:

Administracja publiczna; Służby publiczne; Organizacje społeczne i związki wyznaniowe; Instytucje nauki i edukacji; Instytucje ochrony zdrowia).

Zgodnie z zapisami Kryterium dostępu nr 11 gdy JSFP jest wnioskodawcą kryterium obrotu nie jest badane niezależnie od tego czy jest to projekt partnerski. W związku z powyższym nie ma potrzeby dołączania załącznika potwierdzającego potencjał finansowy.

Przedmiotowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być uprawniona do aplikowania o środki w ramach naboru, ponieważ w uznaniu IZ jest spółką w 100 procentach zależną od Miasta czyli Jednostki Samorządu Terytorialnego i w związku z tym traktowana jest jako JST. Niemniej podstawowym warunkiem przystąpienia do naboru jest wpisanie się w typy Beneficjentów, określone w Regulaminie wyboru projektów, Rozdział 4, Podrozdział 4.1 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie projektu. Na tej podstawie Wnioskodawca powinien stwierdzić czy jest podmiotem uprawnionym do złożenia Wniosku o dofinansowanie projektu.

Zgodnie z zapisami podrozdziału 4.2 Regulaminu wyboru projektów dotyczącymi grupy docelowej wsparcie dla osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością w zakresie wsparcia mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w ramach typu projektu: Tworzenie lub rozwój CUS.

Zapisy Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 nie wyznaczyły standardów dla klubów Seniora, natomiast wsparcie tych placówek jest jak najbardziej możliwe do realizowania. Możliwość kontynuacji finansowania klubu seniora w ramach przedmiotowego naboru uzależniona jest od zapisów dotyczących trwałości zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach WRPO. W przypadku braku ograniczeń co do zasady istnieje możliwość kontynuacji wsparcia klubu seniora utworzonego w ramach WRPO niemniej z uwzględnieniem, iż wsparcie usług każdorazowo musi prowadzić do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych usługami zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027.

Zgodnie z zapisami podrozdziału 4.3 Wymagania czasowe Regulaminu wyboru projektów, początek realizacji projektu w ramach przedmiotowego naboru stanowi data nie wcześniejsza niż 1 sierpnia 2023 r. z zastrzeżeniem, że koszty związane z realizacją projektu poniesione przed zawarciem umowy Wnioskodawca ponosi na własne ryzyko. Ponadto nie mogą zostać wybrane do dofinansowania projekty, jeśli zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed przedłożeniem wniosku.

Wytyczne dotyczące realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 nie narzucają zachowania okresu trwałości rezultatów projektu i w przedmiotowym naborze nie zaplanowano takiego obowiązku. Niemniej jednak zgodnie z § 14 Umowy o dofinansowanie projektu oraz art. 65 rozporządzenia 2021/1060 Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości w odniesieniu do współfinansowanej w ramach Projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych (w ramach cross-financingu). IZ zwraca uwagę, iż zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu Beneficjent zobowiązany jest do realizacji Projektu w sposób, który zapewni osiągnięcie i utrzymanie celów, w tym wskaźników produktu i rezultatu zakładanych we Wniosku o dofinansowanie projektu w trakcie jego realizacji oraz w okresie trwałości (jeśli dotyczy).

IZ informuje, iż w ramach naboru obowiązuje stan prawny na dzień ogłoszenia konkursu. Niemniej jednak, jeżeli zostaną opublikowane i zaczną obowiązywać nowe przepisy prawne to na etapie prac Komisji Oceny Projektów lub w trakcie realizacji projektów za zgodą IZ będzie możliwość dostosowania zapisów wniosku o dofinansowanie projektu do zmian wprowadzonych w ustawie. 

W ramach realizacji projektu możliwe jest obejmowanie wsparciem opiekunów prawnych lub faktycznych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Działania takie mogą obejmować np. na wsparcie psychologiczne, szkolenia w zakresie prawidłowego udzielania codziennej opieki i inne.

Z kolei usługa opiekuńcza jest świadczona przez osobę, która posiada:

a) kwalifikacje do wykonywania jednego z zawodów: opiekun środowiskowy, asystent osoby niepełnosprawnej, pielęgniarz, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej lub

b) doświadczenie w realizacji usług opiekuńczych, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego i odbyła minimum 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi, w tym udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej.

Wyżej przywołane szkolenia mogą stanowić koszt kwalifikowalny w projekcie.

Zgodnie z definicją obowiązek zwiększania liczby miejsc i liczby osób dotyczy zarówno Wnioskodawcy jak i Partnera w przypadku, gdy obydwaj planują realizację ww. wsparcia. 

Pytanie nie zostało dokładnie sprecyzowane. Wykorzystanie lokalu uzależnione jest w szczególności od zakresu działań jakie były w nim realizowane oraz obowiązku zachowania trwałości. Zgodnie z Wytycznymi dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 2.3. Wydatki niekwalifikowalne niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, w związku z czym nie ma możliwości rozliczenia w planowanym projekcie jakiejkolwiek części wydatków związanych z wykorzystaniem lokalu, które zostały sfinansowane w projekcie unijnym zrealizowanym w latach poprzednich. Powyższe oznacza, że jeżeli np. w poprzednim projekcie Wnioskodawca sfinansował zakup środków trwałych do pomieszczeń, to w planowanym projekcie nie będzie mógł rozliczyć ich amortyzacji czy też wykazać ich jako wkładu własnego. Analogicznie jeśli w poprzednim projekcie sfinansowano koszty dostosowania zasobów lokalowych do pełnienia określonej funkcji, w planowanym nowym projekcie jako wkład własny nie powinno być wykazywane ich udostępnienie dla potrzeb projektu. Jeżeli natomiast w poprzednim projekcie finansowane były tylko miesięczne koszty eksploatacji pomieszczeń (czynsz, koszty mediów), to również w nowym projekcie (w odniesieniu do innego okresu realizacji) mogą być one finansowane.

Pytanie nie zostało dokładnie sprecyzowane. Nie określona dokładnie na jaki cel/rodzaj wsparcia zasoby lokalowe planowane są do wykorzystania. Niemniej IZ zaznacza, iż zgodnie z zasadą dodatkowości, środki wspólnotowe nie mogą zastępować środków krajowych. Jeśli jednak dany lokal nie był dotychczas mieszkaniem chronionym/wspomaganym to jak najbardziej kwalifikowalnym jest zaadaptowanie go na te cele i zwiększenie w danym regionie liczby miejsc w takich mieszkaniach.

Zapisy Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 nie wyznaczyły standardów dla klubów Seniora, natomiast wsparcie tych placówek jest jak najbardziej możliwe do realizowania. Możliwość kontynuacji finansowania klubu seniora w ramach przedmiotowego naboru uzależniona jest od zapisów dotyczących trwałości zawartych w Regulaminie wyboru projektów w ramach WRPO. W przypadku braku ograniczeń co do zasady istnieje możliwość kontynuacji wsparcia klubu seniora utworzonego w ramach WRPO niemniej z uwzględnieniem, iż wsparcie usług każdorazowo musi prowadzić do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych usługami zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027. Zgodnie z zapisami podrozdziału 4.3 Wymagania czasowe Regulaminu konkursu początek realizacji projektu stanowi data nie wcześniejsza niż 1 sierpnia 2023 r. z zastrzeżeniem, że koszty – bez względu na źródło finansowania (dofinansowanie czy wkład własny) - związane z realizacją projektu poniesione przed zawarciem umowy Wnioskodawca ponosi na własne ryzyko. Ponadto nie mogą zostać wybrane do dofinansowania projekty, jeśli zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed przedłożeniem wniosku.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, podrozdział 7.1 Informacje wymagane we wniosku o dofinansowanie wsparcie usług w ramach istniejących mieszkań chronionych, mieszkań wspomaganych lub mieszkań z usługami/ze wsparciem jest możliwe wyłącznie pod warunkiem zwiększenia liczby miejsc w danym mieszkaniu, bez pogorszenia jakości świadczonych usług. W związku z powyższym jeśli podczas przekształcenia zostanie spełniony ww. warunek będzie możliwość kwalifikowania dodatkowych usług w tym:

a) usługi wspierające pobyt osoby w mieszkaniu, w tym usługi opiekuńcze, usługi asystenckie;

b) usługi wspierające aktywność osoby w mieszkaniu, w tym trening samodzielności, praca socjalna, poradnictwo specjalistyczne, integracja osoby ze społecznością lokalną.

IZ informuje, iż w ramach naboru obowiązuje stan prawny na dzień ogłoszenia konkursu. Niemniej jednak, jeżeli zostaną opublikowane i zaczną obowiązywać nowe przepisy prawne to na etapie prac Komisji Oceny Projektów lub w trakcie realizacji projektów za zgodą IZ będzie możliwość dostosowania zapisów wniosku o dofinansowanie projektu do zmian wprowadzonych w ustawie.

W przedmiotowym naborze nie ma możliwości realizacji działań służących poprawie dostępu do świadczeń w oparciu o telemedycynę. Zakres ten zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 dotyczy wyłącznie obszaru zdrowia. Niemniej jednak zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów oraz ww. wytycznymi Wnioskodawca ma możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, np. teleopieki, systemów przywoławczych itp., niemniej wyłącznie jako element wsparcia i pod warunkiem zagwarantowania kompleksowości usługi. Usługa teleopieki może zostać wykorzystana jedynie jako uzupełnienie usług społecznych świadczonych w projekcie.

W przypadku, gdy w toku realizacji projektu wystąpi potrzeba wprowadzenia zmian w ramach poszczególnych kategorii wydatków i Beneficjent dysponuje oszczędnościami powstałymi w związku z poniesionymi dotychczas wydatkami, możliwe jest dokonanie zmian wniosku o dofinansowanie. Co ważne aktualizacja wydatków następuje do poziomu kosztów cen rynkowych i musi zostać przez beneficjenta należycie uzasadniona.

W celu wprowadzenia zmian w projekcie Beneficjent przesyła za pomocą SL2021 prośbę o udostępnienie aktualnego Wniosku do edycji za pomocą LSI 2021+. Warunkiem dokonania zmian w projekcie jest przesłanie przez Beneficjenta zaktualizowanego Wniosku za pomocą LSI 2021+, wraz z tabelą zmian, sporządzoną według wzoru określonego przez Instytucję Zarządzającą, nie później niż na 1 miesiąc przed planowanym zakończeniem realizacji Projektu oraz uzyskanie akceptacji Instytucji Zarządzającej. 

Głównym założeniem funduszy europejskich jest ich dodatkowość i zachowanie komplementarności z działaniami podejmowanymi m.in.: na szczeblu krajowym. Komplementarność działań ma pozytywny wpływ na rozwój usług społecznych. W związku z powyższym IZ nie widzi przeciwskazań aby realizacja projektu w ramach EFS+ stanowiła uzupełnienia działań realizowanych w ramach rządowego programu Senior+. Niemniej jednak należy zwrócić szczególną uwagę na konieczność przestrzegania zasady zakazu podwójnego finansowania rozumianej zgodnie z Podrozdziałem 2.3. Wydatki niekwalifikowalne Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

IZ zaznacza, iż zaplanowane w ramach projektu formy wsparcia muszą wynikać z analizy danego obszaru i powinny być odpowiedzią na zapotrzebowanie wynikające z przeprowadzonej diagnozy. Na etapie oceny wniosku o dofinansowanie Komisja Oceny Projektu będzie sprawdzała zasadność zaplanowanego wsparcia w kontekście opisanej we wniosku o dofinansowanie projektu diagnozy.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 mieszkania chronione, mieszkania wspomagane oraz mieszkania z usługami/ze wsparciem nie mogą być zlokalizowane na nieruchomości, na której znajduje się placówka opieki instytucjonalnej, rozumiana zgodnie z definicją zawartą w wykazie pojęć, czyli np. DPS, zakłady opiekuńczo-lecznicze czy zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze.  

Możliwość kontynuacji finansowania usług opiekuńczych i asystenckich w ramach przedmiotowego naboru uzależniona jest od zapisów dotyczących trwałości zawartych w Regulaminie wyboru projektów w ramach WRPO. W przypadku braku ograniczeń co do zasady istnieje możliwość kontynuacji wsparcia usług utworzonych w ramach WRPO niemniej z uwzględnieniem, iż wsparcie usług każdorazowo musi prowadzić do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych usługami zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027.

IZ informuje, iż nie planuje publikowania instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu. Z godnie z zapisami Rozdziału 3. Sposób wyboru projektów, Regulaminu wyboru projektów pomocne przy wypełnianiu wniosku w systemie teleinformatycznym mogą być: Podręcznik Użytkownika LSI 2021+, Regulamin Użytkownika LSI 2021+, które dostępne są na stronie internetowej: https://lsi2021.wielkopolskie.pl/. Ponadto IZ zwraca uwagę, iż w systemie LSI 2021+ do wielu pól dodano pola pomocy, które zawierają wskazówki dotyczące danego pola. Aby skorzystać z pomocy kontekstowej dla poszczególnych pól wniosku należy kliknąć w znak pytajnika. Pomoc kontekstowa zostanie wyświetlona w dodatkowym okienku.

IZ zaleca aby zapisy dotyczące rekrutacji zamieszczać w pkt. 3.4.3 we wniosku o dofinansowanie projektu w ramach opisu grupy docelowej. IZ zaznacza, iż koszty rekrutacji kwalifikowalne są wyłącznie w ramach kosztów pośrednich.

W ramach naboru nie ma możliwości prowadzenia szkoleń dla kadry medycznej. Co do zasady szkolenia kadry medycznej są przewidziane do współfinansowania na poziomie krajowym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w zakresie Działania nr 1.12 i 1.13. Ewentualnie IZ zaleca zweryfikować czy przedmiotowe szkolenia nie będą dostępne w ramach Bazy Usług Rozwojowych. Niemniej zaznacza się, iż nabór na operatorów wsparcia dla Działania 6.4 Wsparcie pracowników i pracodawców w harmonogramie naboru wniosków o dofinansowanie dla FEW 2021+ został przewidziany w III kwartale.

W przedmiotowym naborze nie ma możliwości realizacji działań służących poprawie dostępu do świadczeń w oparciu o telemedycynę. Zakres ten zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 dotyczy wyłącznie obszaru zdrowia. Niemniej jednak zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów oraz ww. wytycznymi Wnioskodawca w przedmiotowym naborze ma możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, np. teleopieki, systemów przywoławczych itp., niemniej wyłącznie jako element wsparcia i pod warunkiem zagwarantowania kompleksowości usługi. Usługa teleopieki może zostać wykorzystana jedynie jako uzupełnienie usług społecznych świadczonych w projekcie. 

IZ zaznacza, iżco do zasady usługi medyczne powinny być planowane w obszarze interwencji dotyczącej zdrowia. W obszarze usług społecznych nie należy zatem planować szeroko zakrojonych działań o charakterze medycznym. Zgodnie z założeniami przedmiotowego naboru usługi zdrowotne mogą być jedynie uzupełnieniem usług społecznych (jako wsparcie towarzyszące). Wyjątek stanowi możliwość finansowania leczenia w ramach opieki długoterminowej.

Zgodnie z Regulaminem Wyboru Projektów co do zasady przynależność uczestników do grupy docelowej weryfikowana będzie na podstawie zaświadczenia od właściwej instytucji lub innego dokumentu potwierdzającego kwalifikowalność. Jeżeli nie jest możliwe potwierdzenie przynależności do grupy docelowej odpowiednim dokumentem, dopuszczalne jest oświadczenie podpisane przez uczestnika lub jego opiekuna (jeśli niemożliwe jest uzyskanie oświadczenia uczestnika). Oświadczenie potwierdzające, iż uczestnik jest osobą, która ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego, powinno również zawierać pouczenie o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą. Przedmiotowe oświadczenie powinno być zweryfikowane przez Beneficjenta oraz opatrzone podpisem osoby weryfikującej/zatwierdzającej.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 Podsekcji 4.3.5.3. Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz założeniami przedmiotowego naboru jest możliwość zaplanowania działań w zakresie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania.

Tak, Wnioskodawcą może być JST, ponieważ posiada osobowość prawną (wówczas pełnomocnictwo nie jest wymagane). Wydzielenie realizatora jest wyłącznie zależne od potrzeb JST. Dalszy zapis wspominanego punktu stanowi: „Jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę Projektodawcy we wniosku o dofinansowanie projektu, powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt. W pozostałych częściach wniosku należy posługiwać się danymi jednostki budżetowej.” CUS występując o dofinansowanie i tak, musi powoływać się na organ założycielski, tj. JST.

Zgodnie z zapisem Regulaminu 4.1 podpunkt 4 (strona 21) „Dopuszcza się możliwość występowania o dofinansowanie projektu i jego realizację przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego nieposiadającą osobowości prawnej, która zawsze działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego (JST) na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę Wnioskodawcy we wniosku o dofinansowanie projektu, powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt. W pozostałych częściach wniosku należy posługiwać się danymi jednostki budżetowej.”

W związku z powyższym, jeśli ma być to CUS działający w ramach JST, który planuje być Wnioskodawcą, nie ma potrzeby, aby wchodził w takie partnerstwo. Może on być realizatorem projektu.

W sytuacji, gdy CUS będzie partnerem w ramach projektu składanego przez innego wnioskodawcę niż jego organ założycielski, to wtedy jako partner projektu musi być ujęty we wniosku zgodnie z zapisami Regulaminu naboru (JST/CUS).

Tak. Wnioskodawca jest zobligowany do wykazania w pkt.4.2 Planowane rezultaty realizacji projektu tych samych danych wskazanych w pkt. 3.4.2 Cele i rezultaty projektu – tło i uzasadnienie.

Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz zapewnienie kontaktów z otoczeniem i są świadczone przez opiekunów faktycznych lub w postaci: sąsiedzkich usług opiekuńczych, usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania lub dziennych form usług opiekuńczych.

Z kolei opiekun faktyczny to osoba opiekująca się osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, niebędąca opiekunem formalnym (zawodowym) i niepobierająca wynagrodzenia z tytułu sprawowania takiej opieki (nie dotyczy rodziców zastępczych), najczęściej członek rodziny, osoba sprawująca rodzinną pieczę zastępczą, osoba bliska, wolontariusz.

Natomiast usługa opiekuńcza jest świadczona wyłącznie przez osobę, która posiada:

a) kwalifikacje do wykonywania jednego z zawodów: opiekun środowiskowy, asystent osoby niepełnosprawnej, pielęgniarz, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej lub

b) doświadczenie w realizacji usług opiekuńczych, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego i odbyła minimum 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi, w tym udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej.

W ramach naboru możliwe jest kwalifikowania kosztów szkoleń dla opiekunów faktycznych w ww. zakresie.

W przedmiotowym naborze jest możliwość wprowadzenia częściowej odpłatności za oferowane w projekcie usługi dla osób korzystających ze wsparcia. Niemniej jednak ze względu na to, iż wsparcie dotyczy usług społecznych, należy zwrócić uwagę aby ich wysokość nie stanowiła bariery uczestnictwa w projekcie. Przedmiotowy wydatek wraz ze szczegółowym uzasadnieniem będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

W ramach części II wniosku Identyfikacja wnioskodawcy, w punkcie 2.1 Dane Wnioskodawcy należy ująć PKD Wnioskodawcy (Dominujące) oraz PKD Projektu tj. działania realizowane w projekcie (główne lub wyłączne). Prawidłowe określenie PKD leży zatem po stronie wnioskodawcy.

W ramach części II wniosku Identyfikacja wnioskodawcy, w punkcie 2.1 Dane Wnioskodawcy należy ująć PKD Wnioskodawcy (Dominujące) oraz PKD Projektu tj. działania realizowane w projekcie (główne lub wyłączne). Prawidłowe określenie PKD leży zatem po stronie wnioskodawcy.

W związku z tym, iż nie ma ustawowej definicji „leczenia” w usługach zdrowotnych należy uznać, że są to wszystkie działania inne niż profilaktyka i diagnostyka. Usługi zdrowotne finansowane z EFS+ co do zasady powinny zostać zaplanowane w obszarze dotyczącym zdrowia jako Regionalne Programy Zdrowotne opiniowane przez AOTMiT oraz koordynowane przez Komitet Sterujący, natomiast w obszarze usług społecznych należy zawężać planowanie takich działań. Niemniej jednak na podstawie przepisów Ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych pełen zakres wymienionych świadczeń zdrowotnych jest możliwy do sfinansowania z EFS+ w przypadku wyłącznie opieki długoterminowej – mogą to być świadczenia np.: pielęgnacyjne i opiekuńcze, o których mowa w art.15 ww. Ustawy.

a) Pkt. 3.2 – zakres projektu -> czy w przypadku konkursu 6.13 zaznaczam „usługi” czy określam zakres projektu w „innych”?

ODP: W punkcie 3.2 Zakres projektu należy zaznaczyć wiersz „usługi”.

b) Pkt. 3.2 – zakres projektu - inne -> jeśli w konkursie 6.13 określam „inne” to czy zakres projektu ma się pokrywać z typem projektu?

ODP: W punkcie 3.2 Zakres projektu należy zaznaczyć wiersz „usługi”.

c) Pkt. 3.4.3.1. - Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status -> czy wypełnianie wskazane pkt. jest obligatoryjne w ramach konkursu 6.13? Czy wskazuje się wartości 0, a przypisuje jedynie wartości liczbowe w zakładce IV. Wskaźniki osiągnięć?

ODP: Tabela powinna zostać uzupełniona. Podane dane są szacunkowe, na podstawie przewidywań wnioskodawcy natomiast dane powinny być tożsame w wartościami liczbowymi uwzględnionymi we wskaźnikach.

d) PKD Wnioskodawcy – co w przypadku, gdy wnioskodawcą jest Fundacja (Organizacje społeczne i związki wyznaniowe) nie prowadząca działalności gospodarczej? W KRS widnieje cel działania organizacji.

ODP: W przypadku fundacji jako kod działalności przeważającej wpisywany jest zasadniczo kod 94.99. Z.

e) Rodzaj działalność gospodarczej - co w przypadku, gdy wnioskodawcą jest np. Fundacja (Organizacje społeczne i związki wyznaniowe) nie prowadząca działalności gospodarczej?

ODP: Pola 1.5 nie należy uzupełniać.

Realizacja wsparcia w formie świadczenia wyłącznie specjalistycznych usług opiekuńczych jest możliwa, o ile takie zapotrzebowanie będzie wynikało z diagnozy potrzeb grupy docelowej. Usługi specjalistyczne muszą być realizowane zgodnie z Wytycznymi obszarowymi, Podsekcją 4.3.5.3. Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania. 

IZ informuje, iż Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uwzględniania ww. działań we wniosku o dofinansowanie projektu. Realizacja ww. działań umożliwiających pozostanie osób z niepełnosprawnościami lub osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w społeczności lokalnej może zostać sfinansowane w ramach usług opiekuńczych lub asystenckich i wówczas musi stanowić element projektu. W przypadku gdy z przeprowadzonej diagnozy/analizy wynika, iż wsparcie w projekcie będzie kierowane do np.: osób z niepełnosprawnościami, a co za tym idzie z ww. analizy wynika np.: konieczność zlikwidowania barier architektonicznych wówczas już na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca ma możliwość zaplanowania ww. działań w budżecie projektu z uwzględnieniem zasad dostępności, w tym uniwersalnego projektowania. Natomiast powyższe nie wyklucza możliwości skorzystania, w trakcie realizacji projektu, z Mechanizmu Racjonalnych Usprawnień (MRU). Beneficjent w celu zapewnienia dostępności projektu dla konkretnej osoby/osób ma możliwość zastosowania w projekcie kosztów związanych z MRU, których nie przewidział na etapie przygotowania projektu. MRU pozwala na elastyczne reagowanie na potrzeby uczestników projektu/użytkowników produktu projektu lub personelu projektu oraz zapewnia im optymalne usprawnienia (dodatkowe informacje o MRU znajdują się w Sekcji 4.1.2. Mechanizm racjonalnych usprawnień (MRU), Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027).

Zakres usług zdrowotnych realizowany w ramach CUS musi być zgodny z diagnozą potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych i zdrowotnych opracowywanych przez centrum. Zgodnie z założeniami przedmiotowego naboru usługi zdrowotne mogą być jedynie uzupełnieniem usług społecznych (jako wsparcie towarzyszące). Dodatkowo IZ przypomina, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem EFS Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej, jako wsparcie towarzyszące.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności zakup nieruchomości kwalifikuje się do współfinansowania, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki: a) cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości, a jej wartość potwierdzona jest operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami; wartość nieruchomości powinna być określona na dzień jej zakupu zgodnie z art. 156 ust. 3 tej ustawy, b) nabyta nieruchomość jest niezbędna do realizacji projektu i kwalifikowana wyłącznie w zakresie, w jakim jest wykorzystana do celów realizacji projektu, zgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie o dofinansowanie projektu, c) zakup nieruchomości został przewidziany we wniosku o dofinansowanie projektu i wskazany w umowie o dofinansowanie projektu.

Limity wydatków przeznaczonych na zakup nieruchomości wskazane są w art. 64 ust. 1 lit. b rozporządzenia ogólnego i wynoszą 10% całkowitych wydatków kwalifikowanych w projekcie lub 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych.

Jeśli celem projektu jest utworzenie mieszkania wspomaganego wówczas wydatki materialne związane z dostosowaniem mieszkania do standardu mieszkania wspomaganego nie stanowią wydatków objętych limitem cross financingu.

Usługi opiekuńcze to usługi, które są świadczone dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu tj: osób, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego. Ponadto IZ przypomina, że wsparcie jest możliwe o ile będą to osoby wpisujące się w katalog grupy docelowej przewidzianej do realizacji w ramach określonego typu wsparcia.

Wsparcie jest możliwe o ile będą to osoby wpisujące się w katalog grupy docelowej przewidzianej do realizacji w ramach określonego typu wsparcia.

W przedmiotowym naborze nie wystąpi pomoc de minimis II stopnia. Pomoc de minimis II stopnia jest pomocą de minimis, która udzielana jest bezpośrednio przez wnioskodawcę pomiotom trzecim.

Konieczność takiego zakup musi wpisywać się w zaplanowane działania przewidziane do realizacji w projekcie dla określonej grupy docelowej, a co najważniejsze musi zostać szczegółowo uzasadniona w treści wniosku o dofinansowanie projektu. Przedmiotowy wydatek wraz ze szczegółowym uzasadnieniem będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów. IZ zwraca uwagę, iż zakup i montaż windy powinien być zgodny z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w szczególności z Podrozdziałem 2.4. Cross-financing.

Zapisy Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 nie wyznaczyły standardów dla DDP  natomiast wsparcie tych placówek jest jak najbardziej możliwe do realizowania  w ramach naboru. IZ zobowiązuje do realizacji DDP zgodnie ze standardem obowiązującym w ramach perspektywy 2014-2020 tj. liczba miejsc w DDP nie może przekraczać 30 miejsc. Ponadto DDP musi funkcjonować przez cały rok, we wszystkie dni robocze, co najmniej 8 godzin dziennie, w godzinach dostosowanych do potrzeb uczestników i ich rodzin. W wyjątkowych przypadkach liczba dni i godzin funkcjonowania DDP może zostać dostosowana do lokalnych potrzeb. Kwestia możliwości kontynuacji finansowania DDP  w ramach przedmiotowego naboru uzależniona jest od zapisów dotyczących trwałości. W przypadku braku ograniczeń ww. zakresie co do zasady istnieje możliwość kontynuacji wsparcia DDP niemniej z uwzględnieniem, iż wsparcie usług każdorazowo musi prowadzić do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych usługami zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027.

Nie ma aktu prawnego regulującego wprost tworzenie, prowadzenie Domów Sąsiedzkich, czy wskazujące standard Domu Sąsiedzkiego. W związku w powyższym w ramach ogłoszonego naboru nie przewiduje się możliwości realizacji domów sąsiedzkich. W ramach naboru jest możliwość realizacji sąsiedzkich usługi opiekuńczych zgodnie z Podsekcją 4.3.5.5 wytycznych obszarowych.

Tak. Zgodnie z Kryterium dostępu nr 4 w przedmiotowym naborze występuje obowiązek zwiększania zarówno liczby miejsc świadczenia usług społecznych jak i zwiększania liczby osób objętych tymi usługami w stosunku do danych z roku 2022. W przypadku wsparcia funkcjonujących już CUS istotne jest poszerzanie oferty świadczonych przez nie usług z zastrzeżeniem, iż zakres świadczonych usług musi się wpisywać w zakres interwencji EFS+.

Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów w ramach przedmiotowego naboru jest możliwość zaplanowania kontynuacji finansowania CUS. Niemniej Wnioskodawca musi zapewnić, że nie nastąpi podwójne finansowanie wydatków. Wsparcie usług świadczonych przez CUS może dotyczyć wyłącznie dofinansowania kosztów związanych ze świadczeniem tych usług (w tym kosztów świadczenia usług oraz wynagrodzeń zespołu do spraw organizowania usług społecznych i stanowiska organizatora społeczności lokalnej wskazanych w art. 23 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych) i nie obejmuje finansowania wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem danego CUS (np. wynajem pomieszczeń biurowych, księgowość). W związku z powyższym nie ma konieczności rozszerzania katalogu usług świadczonych przez CUS. Niemniej IZ zaleca poszerzanie oferty świadczonych przez nie usług z zastrzeżeniem, iż zakres świadczonych usług musi się wpisywać w zakres interwencji EFS+.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 3 Wnioskodawca składa nie więcej niż 1 wniosek w ramach naboru. Natomiast występowanie we wniosku w charakterze Wnioskodawcy, nie wyklucza możliwości występowania w innych wnioskach złożonych w tym naborze w charakterze partnera. Niemniej IZ zwraca uwagę, iż zgodnie z Podrozdziałem 3.2. Zasady dokonywania oceny pkt. 5 Regulaminu wyboru projektów tj.: W przypadku gdy podmiot składający wniosek występuje w kilku wnioskach w charakterze Wnioskodawcy (w jednym wniosku lub w kilku wnioskach jeżeli zezwala na taką sytuację Regulamin) i partnera (w jednym lub w kilku wnioskach), a w szczególności gdy następuje zamiana we wnioskach podmiotów pełniących rolę Wnioskodawcy i partnera to wnioski te mogą być oceniane przez tego samego członka KOP (po wylosowaniu pierwszego oceniającego dla wniosku, pozostałe wnioski wypełniające opisaną zasadę mogą zostać skierowane przez Przewodniczącego KOP do tego samego oceniającego). Powyższe ma na celu w szczególności weryfikację czy zaplanowane we wnioskach o dofinansowanie projektu wsparcie jest zasadne (i zgodne z przedstawioną diagnozą) i czy działania zaplanowane we wnioskach nie powielają wsparcia na tym samym obszarze.

Dodatkowo taki sposób oceny zapewni prawidłową ocenę potencjału finansowanego kadrowego i technicznego.

Zapisy Regulaminu w rozdziale 7.1 pkt 20 wskazują, że działania związane z tworzeniem CUS oraz wsparciem świadczonych przez nie usług realizowane są zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Zgodnie z art. 23 Stanowiska wyodrębnione w strukturze organizacyjnej centrum usług społecznych ww. ustawy przewidziano stanowiska pracy zespołu ds. organizowania usług społecznych - Organizatora Usług Społecznych oraz Koordynatora Indywidualnych Planów Usług Społecznych oraz stanowiska organizatora społeczności lokalnej, w związku z powyższym istnieje możliwość kwalifikowania wydatków związanych z zatrudnienie ww. osób w ramach projektu.

Wsparcie w zakresie konsultacji z dietetykiem może zostać zaplanowane w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych wmiejscu zamieszkania. Jeśli ww. wsparcie będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie ono uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Niemniej przedmiotowy wydatek będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

Zgodnie z Wytycznymi obszarowymi przy udzielaniu zamówień należy stosować zapisy Rozdziału 2. Ogólne zasady interwencji EFS+ pkt. 9 zgodnie z którymi: w projektach współfinansowanych z EFS+ przy udzielaniu zamówień stosowane są preferencje dla PES. Preferencje mogą być realizowane m.in. poprzez:

a) zobowiązanie beneficjentów do zlecania zadań na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub stosowania innych przewidzianych prawem trybów, w tym z ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej czy ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;

b) zobowiązanie beneficjentów do zlecania zadań na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych z wykorzystaniem klauzul społecznych.

Ponadto należy przestrzegać zapisy Wytycznych kwalifikowalności, Sekcja 3.2.1, lit f, zgodnie z którymi zasady konkurencyjności nie stosuje się do wydatków rozliczanych za pomocą uproszczonych metod oraz finansowania niepowiązanego z kosztami, o których mowa w podrozdziałach 3.10 i 3.11 ww. Wytycznych.

W przypadku gdy w ramach wniosku o dofinansowanie projektu zaplanowane zostało utworzenie mieszkania wspomaganego koszt sfinansowania eksploatacji lokalu można uznać za koszt kwalifikowalny i może on zostać wykazany w ramach kosztów bezpośrednich. 

W ramach wniosku o dofinansowanie projektu jest możliwość zaplanowania ww. wsparcia i może ono stanowić koszt kwalifikowalny. Należy jednak pamiętać o konieczności realizacji działań przede wszystkim pod kątem zrealizowania założonego celu projektu. Przedmiotowy wydatek będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów. Ponadto IZ zwraca uwagę, iż aktywność poza klubem nie może stanowić przeważającej części działań zaplanowanych w projekcie a co do zasady powinna być działaniem dodatkowym/uzupełniającym.

Zgodnie z brzmieniem kryterium ocena spełnienia kryterium polega na weryfikacji uzasadnienia potrzeby realizacji poszczególnych zadań zaplanowanych w ramach wniosku i ich powiązania z przedstawionym problemem.

Analizując zasadność nawiązania partnerstw należy mieć na uwadze zapisy rozdziału 13 ustawy wdrożeniowej, w szczególności art. 39 pkt. 13.

W opisanym przypadku wnioskodawca zamierza udostępnić zaplecze techniczne oraz realizować działania objęte kosztami pośrednimi: promocję i rekrutację.

Zgodnie z brzmieniem kryterium niedopuszczalna jest sytuacja, w której działania beneficjenta ograniczają się jedynie do czynności organizacyjno – technicznych, a całość merytoryczna realizacji projektu leży po stronie partnera/ów.

Niemniej jednak, aby ocenić zasadność partnerstwa, w przypadku gdy JST jest wnioskodawcą, oceniający może wziąć pod uwagę doświadczenie IZ, które potwierdza, że w przypadku tego typu partnerstw prawdopodobieństwo kontynuowania działań po zakończeniu projektu jest większe i może wówczas uznać kryterium za spełnione (otrzymują niższą punktacje niż maksymalna).

W celu jednoznacznej oceny zasadności przedstawionego partnerstwa konieczna jest analiza całego wniosku o dofinansowanie.

Tak, wsparcie tych placówek jest jak najbardziej możliwe do realizowania w ramach naboru pomimo, iż zapisy Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 nie wyznaczyły standardów dla DDP. IZ zobowiązuje do realizacji DDP zgodnie ze standardem obowiązującym w ramach perspektywy 2014-2020 tj. liczba miejsc w DDP nie może przekraczać 30 miejsc, DDP musi funkcjonować przez cały rok, we wszystkie dni robocze, co najmniej 8 godzin dziennie, w godzinach dostosowanych do potrzeb uczestników i ich rodzin. W wyjątkowych przypadkach liczba dni i godzin funkcjonowania DDP może zostać dostosowana do lokalnych potrzeb. 

Wsparcie dla mieszkań chronionych, mieszkań wspomaganych oraz innych mieszkań, w których oferowane są usługi społeczne i wsparcie osób je zamieszkujących (dalej: mieszkania z usługami/ze wsparciem) polega na tworzeniu miejsc w nowo tworzonych lub istniejących mieszkaniach chronionych lub mieszkaniach wspomaganych. W związku z powyższym wraz z tworzeniem miejsc w nowotworzonych lub istniejących mieszkaniach ulegnie zwiększeniu liczba utworzonych miejsc świadczenia usług. W związku z powyższym oraz zgodnie z definicją wskaźnika wskazaną w Liście Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS+ wskaźnik „Liczba utworzonych miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej”  - obejmuje nowo utworzone dzięki wsparciu EFS+ miejsca stacjonarnego świadczenia usług społecznych lub zdrowotnych w społeczności lokalnej.

Liczbę miejsc należy monitorować jako potencjał danej placówki/ośrodka/mieszkania itp. do świadczenia usług, tj. liczbę osób, które mogą w tym samym momencie jednocześnie skorzystać z oferowanych usług (a nie miejsce jako obiekt, w którym dana usługa jest świadczona).

Przykład: w przypadku utworzonego w projekcie mieszkania wspomaganego, mogącego jednocześnie przyjąć 5 osób, należy wykazać 5 utworzonych miejsc świadczenia usług.

W przypadku wsparcia istniejących wcześniej placówek świadczenia usług do wskaźnika zliczane są wyłącznie nowe miejsca utworzone dzięki wsparciu EFS+.

Jeśli koszt zakupu posiłku wynika z zakresu udzielonego wsparcia i jest zasadny wobec celu projektu takie działania mogą być finansowane. IZ przypomina, iż usługa dowożenia posiłków rozumiana jako sfinansowanie kosztu zakupu tych posiłków, cateringu będzie weryfikowana przez Komisję Oceny Projektu pod kątem zasadności wsparcia. W celu umożliwienia oceny części składowe powyższej usługi powinny zostać wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu w tabeli 5.2 Uzasadnienia kosztów. Ponadto IZ zwraca uwagę, iż tego rodzaju działanie może być realizowane wyłącznie jako element kompleksowego projektu dotyczącego usług opiekuńczych lub asystenckich.

Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów w ramach przedmiotowego naboru jest możliwość zaplanowania kontynuacji finansowania CUS utworzonego w ramach POWER. Niemniej Wnioskodawca musi zapewnić, że nie nastąpi podwójne finansowanie wydatków. Wsparcie usług świadczonych przez CUS (utworzonych w ramach POWER) może dotyczyć wyłącznie dofinansowania kosztów związanych ze świadczeniem tych usług (w tym kosztów świadczenia usług oraz wynagrodzeń zespołu do spraw organizowania usług społecznych i stanowiska organizatora społeczności lokalnej wskazanych w art. 23 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych) i nie obejmuje finansowania wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem danego CUS (np. wynajem pomieszczeń biurowych, księgowość). W związku z powyższym nie ma konieczności rozszerzania katalogu usług świadczonych przez CUS. Niemniej IZ zaleca poszerzanie oferty świadczonych przez nie usług z zastrzeżeniem, iż zakres świadczonych usług musi się wpisywać w zakres interwencji EFS+.

Kwalifikowalność programu komputerowego w ramach kosztów bezpośrednich uzależniona jest od jego przeznaczenia. W przypadku gdy program będzie niezbędny do realizacji celów określonych we wniosku o dofinansowanie projektu oraz realizacji wsparcia zaplanowanego dla uczestników projektu wówczas co do zasady mógłby stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach kosztów bezpośrednich (co podlega ocenie Komisji Oceny Projektów (KOP)). Natomiast jeżeli program komputerowy ma na celu wsparcie funkcjonowania CUS o charakterze administracyjnym wówczas należy uznać, iż stanowi on wydatek kwalifikowalny w ramach kosztów pośrednich.

Zgodnie z zapisami ww. regulaminu CUS mają być realizowane zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Art. 21 ust. 2 ww. ustawy wskazuje, iż diagnoza jest opracowywana na okres 5 lat i podlega aktualizacji w przypadku istotnej zmiany wniosków wynikających z rozeznania, o którym mowa w ust. 1 ww. ustawy. W związku z powyższym jeżeli przedmiotowy wymóg zostanie spełniony wówczas koszt aktualizacji mógłby zostać wykazany jako koszt kwalifikowalny. Niemniej powyższe będzie podlegało ocenie przez KOP na podstawie informacji i uzasadnienia zawartego we wniosku o dofinansowanie projektu.

Zapisy Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych w art. 10 wskazują, iż warunkiem utworzenia centrum jest przekazanie do realizacji centrum wszystkich zadań, w tym usług społecznych, realizowanych dotychczas przez ośrodek pomocy społecznej oraz wybranych i nierealizowanych przez ośrodek pomocy społecznej do dnia utworzenia centrum usług społecznych z co najmniej dwóch zakresów, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 w przypadku CUS utworzonych w ramach POWER nie ma konieczności rozszerzania katalogu usług świadczonych przez CUS. Niemniej IZ zaleca poszerzanie oferty świadczonych przez nie usług z zastrzeżeniem, iż zakres świadczonych usług musi się wpisywać w zakres interwencji EFS+.

Zgodnie z art. 6. punkt 1. Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, „Instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie są:
1) publiczne służby zatrudnienia;
2) Ochotnicze Hufce Pracy;
3) agencje zatrudnienia;
4) instytucje szkoleniowe;
5) instytucje dialogu społecznego;
6) instytucje partnerstwa lokalnego.”
Natomiast zgodnie z art. 20, pkt 1 ww. Ustawy, „Instytucja szkoleniowa oferująca szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy może uzyskać zlecenie finansowane ze środków publicznych na prowadzenie tych szkoleń po wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej.” W związku z powyższym, instytucja szkoleniowa, która została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, jest uznawana za instytucję rynku pracy klasyfikuje się jako służby publiczne i taką właśnie kategorię powinna wybrać instytucja szkoleniowa podczas wypełniania wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021‑2027, sekcja 4.3.1, pkt. 2 zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu odnosi się do danego beneficjenta. W związku z powyższym beneficjent musi wykazać, iż realizując projekt zwiększy ogólną liczbę miejsc świadczenia usług jak i liczbę osób objętych wsparciem w stosunku do danych z roku 2022 (bez względu na obszar realizacji projektu). Obowiązek zwiększania liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych tymi usługami nie dotyczy wsparcia dla usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunów faktycznych. 

W ramach przedmiotowego naboru możliwe jest tworzenie środowiskowych klubów samopomocy, jednak utworzenie takiej formy wsparcia musi być poprzedzone decyzją wojewody.

Zakres takiego wsparcia przewidziany dla osób z zaburzeniami psychicznymi określa ustawa o pomocy społecznej art. 51a ust. 2: środowiskowy dom samopomocy świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.

Należy zwrócić uwagę, czy zaplanowana przez Wnioskodawcę działalność będzie miała charakter ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej finansowanym w całości z budżetu państwa, realizowanym przez samorząd gminny lub powiatowy. W przypadku, gdy Wnioskodawca będzie realizować zadania tożsame z działalnością środowiskowych domów samopomocy, a po okresie trwałości projektu dalszą działalność realizować będzie np. w ramach zadań własnych, wówczas działalność ta nie będzie miała charakteru ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej.

Do realizacji działań rekomendowanych, z których mogliby skorzystać uczestnicy środowiskowych domów samopomocy/środowiskowych klubów samopomocy wskazane są działania i usługi ponadstandardowe niż te wynikające z ustawy o pomocy społecznej - np. zwiększenie dostępności do usług w postaci zapewnienia transportu dla uczestników zajęć w ŚDS lub zwiększenie liczby form i godzin specjalistycznych usług terapeutycznych, kulturalnych, społecznościowych. Należy jednak zastrzec, iż byłyby to działania dodatkowe (np. wzrost liczby godzin, poszerzenie oferty terapeutycznej, zabezpieczenie transportu).

Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów w ramach przedmiotowego naboru jest możliwość zaplanowania kontynuacji finansowania CUS utworzonego w ramach POWER/środków krajowych. Wsparcie usług świadczonych przez utworzony CUS może dotyczyć wyłącznie dofinansowania kosztów związanych ze świadczeniem tych usług (w tym kosztów świadczenia usług oraz wynagrodzeń zespołu do spraw organizowania usług społecznych i stanowiska organizatora społeczności lokalnej wskazanych w art. 23 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych) i nie obejmuje

finansowania wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem danego CUS (np. wynajem pomieszczeń biurowych, księgowość). W związku z powyższym IZ nie widzi możliwości finansowania etatu dyrektora CUS w ramach kosztów bezpośrednich.

W kontekście usług realizowanych i finansowanych wcześniej ze środków jednostki samorządu terytorialnego należy także pamiętać o konieczności zapewnia, że wsparcie w ramach projektu nie spowoduje:

a) zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz

b) zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług ze środków innych niż europejskie.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 w przypadku CUS utworzonych w ramach POWER nie ma konieczności rozszerzania katalogu usług świadczonych przez CUS. Oferta usług realizowanych przez CUS musi wynikać z lokalnej diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych przygotowanych dla funkcjonującego już CUS. Niemniej IZ zaleca poszerzanie oferty świadczonych przez nie usług z zastrzeżeniem, iż zakres świadczonych usług musi się wpisywać w zakres interwencji EFS+.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 w przypadku CUS utworzonych w ramach POWER nie ma konieczności rozszerzania katalogu usług świadczonych przez CUS. Ponadto IZ zwraca uwagę, iż zwiększenie liczby osób objętych usługami nie oznacza zakazu jednoczesnego wsparcia osób dotychczas obejmowanych usługami przez beneficjenta. Kwalifikowalne są koszty dotyczące świadczenia usług (zarówno dotychczasowe jak i nowe) dla wszystkich miejsc oraz osób, których ta forma wsparcia dotyczy z zastrzeżeniem, iż zakres świadczonych usług wpisuje w zakres interwencji EFS+.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 w przypadku CUS utworzonych w ramach POWER nie ma konieczności rozszerzania katalogu usług świadczonych przez CUS. Niemniej IZ zaleca poszerzanie oferty świadczonych przez CUS usług z zastrzeżeniem, iż zakres świadczonych usług musi się wpisywać w zakres interwencji EFS+. W przypadku podniesienia jakości oferowanych usług należy pamiętać, że zgodnie z definicją wskaźnika przez podniesienie jakości oferowanych usług należy rozumieć w szczególności sytuację, gdy osoby świadczące usługi w danym podmiocie dzięki udziałowi w projekcie wzięły udział w kursach i szkoleniach mających na celu podniesienie standardu wykonywanych usług. W wypadku podnoszenia jakości oferowanych usług kwalifikowalny może być koszt świadczenia całej usługi.

Każdorazowo zakres i rodzaj wsparcia oferowany przez CUS musi wynikać z rozeznania potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej ujętej w diagnozie potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 sekcja 4.3.1 pkt 2 wsparcie dla usług opiekuńczych lub asystenckich musi prowadzić każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Obowiązek zwiększania liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych tymi usługami nie dotyczy wsparcia dla usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunów faktycznych. W przypadku realizacji wsparcia realizowanego w ramach CUS możliwa jest sytuacja, w której następuje zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług bez jednoczesnego zwiększania liczby opiekunów świadczących usługi tj. sytuacja, w której opiekun obejmował wsparciem 3 rodziny w wymiarze 15 godzin tygodniowo, po zwiększeniu w projekcie opiekun będzie obejmował wsparciem 4 rodziny w wymiarze 20 godzin tygodniowo. Każdorazowo należy jednak pamiętać o konieczności dostosowania wsparcia do indywidualnych potrzeb, potencjału i osobistych preferencji odbiorców tych usług (zwłaszcza w przypadku osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i osób z niepełnosprawnościami) bez pogarszania jakości świadczonych dotąd usług. Jednocześnie obowiązek zwiększania liczby osób objętych usługami nie oznacza zakazu jednoczesnego wsparcia osób dotychczas obejmowanych usługami przez beneficjenta.

Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą może zaliczyć przychód w postaci otrzymanej dotacji do wykazywanego obrotu. W tym celu opisując potencjał finansowy należy wskazać numery realizowanych projektów oraz kwoty otrzymanej dotacji.

NGO, co do zasady, prowadzą księgi rachunkowe w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości. Jeśli jednak spełniają odpowiednie warunki, to mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów zgodnie z regułami określonymi w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 2 ust. 5 ustawy o rachunkowości). Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów jest zbliżona do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Stowarzyszenia i fundacje powinny posiadać zasady (politykę) rachunkowości opisującą reguły obowiązujące w tych organizacjach. W polityce rachunkowości należy określić m.in.:

  • rok obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze, 
  • metodę wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,
  • sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Źródła przychodów uzyskiwanych przez stowarzyszenia i fundacje powinny być przedstawione w ich statucie. Mogą to być:

  • składki członkowskie (w stowarzyszeniach), 
  • dotacje, 
  • darowizny, 
  • przychody ze zbiórek ulicznych.

Zgodnie z powyższym prowadzenie ksiąg rachunkowych nie jest wymagane tylko i wyłącznie w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021‑2027 sekcja 4.3 pkt. 8 w przypadku świadczenia usług w placówce zapewniającej całodobową opiekę, nie może być ona zlokalizowana na nieruchomości, na której znajduje się inna placówka świadcząca opiekę instytucjonalną. Natomiast w przypadku placówek zapewniających opiekę wytchnieniową IZ dopuszcza taką możliwość, niemniej wyłącznie pod warunkiem zachowania pozostałych zasad świadczenia usług w społeczności lokalnej. Niemniej jednak, aby ocenić zasadność wsparcia w formie opieki wytchnieniowej zlokalizowanej w placówce pod kątem zgodności z zasadą usług świadczonych w społeczności lokalnej konieczna jest analiza całego wniosku o dofinansowanie i na tym etapie nie jest możliwa jednoznaczna ocena założeń projektowych Wnioskodawcy. Ponadto zaznacza się, iż ostateczna decyzja w ww. kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektu.

W oparciu o zapisy wniosku zostanie zweryfikowane, czy Wnioskodawca i/lub Partner/Partnerzy należą do sektora publicznego, prywatnego czy sektora podmiotów ekonomii społecznej (PES).

Poniżej przedstawiamy przykłady dla poszczególnej punktacji.

Kryterium premiowane 8 punktami (bez znaczenia kto Wnioskodawcą, kto Partnerem): Partnerstwo musi dotyczyć przynajmniej jednego partnera z innego sektora, przy czym przynajmniej jednym z tych podmiotów (Wnioskodawcą lub Partnerem) musi być PES.

Przykłady:

PES + sektor prywatny

PES + sektor publiczny

PES + sektor prywatny + sektor publiczny

PES + PES + sektor prywatny

PES + PES + sektor publiczny

PES + PES + sektor prywatny + sektor publiczny

Kryterium premiowane 5 punktami (bez znaczenia kto Wnioskodawcą, kto Partnerem): Partnerstwo musi dotyczyć przynajmniej jednego partnera z innego sektora.

Przykłady:

sektor prywatny + sektor publiczny

sektor prywatny + sektor prywatny + sektor publiczny

sektor publiczny+ sektor publiczny + sektor prywatny

Brak spełnienia kryterium 0 punktów (bez znaczenia kto Wnioskodawcą, kto Partnerem): Partnerstwo z podmiotem z tego samego sektora czyli brak spełnienia kryterium dotyczącego partnerstwa wielosektorowego.

Przykłady:

PES + PES

sektor prywatny + sektor prywatny

sektor publiczny+ sektor publiczny

 

W przypadku wątpliwości z zakwalifikowaniem podmiotu do danego sektora, Wnioskodawca powinien uzasadnić przynależność Wnioskodawcy/Partnera do danego sektora wykorzystując w tym celu pole 3.6 Doświadczenie i potencjał społeczny.

IZ przypomina, że zgodnie z zapisami Ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych zakres usług realizowany w ramach CUS musi być zgodny z diagnozą potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych opracowywanych przez centrum oraz zgodny z uchwałą w sprawie przyjęcia programu usług społecznych. Zgodnie z założeniami przedmiotowego naboru powyżej wskazane usługi co do zasady mogą być realizowane w ramach CUS, gdyż wpisują się w zakres interwencji FES (sekcja 4.3.4 pkt 3 wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021‑2027). Niemniej IZ zaznacza, iż Centra Integracji Społecznej są realizowane w ramach aktywnej integracji w ramach projektów Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej.

Co do zasady w ramach ogłoszonego naboru nr FEWP.06.13-IZ.00-003/23 jest możliwość zaplanowania wsparcia polegającego na utworzeniu i prowadzeniu Dziennego Domu Pobytu (dalej DDP) przy czym Wnioskodawcy są zobowiązani do realizacji DDP zgodnie ze standardem obowiązującym w ramach perspektywy 2014‑2020 tj. liczba miejsc w DDP nie może przekraczać 30 miejsc. Ponadto DDP musi funkcjonować przez cały rok, we wszystkie dni robocze, co najmniej 8 godzin dziennie, w godzinach dostosowanych do potrzeb uczestników i ich rodzin. W wyjątkowych przypadkach liczba dni i godzin funkcjonowania DDP może zostać dostosowana do lokalnych potrzeb.

IZ nie widzi przeciwskazań, żeby pomieszczenia DDOM był wykorzystywane do realizacji usług w realizowanych w ramach DDP.

W ramach naboru możliwe jest zaplanowanie takiego wsparcia dla opiekunów faktycznych. Należy jednak pamiętać, że wsparcie w ramach naboru musi być zaplanowane dla osób wpisujących się w katalog grupy docelowej przewidzianej do realizacji w ramach określonego typu wsparcia. Zgodnie z założeniami naboru możliwe jest świadczenie usług społecznych i zdrowotnych świadczonych w społeczności lokalnej np. w formie poradnictwa specjalistycznego, które są świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiazywaniu swoich problemów życiowych. Jednocześnie tego rodzaju wsparcie realizowane jest jako element kompleksowych projektów dotyczących usług. Jeśli ww. wsparcie będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Niemniej przedmiotowy wydatek będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów

W ramach naboru możliwe jest zaplanowanie takiego wsparcia dla opiekunów faktycznych. Należy jednak pamiętać, że wsparcie w ramach naboru musi być zaplanowane dla osób wpisujących się w katalog grupy docelowej przewidzianej do realizacji w ramach określonego typu wsparcia. Zgodnie z założeniami naboru możliwe jest świadczenie usług społecznych i zdrowotnych świadczonych w społeczności lokalnej np. w formie poradnictwa specjalistycznego, które są świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiazywaniu swoich problemów życiowych. Jednocześnie tego rodzaju wsparcie realizowane jest jako element kompleksowych projektów dotyczących usług. Jeśli ww. wsparcie będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Niemniej przedmiotowy wydatek będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów

Takie wsparcie jest możliwe do realizacji w formie usług asystenckich, jeśli będzie to związane z celem projektu. Jednocześnie IZ przypomina, że miejscem świadczenia usługi zgodnie z definicją wskaźnika jest potencjał danej placówki/ośrodka/mieszkania itp. do świadczenia usług, tj. liczba osób, które mogą w tym samym momencie jednocześnie skorzystać z oferowanych usług i nie należy rozumieć miejsca świadczenia usługi jako obiektu, w którym dana usługa jest świadczona. Pies asystujący/pies przewodnik zgodnie ze Standardem dostępności dla polityki spójności 2021‑2027 wskazany jest jako wsparcie nie tylko osób z dysfunkcją wzroku, ale także osób z niepełnosprawnością ruchową. Jednocześnie tego rodzaju wsparcie realizowane jest jako element kompleksowych projektów dotyczących usług. Jeśli ww. wsparcie będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie ono uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Niemniej przedmiotowy wydatek będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

Dodatkowo należy przedmiotowy wydatek oznaczyć odpowiednio jako środek trwały lub wydatek w ramach cross-financingu mając na uwadze zapisy Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021‑2027.

Pytanie nie jest do końca zrozumiałe. Jeżeli projekt jest realizowany w ramach typu tworzenie lub rozwój CUS, wówczas działania związane z tworzeniem CUS oraz wsparciem świadczonych przez nie usług realizowane są zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, która w art. 2 wskazuje szeroki zakres możliwych usług z zakresu polityki prorodzinnej, wspierania rodziny, systemu pieczy zastępczej, pomocy społecznej, promocji i ochrony zdrowia, wspierania osób niepełnosprawnych, edukacji publicznej, przeciwdziałania bezrobociu, kultury, kultury fizycznej i turystyki, pobudzania aktywności obywatelskiej, mieszkalnictwa, ochrony środowiska czy reintegracji zawodowej i społecznej

Jednocześnie należy pamiętać, iż w przypadku wsparcia usług realizowanych przez CUS, mogą być finansowane usługi wchodzące w zakres interwencji EFS+, obejmujące usługi z zakresu: wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, wsparcia osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością, aktywizacji zawodowej, usług w mieszkaniach wspomaganych, chronionych oraz mieszkaniach z usługami/ze wsparciem, reintegracji społeczno-zawodowej, usług zdrowotnych, opiekuńczych, a także wsparcia opiekunów faktycznych.

Możliwa jest również realizacja projektów w ramach typów: poprawy dostępu do lepszej jakości usług zdrowotnych i społecznych i/lub mieszkania wspomagane i chronione oraz dostosowanie mieszkań. Typy te również przewidują możliwość świadczenia usług społecznych.

Usługi dotyczące wsparcia psychologicznego dla OzN/ opiekunów faktycznych, terapie zajęciowe, czy rehabilitacja mogą być świadczone w formie specjalistycznych usług opiekuńcze w miejscu zamieszkania zgodnie z Podsekcją 4.3.5.3 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027.

Tego rodzaju działania realizowane są jako element kompleksowych projektów dotyczących usług. Jeśli ww. wsparcie będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie ono uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Niemniej przedmiotowy wydatek będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

Realizacja ww. działań umożliwiających pozostanie osób z niepełnosprawnościami lub osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w społeczności lokalnej może zostać sfinansowane w ramach usług opiekuńczych lub asystenckich i wówczas musi stanowić element projektu. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 możliwe jest finansowanie takich działań jak np. działań zwiększających mobilność, autonomię i bezpieczeństwo tych osób takie jak np. likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania (mieszkania adaptowalne), sfinansowanie tworzenia i rozwoju wypożyczalni sprzętu wspomagającego (zwiększającego samodzielność tych osób) i sprzętu pielęgnacyjnego (niezbędnego do opieki nad tymi osobami), sfinansowanie wypożyczenia lub zakupu tego sprzętu, usługi dowożenia posiłków, usługi transportu indywidualnego. Tego rodzaju działania realizowane są jako element kompleksowych projektów dotyczących usług i mogą być finansowane z EFS+ lub w ramach cross-financingu. Jeśli ww. wsparcie będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie ono uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny.

W ramach wsparcia kierowanego do uczestników Klubu Seniora można zapewnić usługi takich specjalistów jak podolog, fryzjer, kosmetyczka, zajęcia z pielęgnacji twarzy, jogi twarzy, czy zagospodarowania czasu wolnego, natomiast w odniesieniu do opiekunów faktycznych nie jest to wydatek kwalifikowalny.

W odniesieniu do zakupu telefonu wraz z aplikacją do zarzadzania usługami dla koordynatora zadania: Centrum wsparcia opiekunów faktycznych oraz Klubu Seniora zakup może być kwalifikowany jako koszt bezpośredni wyłącznie wtedy, gdy przyczynia się bezpośrednio do realizacji celu projektu.

IZ przypomina, że ww. wydatki będą weryfikowane pod względem racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

Tak, możliwe jest otrzymanie dofinansowania na utworzenie miejsc w istniejącym mieszkaniu przy jednoczesnym spełnieniu warunków wskazanych w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 tj. np.: liczba miejsc w mieszkaniu wspomaganym nie może być większa niż 7, pokoje w mieszkaniu wspomaganym powinny być 1-osobowe a dodatkowo nie może ono być zlokalizowane na nieruchomości, na której znajduje się placówka opieki instytucjonalnej. Spełnienie obowiązku zwiększania liczby osób objętych usługami nie oznacza zakazu jednoczesnego wsparcia osób dotychczas obejmowanych usługami przez beneficjenta.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021‑2027zwiększanie liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych świadczonych niestacjonarnie/w miejscu zamieszkania odbywa się̨ poprzez zwiększanie liczby opiekunów świadczących usługi. Zwiększanie liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych w formach stacjonarnych odbywa się̨ poprzez tworzenie miejsc:

a) stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego;

b) stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego w placówkach, w których są̨ realizowane usługi społeczne świadczone w społeczności lokalnej.

Należy podkreślić, że miejsca krótkookresowego pobytu służą̨ przede wszystkim poprawie dostępu do usług opiekuńczych w zastępstwie za opiekunów faktycznych w ramach opieki wytchnieniowej. do usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej należą̨ w szczególności m.in. dzienne formy usług opiekuńczych, a także opieka wytchnieniowa w formie krótkookresowego (do 12 tygodni w roku) całodobowego lub dziennego pobytu;

W przypadku świadczenia usług w placówce zapewniającej całodobową opiekę̨, nie jest ona zlokalizowana na nieruchomości, na której znajduje się inna placówka świadcząca opiekę̨ instytucjonalną.

Wsparcie dla osób będących w opiece instytucjonalnej jest możliwe wyłącznie w celu przejścia tych osób do opieki realizowanej w formie usług świadczonych w społeczności lokalnej oraz musi przyczyniać się do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych świadczonych w społeczności lokalnej.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 Sekcja 4.3.1. Usługi opiekuńcze i asystenckie pkt 9. dopuszcza się finansowanie działań umożliwiających pozostanie osób z niepełnosprawnościami i osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w społeczności lokalnej, pozwalające tym osobom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie, w tym działania zwiększające mobilność, autonomię i bezpieczeństwo tych osób takie jak np. likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania (mieszkania adaptowalne), sfinansowanie tworzenia i rozwoju wypożyczalni sprzętu wspomagającego (zwiększającego samodzielność tych osób) i sprzętu pielęgnacyjnego (niezbędnego do opieki nad tymi osobami), sfinansowanie wypożyczenia lub zakupu tego sprzętu, usługi dowożenia posiłków, usługi transportu indywidualnego. Tego rodzaju działania realizowane są jako element kompleksowych projektów dotyczących usług asystenckich lub usług opiekuńczych i mogą być finansowane z EFS+ lub w ramach cross-financingu.

Wsparcie usługi ww. zakresie tj. usługi podologiczne/indywidualne usługi dietetyka mogą zostać zaplanowane m.in.: w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Jeśli ww. wsparcie będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie ono uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Jednak tego rodzaju działania realizowane mogą być jako element kompleksowych projektów dotyczących usług jako uzupełnienie usług społecznych świadczonych w projekcie. Przedmiotowy wydatek będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

Wkład własny może zostać wniesiony do projektu przez Partnera w formie dostosowania mieszkań finansowanych ze środków własnych, niemniej jednak należy pamiętać, iż planowany remont czy przebudowa instalacji mieszkań musi zostać zrealizowany w okresie realizacji projektu. Wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie może przekraczać stawek rynkowych i powinna być potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom.

IZ nie widzi przeciwskazań do finansowania trwałości działań projektowych zrealizowanych w poprzedniej perspektywie WRPO poprzez działalność odpłatną czy też finansowanie usług z innych źródeł publicznych (w tym ze środków EFS+ w ramach ogłoszonego naboru). Niemniej jednak powyższe ma zastosowanie jeżeli zapisy Regulaminu konkursu w ramach WRPO nie nakładały sprecyzowanych obowiązków dotyczących sposobu zachowania trwałości projektu, w tym źródeł finansowania. Ponadto należy pamiętać, iż zgodnie z udzieloną odpowiedzią na pytanie nr 29 wsparcie usług każdorazowo musi prowadzić do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych usługami zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021‑2027. IZ zwraca również uwagę, iż w przypadku zaplanowania kontynuacji wsparcia ze środków unijnych należy mieć na uwadze m.in.: obowiązek przestrzegania zakazu podwójnego finansowania wydatków zgodnie z Podrozdziałem 2.3. Wydatki niekwalifikowalne, Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021‑2027.

IZ przypomina, że zgodnie z Wytycznymi obszarowymi specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania obejmują usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności i wykonywane są przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym. Rehabilitacja fizyczna i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (możliwe w projektach dotyczących opieki długoterminowej) jest jedną z form szerszego zakresu usług opiekuńczych i jest świadczona jako element wsparcia i pod warunkiem zagwarantowania kompleksowości usługi. Usługa rehabilitacyjna może zostać wykorzystana jedynie jako uzupełnienie usług społecznych świadczonych w projekcie, co do których nie jest wymagane skierowanie od lekarza. Niemniej jednak zgodnie z ww. wytycznymi usługi rehabilitacji muszą być realizowane zgodnie z zaleceniami lekarskimi lub specjalisty z zakresu rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii.

Tak, niemniej jednak wnoszony wkład własny powinien dotyczyć wyłącznie realnej wyceny wartości sali bez doposażenia sfinansowanego w ramach funduszy unijnych w latach poprzednich, gdyż zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021‑2027 wkład niepieniężny nie może być uprzednio współfinansowany ze środków UE.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021‑2027 wkład niepieniężny nie może być uprzednio współfinansowany ze środków UE i nie może zachodzić podwójne finansowanie wydatków. Niemniej mając na uwadze rodzaj i charakter poszczególnych wydatków np.: działania termomodernizacyjne oraz udostępnienie sal na potrzeby realizacji projektu z EFS+, należy uznać, że w opisanym przypadku nie zachodzi zrefundowanie czy rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków unijnych. W związku z powyższym wniesienie wkładu własnego np.: w postaci wynajęcia sal na potrzeby realizacji projektu EFS w budynku, w którym wcześniej dokonano prac np.: remontowo-budowlanych np. z EFRR nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Jednocześnie IZ zwraca uwagę, iż w ww. przypadku wartość wkładu niepieniężnego wniesionego w postaci sal winna zostać skalkulowana bez uwzględniania zysku z tytułu użyczenia sal, a jedynie w oparciu o koszt ich utrzymania.

Co do zasady w ramach naboru jest możliwość utworzenia miejsc świadczenia usług opiekuńczych w formie zarówno miejsc pobytu całodobowego jak i dziennego. Zgodnie z Sekcją 4.3.1. Usługi opiekuńcze i asystenckie Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027 pkt. 3 zwiększanie liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych świadczonych niestacjonarnie/w miejscu zamieszkania odbywa się poprzez zwiększanie liczby opiekunów świadczących usługi. Zwiększanie liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych w formach stacjonarnych odbywa się poprzez tworzenie miejsc:

a)       stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego;

b)       stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego w placówkach, w których są realizowane usługi społeczne świadczone w społeczności lokalnej.

IZ przypomina, że nie jest wspierana opieka instytucjonalna (w rozumieniu definicji Wytycznych placówka wieloosobowego całodobowego pobytu dla więcej niż 8 osób), tj. nie są tworzone nowe miejsca opieki w formach instytucjonalnych, nie są utrzymywane istniejące miejsca w tych placówkach oraz nie są realizowane usługi na rzecz osób w nich przebywających, z wyłączeniem umożliwienia podmiotom prowadzącym opiekę instytucjonalną sfinansowanie działań pozwalających na rozszerzenie oferty o prowadzenie usług świadczonych w społeczności lokalnej. Wyjątek stanowi jedynie możliwość wsparcia osób będących w opiece instytucjonalnej w celu przejścia tych osób do opieki realizowanej w formie usług świadczonych w społeczności lokalnej.

IZ przypomina o konieczności jednoznacznego określenia we wniosku o dofinansowanie, iż wskazane w zapytaniu utworzenie miejsc świadczenia usług będzie finansowane ze środków EFS+ i będzie wiązało się ze wzrostem liczby miejsc powyżej tych, które zostały utworzone w ramach centrum opiekuńczo – mieszkalnego.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021‑2027 opieka pielęgniarska może być realizowana w ramach usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, natomiast usługa fizjoterapeuty może być świadczona w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. W ramach ww. usług możliwe jest założenie usług fizjoterapeuty oraz opieki pielęgniarskiej jako jednych z form szerszego zakresu usług opiekuńczych, które świadczone są jako element wsparcia i pod warunkiem zagwarantowania kompleksowości usługi. Usługa fizjoterapeuty/ opieka pielęgniarska może zostać wykorzystana jedynie jako uzupełnienie usług społecznych świadczonych w projekcie.

Zgodnie z Wytycznymi koszty dzierżawy lub najmu mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowalny. Zapisy Regulaminu wyboru projektów Rozdział 4.7 Wymagania na etapie podpisywania umowy wskazują, że w odniesieniu do wymagań lokalowych Wnioskodawca zobowiązany jest do oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości przeznaczonej na uruchomienie nowych miejsc świadczenia usług (np. umowa najmu, umowa dzierżawy, akt własności itp.).

Wytyczne dotyczące realizacji projektów z udziałem EFS+ w regionalnych programach na lata 2021‑2027 nie narzucają zachowania okresu trwałości rezultatów projektu i w przedmiotowym naborze nie zaplanowano takiego obowiązku. Niemniej jednak zgodnie z § 14 Umowy o dofinansowanie projektu oraz art. 65 rozporządzenia 2021/1060 Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych (w ramach cross-financingu). W przypadku planowania przez Wnioskodawcę np. zakupu infrastruktury (adaptacja, prace remontowe związane z dostosowywaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji) wydatek taki należy zaliczyć do kategorii objętych cross-financingiem, co do którego obowiązuje wymóg stosowania okresu trwałości projektu.

Wsparcie zaplanowane w ramach określonego typu projektu należy zaplanować zarówno zgodnie z grupą docelową (przewidzianą dla konkretnego typu projektu) wskazaną w pkt.4.2 Regulaminu wyboru projektów wskazaną dla poszczególnych typów projektów jak i zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021–2027, Podsekcja 4.3.5.6 pkt.1.

Należy mieć na uwadze, że w odniesieniu do osób:

• w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością (w zakresie wsparcia mieszkaniowego);

• migrantów

• dzieci wychowujących się poza rodziną biologiczną

• oraz ich otoczenia

możliwe jest wsparcie w formie mieszkania treningowego jedynie w przypadku realizacji projektu w ramach typu: tworzenie lub rozwój CUS.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 4 w przypadku świadczenia usług opiekuńczych lub asystenckich projekt prowadzi do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej. wsparcie usług każdorazowo musi prowadzić do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych usługami, przy czym wzrost liczby miejsc świadczenia usług i zwiększenie liczby osób objętych usługami wyliczany jest do całości projektu, nie do każdej usługi oddzielnie. Wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania we wniosku liczby osób, które obejmował wsparciem oraz liczby miejsc, które prowadził w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku (średniorocznie). Wnioskodawca wskazuje również liczbę osób, które obejmie wsparciem oraz liczbę miejsc, które będzie prowadził w ramach projektu.

W odniesieniu do wskaźników należy pamiętać, że zwiększanie liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych świadczonych niestacjonarnie/w miejscu zamieszkania odbywa się poprzez zwiększanie liczby opiekunów świadczących usługi. Wnioskodawca zobligowany jest ująć we wniosku zapisy umożliwiające jednoznaczną weryfikację spełnienia kryterium. O spełnieniu kryterium decydować będą konkretne rozwiązania opisane we wniosku.

Dlatego nie wystarczy w projekcie założyć wartości docelowej wskaźnika „Liczba osób świadczących usługi w społeczności lokalnej dzięki wsparciu w programie” powyżej zera. Należy jeszcze wskazać, że te osoby tworzą nowe miejsca świadczenia usług (dodatkowe etaty). Szczególnie, że zgodnie z definicją wskaźnika, wlicza się do niego także opiekunów faktycznych, natomiast nie można ich brać pod uwagę w przypadku kryterium. Co więcej, definicja wskaźnika nie wskazuje na to, że muszą być w nim ujęte wyłącznie nowe osoby.

Pewnym elementem wskazującym na tworzenie nowych miejsc jest wprowadzenie przy danym wskaźniku wartości bazowej, która wskazuje na stan wyjściowy. Wskaźnika Liczba utworzonych miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej w opisanej sytuacji nie należy wybierać we wniosku o dofinansowanie – należy wybrać wyłącznie wskaźniki adekwatne do działań zaplanowanych w projekcie.

W związku z otrzymanym 18.07.2023 r. stanowiskiem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczącym zasad wsparcia usług opieki wytchnieniowej IZ informuje, iż jeśli opieka wytchnieniowa oferowana jest w formie placówki opiekuńczo-pobytowej, wówczas obowiązuje ograniczenie liczby miejsc całodobowego pobytu do 8 osób. Placówki te mogą być zlokalizowane na terenie instytucji opieki ale w odrębnym budynku od miejsca świadczenia usług zinstytucjonalizowanych (np. na terenie DPS). Jednocześnie spełnione muszą być warunki zapewniające podmiotowe traktowanie uczestników wskazane w definicji usług świadczonych w społeczności lokalnej (lit. a-d łącznie).

W związku z powyższym konieczność wprowadzenia przedmiotowej zmiany będzie zgłaszana przez KOP na etapie negocjacji. Powyższe nie będzie miało wpływu na ocenę wniosku.