Dostępne 10 pytań w: Działanie 6.13 Usługi społeczne i zdrowotne ×
W projekcie Wnioskodawca jest zobligowany do wskazania wszystkich wskaźników kluczowych wymienionych w Tabeli 2. Ponadto zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektu na etapie składania wniosku o dofinansowanie wskaźniki z Tabeli 2 nie wymagają określania wartości docelowej natomiast na etapie realizacji projektu należy je obowiązkowo monitorować w podziale na płeć.
W ramach przedmiotowego naboru istnieje możliwość złożenia samodzielnie wniosku przez organizację pozarządową. Zgodnie z zapisami podrozdziału 4.1 pkt 1 Regulaminu wyboru projektu o dofinansowanie mogą ubiegać się samodzielnie wskazane w przedmiotowym punkcie podmioty lub też projekt może być realizowany w partnerstwie.
Zgodnie z definicją kryterium formalnego nr 10 w ramach kryterium weryfikowane jest, czy wnioskodawca oraz partnerzy (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym wniosku posiadają łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy, równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym wniosku. Jako obroty należy rozumieć wartość przychodów (w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów) osiągniętych w poprzednim roku przez danego Wnioskodawcę/Partnera (o ile dotyczy). Kryterium jest weryfikowane na podstawie przesłanych przez wnioskodawcę odpowiednich dokumentów w zależności od wybranego sposobu rozliczania rocznego. Zatem obroty Wnioskodawcy należy rozumieć jako wartość przychodów osiągniętych w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym.
Wskaźniki specyficzne dla programu to wskaźniki które ustala IZ FEW i mają one na celu monitorowanie realizacji Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski. Wszystkie wskaźniki stosowane w ramach naboru oraz ich planowane wartości do osiągnięcia IZ FEW wskazuje w Regulaminie wyboru projektu. Natomiast wskaźniki specyficzne dla projektu określane są przez beneficjenta i muszą one uwzględnić specyfikę danego projektu. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektu nr: FEWP.06.13-IZ.00-005/2023 Wnioskodawca ma obowiązek zdefiniować własny wskaźnik rezultatu bezpośredniego (wskaźnik specyficzny dla projektu), który powinien mierzyć główny rezultat projektu w odniesieniu do jego celu (tj. obrazować efekt wsparcia udzielonego głównej grupie docelowej).
Nie każdy środek trwały będzie wydatkiem ponoszonym w ramach cross-financingu. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności cross-financing w projektach EFS dotyczy wyłącznie:
a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile warunki z podrozdziału 3.4 są spełnione,
b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach),
c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:
i) zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7, lub
ii) beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
iii) zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).
Warunki z tiretów i-iii są rozłączne, co oznacza, że w przypadku spełnienia któregokolwiek z nich, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross-financingiem. Zakup mebli, sprzętu i pojazdów niespełniający żadnego z warunków wskazanych w tirecie i-iii stanowi cross-financing.
Zakup wskazanych w pytaniach sprzętów tj. retinobusa i fundus kamery może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross-financingiem. Przesłanką określającą, czy dany zakup może stanowić wydatek ponoszony poza cross-financingiem jest wykazanie, że jest on konieczny dla osiągniecia celów projektu pomimo, że odnosi się do kosztów stanowiących cross-financing. Zatem jeśli dany wydatek znajduje się w katalogu kosztów objętych cross-financingiem, a równocześnie bez niego realizacja projektu nie jest możliwa, a jest on powiązany z zakresem merytorycznym projektu i głównymi zadaniami, wówczas istnieje możliwość finansowania go poza cross-financingiem (zgodnie z zapisami podrozdziału 2.4, pkt. 6 c tiret iii Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027).
IZ FEW zaznacza jednak, że kwalifikowalność i zasadność kosztów stanowić będzie element oceny merytorycznej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.
Nie ma określonego limitu na wydatki określone jako środki trwałe.
Tak, istnieje możliwość rozliczania wydatków w oparciu o faktury zagraniczne. Niemniej jednak należy zaznaczyć, iż Beneficjenci są zobowiązani do ponoszenia wydatków zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w szczególności zgodnie z procedurami wynikającymi z ustawy PZP, które znalazły swoje odzwierciedlenie w w/w Wytycznych. Ponadto IZ FEW zaznacza jednak, że kwalifikowalność i zasadność kosztów stanowić będzie element oceny merytorycznej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.
Z uwagi na specyfikę naboru IZ FEW nie określiła w Regulaminie wyboru projektu wskaźnika kluczowego rezultatu. Zatem Wnioskodawca nie musi go wskazywać w części 4.2 wniosku o dofinansowanie. Niemniej zgodnie z dalszymi zapisami ww. rozdziału Wnioskodawca ma obowiązek zdefiniować (w części 4.2 wniosku) własny wskaźnik rezultatu bezpośredniego (wskaźnik specyficzny dla projektu), który powinien mierzyć główny rezultat projektu w odniesieniu do jego celu (tj. obrazować efekt wsparcia udzielonego głównej grupie docelowej).
Kwalifikowalność wydatków każdorazowo oceniana jest indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu czy też wielkości grupy docelowej. Budżet wskazany w regionalnym programie zdrowotnym w zakresie retinopatii cukrzycowej jest budżetem szacunkowym. Ostateczne koszty będą zależały od projektu, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu. Zaplanowane przez wnioskodawcę szczegółowe wydatki zostaną zweryfikowane podczas oceny wniosku o dofinansowanie. Zatem Wnioskodawca może zmienić formę wydatku z zakupu na wynajem. Należy jednak podkreślić, że podczas tworzenia szczegółowego budżetu projektu Wnioskodawca musi udowodnić, że wynajem retinobusa będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż jego zakup. Ponadto należy zaznaczyć, iż ewentualne nadwyżki finansowe powstające w czasie realizacji programu winny być przeznaczone na zwiększenie liczby osób uczestniczących w programie.