Dostępne 10 pytań w: Działanie 6.14 Usługi społeczne i zdrowotne w ramach ZIT ×
W odpowiedzi na przedstawione przez Panią wątpliwości co do możliwość realizacji wymienionych poniżej działań, informuję iż wszystkie propozycje mieszczą się w zakresie działań przewidzianych w naborze nr FEWP.06.14-IZ.00-002/25 i są możliwe do realizacji w ramach projektu. Porady psychologiczne, prawne, logopedyczne, wspierające sprawność ruchową możliwe są do realizacji np. w formie dziennych form usług opiekuńczych (np. dziennego domu pomocy lub klubu seniora).
Szczegółowe rodzaje i minimalne wymagania świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej wskazane są w Sekcji 4.3.5 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027.
Jednocześnie w kontekście porad psychologicznych lub innych działań zdrowotnych przewidzianych w projekcie należy mieć na uwadze zapis rozdziału 7.2 Regulaminu wyboru projektów wskazujący, iż co do zasady komponent zdrowotny (zakres działań zdrowotnych) zaplanowany w ramach usług społecznych ma charakter uzupełniający i nie może przekroczyć 20% wartości projektu.
Należy podkreślić, że kwalifikowalność wydatków (w szczególności w zakresie zakupu wyposażenia) oceniana będzie indywidualnie w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.
W odpowiedzi na przedstawione przez Panią wątpliwości co do zgodności projektu z fiszką, informuję iż fiszka nie stanowi załącznika do Strategii ZIT Piły i nie ma charakteru formalnego czy obligatoryjnego dla Komisji Oceny Projektu.
Opis działań wskazany we wniosku o dofinansowanie będzie natomiast weryfikowany pod kątem zgodności z zapisami Regulaminu wyboru projektów i zakresem działań przewidzianych w naborze nr FEWP.06.14-IZ.00-002/25. Stąd też należy mieć na uwadze obligatoryjność kryteriów oraz zgodność z wykazem projektów wskazanych na liście.
Kryterium dostępu nr 1 wskazuje, iż na etapie oceny projektu następuje weryfikacja wniosku z listą projektów dla właściwej Strategii ZIT, która została opublikowana w materiale pomocniczym jako załącznik nr 12. Zgodnie z definicją kryterium podczas oceny projektu weryfikowana jest zgodność Beneficjenta, typu wsparcia, tytułu projektu, kwoty założonej na realizację projektu z listą projektów właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT posiadającej pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej FEW. W kwestii zakładanych efektów projektu wyrażonych wskaźnikami, powinny one realizować wskaźniki założone w Strategii ZIT Piły.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie jest weryfikowane zabezpieczenie środków w budżecie Gminy. Natomiast takie zabezpieczenie wymagane jest w przypadku gdy wniosek zostanie wybrany do dofinansowania w momencie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu. Niemniej IZ sugeruje aby działania dotyczące zabezpieczenia środków w budżecie Gminy rozpocząć już na etapie negocjacji.
Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie w tym koszty wynagrodzenia tych osób mogą być rozliczane za pomocą kosztów pośrednich zgodnie z katalogiem kosztów pośrednich opisanym w pkt. 3.12 Koszty pośrednie, wytycznych kwalifikowalności, który jest katalogiem zamkniętym. Zatem wynagrodzenie Koordynatora/Kierownika projektu należy zaplanować w ramach kosztów pośrednich, a nie bezpośrednich.
Tak, koszty wyżywienia uczestników mogą zostać sfinansowane w ramach przedmiotowego projektu. Niemniej zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów oraz kryterium merytorycznym punktowym nr 6 Prawidłowość sporządzania budżetu projektu, Wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania wielkości określonej kwoty na podstawie przeprowadzonego rozeznania rynkowego, którego przedłożenie może być wymagane na etapie ewentualnych negocjacji projektu. Należy również uzasadnić potrzebę zaplanowanych kosztów w kontekście założonego celu projektu. Koszty powinny wynikać bezpośrednio z opisanych wcześniej zadań i zostać szczegółowo opisane we wniosku o dofinansowanie.
W przypadku przyznania dodatku w związku z realizacją projektu, dodatek ten rozliczany jest proporcjonalnie do zaangażowania w dany projekt. Jego wysokość uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków i wynika z wniosku o dofinansowanie projektu, w którym w Kategoriach kosztów należy opisać personel projektu. Ponadto dodatek do wynagrodzenia personelu projektu może być kwalifikowalny jeżeli wynika z zapisów regulaminu wynagrodzeń Wnioskodawcy. Wynagrodzenie może być wypłacane niezależnie od liczby uczestników zajęć w danym dniu pracy ośrodka, natomiast IZ podkreśla, że wynagrodzenie nie może być wypłacane tylko za gotowość do pracy.
Tak, istnieje możliwość finansowania w ramach wkładu własnego kosztów eksploatacji oraz w ramach cross-finansingu adaptacji pomieszczeń niezbędnych do realizacji projektu. Natomiast należy zapewnić, że nie nastąpi sytuacja podwójnego finansowania.
Co do zasady tak. Niemniej wnioskodawca musi uzasadnić we wniosku o dofinansowanie konieczność i zasadność poniesienia takich kosztów w powiązaniu z zaplanowanymi w projekcie zadaniami. Ponadto należy pamiętać, że co do zasady, zakup mebli i sprzętu należy uwzględnić w określonym w naborze limicie cross-financingu. Zasady dotyczące cross-financingu zostały szczegółowo opisane w regulaminie wyboru projektów w pkt.7.2 Informacje dodatkowe ppkt. 7. Ponadto zasadność zakupu sprzętów, udział zakupów sprzętu w całkowitej wartości projektu każdorazowo podlega szczegółowej ocenie KOP.
Tak, istnieje możliwość pobierania opłat od uczestników, które będą stanowić wkład własny w ramach projektu. Należy jednak zaznaczyć, że opłaty nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie. Informacja na temat pobierania opłat powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie i podlegać będzie ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu przez Komisję Oceny Projektów.
Do usług specjalistycznych nie można zaliczyć wsparcia typu: usługa „złotej rączki” lub fryzjera. Takich usług nie można również zakwalifikować do realizacji wskaźnika: Liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej w programie, ponieważ we wskaźniku uwzględniane są wyłącznie osoby objęte usługami społecznymi lub zdrowotnymi, zgodnymi z definicją wskazaną w Wytycznych EFS+.
Powyższe nie oznacza braku możliwości sfinansowania takich usług, jako usług dodatkowych, kompleksowych w stosunku do usług opiekuńczych/ asystenckich/ specjalistycznych o ile usługi „dodatkowe” wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Zasadność i efektywność kosztowa zaplanowanych „dodatkowych usług” będzie przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektu.