Dostępne 9 pytań w: Działanie 7.3 Kultura i turystyka ×
W związku z licznymi pytaniami kierowanymi ze strony Wnioskodawców informujemy, że w ramach Działania 7.3 „Kultura i Turystyka” FEW 2021+, wspierane będą wyłącznie projekty realizowane na poziomie lokalnym i ponadlokalnym, wynikające z obowiązujących strategii terytorialnych spełniających wymogi wynikające z art. 29 Rozporządzenia ogólnego oraz pozytywnie zaopiniowanych przez IZ FEW 2021+. W ramach naboru dopuszcza się możliwość przedłożenia strategii: dla obszarów Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) przygotowanych zgodnie z zapisami art. 34 ustawy wdrożeniowej oraz dla Innych Instrumentów Terytorialnych (IIT) zgodnie z art. 36 ustawy wdrożeniowej.
Zgodnie z art. 36 ust. 8 ustawy wdrożeniowej Strategia IIT określa w szczególności:
1) syntezę diagnozy obszaru realizacji IIT wraz z analizą problemów, potrzeb i potencjałów rozwojowych, w tym wzajemnych powiązań gospodarczych, społecznych i środowiskowych;
2) cele, jakie mają być zrealizowane w ramach IIT, ze wskazaniem wykorzystanego podejścia zintegrowanego, oczekiwanych wskaźników rezultatu i produktu powiązanych z realizacją właściwego programu;
3) listę projektów realizujących cele, o których mowa w pkt 2, wraz z informacją na temat sposobu ich wskazania oraz powiązania z innymi projektami;
4) opis procesu zaangażowania partnerów społeczno-gospodarczych oraz właściwych podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie, podmiotów działających na rzecz ochrony środowiska oraz podmiotów odpowiedzialnych za promowanie włączenia społecznego, praw podstawowych, praw osób niepełnosprawnych, równości płci i niedyskryminacji w pracach nad przygotowaniem i wdrażaniem strategii IIT.
Zgodnie z art. 34 ust. 15 ustawy wdrożeniowej Strategia ZIT określa w szczególności:
1) syntezę diagnozy obszaru realizacji ZIT wraz z analizą problemów, potrzeb i potencjałów rozwojowych, w tym wzajemnych powiązań gospodarczych, społecznych i środowiskowych;
2) cele, jakie mają być zrealizowane w ramach ZIT, ze wskazaniem wykorzystanego podejścia zintegrowanego, oczekiwanych wskaźników rezultatu i produktu powiązane z realizacją właściwego programu;
3) listę projektów realizujących cele, o których mowa w pkt 2, wraz z informacją na temat sposobu ich wskazania oraz powiązania z innymi projektami;
4) źródła jej finansowania;
5) warunki i procedury obowiązujące w realizacji strategii ZIT;
6) opis procesu zaangażowania partnerów społeczno-gospodarczych oraz właściwych podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie, podmiotów działających na rzecz ochrony środowiska oraz podmiotów odpowiedzialnych za promowanie włączenia społecznego, praw podstawowych, praw osób niepełnosprawnych, równości płci i niedyskryminacji w pracach nad przygotowaniem i wdrażaniem strategii ZIT oraz sprawozdanie z przeprowadzonych konsultacji społecznych.
Spełnienie kryterium 8 oraz 18 należy rozpatrywać oddzielnie.
W ramach Kryterium 8 „Projekt wynika ze Strategii terytorialnej”, które jest kryterium dopuszczającym, do udziału w konkursie dopuszczone mogą być zarówno projekty wynikające z Strategii ZIT (tj. zgodne z art 34 ustawy wdrożeniowej) jak i strategii terytorialnych realizowanych w ramach instrumentu ITT (tj. zgodne z art 36 ustawy wdrożeniowej).
Natomiast w celu otrzymania punktów w ramach kryterium 18 „Projekt realizowany w partnerstwie terytorialnym”, możliwość spełnienia tego kryterium i otrzymania punktu możliwa jest jedynie w przypadku projektów realizowanych w wyniku partnerstw zawiązanych w ramach instrumentu ITT, z którego wyłączone są strategie ZIT.
Dla projektów realizowanych wyłącznie na podstawie Rozporządzenia na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, termin ponoszenia kosztów kwalifikowalnych dla projektu rozpoczyna się 1 stycznia 2021 roku.
W przypadku, gdy infrastruktura będąca przedmiotem projektu wykorzystywana jest do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT, koszt podatku VAT w projekcie stanowi wydatek niekwalifikowalny.
Podatek VAT może być kwalifikowalny jedynie w przypadku, gdy Wnioskodawca/Beneficjent nie będzie miał prawnej możliwości jego odzyskania (nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), a także nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą udostępnione innym podmiotom do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
W przypadku realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj” kwalifikować do wsparcia można koszt sporządzenia dokumentacji niezbędnej do prawidłowej realizacji projektu to jest projekt/dokumentacja budowlana albo „program funkcjonalno-użytkowy”. nie ma możliwości jednoczesnego kwalifikowania do wsparcia obu wyżej wymienionych dokumentów.
Osoby ze szczególnymi potrzebami to takie, które ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.
Inwestycja, która ma być przedmiotem wsparcia musi być wpisana w przedmiotowym dokumencie, a sam zapis umożliwiać jednoznaczną identyfikację przedsięwzięcia podczas oceny.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, można ubiegać się o wsparcie na renowację obiektów zabytkowych oraz obiektów dziedzictwa kulturowego pod warunkiem przeznaczenia infrastruktury, będącej przedmiotem projektu na cele kulturalne. Ponadto, projekty muszą zapewnić zróżnicowaną ofertę kulturalną i edukacyjną, odpowiadać na potrzeby różnych odbiorców lub pozwalać na różnorodne wykorzystanie wspieranej infrastruktury.
Zatem renowacja zabytkowej kamienicy, przeznaczonej na cele mieszkaniowe, nie wpisuje się w typy projektów przewidzianych do wsparcia i nie spełnia wymagań dla ww. naboru. Ponadto zwracam uwagę, że dla projektów realizowanych w wariancie pomocy publicznej na podstawie Rozporządzenia na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, w przypadku kosztów budowy, modernizacji, konserwacji lub poprawy infrastruktury, 80% czasu lub przestrzeni tej infrastruktury musi być wykorzystywane do celów związanych z kulturą.