Marszałek Marek Woźniak podpisał umowę na dofinansowanie unijne – w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 (WRPO 2014+) – projektu związanego z rewitalizacją linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo - Wolsztyn.
Będzie szybciej
Ponad 83 mln zł trafią do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na realizację projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn”. Inwestycja usprawni podróże między Poznaniem a Wolsztynem. Na objętym pracami ponad 17 km odcinku z Wolsztyna do Drzymałowa, prędkość pociągów zwiększy się nawet dwukrotnie do 120 km/h, a składów towarowych do 80 km/h. Pojawią się nowe tory, a bezstykowo połączone szyny zmniejszą hałas i oddziaływanie kolei na otoczenie. Dodatkowo rewitalizacja obejmie przejście podziemne i dwa perony w Grodzisku Wielkopolskim. Przebudowa infrastruktury dworcowej na wybranych stacjach uwzględni również potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Inwestycja poprawi przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów oraz bezpieczeństwo na 6 przejazdach kolejowych.
- Województwo Wielkopolskie postawiło już wiele lat temu na kolej. Uznaliśmy, że zainwestowanie w linie kolejowe i tabor kolejowy jest kwestią kluczową dla poprawy jakości życia mieszkańców Wielkopolski. Kolej nie tylko ułatwia poruszanie się, ale jednocześnie inwestując w nią, wpisujemy się w realizację polityki zielonego ładu, który jest jedną z polityk Unii Europejskiej. Wprowadzanie jej w życie stanowi wyraz troski o klimat na kuli ziemskiej. Odpowiedzią na te unijne plany jest właśnie kolej. Wspomagając jej rozwój podejmujemy wyzwania dotyczące zeroemisyjności, zwłaszcza rozwój kolei zelektryfikowanej. A w Wielkopolsce możemy już nawet mówić o kolei wodorowej, która będzie stanowić jeden z elementów wyróżniających nasz region – mówił Marszałek Marek Woźniak.
Miliony na kolej
Marszałek podkreślił, że od kilkunastu lat Województwo regularnie inwestuje zarówno w infrastrukturę dworców, jak i linii kolejowych.
– Uznaliśmy, że linie, które – z konieczności skupienia się na najważniejszych trasach kolejowych w Polsce – nie były przedmiotem bezpośredniego zainteresowania spółki i krajowych decydentów, warto finansować z programu regionalnego. To jest jedyna szansa na ich modernizację i usprawnienie ruchu. A co najważniejsze – na tych liniach jeżdżą nasze pociągi – Kolei Wielkopolskich i Polregio, dlatego chcemy, aby te koleje samorządowe, posiadające nowoczesny tabor, mogły się na nich poruszać w sposób szybki i bezpieczny– dodał Marszałek Woźniak.
- Jeżeli spojrzymy na perspektywę unijną, która w tej chwili się kończy, to zarząd województwa podjął decyzje o wydatkowaniu na kolej z regionalnego programu powyżej miliarda złotych. Prawie 500 milionów przekazaliśmy na modernizacje linii z Poznania do Piły, za ponad 200 milionów zakupiliśmy 10 nowoczesnych pociągów elektrycznych, 50 milionów to z kolei budowa Punktu Utrzymania Taboru Kolejowego w Wągrowcu – wyliczał Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo - Wolsztyn” o wartości ponad 113 mln zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków unijnych WRPO 2014+ (ponad 83 mln zł), ze środków własnych oraz Funduszu Kolejowego.
W konferencji zorganizowanej z okazji podpisania umowy wzięli udział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK, wielkopolscy parlamentarzyści, radni Sejmiku oraz kadra kierownicza kolejowej spółki.
Jak Wielkopolska inwestuję w kolej? kliknij