Dostępne 38 pytań w: Działanie 1.2 Wzmocnienie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw Wielkopolski ×
Zgodnie z Regulaminem Konkursu (część III C) warunkiem poniesienia i rozliczenia kosztów dotyczących wdrożenia wyników prac B+R jest zakończenie prowadzonych w ramach projektu eksperymentalnych prac rozwojowych oraz uzyskanie pozytywnego wyniku przedmiotowych prac. Ponadto, ujęcie fazy wdrożeniowej w projekcie jest możliwe wyłącznie w przypadku realizacji projektu przez przedsiębiorstwa z sektora MŚP.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu część wdrożeniowa projektu finansowana będzie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014‑2020. Komponent wdrożeniowy może stanowić maksymalnie 350 000,00 PLN dofinansowania projektu.
W przypadku projektów, w których w ramach pomocy de minimis są finansowane również inne koszty (np. zakup aparatury naukowo-badawczej lub prace B+R) maksymalna kwota dofinansowania dla wszystkich części projektu (prace B+R, część infrastrukturalna, część wdrożeniowa) łącznie nie może przekroczyć 700 000,00 PLN.
Koszt najmu powierzchni laboratoryjnej może być uznany za kwalifikowalny tylko w uzasadnionych przypadkach - w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dysponuje specjalistycznym laboratorium wraz z wyposażeniem, w którym musi przeprowadzić część niezbędnych prac B+R ujętych w projekcie. Wydatki dotyczące najmu powierzchni laboratoryjnej muszą być ujęte w kategorii kosztów „usługi pozostałe”.
Należy pamiętać, że zgodnie z Regulaminem Konkursu (część III D, pkt 4) wszelkie koszty pośrednie, w tym najem powierzchni biurowych lub najem powierzchni związanych z bieżącą działalnością Wnioskodawcy, stanowią koszt niekwalifikowalny w ramach przedmiotowego Konkursu. Dotyczy to zarówno nowo wynajmowanych powierzchni, jak i powierzchni dotychczas wynajmowanych, których koszt Wnioskodawca chciałby rozliczyć w ramach projektu.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu w ramach realizacji projektu infrastrukturalnego lub realizacji części infrastrukturalnej projektu mieszanego za koszt kwalifikowalny można uznać wyłącznie elementy inwestycyjne niezbędne do realizacji prac B+R ujętych w projekcie, takie jak:
Natomiast, w ramach realizacji części wdrożeniowej projektu, która może stanowić maksymalnie 350 000,00 PLN dofinansowania, za koszt kwalifikowalny można uznać wyłącznie elementy inwestycyjne niezbędne do wdrożenia wyników prac B+R (stanowiących zakres projektu) do działalności własnej przedsiębiorstwa, takie jak:
Należy zwrócić uwagę na właściwe zaewidencjonowanie aktywów, m.in. przypisanie im (w tym aparaturze naukowo-badawczej) odpowiedniego symbolu KŚT i stawki amortyzacji.
Analogiczna uwaga dotyczy odpowiedniego ujęcia w księgach rachunkowych kosztów prac badawczych i rozwojowych.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu, kwalifikowalny może być wyłącznie koszt zatrudnienia niezbędnego personelu zaangażowanego bezpośrednio w prace B+R (badaczy, techników, laborantów, itp.). nie mogą być kwalifikowalne:
Zgodnie z Regulaminem Konkursu (część III D, pkt 3. Lit. d) za koszty kwalifikowalne, ponoszone przez Konsorcjanta można uznać wyłącznie:
W związku z powyższym konsorcjant nie może zaliczyć do kosztów kwalifikowalnych projektu wydatków dotyczących pracy maszyn.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu poziom dofinansowania projektu uzależniony jest od rodzaju prowadzonych prac B+R, statusu przedsiębiorstwa oraz podstawy udzielanego wsparcia. W przypadku realizacji projektu w ramach konsorcjum naukowo-przemysłowego możemy wyróżnić dwie formy współpracy (Regulamin Konkursu część III A, pkt 4):
Zgodnie z Regulaminem Konkursu (część III C, pkt 4) warunkiem poniesienia i rozliczenia kosztów dotyczących wdrożenia wyników prac B+R jest zakończenie prowadzonych w ramach projektu eksperymentalnych prac rozwojowych i uzyskanie pozytywnych wyników przedmiotowych prac. W związku z powyższym Wnioskodawca może ponosić koszty dotyczące komponentu wdrożeniowego, ale dopiero po zakończeniu prac B+R.
Dofinansowanie projektów mieszanych, tzn. składających się z części infrastrukturalnej oraz z części wdrożeniowej, przyznawane jest na podstawie Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy de minimis. W związku z powyższym maksymalna kwota dofinansowania dla części infrastrukturalnej oraz części wdrożeniowej projektu (łącznie) wynosi 700 000,00 PLN, z zastrzeżeniem, że dofinansowanie na część wdrożeniową projektu (która dotyczy tylko sektora MŚP) nie może przekroczyć 350 000,00 PLN.
Po pierwsze należy podkreślić, że na etapie realizacji projektu, weryfikacji będzie podlegał zarówno zakres listu intencyjnego/umowy o współpracy jak i zakres dokumentów związanych z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia oraz relacje występujące pomiędzy Wnioskodawcą a potencjalnym wykonawcą.
Ponadto, należy wskazać, że zamawiający jest zobowiązany przygotować i przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców, zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na ocenę poprawności przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia jest w tym wypadku zakres współpracy jaką Wnioskodawca planuje podjąć z jednostką naukową na podstawie listu intencyjnego/umowy o współpracy, załączonego do dokumentacji projektowej (który może podlegać weryfikacji w ramach oceny merytorycznej) oraz docelowo zakres prac ostatecznie zleconych do realizacji podmiotom zewnętrznym, w tym przypadku jednostkom naukowym. W analizowanej sytuacji, w której po przeprowadzeniu właściwej procedury wyboru dostawcy do realizacji określonego zadania wybrany zostanie ten sam podmiot, który wystawił na etapie oceny list intencyjny/umowę o współpracy, kluczową rolę odgrywają zapisy tego dokumentu. Jego treść de facto determinuje ewentualne późniejsze konsekwencje wobec Wnioskodawcy związane z możliwym naruszeniem przejrzystości prowadzonego postępowania, a tym samym naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym jeżeli wskazany list intencyjny/umowa o współpracy będzie precyzyjnie (konkretnie) określał obszary podejmowanej współpracy, w tym opisywać będzie przedmiot i zakres badań objętych projektem, co na późniejszym etapie znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie w zapisach umowy zawartej z wykonawcą/podwykonawcą (tj. podmiotem deklarującym na etapie oceny chęć współpracy), a w konsekwencji umożliwi podmiotowi współpracującemu z Wnioskodawcą szerszy dostęp do informacji dotyczących projektu i jego założeń, już przed przystąpieniem do procedury wyboru wykonawców to pojawienie się przedmiotowych zależności będzie budzić uzasadnione wątpliwości, w odniesieniu do zachowania zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W tym przypadku wobec Wnioskodawcy w drodze przeprowadzonej przez IZ WRPO weryfikacji mogą zostać wyciągnięte konsekwencji.
Natomiast w przypadku, gdy relacje zachodzące pomiędzy Wnioskodawcą a potencjalnym wykonawcą/podwykonawcą (a tym samym podmiotem współpracującym), wynikające z wcześniej podpisanego listu intencyjnego/umowy o współpracy nie łamią ww. zasad i dotyczą odrębnego zakresu niż ewentualne „podwykonastwo” w projekcie, a także nie zapewniają temu podmiotowi preferencyjnego dostępu do wiedzy nt. projektu to, co do zasady współpracujący podmiot może zostać wyłoniony jako wykonawca/podwykonawca w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że to po stronie Wnioskodawcy spoczywać będzie obowiązek precyzyjnego wyjaśnienia występowania jakichkolwiek zależności pomiędzy udzielającym zamówienia a wykonawcą oraz ich wpływu na proces wyboru wykonawcy.
Zgodnie z zapisem zawartym w części III regulaminów konkursów dla Działania 1.2, w przypadku zawiązania grupy przedsiębiorstw lub konsorcjum status Beneficjenta pomocy otrzymuje wyłącznie partner wiodący (lider), który jest w pełni odpowiedzialny za przygotowanie, realizację i rozliczenie projektu. Przedmiotowy zapis jednoznacznie wskazuje, iż w ramach projektów realizowanych w Działaniu 1.2 nie istnieje możliwość uwzględnienia we wniosku o dofinansowanie wydatków ponoszonych przez innego niż Beneficjent członka grupy bądź konsorcjanta.
We wniosku o dofinansowanie można wskazać i opisać jednostki, z którymi Wnioskodawca planuje nawiązać współpracę w celu prowadzenia wspólnych prac B+R, w tym na planowanych do zakupu środkach trwałych. Potwierdzenie nawiązania współpracy może stanowić umowa, list intencyjny lub inny dokument, z którego będzie wynikać zobowiązanie, lub wyrażenie woli podjęcia takiej współpracy.
W niniejszym przypadku należy odróżnić aparaturę naukowo-badawczą od linii pilotażowej. Linia pilotażowa rozumiana jest jako instalacja pilotażowa / demonstracyjna, która jest wynikiem prowadzonych prac badawczo – rozwojowych w projekcie oraz może być wykorzystywana komercyjnie w okresie trwałości.
Natomiast aparatura naukowo - badawcza została zdefiniowana we wskaźniku kluczowym produktu „Nakłady inwestycyjne na zakup aparatury naukowo-badawczej” jako zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej do celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych). W związku z powyższym aparatura naukowo-badawcza nie może być wykorzystywana w produkcji.
W przypadku braku wdrożenia wyników projektu zrealizowanego Instytucja Zarządzająca każdorazowo dokona weryfikacji przesłanek, które zadecydowały o niepowodzeniu przedsięwzięcia.
Natomiast jeżeli w trakcie realizacji projektu sam wnioskodawca zadecyduje o przerwaniu prac i tym samym nie zostanie osiągnięty kolejny etap projektu, wówczas wystąpi konieczność zwrotu uzyskanego dofinansowania.
Instytucja Zarządzająca nie określiła warunków na jakich mogą zostać zaangażowani stażyści w realizację projektu. Należy mieć jednak na uwadze, iż w ramach projektu nie istnieje możliwość refundacji kosztów wynagrodzenia stażysty (natomiast wnioskodawca może z własnych środków sfinansować staż).
Należy zauważyć, że staże i stypendia, które są wymienione w kryterium nr 20 oceny merytorycznej, nie są warunkiem obligatoryjnym w konkursie. Kryterium oceniane jest na podstawie opisu projektu i na podstawie Planu prac B+R. Wnioskodawca może wskazać na formę zwiększenia potencjału kadrowego sektora B+R w formie i na zasadach wybranych przez siebie.
Zgodnie z celem Działania 1.2 i zapisem kryterium merytorycznego nr 17 – efektem projektu powinno być wdrożenie wyników prac B+R (wiedzy) do działalności komercyjnej przedsiębiorstw (gospodarki). Transfer aktywny dotyczy sytuacji, kiedy Wnioskodawca umożliwi korzystanie z praw własności przemysłowej (uzyskanych dzięki realizacji projektu) przez innych przedsiębiorców.
Wnioskodawcy uzyskujący finansowanie realizacji badań naukowych w ramach Działania 1.2, nie są zobowiązani, aby w każdym przypadku dokonywać wyboru wykonawców naukowych tych badań w trybach konkurencyjnych przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z zapisami Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wydatki na ponoszenie kosztów w ramach projektu przez beneficjenta niebędącego podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych do stosowania tej ustawy następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności, w przypadku zamówień publicznych przekraczających wartość 50.000 PLN netto, tj. bez podatku VAT.
Równocześnie zgodnie z zapisami Wytycznych wyłączeniu z zasady konkurencyjności podlegają zamówienia publiczne, których przedmiotem są dostawy i usługi określone w art. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (z wyłączeniem art. 4 pkt. 8 PZP).
Należy zauważyć, że:
- w art. 4 pkt 3 lit. e ustawy Prawo zamówień publicznych wskazano, iż ustawy nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego, lub z których korzyści nie przypadają wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności,
- w art. 4 pkt 8a ustawy Prawo zamówień publicznych wskazano, iż ustawy nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, jeżeli ich wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z zapisem zawartym w części III regulaminów konkursów dla Działania 1.2, w przypadku zawiązania grupy przedsiębiorstw lub konsorcjum status Beneficjenta pomocy otrzymuje wyłącznie partner wiodący (lider), który jest w pełni odpowiedzialny za przygotowanie, realizację i rozliczenie projektu. Przedmiotowy zapis jednoznacznie wskazuje, iż w ramach projektów realizowanych w Działaniu 1.2 nie istnieje możliwość uwzględnienia we wniosku o dofinansowanie wydatków ponoszonych przez innego niż Beneficjent członka grupy bądź konsorcjanta.
We wniosku o dofinansowanie można wskazać i opisać jednostki, z którymi Wnioskodawca planuje nawiązać współpracę w celu prowadzenia wspólnych prac B+R, w tym na planowanych do zakupu środkach trwałych. Potwierdzenie nawiązania współpracy może stanowić umowa, list intencyjny lub inny dokument, z którego będzie wynikać zobowiązanie, lub wyrażenie woli podjęcia takiej współpracy.
W niniejszym przypadku należy odróżnić aparaturę naukowo-badawczą od linii pilotażowej. Linia pilotażowa rozumiana jest jako instalacja pilotażowa / demonstracyjna, która jest wynikiem prowadzonych prac badawczo – rozwojowych w projekcie oraz może być wykorzystywana komercyjnie w okresie trwałości.
Natomiast aparatura naukowo - badawcza została zdefiniowana we wskaźniku kluczowym produktu „Nakłady inwestycyjne na zakup aparatury naukowo-badawczej” jako zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej do celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych). W związku z powyższym aparatura naukowo-badawcza nie może być wykorzystywana w produkcji.
W przypadku braku wdrożenia wyników projektu zrealizowanego Instytucja Zarządzająca każdorazowo dokona weryfikacji przesłanek, które zadecydowały o niepowodzeniu przedsięwzięcia.
Natomiast jeżeli w trakcie realizacji projektu sam wnioskodawca zadecyduje o przerwaniu prac i tym samym nie zostanie osiągnięty kolejny etap projektu, wówczas wystąpi konieczność zwrotu uzyskanego dofinansowania.
Instytucja Zarządzająca nie określiła warunków na jakich mogą zostać zaangażowani stażyści w realizację projektu. Należy mieć jednak na uwadze, iż w ramach projektu nie istnieje możliwość refundacji kosztów wynagrodzenia stażysty (natomiast wnioskodawca może z własnych środków sfinansować staż).
Należy zauważyć, że staże i stypendia, które są wymienione w kryterium nr 20 oceny merytorycznej, nie są warunkiem obligatoryjnym w konkursie. Kryterium oceniane jest na podstawie opisu projektu i na podstawie Planu prac B+R. Wnioskodawca może wskazać na formę zwiększenia potencjału kadrowego sektora B+R w formie i na zasadach wybranych przez siebie.
Zgodnie z celem Działania 1.2 i zapisem kryterium merytorycznego nr 17 – efektem projektu powinno być wdrożenie wyników prac B+R (wiedzy) do działalności komercyjnej przedsiębiorstw (gospodarki). Transfer aktywny dotyczy sytuacji, kiedy Wnioskodawca umożliwi korzystanie z praw własności przemysłowej (uzyskanych dzięki realizacji projektu) przez innych przedsiębiorców.
Wnioskodawcy uzyskujący finansowanie realizacji badań naukowych w ramach Działania 1.2, nie są zobowiązani, aby w każdym przypadku dokonywać wyboru wykonawców naukowych tych badań w trybach konkurencyjnych przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z zapisami Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wydatki na ponoszenie kosztów w ramach projektu przez beneficjenta niebędącego podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych do stosowania tej ustawy następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności, w przypadku zamówień publicznych przekraczających wartość 50.000 PLN netto, tj. bez podatku VAT.
Równocześnie zgodnie z zapisami Wytycznych wyłączeniu z zasady konkurencyjności podlegają zamówienia publiczne, których przedmiotem są dostawy i usługi określone w art. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (z wyłączeniem art. 4 pkt. 8 PZP).
Należy zauważyć, że:
- w art. 4 pkt 3 lit. e ustawy Prawo zamówień publicznych wskazano, iż ustawy nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego, lub z których korzyści nie przypadają wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności,
- w art. 4 pkt 8a ustawy Prawo zamówień publicznych wskazano, iż ustawy nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, jeżeli ich wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu za koszt kwalifikowalny można uznać m. in. „koszt wynajmu powierzchni laboratoryjnej” (maksymalnie do 10% kosztów kwalifikowalnych). W przypadku gdy przedmiotowa powierzchnia jest wyposażona w odpowiedni sprzęt laboratoryjny jej wynajem nadal stanowi jeden koszt kwalifikowalny – „wynajem powierzchni laboratoryjnej”. nie ma możliwości wyodrębnienia i uznania za koszt kwalifikowalny wynajmu samego sprzętu laboratoryjnego.
W przypadku, gdy przedmiotem prowadzonych prac B+R w ramach realizacji projektu, jest opracowanie prototypów i linii pilotażowych, które de facto są rezultatem projektu, a z uwagi na ich koszt niezasadne jest aby służyły wyłącznie do demonstracji IZ WRPO 2014+ umożliwia Wnioskodawcy wykorzystywanie ich do działalności komercyjnej już w okresie trwałości projektu.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu przez zakup środków trwałych w ramach przedmiotowego konkursu należy rozumieć zakup aparatury naukowo-badawczej: zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rządów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej dla celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych), która w okresie trwałości projektu będzie wykorzystywana wyłącznie w celach badawczych. Jedynie w przypadku budowy nowego obiektu (laboratorium, centrum B+R) za koszt kwalifikowalny można uznać zakup środków trwałych innych niż aparatura naukowo-badawcza, które są niezbędne do prowadzenia prac B+R.
W związku z powyższym środki trwałe zakupione w ramach realizacji projektu muszę być zaewidencjonowane w KŚT jako aparatura naukowo badawcza.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu aparatura naukowo-badawcza, nabyta w ramach realizacji projektu, w okresie trwałości może być wykorzystywana wyłącznie do prowadzenia prac B+R. W przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z prowadzeniem prac B+R (np. laboratorium) może realizować zlecenia dotyczące prowadzenia prac badawczych na aparaturze zakupionej w ramach realizacji projektu. Jednocześnie, podkreślamy, że zakres rzeczowy projektu powinien być bezpośrednio związany z jego rezultatem, tzn. musi być dostosowany do charakteru prac B+R świadczonych przez Wnioskodawcę.
Co do zasady, zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu Wnioskodawca może zlecić wykonanie prototypu lub linii pilotażowej podmiotowi zewnętrznemu. Należy jednak pamiętać, że „budowa prototypu” nie może polegać wyłącznie na zleceniu wykonania linii o indywidualnych parametrach/skonkretyzowanej specyfikacji, która będzie służyła wyłącznie do produkcji. Przedmiotowe zamówienie nie spełniałoby przesłanek pozwalających na realizację projektu w ramach Działania 1.2. Wszystkie elementy projektu powinny być związane z odpowiednimi etapami prowadzenia prac B+R. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w punkcie 3.4. wniosku „(…) każde zadanie należy przyporządkować do odpowiedniej kategorii prac B+R (badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe) oraz odpowiedniego poziomu gotowości technologii”.
W przypadku gdy projekt polega wyłącznie na zleceniu wykonania prac podmiotom zewnętrznym wątpliwa jest rola Wnioskodawcy w projekcie B+R oraz sam charakter projektu. Potencjalny Wnioskodawca, realizując projekt polegający na prowadzeniu badań w przedsiębiorstwie, w tym badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych po stworzenie linii demonstracyjnej, jak sama nazwa wskazuje, powinien samodzielnie przeprowadzić prace B+R, w wyniku których zostanie stworzony prototyp linii pilotażow
Zgodnie z Regulaminem Konkursu za koszt kwalifikowalny w ramach przedmiotowej kategorii kosztów można ująć wyłącznie zakup materiałów, surowców, półproduktów, odczynników, podzespołów itp., niezbędnych do stworzenia prototypu lub linii pilotażowej, które nie stanowią samodzielnych środków trwałych.
Warunkiem udzielenia wsparcia jest przedstawienie planu w zakresie prac B+R, który obejmuje wszystkie działania ujęte w projekcie. Przedmiotowy dokument powinien zawierać, m. in. opis prac B+R (z podziałem na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe) prowadzonych w okresie realizacji projektu oraz okresie trwałości projektu.
Zgodnie z punktem nr 2.15 Załącznika do umowy o dofinansowanie projektu „Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków” – zachowanie trwałości projektu obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych.
Zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia 1303/2013, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta.
W związku z powyższym w przypadku gdy Wnioskodawca nie planuje realizacji projektu inwestycyjnego oraz projektu, z którego wynika wymóg utrzymania miejsc pracy nie jest zobowiązany do zachowania okresu trwałości zgodnie z art. 71 rozporządzenia 1303/2013.
Jednak, należy pamiętać, że każdy Wnioskodawca jest zobowiązany do osiągnięcia założeń projektu przedstawionych w dokumentacji projektowej, w tym m. in. w Planie w zakresie prac B+R oraz osiągnięcia wybranych wskaźników produktu i rezultatu, co będzie weryfikowane na etapie kontroli.
Zgodnie z definicją przedstawioną w Załączniku do umowy o dofinansowanie projektu „Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków” „Personel projektu” oznacza osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu, które wykonują je osobiście, tj. w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub wykonujące zadania lub czynności w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej. W związku z powyższym koszt zatrudnienia personelu B+R na podstawie umów cywilno-prawnych można uznać za koszt kwalifikowalny w ramach realizacji projektu.
Poziom dofinansowania dla jednostki naukowej uzależniony jest od jej statusu, rodzaju prowadzonych badań oraz wybranego typu projektu.
W przypadku gdy projekt jest realizowany w ramach konsorcjum podmiotów o różnym statusie (mikro, małe, średnie lub duże przedsiębiorstwa), a konsorcjant ponosi koszty w projekcie, zgodnie z Regulaminem Konkursu należy ujednolicić poziom dofinansowania oraz przyjąć niższe wartości procentowe odpowiadające statusowi największego podmiotu występującego w ramach konsorcjum.
Umowa o utworzeniu konsorcjum stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu. Zgodnie z częścią IIIA, pkt 3 Regulaminu Konkursu, w przypadku projektu realizowanego przez konsorcjum, Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia umowy konsorcjum. W związku z powyższym przedmiotowy dokument, obejmujący zakres danych wskazany w Regulaminie Konkursu, należy dołączyć do dokumentacji aplikacyjnej najpóźniej na etapie składania jednorazowej korekty dokumentacji aplikacyjnej.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu część VA, pkt 2, lit. b Wnioskodawca wzywany jest w formie pisemnej do przesłania w terminie 10 dni roboczych, licząc od daty otrzymania informacji o wyborze projektu do dofinansowania, informacji i dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy, w tym m. in. dokumentów potwierdzających posiadanie środków finansowych na pokrycie wkładu własnego z tytułu wydatków kwalifikowalnych oraz wydatków niekwalifikowalnych. Zabezpieczeniem ww. środków może być umowa kredytowa, promesa kredytowa, lokata bankowa, z jasno określonym przeznaczeniem lub inne wiarygodne formy zabezpieczenia.
W związku z powyższym, na etapie składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca, w odpowiednim punkcie wniosku o dofinansowanie, jedynie wskazuje źródła finansowania projektu do czasu uzyskania refundacji, a dokumenty potwierdzające posiadanie środków finansowych dostarcza przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.
W dokumentacji konkursowej nie zostały określone maksymalne i minimalne kwoty dofinansowania projektów. Regulamin Konkursu definiuje minimalną wartość kosztów kwalifikowalnych, tj. 100 000 PLN. Ponadto, należy mieć na uwadze, że maksymalna wartość projektu nie może przekroczyć 25 000 000 PLN.
W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie spełni, zadeklarowanego we wniosku o dofinansowanie, warunku niezbędnego do uzyskania premii będzie zobowiązany do zwrotu przedmiotowej premii wraz z odsetkami.