Dostępne 21 pytań w: Działanie 11.2 Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w obszarze zdrowia (REACT-EU) ×
Szpital zobowiązany jest przedstawić Opinię o celowości inwestycji (OCI) wraz z wnioskiem o jej wydanie. OCI nie jest wymagana wyłącznie w przypadku projektów, których wartość kosztorysowa na dzień złożenia wniosku nie przekracza 2 mln PLN.
Należy mieć na uwadze, że OCI dotyczy konkretnej inwestycji (a nie Wnioskodawcy), a zatem dopuszczalne jest załączenie OCI wydanej na wniosek podmiotu innego niż Beneficjent projektu.
Katalog Beneficjentów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie w Działaniu 11.2 został określony w SZOOP. Wskazano w nim m.in. „podmiot leczniczy utworzony przez jednostki samorządu terytorialnego (a także przedsiębiorcy powstali z ich przekształceń)”. Z powyższego wynika, że jest to jedyna opcja, w której dopuszcza się udział w konkursie spółek prawa handlowego.
Ponadto należy pamiętać, że podmiot leczniczy ubiegający się o wsparcie musi posiadać umowę o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w zakresie zbieżnym z zakresem projektu.
Tak. Koszty poniesione w 2021 r. mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowalne, o ile spełniają zasady kwalifikowalności wynikające z zapisów dokumentacji konkursowej.
Ponadto należy mieć na uwadze, że realizacja projektu może rozpocząć się najwcześniej 01.02.2020 r. (termin rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków), a zakończyć nie później niż 30.06.2023 r.
Nie. Szpital nie może wykonywać badań lub zabiegów, za które będzie pobierał opłaty. Zakupiony sprzęt medyczny może być wykorzystywany wyłącznie na rzecz udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Ponadto należy mieć na uwadze, że projekt musi być realizowany wyłącznie w podmiocie leczniczym posiadającym umowę o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w zakresie zbieżnym z zakresem projektu.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, dofinansowanie może otrzymać wyłącznie projekt stanowiący działania naprawcze w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków zdrowotnych oraz zwiększające odporność systemu ochrony zdrowia i dostępność do usług w Wielkopolsce. Projekt powinien również dotyczyć świadczeń zdrowotnych w zakresie chorób wynikających bezpośrednio z pandemii COVID-19 lub związanych ze skutkami pośrednimi pandemii.
Należy zwrócić uwagę, że przeprowadzenie takich działań możliwe będzie przede wszystkim dzięki doposażeniu placówek medycznych w sprzęt medyczny, aparaturę medyczną, diagnostyczną i laboratoryjną, w mniejszym dzięki robotom budowlanym, które powinny stanowić wyłącznie uzupełnienie ww. zakupów i muszą być ściśle z nimi powiązane. Muszą to być zatem roboty budowlane, których przeprowadzenie jest niezbędne np. na potrzeby montażu czy instalacji sprzętu/aparatury. Będą to w szczególności wszelkiego rodzaju prace o charakterze modernizacyjnym czy dostosowującym pomieszczenie na potrzeby prawidłowego funkcjonowania danego sprzętu/aparatury. Prace nie mogą mieć wyłącznie charakteru odtworzeniowego (remont). W związku z tym we wniosku o dofinansowanie należy wykazać zależność między robotami budowlanymi a zakupionym sprzętem/aparaturą oraz wskazać, w jaki sposób wpłyną one na poprawienie istniejącego stanu w kontekście pandemii COVID-19. Wszystkie wydatki muszą zostać poniesione zgodnie z zasadami dotyczącymi kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków EFRR zawartymi w obowiązującym wzorze umowy o dofinansowanie projektu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na krótki (ograniczony kończącą się perspektywą) termin realizacji projektu.
Właściwa weryfikacja kwalifikowalności kosztów oraz spełnienia wszystkich wymogów konkursu odbędzie się już na etapie oceny formalnej, na podstawie złożonej dokumentacji aplikacyjnej. Jednocześnie należy dodać, że kwalifikowalność wydatków będzie weryfikowana również po wyborze wniosku do dofinansowania, a więc na etapie rozliczenia projektu i jego kontroli.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie konieczne jest złożenie pełnej dokumentacji, a więc projektu budowlanego i pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych wraz z dokumentacją OOŚ. Zwracamy jednocześnie uwagę, że roboty budowlane mogą być jedynie uzupełnieniem podstawowego przedmiotu projektu, jakim jest zakup sprzętu medycznego, aparatury medycznej, diagnostycznej i laboratoryjnej – mają być pracami adaptacyjno-dostosowawczymi do sprawnego funkcjonowania kupowanego sprzętu.
Złożenie programu funkcjonalno-użytkowego nie jest dopuszczalne, ponieważ projekt nie może być realizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Realizacja projektu, którego elementami są zarówno zakup sprzętu medycznego, jak i prace budowlane wymagające uzyskania pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych powinna się zakończyć do 30.06.2023 r.
Dla projektów dotyczących leczenia szpitalnego określono wyłącznie dolny próg kwotowy całkowitych kosztów projektu, który wynosi 50 000,00 PLN.
Tak. ze względu na charakter konkursu, który ma wspierać działania naprawcze w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych, Regulamin dopuszcza dofinansowanie projektów fizycznie ukończonych lub w pełni zrealizowanych Należy podkreślić, że wydatki nie mogą zostać poniesione przed 01.02.2020 r. oraz muszą spełniać warunki dotyczące kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków EFRR określone we wzorze umowy o dofinansowanie stanowiącej załącznik do Regulaminu.
Wyroby medyczne jednorazowego użytku, środki ochrony indywidualnej oraz środki do dezynfekcji mogą zostać zakupione wyłącznie przy zastosowaniu mechanizmu cross-financingu, do wysokości 10% całkowitej wartości projektu. W przypadku gdy wydatki te będą wyższe, 10% należy ująć w kosztach kwalifikowalnych projektu w tabeli 5.1.1, a ewentualną nadwyżkę w kosztach niekwalifikowalnych projektu.
Nie. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu Nr RPWP.11.02.00-IZ.00-30-002/22, dofinansowanie może otrzymać wyłącznie projekt stanowiący działania naprawcze w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków zdrowotnych oraz zwiększające odporność systemu ochrony zdrowia i dostępność do usług w Wielkopolsce. Projekt powinien również dotyczyć świadczeń zdrowotnych w zakresie chorób wynikających bezpośrednio z pandemii COVID-19 lub związanych ze skutkami pośrednimi pandemii. Oprócz powyższego, wydatki w projekcie nie mogą mieć tylko i wyłącznie charakteru odtworzeniowego. Wskazany wydatek nie spełnia ww. wymogów i tym samym nie wpisuje się w tego typu działania.
Pełną odpowiedzialność za przygotowanie, realizację i rozliczenie projektu ponosi Wnioskodawca. Dopuszcza się jednak sytuację, gdy część zadań przejmie realizator projektu, tj. szpital powiatowy którego rola powinna zostać jednoznacznie wskazana we wniosku o dofinansowanie.
Tak. Zgodnie z Podręcznikiem wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014‑2020 w zakresie informacji i promocji, na wszelkich materiałach informacyjnych i promocyjnych, dokumentach dotyczących realizacji projektu, podawanych do publicznej wiadomości lub wydawanych uczestnikom projektów, na plakatach lub tablicach z informacjami na temat projektu oraz na stronie internetowej Beneficjenta, powinna znaleźć się informacja słowna na temat wsparcia danego projektu ze środków REACT-EU. W związku z tym wszystkie dokumenty związane z projektem muszą zostać opatrzone dodatkowym zapisem „Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19”.
Zabezpieczeniem środków na realizację inwestycji może być uchwała budżetowa lub/i WPF (w przypadku JST), umowa kredytowa, promesa kredytowa, lokata bankowa z jasno określonym przeznaczeniem lub inne wiarygodne formy zabezpieczenia środków. W przypadku zabezpieczenia złożonego w formie uchwały budżetowej lub WPF, Wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania pozycji w budżecie, pod którą znajduje się inwestycja, na którą zostały zabezpieczone środki. Z dokumentów powinno wynikać, że dotyczą konkretnego projektu w ramach WRPO 2014+. Ponadto każdy dokument musi potwierdzać posiadanie środków finansowych na pokrycie wkładu własnego z tytułu wydatków kwalifikowalnych oraz niekwalifikowalnych.
Należy podkreślić, że dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków finansowych muszą być ważne zarówno w momencie aplikowania o wsparcie, jak i podpisywania umowy o dofinansowanie. W przypadku utraty ważności/wygaśnięcia zabezpieczenia, na etapie podpisywania umowy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do przedłożenia aktualnego dokumentu potwierdzającego posiadanie zabezpieczenia.
Beneficjent realizując projekt, co do zasady, zobowiązany jest do stosowania zasad kwalifikowalności wydatków uregulowanych we wzorze umowy o dofinansowanie, w tym dotyczących terminu rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków oraz udzielania zamówień publicznych (pkt III.E Regulaminu konkursu). Beneficjent udziela zamówień w ramach projektu zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020 (Wytyczne), w tym w szczególności zamówień publicznych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz zasadą konkurencyjności, w sposób zapewniający przejrzystość oraz zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wnioskodawca/ Beneficjent zobowiązany jest do wyboru wykonawcy zgodnie z zapisami ww. Wytycznych, w wersji obowiązującej w dniu wszczęcia postępowania, z zastrzeżeniem, że wszczęcie nie może mieć miejsca przed 01.02.2020 r.
Odpowiadając wprost na pytanie, Wytyczne umożliwiają niestosowanie zasady konkurencyjności przy udzielaniu zamówień między innymi w następujących przypadkach:
Ponoszenie przez Wnioskodawcę/Beneficjenta, w szczególności w latach 2020‑2021, wydatków związanych ze stanem epidemii (SARS-CoV-2), można zakwalifikować jako zdarzenie spełniające przesłanki wystąpienia siły wyższej (tzn. wyjątkowej sytuacji niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć). W związku z tym, wyłączenie zasady konkurencyjności w ramach zamówień niezbędnych do przeciwdziałania skutkom COVID-19, było możliwe ze względu na wymaganą natychmiastową realizację zamówienia lub wystąpienie natychmiastowej potrzeby udzielenia zamówienia (w związku z czym nie było możliwe przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia z zachowaniem terminów przewidzianych dla zasady konkurencyjności). Wnioskodawca/Beneficjent mógł tym samym odstąpić od zastosowania zasady konkurencyjności podczas udzielania zamówień niezbędnych do przeciwdziałania skutkom COVID-19.
Istotne jest, aby spełnienie przesłanek z pkt. 7 lit. d i e podrozdziału 6.5 Wytycznych uzasadnić pisemnie. Określone przesłanki, w razie wątpliwości, należy interpretować w oparciu o wykładnię i orzecznictwo wydane względem odpowiednich przepisów Ustawy PZP. Zastosowanie przez Wnioskodawcę/ Beneficjenta odstępstwa od przyjętych w Wytycznych reguł, tj. odstąpienie od zasady konkurencyjności/rozeznania rynku, powinno znajdować uzasadnienie w wystąpieniu siły wyższej, jaką stanowi pandemia koronawirusa. Naruszenie ww. zasad może skutkować zastosowaniem wobec Beneficjenta pomniejszenia wydatków zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 24 ust. 13 Ustawy wdrożeniowej.
Tak i tego typu działania są wskazane w projekcie, ponieważ w ramach kryterium merytorycznego nr 7 sprawdzane jest m.in. czy zawiera on działania ukierunkowane na rozwój opieki koordynowanej. Jeśli jednak Wnioskodawca nie świadczy takich usług, musi wykazać rozwój współpracy z innymi zakresami świadczeń np. POZ, AOS, rehabilitacją, opieką długoterminową, opieką paliatywną i hospicyjną.
Jest to kryterium dopuszczające, którego niespełnienie skutkuje negatywną oceną merytoryczną wniosku i jego odrzuceniem.
Zgodnie z kryterium merytorycznym nr 11, co do zasady, projekt nie powinien zakładać zwiększenia liczby łóżek szpitalnych. Podkreślić przy tym należy, że powyższe obostrzenie nie dotyczy łóżek szpitalnych utworzonych dla pacjentów chorych na COVID-19. W pozostałych przypadkach dopuszczalne jest zwiększenie liczby łóżek szpitalnych tylko gdy taka potrzeba wynika z map potrzeb zdrowotnych lub gdy projekt zakłada konsolidację dwóch lub więcej oddziałów szpitalnych/szpitali, przy czym liczba łóżek szpitalnych w skonsolidowanej jednostce nie może być większa niż suma łóżek w konsolidowanych oddziałach szpitalnych/szpitalach.
Tak. Dopuszcza się sytuację, gdy Wnioskodawca, jako dokument potwierdzający zabezpieczenie środków finansowych na realizację projektu, przedłoży zestawienie poniesionych wydatków. Warunkiem jest, by łączna wartość brutto wynikająca z faktur ujętych w zestawieniu nie była niższa od wkładu własnego wymaganego dla całego projektu. W zestawieniu należy ująć podstawowe dane dotyczące każdego dokumentu m.in.: jego numer, datę wystawienia, wartości (netto, VAT, brutto), przedmiot zakupu, datę zapłaty oraz podział kosztów na kwalifikowalne i niekwalifikowalne.
Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zobowiązuje podmioty lecznicze do wystąpienia do właściwego organu z wnioskiem o wydanie opinii o celowości inwestycji (OCI). W związku z tym IZ WRPO 2014+ nakłada na Wnioskodawców obowiązek złożenia OCI jako załącznika do wniosku o dofinansowanie projektu. OCI dotyczy inwestycji jako całości, a nie projektu unijnego. Jeżeli więc projekt Wnioskodawcy stanowi część większego przedsięwzięcia, które wymaga OCI, to Wnioskodawca powinien ją załączyć.
Wnioskodawca, który złoży wniosek w naborze nr RPWP.11.02.00-IZ.00-30-002/22 (wsparcie podmiotów leczniczych udzielających świadczeń w ramach leczenia szpitalnego) i którego zakres rzeczowy dotyczy zarówno szpitala, jak i POZ (istniejącej w strukturze szpitala), zobowiązany jest dostarczyć OCI dla zakresu szpitalnego, jeżeli dotyczy. OCI dla projektów POZ nie jest wymagana. Jeżeli Wnioskodawca otrzymał jedną OCI na całą inwestycję, na zakres szerszy niż przedstawiony we wniosku, to taki dokument dostarcza do IZ WRPO 2014+.
Wnioskodawca, który złoży wniosek w naborze nr RPWP.11.02.00-IZ.00-30-002/22 (wsparcie podmiotów leczniczych udzielających świadczeń w ramach leczenia szpitalnego) i którego zakres rzeczowy dotyczy zarówno szpitala, jak i AOS (istniejącej w strukturze szpitala), zobowiązany jest dostarczyć OCI na cały zakres projektu, jeżeli dotyczy. W przypadku, gdy Wnioskodawca otrzymał dwie OCI – jedną na zakres szpitalny, drugą na zakres AOS (istniejącego w strukturze szpitala), to składa OCI dla całej inwestycji.
Nie, opłata administracyjna poniesiona w związku z uzyskaniem Opinii o celowości inwestycji nie stanowi kosztu kwalifikowalnego w projekcie.
Do wartości przedmiotowego wskaźnika należy wliczyć wyłącznie koszty bezpośrednio związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, wskazane w części III.C Regulaminu konkursu, a więc poniesione m.in. na zakup sprzętu/aparatury medycznej, laboratoryjnej i diagnostycznej, prace adaptacyjne/modernizacyjne czy zakup wyrobów medycznych jednorazowego użytku i środków ochrony indywidualnej. Wydatki takie jak studium wykonalności, dokumentacja techniczna i promocja są kosztami pośrednimi i nie powinny być wliczane do wartości ww. wskaźnika.