Działanie 6.1. Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy – projekty pozakonkursowe realizowane przez PSZ
Nabór: RPWP.06.01.00-IP-03-30-001/18 ( od 2018-02-21 do 2018-03-09 )

Barwy RP występują wyłącznie w wersji pełnokolorowej. nie można stosować barw RP w wersji achromatycznej i monochromatycznej. Szczegółowe zasady znajdują się w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności zamieszczonym na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl.

Tak, wartość projektu ogółem musi uwzględniać całą kwotę w ramach 30% limitu z 2019 roku. Niespełnienie powyższego będzie skutkować cofnięciem wniosku do poprawy.

Tak, obligatoryjnie minimum 21,08% uczestników projektu musi uzyskać kwalifikacje po opuszczeniu programu. Niespełnienie powyższego będzie skutkować cofnięcie wniosku do poprawy.

Kompetencje społeczne są elementem kompetencji kluczowych mających na celu przygotowanie do konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym. Szkolenia miękkie zazwyczaj są nastawione na rozwijanie indywidualnych cech uczestników i obejmują zakres rozwoju umiejętności miękkich. Będą to zatem takie umiejętności, jak: komunikacja interpersonalna, asertywność, motywacja, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem, rozwiązywanie konfliktów w grupie czy negocjacje (np. biznesowe). Formy wsparcia dotyczące kompetencji społecznych, które są wskazane w klasyfikacji ESCO mogą wynikać wyłącznie ze zdiagnozowanych potrzeb i potencjału danego uczestnika.

Decyzją Instytucji Pośredniczącej istnieje możliwość wprowadzenia w ramach budżetu projektu jednej dodatkowej pozycji umożliwiającej wyrównanie kwot składanego wniosku do wartości wskazanej w „Zasadach naboru wniosków…”.

W ramach przedmiotowego naboru należy obligatoryjnie założyć wartość dofinansowania na rok 2019 wskazaną w „Zasadach naboru wniosków…”. nie ma możliwości założenia kwot niższych. Niespełnienie powyższego będzie skutkować cofnięciem wniosku do poprawy.

Zgodnie z zapisami „Zasad naboru wniosków…” obligatoryjne jest określenie wartości docelowych i monitorowanie przedmiotowych wskaźników. Część została wpisana do formularza wniosku i nie ma możliwości ich usunięcia, natomiast wskaźnik „Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami” należy wybrać z listy rozwijanej. Jednocześnie w przypadku nieplanowania osiągnięcia niniejszych wskaźników w ramach projektu konieczne jest założenie wartości „0”, zgodnie z informacjami zawartymi w „Zasadach naboru wniosków…”.

Wskaźnik rezultatu „Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej w programie” może być założony na poziomie równym liczbie udzielonych dotacji w ramach projektu.

Zważając na specyfikę projektów PUP na etapie pisania wniosku o dofinansowanie w punkcie 3.5.5 nie ma konieczności podawania określonej nazwy szkolenia, nazwy instytucji certyfikującej oraz podstawy prawnej certyfikowania uzyskanych kwalifikacji. Należy jednak zamieścić zapis, iż powyższe informacje będą zgłaszane we wnioskach o płatność, zgodnie z Załącznikiem nr 8 Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014‑2020.

Do podpisania wniosku oraz umowy o dofinansowanie projektu wystarczy ogólna uchwała zarządu o upoważnieniu Dyrektora urzędu na cały okres perspektywy 2014‑2020. W załączniku nr 12 wskazano jedynie minimalny zakres uchwały Zarządu Powiatu/Rady Miasta, w sprawie udzielenia Dyrektorowi PUP upoważnienia do złożenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Działania 6.1 WRPO.

W ramach przedmiotowego naboru należy obligatoryjnie założyć wartość dofinansowania na rok 2019 wskazaną w „Zasadach naboru wniosków…”. nie ma możliwości założenia kwot niższych. Niespełnienie powyższego będzie skutkować cofnięciem wniosku do poprawy.

Zgodnie z Zasadami naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014‑2020 realizowane projekty powinny zarówno cechować się szerokim wachlarzem usług aktywizacyjnych w skali całego projektu, jak i realnymi potrzebami poszczególnych uczestników, oraz równocześnie dążyć do jak najskuteczniejszej realizacji wymaganych wskaźników produktu i rezultatu – cele te nie wykluczają się wzajemnie.

Decyzją IP wskaźniki : „Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie” należy założyć na poziomie co najmniej 25%. Należy pamiętać, że wskaźnik „Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej” nie może zostać określony na poziomie niższym niż liczba osób które otrzymują bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie. Ponadto obligatoryjnie 21,08% uczestników projektu musi uzyskać kwalifikacje po opuszczeniu programu. Niespełnienie powyższego będzie skutkować cofnięciem wniosku do poprawy.

Decyzją IP wskaźniki : „Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie” należy założyć na poziomie co najmniej 25%. Należy pamiętać, że wskaźnik „Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej” nie może zostać określony na poziomie niższym niż liczba osób które otrzymują bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie. Niespełnienie powyższego będzie skutkować cofnięciem wniosku do poprawy.

Wskaźnik produktu specyficzny dla projektu: „Liczba osób, którym zapewniona zostanie możliwość realizacji indywidualnej i kompleksowej aktywizacji zawodowo-edukacyjnej” ma na celu monitorowanie kryterium dostępu dotyczącego kompleksowości wsparcia uczestników – wskaźnik ten obejmuje wszystkich uczestników, którym zapewniono możliwości indywidualizacji i kompleksowości wsparcia, również w przypadku przerwania udziału w projekcie.

W celu prawidłowego wyliczania wskaźników: „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu (C)” oraz „Liczba osób z niepełnosprawnościami pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek)” należy brać pod uwagę wszystkich uczestników projektu pracujących po opuszczeniu programu. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014‑2020 Załącznik nr 2. Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych 2014‑2020 - EFS „[…] Pracujący to osoby w wieku 15 lat i więcej, które wykonują pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie, z której czerpią zyski lub korzyści rodzinne lub osoby posiadające zatrudnienie lub własną działalność, które jednak chwilowo nie pracowały ze względu na np. chorobę, urlop, spór pracowniczy czy kształcenie się lub szkolenie […].

Zgodnie z powyższym do ww. wskaźników wlicza się osoby, które przerwały udział w projekcie a następnie podjęły pracę/podjęły pracę na postawie umowy cywilno-prawnej/otworzyły własną działalność – również w ramach projektu.

Zgodnie z podrozdziałem 3.2 punktem 3 literą h Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 „[…] kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony przynajmniej na ½ etatu […]” w związku z powyższym do efektywności zatrudnieniowej można zaliczyć wszystkie umowy o pracę zawarte przynajmniej na ½ etatu niezależnie od czasu na jaki zostały zawarte.

TAK. Umowę o pracę tymczasową można uznać za efektywną jeżeli spełnia wszystkie pozostałe warunki określone w punkcie 3 podrozdziału 3.2 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 z dnia 2 stycznia 2018 r.

Zgodnie z zapisami podrozdziału 3.2 punktu 3 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 z dnia 2 stycznia 2018 r. uczestnik projektu jest wykazywany w liczniku wskaźnika efektywności zatrudnieniowej w momencie wykazania rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Powiatowe Urzędy Pracy nie są zobowiązane do monitorowania okresu prowadzenia działalności gospodarczej przez uczestnika projektu na potrzeby efektywności zatrudnieniowej.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 z dnia 2 stycznia 2018 r. podrozdział 3.2 punkt 3 litera e uczestnik projektu jest wykazywany w liczniku wskaźnika efektywności zatrudnieniowej w momencie wykazania rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej a nie wznowienia.

Deklaracja pracodawcy zatrudnienia uczestnika projektu po zakończeniu udziału w szkoleniu jest wystarczająca. Podstawowym założeniem przedmiotowej analizy jest potwierdzenie, że uczestnik zostanie skierowany na szkolenie, które jest adekwatne do potrzeb rynku pracy i zwiększy jego szansę na aktywizację zawodową.

Szkolenia realizowane w projekcie muszą być zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami właściwego lokalnego i regionalnego rynku pracy. Powiatowe Urzędy Pracy w celu potwierdzenia czy dane szkolenie prowadzi do zdobycia kwalifikacji lub kompetencji w zawodach oczekiwanych przez pracodawców w województwie lub w powiecie/powiatach z których pochodzą uczestnicy projektu mogą opierać się zarówno na danych dotyczących powiatu jak i całego województwa.

We wniosku o dofinansowanie obowiązkowo należy umieścić wyłącznie zapis z pkt. 1 tj. „Projekt realizowany jest zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020”.

W szczegółowym budżecie należy wskazać wszystkie koszty kwalifikowalne w ramach poszczególnych zadań i pozycji.

Musi być wskazana wartość bazowa. Należy pamiętać, że wartość bazowa określona dla wskaźników rezultatu nie jest wliczana do wartości docelowej. Wartość bazowa stanowi punkt wyjścia, określa sytuację danej grupy docelowej przed rozpoczęciem realizacji projektu. Wartość bazowa wskaźnika powinna odzwierciedlać doświadczenie wnioskodawcy w zakresie dotychczas zrealizowanych projektów i osiągniętych rezultatów.

Przedmiotowy wskaźniki należy wybrać z listy rozwijanej, a w przypadku nieplanowania osiągnięcia niniejszego wskaźnika w ramach projektu konieczne jest założenie wartości „0”, zgodnie z informacjami zawartymi w „Zasadach naboru wniosków…”.

Wskaźnik rezultatu „Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej w programie” może być założony na poziomie równym liczbie udzielonych dotacji w ramach projektu.

Wskaźnik „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu” zakłada, że obligatoryjnie minimum 21,08% uczestników projektu musi uzyskać kwalifikacje po opuszczeniu programu. Tym samym minimum 21,08% uczestników musi zostać objętych szkoleniami.

Zgodnie z decyzją IP wskaźnik „Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie” musi być założony na poziomie minimum 25,00% dla całości uczestników.

Wartość wskaźników, którą IP wskazała w Zasadach naboru wniosków o dofinansowanie w ramach WRPO na lata 2014‑2020 jest wiążąca. W przypadku założenia mniejszych wartości wskaźników wniosek będzie odesłany do poprawy. Wyjątek stanowi wskaźnik „Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie” (pyt. 36).

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu pozakonkursowego PUP w ramach WRPO na lata 2014‑2020 „Wartość bazowa i wartość docelowa wskaźnika podawane są w ujęciu ogółem (O) oraz w podziale na kobiety (K) i mężczyzn (M)”. Dotyczy to wskaźników, dla których określona jest wartość w osobach.

Zgodnie z Zasadami naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014‑2020 liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu musi stanowić minimum 21,08% uczestników projektu.

Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej może być założona na poziomie równym z osobami, które otrzymają tzw. „dotację”.

Założenie mniejszej liczby uczestników przez PUP niż wskazane przez IP w Zasadach naboru wniosków o dofinansowanie w ramach WRPO na lata 2014‑2020 będzie skutkowało cofnięciem złożonego wniosku do poprawy.

Osoby bezrobotne, które brały udział w projektach WRPO z poprzednich lat mogą ponownie wziąć udział w projekcie w bieżącym roku.

Zgodnie z definicją osoby długotrwale bezrobotnej zawartą w zał. nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014‑2020 do okresu pozostawiania bez pracy wlicza się również okres przed rejestracją w urzędzie pracy, w celu ustalenia czy dana osoba spełnia warunki wymagane do uznania jej za osobę długotrwale bezrobotną.

Określając wartości docelowe wskaźników, należy obligatoryjnie zastosować się do wartości wskazanych w Zasadach naboru wniosków. Wyjątek stanowi wskaźnik Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie, którego wartość musi zostać założona na poziomie minimum 25% uczestników. Należy też pamiętać, że wskaźnik Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej nie może zostać określony na poziomie niższym niż liczba osób, które otrzymają bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie.

Zgodnie z definicją osoby długotrwale bezrobotnej zawartą w zał. nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014‑2020 wskaźnik mierzy liczbę osób, które po otrzymaniu środków z EFS na założenie własnej firmy podjęły działalność gospodarczą (na podstawie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej widniejącej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub KRS) oraz pracowników zatrudnionych przez te osoby na podstawie umowy o pracę (w rozumieniu Kodeksu pracy). Należy wykazać wszystkich pracowników zatrudnionych przez uczestników projektu w okresie do 12 miesięcy od dnia uzyskania przez uczestnika wsparcia finansowego z EFS. Wskaźnik mierzony jest na poziomie projektu, na podstawie danych przekazanych przez uczestnika projektu. W związku z powyższym osoby odbywające staż zawodowy nie mogą zostać wykazane w ramach wskaźnika, gdyż nie są osobami zatrudnionymi na umowę o pracę w rozumieniu Kodeksu pracy.

Do podpisania wniosku oraz umowy o dofinansowanie projektu wystarczy ogólna uchwała zarządu o upoważnieniu Dyrektora urzędu na cały okres perspektywy 2014‑2020. W załączniku nr 12 wskazano jedynie minimalny zakres uchwały Zarządu Powiatu/Rady Miasta, w sprawie udzielenia Dyrektorowi PUP upoważnienia do złożenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Działania 6.1 WRPO.

Określając wartości docelowe wskaźników należy obligatoryjnie zastosować się do wartości wskazanych w Zasadach naboru wniosków. Wyjątek stanowi wskaźnik Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie, którego wartość musi zostać założona na poziomie minimum 25% uczestników. Należy też pamiętać, że wskaźnik Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej nie może zostać określony na poziomie niższym niż liczba osób, które otrzymają bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie.

IP nie zakłada możliwości obniżania minimalnych poziomów efektywności zatrudnieniowej ze względu na stopę bezrobocia w poszczególnych regionach. Należy założyć wskaźniki zgodnie z Zasadami naboru projektów pozakonkursowych dla Działania 6.1. Minimalne poziomy efektywności zatrudnieniowej określa Ministerstwo Rozwoju.

Zgodnie z decyzją IP, wskaźnik dotyczący liczby osób otrzymujących bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej należy określić na poziomie przynajmniej 25% osób objętych wsparciem w projekcie. Założenie mniejszej liczby osób, które otrzymają w projekcie środki na założenie działalności gospodarczej, będzie skutkowało odesłaniem wniosku o dofinansowanie do poprawy.

Określając wartości docelowe wskaźników, należy obligatoryjnie zastosować się do wartości wskazanych w Zasadach naboru wniosków. Wyjątek stanowi wskaźnik Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie, którego wartość musi zostać założona na poziomie minimum 25% uczestników. Należy też pamiętać, że wskaźnik Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej nie może zostać określony na poziomie niższym niż liczba osób, które otrzymają bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie.

Zgodnie z podrozdziałem 3.2. ww. wytycznych, kryterium efektywności zatrudnieniowej należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony przynajmniej na ½ etatu w przypadku stosunku pracy regulowanego w szczególności ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Wytyczne nie określają długości zatrudnienia. Jednocześnie w punkcie 3 lit. g sformułowano okres 3 miesięcy jako 90 dni kalendarzowych za wyjątkiem sytuacji gdy pomiar jest dokonywany w okresie luty-kwiecień w roku nieprzestępnym. Wówczas za 3 miesiące kalendarzowe należy rozumieć okres co najmniej 89 dni kalendarzowych. Powyższe odnosi się do obowiązku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w okresie do trzech miesięcy od momentu zakończenia udziału w projekcie przez uczestnika (punkt 3, lit. e), a także do zobowiązania uczestnika projektu na dostarczenie dokumentów potwierdzających podjęcie pracy (punkt 3, lit. m).

Musi być wskazana wartość bazowa. Należy pamiętać, że wartość bazowa określona dla wskaźników rezultatu nie jest wliczona do wartości docelowej. Wartość bazowa stanowi punkt wyjścia, określa sytuację danej grupy docelowej przed rozpoczęciem realizacji projektu. Wartość bazowa wskaźnika powinna odzwierciedlać doświadczenie Wnioskodawcy w zakresie dotychczas zrealizowanych projektów i osiągniętych rezultatów.

Ze względu na płeć należy podzielić wszystkie wskaźniki, dla których jednostką miary jest „osoba”. W przypadku wskaźników dotyczących efektywności zatrudnieniowej należy wpisać wartości w kolumnie „Ogółem”, wyjątek stanowi wskaźnik dotyczący efektywności zatrudnieniowej kobiet, dla których należy określić wskaźnik w podziale na płeć.

Okres realizacji projektu musi trwać do 30.06.2019 r. Wnioski o dofinansowanie, w których założony zostanie krótszy okres realizacji projektu będą odsyłane do poprawy w trakcie oceny merytorycznej.

Określając wartości docelowe wskaźników należy obligatoryjnie zastosować się do wartości wskazanych w Zasadach naboru wniosków. Wyjątek stanowi wskaźnik Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie, którego wartość musi zostać założona na poziomie minimum 25% uczestników. Należy też pamiętać, że wskaźnik Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej nie może zostać określony na poziomie niższym niż liczba osób, które otrzymają bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie.

Wskaźnik dotyczący liczby utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej powinien zostać określony na poziomie nie mniejszym niż poziom udzielonych dotacji (decyzją IP jest to przynajmniej 25%). W liczbę utworzonych miejsc pracy wliczają się zarówno osoby, które otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej i zarejestrowały tę działalność oraz osoby przez nie zatrudnione.

Zgodnie z decyzją IP wskaźnik „Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie” musi być założony na poziomie minimum 25,00% dla całości uczestników.

Wskaźnik rezultatu „Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej w programie” może być założony na poziomie równym liczbie udzielonych dotacji w ramach projektu.

Co do zasady należy wykazywać poszczególne podkategorie kosztów odnoszące się do odrębnych wydatków w osobnych wierszach. W przypadku wskazania jednej zbiorczej podkategorii kosztów należy w części 5.1.2 wniosku szczegółowo rozpisać koszty wchodzące w skład danej podkategorii.

Nabór: RPWP.06.01.00-IZ-00-30-001/16 ( od 2016-02-05 do 2016-02-26 )

Należy podkreślić, że Powiatowe Urzędy Pracy będą miały możliwość wykorzystania całości środków z limitu Funduszu Pracy przeznaczonego na rok 2016.
W przypadku gdy projekt zakontraktowany w 2015 roku, realizowany na przełomie 2015/2016 zostanie zrealizowany w kwocie mniejszej niż pierwotnie zakładał, wówczas:

  • Oszczędności z 2015 r. pozostające na wyodrębnionych rachunkach bankowych samorządów powiatów, pozostają na tych rachunkach z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków dla bezrobotnych i innych obligatoryjnych świadczeń,
  • Oszczędności z 2016 r. dotyczące projektu zakontraktowanego w 2015 r. po jego ostatecznym rozliczeniu będą powiększały wartość wydatków w projekcie zakontraktowanym w roku bieżącym (zostanie sporządzony Aneks do umowy o dofinansowanie).

Osoba bezrobotna która była uczestnikiem projektu w 2015 r., przy założeniu że otrzymała przynajmniej trzy elementy indywidualnej i kompleksowej pomocy, a mimo tego nie została zaktywizowana, może ponownie przystąpić do uczestnictwa w projekcie w kolejnym roku. Należy jednak zaznaczyć, że Powiatowy Urząd Pracy korzystając z wszystkich dostępnych narzędzi, a przede wszystkim z wieloletniego doświadczenia doradców zawodowych, powinien tak opracowywać każdy Indywidualny Plan Działania, aby zminimalizować ryzyko niezaktywizowania danego uczestnika. Dodatkowo informuję, iż w przypadku uczestnictwa w projekcie PO WER, a następnie w projekcie WRPO 2014+, należy pamiętać o kryterium wiekowym, które różnicuje grupę docelową w ramach PO WER i WRPO 2014+.

Osoby będące uczestnikami projektów w ramach poprzednich programów operacyjnych (PO KL lub SPO RZL) mogą uczestniczyć w projektach realizowanych w ramach PO WER/ WRPO 2014+ jeżeli nadal stanowią odpowiednią grupę docelową.

Za moment rozpoczęcia udziału w projekcie, uznaje się skierowanie na pierwszą formę wsparcia w ramach projektu (np. staż, szkolenie) wydaną przez urząd pracy lub skierowanie na badania lekarskie niezbędne do odbycia stażu, czy niekiedy również szkolenia. W przypadku uczestnika projektu, który otrzymał wsparcie w ramach form bezkosztowych, momentem rozpoczęcia udziału w projekcie może być np. rozmowa z doradcą zawodowym, o ile dotyczy okresu realizacji projektu.

Należy mieć na uwadze, iż co do zasady uczestnikiem projektu jest osoba, na którą poniesiono lub zaplanowano poniesienie wydatków w ramach projektu. Jednocześnie osoby, które po otrzymaniu dwóch bezkosztowych form pomocy (np. pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego) podejmą zatrudnienie należy wykazać jako uczestników tego projektu, pomimo, iż nie otrzymały żadnej formy wsparcia podlegającej rozliczeniu w projekcie. 

Indywidualny Plan Działania jest sporządzany w ramach bezkosztowych form wsparcia tj.: pośrednictwa pracy i/lub poradnictwa zawodowego. W związku z powyższym podczas konstruowania wniosku o dofinansowanie nie jest wskazane, aby IPD był traktowany jako oddzielne zadanie merytoryczne. Należy jednak pamiętać, aby wymienionej wyżej bezkosztowe formy wsparcia były wykazane we wniosku jako oddzielne zadania.

Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres (tj. okres zatrudnienia musi być ciągły, bez przerw – wyjątek stanowią dni świąteczne, które nie są traktowane jako przerwy w zatrudnieniu) co najmniej trzech miesięcy (tj. co najmniej 90 dni kalendarzowych), przynajmniej na ½ etatu, w okresie do 3 miesięcy od zakończenia udziału w projekcie, dostarczając dokumenty potwierdzające zatrudnienie na ww. warunkach. Monitorowanie zatrudnienia na min. 3 miesiące dotyczy wyłącznie podjęcia działalności gospodarczej. W pozostałych przypadkach proces trwania zatrudnienia po dostarczeniu wymaganych dokumentów nie jest weryfikowany.

Beneficjent jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu przez okres dwóch lat od dnia 31 grudnia roku następującego po złożeniu do Komisji Europejskiej zestawienia wydatków, w którym ujęto ostateczne wydatki dotyczące zakończonego Projektu. Instytucja Pośrednicząca informuje Beneficjenta o dacie rozpoczęcia okresu, o którym mowa w zdaniu pierwszym. Okres, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zostaje przerwany w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego lub sądowego dotyczącego wydatków rozliczonych w Projekcie albo na należycie uzasadniony wniosek Komisji Europejskiej, o czym Beneficjent jest informowany pisemnie. Dokumenty dotyczące pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom Beneficjent zobowiązuje się przechowywać przez 10 lat, licząc od dnia jej przyznania, o ile Projekt zawiera elementy dotyczące pomocy publicznej.

Pomimo iż w Ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie nie wskazano wprost wymagań, by efektem szkolenia było uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem) w rozumieniu wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, Powiatowe Urzędy Pracy zobowiązane są do zapewnienia jak najwyższej jakości oferowanych szkoleń. Uzyskanie kwalifikacji lub kompetencji powinno być każdorazowo weryfikowane poprzez przeprowadzenie odpowiedniego ich sprawdzenia.

Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej może wynosić „0’”, jednakże wszystkim wskaźnikom uwzględnionym w umowie o dofinansowanie należy przypisać wartości bazowe (nie dotyczy wskaźników produktu) i docelowe. Wartość bazowa stanowi punkt wyjścia, określa sytuację danej grupy docelowej przed rozpoczęciem realizacji projektu oraz może służyć do oceny doświadczenia beneficjenta w realizacji podobnych przedsięwzięć.

Określone przez IZ w rozdziale V Ogłoszenia o naborze wniosków o dofinansowanie wskaźniki są obligatoryjne. Istnieje jednak możliwość monitorowania dodatkowych wskaźników, przy czym zaleca się korzystanie ze wskaźników umieszczonych w liście rozwijanej we wniosku w ramach WRPO. 

W ramach WRPO w przypadku wskaźników obligatoryjnych w polu „Źródło danych” należy wskazać „nie dotyczy”. Jeżeli w projekcie założono również inne, dodatkowe wskaźniki pomiaru, to do nich należy podać odpowiednie źródła danych.

Nie ma obowiązku wykazywania szczegółowego rozbicia kosztów. Przykładowo, w przypadku zadania „staże” należy wskazać liczbę osób oraz uśredniony koszt na osobę i dokonać odpowiedniego przeliczenia. Analogicznie można podejść do wszystkich zadań w projekcie dotyczących wsparcia dla osób.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie w ramach WRPO nie ma wymogu przysyłania jakichkolwiek załączników, w tym również wskazanego upoważnienia.

Jeżeli w pkt. 2.5 wniosku o dofinansowanie (WRPO) zostanie podany zarówno dyrektor jak i zastępca dyrektora, to obie osoby muszą podpisać wniosek. Natomiast w przypadku PO WER, jeżeli w pkt. 2.7 wniosku wpisano dwie osoby połączone spójnikiem „i”, wymagane będą oba podpisy, a w przypadku zastosowania słowa „lub” – zamiennie. Należy pamiętać, iż do wykonywania czynności w ramach realizacji ww. projektów, dana osoba potrzebuje stosownego upoważnienia. Jednocześnie przy podpisie wnioskodawcy należy każdorazowo zamieścić pieczęć Urzędu.

Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie konkretnego projektu i obowiązuje w okresie jego realizacji, a więc do każdej umowy dołączane będzie nowe.

WUP rekomenduje przyjęcie okresu realizacji od 01.01.2016 r. do 30.06.2017 r.

Nie przewidziano takiego wzoru. Pełnomocnictwa powinny natomiast być przygotowane zgodnie z zasadą reprezentacji łącznej, do wykonywania określonych czynności np. złożenia wniosku o dofinansowanie, podpisania umowy.

Obowiązek publikacji zapytań w ramach WRPO powstaje w momencie wszczęcia przez beneficjenta postępowania od 1 stycznia 2016 r., jednakże dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu.

Kwota środków Funduszu Pracy (FP) możliwa do wykorzystania w ramach nowych projektów pozakonkursowych PUP realizowanych w 2016 r. powinna być ustalona w oparciu o limit FP na rok 2016 i pomniejszona o kwotę środków FP z limitu na 2016 rok zakontraktowanych w projektach PUP z 2015 r. Wartość nowych projektów pozakonkursowych PUP, w przypadku jego realizacji w 2017 r., może być powiększona o środki z limitu FP z 2017 r., zgodnie z poniższym schematem: