Dostępne 23 pytania w: Działanie 6.1. Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy – projekty pozakonkursowe realizowane przez PSZ ×
Należy podkreślić, że Powiatowe Urzędy Pracy będą miały możliwość wykorzystania całości środków z limitu Funduszu Pracy przeznaczonego na rok 2016.
W przypadku gdy projekt zakontraktowany w 2015 roku, realizowany na przełomie 2015/2016 zostanie zrealizowany w kwocie mniejszej niż pierwotnie zakładał, wówczas:
Osoba bezrobotna która była uczestnikiem projektu w 2015 r., przy założeniu że otrzymała przynajmniej trzy elementy indywidualnej i kompleksowej pomocy, a mimo tego nie została zaktywizowana, może ponownie przystąpić do uczestnictwa w projekcie w kolejnym roku. Należy jednak zaznaczyć, że Powiatowy Urząd Pracy korzystając z wszystkich dostępnych narzędzi, a przede wszystkim z wieloletniego doświadczenia doradców zawodowych, powinien tak opracowywać każdy Indywidualny Plan Działania, aby zminimalizować ryzyko niezaktywizowania danego uczestnika. Dodatkowo informuję, iż w przypadku uczestnictwa w projekcie PO WER, a następnie w projekcie WRPO 2014+, należy pamiętać o kryterium wiekowym, które różnicuje grupę docelową w ramach PO WER i WRPO 2014+.
Osoby będące uczestnikami projektów w ramach poprzednich programów operacyjnych (PO KL lub SPO RZL) mogą uczestniczyć w projektach realizowanych w ramach PO WER/ WRPO 2014+ jeżeli nadal stanowią odpowiednią grupę docelową.
Za moment rozpoczęcia udziału w projekcie, uznaje się skierowanie na pierwszą formę wsparcia w ramach projektu (np. staż, szkolenie) wydaną przez urząd pracy lub skierowanie na badania lekarskie niezbędne do odbycia stażu, czy niekiedy również szkolenia. W przypadku uczestnika projektu, który otrzymał wsparcie w ramach form bezkosztowych, momentem rozpoczęcia udziału w projekcie może być np. rozmowa z doradcą zawodowym, o ile dotyczy okresu realizacji projektu.
Należy mieć na uwadze, iż co do zasady uczestnikiem projektu jest osoba, na którą poniesiono lub zaplanowano poniesienie wydatków w ramach projektu. Jednocześnie osoby, które po otrzymaniu dwóch bezkosztowych form pomocy (np. pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego) podejmą zatrudnienie należy wykazać jako uczestników tego projektu, pomimo, iż nie otrzymały żadnej formy wsparcia podlegającej rozliczeniu w projekcie.
Indywidualny Plan Działania jest sporządzany w ramach bezkosztowych form wsparcia tj.: pośrednictwa pracy i/lub poradnictwa zawodowego. W związku z powyższym podczas konstruowania wniosku o dofinansowanie nie jest wskazane, aby IPD był traktowany jako oddzielne zadanie merytoryczne. Należy jednak pamiętać, aby wymienionej wyżej bezkosztowe formy wsparcia były wykazane we wniosku jako oddzielne zadania.
Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres (tj. okres zatrudnienia musi być ciągły, bez przerw – wyjątek stanowią dni świąteczne, które nie są traktowane jako przerwy w zatrudnieniu) co najmniej trzech miesięcy (tj. co najmniej 90 dni kalendarzowych), przynajmniej na ½ etatu, w okresie do 3 miesięcy od zakończenia udziału w projekcie, dostarczając dokumenty potwierdzające zatrudnienie na ww. warunkach. Monitorowanie zatrudnienia na min. 3 miesiące dotyczy wyłącznie podjęcia działalności gospodarczej. W pozostałych przypadkach proces trwania zatrudnienia po dostarczeniu wymaganych dokumentów nie jest weryfikowany.
Beneficjent jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu przez okres dwóch lat od dnia 31 grudnia roku następującego po złożeniu do Komisji Europejskiej zestawienia wydatków, w którym ujęto ostateczne wydatki dotyczące zakończonego Projektu. Instytucja Pośrednicząca informuje Beneficjenta o dacie rozpoczęcia okresu, o którym mowa w zdaniu pierwszym. Okres, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zostaje przerwany w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego lub sądowego dotyczącego wydatków rozliczonych w Projekcie albo na należycie uzasadniony wniosek Komisji Europejskiej, o czym Beneficjent jest informowany pisemnie. Dokumenty dotyczące pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom Beneficjent zobowiązuje się przechowywać przez 10 lat, licząc od dnia jej przyznania, o ile Projekt zawiera elementy dotyczące pomocy publicznej.
Pomimo iż w Ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie nie wskazano wprost wymagań, by efektem szkolenia było uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem) w rozumieniu wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, Powiatowe Urzędy Pracy zobowiązane są do zapewnienia jak najwyższej jakości oferowanych szkoleń. Uzyskanie kwalifikacji lub kompetencji powinno być każdorazowo weryfikowane poprzez przeprowadzenie odpowiedniego ich sprawdzenia.
Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej może wynosić „0’”, jednakże wszystkim wskaźnikom uwzględnionym w umowie o dofinansowanie należy przypisać wartości bazowe (nie dotyczy wskaźników produktu) i docelowe. Wartość bazowa stanowi punkt wyjścia, określa sytuację danej grupy docelowej przed rozpoczęciem realizacji projektu oraz może służyć do oceny doświadczenia beneficjenta w realizacji podobnych przedsięwzięć.
Określone przez IZ w rozdziale V Ogłoszenia o naborze wniosków o dofinansowanie wskaźniki są obligatoryjne. Istnieje jednak możliwość monitorowania dodatkowych wskaźników, przy czym zaleca się korzystanie ze wskaźników umieszczonych w liście rozwijanej we wniosku w ramach WRPO.
W ramach WRPO w przypadku wskaźników obligatoryjnych w polu „Źródło danych” należy wskazać „nie dotyczy”. Jeżeli w projekcie założono również inne, dodatkowe wskaźniki pomiaru, to do nich należy podać odpowiednie źródła danych.
W związku z tym, że głównym celem form wsparcia w ramach WRPO w postaci prac interwencyjnych jest podjęcie zatrudnienia przez osoby pozostające bez pracy, uczestnikami projektu są wyłącznie te osoby. W związku z tym, w projekcie nie należy wykazywać przedsiębiorstw, które skorzystały ze wsparcia na tworzenie nowych miejsc pracy.
Pomimo tego, iż nie wykazujemy przedsiębiorstw, które skorzystały ze wsparcia na tworzenie nowych miejsc pracy, w budżecie projektu należy podać właściwą pomoc de minimis.
Nie ma obowiązku wykazywania szczegółowego rozbicia kosztów. Przykładowo, w przypadku zadania „staże” należy wskazać liczbę osób oraz uśredniony koszt na osobę i dokonać odpowiedniego przeliczenia. Analogicznie można podejść do wszystkich zadań w projekcie dotyczących wsparcia dla osób.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie w ramach WRPO nie ma wymogu przysyłania jakichkolwiek załączników, w tym również wskazanego upoważnienia.
Jeżeli w pkt. 2.5 wniosku o dofinansowanie (WRPO) zostanie podany zarówno dyrektor jak i zastępca dyrektora, to obie osoby muszą podpisać wniosek. Natomiast w przypadku PO WER, jeżeli w pkt. 2.7 wniosku wpisano dwie osoby połączone spójnikiem „i”, wymagane będą oba podpisy, a w przypadku zastosowania słowa „lub” – zamiennie. Należy pamiętać, iż do wykonywania czynności w ramach realizacji ww. projektów, dana osoba potrzebuje stosownego upoważnienia. Jednocześnie przy podpisie wnioskodawcy należy każdorazowo zamieścić pieczęć Urzędu.
Jeżeli treść upoważnienia odnosi się do projektów w liczbie mnogiej na lata 2014-2020, to jest ono wystarczające
Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie konkretnego projektu i obowiązuje w okresie jego realizacji, a więc do każdej umowy dołączane będzie nowe.
WUP rekomenduje przyjęcie okresu realizacji od 01.01.2016 r. do 30.06.2017 r.
Nie przewidziano takiego wzoru. Pełnomocnictwa powinny natomiast być przygotowane zgodnie z zasadą reprezentacji łącznej, do wykonywania określonych czynności np. złożenia wniosku o dofinansowanie, podpisania umowy.
Obowiązek publikacji zapytań w ramach WRPO powstaje w momencie wszczęcia przez beneficjenta postępowania od 1 stycznia 2016 r., jednakże dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu.
Kwota środków Funduszu Pracy (FP) możliwa do wykorzystania w ramach nowych projektów pozakonkursowych PUP realizowanych w 2016 r. powinna być ustalona w oparciu o limit FP na rok 2016 i pomniejszona o kwotę środków FP z limitu na 2016 rok zakontraktowanych w projektach PUP z 2015 r. Wartość nowych projektów pozakonkursowych PUP, w przypadku jego realizacji w 2017 r., może być powiększona o środki z limitu FP z 2017 r., zgodnie z poniższym schematem: