Działanie 6.2 Aktywizacja zawodowa
Nabór: RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 ( od 2015-11-02 do 2015-11-13 )

Sposób mierzenia wskaźnika efektywności zatrudnieniowej został określony w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.

Zgodnie z w/w Wytycznymi jeżeli jeden uczestnik projektu kwalifikuje się do kilku grup (np. osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niepełnosprawnościami), wówczas jest on wykazywany we wszystkich kategoriach, do których należy. Minimalne poziomy efektywności zatrudnieniowej nie determinują obowiązkowego uczestnictwa wszystkich grup w ramach projektu. W związku z powyższym w przedmiotowym konkursie w przypadku uczestników niekwalifikujących się do żadnej z poniżej wymienionych grup docelowych ogólny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej wynosi co najmniej 43%.

Natomiast – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla osób z niepełnosprawnościami wynosi co najmniej 17% co oznacza, iż procent ten należy wyliczyć od liczby osób niepełnosprawnych, którzy zakończą udział w projekcie;

- dla osób długotrwale bezrobotnych – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej wynosi co najmniej 35% co oznacza, iż procent ten należy wyliczyć od osób długotrwale bezrobotnych, które zakończyły udział w projekcie;

-  dla osób o niskich kwalifikacjach – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej wynosi co najmniej 36% co oznacza, iż procent ten należy wyliczyć od liczby osób o niskich kwalifikacjach, które zakończyły udział w projekcie.

Zgodnie z Regulaminem konkursu RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 oraz Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO na lata 2014-2020, podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie projektu mogą być wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. W związku z powyższym Zrzeszenie Pracodawców może być podmiotem biorącym udział w w/w konkursie o ile działa zgodnie z Ustawą o organizacjach pracodawców z dnia 23.05.1991 r. (Dz.U. z 1991r. Nr 55 poz.235 z późniejszymi zmianami). Związek pracodawców występujący o dofinansowanie projektu w ramach konkursu powinien m.in. być zarejestrowany, a więc posiadać osobowość prawną, posiadać statut wskazujący sposób reprezentowania związku oraz osoby uprawnione do zaciągania w jego imieniu zobowiązań finansowych.

Dane dotyczące branż przyszłościowych/rozwojowych/strategicznych prowadzonych przez Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy można pozyskać z bezpłatnej publikacji (listopad 2014 r.) Szanse i determinanty wielkopolskiego rynku pracy w Rozdziale: Raport podsumowujący badanie własne realizowane w ramach WORPII na podstawie ankiety kwartalnej, w Podrozdziale: Kluczowe branże oraz strony internetowej http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl zakładka Mój powiat w części: Branże o największym znaczeniu na rynku pracy.

Usługi szkoleniowe w ramach Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa mogą być przeprowadzane wyłącznie przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. Realizowane w ramach projektu szkolenia powinny być organizowane i przeprowadzane na bazie aktualnie obowiązujących aktów prawnych, m.in.:

  • Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 nr 256 poz. 2572, z późn. zm.);
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012, poz. 184, z późn. zm.);
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tekst jednolity Dz. U. z 2014 poz. 622,);
  • Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2014 r., poz. 1145, z późn. zm.).

Ponadto w przypadku wskazania we wniosku o dofinansowanie realizacji przynajmniej części szkolenia w formie e-learningowej należy uzasadnić potrzebę przeprowadzenia szkolenia w powyższej formie (np. specyfika grupy docelowej, doświadczenie oraz potencjał techniczny projektodawcy w przeprowadzeniu szkoleń w formie e-learningu, możliwość monitorowania faktycznego skorzystania z takiej usługi). Zaznacza się, iż przewidziane we wniosku o dofinansowanie wydatki podlegają ocenie zgodnie z kryterium merytorycznym o charakterze horyzontalnym tj. racjonalność i efektywność wydatków. Jednocześnie zwracam uwagę, iż celem projektów realizowanych w ramach Priorytetu inwestycyjnego 8i jest skuteczna aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych. Co do zasady e-learning jest nieefektywną formą wsparcia.

W Działaniu 6.2 Aktywizacja zawodowa wnioskodawca, w celu spełnienia kryterium dostępu dotyczącego efektów szkolenia powinien w punkcie 3.6 wniosku o dofinansowanie jasno wskazać, że każde szkolenie zawodowe zakończy się egzaminem i uzyskaniem przez uczestnika odpowiedniego certyfikatu/dyplomu. Przez instytucję certyfikującą należy rozumieć instytucję uprawnioną do nadawania kwalifikacji i wydawania formalnego dokumentu (certyfikatu). Zgodnie z warunkami realizacji wsparcia określonymi w załączniku 8.20 do Regulaminu konkursu instytucjami certyfikującymi mogą być np.: uczelnie, okręgowe komisje egzaminacyjne, instytucje szkoleniowe, stowarzyszenia zawodowe, organy administracji publicznej. Instytucje certyfikujące mogą samodzielnie przeprowadzać walidację (w takiej sytuacji procesy walidacji i certyfikacji muszą być odpowiednio rozdzielone) bądź przekazywać ją do instytucji walidujących, np. centrów egzaminacyjnych, instytucji szkoleniowych, szkół. Projektodawca posiadający uprawnienia do egzaminowania w zakresie zgodnym z realizowanymi szkoleniami  może zostać uznany za właściwy organ do potwierdzenia kwalifikacji, o ile spełnia warunki określone w ww. załączniku. Certyfikaty i inne dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji powinny być rozpoznawalne i uznawane w danym środowisku, sektorze lub branży.

Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu w ramach projektów można realizować typy projektów wymienione w punkcie 1.1. W związku z tym nie ma wymogu realizacji w projekcie wszystkich form wsparcia. Należy jednak mieć na uwadze, iż udzielenie wsparcia musi być każdorazowo poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika projektu (w tym m.in. poprzez diagnozowanie potrzeb szkoleniowych, możliwości doskonalenia zawodowego) oraz opracowaniem lub aktualizacją Indywidualnego Planu Działania i odpowiadać na zdiagnozowane potrzeby uczestników. W związku z powyższym, w ramach projektu należy założyć możliwie bogaty wachlarz działań tak, by możliwe było dostosowanie działań do potrzeb uczestników i ich efektywna aktywizacja. Przeprowadzenie analizy potrzeb zakładanej grupy docelowej przed rozpoczęciem projektu, pozwoli zawęzić działania realizowane w ramach projektu do potrzeb tej grupy.

W przypadku projektów, w których wartość wkładu publicznego nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100 000 Euro stosowanie uproszczonej metody rozliczania wydatków tj. kwot ryczałtowych jest obligatoryjne. W przedmiotowym zakresie wkład publiczny niezbędny do wyliczenia ww. kwoty należy rozumieć jako wszystkie środki publiczne w projekcie, a więc sumę dofinansowania (środki EFS + dotacja celowa z budżetu państwa) wraz z wkładem własnym beneficjenta pochodzącym ze środków publicznych np. jst.

Zgodnie z dokumentem Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 10 kwietnia 2015 roku, możliwość zakupu sprzętu komputerowego, niezbędnego do realizacji projektu w ramach Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa WRPO na lata 2014-2020 nie została wykluczona. Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z ww. dokumentem koszty bezpośrednie w ramach projektu powinny zostać oszacowane należycie z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności, w szczególności z uwzględnieniem w budżecie projektu stawek rynkowych. Ponadto, w przypadku Wnioskodawców, którzy realizowali podobne projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w przeszłości, weryfikowana będzie zasadność i racjonalność wydatków w kontekście wszystkich projektów realizowanych przez danego Beneficjenta, gdzie stroną umowy jest ta sama instytucja. Dodatkowo w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiada niezbędny potencjał do realizacji projektu (sale wykładowe, sprzęt, oprogramowanie) zakup dodatkowego sprzętu czy wynajem sali budzi wątpliwości, co do jego zasadności.

Ostatecznie zakup środków trwałych w projekcie oraz wysokość kosztów zostaną zweryfikowane jednostkowo na etapie oceny projektu, zgodnie z załącznikiem nr 8.10 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług do Regulaminu konkursu zamkniętego nr RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 oraz uzasadnieniem zakupu, przedstawionym we wniosku o dofinansowanie.

Wniosek o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy składany jest przed zatrudnieniem osoby bezrobotnej na dane stanowisko. Dlatego tez nie można otrzymać zwrotu kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, na którym zatrudniona jest już inna osoba. Wsparcie w postaci wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy ma na celu utworzenie stanowiska pracy, które zostanie utworzone w wyniku przyznanej refundacji. 

Zgodnie z Regulaminem konkursu Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa grupę docelową w projekcie stanowią osoby bezrobotne, poszukujące pracy oraz bierne zawodowo. Projekty realizowane w ramach w/w działania dotyczą wsparcia dla osób bez zatrudnienia, w związku z powyższym nie ma możliwości doposażenia miejsca pracy dla pracownika już zatrudnionego. Zaznaczyć należy, iż projekty w ramach konkursu nr RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 mogą być realizowane od 30 września 2015 r. i kwalifikowalne będą koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy poniesione w okresie realizacji projektu z zachowaniem zasady, że stanowisko pracy zostało wyposażone bądź doposażone przed momentem zatrudnienia osoby kwalifikującej się do grupy docelowej.

Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy należy utrzymać przez okres co najmniej 24 miesięcy.

 

Zgodnie z kryterium dostępu dotyczącym kompleksowości wsparcia, podstawą doboru wsparcia jest identyfikacja indywidualnych potrzeb uczestnika i objęcie go wszystkimi formami pomocy, które zostaną u niego zidentyfikowane oraz określone w Indywidualnym Planie Działania. Jeżeli z IPD konkretnego uczestnika wynika więc, że należy go skierować na kurs/szkolenie inne, aniżeli określone z nazwy w Załączniku 8.10, to istnieje taka możliwość (stawka określona w załączniku to 2 700 zł/os.). Należy jednak mieć na uwadze, że wybrane kursy/szkolenia oprócz tego, że powinny wynikać z  potrzeb uczestników projektu, to  muszą być też zgodne z potrzebami lokalnego rynku pracy. Ponadto należy pamiętać, że efektem każdego szkolenia/kursu zawodowego musi być nabycie kompetencji i kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych odpowiednim dokumentem, zgodnie z Załącznikiem nr 8.20.

W ramach Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa o dofinansowanie realizacji projektu mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. W związku z powyższym osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (nie wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych) może złożyć wniosek w ramach ww. konkursu. Jednakże, wykonawcy szkoleń przeprowadzanych w ramach projektu muszą posiadać wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Działanie 6.2 Aktywizacja zawodowa w pkt. 1.12 Typ projektu należy wskazać odpowiednią wartość dostępną z listy rozwijanej. Definicje poszczególnych typów projektów stanowią załącznik nr 8.2 Regulaminu konkursu. Zgodnie z Instrukcją istnieje możliwość wybrania więcej niż jednego typu projektu.

Ponadto WUP w Poznaniu informuje, iż zgodnie z Regulaminem konkursu Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa grupę docelową stanowią osoby bezrobotne, poszukujące pracy i bierne zawodowo, defaworyzowane na rynku pracy powyżej 29 roku życia z jednej z poniższych grup:

- osoby długotrwale bezrobotne,

- kobiety,

- osoby z niepełnosprawnościami,

- osoby o niskich kwalifikacjach,

- osoby w wieku 50 lat i więcej.

Oznacza to, iż uczestnik projektu musi kwalifikować się do co najmniej jednej z powyższych grup, a grupa docelowa może pochodzić z więcej niż jednej z wymienionych grup.

Obowiązująca Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 z września 2015 r. (dotycząca naboru projektów w ramach Działania 6.2) wskazuje, iż we wniosku o dofinansowanie w punkcie 3.5.1 Krótki opis przedmiotu projektu – należy podać krótki i przejrzysty opis projektu (z wykorzystaniem danych liczbowych) oraz jasno określić zakres rzeczowy i sposób wdrażania projektu, który zawarty zostanie w SL 2014 i pozwoli uprawnionym do tego podmiotom zorientować się czego dotyczy dany projekt jedynie na podstawie danych dostępnych w SL 2014. Ponadto Instrukcja wskazuje również, iż punkt ten powinien być zgodny z informacjami zawartymi w punktach 2.3.1, 3.4, 4.1 oraz 5.1.1 wniosku.

Ad. 1 Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie pkt. 1.10 - Temat uzupełniający EFS – należy uzupełnić poprzez wskazanie odpowiedniej wartości dostępnej z listy rozwijanej; dostępne do wyboru opcje są zgodne z wartościami określonymi w dokumencie Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 dla poszczególnych Osi Priorytetowych. Jednocześnie w instrukcji zawarto informację, iż pole jest nieobowiązkowe, zatem jeżeli żadna z opcji nie pasuje do projektu wówczas pola nie należy uzupełniać.

Ad. 2 Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie pkt. 1.11 – Kody terytorialnych mechanizmów wdrażania – należy uzupełnić poprzez wskazanie odpowiedniej wartości dostępnej z listy rozwijanej. Dostępne do wyboru opcje są zgodne z wartościami określonymi w dokumencie Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 dla poszczególnych Osi Priorytetowych. W przypadku gdy żadna z opcji nie pasuje do projektu należy wybrać nie dotyczy.

Ad. 3. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie pkt. 3.2. Profil działalności, której dotyczy projekt –  należy wybrać przynajmniej jeden z profili działalności (z listy rozwijalnej należy wybrać opcję TAK, NIE). W przypadku nie wybrania żadnego z zaproponowanych profili działalności, należy uzupełnić pole Inny profilem właściwym dla projektu. Wnioskodawca może wpisać jako inny np. aktywizację zawodową.

Ad. 4.  pkt. 3.3 Miejsce realizacji projektu informuję, iż gmina Zduny w LSI jest wpisana prawidłowo w powiecie krotoszyńskim.

Ad.5 Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w pkt. 7.3 Wnioskodawca powinien wskazać tylko zamówienia publiczne – których udzielenie następuje zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych lub zasadą konkurencyjności opisaną w Wytycznych kwalifikowalności.

W przypadku jeżeli Projektodawca planuje realizację projektu na terenie całego województwa w pkt. 3.3 Miejsce realizacji projektu należy zaznaczyć opcję TAK wówczas nie ma możliwości wyboru poszczególnych powiatów i gmin. Opcja NIE umożliwia wybór najpierw powiatu a później poszczególnych gmin z danego powiatu, czynność należy powtórzyć w przypadku gdy realizacja projektu dotyczy gmin położonych w różnych powiatach. Zatem jeżeli projekt będzie realizowany na terenie kilku gmin należy je wskazać.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie str. 27-28 aby uzyskać punkty za drugie kryterium premiujące, projekt musi być skierowany wyłącznie do mieszkańców wiejskich obszarów funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych – zgodnie z Załącznikiem numer 8.21 do Regulaminu konkursu. W związku z powyższym w punkcie 3.6 należy wskazać te gminy, na których będzie realizowany projekt i muszą to być gminy wskazane w załączniku numer 8.21 Regulaminu konkursu. W przypadku wskazania w projekcie choćby jednej gminy nie znajdującej się na wykazie gmin wyżej wymienionego załącznika, kryterium premiujące nie będzie spełnione. Ponadto w pkt. 3.3 Miejsce realizacji projektu należy wskazać tożsame gminy co w punkcie 3.6. Wskazanie w pkt. 3.3 obszaru całego województwa będzie oznaczało niespełnienie kryterium premiującego. Jednocześnie należy pamiętać, iż Wnioskodawca, który zobowiąże się do spełnienia kryteriów premiujących powinien w pkt. 1.12 typ projektu wybrać typ projektu adekwatny do danego kryterium. (W pkt. 1.12 istnieje możliwość wybrania więcej niż jednego typu projektu).

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie należy wybrać odpowiedni dla danego projektu obszar realizacji - zgodny z miejscem zamieszkania większości grupy docelowej bądź obszarem, na którym zarejestrowana jest większość podmiotów objętych wsparciem. Jednocześnie zgodnie z Regulaminem konkursu pkt. 3.5 oraz Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w przypadku niespełnienia kryterium zatwierdzonego przez Komitet Monitorujący WRPO 2014+ bądź w przypadku nieosiągnięcia celu projektu wyrażonego wskaźnikami produktu lub rezultatu bezpośredniego, zostanie zastosowana reguła proporcjonalności, w konsekwencji której wszystkie bądź część wydatków może zostać uznana za niekwalifikowalne w zależności od stopnia niezrealizowania celu projektu. Należy pamiętać, iż Projektodawca, podpisując umowę o dofinansowanie zobowiązuje się do realizacji projektu w zakresie określonym i zatwierdzonym we wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie informuję, iż punkt 3.3.1 Obszar realizacji projektu nie ma wpływu na ocenę kryterium premiującego nr 2, powyższe kryterium będzie oceniane w oparciu o informacje zawarte w pkt. 3.3 Miejsce realizacji projektu  i 3.6 Szczegółowe dane dotyczące projektu.

W sytuacji gdy Wnioskodawca chce uzyskać dodatkowe punkty za spełnienie kryterium premiującego nr 2, w pkt. 3.3 Miejsce realizacji projektu na terenie całego województwa należy wybrać opcję NIE. Jednocześnie informuję, iż wymienienie gmin premiowanych pozycja po pozycji ogranicza zakres realizacji wyłącznie do gmin wynikających z załącznika nr 8.21 Regulaminu konkursu. Natomiast w przypadku wyboru opcji TAK projekt realizowany na terenie całego województwa, projekt nie spełni kryterium premiującego nr 2, ponieważ swoim obszarem wykracza poza obszar gmin wskazanych w załączniku nr 8.21 Regulaminu konkursu.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres co najmniej 3 miesięcy, przynajmniej na ½ etatu.

W związku z powyższym osoba zatrudniona na ¼ etatu nie spełni kryterium efektywności zatrudnieniowej w projekcie.

Zgodnie z Regulaminem Konkursu maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych wynosi 95%. Projektodawca jest więc zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 5% wydatków kwalifikowalnych. Procent wnoszonego wkładu własnego dotyczy całkowitej wartości wydatków kwalifikowalnych w projekcie i powinien umniejszać wartość dofinansowania danego projektu.  Wartość wkładu stanowi bowiem różnicę między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną wnioskodawcy. W związku z powyższym przedstawiona w pytaniu metodologia jest błędna. Wskazana kwota wkładu sztucznie powiększa wartość zadania merytorycznego. Dodatkowo wskazanie jako formy wkładu własnego – pracy wolontariusza na stanowisku związanym z rekrutacją osób do projektu w kosztach bezpośrednich nie jest prawidłowe, ponieważ rekrutacja stanowi koszt pośredni, a nie merytoryczny w projekcie. Beneficjent może wnieść wkład własny w kosztach pośrednich, co z kolei proporcjonalnie umniejszy wartość dofinansowania tychże kosztów w projekcie.

Ponadto przyjmując prace wolontariusza jako wkład własny Beneficjenta, zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, wartość wkładu niepieniężnego w przypadku nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariusza określa się z uwzględnieniem ilości czasu poświęconego na jej wykonanie oraz średniej wysokości wynagrodzenia (wg stawki godzinowej lub dziennej) za dany rodzaj pracy obowiązującej u danego pracodawcy lub w danym regionie (wyliczonej np. w oparciu o dane GUS), lub płacy minimalnej określonej na podstawie obowiązujących przepisów, w zależności od zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

W Regulaminie konkursu nie wskazano limitu określającego maksymalny poziom wsparcia przypadający na jednego uczestnika projektu. Jednocześnie planując budżet w projekcie, Beneficjent powinien zwrócić uwagę, czy szacowane przez niego koszty poszczególnych działań są efektywne kosztowo, racjonalne i zgodne Wymaganiami dotyczącymi standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług, które stanowią załącznik do w/w regulaminu.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w ramach Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa projekty mogą być skierowane bezpośrednio do osób bezrobotnych, poszukujących pracy i biernych zawodowo, defaworyzowanych na rynku pracy powyżej 29 roku życia z jednej z poniższych grup:

-  osoby długotrwale bezrobotne,

- kobiety,

- osoby z niepełnosprawnościami,

- osoby o niskich kwalifikacjach,

- osoby w wieku 50 lat i więcej.

Powyższy zapis oznacza, że uczestnikiem projektu w ramach przedmiotowego działania może być zarówno osoba należąca do jednej, kilku, bądź wszystkich wyżej wymienionych kategorii.

Jak wskazano w Regulaminie konkursu RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15, rozdział III Wymagania konkursowe pkt 3.4, obowiązkowe jest stosowanie uproszczonych metod rozliczania wydatków w oparciu o kwoty ryczałtowe, w projektach w których wartość wkładu publicznego (środków publicznych) na poziomie projektu nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości kwoty 100 000,00 EUR, przeliczonej na PLN z wykorzystaniem miesięcznego obrachunkowego kursu wymiany stosowanego przez KE aktualnego na dzień ogłoszenia konkursu. W przedmiotowym zakresie wkład publiczny niezbędny do wyliczenia ww. kwoty należy rozumieć jako wszystkie środki publiczne w projekcie, a więc sumę dofinansowania (środki EFS + dotacja celowa z budżetu państwa) wraz z wkładem własnym beneficjenta pochodzącym ze środków publicznych np. jst.

Wobec powyższego stosowanie uproszczonych metod rozliczania wydatków tj. kwot ryczałtowych, w projektach, w których wartość wkładu publicznego (środków publicznych) przekracza wyrażoną w PLN równowartość kwoty 100 000,00 EUR jest niedopuszczalne.

Zgodnie z Regulaminem konkursu RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 oraz Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO na lata 2014-2020 grupę docelową stanowią osoby bezrobotne, poszukujące pracy i bierne zawodowo defaworyzowane na rynku pracy powyżej 29. roku życia należące do poniższych grup:

- osoby długotrwale bezrobotne,

- kobiety,

- osoby z niepełnosprawnościami,

- osoby o niskich kwalifikacjach,

- osoby w wieku 50 lat i więcej.

W związku z powyższym osoby pracujące, nawet defaworyzowane na rynku pracy nie wpisują się w grupę docelową określoną dla przedmiotowego konkursu.

Jednocześnie przedmiotem konkursu określonym w regulaminie są projekty przyczyniające się do wzrostu kompetencji i doświadczeń zawodowych osób bezrobotnych, poszukujących pracy i biernych zawodowo. Jednocześnie zgodnie z rozdziałem VII Dodatkowe informacje pkt. 7.9, osoby poszukujące zatrudnienia by być uczestnikami projektu nie mogą być osobami pracującymi.

Wobec powyższego osoby pracujące nie kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach projektów określonych dla Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa.

Zgodnie z Regulaminem konkursu zamkniętego nr: RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 w przypadku zakwalifikowania projektu do otrzymania dofinansowania beneficjent otrzymuje dofinansowanie z dwóch źródeł: 85% ze środków EFS, 10 % z wkładu krajowego, co łącznie stanowi 95% wydatków kwalifikowalnych. Pozostałe 5% wydatków kwalifikowalnych stanowi wkład własny wniesiony przez wnioskodawcę (w przypadku projektów nieobjętych pomocą publiczną). Wkład własny stanowią środki pieniężne lub wkład niepieniężny. Szczegółowe informacje, dotyczące wkładu niepieniężnego zawarte zostały w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 10 kwietnia 2015 roku.

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, w przypadku gdy kryteria wyboru projektów stawiają wymóg profilowania wsparcia na określoną grupę docelową bądź premiują projekty skierowane do konkretnej grupy docelowej, albo gdy sam projektodawca określi we wniosku wybrane grupy docelowe do których kierowane będzie wsparcie (np. osoby z niepełnosprawnościami), efektywność zatrudnieniową należy mierzyć wyłącznie w odniesieniu do grupy docelowej określonej we wniosku o dofinansowanie. W związku z tym, jeśli projekt ma być skierowany w całości np. do osób z niepełnosprawnościami, efektywność jest mierzona wyłącznie w odniesieniu do tej grupy, a w przypadku gdy uczestnik projektu posiada jednocześnie cechy innej grupy (np. jest osobą długotrwale bezrobotną) – nie jest konieczne uzyskanie w projekcie minimalnego poziomu efektywności zatrudnieniowej dla długotrwale bezrobotnych.

W innym przypadku, tj. gdy Instytucja Zarządzająca nie wymaga profilowania na konkretną grupę docelową, oraz gdy sam wnioskodawca nie sprofiluje projektu na konkretne grupy docelowe, należy mierzyć efektywność zatrudnieniową dla wszystkich grup, które wystąpią w projekcie. Jeżeli uczestnik wpisuje się w wiele kategorii (np. posiada cechę osoby z niepełnosprawnością oraz osoby długotrwale bezrobotnej) wówczas tą samą osobę wlicza się przy pomiarze efektywności zatrudnieniowej dla wszystkich kategorii, w które się wpisuje.

Należy pamiętać, że jeżeli w projektach, w których nie wprowadzono profilowania wsparcia na konkretną grupę docelową, w wyniku rekrutacji nie uda się zrekrutować osoby należącej do danej kategorii, to wówczas po udokumentowaniu tego faktu nie mierzy się efektywności dla tej grupy docelowej i wykazuje tylko efektywność dla tych grup, które w rzeczywistości zostały objęte wsparciem w projekcie. Rozwiązanie to jednak nie ma zastosowania dla projektów, w których wsparcie było profilowane i udział konkretnej grupy był określony w kryteriach wyboru projektu lub we wniosku przez samego wnioskodawcę.

Projekty realizowane w ramach Osi Priorytetowej 6. Rynek pracy, Działanie 6.2 Aktywizacja zawodowa powinny być skierowane bezpośrednio do osób bezrobotnych, poszukujących pracy i biernych zawodowo, defaworyzowanych na rynku pracy powyżej 29 roku życia należących do jednej z poniższych grup:

- osoby długotrwale bezrobotne,

- kobiety,

- osoby z niepełnosprawnościami,

- osoby o niskich kwalifikacjach,

- osoby w wieku 50 lat i więcej.

Jednocześnie nie ma wymogu realizacji projektu wyłącznie dla jednej z podanych grup. W związku z powyższym grupa docelowa nie musi obejmować w 100% osób należących do jednej z powyższych kategorii. Istotne jest jedynie, aby każdy uczestnik należał co najmniej do jednej z wymaganych grup.

Ponadto należy pamiętać, że do projektu kwalifikować się będą wyłącznie uczestnicy, którzy w dniu rozpoczęcia udziału w projekcie ukończyli 30 rok życia. Wiek określany jest na podstawie daty urodzenia i ustalany w dniu rozpoczęcia udziału w projekcie.

Zgodnie z Regulaminem Konkursu przed udzieleniem pierwszej formy wsparcia konieczna jest analiza predyspozycji uczestników projektu poprzez stworzenie Indywidualnego Planu Działania i zaplanowanie możliwie szerokiego wachlarza form wsparcia tak, by każdy z uczestników został objęty kompleksowym wsparciem, uwzględniającym pełną ofertę wsparcia obejmującą wszystkie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u danego uczestnika, jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu określonych w Indywidualnym Planem Działania (IPD), zgodnie z kryterium dostępu.

Instytucja Organizująca Konkurs nie widzi przeciwwskazań do kierowania uczestników projektu na staż w firmie Projektodawcy. Należy pamiętać, aby staż został przeprowadzony zgodnie z wytycznymi wskazanymi w Załączniku nr 8.20 Regulaminu konkursu oraz aby w jak największym stopniu przyczynił się do podniesienia umiejętności i zwiększenia szansy danej osoby na podjęcie zatrudnienia. Ponadto udzielenie danego wsparcia musi być każdorazowo poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika  oraz  opracowaniem lub aktualizacją Indywidualnego Planu Działania i odpowiadać na zdiagnozowane potrzeby.

Wolontariat w ramach projektu powinien być realizowany zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, ponadto zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 w przypadku nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy, powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • wolontariusz musi być świadomy charakteru swojego udziału w realizacji projektu (tzn. świadomy nieodpłatnego udziału),
  • należy zdefiniować rodzaj wykonywanej przez wolontariusza nieodpłatnej pracy (określić jego stanowisko w projekcie); zadania wykonywane i wykazywane przez wolontariusza muszą być zgodne z tytułem jego nieodpłatnej pracy (stanowiska),
  • w ramach wolontariatu nie może być wykonywana nieodpłatna praca dotycząca zadań, które są realizowane przez personel projektu dofinansowany w ramach projektu,
  • wartość wkładu niepieniężnego w przypadku nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariusza określa się z uwzględnieniem ilości czasu poświęconego na jej wykonanie oraz średniej wysokości wynagrodzenia (wg stawki godzinowej lub dziennej) za dany rodzaj pracy obowiązującej u danego pracodawcy lub w danym regionie (wyliczonej np. w oparciu o dane GUS), lub płacy minimalnej określonej na podstawie obowiązujących przepisów, w zależności od zapisów wniosku o dofinansowanie projektu,
  • wycena nieodpłatnej dobrowolnej pracy może uwzględniać wszystkie koszty, które zostałyby poniesione w przypadku jej odpłatnego wykonywania przez podmiot działający na zasadach rynkowych; wycena uwzględnia zatem koszt składek na ubezpieczenia społeczne oraz wszystkie pozostałe koszty wynikające z charakteru danego świadczenia; wycena wykonywanego świadczenia przez wolontariusza może być przedmiotem odrębnej kontroli i oceny.

Podany w zapytaniu przykład dotyczący oddelegowania pracownika Projektodawcy w celu realizacji działań w projekcie nie jest wolontariatem, a działaniem w ramach umowy o pracę.

Zaznaczyć jednak należy, iż wkładem własnym Projektodawcy może być wkład w postaci kosztów wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do realizacji działań w projekcie z zaznaczeniem, iż oddelegowany pracownik wykonuje w projekcie działania merytoryczne (działania związane z zarządzaniem projektem stanowią zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz Regulaminem Konkursu koszty pośrednie rozliczane ryczałtem). 

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 koszty wynagrodzenia koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie projektem i jego rozliczanie oraz amortyzację, najem lub zakup artykułów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby w/w personelu, należą do katalogu kosztów pośrednich, których rozliczanie w ramach konkursu nr RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 następuje w formie ryczałtowej.

W związku z powyższym zakup wyposażenia dla personelu (np. laptopa) jest dopuszczalny w ramach kwoty ryczałtowej kosztów pośrednich.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020:

  • wartość wkładu niepieniężnego w przypadku nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariusza określa się z uwzględnieniem ilości czasu poświęconego na jej wykonanie oraz średniej wysokości wynagrodzenia (wg stawki godzinowej lub dziennej) za dany rodzaj pracy obowiązującej u danego pracodawcy lub w danym regionie (wyliczonej np. w oparciu o dane GUS), lub płacy minimalnej określonej na podstawie obowiązujących przepisów, w zależności od zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym sposób wyceny stawki godzinowej za pracę wolontariusza przedstawiony w zapytaniu jest błędny, a jej wysokość powinna być każdorazowo obliczana w zależności od zajmowanego przez wolontariusza stanowiska.

Koszty wykazane w załączniku nr 8.10 do Regulaminu konkursu stanowią przykładowy katalog kosztów, które mogą pojawić się w czasie realizacji projektu. Formę wsparcia w postaci refundacji kosztów opieki nad dzieckiem/osobą zależną należy realizować na zasadach określonych w art. 61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie można założyć koszty  dotyczące refundacji wydatków związanych z opieką nad dzieckiem/osoba zależną w trakcie trwania stażu. W sytuacji podjęcia przez uczestnika projektu zatrudnienia, wsparcie dotyczące opieki nad dzieckiem/osoba zależną nie będzie kosztem kwalifikowalnym, gdyż uczestnik projektu w momencie podjęcia zatrudnienia zakończył już udział w projekcie. Ponadto powyższe koszty można uznać za kwalifikowalne w momencie rozliczenia ich we wniosku o płatność przy spełnieniu założeń zawartych w Wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach projektu.

Koszty opieki nad dzieckiem/osoba zależną należy wykazywać w wysokości nie wyższej niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, na każde dziecko/osobę zależną po wcześniejszym udokumentowaniu poniesionych wydatków w czasie faktycznego braku możliwości opieki nad w/w osobą przez uczestnika projektu. Refundacja ww. wydatku przysługuje jedynie okresie wsparcia. ydatków związanych z opieką nad dzieckiem/osoba zależną w trakcie trwania stażu. W sytuacji podjęcia przez uczestnika projektu zatrudnienia, wsparcie dotyczące opieki nad dzieckiem/osoba zależną nie będzie kosztem kwalifikowalnym, gdyż uczestnik projektu w momencie podjęcia zatrudnienia zakończył już udział w projekcie. Ponadto powyższe koszty można uznać za kwalifikowalne w momencie rozliczenia ich we wniosku o płatność przy spełnieniu założeń zawartych w Wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach projektu.

Wnioskodawca, który chce uzyskać punkty za kryterium premiujące dotyczące doboru szkoleń zawodowych powinien we wniosku o dofinansowanie zawrzeć informację, iż wszystkie szkolenia zawodowe realizowane w projekcie będą dotyczyć:

  • branż zidentyfikowanych jako branże o największym potencjale rozwojowym i/lub branż strategicznych dla danego regionu (w ramach smart specialisation) i/lub
  • branż, które zostaną określone jako przyszłościowe/rozwojowe/strategiczne dla regionalnego rynku pracy w badaniach prowadzonych przez Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i/lub
  •  zawodów deficytowych wynikających z badań PUP.

Ukierunkowanie m.in. na szkolenia z zawodów deficytowych wynikających z badań PUP na obszarze danego regionu ma na celu zwiększenie szansy osób biorących udział w projekcie na możliwość podjęcia zatrudnienia. Ostatecznie Instytucja Organizująca Konkurs nie zakłada obostrzeń, dotyczących branży w której dany uczestnik finalnie znajdzie zatrudnienie. Może bowiem zaistnieć sytuacja, w której uczestnik przeszkolony w zawodzie deficytowym, w wyniku nabytych kwalifikacji i kompetencji zawodowych podejmie zatrudnienie w innym lub pokrewnym zwodzie. Nie ma również znaczenia obszar na jakim osoba biorąca udział w projekcie podejmie zatrudnienie.

Szczegółowe instrukcje w zakresie sposobu i metodologii mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej zawarte są w podrozdziale 3.2 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.        

Określenie wskaźników w składanym projekcie powinno wynikać z wcześniejszego rozeznania grupy docelowej. Jeżeli Wnioskodawca określi, że w grupie docelowej znajdują się np. osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby o niskich kwalifikacjach, to wskaźnik efektywności powinien być założony w stosunku do tych grup. W przypadku gdy jeden uczestnik projektu kwalifikuje się do kilku grup (np. osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niepełnosprawnościami), wówczas jest on wykazywany we wszystkich kategoriach, do których należy. W regulaminie konkursu podano w procentach minimalny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla osób z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnych, o niskich kwalifikacjach oraz niekwalifikujących się do żadnej z powyższych grup. Należy więc przewidzieć wsparcie dla jednej, kilku lub wszystkich kategorii w zależności od tego z jakich grup pochodzić będą uczestnicy projektu, bowiem niespełnienie tego kryterium skutkuje odrzuceniem wniosku.

Nie ustanowiono takich limitów. Możliwe jest ponoszenie innych wydatków niż wskazane w Załączniku nr 8.11 do Regulaminu konkursu Wykaz kategorii kosztów dla Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa, o ile są one racjonalne, niezbędne i bezpośrednio przyczyniają się do realizacji celów projektu. Ponadto IZ opracowała taryfikator kosztów zamieszczony w załączniku nr 8.10 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług do Regulaminu konkursu. Zawarto w nim przykładowe koszty w ramach poszczególnych kategorii, jednakże istnieje możliwość zaproponowania innych wydatków bądź w innej wysokości, o ile zostanie to szczegółowo uzasadnione i wynika z zaplanowanych działań.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu projekty realizowane w ramach Osi Priorytetowej 6. Rynek pracy, Działanie 6.2 Aktywizacja zawodowa mogą być skierowane do osób bezrobotnych, poszukujących pracy i biernych zawodowo, defaworyzowanych na rynku pracy powyżej 29 roku życia, zaliczających się do co najmniej jednej z poniższych grup:

  • osoby długotrwale bezrobotne,
  • kobiety,
  • osoby z niepełnosprawnościami,
  • osoby o niskich kwalifikacjach,
  • osoby w wieku 50 lat i więcej.

Zatem nie przewiduje się objęcia wsparciem (w tym finansowania szkoleń zawodowych) pracowników zatrudnionych na jakichkolwiek zasadach.

Informacji  dotyczących opisów zawodów i standardów dotyczących nabywania kompetencji i kwalifikacji zawodowych należy szukać m. in. w załączniku nr 8.20 do Regulaminu konkursu oraz na stronie internetowej http://www.kwalifikacje.praca.gov.pl.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się (kompetencji), których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną do tego instytucję zgodnie z ustalonymi standardami. Nadanie kwalifikacji następuje w wyniku walidacji i certyfikacji. Natomiast kompetencja to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się/ kształcenia. Opis kompetencji powinien zawierać jasno określone warunki, które powinien spełniać uczestnik projektu ubiegający się o nabycie kompetencji, tj. wyczerpującą informację o efektach uczenia się dla danej kompetencji oraz kryteria i metody ich weryfikacji.

Fakt nabycia kompetencji powinien być weryfikowany w ramach następujących etapów:

a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie lub w regulaminie konkursu grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz wybranie obszaru interwencji EFS, który będzie poddany ocenie,

b) ETAP II – Wzorzec – zdefiniowanie we wniosku o dofinansowanie lub w regulaminie konkursu standardu wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych,

c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie,

d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi

wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie.

W związku z powyższym przedstawiony sposób weryfikacji efektów uczenia się może służyć potwierdzeniu nabycia przez uczestnika kompetencji zawodowych (umiejętności zawodowych).

W ramach konkursu 6.2 Aktywizacja zawodowa należy stosować poziomy efektywności zatrudnieniowej wskazane w Regulaminie konkursu tj.:

- ogólny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla uczestników niekwalifikujących się do żadnej z poniżej wymienionych grup docelowych - na poziomie co najmniej 43%,

- dla osób z niepełnosprawnościami – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 17%,

- dla osób długotrwale bezrobotnych – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 35%,

- dla osób o niskich kwalifikacjach – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 36%.

Powyższe wartości zostały również wskazane w Załączniku nr 3 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych z września 2015 r.  Ponadto kryteria wyboru projektów dotyczące aktywizacji zawodowej w CT8 zostały przyjęte przez Komitet Monitorujący w czerwcu 2015 r.  W związku z powyższym, w przypadku projektu dla osób z niepełnosprawnościami, należy wskazać efektywność zatrudnieniową na poziomie co najmniej 17%, zgodnie z Regulaminem konkursu.

Maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych w ramach Działania 6.2 wynosi 95% (z czego środki europejskie stanowią 85%, a dotacja celowa z budżetu państwa – 10%). Ponadto Projektodawca jest zobowiązany do poniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 5% wydatków kwalifikowanych.

W pkt. 5.2 wniosku o dofinansowanie w polu Środki wspólnotowe należy wpisać wartość zakładanego dofinansowania ze środków wspólnotowych – 85% wartości projektu. W polu Budżet państwa Wnioskodawca podaje wartość zakładanej dotacji celowej z budżetu państwa, który w ogłoszonym konkursie ustalono na poziomie do 10%. Pole Budżet jednostek samorządu terytorialnego należy wypełnić w przypadku wnoszenia wkładu własnego z budżetu jst. Jeżeli wkład własny wniesiony zostanie ze środków prywatnych Wnioskodawcy, wypełnia on pole Prywatne. Poziom wkładu własnego ustalono na minimum 5% wydatków kwalifikowalnych.

Zgodnie Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 10 kwietnia 2015 roku, możliwość zakupu programu komputerowego, niezbędnego do realizacji szkoleń w projekcie, w ramach Działania 6.2 Aktywizacja zawodowa WRPO na lata 2014-2020 nie została wykluczona. Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z ww. dokumentem koszty bezpośrednie w ramach projektu powinny zostać oszacowane należycie z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności,
w szczególności z uwzględnieniem w budżecie projektu stawek rynkowych. Ponadto,
w przypadku Wnioskodawców, którzy realizowali podobne projekty finansowane
z Europejskiego Funduszu Społecznego w przeszłości, weryfikowana będzie zasadność
i racjonalność wydatków w kontekście wszystkich projektów realizowanych przez danego Beneficjenta, gdzie stroną umowy jest ta sama instytucja. Dodatkowo w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiada niezbędny potencjał do realizacji projektu (sale wykładowe, sprzęt, oprogramowanie) zakup dodatkowego oprogramowania, sprzętu czy wynajem sali może budzić wątpliwości, co do jego zasadności.

Ostatecznie zakup środków trwałych w projekcie oraz wysokość kosztów zostaną zweryfikowane jednostkowo na etapie oceny projektu, zgodnie z załącznikiem nr 8.10 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług do Regulaminu konkursu zamkniętego nr RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 oraz uzasadnieniem zakupu, przedstawionym we wniosku o dofinansowanie.

Szczegółowe instrukcje w zakresie sposobu i metodologii mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej zawarte są w podrozdziale 3.2 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.        

Kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie. Efektywność zatrudnieniowa jest mierzona wśród uczestników, którzy w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie byli osobami bezrobotnymi lub osobami biernymi zawodowo, z wyłączeniem osób, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych lub otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej. Zakończenie udziału w projekcie to zakończenie uczestnictwa w formie lub formach wsparcia przewidzianych dla danego uczestnika w ramach projektu EFS. Przerwanie udziału w projekcie z powodu podjęcia pracy wcześniej, niż uprzednio było to planowane, należy również uznać za zakończenie udziału w projekcie na potrzeby weryfikacji kryterium efektywności zatrudnieniowej, pod warunkiem spełnienia postanowień wskazanego podrozdziału.

Uczestnik musi podjąć pracę w oparciu o:

  • stosunek pracy, regulowany w szczególności ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.),
  • stosunek cywilnoprawny, regulowany ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.),
  • podjęcie działalności gospodarczej, regulowane w szczególności ustawą
    z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.).

Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione, jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres przynajmniej 3 miesięcy i przynajmniej na ½ etatu.

W przypadku, gdy uczestnik projektu rozpoczął realizację zadań na podstawie umowy cywilnoprawnej, warunkiem uwzględnienia takiej osoby w liczbie uczestników projektu, którzy podjęli pracę po zakończeniu wsparcia jest spełnienie dwóch przesłanek:

  • umowa cywilnoprawna jest zawarta na minimum trzy miesiące oraz
  • wartość umowy jest równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę [1].

W przypadku umowy o dzieło, w której nie określono czasu trwania umowy, wartość umowy musi być równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

[1] Miesięczne wynagrodzenie w ramach umowy cywilnoprawnej musi odpowiadać co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu za pracę ustalanemu na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zatem, w przypadku, gdy umowa cywilnoprawna zostanie zawarta na okres powyżej trzech miesięcy, kwota wynagrodzenia musi być proporcjonalna do okresu zawartej umowy (np. wartość umowy zawartej na cztery miesiące musi być równa lub wyższa od czterokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę).

Wnioskodawca, który chce uzyskać punkty za kryterium premiujące dotyczące doboru szkoleń zawodowych powinien we wniosku o dofinansowanie zawrzeć informację, iż wszystkie szkolenia zawodowe realizowane w projekcie będą dotyczyć:

  • branż zidentyfikowanych jako branże o największym potencjale rozwojowym i/lub branż strategicznych dla danego regionu (w ramach smart specialisation) i/lub
  • branż, które zostaną określone jako przyszłościowe/rozwojowe/strategiczne dla regionalnego rynku pracy w badaniach prowadzonych przez Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i/lub zawodów deficytowych wynikających z badań PUP.

Jednocześnie należy mieć na uwadze zapisy Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, zgodnie z którą w przypadku organizacji szkoleń konieczne jest podanie najważniejszych informacji dotyczących sposobu ich organizacji  (miejsce  prowadzenia zajęć, liczba edycji kursu, warunki do jego rozpoczęcia, planowane harmonogramy szkolenia z liczbą godzin szkoleniowych, zaangażowana kadra, ramowy opis programu nauczania, materiały szkoleniowe jakie zostaną przekazane uczestnikom). Należy zwrócić szczególną uwagę, iż w ramach konkursu ocenione będzie spełnienie kryterium dotyczącego efektów szkolenia, tzn. czy w przypadku realizacji szkoleń lub kursów zawodowych w ramach aktywizacji zawodowej zakończą się one egzaminem i uzyskaniem certyfikatu/dyplomu potwierdzającego nabycie, podwyższenie lub dostosowanie kompetencji i kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie (pojęcie kompetencji i kwalifikacji zawarto 4 w Załączniku nr 8.20 do Regulaminu konkursu).

W związku z powyższym Wnioskodawca powinien znać tematykę szkoleń, które planuje realizować w ramach projektu - powinny one wynikać z analizy rynku pracy, jak również analizy predyspozycji i potrzeb potencjalnych uczestników projektu.

Jednocześnie, gdy w trakcie realizacji projektu wystąpi taka konieczność, Wnioskodawca ma prawo wnieść zmiany do wniosku o dofinansowanie w celu dostosowania zapisów dotyczących m.in. tematyki szkoleń zawodowych do potrzeb i predyspozycji uczestników (IPD).

Jak wskazano w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach WRPO na lata 2014-2020, stanowiącej załącznik nr 8.6 do Regulaminu konkursu RPWP.06.02.00-IZ-00-30-001/15 pkt 5.1.2 wniosku wypełnia Wnioskodawca, który planuje przedsięwzięcia finansowane z kilku źródeł finansowania, w tym publicznego i / lub prywatnego, z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz z innych źródeł, uzasadnia źródła finansowania wykazując racjonalność i efektywność wydatków oraz brak podwójnego finansowania zgodnie z zapisami pkt 5) podrozdziału 8.3 Wytycznych kwalifikowalności.

Wobec powyższego Wnioskodawca ma obowiązek wypełnić pkt 5.1.2 wniosku, zgodnie z przewidzianymi źródłami finansowania wydatków w projekcie. Jednocześnie dane wykazane w tym polu powinny być spójne z informacjami przedstawionymi w pkt 5.2 wniosku.

Nabór: RPWP.06.02.00-IP-03-30-001/18 ( od 2018-09-27 do 2018-10-12 )

W przypadku realizacji projektu na obszarze całego województwa wielkopolskiego, w celu spełnienia kryterium premiującego dotyczącego skierowania projektu w co najmniej 20% do osób zamieszkujących miasta średnie, zaleca się odznaczenie w punkcie 3.3 wniosku check-box na „TAK” w pozycji „Projekt realizowany na terenie województwa wielkopolskiego”. Powyższe zaznaczenie w kontekście oceny spełnienia kryterium premiującego nr 2 rozumiane będzie jako zaznaczenie wszystkich gmin, w tym także miast średnich. Odpowiednia informacja dotycząca spełnienia kryterium powinna być także zawarta w pkt. 3.6 wniosku. Należy także zaznaczyć, iż kryteria premiujące będą weryfikowane w oparciu o cały wniosek o dofinansowanie.

W przypadku minimalnego poziomu kryterium efektywności zatrudnieniowej dla osób w najtrudniejszej sytuacji, w tym imigranci, reemigranci, osoby w wieku 50 lat i więcej, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niskimi kwalifikacjami do poziomu ISCED 3 wskazany poziom 42% należy wyliczyć dla ogólnej liczby osób pozostających bez pracy będących w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, które zamierza się objąć wsparciem w projekcie. Osoby mogą stanowić więcej niż jedną grupę będącą w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, dlatego przy takim założeniu nie należy sumować osób z poszczególnych podgrup. Ponadto nie ma konieczności osiągania poziomu 42% dla każdej podgrupy, a jedynie 42% dla łącznej grupy wymienionych wyżej podgrup. W przedstawionym przykładzie, przy założeniu, że 240 uczestników projektu to osoby pozostające bez pracy w najtrudniejszej sytuacji, w tym imigranci, reemigranci, osoby w wieku 50 lat i więcej, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niskimi kwalifikacjami do poziomu ISCED 3 minimalna wartość wskaźnika powinna wynosić 101 osób.

Możliwe jest skierowanie projektu w 100% do osób bezrobotnych i/lub biernych zawodowo. Wymienione w pytaniu osoby ubogie pracujące i osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych lub pracujący w ramach umów cywilno-prawnych nie są obligatoryjnymi grupami do objęcia wsparciem w ramach projektu.

Jednocześnie należy pamiętać, że we wniosku Wnioskodawca uzasadnia wybór konkretnej grupy docelowej i przedstawia diagnozę sytuacji problemowej, na którą odpowiedź będzie stanowiła realizacja projektu.

W odniesieniu do grupy docelowej Instytucja Pośrednicząca precyzuje, iż wskazana w Regulaminie konkursu grupa docelowa wynika z zapisów Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014‑2020 oraz Szczegółowego Opisu osi Priorytetowych WRPO 2014+. Zapisy Regulaminu jednak wskazują, iż należy stosować definicje pojęć zawarte w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 oraz realizować projekt zgodnie z zasadami określonymi w ww. Wytycznych. W związku z powyższym grupę docelową stanowią osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych lub pracujące w ramach umów cywilno-prawnych, których miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia, które należy rozpatrywać w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu, zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020. W przypadku nie zawarcia powyższej informacji w treści wniosku, wnioski nie zostaną odrzucone ani niżej ocenione z tego powodu, a zapisy będą mogły zostać doprecyzowane na etapie negocjacji.

Nabór: RPWP.06.02.00-IP-03-30-001/17 ( od 2017-08-31 do 2017-09-15 )

Zalecenie Instytucji Pośredniczącej w zakresie założenia odpowiedniego poziomu wskaźników wynika z zapisów Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (SZOOP-Uszczegółowienie WRPO 2014+). Załącznik nr 2. Tabela wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu dla działań i poddziałań określa dla Działania 6.2 szacowane wartości docelowe poszczególnych wskaźników na okres programowania 2014-2020, które IP przez odpowiednie planowanie stara się osiągnąć.
Wartości procentowe umieszczone przy wskaźnikach w Regulaminie konkursu są zalecanym poziomem osiągnięcia ich wartości. Przy planowaniu projektu zaleca się, by wartości docelowe wskaźników były w miarę możliwości zbliżone do wskazanych przez IP w Regulaminie konkursu. Sugeruje to dążenie Wnioskodawcy do osiągnięcia zbliżonej wartości wskaźników, jednak takich, jakie będą możliwe do osiągnięcia w trakcie realizacji projektu. Należy każdy projekt zaplanować indywidualnie, biorąc pod uwagę sytuację na lokalnym ryku pracy. Ponieważ zalecone wartości procentowe nie są bezwzględne do założenia przez Wnioskodawców, możliwe jest założenie osiągnięcia zaplanowanych wskaźników tak, aby projekt mógł zostać zrealizowany w sposób prawidłowy. Jednakże konstruując wniosek należy mieć na uwadze zalecenia IP i w miarę możliwości dążyć do osiągnięcia zalecanych wartości wskaźników.

Nabór wniosków o dofinansowanie projektów w wersji elektronicznej będzie prowadzony od dnia 31.08.2017 roku od godziny 00.00 do dnia 15.09.2017 roku do godziny 15.30. Ponadto Wnioskodawca składa jeden egzemplarz wniosku do Punktu Informacyjnego WUP w Poznaniu w tożsamej z wersją elektroniczną wersji papierowej (wraz z załącznikami) w terminie do 5 dni roboczych od dnia wysłania wersji elektronicznej przedmiotowego wniosku. Wnioski można składać osobiście oraz nadsyłać pocztą lub przesyłką kurierską. W przypadku wniosków nadesłanych pocztą lub przesyłką kurierską o przyjęciu wniosku decyduje data i godzina wpływu wniosku do siedziby Urzędu.

W przypadku wysłania wersji elektronicznej wniosku dnia 15 września 2017 ostateczny termin dostarczenia wersji papierowej wniosku wypada w dniu 22 września 2017.

Maksymalna cena wskazana w Załączniku nr 8.11 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dotyczy wyłącznie wynagrodzenia doradcy zawodowego. W przypadku zlecania ww. usługi (wyłącznie wynagrodzenia doradcy) możliwe jest kwalifikowanie dodatkowo kosztów sal, które mogą stanowić wkład własny.

Średnia kwota przypadająca na jednego uczestnika dotyczy całkowitej wartości projektu łącznie z wkładem własnym oraz kosztami pośrednimi.

Możliwa jest sytuacja, gdzie wydatki Lidera w projekcie są znacznie większe, aniżeli jego obrót, w przypadku gdy suma obrotu Lidera i Partnera spełnia wymóg wskazany w zapisach Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO NA LATA 2014-2020. Sytuacja taka nie ma wpływu na ocenę merytoryczną, gdyż Wnioskodawca ma możliwość wykazania środków finansowych będących w dyspozycji zarówno Wnioskodawcy, jak i partnerów oraz istnieje możliwość korzystania z doświadczenia i zasobów wszystkich podmiotów tworzących dane partnerstwo. Wniosek realizowany w partnerstwie oceniany jest pod kątem zawartego partnerstwa i wspólnej realizacji projektu.

Dana LGD tworząc wniosek nie może rozszerzyć obszaru działania na inne LGD, gdyż projekt ma wynikać ze strategii LGD dotyczącej obszaru realizacji projektu.

W przypadku, gdy Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie określi dokładnie tematykę zaproponowanych szkoleń, wówczas w opisie zadań w pkt. 3.5.5 wniosku o dofinansowanie należy koniecznie i konkretnie wskazać czy dane szkolenie prowadzi do uzyskania kwalifikacji czy nabycia kompetencji. Ponadto jeśli szkolenie będzie prowadziło do nabycia kompetencji należy wskazać 4 etapy pozyskiwania kompetencji. Jeśli szkolenie będzie prowadzić do uzyskania kwalifikacji należy wskazać sposób walidacji i certyfikacji.

Badanie Barometr zawodów dostępne jest na stronie internetowej pod adresem: https://barometrzawodow.pl/.

Ponieważ ocena potencjału finansowego dokonywana jest w kontekście planowanych rocznych wydatków w projekcie, zgodnie z budżetem projektu, jako wydatki należy rozumieć koszty bezpośrednie, koszty pośrednie oraz wkład własny, gdyż wszystkie te wydatki zakłada budżet projektu. Na tej podstawie dokonywana jest ocena zdolności do płynnej obsługi finansowej projektu oraz efektywnej jego realizacji. Sprawdzane będzie, czy Wnioskodawca/partnerzy posiada/posiadają potencjał pozwalający realizować projekt w ramach założonego budżetu oraz bezproblemowe rozliczanie projektu.

Regulamin konkursu nie nakłada na Projektodawców minimalnej liczby godzin wsparcia doradcy zawodowego i pośrednika pracy w projekcie. Powyższe powinno wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy sytuacji na rynku pracy, potrzeb potencjalnych uczestników projektu oraz doświadczenia projektodawcy. Jednocześnie założona w projekcie liczba godzin wsparcia powinna być uzasadniona, tak, by możliwa była weryfikacja ich racjonalności i efektywności.

Kryterium kompleksowości wsparcia nakłada na Wnioskodawcę obowiązek objęcia uczestnika kompleksowym wsparciem wynikającym z IPD, co oznacza, że IPD powinno być pierwszą i obligatoryjną formą wsparcia, a kolejne formy powinny z niego wynikać. Instytucja Pośrednicząca nie nakłada na Projektodawcę obowiązku obejmowania uczestników projektu określoną liczbą różnych typów wsparcia. Kryterium ma zagwarantować odpowiednią skuteczność projektów ukierunkowanych na aktywizację zawodową osób objętych wsparciem. Jednocześnie należy pamiętać, iż niezbędne jest zamieszczenie we wniosku informacji, iż każdy z uczestników objęty zostanie kompleksowym wsparciem, uwzględniającym pełną ofertę wsparcia obejmującą wszystkie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u danego uczestnika, jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu określonych w Indywidualnym Planie Działania (IPD) w celu spełnienia kryterium kompleksowości wsparcia.

Zgodnie z zapisami załącznika nr 8.11 jednostkowe stawki dotyczą zakupu zewnętrznej usługi szkoleniowej/ kursu i obejmują organizację całości danej formy wsparcia, w związku z powyższym dodatkowy koszt w postaci cateringu jest niezasadny. Natomiast jeżeli Beneficjent częściowo zleca wykonanie szkolenia np. samą usługę szkoleniową, a sam organizuje sale, materiały szkoleniowe itp. wówczas możliwe jest uwzględnienie kosztów cateringu pod warunkiem zagwarantowania minimalnej liczby godzin szkoleniowych wskazanych w Złączniku 8.11.

Kryterium kompleksowości wsparcia nakłada na Wnioskodawcę obowiązek objęcia uczestnika kompleksowym wsparciem wynikającym z IPD. Instytucja Pośrednicząca nie nakłada na Projektodawcę obowiązku obejmowania uczestników projektu określoną liczbą różnych typów wsparcia, ale kryterium ma zagwarantować odpowiednią skuteczność projektów ukierunkowanych na aktywizację zawodową uczestników. Zaproponowane przez Projektodawcę we wniosku o dofinansowanie działania projektowe powinny wynikać z przeprowadzenia rzetelnej analizy sytuacji na rynku pracy i potrzeb potencjalnych uczestników projektu. Należy jednak pamiętać, iż projekt zakładający niewielką liczbę form wsparcia może zostać niżej oceniony przez Komisję Oceny Projektów, ze względu na ograniczanie uczestnikom dostępu do efektywnych, pod względem zatrudnieniowym, form wsparcia np. staży zawodowych.

Dodatkowo informuję, iż określony w regulaminie konkursu koszt przypadający na jednego uczestnika jest kosztem uśrednionym. Należy pamiętać, iż w przypadku projektów oferujących szeroki wachlarz wsparcia, który powinien wynikać z wnikliwej analizy sytuacji na obszarze realizacji projektu, średni koszt przypadający na uczestnika projektu może być wyższy. Każdy projekt jest rozpatrywany indywidualnie a koszt przypadający na uczestnika projektu powinien odzwierciedlać założenia projektu w tym zaplanowane rezultaty.

Wsparcie w postaci zapewnienia trenera pracy realizującego zadania w zakresie zatrudnienia wspomaganego udzielane jest wyłącznie w przypadku zdiagnozowania takiej potrzeby u uczestnika projektu – osoby z niepełnosprawnościami. W związku z powyższym zawarcie przedmiotowego kosztu w budżecie projektu na etapie składania wniosku na konkurs powinno zostać szczegółowo uzasadnione, zwłaszcza w przypadku gdy projekt nie jest skierowany wyłącznie do osób z niepełnosprawnościami.

Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu nie nakłada na Projektodawcę obowiązku opisywania grup, do których nie jest kierowany projekt.

Konkurs RPWP.06.02.00-IP-03-30-001/17 został ogłoszony według Ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 obowiązującej w dniu ogłoszenia konkursu, czyli poprzedniej obowiązującej ustawy wdrożeniowej, dlatego nie przewiduje się zmiany regulaminu w kwestii partnerstwa w projektach.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż do postępowań w zakresie wyboru organizacji partnerskich rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1475) stosuje się przepisy poprzedniej obowiązującej ustawy wdrożeniowej. Natomiast w przypadku postępowań rozpoczętych od dnia 2 września br., tj. dnia wejścia w życie ww. ustawy stosuje się przepisy aktualnie obowiązującej ustawy.

Zawarte w Regulaminie zalecenie, iż średnia kwota przypadająca na jednego uczestnika nie powinna przekraczać 8 488,90 zł, nie wynika z kryteriów wyboru projektów, dlatego niespełnienie powyższego wymogu, nie oznacza negatywnej oceny projektu. Określony w regulaminie konkursu koszt przypadający na jednego uczestnika jest kosztem uśrednionym. Należy pamiętać, iż w przypadku projektów oferujących szeroki wachlarz wsparcia, który powinien wynikać z wnikliwej analizy sytuacji na obszarze realizacji projektu, średni koszt przypadający na uczestnika projektu może być wyższy. Każdy projekt jest rozpatrywany indywidualnie, a koszt przypadający na uczestnika projektu powinien odzwierciedlać założenia projektu w tym zaplanowane rezultaty.

Nabór: RPWP.06.02.00-IP-03-30-002/17 ( od 2017-08-31 do 2017-09-15 )

Zalecenie Instytucji Pośredniczącej w zakresie założenia odpowiedniego poziomu wskaźników wynika z zapisów Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (SZOOP-Uszczegółowienie WRPO 2014+). Załącznik nr 2. Tabela wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu dla działań i poddziałań określa dla Działania 6.2 szacowane wartości docelowe poszczególnych wskaźników na okres programowania 2014-2020, które IP przez odpowiednie planowanie stara się osiągnąć.
Wartości procentowe umieszczone przy wskaźnikach w Regulaminie konkursu są zalecanym poziomem osiągnięcia ich wartości. Przy planowaniu projektu zaleca się, by wartości docelowe wskaźników były w miarę możliwości zbliżone do wskazanych przez IP w Regulaminie konkursu. Sugeruje to dążenie Wnioskodawcy do osiągnięcia zbliżonej wartości wskaźników, jednak takich, jakie będą możliwe do osiągnięcia w trakcie realizacji projektu. Należy każdy projekt zaplanować indywidualnie, biorąc pod uwagę sytuację na lokalnym ryku pracy. Ponieważ zalecone wartości procentowe nie są bezwzględne do założenia przez Wnioskodawców, możliwe jest założenie osiągnięcia zaplanowanych wskaźników tak, aby projekt mógł zostać zrealizowany w sposób prawidłowy. Jednakże konstruując wniosek należy mieć na uwadze zalecenia IP i w miarę możliwości dążyć do osiągnięcia zalecanych wartości wskaźników.

Nabór wniosków o dofinansowanie projektów w wersji elektronicznej będzie prowadzony od dnia 31.08.2017 roku od godziny 00.00 do dnia 15.09.2017 roku do godziny 15.30. Ponadto Wnioskodawca składa jeden egzemplarz wniosku do Punktu Informacyjnego WUP w Poznaniu w tożsamej z wersją elektroniczną wersji papierowej (wraz z załącznikami) w terminie do 5 dni roboczych od dnia wysłania wersji elektronicznej przedmiotowego wniosku. Wnioski można składać osobiście oraz nadsyłać pocztą lub przesyłką kurierską. W przypadku wniosków nadesłanych pocztą lub przesyłką kurierską o przyjęciu wniosku decyduje data i godzina wpływu wniosku do siedziby Urzędu.

W przypadku wysłania wersji elektronicznej wniosku dnia 15 września 2017 ostateczny termin dostarczenia wersji papierowej wniosku wypada w dniu 22 września 2017.

Maksymalna cena wskazana w Załączniku nr 8.11 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dotyczy wyłącznie wynagrodzenia doradcy zawodowego. W przypadku zlecania ww. usługi (wyłącznie wynagrodzenia doradcy) możliwe jest kwalifikowanie dodatkowo kosztów sal, które mogą stanowić wkład własny.

Średnia kwota przypadająca na jednego uczestnika dotyczy całkowitej wartości projektu łącznie z wkładem własnym oraz kosztami pośrednimi.

Możliwa jest sytuacja, gdzie wydatki Lidera w projekcie są znacznie większe, aniżeli jego obrót, w przypadku gdy suma obrotu Lidera i Partnera spełnia wymóg wskazany w zapisach Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO NA LATA 2014-2020. Sytuacja taka nie ma wpływu na ocenę merytoryczną, gdyż Wnioskodawca ma możliwość wykazania środków finansowych będących w dyspozycji zarówno Wnioskodawcy, jak i partnerów oraz istnieje możliwość korzystania z doświadczenia i zasobów wszystkich podmiotów tworzących dane partnerstwo. Wniosek realizowany w partnerstwie oceniany jest pod kątem zawartego partnerstwa i wspólnej realizacji projektu.

Dana LGD tworząc wniosek nie może rozszerzyć obszaru działania na inne LGD, gdyż projekt ma wynikać ze strategii LGD dotyczącej obszaru realizacji projektu.

W przypadku, gdy Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie określi dokładnie tematykę zaproponowanych szkoleń, wówczas w opisie zadań w pkt. 3.5.5 wniosku o dofinansowanie należy koniecznie i konkretnie wskazać czy dane szkolenie prowadzi do uzyskania kwalifikacji czy nabycia kompetencji. Ponadto jeśli szkolenie będzie prowadziło do nabycia kompetencji należy wskazać 4 etapy pozyskiwania kompetencji. Jeśli szkolenie będzie prowadzić do uzyskania kwalifikacji należy wskazać sposób walidacji i certyfikacji.

Badanie Barometr zawodów dostępne jest na stronie internetowej pod adresem: https://barometrzawodow.pl/.

Ponieważ ocena potencjału finansowego dokonywana jest w kontekście planowanych rocznych wydatków w projekcie, zgodnie z budżetem projektu, jako wydatki należy rozumieć koszty bezpośrednie, koszty pośrednie oraz wkład własny, gdyż wszystkie te wydatki zakłada budżet projektu. Na tej podstawie dokonywana jest ocena zdolności do płynnej obsługi finansowej projektu oraz efektywnej jego realizacji. Sprawdzane będzie, czy Wnioskodawca/partnerzy posiada/posiadają potencjał pozwalający realizować projekt w ramach założonego budżetu oraz bezproblemowe rozliczanie projektu.

Regulamin konkursu nie nakłada na Projektodawców minimalnej liczby godzin wsparcia doradcy zawodowego i pośrednika pracy w projekcie. Powyższe powinno wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy sytuacji na rynku pracy, potrzeb potencjalnych uczestników projektu oraz doświadczenia projektodawcy. Jednocześnie założona w projekcie liczba godzin wsparcia powinna być uzasadniona, tak, by możliwa była weryfikacja ich racjonalności i efektywności.

Kryterium kompleksowości wsparcia nakłada na Wnioskodawcę obowiązek objęcia uczestnika kompleksowym wsparciem wynikającym z IPD, co oznacza, że IPD powinno być pierwszą i obligatoryjną formą wsparcia, a kolejne formy powinny z niego wynikać. Instytucja Pośrednicząca nie nakłada na Projektodawcę obowiązku obejmowania uczestników projektu określoną liczbą różnych typów wsparcia. Kryterium ma zagwarantować odpowiednią skuteczność projektów ukierunkowanych na aktywizację zawodową osób objętych wsparciem. Jednocześnie należy pamiętać, iż niezbędne jest zamieszczenie we wniosku informacji, iż każdy z uczestników objęty zostanie kompleksowym wsparciem, uwzględniającym pełną ofertę wsparcia obejmującą wszystkie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u danego uczestnika, jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu określonych w Indywidualnym Planie Działania (IPD) w celu spełnienia kryterium kompleksowości wsparcia.

Zgodnie z kryterium dostępu dotyczącym typu beneficjenta projekt jest realizowany wyłącznie przez Lokalne Grupy Działania lub w partnerstwie z Lokalnymi Grupami Działania oraz wynika ze strategii LGD dotyczącej obszaru realizacji projektu. LGD w partnerstwie może wystąpić tylko raz. W związku z powyższym LGD może wystąpić z wnioskiem w partnerstwie z inną LGD i tym samym objąć działaniem dwa obszary działania tych LGD.

Zgodnie z zapisami załącznika nr 8.11 jednostkowe stawki dotyczą zakupu zewnętrznej usługi szkoleniowej/ kursu i obejmują organizację całości danej formy wsparcia, w związku z powyższym dodatkowy koszt w postaci cateringu jest niezasadny. Natomiast jeżeli Beneficjent częściowo zleca wykonanie szkolenia np. samą usługę szkoleniową, a sam organizuje sale, materiały szkoleniowe itp. wówczas możliwe jest uwzględnienie kosztów cateringu pod warunkiem zagwarantowania minimalnej liczby godzin szkoleniowych wskazanych w Złączniku 8.11.

Kryterium kompleksowości wsparcia nakłada na Wnioskodawcę obowiązek objęcia uczestnika kompleksowym wsparciem wynikającym z IPD. Instytucja Pośrednicząca nie nakłada na Projektodawcę obowiązku obejmowania uczestników projektu określoną liczbą różnych typów wsparcia, ale kryterium ma zagwarantować odpowiednią skuteczność projektów ukierunkowanych na aktywizację zawodową uczestników. Zaproponowane przez Projektodawcę we wniosku o dofinansowanie działania projektowe powinny wynikać z przeprowadzenia rzetelnej analizy sytuacji na rynku pracy i potrzeb potencjalnych uczestników projektu. Należy jednak pamiętać, iż projekt zakładający niewielką liczbę form wsparcia może zostać niżej oceniony przez Komisję Oceny Projektów, ze względu na ograniczanie uczestnikom dostępu do efektywnych, pod względem zatrudnieniowym, form wsparcia np. staży zawodowych.

Dodatkowo informuję, iż określony w regulaminie konkursu koszt przypadający na jednego uczestnika jest kosztem uśrednionym. Należy pamiętać, iż w przypadku projektów oferujących szeroki wachlarz wsparcia, który powinien wynikać z wnikliwej analizy sytuacji na obszarze realizacji projektu, średni koszt przypadający na uczestnika projektu może być wyższy. Każdy projekt jest rozpatrywany indywidualnie a koszt przypadający na uczestnika projektu powinien odzwierciedlać założenia projektu w tym zaplanowane rezultaty.

Wsparcie w postaci zapewnienia trenera pracy realizującego zadania w zakresie zatrudnienia wspomaganego udzielane jest wyłącznie w przypadku zdiagnozowania takiej potrzeby u uczestnika projektu – osoby z niepełnosprawnościami. W związku z powyższym zawarcie przedmiotowego kosztu w budżecie projektu na etapie składania wniosku na konkurs powinno zostać szczegółowo uzasadnione, zwłaszcza w przypadku gdy projekt nie jest skierowany wyłącznie do osób z niepełnosprawnościami.

Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu nie nakłada na Projektodawcę obowiązku opisywania grup, do których nie jest kierowany projekt.

Zawarte w Regulaminie zalecenie, iż średnia kwota przypadająca na jednego uczestnika nie powinna przekraczać 8 488,90 zł, nie wynika z kryteriów wyboru projektów, dlatego niespełnienie powyższego wymogu, nie oznacza negatywnej oceny projektu. Określony w regulaminie konkursu koszt przypadający na jednego uczestnika jest kosztem uśrednionym. Należy pamiętać, iż w przypadku projektów oferujących szeroki wachlarz wsparcia, który powinien wynikać z wnikliwej analizy sytuacji na obszarze realizacji projektu, średni koszt przypadający na uczestnika projektu może być wyższy. Każdy projekt jest rozpatrywany indywidualnie, a koszt przypadający na uczestnika projektu powinien odzwierciedlać założenia projektu w tym zaplanowane rezultaty.