Dostępne 113 pytania w: Działanie 6.5. Doskonalenie kompetencji osób pracujących i wsparcie procesów adaptacyjnych ×
W rozdziale 7.1.5 lit. f) Regulaminu konkursu omyłkowo nie uwzględniono pierwszej części zdania. Tym samym pełen zapis w niniejszym podpunkcie Regulaminu konkursu powinien brzmieć:
„7.1.5. Poziom dofinansowania zostanie zróżnicowany w oparciu o następujące założenia:
(…)
f) miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie miast średnich, w tym w szczególności miast średnich tracących funkcję społeczno-gospodarczą - zwiększenie poziomu dofinansowania usług rozwojowych o 20 p. proc., o ile nie został osiągnięty poziom 80% dofinansowania.
Powyższy zapis wynika z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze przystosowania przedsiębiorców i pracowników do zmian na lata 2014‑2020 oraz założonych dla Działania 6.5 kryteriów dostępu.
W ramach przedmiotowego kryterium są trzy warunki, które Wnioskodawca musi spełnić by otrzymać premię punktową. Kryterium zostanie uznane za spełnione jeśli Wnioskodawca wykaże:
Łączna wartość zrealizowanych usług i projektów, o których mowa w pkt 1) i 2) musi być co najmniej równa wartości planowanego do złożenia projektu (wniosku o dofinasowanie) w ramach Działania 6.5.
Powyższe kryterium dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy. Doświadczenie partnera/-ów nie jest brane pod uwagę przy jego ocenie.
Do kryterium należy wypełnić załącznik nr 8.22 do Regulaminu konkursu pn.: Wzór tabeli potwierdzającej wymagane doświadczenie zgodnie z kryterium premiującym.
W sytuacji gdy wniosek o dofinansowanie wpłynie do IOK dnia 28.02.2019 r., 5-letnie doświadczenie powinno być liczone począwszy od dnia 01.03.2014 r. W tym przedziale czasowym Wnioskodawca musi wykazać się doświadczeniem w zrealizowaniu usług doradczo-szkoleniowych oraz projektów grantowych o wartości sumarycznej co najmniej równej wartości planowanego do złożenia projektu. Należy tu wskazać w formie tabelarycznej (załącznik nr 8.22 do Regulaminu konkursu) wartość zrealizowanych usług szkoleniowych, a nie wartość całego projektu (jeśli projekt obejmował też inne działania nie związane z usługami doradczo-szkoleniowymi). Gdy jakikolwiek projekt obejmował okres przed 01.03.2014 r. – do wyliczenia wartości zrealizowanych usług należy wydzielić jedynie tą część, która odpowiada 5-letniemu przedziałowi czasowemu
Co do zasady wartość każdego zrealizowanego projektu należy wykazywać jednokrotnie, tak aby nie dochodziło do sytuacji podwójnego wpisywania tych samych wartości w wierszach 1 i 2 tabeli - załącznika nr 8.22 do Regulaminu konkursu, dotyczących realizacji usług doradczo-szkoleniowych i projektów grantowych. Najwłaściwsze byłoby wykazywanie jedynie wartości jaka dotyczy każdego z rodzaju usług.
Do spełnienia niniejszych warunków można wykazywać projekty, w których Wnioskodawca był Partnerem lecz wyłącznie w zakresie przypisanym Partnerowi w budżecie projektu. To oznacza, że istnieje możliwość wykazania wartości usług doradczych/szkoleniowych ale tylko w sytuacji gdy Partner był za nie w całości odpowiedzialny przy realizacji projektów. Nie można natomiast wykazywać całych projektów, za które odpowiedzialność ponosił Lider.
Wszystkie projekty grantowe lub dotacyjne skierowane do MSP mogą być wykazane i będą brane pod uwagę przy ocenie doświadczenia. Dotyczy to również Działania 6.3 oraz inicjatywy JEREMIE.
Zadaniem informacji zawartych w niniejszym załączniku jest weryfikacja spełnienia kryterium premiującego tj. świadczenia usług/realizacji projektów na rzecz MSP. Stąd w zamyśle IOK było wskazywanie w tabeli danych dotyczących firm/instytucji, które mogą potwierdzić fakt realizacji ww. przedsięwzięć albo stron internetowych lub innych odnośników umożliwiających weryfikację spełniania kryterium.
W odpowiedzi na poniższe pytanie informuje, iż zgodnie z kryterium nr 1 liczby składanych wniosków i obszaru realizacji Projektodawca może złożyć maksymalnie jeden wniosek o dofinansowanie w ramach danego konkursu i przedmiotowy wniosek zakłada realizację projektu w jednym podregionie. Powyższe oznacza, iż istnieje możliwość wystąpienia sytuacji, iż dany podmiot będzie występował jako partner w więcej niż jednym projekcie lub iż Wnioskodawca, który złożył wniosek dla jednego wybranego podregionu, w innym projekcie (dla innego podregionu) - może wystąpić jako partner. Niemniej jednak IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż każdy wniosek o dofinansowanie jest zobowiązany do spełnienia kryterium dostępu nr 4 dotyczącego potencjału finansowego Wnioskodawcy (Roczny obrót jest równy lub wyższy od 2 000 000,00 PLN – brany pod uwagę wyłącznie potencjał Wnioskodawcy tj. Lidera). Ponadto należy również zwrócić uwagę na kryterium premiujące dotyczące doświadczenia Wnioskodawcy (tj. Lidera).
Zgodnie z regulaminem konkursu do głównych obowiązków Operatora w województwie wielkopolskim należy m.in. przeprowadzenie kontroli w odniesieniu do uczestników wsparcia na dokumentach w siedzibie przedsiębiorcy i w miejscu realizacji usługi rozwojowej (wizyta monitoringowa) zgodnie z kartą usługi określonej w BUR oraz zgłaszanie do IZ WRPO 2014+ niepokojących sytuacji np. próby wyłudzenia dofinansowania, nadużycia, reklamacje od uczestników wsparcia, nie rzadziej niż raz na miesiąc.
Nie ma obowiązku, aby każda ze zrealizowanych usług rozwojowych podlegała kontroli. IZ WRPO 2014+ nie narzuca również odsetka usług rozwojowych objętych wizytami monitoringowymi na miejscu realizacji usługi rozwojowej.
Mając jednak na uwadze prawidłowość całego procesu udzielania wsparcia dookreślenie własne projektodawcy ilości wykonywanych kontroli w miesiącu we wniosku o dofinansowanie jest jak najbardziej pożądane i celowe.
W zamyśle IZ WRPO 2014+ było wskazywanie w tabeli danych dotyczących firm/instytucji, które mogą potwierdzić fakt świadczenia usług/realizacji projektów na rzecz MSP albo stron internetowych lub innych odnośników umożliwiających weryfikację spełniania kryterium.
W niniejszej tabeli nie ma konieczności podawania danych osobowych, np. imienia i nazwiska ale danych ogólnodostępnych, widniejących np. w Internecie: e-mail, telefon (np. do sekretariatu), umożliwiających nawiązanie kontaktu z osobą, która potwierdzi realizację usług kierowanych do MSP.
Nie ma niezgodności między zapisami w pkt. 4.2.2 a pkt. 7.2.7 Regulaminu konkursu. Kryterium merytoryczne I stopnia - zero-jedynkowe dotyczące prowadzenia biura projektu na terenie województwa wielkopolskiego ma na celu sprawną realizację projektów poprzez umożliwienie m.in. uczestnikom projektu bezpośredniego kontaktu z kadrą oraz przeprowadzenie kontroli projektu z możliwością dostępu do pełnej dokumentacji.
Z uwagi na specyfikę projektu w ramach Działania 6.5 i konieczność wyłonienia po jednym z operatorów z każdego podregionu, niezbędne było doprecyzowanie zapisów w Regulaminie konkursu.
By móc spełnić obowiązek wynikający z pkt. 7.2.7 a [tj. umożliwienie bezpośredniego kontaktu odbiorcy wsparcia z doradcą, który w razie potrzeby pomoże mu zinterpretować wyniki analizy rozwoju przedsiębiorstwa lub planu rozwoju i wybrać najbardziej korzystny dla niego rodzaj wsparcia (kontakt może odbywać się również telefonicznie lub on line) lub przeprowadzenie uproszczonej analizy potrzeb w trakcie bezpośredniego spotkania z doradcą], konieczna jest organizacja Biura Obsługi Klienta/Biura Projektu w podregionie województwa wielkopolskiego, którego dotyczy realizacja projektu.
To oznacza, że np. dla podregionu poznańskiego Operator zobowiązany jest do utworzenia Biura Obsługi Klienta/Biura Projektu w jednym z dowolnych powiatów wchodzących w skład tego podregionu.
Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie konkursu przez „przedsiębiorcę” należy rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Artykuł 4 ww. ustawy wskazuje, iż przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca działalność gospodarczą. Zatem wykazanie doświadczenia Wnioskodawcy w udzielaniu wsparcia w stosunku
do podmiotów takich jak stowarzyszenie, fundacja, spółdzielnia – posiadających osobowość prawną oraz prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. ustanawiającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu – będzie jak najbardziej prawidłowe i celowe z punktu widzenia otrzymania dodatkowych punktów za spełnienie kryterium premiującego.
W ppkt. 3.3.3 Regulaminu konkursu nr: RPWP.06.05.00-IZ.00-30-001/21 nastąpiła omyłka pisarska. Prawidłowy zapis ww. punktu powinien brzmieć Wnioskodawca zobowiązany jest zaplanować rozpoczęcie realizacji projektu nie później niż na
II kwartał 2022 roku.
Tak, ale dotyczy to monitorowania uczestnika projektu w zakresie statusu prowadzonej działalności gospodarczej w okresie 24 i 36 miesięcy od faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej - czyli po upływie 12 miesięcy. Kontrola i monitorowanie uczestnika w okresie pierwszych 12 miesięcy od dnia wskazanego jako data rozpoczęcia działalności w CEiDG albo KRS jest konieczna w trakcie trwania projektu do prawidłowego rozliczenia i kwalifikowalności stawki jednostkowej na samozatrudnienie w wysokości 23 050 zł. Zatem okres realizacji projektu powinien być tak zaplanowany przez Beneficjenta, by uwzględniał okres wsparcia szkoleniowego oraz obowiązkowy okres prowadzenia działalności gospodarczej (działalność gospodarcza rozpoczęta w ramach projektu jest prowadzona co najmniej przez okres 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, zgodnie z aktualnym wpisem do CEIDG lub KRS).
Zgodnie z rozdziałem 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020, koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby należy ujmować w kosztach pośrednich.
Kwestie dotyczące zorganizowania rekrutacji leżą po stronie Beneficjenta, należy jednak pamiętać, że celem niepowielania wsparcia w zakresie doradztwa zawodowego (w przypadku kierowania osoby do wsparcia w zakresie przedsiębiorczości) należy dostosować zakres doradztwa już w momencie kwalifikowania uczestnika do projektu i wyboru odpowiedniej formy wsparcia. Ponadto Beneficjent powinien zapewnić uczestnikom projektu jak najszerszą ofertę wsparcia, tak aby mogli oni zrealizować co do zasady wszystkie zidentyfikowane w IPD formy pomocy, a w szczególności osiągnęli cel tj.: poprawili swoją sytuację na rynku pracy lub znaleźli zatrudnienie.
Wsparcie w postaci szkoleń i staży musi być realizowane zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020. W przedmiotowych Wytycznych nie przewidziano wsparcia w takiej postaci skierowanego do osób będących jeszcze pracownikami danego przedsiębiorstwa. Zatem niemożliwa jest wypłata stypendiów szkoleniowych/stażowych osobom przewidzianym do zwolnienia lub zagrożonym zwolnieniem.
Zgodnie z kryterium dostępu dotyczącym kompleksowości wsparcia uczestników - Projekt musi być kompleksowy, tj. w ramach projektu każdy z uczestników objęty zostanie kompleksowym wsparciem, uwzględniającym pełną ofertę wsparcia obejmującą wszystkie formy pomocy możliwe do realizacji w ramach projektu, które zostaną zidentyfikowane u danego uczestnika jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy lub utrzymania/uzyskania zatrudnienia i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu (w tym obowiązkowo doradztwem zawodowym połączonym z przygotowaniem Indywidualnego Planu Działania lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję). Każda forma wsparcia zaproponowana uczestnikowi powinna wynikach z powyższego.
Może jednak zaistnieć sytuacja kiedy uczestnik biorący udział we wsparciu szkoleniowym z zakresu zakładania własnej działalności gospodarczej ostatecznie nie otrzyma dotacji na jej otwarcie i wówczas zakończy udział w projekcie. W takim przypadku kompleksowość wsparcia zostanie zachowana o ile udzielone wsparcie będzie zgodne ze zidentyfikowanymi w ramach IPD potrzebami uczestnika projektu.
Wnioskodawca (Operator regionalny) aplikując o dofinansowanie w ramach planowanego konkursu PSF zobowiązany jest spełnić kryterium dostępu dotyczące minimalnej wielkości grupy docelowej. Jednocześnie minimalna wielkość grupy docelowej w ramach projektu realizowanego w subregionie poznańskim wynosi 7 106 osób.
Operator regionalny nie ma obowiązku świadczenia usług rozwojowych. Przedsiębiorcy dokonują samodzielnego wyboru usług rozwojowych w ramach oferty dostępnej w Rejestrze Usług Rozwojowych dostępnym pod adresem internetowym https://www.inwestycjawkadry.info.pl/.
Wnioskodawca chcący ubiegać się o dofinansowanie w ramach planowanego konkursu PSF zobowiązany jest spełnić kryteria formalne i dostępu, zgodnie z Kryteriami wyboru projektów dla EFS stanowiący załącznik nr 3 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (SZOOP - Uszczegółowienie WRPO 2014+). Rejestr Usług Rozwojowych administrowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości dopuszcza możliwość świadczenia usług rozwojowych przez Operatora regionalnego. W takim przypadku Operator regionalny jako podmiot świadczący usługi rozwojowe dodatkowo zobowiązany jest spełnić wymogi, o których mowa w rozdziale 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Pełnienie funkcji Operatora regionalnego przez podmiot świadczący usługi rozwojowe na rzecz przedsiębiorców i pracowników nie wyklucza możliwości rejestracji tego podmiotu w Rejestrze Usług Rozwojowych administrowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Wybór usług rozwojowych w RUR stanowi autonomiczną decyzję przedsiębiorcy i jest on niezależny od zadań wykonywanych przez Beneficjenta (Operatora regionalnego) w ramach projektu podmiotowego finansowania usług rozwojowych. Jednakże, w takim przypadku Operator regionalny jako podmiot świadczący usługi rozwojowe oprócz kryteriów formalnych i dostępu określonych w załączniku nr 3 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (SZOOP - Uszczegółowienie WRPO 2014+) dodatkowo zobowiązany jest spełnić wymogi, o których mowa w rozdziale 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Ponadto zgodnie z pkt 4.1.12 lit. d Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze przystosowania przedsiębiorców i pracowników do zmian na lata 2014-2020, usługi rozwojowe nie mogą być świadczone przez podmioty, z którym przedsiębiorstwo jest powiązane kapitałowo lub osobowo. IZ WRPO 2014+ zobowiązuje Beneficjenta (Operatora regionalnego) w celu zapewnienia pełnej przejrzystości udzielanego wsparcia do wprowadzenia pełnej rozdzielności administracyjnej i rachunkowej obu prowadzonych działalności, tj. działalności związanej ze świadczeniem usług rozwojowych na rzecz przedsiębiorców i pracowników oraz zarządzaniem projektu PSF na podstawie umowy o dofinansowanie projektu.
Karta usługi stanowiąca załącznik do Regulaminu RUR nie wprowadza ograniczenia geograficznego świadczenia usług rozwojowych przez podmioty świadczące usługi rozwojowe, w tym również przez Operatorów regionalnych. W związku z powyższym odbiorcami usług rozwojowych Operatora regionalnego z subregionu poznańskiego mogą być przedsiębiorcy spoza przedmiotowego subregionu. Podmiot świadczący usługi rozwojowe chcąc ograniczyć swoje działania do uczestników z danego obszaru terytorialnego powinien ująć odpowiednie zapisy w zakładce grupa docelowa lub informacje dodatkowe w karcie usługi.
Koszty pośrednie rozliczane w ramach projektów dofinansowanych ze środków EFS rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych. Szczegółowe informacje zawiera pkt 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Wnioskodawca (Operator regionalny) aplikując o dofinansowanie w ramach planowanego konkursu PSF nie ma obowiązku świadczenia usług rozwojowych a tym samym mieć akredytacji w Rejestrze Usług Rozwojowych.
Zgodnie z Załącznikiem nr 3 Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań i poddziałań (EFS) do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (SZOOP - Uszczegółowienie WRPO 2014+) z dnia 24 marca 2016 r. w ramach przedmiotowego konkursu nie przewiduje się kryteriów premiujących.
Kryterium potencjału finansowego projektodawcy: „Roczny obrót projektodawcy jest równy lub wyższy od 2 000 000,00 PLN" dotyczy wyłącznie projektodawcy. Założona wymagana wysokość rocznego obrotu wynika z dokonanej przez IZ analizy możliwości finansowych potencjalnych projektodawców. Ponadto specyfika konkursu powiązana z długim okresem realizacji projektu wymusza na Instytucji Zarządzającej dokładną i szczegółową weryfikację możliwości finansowych projektodawcy, który pełnić ma rolę operatora Podmiotowego Systemy Finansowania. W związku z powyższym w przypadku realizacji projektu w partnerstwie obrót musi spełnić tylko wnioskodawca. Niemożliwe jest sumowanie łącznego obrotu Lidera i Partnera.
Wymagania dotyczące partnerstwa określa pkt 3.6 Regulaminu konkursu. Wybór partnerów w projekcie następuje zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 oraz ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie, tj. wszystkich podmiotów z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Wobec powyższego fundacja nieprowadząca działalności gospodarczej – po spełnieniu ww. warunków ustawy wdrożeniowej – może nawiązać partnerstwo w projekcie. IZ WRPO 2014+ informacyjnie wskazuje, iż porozumienie/umowa o partnerstwie nie mogą być zawarte pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Projekty mogą być skierowane bezpośrednio do osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw – bez względu na branże, w jakiej pracują lub pracowały osoby należące do grupy docelowej. Regulamin konkursu nie wskazuje także wymagań co do liczby przedsiębiorstw czy liczebności grupy docelowej, do której powinno być skierowane wsparcie w projekcie. To wnioskodawca określa przewidywaną liczbę osób objętych wsparciem EFS w ramach projektu (pkt 3 5.3.1 i 3.5.3.1a wniosku o dofinansowanie projektu).
Zgodnie z kryteriami dostępu – usługi szkoleniowe w ramach realizacji projektu są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej, a usługi doradcze są prowadzone przez instytucje posiadające wpis do agencji zatrudnienia (prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług zgodnych z art. 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej).
Usługi szkoleniowe/doradcze mogą być realizowane zarówno przez wnioskodawcę, jak i partnera, a także usługi te mogą zostać zlecone w ramach realizacji projektu. W przypadku potrzeby zorganizowania szkolenia/doradztwa wymagającego od Beneficjenta zlecenia usługi stosować należy zasadę uczciwej konkurencji wskazaną w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Pamiętać należy przy tym, iż wartość wydatków związanych ze zleceniem usług merytorycznych w ramach projektu, co do zasady nie może przekroczyć 30% wartości projektu.
W Regulaminie konkursu określona została wyłącznie minimalna wartość projektu, tj. 50 tys. PLN.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 opisując doświadczenie własne i partnerów Wnioskodawca powinien przede wszystkim uzasadnić w jaki sposób doświadczenie jego i partnerów jest adekwatne do realizacji projektu. Adekwatność doświadczenia rozpatrywana jest m. in. na określonym terytorium, objętym projektem.
Na podstawie opisu w części IV karty oceny merytorycznej sprawdzana jest wiarygodność Wnioskodawcy i partnerów, w tym przede wszystkim możliwość skutecznej realizacji projektu, dzięki doświadczeniu odpowiadającemu specyfice danego przedsięwzięcia. Jednocześnie ocenie podlega zarówno doświadczenie Wnioskodawcy jak i partnera. O przyznaniu punktów za spełnienie kryteriów merytorycznych decydują członkowie Komisji Oceny Projektów, przy czym każdy z członków KOP dokonuje indywidualnej oceny wniosku, wypełniając Kartę Oceny Merytorycznej w oparciu o przyjęte kryteria oceny, w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia.
W typie wsparcia outplacementowego, nie mogą brać udziału osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, lecz jedynie pracownicy w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy (osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę). Umowy cywilnoprawne posiadają co do zasady inny charakter niż umowa o pracę (np. są zawierane na czas określony, dotyczą wykonania określonego zadania), ponieważ zgodnie z treścią art. 22 § 12 Kodeksu Pracy, nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy. W związku z tym wsparciem mogą zostać objęte jedynie osoby, które są pracownikami etatowymi.
Przedstawione w Załączniku 8.20 założenia dotyczące pozyskania i rekrutacji uczestników projektu odnoszą się do wsparcia typu outplacementowego. W związku z powyższym, w przypadku, gdy projektodawca nie przewiduje wsparcia finansowego na założenie własnej działalności również jest zobowiązany przestrzegać założenia wskazane w Załączniku 8.20 punkt 2.1 podpunkt 2.
Zgodnie z zapisem zawartym w Załączniku 8.20 punkt 3.3 efektem szkolenia jest nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem), w rozumieniu Wytycznych MIiR w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.) doradztwo personalne jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584, z póź. zm.) i wymaga wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia. W związku z powyższym doradztwo zawodowe mogą przeprowadzać jedynie powyższe podmioty.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż w ramach konkursu można realizować typy projektów wymienione w punkcie 1.1 Regulaminu konkursu. Jednocześnie nie ma wymogu realizacji w projekcie wszystkich form wsparcia. Należy jednak mieć na uwadze, iż udzielenie wsparcia musi być każdorazowo poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika projektu (w tym obowiązkowo doradztwem zawodowym połączonym z przygotowaniem Indywidualnego Planu Działania lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję). W związku z powyższym, w ramach projektu należy założyć możliwie bogaty wachlarz form wsparcia tak, by możliwe było dostosowanie działań do potrzeb uczestników oraz ich efektywna aktywizacja. Przeprowadzenie analizy potrzeb zakładanej grupy docelowej przed rozpoczęciem projektu, pozwoli zawęzić działania realizowane w ramach projektu do potrzeb tej grupy. Ponadto zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju w przypadku osób zagrożonych zwolnieniem lub przewidzianych do zwolnienia, zasadność doboru dostępnych form wsparcia powinna być szczegółowo analizowana pod kątem ich finalnego efektu, jak również efektywności kosztowej udzielonego wsparcia. Tym samym, zasadne jest udzielenie w pierwszej kolejności pomocy doradczej i szkoleniowej (ponieważ przygotowuje ona do ewentualnej zmiany pracy), natomiast wsparcie finansowe na założenie własnej działalności gospodarczej powinno być kierowane w pierwszej kolejności do osób, które w dniu przystąpienia do projektu utraciły zatrudnienie i pozostają w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Osoby przewidziane do zwolnienia, które nie zostały faktycznie zwolnione w okresie realizacji projektu nie tracą statusu uprawniającego do udziału w projekcie, jednakże w stosunku do tej grupy docelowej powinny zostać zaplanowane działania obejmujące poradnictwo zawodowe, a także szkolenia i doradztwo przygotowujące do zmiany zawodu i zdobycie nowych kompetencji i kwalifikacji zawodowych.
IZ WRPO 2014+ wyjaśnia, iż stypendium, które wypłacane jest stażyście w zakresie projektu współfinansowanego ze środków EFS, nie stanowi pomocy publicznej/de minimis. Staż jest formą nabywania umiejętności praktycznych, przygotowujących do pracy poprzez wykonywanie zadań w miejscu pracy stażysty. Tym samym, koszt wynagrodzenia stażysty nie stanowi bezpośredniej pomocy dla przedsiębiorstwa. Natomiast, jeżeli koszty stypendium zostaną uzupełnione o koszty wyposażenia stanowiska pracy w środki trwałe, to w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 1073), będą stanowić pomoc publiczną/de minimis.
W Regulaminie konkursu nie widnieje zapis wykluczający pracowników / byłych pracowników dużego przedsiębiorstwa z grupy docelowej projektu, przewidującego wsparcie typu outplacementowego.
W przedmiotowym dokumencie zawarto jedynie definicję dużego przedsiębiorstwa, określonym jako przedsiębiorstwo niespełniające kryteriów, o których mowa w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015r., poz. 584), tj. kryteriów odnoszących się do mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego w projektach realizowanych w ramach Działania 6.5 Doskonalenie kompetencji osób pracujących i wsparcie procesów adaptacyjnych, wsparciem typu outplacementowego mogą zostać objęci również pracownicy / byli pracownicy dużych przedsiębiorstw.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż w ramach konkursu dofinansowanie mogą otrzymać projekty typu outplacementowego udzielające wsparcia dla osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w szczególności poprzez:
- doradztwo zawodowe połączone z przygotowaniem Indywidualnego Planu Działania lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję jako obowiązkowy element wsparcia,
- pośrednictwo pracy poradnictwo psychologiczne,
- szkolenia, kursy, staże, studia podyplomowe, praktyki zawodowe,
- subsydiowane zatrudnienie,
- dodatek relokacyjny,
- wsparcie finansowe na założenie własnej działalności gospodarczej w formie dotacji połączone ze wsparciem doradczo-szkoleniowym.
W związku z powyższym w ramach ww. konkursu nie ma możliwości zakupu oprogramowania dla firmy.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego projekty realizowane w ramach przedmiotowego konkursu kierowane są do osób z obszaru województwa wielkopolskiego. W przypadku osób fizycznych muszą to być osoby uczące się, pracujące lub zamieszkujące na terenie województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego. W związku z powyższym osoby zakwalifikowane jako spełniające powyższe warunki mogą zostać objęte wsparciem w ramach projektu.
Do realizacji w ramach przedmiotowego konkursu przewidywane są projekty kompleksowe, mające na celu zwiększenie aktywności zawodowej osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Pomoc oferowana uczestnikom projektu prowadzić ma do zachowania przez nich obecnego zatrudnienia, podjęcia nowej pracy lub rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej na terenie kraju, jak również za granicą, zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584 z późn. zm.) oraz zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2015 poz. 149, z póżn. zm.). Każda forma podjęcia zatrudnienia przez uczestników projektu (bez względu na miejsce zatrudnienia), na skutek udzielonego im wsparcia, wymaga monitorowania efektywności zatrudnieniowej.
W części 2.2 Wymagania wobec uczestników projektu, załącznika 8.20 Standardy realizacji wsparcia w projektach Działania 6.5 WRPO 2014-2020 Doskonalenie kompetencji osób pracujących i wsparcie procesów adaptacyjnych do Regulaminu konkursu, wskazano zasady wyłączenia ze wsparcia udzielanego w ramach projektu, odnoszące się jedynie do osób starających się o otrzymanie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Indywidualny Plan Działania (IPD) jest procesem ciągłym, rozpoczynającym się w momencie przystąpienia osoby do projektu, a kończącym się w chwili ulokowania osoby poszukującej zatrudnienia na rynku pracy. W związku z powyższym rozmowa z uczestnikiem projektu lub przeprowadzenie testu kompetencji przez osobę przygotowaną merytorycznie do tego typu działań, stanowi element obowiązkowy zarówno etapu rekrutacji jak i doradztwa zawodowego, w celu skuteczniejszego dostosowania oraz monitorowania udzielanego wsparcia.
Doradztwo zawodowe może być przeprowadzane przez doświadczonych doradców zawodowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowę zlecenie u Wnioskodawcy, który posiada wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia. Należy jednak pamiętać, iż wydatki poniesione na wynagrodzenie osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, która jest jednocześnie pracownikiem Beneficjenta, zostaną uznane za niekwalifikowane. Wnioskodawca posiadający wymagany wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia może samodzielnie realizować doradztwo zawodowe, tym samym nie ma obowiązku zlecenia wykonania przedmiotowego zadania firmie zewnętrznej. W przypadku, gdy Projektodawca podejmie decyzję o zleceniu zadania na zewnątrz należy pamiętać, że wybór wykonawcy powinien zostać przeprowadzony zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji wskazaną w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Wartość wydatków związanych ze zleceniem usług merytorycznych w ramach projektu, nie może przekroczyć 30% wartości projektu.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu jest spełnienie przez niego kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, tj. oświadczeniem lub zaświadczeniem, w zależności od kryterium uprawniającego daną osobę lub podmiot do udziału w projekcie.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu wsparcie typu outplacementowego może być skierowane bezpośrednio do osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę powyższe w przypadku osób przewidzianych do zwolnienia weryfikacja ich kwalifikowalności powinna odbywać się na podstawie wypowiedzenia umowy, w którym pracodawca podaje przyczynę rozwiązania umowy. W sytuacji braku stosownego zapisu
w ww. wypowiedzeniu dopuszcza się możliwość weryfikacji kwalifikowalności uczestnika w oparciu o oświadczenie uczestnika wskazującego, że wypowiedzenie stosunku pracy lub stosunku służbowego nastąpiło z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych.
W przypadku osób zagrożonych zwolnieniem weryfikacja ich kwalifikowalności powinna odbywać się na podstawie zaświadczenia ze strony pracodawcy lub oświadczenia uczestnika projektu, o dokonaniu rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników zgodnie z przepisami prawa. Oznacza to, że w okresie 12 miesięcy poprzedzających przystąpienie tego pracownika do projektu pracodawca dokonał rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r.
o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2015 r. poz. 192) lub zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn.), w przypadku rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z tych przyczyn u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników albo dokonał likwidacji stanowisk pracy z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych, produkcyjnych lub technologicznych. Zamiar zwolnienia pracownika przez pracodawcę musi być prawdopodobny.
W przypadku osób zwolnionych dokumentem takim powinno być świadectwo pracy, potwierdzające, że pracownik został zwolniony z przyczyn zakładu pracy w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu, łącznie z oświadczeniem uczestnika, że pracodawca przechodził procesy adaptacyjne i modernizacyjne.
Należy również pamiętać, iż Beneficjent kwalifikując uczestników do projektu winien na podstawie swojej wiedzy specjalistycznej oraz środowiska pracodawców (w szczególności przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne), a także analizy informacji o zwolnieniach grupowych, być w stanie stwierdzić prawdziwość złożonych przez uczestników oświadczeń.
Wsparcie typu outplacementowego skierowane jest bezpośrednio do osób przewidzianych do zwolnienia (tj. znajdujących się w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy lub poinformowanych przez pracodawcę o zamiarze nieprzedłużenia przez niego stosunku pracy lub stosunku służbowego), zagrożonych zwolnieniem z pracy (tj. pracowników zatrudnionych u pracodawcy, u którego w okresie 12 m-cy poprzedzających przystąpienie danego pracownika do projektu dokonano rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników) lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw. Ponadto, w ramach przedmiotowego konkursu preferowane będą projekty, w których grupę docelową stanowią osoby w wieku 50+ i/lub osoby o niskich kwalifikacjach. W praktyce oznacza to przyznanie takim wnioskom o dofinansowanie premii punktowej w trakcie oceny merytorycznej.
Wsparciem w ramach projektu mogą zostać objęte m.in. osoby pozostające bez zatrudnienia, które utraciły pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu.
Uczestnikiem projektu może być m.in. osoba pozostająca bez zatrudnienia w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu, która została zwolniona z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw. Dodatkowo, jeśli uczestnik projektu ubiega się o dofinansowanie na rozwój przedsiębiorczości zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o niekorzystaniu równolegle z innych środków publicznych, w tym zwłaszcza ze środków Funduszu Pracy, PFRON oraz środków przyznawanych w ramach WRPO 2014-2020, przeznaczonych na pokrycie tych samych wydatków związanych z podjęciem oraz prowadzeniem działalności gospodarczej. Natomiast z otrzymania wsparcia tego rodzaju wyłączone są osoby, które w okresie ostatnich 3 lat otrzymały dotacje ze środków publicznych na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Cena jednostkowa szkolenia specjalistycznego przedstawiona w załączniku do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług” zawiera się w przedziale do 5 000,00 PLN za pojedynczą usługę specjalistyczną, w zależności od branży i rodzaju i zaawansowania szkolenia. Natomiast kwalifikowalność wydatków oceniana będzie indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przewidzianych zadań. Przyjęcie dopuszczalnej stawki nie oznacza również, że będzie akceptowana w każdym budżecie – przy ocenie będą brane pod uwagę takie czynniki jak: specyfika projektu, stopień złożoności projektu, wielkość grupy docelowej, miejsce realizacji.
W Regulaminie konkursu (punkt 3.1.1) oraz w zapisach Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (punkt 7) w ramach wsparcia typu outplacementowego o dofinansowanie projektu ubiegać się mogą wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i oświatowej. W związku z powyższym duże przedsiębiorstwo może występować we wniosku o dofinansowanie projektu w charakterze Wnioskodawcy.
Zgodnie z zapisem zawartym w Załączniku 8.20 Standardy realizacji wsparcia w projektach Działania 6.5 WRPO 2014-2020 Doskonalenie kompetencji osób pracujących i wsparcie procesów adaptacyjnych punkt 3.3 szkolenia otwarte mogą być realizowane jedynie w uzasadnionych przypadkach, w odniesieniu do osób, u których zidentyfikowano konieczność nabycia w taki sposób niezbędnych umiejętności czy kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z Regulaminem konkursu (punkt 3.2.1) projekty typu outplacementowego mogą być skierowane bezpośrednio do osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw. W związku z powyższym uczestnicy spełniający w/w wymagania mogą stanowić grupę docelową w projekcie bez względu na to, czy są pracownikami Wnioskodawcy, czy są osobami spoza zakładu pracy Wnioskodawcy. Należy zwrócić uwagę, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca jest równocześnie podmiotem udzielającym pomocy publicznej, a także odbiorcą pomocy i tym samym wykazuje w jednym wniosku o dofinansowanie dwie różne kwoty pomocy publicznej, powinien dokonać w metodologii wyliczenia pomocy publicznej rozbicia kwotowego na część, która stanowi pomoc publiczną dla niego (część zadania merytorycznego oraz część kosztów pośrednich) oraz na część, która stanowi pomoc publiczną dla pozostałych przedsiębiorstw ujętych w projekcie (bez kosztów pośrednich).
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 możliwe jest wniesienie wkładu własnego w postaci udostępnienia sali na zajęcia dydaktyczne. Sala może być własnością Projektodawcy lub też może być przez niego wynajmowana. W celu określenia wysokości przedmiotowego wkładu należy ustalić ilość godzin użytkowania sali podczas zajęć w ramach projektu oraz dokonać wyceny wartości wkładu biorąc pod uwagę koszty eksploatacji/utrzymania danego metrażu (stawkę może określać np. taryfikator danej instytucji) bądź wynajmu sali, zgodnie ze stawkami rynkowymi.
Jednocześnie należy pamiętać, iż w przypadku wkładu niepieniężnego może być on wnoszony ze składników majątku Wnioskodawcy oraz majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa (np. umowy dzierżawy) oraz zostanie to ujęte we wniosku o dofinansowanie projektu.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż w ramach konkursu można realizować typy projektów wymienione w punkcie 1.1 Regulaminu konkursu. Jednocześnie nie ma wymogu realizacji w projekcie wszystkich form wsparcia. Jeśli w wyniku analizy Wnioskodawcy projekt obejmie tylko wybrane formy wparcia to zostanie spełnione kryterium kompleksowości. Należy jednak mieć na uwadze, iż udzielenie wsparcia musi być każdorazowo poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika projektu (w tym obowiązkowo doradztwem zawodowym połączonym z przygotowaniem Indywidualnego Planu Działania lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję). W związku z powyższym, w ramach projektu należy założyć możliwie bogaty wachlarz form wsparcia tak, by możliwe było dostosowanie działań do potrzeb uczestników oraz ich efektywna aktywizacja. Przeprowadzenie analizy potrzeb zakładanej grupy docelowej przed rozpoczęciem projektu, pozwoli zawęzić działania realizowane w ramach projektu do potrzeb tej grupy. Ponadto zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju w przypadku osób zagrożonych zwolnieniem lub przewidzianych do zwolnienia, zasadność doboru dostępnych form wsparcia powinna być szczegółowo analizowana pod kątem ich finalnego efektu, jak również efektywności kosztowej udzielonego wsparcia. Tym samym, zasadne jest udzielenie w pierwszej kolejności pomocy doradczej i szkoleniowej (ponieważ przygotowuje ona do ewentualnej zmiany pracy), natomiast wsparcie finansowe na założenie własnej działalności gospodarczej powinno być kierowane w pierwszej kolejności do osób, które w dniu przystąpienia do projektu utraciły zatrudnienie i pozostają w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Osoby przewidziane do zwolnienia, które nie zostały faktycznie zwolnione w okresie realizacji projektu nie tracą statusu uprawniającego do udziału w projekcie, jednakże w stosunku do tej grupy docelowej powinny zostać zaplanowane działania obejmujące poradnictwo zawodowe, a także szkolenia i doradztwo przygotowujące do zmiany zawodu i zdobycie nowych kompetencji i kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z zapisem zawartym w Regulaminie konkursu, sposób i metodologia mierzenia efektywności zatrudnieniowej, tj. odsetka osób podejmujących pracę po zakończeniu udziału w projekcie, jest określony w Wytycznych MIiR w zakresie monitorowania postępu rzeczowego programów operacyjnych na lata 2014-2020 poprzez wskaźnik rezultatu bezpośredniego: liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu. Biorąc pod uwagę definicję w/w wskaźnika – jest to zmiana statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu, w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji EFS (uczestnik bezrobotny lub bierny zawodowo w chwili wejścia do programu EFS) i mierzony jest do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału
w projekcie. Biorąc powyższe pod uwagę we wskaźniku należy uwzględnić wszystkie osoby, które w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły zatrudnienie a tym samym zmieniły swój status na rynku pracy po opuszczeniu programu.
W Regulaminie konkursu (punkt 3.1.1) oraz w zapisach Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (punkt 7) w ramach wsparcia typu outplacementowego o dofinansowanie projektu ubiegać się mogą wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i oświatowej.
Wymienione w pytaniu podmioty traktowane są odrębnie i mogą występować w dwóch różnych wnioskach o dofinansowanie projektu, w charakterze Wnioskodawcy.
Kryterium efektywności zatrudnieniowej zgodnie z zapisem zawartym w Regulaminie konkursu, zostało określone poprzez wskaźnik rezultatu bezpośredniego: liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu. Biorąc pod uwagę definicję w/w wskaźnika – jest to zmiana statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu, w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji EFS (uczestnik bezrobotny lub bierny zawodowo w chwili wejścia do programu EFS) i mierzony jest do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. We wskaźniku należy zatem uwzględnić tylko osoby, które w momencie przystąpienia do projektu miały status osoby bezrobotnej lub biernej zawodowo, a w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły zatrudnienie, co spowodowało ich zmianę statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu.
Niemniej jednak, by umożliwić uczestnikom projektu podjęcie dobrej jakości zatrudnienia i tym samym stabilny powrót na rynek pracy, IZ WRPO 2014+ zaleca monitorowanie kryterium efektywności zatrudnieniowej wskazane w pkt 3.2 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020, tj. 3-miesięczna umowa o pracę w wymiarze przynajmniej ½ etatu, 3-miesięczna umowa zlecenie, a wartość umów cywilnoprawnych - równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia.
W przypadku samozatrudnienia finansowanego ze środków własnych, pochodzących spoza projektu, działalność powinna być prowadzona co najmniej trzy miesiące od daty jej rozpoczęcia.
Warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu jest spełnienie przez niego kryteriów uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem wydanym przez uprawniony w tym zakresie organ, w zależności od kryterium uprawniającego daną osobę lub podmiot do udziału w Projekcie, tj. m.in. orzeczeniem lub zaświadczeniem. W przypadku gdy dokumenty w ww. zakresie nie są wydawane, dopuszcza się potwierdzanie spełnienia kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w Projekcie poprzez złożenie oświadczenia przez uczestnika Projektu. Ponadto zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu jest uzyskanie danych o osobie fizycznej, o których mowa w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006, tj. m.in. płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie, lub danych podmiotu, potrzebnych do monitorowania wskaźników kluczowych oraz przeprowadzenia ewaluacji, oraz zobowiązanie osoby fizycznej do przekazania informacji na temat jej sytuacji po opuszczeniu projektu. Brak uzyskania wszystkich wymaganych danych, o których mowa powyżej, od uczestnika projektu lub jego opiekuna prawnego (w sytuacji gdy uczestnik projektu nie posiada zdolności do czynności prawnych) uniemożliwia udział w projekcie danej osoby/podmiotu i traktowanie jej/go jako uczestnika projektu. Ponadto co do zasady, kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzana jest bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu, przy czym jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu. Z chwilą przystąpienia do projektu każdy uczestnik projektu będący osobą fizyczną składa oświadczenie o przyjęciu przez niego do wiadomości informacji, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. W przypadku uczestnika projektu nie posiadającego zdolności do czynności prawnych, oświadczenie składa jego opiekun prawny. Jednocześnie Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż w perspektywie finansowej 2014-2020 nie ma obowiązku zbierania deklaracji uczestnictwa w projekcie. W związku z powyższym w przypadku osób niezrejestrowanych w Urzędzie Pracy jako bezrobotne oraz rolników możliwe jest potwierdzenie ich kwalifikowalności do udziału w projekcie na podstawie składanego przez uczestników projektu orzeczenia, zaświadczenia lub oświadczenia spełniającego warunki określone w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Zgodnie z zapisami Załącznika 8.20 Regulaminu konkursu stanowiącego Standardy realizacji wsparcia w projektach Działania 6.5 WRPO 2014-2020 Doskonalenie kompetencji osób pracujących i wsparcie procesów adaptacyjnych osobom bezrobotnym, uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium w wysokości nie większej niż 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia wynosi nie mniej niż 150 godzin miesięcznie. W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie. Natomiast dla uczestników projektu będących zagrożonymi zwolnieniem i przewidzianymi do zwolnienia z przyczyn zakładu pracy nie przewidziano dodatkowego wsparcia finansowego za udział w szkoleniach. IZ WRPO 2014+ w ramach niniejszego konkursu zastosowało instrumenty, o których mowa w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zważywszy na fakt, że w powyższej regulacji prawnej nie zastosowano takiego instrumentu jak dodatek szkoleniowy, w związku z tym w ramach przedmiotowego Działania nie przewidziano wsparcia w takiej postaci skierowanego do osób będących jeszcze pracownikami danego przedsiębiorstwa.
We wniosku o dofinansowanie w punkcie 7.3 Zgodność projektu z przepisami obowiązującymi Wnioskodawcę należy wskazać wszystkie planowane przez Beneficjenta zamówienia składane w ramach planowanego do realizacji projektu, niezależnie od ich wartości i trybu wyboru wykonawcy.
Zgodnie z wymogami formalnymi wniosku o dofinansowanie projektu zawartymi w Regulaminie przedmiotowego konkursu, Wnioskodawca zobligowany jest do prowadzenia biura projektu (lub posiadania siedziby, filii, delegatury, oddziału lub innej prawnie dozwolonej formy organizacyjnej działalności podmiotu) na terenie województwa wielkopolskiego. Zatem biuro projektu może znajdować się na terenie innego powiatu, niż powiaty objęte wsparciem, udzielanym w ramach realizowanego projektu, pod warunkiem, iż wszystkie opisane powiaty stanowią obszar województwa wielkopolskiego.
Ponadto zaznacza się, że Projektodawca zobowiązany jest do zapewnienia dostępu do pełnej dokumentacji wdrażanego projektu, a przede wszystkim do zagwarantowania uczestnikom projektu możliwości osobistego kontaktu z kadrą projektu.
Kryterium dostępu dotyczy usług doradczych przedmiotowego konkursu wskazanych w art. 18, ust. 1, pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.).
Dodatkowo IZ zwraca uwagę, iż w ramach projektu należy założyć możliwie szeroki zakres form wsparcia tak, by możliwe było dostosowanie działań do potrzeb uczestników projektu oraz ich efektywna aktywizacja.
Zgodnie z punktem 1.1.2 Regulaminu konkursu możliwe do realizacji jest m.in. udzielenie wsparcia finansowego na założenie własnej działalności gospodarczej w formie dotacji połączone ze wsparciem doradczo-szkoleniowym. Dotacja może zostać udzielona na tworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych, o których mowa w rozdziale 3 pkt 20 Wytycznych Ministra Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, w szczególności w odniesieniu do pracowników po 50 roku życia, na warunkach określonych w powyższych Wytycznych.
Wskaźnik rezultatu bezpośredniego: „liczba osób, które po opuszczeniu programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie” mierzy liczbę osób objętych działaniami i programami typu outplacement, które podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie w dotychczasowym lub nowym miejscu pracy i dotyczy osób zdefiniowanych we wskaźniku produktu: „liczba pracowników zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy objętych wsparciem w programie”, który mierzy liczbę pracowników przewidzianych do zwolnienia lub zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz liczbę osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Wskaźnik dotyczący liczby osób, które po opuszczeniu programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie mierzony jest do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. |
Natomiast kryterium efektywności zatrudnieniowej zgodnie z zapisem zawartym w Regulaminie konkursu, zostało określone poprzez wskaźnik rezultatu bezpośredniego: „liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”. Biorąc pod uwagę definicję w/w wskaźnika – jest to zmiana statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu, w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji EFS (uczestnik bezrobotny lub bierny zawodowo w chwili wejścia do programu EFS) i mierzony jest także do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. We wskaźniku tym należy uwzględnić tylko osoby, które w momencie przystąpienia do projektu miały status osoby bezrobotnej lub biernej zawodowo, a w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły zatrudnienie, co spowodowało ich zmianę statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu.
W ramach przedmiotowego konkursu można realizować usługi doradcze, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt. 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Dodatkowo Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż w ramach projektu należy założyć możliwie szeroki zakres form wsparcia tak, by możliwe było dostosowanie działań do potrzeb uczestników projektu oraz ich efektywna aktywizacja.
Indywidualny Plan Działania tak, jak wskazano w często zadawanych pytaniach, jest to proces ciągły, który stanowi element obowiązkowy zarówno etapu rekrutacji jak i doradztwa zawodowego. W związku, z tym częścią składową rekrutacji mógłby być test kompetencyjny, będący weryfikacją predyspozycji kandydata. Natomiast rozmowa z doradcą zawodowym, stanowiąca dostosowanie zestawu działań do indywidualnych potrzeb kandydata, powinna być dalszym etapem już niezwiązanym z procesem rekrutacyjnym.
Zgodnie z Regulaminem konkursu (punkt 3.2.1) projekty typu outplacementowego mogą być skierowane bezpośrednio do osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw. W związku z powyższym uczestnicy spełniający w/w wymagania mogą stanowić grupę docelową w projekcie. W Regulaminie konkursu nie widnieje zapis wykluczający osoby zagrożone zwolnieniem z pracy z powodu redukcji, bądź rekonstrukcji stanowisk, które po przekwalifikowaniu pozostaną u tego samego pracodawcy o ile zostaną spełnione wszystkie przesłanki wsparcia typu outplacementowego.
Należy zwrócić uwagę, iż pomoc udzielana na szkolenie lub doradztwo dla zwalnianych pracowników, którzy po zakończeniu udziału w projekcie kontynuują zatrudnienie u tego samego pracodawcy lub też zostaną ponownie zatrudnieni przez tego samego pracodawcę stanowi pomoc publiczną na szkolenia lub pomoc de minimis dla beneficjenta pomocy i udzielana jest zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z EFS na lata 2014-2020.
We wniosku o dofinansowanie w polu 3.3.1 Typ obszaru realizacji należy wybrać odpowiedni dla danego projektu obszar realizacji, zgodny z miejscem zamieszkania (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego)/nauki/pracy większości grupy docelowej projektu bądź obszarem, na którym zarejestrowana jest większość podmiotów objętych wsparciem.
W przypadku, gdy w ramach projektu nie zaplanowano działań, do których odnoszą się poszczególne wskaźniki kluczowe, w tym wskaźniki horyzontalne, domyślnie określone w szablonie wniosku o dofinansowanie, w kolumnie „Źródło danych” należy wpisać np. „Nie dotyczy”, natomiast kolumny określające wartości w poszczególnych latach realizacji projektu oraz kolumnę „Suma” należy pozostawić bez edycji (pozycje domyślnie wypełnione są wartością „0”).
Wnioskodawca ma obowiązek wybrania przynajmniej jednego wskaźnika kluczowego, który został uwzględniony we Wspólnej Liście Wskaźników Kluczowych (WLWK) - stanowiącej załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. Wskaźniki kluczowe możliwe do zastosowania w ramach danego konkursu zostały wskazane w załączniku nr 8.1. do Regulaminu konkursu. Wnioskodawca wybiera adekwatne do realizowanego projektu wskaźniki kluczowe, zarówno spośród wskaźników produktu jak i wskaźników rezultatu bezpośredniego, wskazane w formularzu wniosku o dofinansowanie. Jeśli specyfika projektu nie jest zbieżna (nie znajduje odzwierciedlenia) w danym wskaźniku WLWK projektodawca może go nie uwzględniać w projekcie.
Ustalenie dopuszczalnego poziomu usprawiedliwionych nieobecności na zajęciach realizowanych w ramach projektu dokonuje samodzielnie podmiot realizujący projekt (np. w formie wewnętrznych regulaminów) uwzględniając np. specyfikę grupy docelowej oraz oferowane wparcie. Jednocześnie zgodnie z zapisami zawartymi w zał. nr 8.20 do Regulaminu konkursu – Standardy realizacji wsparcia w projektach Działania 6.5 WRPO 2014-2020, w przypadku realizacji szkoleń, uczestnik projektu może zostać wykluczony przez Beneficjenta z udziału w projekcie, jeśli opuści więcej niż 20% godzin szkoleniowych. Natomiast w przypadku realizacji staży, zgodnie z zał. nr 5 do Standardów realizacji wsparcia w projektach Działania 6.5 WRPO 2014-2020, beneficjent może pozbawić uczestnika możliwości jego kontynuowania w przypadku, gdy łączny okres udokumentowanej niezdolności do pracy w czasie jego odbywania wyniesie więcej niż 90 dni.
Co do zasady, w projekcie można łączyć ze sobą różne rodzaje szkoleń, a zapis dotyczący braku możliwości stosowania stawek jednostkowych wskazuje jedynie, że nie stosuje się tej formy wskazywania i rozliczania wydatków w projekcie, co nie oznacza, że nie można realizować szkoleń językowych lub ECDL.
Wynagrodzenie kadry, której rolą będzie monitoring i kontrola założonych działalności gospodarczych oraz koszty wizyt monitorujących ww. działalności (delegacje służbowe) mogą być kwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich projektu, pod warunkiem, że jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji projektu oraz koszty te zostaną uwzględnione w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.
We wniosku o dofinansowanie można założyć łączną liczbę godzin wsparcia doradczo-szkoleniowego (pomostowego) przypadającą średnio na jednego uczestnika.
Pomostowe wsparcie szkoleniowo-doradcze, co do zasady, powinno być organizowane przez samego Beneficjenta. Nie wyklucza się jednak możliwości realizacji usług przez podmioty zewnętrzne. Jednak jeżeli zaistnieje potrzeba zorganizowania szkolenia specjalistycznego bądź doradztwa, które będzie wymagać od Beneficjenta zlecenia usługi, wybierając usługodawcę należy zastosować zapisy zawarte w § 20 umowy o dofinansowanie projektu w ramach WRPO na lata 2014-2020 dotyczące udzielania zamówień w ramach projektu.
Ponadto zaznacza się, iż usługi szkoleniowe są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej. Natomiast instytucje świadczące usługi doradcze mogą uzyskać zlecenia finansowane ze środków publicznych po dokonaniu wpisu do Rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia.
Wykonawcy szkoleń w ramach projektu są zobowiązani posiadać wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, natomiast od instytucji świadczącej usługi doradcze, która prowadzi m. in. doradztwo personalne, poradnictwo zawodowe wymagany jest wpis do Rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia (KRAZ). Usługi szkoleniowe / doradcze mogą być realizowane zarówno przez wnioskodawcę, jak i partnera, a także usługi te mogą zostać zlecone w ramach realizacji projektu. Jednocześnie, zgodnie z Regulaminem konkursu w ramach kryterium dostępu dotyczącego usług doradczych / usług szkoleniowych w oparciu o całą treść wniosku o dofinansowanie, weryfikowane będzie czy Wnioskodawca zawarł informację we wniosku, że świadczenie w projekcie usług doradczych / szkoleniowych, będzie prowadzone przez podmiot, który posiada wpis do KRAZ / RIS. W przypadku braku przedmiotowej informacji, IZ WRPO 2014+ odrzuca złożony w odpowiedzi na konkurs wniosek, w związku z niespełnieniem przez Wnioskodawcę przedmiotowego kryterium dostępu.
Zgodnie z Polską Ramą Jakości Staży i Praktyk decydując się na przyjęcie stażysty lub praktykanta, pracodawca zobowiązuje się zapewnić mu stanowisko pracy wyposażone w narzędzie niezbędne do wywiązywania się z obowiązków określonych w programie stażu lub praktyki. Niemniej jednak IZ WRPO 2014+ w celu uatrakcyjnienia formy wsparcia może kwalifikować koszty inne związane z odbywaniem stażu (w tym koszty dojazdu, koszty wyposażenia stanowiska pracy, koszty eksploatacji materiałów i narzędzi, szkolenia BHP stażysty itp.) w wysokości nieprzekraczającej 5 000,00 PLN brutto na 1 stażystę. Przedmiotowy zbiór wydatków stanowi katalog otwarty, a poprzez ww. wyposażenie stanowiska pracy IZ WRPO 2014+ rozumie przede wszystkim zakup środków zużywalnych m. in. materiałów biurowych. W przypadku wyposażenia stanowiska pracy w środki trwałe stanowić one będą pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020. Rozpatrując kwestie związane z ponoszeniem kosztów wyposażenia stanowiska pracy stażysty należy mieć na uwadze, iż katalog kosztów związanych z odbywaniem stażu jest szeroki i ma służyć zapewnieniu prawidłowej realizacji stażu. Beneficjent zobowiązany jest do ponoszenia wydatków celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. IZ WRPO 2014+ stoi na stanowisku, że koszty związane z odbywaniem stażu powinny być dostosowane i przyporządkowane indywidualnie do potrzeb każdego z uczestników stażu i w pierwszej kolejności powinny być przeznaczone na koszty, jakie generuje stażysta – dojazdy, odzież robocza, szkolenia BHP.
Wsparcie typu outplacementowego skierowane jest bezpośrednio do osób przewidzianych do zwolnienia (tj. znajdujących się w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy lub poinformowanych przez pracodawcę o zamiarze nieprzedłużenia przez niego stosunku pracy lub stosunku służbowego), zagrożonych zwolnieniem z pracy (tj. pracowników zatrudnionych u pracodawcy, u którego w okresie 12 m-cy poprzedzających przystąpienie danego pracownika do projektu dokonano rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników) lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw. W związku z powyższym projekt, w którym Beneficjent założy udzielenie wsparcia wyłącznie osobom zagrożonym zwolnieniem będzie wpisywał się w zasady dotyczące grupy docelowej projektu.
Ponadto zaznacza się, iż dobór oraz konkretny podział grupy docelowej projektu musi zostać poprzedzony diagnozą specyfiki i potrzeb przedmiotowej grupy, dokonanej w oparciu o ogólnodostępne dane oraz ewentualnie własne dane będące w posiadaniu Wnioskodawcy.
Zgodnie z podpunktem 7.19 Definicje, Regulaminu Konkursu, pracownik zagrożony zwolnieniem to pracownik zatrudniony u pracodawcy, który w okresie 12 miesięcy poprzedzających przystąpienie tego pracownika do projektu dokonał rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników lub zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, w przypadku rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z tych przyczyn u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników albo dokonał likwidacji stanowisk pracy z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych, produkcyjnych lub technologicznych.
W związku z powyższym pracownik mikroprzedsiębiorstwa, w którym ze względu na małą liczbę pracowników nie dokonano dotychczas rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników, w ramach realizowanego projektu nie będzie traktowany jako pracownik zagrożony zwolnieniem.
Wynagrodzenie doradcy w kwocie 100,00 PLN wskazane w Załączniku 8.12 do Regulaminu konkursu odnosi się do początkowego etapu realizacji projektu zakładającego doradztwo zawodowe połączone z przygotowaniem Indywidualnego Planu Działania lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję. W przypadku wsparcia pomostowego, które może być uzupełnieniem przyznanej bezzwrotnej dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, IZ WRPO 2014+ przewidziała kwotę do 5 000,00 PLN za pojedynczą usługę specjalistyczną, w zależności od rodzaju i zaawansowania szkolenia lub doradztwa biznesowego. Należy także pamiętać, że powyższy dokument określa najczęściej występujące koszty w projektach, co oznacza, że nie zawiera katalogu zamkniętego. Dopuszczalne jest ujmowanie w budżecie projektu kosztów niewskazanych w zestawieniu zawartym w Załączniku 8.12, jednakże kwalifikowalność wydatków oceniana będzie indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności.
Dofinansowanie przekazywane beneficjentowi na realizację projektu, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, nie stanowi pomocy publicznej/de minimis. Natomiast środki przekazane przez beneficjenta uczestnikom projektu w postaci bezzwrotnej pomocy finansowej na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia doradczo-szkoleniowego po otrzymaniu dotacji stanowią pomoc de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w przypadku gdy wnioskodawca jest operatorem przekazującym środki uczestnikom występuje pomoc de minimis II. W związku z tym, wydatki poniesione na szkolenie z zakresu przedsiębiorczości przed udzieleniem bezzwrotnej dotacji oraz koszt podróży w celu monitorowania utworzonej działalności nie wlicza się do pomocy de minimis.
W celu zapewnienia większej trwałości udzielanego wsparcia beneficjent może zobowiązać uczestnika projektu do wniesienia części środków własnych. Beneficjent powinien uwzględnić wkład własny uczestników projektu w budżecie zawartym we wniosku o dofinansowanie projektu, a także zawrzeć w Regulaminie przyznawania środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości informację, że będzie wymagał tego wkładu od uczestników projektu, wraz z określeniem formy udokumentowania poniesienia wkładu własnego wymaganego od uczestników projektu. Należy jednak pamiętać, iż wniesienie wkładu własnego przez uczestnika projektu nie może stanowić istotnej bariery w ubieganiu się o wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W związku z powyższym, to beneficjent decyduje o tym, czy będzie wymagał od uczestników projektu wkładu własnego, czy też nie. Należy tutaj podkreślić, że forma w jakiej będzie wnoszony wkład własny do projektu oraz z jakiego źródła będzie pochodził (uczestnicy projektu, projektodawca) każdorazowo zależy od beneficjenta. Ponadto kwestie związane z prawidłowym określeniem wkładu własnego w budżecie projektu we wniosku o dofinansowanie zostały szczegółowo określone w Załączniku 8.7 do Regulaminu konkursu, stanowiącym Instrukcję wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (str. 37-40)
Indywidualny Plan Działania (IPD) jest to dokument stworzony wspólnie z uczestnikiem projektu i doradcą zawodowym wyrażony w formie pisemnej. Dla uczestnika IPD jest formą analizy własnego potencjału zawodowego i osobistego, jego możliwości i ograniczeń. Daje możliwość efektywniejszego wyboru zawodu lub branży zawodowej, w której może znaleźć zatrudnienie. IPD to tworzenie osobistej, indywidualnej wizji kariery. Dokument zawiera m. in.: formy wsparcia możliwe do zastosowania przez Wnioskodawcę określone we wniosku o dofinansowanie, np. pośrednictwo pracy, szkolenia; działania planowane do samodzielnej realizacji przez uczestnika np. przeglądanie ofert pracy; planowane terminy realizacji poszczególnych działań; planowaną liczbę i terminy spotkań z doradcą zawodowym i/lub pośrednikiem pracy; termin i warunki zakończenia realizacji IPD. IZ WRPO 2014+ nadmienia, iż stawka podana w załączniku 8.12 do Regulaminu konkursu w wysokości 100 zł na osobę obejmuje stworzenie IPD. Ponadto doradca zawodowy otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 100 zł/h za czas pracy w projekcie.
Pierwszeństwo w przyznawaniu wsparcia finansowego dla osób, które w momencie przystąpienia do projektu pozostają bez zatrudnienia nie wyklucza z możliwości otrzymania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej osób przewidzianych do zwolnienia, tj. będących pracownikami znajdującymi się w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy lub pracownikami poinformowanymi przez pracodawcę o zamiarze nieprzedłużenia przez niego stosunku pracy lub stosunku służbowego. W związku z powyższym, warunki jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o przyznanie wsparcia finansowego na rozwój działalności gospodarczej ze środków EFS w ramach wsparcia outplacementowego dotyczą zarówno osób, które utraciły zatrudnienie w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu jak i pracowników przewidzianych do zwolnienia.
Pomostowe wsparcie doradczo – szkoleniowe może być udzielane na etapie poprzedzającym rozpoczęcie działalności gospodarczej lub w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać, iż wydatki poniesione na uczestnika projektu przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie stanowią pomocy de minimis. Natomiast wsparcie pomostowe w postaci usług doradczo-szkoleniowych o charakterze specjalistycznym w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej stanowi pomoc de minimis, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020.
Zgodnie z załącznikiem 8.12 do Regulaminu konkursu wsparcie pomostowe w zakresie pojedynczej usługi doradczo – szkoleniowej o charakterze specjalistycznym udzielanej po rozpoczęciu działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie 5 000,00 PLN w zależności od rodzaju i zaawansowania szkolenia oraz rodzaju branży.
Zgodnie z zapisami załącznika 8.12 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług do Regulaminu konkursu podane kwoty stypendium są kwotami brutto wraz z pochodnymi od stypendium płaconymi przez płatnika składek.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu obowiązkowe jest spełnienie przez Wnioskodawcę kryteriów dostępu. Kryteria te wskazują m.in., że wykonawcy szkoleń w ramach projektu są zobowiązani posiadać wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, natomiast od instytucji świadczącej usługi doradcze, która prowadzi m. in. doradztwo personalne, poradnictwo zawodowe wymagany jest wpis do Rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia (KRAZ).
Natomiast czy usługi szkoleniowe / doradcze będą przeprowadzane przez doświadczonych trenerów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowę zlecenie lub osoby samozatrudnione czy też przez podwykonawcę zależy od potencjału kadrowego / merytorycznego Projektodawcy czy też jego decyzji. W związku z powyższym Wnioskodawca może założyć jedną kategorię wydatku we wniosku o dofinansowanie jako personel a kolejną kategorię jako usługę trenerską.
Ponadto personelem projektu są osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu, które wykonują osobiście, tj. w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub wykonujące zadania lub czynności w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby samozatrudnione oraz wolontariuszy wykonujących świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Dodatkowo zlecenie usługi merytorycznej w ramach projektu oznacza powierzenie wykonawcom zewnętrznym, nie będącym personelem projektu, realizacji działań merytorycznych przewidzianych w ramach danego projektu, np. zlecenie usługi szkoleniowej. Jako zlecenia usługi merytorycznej nie należy rozumieć:
- zakupu pojedynczych towarów lub usług np. cateringowych lub hotelowych, chyba że stanowią one część zleconej usługi merytorycznej,
- angażowania personelu projektu.
W przypadku potrzeby zorganizowania szkolenia/doradztwa wymagającego od Beneficjenta zlecenia usługi należy wydatki ponosić zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji punkt 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Pamiętać należy przy tym, iż wartość wydatków związanych ze zleceniem usług merytorycznych w ramach projektu, co do zasady nie może przekroczyć 30% wartości projektu.
Możliwe jest kwalifikowanie zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia. Niemniej jednak, zgodnie z załącznikiem 8.12 do Regulaminu konkursu koszty te kwalifikowalne są w ściśle uzasadnionych przypadkach. Ponadto wysokość zwrotu kosztu dojazdu ustalana jest zgodnie z cennikiem najtańszego przewoźnika. Zwrotu można dokonać na podstawie biletu jednorazowego, miesięcznego lub okresowego, a w przypadku jego braku na podstawie oświadczenia – wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. zgodnie z cennikiem biletów II klasy obowiązującym na danym obszarze lub cennikiem komunikacji miejskiej).
Wskaźnik rezultatu Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu liczony jest także w stosunku do osób uczestniczących w studiach podyplomowych. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym studia podyplomowe są formą kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający kwalifikacje co najmniej pierwszego stopnia, prowadzoną w uczelni, instytucie naukowym PAN, instytucie badawczym lub Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji podyplomowych. Ponadto zgodnie z art. 8a) ww. ustawy uczelnie są zobowiązane do określenia efektów kształcenia, uwzględniając ogólne charakterystyki efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz do określenia sposobu ich weryfikowania i udokumentowania.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Wnioskodawca powinien wybrać wszystkie adekwatne dla danego projektu wskaźniki z listy rozwijanej. W ramach przedmiotowego konkursu wsparcie typu outplacementowego może być skierowane dla osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub zwolnionych z przyczyn zakładu pracy. W związku z tym, iż ww. grupa docelowa nie wpisuje się w definicję osoby długotrwale bezrobotnej, Projektodawca nie ma obowiązku monitorować wskaźnika Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie.
Rozwijana lista wskaźników w pkt 4.1 szablonu wniosku o dofinansowanie nie uwzględnia wskaźnika produktu Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma technicznej możliwości wybrania i monitorowania ww. wskaźnika. W związku z tym, oprócz wymienionych na liście rozwijanej wskaźników, Projektodawca może określić też własne wskaźniki pomiaru celu zgodnie ze specyfiką projektu (wskaźniki projektowe).
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu do realizacji projektu jest wymagane wniesienie wkładu własnego Beneficjenta stanowiącego minimum 5% wydatków kwalifikowanych, które zawierają również kwotę wypłaconych uczestnikom projektu bezzwrotnych dotacji.
Pracownik oddelegowany przez pracodawcę do opieki nad stażystą wykonuje w godzinach pracy dodatkowe zadania nie wynikające z umowy o pracę. W związku z tym refundacja kosztów wynagrodzenia opiekuna za czas poświęcony na opiekę nad osobami odbywającymi staż w ramach zwiększonego zakresu obowiązków służbowych nie spełnia przesłanek pozwalających stwierdzić występowanie pomocy publicznej/pomocy de minimis.
Środki przekazane przez Projektodawcę uczestnikom projektu w postaci bezzwrotnej pomocy finansowej na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia doradczo-szkoleniowego po otrzymaniu przedmiotowej dotacji stanowią pomoc de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020 kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy publicznej na subsydiowanie zatrudnienia są koszty wynagrodzeń pracownika, na które składają się wynagrodzenie brutto oraz opłacane od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne. Ponadto przy obliczaniu refundacji kosztów części wynagrodzenia subsydiowanego zatrudnienia należy stosować zapisy zgodnie z art. 51 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ust. 1 – 3.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020, dodatek relokacyjny nie zawiera się w katalogu wydatków, na które może zostać przeznaczona pomoc publiczna/de minimis.
Organizacja pomostowego wsparcia szkoleniowo-doradczego od momentu przyznania bezzwrotnej dotacji i zarejestrowania działalności gospodarczej przez uczestników projektu powinna obejmować jedynie wsparcie specjalistyczne czyli takie, które pomaga w rozwiązywaniu uczestnikom projektu konkretnych problemów i doradza w konkretnych sytuacjach, a nie dotyczy stałego wsparcia, np. prowadzenia księgowości podmiotu czy podstaw marketingu. W związku z powyższym, nie każda nowoutworzona ze środków EFS działalność gospodarcza będzie wymagała takiej specjalistycznej pomocy, dlatego też w opinii IZ WRPO 2014+ nie jest zasadnym uznanie pomostowego wsparcia szkoleniowo-doradczego za obligatoryjne i nie może stanowić warunku otrzymania dotacji.
Po podpisaniu Umowy o udzieleniu wsparcia finansowego, uczestnik projektu ma prawo ubiegać się o szkolenie/doradztwo specjalistyczne. W tym celu, nie ma konieczności powoływania Komisji Oceny Wniosków, gdyż uczestnik projektu podpisuje z Beneficjentem aneks do Umowy o świadczenie usług szkoleniowo-doradczych, określający formę i wartość pomocy, którą będzie objęty do końca trwania projektu.
We wniosku o dofinansowanie, w pkt. 3.5.4 Informacje dodatkowe, należy przedstawić wszelkie dane, których nie można przyporządkować do innych części wniosku, a które są wymagane zapisami Regulaminu konkursu. Niniejszy konkurs nie wymaga od Beneficjenta dodatkowych informacji odnośnie planowanego do realizacji projektu. Takie wymogi są np. w przypadku projektów realizujących przedsięwzięcia w zakresie edukacji, gdyż Wnioskodawca w tym miejscu zobligowany jest do przedstawienia diagnozy przygotowania nauczycieli do wykonywania zadań w projekcie. Dodatkowo, w punkcie tym mogą być również zawarte informacje uzupełniające treść pozostałych części wniosku o dofinansowanie.
W ramach niniejszego konkursu we wniosku o dofinansowanie, punkt 3.6 Szczegółowe dane dotyczące projektu jest zablokowany do edycji.
Wnioskodawca ma obowiązek wybrania z listy rozwijanej wszystkich adekwatnych dla danego projektu wskaźników zarówno kluczowych, jak i specyficznych programowych (minimum dwa, w tym jeden kluczowy), które będą monitorowane w trakcie jego realizacji. Jednak wskazana lista wskaźników może nie obejmować całości rezultatów i produktów danego projektu. W związku z tym, oprócz tych wskaźników domyślnie wybranych przez IOK, Wnioskodawca może określić też własne wskaźniki pomiaru celu zgodnie ze specyfiką projektu (wskaźniki projektowe), które będą umożliwiały np. monitorowanie kryteriów premiujących projektu lub kryteriów dostępu.
Beneficjent zobowiązuje się do utworzenia rezerwy finansowej w wysokości 15% wartości środków finansowych przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości w ramach projektu. Nie oznacza to jednak, iż rezerwa ta zwiększa pulę środków wsparcia finansowego. Rezerwa powinna być utworzona w celu ewentualnych odwołań uczestników. Jeśli nie zostanie w pełni wykorzystana na odwołania, wtedy można ją przeznaczyć na udzielenie dotacji kolejnym uczestnikom z listy rezerwowej, tak by w konsekwencji wsparciem finansowym objąć 100% osób, dla których przewidziana została taka forma wsparcia.
Zgodnie z pkt 3.3 Standardy realizacji wsparcia w projektach Działania 6.5 WRPO 2014-2020 Samozatrudnienie i przedsiębiorczość do Regulaminu konkursu stypendium szkoleniowe przysługuje osobom bezrobotnym, uczestniczącym w szkoleniach w wysokości nie większej niż 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia wynosi nie mniej niż 150 godzin miesięcznie – w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie.
W związku z powyższym stypendium szkoleniowe przysługuje osobom zwolnionym, które utraciły pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu.
Wsparcie typu outplacementowego może być skierowane bezpośrednio do osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w wyniku procesów restrukturyzacyjnych, adaptacyjnych i modernizacyjnych przedsiębiorstw. W związku z powyższym, istnieje możliwość założenia w projekcie grupy docelowej, obejmującej wyłącznie osoby zwolnione (jeśli spełniają ww. warunki).
Wskaźnik rezultatu bezpośredniego: „Liczba osób, które po opuszczeniu programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie” mierzy liczbę osób objętych działaniami i programami typu outplacement, które podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie w dotychczasowym lub nowym miejscu pracy i dotyczy osób zdefiniowanych we wskaźniku produktu: „Liczba pracowników zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy objętych wsparciem w programie”, który mierzy liczbę pracowników przewidzianych do zwolnienia lub zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz liczbę osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Wskaźnik dotyczący liczby osób, które po opuszczeniu programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie mierzony jest, podobnie jak kryterium efektywności zatrudnieniowej, do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie, jednak odnosi się do szerszej grupy uczestników, tj. uwzględnia dodatkowo pracowników (zagrożonych lub przewidzianych do zwolnienia). Natomiast, wskaźnik efektywności zatrudnieniowej odnosi się wyłącznie do osób, które w chwili przystąpienia do projektu miały status bezrobotnych lub biernych zawodowo.
Projektodawca zobowiązany jest do przedstawienia we wniosku o dofinansowanie metodologii wyliczenia pomocy de minimis / publicznej. W przypadku projektu otwartego Wnioskodawca musi przedstawić założenia dotyczące grupy docelowej i metodologii wyliczenia wskazanej pomocy.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielenia pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014 -2020 Indywidualny Plan Działania nie stanowi pomocy de minimis / pomocy publicznej.
Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podmiot udzielający pomocy zobowiązany jest do wydania uczestnikowi projektu zaświadczenia o udzielanej pomocy de minimis. Wnioskodawca na etapie pisania wniosku o dofinansowanie powinien przeprowadzić analizę grupy docelowej oraz oszacować wysokość pomocy de minimis / publicznej. Możliwa jest sytuacja, iż na etapie realizacji projektu zostanie wydanych mniej zaświadczeń o pomocy de minimis / pomocy publicznej niż wcześniej zakładano.
Jeśli w trakcie trwania projektu zgłoszą się pracodawcy gotowi przyjąć do pracy uczestnika projektu po wcześniejszym nabyciu odpowiednich kwalifikacji w ramach projektu, wówczas nie mają zastosowania przepisy dotyczące pomocy de minimis / publicznej. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji UE nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. wsparcie doradczo – szkoleniowe jest objęte pomocą de minimis / publiczną w przypadku udzielenia tego wsparcia przedsiębiorcy lub pracownikom przedsiębiorcy.
Zgodnie z kryteriami dostępu – usługi szkoleniowe w ramach realizacji projektu są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej, (prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług zgodnych z art. 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej). Beneficjenci organizujący szkolenia językowe zobowiązani są do zapewnienia jak najwyższej jakości oferowanych szkoleń. Uzyskanie efektów uczenia się powinno być każdorazowo weryfikowane poprzez przeprowadzenie odpowiedniego ich sprawdzenia. Dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi szkolenia językowego może być np.: zaświadczenie o ukończeniu kursu lub dokument potwierdzający zdobycie przez uczestnika projektu określonego poziomu biegłości językowej (zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego) wydany w procesie walidacji.
Zgodnie z Regulaminem konkursu możliwe do realizacji w ramach konkursu są instrumenty wymienione w punkcie 1.1. Istnieje zatem fakultatywność wyboru form pomocy, uzależniona od zidentyfikowanych potrzeb uczestników. W konsekwencji zatrudnienie subsydiowane stanowi jeden z elementów otwartego katalogu instrumentów wsparcia i nie ma obowiązku jego realizacji.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zakładana kompleksowość wsparcia związana jest z zapewnieniem uczestnikowi tych wszystkich form pomocy, które zostały zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy lub zwiększą szansę utrzymania/uzyskania stałego zatrudnienia. Udzielenie wsparcia musi być zatem każdorazowo poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika projektu oraz przygotowaniem Indywidualnego Planu działania lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję. W ramach realizowanego projektu należy zaoferować możliwie najszerszy katalog form pomocy przy założeniu, iż jedynym obowiązkowym elementem wsparcia będzie doradztwo zawodowe. Opracowanie kompleksowej analizy potrzeb uczestników przed przystąpieniem do realizacji projektu pozwoli sprecyzować wykaz działań uzasadnionych realnymi potrzebami grupy docelowej.