Poddziałanie 3.3.1 Inwestycje w obszarze transportu miejskiego
Nabór: RPWP.03.03.01‑IZ‑00‑30‑001/18 ( od 2018-11-30 do 2019-01-18 )

Zgodnie z ustaleniami pomiędzy Sygnatariuszami Mandatów realokowano niewykorzystane środki w pozostałych poddziałaniach EFRR tworząc fiszkę ogólną „Środki z EFRR, niewykorzystane w naborach wg. stanu na dzień 31.07.2018 r. skumulowane do puli przewidzianej w fiszce ogólnej dla Poddziałania 3.3.1” ujęte w aktualnych Mandatach Terytorialnych dla OSI Ośrodków Subregionalnych. Zapisy tej fiszki określają zatem zakres zgodności projektu z Mandatami Terytorialnymi.

W konkursie nr RPWP.03.03.01‑IZ‑00‑30‑001/18 o dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty z Obszarów Strategicznej Interwencji Ośrodków Subregionalnych uwzględnione w rubryce typ beneficjenta w fiszkach poszczególnych Mandatów Terytorialnych OSI. Dotyczy to również partnerów projektu.

Zgodnie z art. 4 Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady każda umowa o świadczenie usług publicznych musi zawierać następujące elementy:

  •  określenie zobowiązania z tytułu świadczenia usług oraz obszar geograficzny, którego te zobowiązania dotyczą,
  • określenie (w sposób obiektywny i przejrzysty) parametrów, według których obliczane są ewentualne rekompensaty oraz określenie rodzaju i zakresu ewentualnie przyznanych praw wyłącznych, przy czym należy zapewnić przede wszystkim, aby rekompensata nie była nadmierna oraz należy określić ewentualne mechanizmy zwrotu nadmiernej rekompensaty,
  • określenie zasad podziału kosztów związanych ze świadczeniem usług, określenie zasad podziału przychodów z biletów (czy zatrzymuje je operator, jednostka samorządu terytorialnego, czy też są dzielone pomiędzy te podmioty),
  • określenie zasad podziału kosztów związanych ze świadczeniem usług,
  • określenie norm jakości świadczenia usług,
  • wskazanie, czy i w jakim zakresie dopuszczalne jest zlecanie świadczenia usług podwykonawcom,
  • wskazanie, czyją własnością pozostaną aktywa zaangażowane w świadczenie usług przewozowych, w tym w szczególności tabor i infrastruktura.

 Umowa o świadczenie usług publicznych powinna być zgodna z Ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

Budowa kanalizacji deszczowej stanowi koszt niekwalifikowalny projektu. za koszt kwalifikowalny można uznać elementy odwodnienia odprowadzające deszczówkę z powierzchni dróg, ścieżek rowerowych, chodników, parkingów do sieci kanalizacji deszczowej.

Inwestycje w elementy drogowe mogą być współfinansowane wyłącznie w zakresie niezbędnym dla właściwego wykonywania robót drogowych dotyczących infrastruktury transportu publicznego jako całości i uzasadnionych z punktu widzenia technologicznego. W szczególności, bez wykonania ww. robót budowlanych nie jest możliwe wykonanie większości inwestycji transportu publicznego (np. buspasa, parkingu P&R) zgodnie z zasadami sztuki budowlanej oraz/lub inżynieryjnej i jej odbiór przez odpowiedni urząd wydający zgodę na użytkowanie.

System rowerów miejskich może być przedmiotem wsparcia uzupełniająco, jako element infrastruktury rowerowej, w przypadku gdy jednym z elementów inwestycyjnych projektu jest budowa, przebudowa i modernizacja dróg dla rowerów. System rowerów miejskich nie może stanowić odrębnego/samodzielnego typu projektu.

Nabór: RPWP.03.03.01-IZ-00-30-001/20 ( od 2020-06-29 do 2020-08-31 )

Odpowiedź: Dopuszcza się w ramach konkursu, jako element projektu związany z  przebudową, rozbudową lub modernizacją drogi rowerowej, zakup systemu rowerów publicznych/miejskich, przy czym kompletną stację rowerową (wraz z rowerami) lub cały system należy zaewidencjonować nie jako środek transportu, ale jako odrębny i niepodzielny środek trwały.

Odpowiedź: Dopuszcza się możliwość montażu oświetlenia przy drogach/ścieżkach pieszo-rowerowych, które zostały wybudowane wcześniej, o ile są one ściśle powiązane z  systemem oraz elementami transportu publicznego (np. z punktami przesiadkowymi) lub  stanowią odcinek budowanej w ramach projektu drogi/ścieżki rowerowej, składający się na element całości układu komunikacyjnego (dzięki któremu użytkownicy będą wybierać częściej transport rowerowy i zbiorowy niż indywidualny transport samochodowy).

W ramach konkursów Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek. Zapis ten dotyczy również Partnera projektu, który nie może wystąpić w dwóch (lub więcej) projektach w konkursie. Nie jest również możliwe, aby jednostka samorządu terytorialnego złożyła wniosek jako Wnioskodawca, a w kolejnym wniosku, złożonym w ramach tego samego konkursu, wystąpiła w roli Partnera.

Możliwa jest etapowa realizacja projektów. Zgodnie zgodnie z art. 65 ust. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 projekt nie może być zakończony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Regulamin konkursu w pkt. III.B.2 stanowi, że dofinansowaniem nie mogą być objęte operacje, które zostały fizycznie zakończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem do IZ WRPO 2014+ wniosku o  dofinansowanie. Wnioskodawca jest zobowiązany poświadczyć ten stan poprzez złożenie Oświadczenia w części VIII pkt. 16 wniosku o dofinansowanie. Ponadto, zgodnie z  Regulaminem konkursu dla Poddziałania 3.3.1 w części IV.F pkt 6, w odniesieniu do projektów, których realizacja rozpoczęła się przed dniem złożenia wniosku, IZ WRPO 2014+ zastrzega sobie prawo zweryfikowania zrealizowanej części projektu w oparciu o  obowiązujące przepisy prawa. Weryfikacja ta może się wiązać z wezwaniem Wnioskodawcy do złożenia dodatkowych dokumentów (poza wnioskiem z załącznikami), może również przybrać formę kontroli, prowadzonej w każdym miejscu bezpośrednio związanym z realizacją projektu, zgodnie z zapisami art. 22 ust. 3 i 10 Ustawy wdrożeniowej. Inwestycję można zatem przeprowadzić etapami, natomiast całość przedsięwzięcia będąca przedmiotem projektu nie może zostać ukończona przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

W ramach aktualnych naborów, dedykowanych drogom rowerowym i działaniom informacyjno - promocyjnym, inwestycje w inne typy przedsięwzięć z Poddziałania 3.3.1 stanowią koszt niekwalifikowalny (dotyczy to także budowy systemów ITS).

W konkursie mogą brać udział gminy wiejskie. Przedsięwzięcia, realizowane w  ramach Poddziałania 3.3.1, mogą być zlokalizowane na terenach wiejskich - pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów wskazanych w Regulaminie konkursu i dokumentacji konkursowej. Istotnym jest, aby powstała infrastruktura była ściśle powiązana z systemem oraz elementami transportu publicznego (np. z punktami przesiadkowymi), dzięki któremu użytkownicy będą wybierać częściej transport rowerowy i zbiorowy niż indywidualny transport samochodowy.

Inwestycje realizowane w ramach Działania 3.3 powinny wynikać z PGN'ów bądź dokumentów równoważnych. Inwestycja wskazana w PGN winna być identyfikowalna i zgodna z projektem, a sposób jej przedstawienia nie powinien budzić wątpliwości, co do przedmiotu inwestycji wskazanego we wniosku o dofinansowanie.

W przypadku, gdy inwestycja wskazana we wniosku będzie wykraczać poza ramy czasowe PGN’u, Wnioskodawca będzie poproszony o pisemne wyjaśnienie zaistniałej niespójności na  etapie korekty dokumentacji aplikacyjnej i potwierdzenie, że przedsięwzięcie będące przedmiotem projektu jest ujęte w PGN (lub dokumencie równoważnym).

Nabór: RPWP.03.03.01-IZ.00-30-002/20 ( od 2020-06-29 do 2020-08-31 )

Dopuszcza się w ramach konkursu, jako element projektu związany z  przebudową, rozbudową lub modernizacją drogi rowerowej, zakup systemu rowerów publicznych/miejskich, przy czym kompletną stację rowerową (wraz z rowerami) lub cały system należy zaewidencjonować nie jako środek transportu, ale jako odrębny i niepodzielny środek trwały.

Dopuszcza się możliwość montażu oświetlenia przy drogach/ścieżkach pieszo-rowerowych, które zostały wybudowane wcześniej, o ile są one ściśle powiązane z  systemem oraz elementami transportu publicznego (np. z punktami przesiadkowymi) lub  stanowią odcinek budowanej w ramach projektu drogi/ścieżki rowerowej, składający się na element całości układu komunikacyjnego (dzięki któremu użytkownicy będą wybierać częściej transport rowerowy i zbiorowy niż indywidualny transport samochodowy).

W ramach konkursów Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek. Zapis ten dotyczy również Partnera projektu, który nie może wystąpić w dwóch (lub więcej) projektach w konkursie. Nie jest również możliwe, aby jednostka samorządu terytorialnego złożyła wniosek jako Wnioskodawca, a w kolejnym wniosku, złożonym w ramach tego samego konkursu, wystąpiła w roli Partnera.

Możliwa jest etapowa realizacja projektów. Zgodnie zgodnie z art. 65 ust. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 projekt nie może być zakończony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Regulamin konkursu w pkt. III.B.2 stanowi, że dofinansowaniem nie mogą być objęte operacje, które zostały fizycznie zakończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem do IZ WRPO 2014+ wniosku o  dofinansowanie. Wnioskodawca jest zobowiązany poświadczyć ten stan poprzez złożenie Oświadczenia w części VIII pkt. 16 wniosku o dofinansowanie. Ponadto, zgodnie z  Regulaminem konkursu dla Poddziałania 3.3.1 w części IV.F pkt 6, w odniesieniu do projektów, których realizacja rozpoczęła się przed dniem złożenia wniosku, IZ WRPO 2014+ zastrzega sobie prawo zweryfikowania zrealizowanej części projektu w oparciu o  obowiązujące przepisy prawa. Weryfikacja ta może się wiązać z wezwaniem Wnioskodawcy do złożenia dodatkowych dokumentów (poza wnioskiem z załącznikami), może również przybrać formę kontroli, prowadzonej w każdym miejscu bezpośrednio związanym z realizacją projektu, zgodnie z zapisami art. 22 ust. 3 i 10 Ustawy wdrożeniowej. Inwestycję można zatem przeprowadzić etapami, natomiast całość przedsięwzięcia będąca przedmiotem projektu nie może zostać ukończona przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

W ramach aktualnych naborów, dedykowanych drogom rowerowym i działaniom informacyjno - promocyjnym, inwestycje w inne typy przedsięwzięć z Poddziałania 3.3.1 stanowią koszt niekwalifikowalny (dotyczy to także budowy systemów ITS).

W konkursie mogą brać udział gminy wiejskie. Przedsięwzięcia, realizowane w  ramach Poddziałania 3.3.1, mogą być zlokalizowane na terenach wiejskich - pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów wskazanych w Regulaminie konkursu i dokumentacji konkursowej. Istotnym jest, aby powstała infrastruktura była ściśle powiązana z systemem oraz elementami transportu publicznego (np. z punktami przesiadkowymi), dzięki któremu użytkownicy będą wybierać częściej transport rowerowy i zbiorowy niż indywidualny transport samochodowy.

Inwestycje realizowane w ramach Działania 3.3 powinny wynikać z PGN'ów bądź dokumentów równoważnych. Inwestycja wskazana w PGN winna być identyfikowalna i zgodna z projektem, a sposób jej przedstawienia nie powinien budzić wątpliwości, co do przedmiotu inwestycji wskazanego we wniosku o dofinansowanie.

W przypadku, gdy inwestycja wskazana we wniosku będzie wykraczać poza ramy czasowe PGN’u, Wnioskodawca będzie poproszony o pisemne wyjaśnienie zaistniałej niespójności na  etapie korekty dokumentacji aplikacyjnej i potwierdzenie, że przedsięwzięcie będące przedmiotem projektu jest ujęte w PGN (lub dokumencie równoważnym).

Nabór: RPWP.03.03.01-IZ-00-30-001/16 ( od 2016-03-31 do 2016-05-31 )

Tak. W takim przypadku Wnioskodawca, na etapie składania wniosku, zobowiązany jest do przedstawienia  umowy użyczenia/dzierżawy uprawniającej go do dysponowania nieruchomością na cele budowlane z zastrzeżeniem, że okres jej obowiązywania gwarantuje zachowanie trwałości projektu.

Tak, ścieżki pieszo-rowerowe mogą stanowić jeden z  elementów projektu i być uznane za koszt kwalifikowalny  pod warunkiem, że łączą one miasta i ich obszary funkcjonalne oraz przyczyniają się do ograniczenia wielkości emisji CO2.

Podkreślić należy, że  planowane do realizacji zadanie musi wynikać z PGN, PZMM i/lub innych dokumentów strategicznych identyfikujących potrzeby, zadania oraz cele i planowane rezultaty w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej.

Tak, istnieje taka możliwość.  Zwraca się jednak uwagę, iż w przypadku realizacji projektu przez podmioty zależne nie ma  zastosowania art. 33 Ustawy wdrożeniowej. W związku z powyższym spółka nie będzie partnerem projektu w rozumieniu przytoczonej podstawy prawnej, lecz podmiotem   współrealizującym.

Podstawę do wspólnej realizacji projektu mogą stanowić zapisy zawarte w dokumentach statutowych spółki. Istnieje także możliwość zawarcia porozumienia o wspólnej realizacji projektu określającego szczegółowy zakresu prac i podziału zadań oraz rozliczeń w projekcie. 

Tak, modernizacja oświetlenia stanowiąca jeden z elementów projektu może stanowić przedmiot dofinansowania w ramach planowanego do realizacji projektu. W przypadku projektów, których elementem jest modernizacja oświetlenia ulicznego pod kątem zwiększenia jego energooszczędności załącznikiem obligatoryjnym do wniosku o dofinansowanie jest audyt oświetleniowy. Podkreślić należy, że  planowane do realizacji zadanie musi wynikać z PGN, PZMM i/lub innych dokumentów strategicznych identyfikujących potrzeby, zadania oraz cele i planowane rezultaty w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej.

Nie. Niekompletne wnioski nie podlegają odrzuceniu pod warunkiem ich właściwego uzupełnienia. Kompletność wniosku weryfikowana jest w oparciu o kryterium formalne, w ramach którego przysługuje Wnioskodawcy możliwość uzupełnienia złożonej dokumentacji w formie jednorazowej korekty.    

Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia środków na pokrycie wkładu własnego do kosztów kwalifikowalnych oraz całości wydatków niekwalifikowanych planowanych do poniesienia w ramach projektu. Za dokument potwierdzający zabezpieczenie przedmiotowych środków uznaje się uchwałę budżetową lub/i WPF (w przypadku JST), umowę kredytową, promesę kredytową, lokatę bankową z jasno określonym przeznaczeniem lub inny wiarygodny dokument.

Poprzez zakończenie operacji należy rozumieć zakończenie projektu jako całości, a nie jego poszczególnych etapów. Zgodnie z art.65 ust.6 Rozporządzenia Ogólnego: Operacje nie mogą zostać wybrane do wsparcie z EFSI, jeśli zostały one fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed przedłożeniem instytucji zarządzającej wniosku o dofinansowanie w ramach Programu operacyjnego, niezależnie od tego, czy wszystkie powiązane płatności zostały dokonane przez beneficjenta.

W ramach Poddziałania 3.3.1 jednym z możliwych do realizacji typów projektów jest budowa, przebudowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportu publicznego w tym np. zajezdni autobusowych. W sytuacji gdy budynki warsztatowe stanowią element zajezdni  autobusowej, co do zasady ich modernizacja może stanowić potencjalny przedmiot dofinansowania. Podkreślić jednak należy, iż z możliwości dofinansowania wyłączone zostały budynki służące  prowadzeniu działalności gospodarczej ( np. stacje diagnostyczne, naprawy pojazdów innych niż autobusy), w tym budynki będące przedmiotem wynajmu. 

W przypadku podejmowanych w ramach projektu działań służących poprawie jakości funkcjonowania transportu publicznego element projektu (np. budowa zintegrowanych centrów/węzłów  przesiadkowych, ścieżek rowerowych) może być realizowany na drodze wewnętrznej.  Podkreślić jednak należy, iż przedmiotowe  drogi  powinny być ogólnodostępne a ich ujęcie w ramach planowanego projektu powinno być niezbędne w celu realizacji jego założeń.

Audyt oświetleniowy wymagany jest jedynie w przypadku modernizacji oświetlenia ulicznego pod kątem zwiększenia jego energooszczędności. W przypadku budowy nowego oświetlenia ulicznego nie jest wymagany audyt oświetleniowy. 

Definicja „inwestycji początkowej” określona w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 651/2014 z dn. 17.06.2014 r., nie ma zastosowania w przypadku projektów realizowanych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego w ramach  Poddziałaniu 3.3.1.

Alternatywne źródła napędu pojazdów mechanicznych stosowane są w celu zużycia kopalnych surowców energetycznych, a także zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Strategiczne podejście Unii do zaspokajania długoterminowych potrzeb wszystkich rodzajów transportu musi się zatem opierać na pełnym zestawie paliw alternatywnych. Komisja Europejska w komunikacie dotyczącym czystej energii dla transportu wskazała główne paliwa alternatywne takie jak: LPG, gaz ziemny, w tym biometan, LNG, CNG, GTL, energia elektryczna, biopaliwa (płynne), wodór.

Zintegrowany węzeł/centrum przesiadkowe to miejsce umożliwiające dogodną zmianę środka transportu wyposażone w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, w szczególności: miejsca postojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów, systemy informacyjne, umożliwiające zapoznanie się zwłaszcza z rozkładem jazdy, linią komunikacyjną lub siecią komunikacyjną (art.4 pkt.1, ust.27 Ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym).

Przystanek autobusowy „sam w sobie” nie pełni funkcji węzła/centrum przesiadkowego.

Oceniany będzie wpływ inwestycji na integrację systemu transportu publicznego z innymi środkami transportu, takimi jak: kolej, lotniska, autobusy, drogi rowerowe, inne. Preferowane będą projekty, które przyczynią się do lepszej integracji gałęzi transportu, poprawy wydolności infrastruktury, zwiększenia rangi oraz konkurencyjności transportu publicznego względem innych rodzajów transportu.

Kryteria oceny merytorycznej projektu nie odnoszą się do opisanych powyżej sytuacji. Rozwój sieci transportu publicznego powinien stanowić odpowiedź na zidentyfikowane problemy/potrzeby Wnioskodawcy wynikające ze szczegółowej analizy i odpowiednio przygotowanych dokumentów planistycznych, a nie być wypadkową preferencji IZ. 

W ramach kryterium 19 ocenie podlegać będzie wiele elementów, na które składać się będzie: zakup niskoemisyjnego/efektywnego energetycznie taboru dla transportu publicznego, budowa/przebudowa infrastruktury transportu publicznego z działaniami inwestycyjnymi, budowa systemów zarządzania i organizacji ruchu lub jego elementów, budowa, przebudowa i modernizacja dróg dla rowerów, montaż efektywnego energetycznego oświetlenia ulicznego lub modernizację oświetlenia pod kątem energooszczędności, działania informacyjno-promocyjne na rzecz zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Stacja obsługi pojazdów nie jest elementem niezbędnym do świadczenia usług transportu zbiorowego przez operatora i stanowi element jego działalności komercyjnej. Ponadto należy zauważyć, że stacja obsługi pojazdów nie została uwzględniona w typach projektów w ramach Poddziałania 3.3.1. (patrz pyt. i odp. nr 8).

Nabór: RPWP.03.03.01-IZ-00-30-002/16 ( od 2016-09-30 do 2016-11-10 )

Tak. W takim przypadku Wnioskodawca, na etapie składania wniosku, zobowiązany jest do przedstawienia umowy użyczenia/dzierżawy uprawniającej go do dysponowania nieruchomością, w tym na cele budowlane z zastrzeżeniem, że okres jej obowiązywania gwarantuje zachowanie trwałości projektu.

Tak, ścieżki pieszo-rowerowe mogą stanowić jeden z  elementów projektu i być uznane za koszt kwalifikowalny  pod warunkiem, że łączą one miasta i ich obszary funkcjonalne oraz przyczyniają się do ograniczenia wielkości emisji CO2.

Podkreślić należy, że  planowane do realizacji zadanie musi wynikać z PGN, PZMM i/lub innych dokumentów strategicznych identyfikujących potrzeby, zadania oraz cele i zakładane rezultaty w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej.

Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia środków na pokrycie wkładu własnego z tytułu wydatków kwalifikowalnych oraz całości wydatków niekwalifikowanych planowanych do poniesienia w ramach projektu. Za dokument potwierdzający zabezpieczenie przedmiotowych środków uznaje się uchwałę budżetową lub/i WPF (w przypadku JST), umowę kredytową, promesę kredytową, lokatę bankową z jasno określonym przeznaczeniem lub inny wiarygodny dokument.

Audyt oświetleniowy wymagany jest jedynie w przypadku modernizacji oświetlenia ulicznego pod kątem zwiększenia jego energooszczędności. W przypadku budowy nowego oświetlenia ulicznego nie jest wymagany audyt oświetleniowy.

W takim przypadku Wnioskodawca składając wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu dla OSI, może aplikować maksymalnie o kwotę, która wynika z Mandatu Terytorialnego. 

Zgodnie z Regulaminem Konkursu kwalifikowalne są elementy drogowe przeznaczone wyłącznie dla transportu publicznego lub nadające priorytet transportowi publicznemu, np.: buspasy, obiekty przeznaczone dla transportu autobusowego (tunele, wiadukty, wydatki poza limitem mniejszości).

Ponadto kwalifikowalne są inwestycje w inne elementy drogowe (np. jezdnia, nawierzchnia, obiekty inżynierskie, odwodnienie, bariery dźwiękochłonne, itp.), mogą być one współfinansowane wyłącznie w zakresie niezbędnym dla właściwego wykonywania robót drogowych dotyczących infrastruktury transportu publicznego jako całości i uzasadnionych z punktu widzenia  technologicznego. W szczególności, bez wykonania ww. robót budowlanych nie jest możliwe wykonanie większości inwestycji transportu publicznego (np. buspasa, parkingu P&R) zgodnie z zasadami sztuki budowlanej oraz/lub inżynieryjnej i jej odbiór przez odpowiedni organ wydający zgodę na użytkowanie.

Nadmienić należy, że infrastruktura drogowa nie nadająca priorytetu transportowi publicznemu z uwagi na brak ekonomicznego uzasadnienia dla nadania takiego priorytetu, ale poprawiająca jakość funkcjonowania systemu miejskiego transportu publicznego (element uzupełniający, nie dominujący) może stanowienie do 50% kosztów kwalifikowanych projektu.

Tak. Oznakowanie pionowe i poziome może stanowić koszt kwalifikowalny
w zakresie niezbędnym do realizacji projektu. 

W przypadku realizacji projektu przez podmioty zależne nie ma  zastosowania art. 33 Ustawy wdrożeniowej. W związku z powyższym spółka nie będzie partnerem, lecz podmiotem   współrealizującym.

Podstawę do wspólnej realizacji projektu mogą stanowić zapisy zawarte
w dokumentach statutowych spółki. Istnieje także możliwość zawarcia porozumienia o wspólnej realizacji projektu określającego szczegółowy zakresu prac i podziału zadań, obowiązków oraz rozliczeń przedsięwzięcia, czy wskazanie Lidera projektu. 

W przypadku podejmowanych w ramach projektu działań służących poprawie jakości funkcjonowania transportu publicznego element projektu (np. budowa zintegrowanych centrów/węzłów  przesiadkowych, ścieżek rowerowych) może być realizowany na drodze wewnętrznej.  Podkreślić jednak należy, iż przedmiotowe  drogi  powinny być ogólnodostępne a ich ujęcie w ramach planowanego projektu powinno być niezbędne w celu realizacji jego założeń.