Poddziałanie 3.3.1 Inwestycje w obszarze transportu miejskiego
Nabór: RPWP.03.03.01-IZ-00-30-001/16 ( od 2016-03-31 do 2016-05-31 )

Tak. W takim przypadku Wnioskodawca, na etapie składania wniosku, zobowiązany jest do przedstawienia  umowy użyczenia/dzierżawy uprawniającej go do dysponowania nieruchomością na cele budowlane z zastrzeżeniem, że okres jej obowiązywania gwarantuje zachowanie trwałości projektu.

Tak, ścieżki pieszo-rowerowe mogą stanowić jeden z  elementów projektu i być uznane za koszt kwalifikowalny  pod warunkiem, że łączą one miasta i ich obszary funkcjonalne oraz przyczyniają się do ograniczenia wielkości emisji CO2.

Podkreślić należy, że  planowane do realizacji zadanie musi wynikać z PGN, PZMM i/lub innych dokumentów strategicznych identyfikujących potrzeby, zadania oraz cele i planowane rezultaty w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej.

Tak, istnieje taka możliwość.  Zwraca się jednak uwagę, iż w przypadku realizacji projektu przez podmioty zależne nie ma  zastosowania art. 33 Ustawy wdrożeniowej. W związku z powyższym spółka nie będzie partnerem projektu w rozumieniu przytoczonej podstawy prawnej, lecz podmiotem   współrealizującym.

Podstawę do wspólnej realizacji projektu mogą stanowić zapisy zawarte w dokumentach statutowych spółki. Istnieje także możliwość zawarcia porozumienia o wspólnej realizacji projektu określającego szczegółowy zakresu prac i podziału zadań oraz rozliczeń w projekcie. 

Tak, modernizacja oświetlenia stanowiąca jeden z elementów projektu może stanowić przedmiot dofinansowania w ramach planowanego do realizacji projektu. W przypadku projektów, których elementem jest modernizacja oświetlenia ulicznego pod kątem zwiększenia jego energooszczędności załącznikiem obligatoryjnym do wniosku o dofinansowanie jest audyt oświetleniowy. Podkreślić należy, że  planowane do realizacji zadanie musi wynikać z PGN, PZMM i/lub innych dokumentów strategicznych identyfikujących potrzeby, zadania oraz cele i planowane rezultaty w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej.

Nie. Niekompletne wnioski nie podlegają odrzuceniu pod warunkiem ich właściwego uzupełnienia. Kompletność wniosku weryfikowana jest w oparciu o kryterium formalne, w ramach którego przysługuje Wnioskodawcy możliwość uzupełnienia złożonej dokumentacji w formie jednorazowej korekty.    

Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia środków na pokrycie wkładu własnego do kosztów kwalifikowalnych oraz całości wydatków niekwalifikowanych planowanych do poniesienia w ramach projektu. Za dokument potwierdzający zabezpieczenie przedmiotowych środków uznaje się uchwałę budżetową lub/i WPF (w przypadku JST), umowę kredytową, promesę kredytową, lokatę bankową z jasno określonym przeznaczeniem lub inny wiarygodny dokument.

Poprzez zakończenie operacji należy rozumieć zakończenie projektu jako całości, a nie jego poszczególnych etapów. Zgodnie z art.65 ust.6 Rozporządzenia Ogólnego: Operacje nie mogą zostać wybrane do wsparcie z EFSI, jeśli zostały one fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed przedłożeniem instytucji zarządzającej wniosku o dofinansowanie w ramach Programu operacyjnego, niezależnie od tego, czy wszystkie powiązane płatności zostały dokonane przez beneficjenta.

W ramach Poddziałania 3.3.1 jednym z możliwych do realizacji typów projektów jest budowa, przebudowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportu publicznego w tym np. zajezdni autobusowych. W sytuacji gdy budynki warsztatowe stanowią element zajezdni  autobusowej, co do zasady ich modernizacja może stanowić potencjalny przedmiot dofinansowania. Podkreślić jednak należy, iż z możliwości dofinansowania wyłączone zostały budynki służące  prowadzeniu działalności gospodarczej ( np. stacje diagnostyczne, naprawy pojazdów innych niż autobusy), w tym budynki będące przedmiotem wynajmu. 

W przypadku podejmowanych w ramach projektu działań służących poprawie jakości funkcjonowania transportu publicznego element projektu (np. budowa zintegrowanych centrów/węzłów  przesiadkowych, ścieżek rowerowych) może być realizowany na drodze wewnętrznej.  Podkreślić jednak należy, iż przedmiotowe  drogi  powinny być ogólnodostępne a ich ujęcie w ramach planowanego projektu powinno być niezbędne w celu realizacji jego założeń.

Audyt oświetleniowy wymagany jest jedynie w przypadku modernizacji oświetlenia ulicznego pod kątem zwiększenia jego energooszczędności. W przypadku budowy nowego oświetlenia ulicznego nie jest wymagany audyt oświetleniowy. 

Definicja „inwestycji początkowej” określona w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 651/2014 z dn. 17.06.2014 r., nie ma zastosowania w przypadku projektów realizowanych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego w ramach  Poddziałaniu 3.3.1.

Alternatywne źródła napędu pojazdów mechanicznych stosowane są w celu zużycia kopalnych surowców energetycznych, a także zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Strategiczne podejście Unii do zaspokajania długoterminowych potrzeb wszystkich rodzajów transportu musi się zatem opierać na pełnym zestawie paliw alternatywnych. Komisja Europejska w komunikacie dotyczącym czystej energii dla transportu wskazała główne paliwa alternatywne takie jak: LPG, gaz ziemny, w tym biometan, LNG, CNG, GTL, energia elektryczna, biopaliwa (płynne), wodór.

Zintegrowany węzeł/centrum przesiadkowe to miejsce umożliwiające dogodną zmianę środka transportu wyposażone w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, w szczególności: miejsca postojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów, systemy informacyjne, umożliwiające zapoznanie się zwłaszcza z rozkładem jazdy, linią komunikacyjną lub siecią komunikacyjną (art.4 pkt.1, ust.27 Ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym).

Przystanek autobusowy „sam w sobie” nie pełni funkcji węzła/centrum przesiadkowego.

Oceniany będzie wpływ inwestycji na integrację systemu transportu publicznego z innymi środkami transportu, takimi jak: kolej, lotniska, autobusy, drogi rowerowe, inne. Preferowane będą projekty, które przyczynią się do lepszej integracji gałęzi transportu, poprawy wydolności infrastruktury, zwiększenia rangi oraz konkurencyjności transportu publicznego względem innych rodzajów transportu.

Kryteria oceny merytorycznej projektu nie odnoszą się do opisanych powyżej sytuacji. Rozwój sieci transportu publicznego powinien stanowić odpowiedź na zidentyfikowane problemy/potrzeby Wnioskodawcy wynikające ze szczegółowej analizy i odpowiednio przygotowanych dokumentów planistycznych, a nie być wypadkową preferencji IZ. 

W ramach kryterium 19 ocenie podlegać będzie wiele elementów, na które składać się będzie: zakup niskoemisyjnego/efektywnego energetycznie taboru dla transportu publicznego, budowa/przebudowa infrastruktury transportu publicznego z działaniami inwestycyjnymi, budowa systemów zarządzania i organizacji ruchu lub jego elementów, budowa, przebudowa i modernizacja dróg dla rowerów, montaż efektywnego energetycznego oświetlenia ulicznego lub modernizację oświetlenia pod kątem energooszczędności, działania informacyjno-promocyjne na rzecz zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Stacja obsługi pojazdów nie jest elementem niezbędnym do świadczenia usług transportu zbiorowego przez operatora i stanowi element jego działalności komercyjnej. Ponadto należy zauważyć, że stacja obsługi pojazdów nie została uwzględniona w typach projektów w ramach Poddziałania 3.3.1. (patrz pyt. i odp. nr 8).