Dostępne 63 pytania w: Poddziałanie 4.4.1 Inwestycje w obszarze dziedzictwa kulturowego regionu ×
Przedsięwzięcie będące przedmiotem wniosku o dofinansowanie musi wpisywać się w typ projektu przewidziany do wsparcia w ramach Poddziałania 4.4.1 , tj. przeprowadzenie prac adaptacyjnych, remontowych, budowlanych i modernizacyjnych w celu przygotowania sal do pełnienia funkcji kinowych. W związku z powyższym sam remont sali nie będzie wpisywał się w typ projektu wskazany w Regulaminie konkursu. Jednym z elementów takiego przedsięwzięcia oprócz dostosowania pomieszczeń, powinien być także zakup kinowego sprzętu multimedialnego tak, aby projekt w pełni przygotowywał infrastrukturę do pełnienia funkcji małego kina społecznościowego.
Zgodnie z Regulaminem, w ramach konkursu partnerstwo może być zawiązane jedynie z podmiotem posiadającym osobowość prawną, wpisującym się w katalog Beneficjentów przewidzianych dla Poddziałania 4.4.1.
Pomieszczenie to musi na stałe pełnić funkcję sali kinowej, nie przewidziano w ramach niniejszego naboru wsparcia lokali czasowo pełniących funkcję kinową. Ponadto obiekt musi wpisywać się w definicję Małego kina społecznościowego zawartego w Regulaminie konkursu.
Zgodnie z Regulaminem konkursu wypłata środków w formie zaliczek nie jest możliwa w ramach niniejszego naboru. Dofinansowanie może być przekazane wyłącznie jako refundacja poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
Dla projektów objętych pomocą publiczną zastosowanie ma Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 28 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014‑2020. Zgodnie z Regulaminem Konkursu Nr RPWP.04.04.01-IZ.00-30-002/19 (pkt. III.E) w przypadku założenia, że projekt będzie objęty pomocą publiczną a wysokość wsparcia nie przekroczy 2 mln EUR wartość dofinansowania należy ustalić wykorzystując jedną z dwóch metod:
Wartość dofinansowania należy ustalić zgodnie z wytycznymi wskazanymi w odpowiednich rozporządzeniach wykonawczych, odnosząc się do sprecyzowanej tam kwalifikowalności kosztów oraz intensywności dofinansowania.
Przy założeniu że Wnioskodawca chciałby skorzystać z premii rewitalizacyjnej, projekt musiałby być projektem nieobjętym pomocą publiczną oraz nie może generować dochodu. Należy również pamiętać, że przedsięwzięcie musi być ujęte w aktualnym Programie rewitalizacji dla danego obszaru.
Można złożyć to samo zaświadczenie jeżeli: ww. zaświadczenie jest nadal aktualne/ lub bezterminowe oraz tytuł projektu jest tożsamy z tytułem składanego obecnie wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie należy pamiętać, że te same prace budowlane w ramach poprzedniego naboru musiałyby być kosztami niekwalifikowalnymi.
Generalnie Wnioskodawca powinien zaprezentować swoją ofertę programową w powiązaniu z realizowanym projektem. Jednak we wskazanym przez Państwa przypadku najważniejsza będzie strategia/plan działania operatora czyli Muzeum. Gmina ma zapewne opracowane plany działań m.in. w obszarze kultury w gminie. Dlatego warto jest je zaprezentować oczywiście tylko w nawiązaniu do jednostki organizacyjnej gminy jaką jest Muzeum. Zapewne da to oceniającym pełny obraz działań podejmowanych celem poszerzenia oferty kulturalnej lub zwiększenia jej atrakcyjności. Warto dołączyć posiadane plany/strategie jako załącznik do wniosku, a w studium wykonalności w punkcie VII „Analiza specyficzna dla sektora” ppkt. „Strategia rozwoju instytucji lub program działania…. „ opisać zgodnie ze wskazanym sposobem.
W tym układzie „powiązań” wykazanym we wniosku o dofinansowanie jeśli Muzeum jest jednostką organizacyjną Gminy to może być operatorem projektu, o którym mowa w części VIII studium wykonalności zapewniającym dalszą eksploatację w ramach projektu, co musi przekładać się na odpowiednio zaprezentowane sprawozdania finansowe.
W ramach konkursu dla Poddziałania 4.4.1 wsparciem mogą zostać objęte projekty ujęte w rejestrze zabytków, będące pod nadzorem konserwatora zabytków.
Tak, promesa wystawiona przez WFOŚiGW na konkretne przedsięwzięcie będące przedmiotem realizacji projektu, może stanowić zabezpieczenie wkładu własnego w projekcie. Dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków finansowych na realizację projektu (np. promesa kredytowa, lokata bankowa) muszą być ważne zarówno w momencie aplikowania o wsparcie, jak i na etapie podpisywania Umowy o dofinansowanie Projektu. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku części umarzalnej pożyczki - inne dodatkowe środki publiczne pozyskane na realizację projektu, które zostaną zaangażowane w jego realizację mogą zmniejszyć poziom dofinansowania projektu w ramach WRPO 2014+. Ponadto należy zapoznać się z warunkami udzielania wskazanej promesy, czy w żaden sposób szczegółowe regulacje jej przyznawania nie kłócą się z zasadami wsparcia WRPO na lata 2014-2020.
Nie, tego typu obiekty nie mogą być dofinansowane w ramach projektów realizowanych w Poddziałaniu 4.4.1. W przedmiotowym obszarze mogą być jedynie wsparte typy projektów wskazane w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych WRPO 2014+, przyczyniające się m.in. do poprawy dostępu do kultury.
Wnioskodawców w ramach konkursu dla Poddziałania 4.4.1 WRPO 2014+ nie będzie dotyczyło kryterium formalne nr 5.
Pozwolenie na budowę należy dołączyć do pierwotnej wersji dokumentacji projektowej. W sytuacji braku któregoś z obowiązkowych załączników istnieje możliwość ich uzupełnienia w ramach jednorazowej korekty. W przypadku realizacji projektu w trybie „zaprojektuj i wybuduj” decyzję o pozwoleniu na budowę/zgłoszenia robót budowlanych/wyciągu z projektu budowlanego/wyciągu z dokumentacji do zgłoszenia robót budowlanych, dostarczyć należy przed pierwszym wnioskiem o płatność, niepełniącym funkcji sprawozdawczej. Natomiast na etapie aplikowania, do wniosku dołączyć należy w miejsce wskazanych dokumentów Program Funkcjonalno-Użytkowy. Szczegółowe informacje na temat formuły „zaprojektuj i wybuduj” zawarte są w Regulaminie konkursu część VII, pkt.11.
Tak, wymiana ogrzewania może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie jeżeli jest niezbędnym jego elementem służącym do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów, właściwych dla Poddziałania 4.4.1.
Tak, gmina może być wnioskodawcą, zgodnie z Regulaminem konkursu dla Poddziałania 4.4.1, Wnioskodawca powinien dysponować nieruchomością na okres realizacji i trwałości projektu.
Jako źródło finansowania przedsięwzięcia w ramach dywersyfikacji należy zaliczyć pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania, mogą to być m.in. dotacje z budżetu państwa, środki pieniężne pochodzące z sektora prywatnego (sponsoring, anioły biznesu, fundusze inwestycyjne – poprzez dokapitalizowanie przedsięwzięcia), czy też udział finansowy innych uczestników rynku np. organizacji lub instytucji.
Ocena kryterium 17 będzie się odbywała na podstawie przedstawionych informacji
w Studium Wykonalności. Ostateczna ocena merytoryczna projektu dokonywana jest przez ekspertów zewnętrznych na podstawie przedłożonej przez Wnioskodawcę pełnej dokumentacji aplikacyjnej.
Poprawa dostępu do obiektów kulturalnych może stanowić jedną z części projektu. Ponadto należy także zaznaczyć, że podczas oceny merytorycznej wniosek oceniany będzie m.in. na podstawie kryterium nr 6. Ocenie podlegać będzie, czy projekt przewiduje działania przystosowujące infrastrukturę do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (inwestycje, które pomagają likwidować fizyczne bariery utrudniające osobom z niepełnosprawnościami dostęp do obiektów kulturalnych). Kryterium to jest kryterium dopuszczającym, co oznacza, że jego spełnienie jest niezbędne dla możliwości dalszej oceny, zgodnie z kryteriami punktowanymi).
W arkuszu excel – zakładka 11 „Nakłady inwestycyjne” w kosztach kwalifikowalnych wg. GBER należy przedstawić kategorie kosztów dla projektu, zgodnie z zasadą kwalifikowalności wg. GBER (rozporządzenie Komisji (UE) 651/2014). Kategorie kosztów kwalifikowalnych zostały przedstawione w części III.D Regulaminu konkursu RPWP.04.04.01-IZ-00-30-012/16.
Wyciąg z projektu technicznego (budowlanego) powinien zawierać kopię strony tytułowej projektu budowlanego zatwierdzonego przez organ administracji architektoniczno-budowlanej ze stosownymi pieczęciami potwierdzającymi, że jest to załącznik do decyzji o pozwoleniu na budowę. Ponadto wyciąg powinien zawierać zwięzły opis techniczny prac budowlanych będących przedmiotem projektu oraz część rysunkową zawierającą kopie projektu zagospodarowania działki lub terenu, elewacje, rzuty wszystkich charakterystycznych poziomów, schematy przebudowywanych instalacji, będących przedmiotem projektu. Wyciąg z projektu budowlanego winien wyczerpująco opisywać inwestycję będącą przedmiotem projektu. Kosztorys nie stanowi załącznika do Wniosku.
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania Studium Wykonalności dla Poddziałania 4.4.1 (pkt. VIII.1 Założenia do analizy finansowej – str. 19) rokiem bazowym w analizie finansowej powinien być założony w analizie rok rozpoczęcia realizacji projektu (np. rok poniesienia pierwszych nakładów na projekt). Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której wniosek o dofinansowanie został złożony na etapie, gdy realizacja projektu została już rozpoczęta. Wówczas rokiem bazowym jest rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Obiekt budowany od podstaw nie może być dofinansowany w Poddziałaniu 4.4.1. Zgodnie z Regulaminem w ramach niniejszego konkursu nie ma możliwości wsparcia budowy od podstaw nowej infrastruktury kulturalnej.
Zgodnie z punktem 4 Regulaminu konkursu, część III D, podatek VAT może być kwalifikowalny jedynie w przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie miał prawnej i faktycznej możliwości jego odzyskania (nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), a także nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą udostępnione innym podmiotom do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Kryterium wskaźnikowe nr 7 „Wpływ wartości wskaźników przyjętych w projekcie na realizację celów Programu oraz analiza ich wartości docelowych“ – zgodnie z podanym uzasadnieniem ma na celu ocenę, czy określone przez Wnioskodawcę wskaźniki osiągnięcia celów projektu w pełni opisują charakter projektu i mogą zostać osiągnięte przy danych nakładach i założonym sposobie realizacji projektu (realność osiągnięcia wskaźników). Ponadto ocenie podlegać będzie wpływ wartości docelowych wskaźników w projekcie na wartości docelowe wskaźników programowych wybranych do Ram Wykonania. Dodatkowo promowane będą projekty, które zostaną zakończone do 2018 roku (włącznie). Kryterium to stanowi narzędzie dla IZ do oceny projektów pod kątem osiągania określonych docelowych wartości wskaźników. Kryterium będzie oceniane na podstawie wszystkich zgłoszonych w konkursie projektów w odniesieniu do wszystkich dokumentów programowych. W związku z powyższym wyszczególnione w definicji tego kryterium trzy podpunkty dotyczące oceny nie są jednoznaczną gwarancją, że Projekt otrzyma max ilość punktów.
W ramach konkursu dla Poddziałania 4.4.1, Instytucja Zarządzająca nie zadecydowała o konieczności przeprowadzania analizy kosztów i korzyści w ramach analizy ekonomicznej dla projektu nie zaliczanego do dużych projektów. Jednak należy obowiązkowo przeprowadzić analizę wielokryterialną w formie opisowej np. zgodnie ze wzorem zaproponowanym w Studium Wykonalności (opis str. 29-30), a otrzymane wyniki oceny zinterpretować dla wariantu inwestycyjnego i bezinwestycyjnego, celem wykazania zasadności realizacji wybranego wariantu inwestycyjnego.
Każda jednostka kościelna corocznie sporządza plan finansowy. Musi oszacować przychody, w tym wpływy typu datki od wiernych, policzyć wydatki – te stałe oraz te niespodziewane, awaryjne. Są także parafie, które prowadzą działalność gospodarczą. Wpływy mogą pochodzić m.in. z wynajmu pomieszczeń lub z administrowania cmentarzami – ujmując to w dużym skrócie. Dlatego też w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest kościół, zgodnie ze schematem w arkuszu kalkulacyjnym część obliczeniowa dla Poddziałania 4.4.1, można i należy wypełnić następujące arkusze: 1, 2 (bez tabeli 5), 3, 4 (tylko tabela 8), 7 (całość), 8 , 9. Arkusze pomocnicze od nr 10 należy wypełnić w zależności od zakresu i potrzeb projektu. Podsumowując należy stwierdzić, że jednostki kościelne są w stanie zaprezentować analizę finansową (chociaż mogą nie prowadzić pełnej sprawozdawczości finansowej) na potrzeby dokumentacji projektowej przygotowanej do konkursu dla Poddziałania 4.4.1.
Tak, jeżeli badania archeologiczne są niezbędnym elementem realizacji przedsięwzięcia, to co do zasady może być to koszt kwalifikowany w projekcie.
Zabezpieczeniem wkładu własnego w projekcie może być np. promesa kredytowa lub lokata bankowa z określonym celem, będącym przedmiotem projektu. Wydruk z konta bankowego nie stanowi formy zabezpieczenia wymaganej przez IZ WRPO 2014+.
Jeżeli koszt przyłączy jest wydatkiem niezbędnym do realizacji projektu, to co do zasady może on być wydatkiem kwalifikowalnym jednak zgodnie z Wytycznymi IZ WRPO 2014+ w sprawie kwalifikowalności kosztów, koszty budowy przyłączy do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych lub gazowych są kwalifikowalne, jeśli przyłącza te będą stanowiły własność beneficjenta, warunkiem uznania tego kosztu za kwalifikowalny jest spełnienie wymogów ogólnych, określonych w części „Zasady ogólne dla EFRR”. Koszty budowy przyłączy kanalizacyjnych / wodociągowych / gazowniczych mogą być uznane za koszty kwalifikowalne jeżeli są własnością beneficjenta lub podmiotu upoważnionego do ponoszenia kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Należy także pamiętać, ze inwestycja musi wpisywać się w typy projektów wskazanych w regulaminie konkursu, oraz musi być zgodna z celem Działania wskazanym w Uszczegółowieniu WRPO 2014+.
W pkt. III.2 „Krótka charakterystyka obecnego stanu obszaru na którym realizowany będzie projekt” proszę o przedstawienie „otoczenia gospodarczego projektu”. W tym punkcie należy m.in. krótko scharakteryzować lokalizację projektu, zaprezentować w ogólnym zarysie dane demograficzne, gospodarkę, rynek pracy (w tym bezrobocie), inwestycje, potencjał turystyczny i rekreacyjny (z ofertą i w jakiej ilości), i oczywiście potencjał kulturalny danego regionu/obszaru z uwzględnieniem aktualnej oferty i zaprezentowaniem ilości.
Nowa forma uczestnictwa w kulturze nie ma nic wspólnego z rewitalizacją obiektu. Nowa forma uczestnictwa w kulturze ma właśnie dotyczyć zupełnie nowego, innowacyjnego podejścia, niestosowanego dotychczas sposobu udziału w kulturze.
W ramach konkursu na Poddziałanie 4.4.1 typy projektów muszą przyczyniać się do poprawy dostępu do kultury, wzmocnienia funkcji edukacyjnych i zwiększenia udziału obywateli w kulturze. Ponadto musi być spełniony cel szczegółowy Poddziałania: Zwiększona atrakcyjność obiektów kultury regionu poprzez interwencje skierowane na inwestycje chroniące ich stan. Biorąc pod uwagę opisane przedsięwzięcie oraz funkcje budynku, należy wskazać, że projekt nie będzie spełniał powyższych przesłanek.
Zgodnie z Regulaminem konkursu minimalna wartość projektu (nie kosztów kwalifikowalnych) wynosi 500 000,00 PLN.
Złożenie wniosku nie musi być datą rozpoczęcia inwestycji. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku, rozpoczęciem projektu będzie pierwsze zobowiązanie prawne Wnioskodawcy związane z realizacją projektu.
Dokumenty za zgodność z oryginałem poświadcza wnioskodawca (osoba wskazana w pkt. 2.5 wniosku). Jeżeli robi to np. pracownik instytucji bądź JST, to wymagane jest załączenie do wniosku upoważnienia wskazującego na uprawnienia pracownika do parafowania dokumentów i potwierdzania ich za zgodność z oryginałem.
Generalnie Wnioskodawca powinien zaprezentować swoją ofertę programową w powiązaniu z realizowanym projektem. Jednak we wskazanym przez Państwa przypadku najważniejsza będzie strategia/plan działania operatora czyli Muzeum. Gmina ma zapewne opracowane plany działań m.in. w obszarze kultury w gminie. Dlatego warto jest je zaprezentować oczywiście tylko w nawiązaniu do jednostki organizacyjnej gminy jaką jest Muzeum. Zapewne da to oceniającym pełny obraz działań podejmowanych celem poszerzenia oferty kulturalnej lub zwiększenia jej atrakcyjności. Warto dołączyć posiadane plany/strategie jako załącznik do wniosku, a w studium wykonalności w punkcie VII „Analiza specyficzna dla sektora” ppkt. „Strategia rozwoju instytucji lub program działania…. „ opisać zgodnie ze wskazanym sposobem.
W tym układzie „powiązań” wykazanym we wniosku o dofinansowanie jeśli Muzeum jest jednostką organizacyjną Gminy to może być operatorem projektu, o którym mowa w części VIII studium wykonalności zapewniającym dalszą eksploatację w ramach projektu, co musi przekładać się na odpowiednio zaprezentowane sprawozdania finansowe.
W ramach konkursu dla Poddziałania 4.4.1 wsparciem mogą zostać objęte projekty ujęte w rejestrze zabytków, będące pod nadzorem konserwatora zabytków.
Tak, promesa wystawiona przez WFOŚiGW na konkretne przedsięwzięcie będące przedmiotem realizacji projektu, może stanowić zabezpieczenie wkładu własnego w projekcie. Dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków finansowych na realizację projektu (np. promesa kredytowa, lokata bankowa) muszą być ważne zarówno w momencie aplikowania o wsparcie, jak i na etapie podpisywania Umowy o dofinansowanie Projektu. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku części umarzalnej pożyczki - inne dodatkowe środki publiczne pozyskane na realizację projektu, które zostaną zaangażowane w jego realizację mogą zmniejszyć poziom dofinansowania projektu w ramach WRPO 2014+. Ponadto należy zapoznać się z warunkami udzielania wskazanej promesy, czy w żaden sposób szczegółowe regulacje jej przyznawania nie kłócą się z zasadami wsparcia WRPO na lata 2014-2020.
Nie, tego typu obiekty nie mogą być dofinansowane w ramach projektów realizowanych w Poddziałaniu 4.4.1. W przedmiotowym obszarze mogą być jedynie wsparte typy projektów wskazane w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych WRPO 2014+, przyczyniające się m.in. do poprawy dostępu do kultury.
Wnioskodawców w ramach konkursu dla Poddziałania 4.4.1 WRPO 2014+ nie będzie dotyczyło kryterium formalne nr 5.
Pozwolenie na budowę należy dołączyć do pierwotnej wersji dokumentacji projektowej. W sytuacji braku któregoś z obowiązkowych załączników istnieje możliwość ich uzupełnienia w ramach jednorazowej korekty. W przypadku realizacji projektu w trybie „zaprojektuj i wybuduj” decyzję o pozwoleniu na budowę/zgłoszenia robót budowlanych/wyciągu z projektu budowlanego/wyciągu z dokumentacji do zgłoszenia robót budowlanych, dostarczyć należy przed pierwszym wnioskiem o płatność, niepełniącym funkcji sprawozdawczej. Natomiast na etapie aplikowania, do wniosku dołączyć należy w miejsce wskazanych dokumentów Program Funkcjonalno-Użytkowy. Szczegółowe informacje na temat formuły „zaprojektuj i wybuduj” zawarte są w Regulaminie konkursu część VII, pkt.11.
Tak, wymiana ogrzewania może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie jeżeli jest niezbędnym jego elementem służącym do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów, właściwych dla Poddziałania 4.4.1.
Tak, gmina może być wnioskodawcą, zgodnie z Regulaminem konkursu dla Poddziałania 4.4.1, Wnioskodawca powinien dysponować nieruchomością na okres realizacji i trwałości projektu.
Jako źródło finansowania przedsięwzięcia w ramach dywersyfikacji należy zaliczyć pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania, mogą to być m.in. dotacje z budżetu państwa, środki pieniężne pochodzące z sektora prywatnego (sponsoring, anioły biznesu, fundusze inwestycyjne – poprzez dokapitalizowanie przedsięwzięcia), czy też udział finansowy innych uczestników rynku np. organizacji lub instytucji.
Ocena kryterium 17 będzie się odbywała na podstawie przedstawionych informacji
w Studium Wykonalności. Ostateczna ocena merytoryczna projektu dokonywana jest przez ekspertów zewnętrznych na podstawie przedłożonej przez Wnioskodawcę pełnej dokumentacji aplikacyjnej.
Poprawa dostępu do obiektów kulturalnych może stanowić jedną z części projektu. Ponadto należy także zaznaczyć, że podczas oceny merytorycznej wniosek oceniany będzie m.in. na podstawie kryterium nr 6. Ocenie podlegać będzie, czy projekt przewiduje działania przystosowujące infrastrukturę do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (inwestycje, które pomagają likwidować fizyczne bariery utrudniające osobom z niepełnosprawnościami dostęp do obiektów kulturalnych). Kryterium to jest kryterium dopuszczającym, co oznacza, że jego spełnienie jest niezbędne dla możliwości dalszej oceny, zgodnie z kryteriami punktowanymi).
W arkuszu excel – zakładka 11 „Nakłady inwestycyjne” w kosztach kwalifikowalnych wg. GBER należy przedstawić kategorie kosztów dla projektu, zgodnie z zasadą kwalifikowalności wg. GBER (rozporządzenie Komisji (UE) 651/2014). Kategorie kosztów kwalifikowalnych zostały przedstawione w części III.D Regulaminu konkursu RPWP.04.04.01-IZ-00-30-012/16.
Wyciąg z projektu technicznego (budowlanego) powinien zawierać kopię strony tytułowej projektu budowlanego zatwierdzonego przez organ administracji architektoniczno-budowlanej ze stosownymi pieczęciami potwierdzającymi, że jest to załącznik do decyzji o pozwoleniu na budowę. Ponadto wyciąg powinien zawierać zwięzły opis techniczny prac budowlanych będących przedmiotem projektu oraz część rysunkową zawierającą kopie projektu zagospodarowania działki lub terenu, elewacje, rzuty wszystkich charakterystycznych poziomów, schematy przebudowywanych instalacji, będących przedmiotem projektu. Wyciąg z projektu budowlanego winien wyczerpująco opisywać inwestycję będącą przedmiotem projektu. Kosztorys nie stanowi załącznika do Wniosku.
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania Studium Wykonalności dla Poddziałania 4.4.1 (pkt. VIII.1 Założenia do analizy finansowej – str. 19) rokiem bazowym w analizie finansowej powinien być założony w analizie rok rozpoczęcia realizacji projektu (np. rok poniesienia pierwszych nakładów na projekt). Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której wniosek o dofinansowanie został złożony na etapie, gdy realizacja projektu została już rozpoczęta. Wówczas rokiem bazowym jest rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Obiekt budowany od podstaw nie może być dofinansowany w Poddziałaniu 4.4.1. Zgodnie z Regulaminem w ramach niniejszego konkursu nie ma możliwości wsparcia budowy od podstaw nowej infrastruktury kulturalnej.
Zgodnie z punktem 4 Regulaminu konkursu, część III D, podatek VAT może być kwalifikowalny jedynie w przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie miał prawnej i faktycznej możliwości jego odzyskania (nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), a także nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą udostępnione innym podmiotom do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Kryterium wskaźnikowe nr 7 „Wpływ wartości wskaźników przyjętych w projekcie na realizację celów Programu oraz analiza ich wartości docelowych“ – zgodnie z podanym uzasadnieniem ma na celu ocenę, czy określone przez Wnioskodawcę wskaźniki osiągnięcia celów projektu w pełni opisują charakter projektu i mogą zostać osiągnięte przy danych nakładach i założonym sposobie realizacji projektu (realność osiągnięcia wskaźników). Ponadto ocenie podlegać będzie wpływ wartości docelowych wskaźników w projekcie na wartości docelowe wskaźników programowych wybranych do Ram Wykonania. Dodatkowo promowane będą projekty, które zostaną zakończone do 2018 roku (włącznie). Kryterium to stanowi narzędzie dla IZ do oceny projektów pod kątem osiągania określonych docelowych wartości wskaźników. Kryterium będzie oceniane na podstawie wszystkich zgłoszonych w konkursie projektów w odniesieniu do wszystkich dokumentów programowych. W związku z powyższym wyszczególnione w definicji tego kryterium trzy podpunkty dotyczące oceny nie są jednoznaczną gwarancją, że Projekt otrzyma max ilość punktów.
W ramach konkursu dla Poddziałania 4.4.1, Instytucja Zarządzająca nie zadecydowała o konieczności przeprowadzania analizy kosztów i korzyści w ramach analizy ekonomicznej dla projektu nie zaliczanego do dużych projektów. Jednak należy obowiązkowo przeprowadzić analizę wielokryterialną w formie opisowej np. zgodnie ze wzorem zaproponowanym w Studium Wykonalności (opis str. 29-30), a otrzymane wyniki oceny zinterpretować dla wariantu inwestycyjnego i bezinwestycyjnego, celem wykazania zasadności realizacji wybranego wariantu inwestycyjnego.
Każda jednostka kościelna corocznie sporządza plan finansowy. Musi oszacować przychody, w tym wpływy typu datki od wiernych, policzyć wydatki – te stałe oraz te niespodziewane, awaryjne. Są także parafie, które prowadzą działalność gospodarczą. Wpływy mogą pochodzić m.in. z wynajmu pomieszczeń lub z administrowania cmentarzami – ujmując to w dużym skrócie. Dlatego też w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest kościół, zgodnie ze schematem w arkuszu kalkulacyjnym część obliczeniowa dla Poddziałania 4.4.1, można i należy wypełnić następujące arkusze: 1, 2 (bez tabeli 5), 3, 4 (tylko tabela 8), 7 (całość), 8 , 9. Arkusze pomocnicze od nr 10 należy wypełnić w zależności od zakresu i potrzeb projektu. Podsumowując należy stwierdzić, że jednostki kościelne są w stanie zaprezentować analizę finansową (chociaż mogą nie prowadzić pełnej sprawozdawczości finansowej) na potrzeby dokumentacji projektowej przygotowanej do konkursu dla Poddziałania 4.4.1.
Tak, jeżeli badania archeologiczne są niezbędnym elementem realizacji przedsięwzięcia, to co do zasady może być to koszt kwalifikowany w projekcie.
Zabezpieczeniem wkładu własnego w projekcie może być np. promesa kredytowa lub lokata bankowa z określonym celem, będącym przedmiotem projektu. Wydruk z konta bankowego nie stanowi formy zabezpieczenia wymaganej przez IZ WRPO 2014+.
Jeżeli koszt przyłączy jest wydatkiem niezbędnym do realizacji projektu, to co do zasady może on być wydatkiem kwalifikowalnym jednak zgodnie z Wytycznymi IZ WRPO 2014+ w sprawie kwalifikowalności kosztów, koszty budowy przyłączy do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych lub gazowych są kwalifikowalne, jeśli przyłącza te będą stanowiły własność beneficjenta, warunkiem uznania tego kosztu za kwalifikowalny jest spełnienie wymogów ogólnych, określonych w części „Zasady ogólne dla EFRR”. Koszty budowy przyłączy kanalizacyjnych / wodociągowych / gazowniczych mogą być uznane za koszty kwalifikowalne jeżeli są własnością beneficjenta lub podmiotu upoważnionego do ponoszenia kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Należy także pamiętać, ze inwestycja musi wpisywać się w typy projektów wskazanych w regulaminie konkursu, oraz musi być zgodna z celem Działania wskazanym w Uszczegółowieniu WRPO 2014+.
W pkt. III.2 „Krótka charakterystyka obecnego stanu obszaru na którym realizowany będzie projekt” proszę o przedstawienie „otoczenia gospodarczego projektu”. W tym punkcie należy m.in. krótko scharakteryzować lokalizację projektu, zaprezentować w ogólnym zarysie dane demograficzne, gospodarkę, rynek pracy (w tym bezrobocie), inwestycje, potencjał turystyczny i rekreacyjny (z ofertą i w jakiej ilości), i oczywiście potencjał kulturalny danego regionu/obszaru z uwzględnieniem aktualnej oferty i zaprezentowaniem ilości.
Nowa forma uczestnictwa w kulturze nie ma nic wspólnego z rewitalizacją obiektu. Nowa forma uczestnictwa w kulturze ma właśnie dotyczyć zupełnie nowego, innowacyjnego podejścia, niestosowanego dotychczas sposobu udziału w kulturze.
W ramach konkursu na Poddziałanie 4.4.1 typy projektów muszą przyczyniać się do poprawy dostępu do kultury, wzmocnienia funkcji edukacyjnych i zwiększenia udziału obywateli w kulturze. Ponadto musi być spełniony cel szczegółowy Poddziałania: Zwiększona atrakcyjność obiektów kultury regionu poprzez interwencje skierowane na inwestycje chroniące ich stan. Biorąc pod uwagę opisane przedsięwzięcie oraz funkcje budynku, należy wskazać, że projekt nie będzie spełniał powyższych przesłanek.
Zgodnie z Regulaminem konkursu minimalna wartość projektu (nie kosztów kwalifikowalnych) wynosi 500 000,00 PLN.
Złożenie wniosku nie musi być datą rozpoczęcia inwestycji. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku, rozpoczęciem projektu będzie pierwsze zobowiązanie prawne Wnioskodawcy związane z realizacją projektu.
Dokumenty za zgodność z oryginałem poświadcza wnioskodawca (osoba wskazana w pkt. 2.5 wniosku). Jeżeli robi to np. pracownik instytucji bądź JST, to wymagane jest załączenie do wniosku upoważnienia wskazującego na uprawnienia pracownika do parafowania dokumentów i potwierdzania ich za zgodność z oryginałem.