Dostępne 10 pytań w: Poddziałanie 5.1.2 „Wzmocnienie regionalnego układu powiązań drogowych (drogi powiatowe i gminne) ×
Zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu nr RPWP.05.01.02-IZ-00-30-001/16, część IIIA, podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie mogą być:
Tak, w ramach Konkursu nr RPWP.05.01.02-IZ-00-30-001/16 Wnioskodawca projektu może być jednocześnie Partnerem projektu złożonego przez inny podmiot, będący Wnioskodawcą (Partnerem wiodącym), zgodnie z Regulaminem ww. Konkursu, cz. H.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu nr RPWP.05.01.02-IZ-00-30-001/16, cz. H pkt 2,
to Lider projektu będzie posiadał status Wnioskodawcy/Beneficjenta i będzie ponosił pełną odpowiedzialność za przygotowanie, realizację i rozliczenie projektu. Nie ma przeciwwskazań, by partner współuczestniczył w realizacji projektu i tym samym ponosił wydatki w projekcie. Warunki i rola partnera w projekcie musi zostać określona w umowie partnerstwa, stanowiącą obligatoryjny załącznik do wniosku.
Zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa istnieje możliwość finansowania inwestycji w drogi lokalne zapewniające m.in. konieczne bezpośrednie połączenia z istniejącymi lub nowymi terenami inwestycyjnymi w ramach projektów komplementarnych, tj. projektów mających na celu zapewnienie bezpośredniego dojazdu do nowych / bądź nowoutworzonych terenów inwestycyjnych (teren inwestycyjny jest „projektem” komplementarnym). Pod pojęciem terenów inwestycyjnych należy rozumieć projekt/budowę realizowaną w ramach Poddziałania 1.3.3, jak i sfinansowany z innych źródeł (np. ze środków własnych Beneficjenta). Jednakże należy zwrócić uwagę,
że jeżeli teren inwestycyjny nie powstanie (do zakończenia okresu trwałości projektu), wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w ramach Poddziałania 5.1.2 zostaną uznane ze niekwalifikowalne, a tym samym Beneficjent zobowiązany będzie zwrócić otrzymane dofinansowanie wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków.
Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej dla Poddziałania 5.1.2 (Regulamin konkursu, część VIII. Informacje dodatkowe) możliwa jest realizacja projektu w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. W przypadku wyboru ww. trybu, na etapie składania wniosku o dofinansowanie wymagane będzie przedstawienie programu funkcjonalno-użytkowego oraz pełnej dokumentacji dotyczącej postępowania OOŚ, a także w szczególności Decyzji o warunkach zabudowy/Decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w przypadku realizacji projektu w ww. trybie, jednym z warunków złożenia wniosku o płatność jest wcześniejsze przekazanie do Instytucji Zarządzającej WRPO 2014+ dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia rzeczowej realizacji inwestycji, to jest pozwolenia na budowę/ zgłoszenia/zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wraz z dokumentacją budowlaną oraz pozytywna weryfikacja przekazanych dokumentów przez Instytucję Zarządzającą WRPO 2014+.
Wnioskodawca jest zobowiązany przedłożyć wyłącznie Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane na formularzu znajdującym się
w dokumentacji konkursowej dla Poddziałania 5.1.2. Ww. oświadczenie jest załącznikiem obligatoryjnym do Wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie informuję, że na etapie składania dokumentacji aplikacyjnej nie ma potrzeby załączania kopii oświadczenia, które zostało przedstawione wraz z Wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie (najpóźniej na etapie składania korekty wniosku) konieczne jest złożenie pełnej dokumentacji, a więc projektu budowlanego i pozwolenia na budowę/zgłoszenia/zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wraz z dokumentacją OOŚ i nie ma możliwości uzupełnienia jej w późniejszym terminie. Przy wyborze formuły „zaprojektuj i wybuduj”, na etapie składania wniosku o dofinansowanie wymagane będzie przedstawienie programu funkcjonalno-użytkowego oraz pełnej dokumentacji dotyczącej postępowania OOŚ, a także w szczególności Decyzji o warunkach zabudowy/Decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w przypadku realizacji projektu w ww. trybie, jednym z warunków złożenia wniosku o płatność jest wcześniejsze przekazanie do Instytucji Zarządzającej WRPO 2014+ dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia rzeczowej realizacji inwestycji, to jest pozwolenia na budowę/ zgłoszenia/zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wraz z dokumentacją budowlaną oraz pozytywna weryfikacja przekazanych dokumentów przez Instytucję Zarządzającą WRPO 2014+.
Należy podkreślić, że zgodnie z Regulaminem konkursu realizacja projektu powinna zakończyć się najpóźniej w III kwartale 2018 r., co również należy mieć na uwadze wybierając tryb, w jakim będzie realizowany projekt.
Zgodnie z Regulaminem konkursu dla Poddziałania 5.1.2 dofinansowaniem nie mogą zostać objęte projekty, które zostały fizycznie zakończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem do IZ WRPO 2014+ wniosku o dofinansowanie. Tak więc w przypadku gdy realizacja projektu rozpoczęła się przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, a jej zakończenie nastąpi w trakcie trwania oceny wniosku, wydatki poniesione w ramach projektu będą mogły zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem spełnienia wszystkich zasad określonych w „Wytycznych Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim regionalnym programem operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego ” oraz respektowania wymogów wynikających z art. 65 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW oraz EFMiR.
Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej dla Poddziałania 5.1.2 droga lokalna musi zapewnić konieczne bezpośrednie połączenia z siecią TEN-T, przez co rozumie się połączenie z istniejącą, budowaną lub planowaną do budowy w obecnej perspektywie finansowej drogą leżącą w sieci TEN-T przez węzeł na autostradzie lub drodze ekspresowej (budowa węzła jest kwalifikowalna do wsparcia wyłącznie
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) bądź połączenie z istniejącym węzłem bądź połączenie z elementem punktowym sieci (terminalem towarowym, centrum lub platformą logistyczną).
Droga lokalna nie może być pośrednią składową układu drogowego zapewniającego dostęp do wskazanych wyżej elementów sieci, a więc np. droga gminna będąca przedmiotem projektu nie może połączyć się z drogą ekspresową będącą w sieci TEN-T, za pośrednictwem drogi powiatowej lub drogi wojewódzkiej. Takie połączenia nie zapewnią bezpośredniego włączenia się do sieci TEN-T i tym samym nie zostanie spełnione kryterium merytoryczne dopuszczające nr 5.