Dostępne 16 pytań w: Poddziałanie 6.4.1 Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi ×
W ramach projektu nie ma możliwości zaplanowania finansowania bieżącego funkcjonowania już istniejących miejsc opieki nad dziećmi do lat 3.
Finansowanie kosztów usługi bieżącej opieki nad dziećmi do lat 3 poprzez pokrycie kosztów opłat za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna ponoszonych przez opiekunów dzieci do lat 3, możliwe jest wyłącznie, gdy następuje tworzenie nowych miejsc opieki nad dzieckiem do 3 roku życia, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami oraz w stosunku do nowo utworzonych miejsc.
Ponadto przypominam, że zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020, koszty poniesione na sfinansowanie usługi bieżącej opieki nad dziećmi, nie mogą być wykazywane jednocześnie jako koszty utworzenia nowego miejsca opieki nad dziećmi do lat 3.
W zadanym pytaniu brak informacji jaka będzie rola dyrektora w projekcie, gdyż będzie to determinowało rozliczenie jego wynagrodzenia w kosztach bezpośrednich (gdy spełnia przesłanki personelu projektu, np. jest również opiekunem) lub w kosztach pośrednich (jest np. koordynatorem projektu). W przypadku zapewnienia bieżącego funkcjonowania utworzonego miejsca opieki nad dziećmi do lat 3, ponoszone są m.in. koszty wynagrodzenia personelu zatrudnionego w miejscu opieki nad dziećmi do lat 3, koszty opłat za wyżywienie i pobyt dziecka. Jako personel projektu rozumiane są osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy i wolontariusze, a także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będące beneficjentem oraz osoby z nią współpracujące.
Z kolei koszty pośrednie projektu to koszty administracyjne niezbędne do realizacji projektu, ale niedotyczące bezpośrednio głównego przedmiotu projektu, które rozliczane są wyłącznie ryczałtowo. Przykładem takich wydatków są wynagrodzenia koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu, wynagrodzenie personelu obsługowego i obsługi księgowej.
Wkład własny niekoniecznie musi być wnoszony jedynie przez Wnioskodawcę, lecz także pochodzić z opłat rodziców. Bardzo ważne by przedmiotowe środki zostały uwzględnione we wniosku o dofinansowanie projektu jako wkład własny, gdyż w okresie realizacji projektu nie będzie możliwości pobierania od rodziców opłat, które nie będą wykazane w budżecie - będzie to traktowane jako generowanie dochodu w ramach projektu. Opłata od rodziców powinna zostać zaplanowana, tak by nie stanowiła ona bariery uczestnictwa w projekcie.
W pierwszych miesiącach trwania projektu koszt utworzenia jednego miejsca opieki będzie najwyższy z uwagi na trwające prace remontowe, adaptacyjne czy doposażenie. po tych inwestycjach bieżące funkcjonowanie utworzonego miejsca opieki nad dziećmi do lat 3 generuje już mniejsze koszty - stąd szacunkowy koszt jednostkowy wsparcia podany został uwzględniając utworzenie miejsca wychowania oraz bieżącego funkcjonowania w okresie
12 miesięcy. Koszt ten jednak może ulec proporcjonalnemu zwiększeniu z uwagi na możliwość finansowania działalności bieżącej nie dłużej niż 24 miesiące.
Innymi słowy oznacza to, że jeżeli Wnioskodawca założy bieżące funkcjonowanie utworzonych miejsc przedszkolnych powyżej 12 miesięcy (ale nie przekraczając łącznie 24 miesięcy) to wówczas może on zwiększyć kwotę 30 940,37 zł o koszty odpowiedniej liczby miesięcy bieżącego funkcjonowania np.: jeżeli Wnioskodawca zakłada bieżące funkcjonowanie utworzonego miejsca przez okres 18 miesięcy wówczas zwiększa się kwota 30 940,37 zł o koszty jakie zostają poniesione na bieżące funkcjonowanie przez dodatkowe 6 miesięcy (Wnioskodawca nie uwzględnia już kosztów związanych z utworzeniem miejsca opieki).
Zaleca się stosowanie wskaźników i źródeł danych wskazanych w Szczegółowej instrukcji wypełniania Wniosku o dofinansowanie, gdyż są one zatwierdzone przez IZ WRPO i akceptowane przy rozliczaniu projektów. Niemniej jednak projekt ma być odpowiedzią na indywidualne zapotrzebowanie placówki, źródła danych mogą więc również pochodzić z własnych badań czy analiz (np. wszelkie zaświadczenia czy dzienniki zajęć).
O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny czy prywatny) decyduje status prawny beneficjenta/partnera projektu lub uczestnika. Jeśli środki stanowiące wkład własny pochodzą od uczestnika (np. rodzica), to o zakwalifikowaniu wkładu własnego decyduje status tegoż uczestnika, a nie status beneficjenta. Zatem wkład własny wnoszony z opłat rodziców, np. na wyżywienie dzieci, będzie wkładem prywatnym.
Tak, w przypadku realizacji projektu przy udziale środków resortowego programu MALUCH+, we wniosku o dofinansowanie należy zawrzeć opis zgodnie ze Szczegółową Instrukcją wypełniania Wniosku o dofinansowanie (tj. załącznikiem nr 6.1 do Zasad ubiegania się o dofinansowanie). Jednocześnie Wnioskodawca w załączeniu do wniosku przesyła szczegółowy wykaz planowanych kosztów w ramach dofinansowania z EFS oraz Maluch+, jednocześnie oświadczając, że nie dojdzie do podwójnego finansowania.
Tak, grupą docelową dla Poddziałania 6.4.1. WRPPO 2014+ są.:
- osoby bezrobotne lub osoby bierne zawodowo pozostające poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3, w tym do osoby, które przerwały karierę zawodową ze względu na urodzenie dziecka lub przebywają na urlopie wychowawczym w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
- osoby pracujące, sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3.
W przypadku Poddziałania 6.4.1 odbiorcami wsparcia są opiekunowie dzieci do lat 3, którzy dzięki realizacji projektu będą mogli wrócić na rynek pracy, zdobyć nową pracę lub jej aktywnie poszukiwać bez względu na płeć. Wartości dotyczące grupy docelowej z podziałem na płeć podawane we wniosku o dofinansowanie są szacunkowe i mogą ulec zmianie na etapie rekrutacji. Dane zawarte we wniosku o dofinansowanie powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy/analizy sytuacji. Ponadto należy wykazywać wyłącznie jednego opiekuna konkretnego dziecka, które korzysta z nowego miejsca opieki, utworzonego w projekcie.
Na etapie pisania wniosku należy wskazać szacunkową (ale najbardziej zbliżoną do rzeczywistości) strukturę grupy docelowej, zgodnie z dostępnymi danymi lub doświadczeniem Wnioskodawcy w tym zakresie. Jeśli na etapie realizacji projektu okaże się, że struktura grupy docelowej odbiega od pierwotnych założeń, koniecznym będzie zgłoszenie zmian do wniosku.
Pomocnym narzędziem do zarządzania strukturą grupy docelowej, są dobrze dobrane kryteria rekrutacyjne, np. punktowe, które pozwalają w pierwszej kolejności rekrutować te osoby, które odpowiadają założeniom projektu.
Sfinansowanie kosztów usług bieżącej opieki nad dziećmi do lat trzech (w tym kosztów zajęć dodatkowych) możliwe jest wyłącznie dla dzieci, które korzystają z opieki w ramach nowoutworzonych miejsc, dofinansowanych w ramach projektu.
Tak, jednym z kosztów bieżącej opieki nad dziećmi do lat trzech obok kosztu wynagrodzenia dla personelu zatrudnionego w placówce/instytucji dziennego opiekuna czy opłaty za wyżywienie dziecka w placówce są koszty zajęć dodatkowych (w ramach nowoutworzonych miejsc).
Realizacja projektu powinna przyczynić się do osiągnięcia celu szczegółowego dla Poddziałania 6.4.1. WRPO 2014+, czyli wzrostu miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 oraz wzrostu zatrudnialności osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3.
Ponieważ głównym celem projektu powinno być utworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 dzięki czemu rodzice/opiekunowie doświadczający trudności na rynku pracy z powodu opieki nad dzieckiem do lat 3 będą mogli utrzymać, znaleźć lub aktywnie poszukiwać pracę – nie należy z góry rekrutować do projektu jedynie opiekunów pracujących.
Tak, dotacja z gminy stanowić będzie wówczas wkład publicznym ze środków JST. Niemniej jednak w celu uniknięcia podwójnego finansowania tego samego miejsca opieki z różnych źródeł Wnioskodawca musi zapewnić, że te same koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem utworzonego miejsca opieki w ramach projektu nie będą jednocześnie finansowane z innych źródeł.
W pkt V Wskaźniki projektu Szczegółowej instrukcji wypełniania Wniosku o dofinansowanie (str. 27) zostały wskazane wskaźniki wraz z objaśnieniami/definicjami i źródłem danych jakie należy zastosować w ramach ogłoszonego konkursu celem udokumentowania aktywności zawodowej i wskaźników projektowych. W przypadku dokumentowania aktywności zawodowej rolników należy uzyskać oświadczenie uczestnika o podjęciu pracy albo o powrocie do pracy. Zaleca się aby oświadczenia pobierane od uczestników projektu zawierały pouczenie o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą.
Natomiast osoby prowadzące działalność na własny rachunek – prowadzące działalność gospodarczą, gospodarstwo rolne lub praktykę zawodową – są również uznawane za pracujących, o ile spełniony jest jeden z poniższych warunków:
- Osoba pracuje w swojej działalności, praktyce zawodowej lub gospodarstwie rolnym w celu uzyskania dochodu, nawet jeżeli przedsiębiorstwo nie osiąga zysków.
- Osoba poświęca czas na prowadzenie działalności gospodarczej, praktyki zawodowej czy gospodarstwa rolnego, nawet jeżeli nie zrealizowano żadnej sprzedaży lub usług i nic nie wyprodukowano (na przykład: rolnik wykonujący prace w celu utrzymania swojego gospodarstwa;).
- Osoba jest w trakcie zakładania działalności gospodarczej, gospodarstwa rolnego lub praktyki zawodowej; zalicza się do tego zakup lub instalację sprzętu, zamawianie towarów w ramach przygotowań do uruchomienia działalności.
Bezpłatnie pomagający członek rodziny uznawany jest za osobę pracującą, jeżeli wykonywaną przez siebie pracą wnosi bezpośredni wkład w działalność gospodarczą, gospodarstwo rolne lub praktykę zawodową będącą w posiadaniu lub prowadzoną przez spokrewnionego członka tego samego gospodarstwa domowego.
Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy rolnik bądź domownik korzysta z urlopu wychowawczego.
W takim przypadku należy ich wykazywać w ramach osób biernych zawodowo (jeśli nie spełniają powyższych warunków) albo bezrobotnych – (jeśli osoba jest gotowa do podjęcia pracy i aktywnie poszukuje zatrudnienia).
Zgodnie z pkt 1.1.3 Zasad ubiegania się o dofinansowanie Beneficjent realizujący projekt musi dążyć do osiągnięcia celu Programu, który wyrażony jest wartością zaplanowanych do realizacji wskaźników. Wnioskodawca powinien tak planować działania, aby proporcjonalnie do wartości projektu osiągnąć wskaźniki zaplanowane w ramach konkursu (relacja nakład/rezultat). Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca powinien dążyć do osiągnięcia celów Programu wyrażonych m.in. wskaźnikami rezultatu i tak planować działania, by osiągnąć wskazane wartości rezultatu (odpowiednio 82% i 45%). Wskazane wartości wskaźników rezultatu są stałe, a ich wartości odnoszą się do założeń konkretnego projektu.