Dostępne 6 pytań w: Poddziałanie 6.4.2 Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi w ramach ZIT dla MOF Poznania ×
Zgodnie z zapisami w części 7 regulaminu konkursu „Informacje dodatkowe”, które powstawały w oparciu o Wytyczne Ministra Rozwoju i Finansów w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014‑2020 działalność bieżąca nowo utworzonych miejsc opieki nad dziećmi do 3 lat w formie żłobka, klubów dziecięcych lub dziennego opiekuna, może być finansowania przez okres nie dłuższy niż 24 miesiące. Jednocześnie pkt 1.1.2 regulaminu konkursu doprecyzowuje powyższy zapis wskazując, że działalność bieżąca w ramach przedmiotowego konkursu może być dofinansowana wyłącznie przez 12 miesięcy.
Koszty wynagrodzenia dyrektora placówki mieszczą się w katalogu kosztów pośrednich. Jeżeli natomiast dyrektor sprawuje również opiekę nad dziećmi w żłóbku (jako opiekun), można kwalifikować w projekcie w ramach kosztów bezpośrednich cześć wynagrodzenia dyrektora odpowiadającą jego zaangażowaniu w opiekę nad dziećmi. Taki podział obowiązków musi zostać właściwie udokumentowany.
Zgodnie z art. 87 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, obcokrajowcy mogą stać się uczestnikami projektu i otrzymać wsparcie w postaci aktywizacji zawodowej, w momencie spełnienia poszczególnych kryteriów zawartych w przedmiotowej ustawie. Co więcej, zgodnie z ustawą z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, obywatele innych państw posiadający uregulowany pobyt na terenie Polski mają możliwość podejmowania zatrudnienia, zakładania działalności gospodarczej oraz korzystania z innych instrumentów rynku pracy. W związku z tym, każdy cudzoziemiec o uregulowanym pobycie może korzystać ze wsparcia oferowanego w ramach projektów na równych prawach z obywatelami polskimi, jeśli tylko wpisuje się we wskaźniki określające grupę docelową wskazaną w dokumentach konkursowych.
Niemniej jednak, przy kwalifikowaniu cudzoziemców do projektu należy zwrócić szczególną uwagę na osoby posiadające kartę czasowego lub stałego pobytu w kraju tj. powody, dla których cudzoziemiec przebywa w Polsce. Jeśli powodami takimi są m.in.: kontynuacja pracy na terytorium Polski, wykonywanie pracy przez cudzoziemca delegowanego przez pracodawcę zagranicznego w Polsce, podjęcie lub kontynuacja studiów w Polsce w trybie stacjonarnym, czy inne okoliczności wykluczające daną osobę z definicji osób biernych lub bezrobotnych - osoby takie nie powinny być uczestnikami projektu.
W przypadku nowoutworzonych miejsc opieki nie ma możliwości wydłużenia jego czasu pracy. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, wydłużenie czasu pracy żłobka ma zastosowanie wyłącznie w istniejących miejscach opieki nad dziećmi do lat 3.
Możliwe jest utworzenie miejsc opieki w 2 budynkach pod warunkiem, że będą to nowe miejsca opieki.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi wykazywania osób we wskaźnikach w Podziałaniu 6.4.2 informuję, że we wskaźnikach Liczba osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat 3 objętych wsparciem w programie(1) oraz Liczba osób pracujących, którym zapewniono opiekę nad dzieckiem do lat 3 (specyficzny)(2) wykazuje się zawsze osoby, które doświadczają trudności na rynku pracy ze względu na pełnienie opieki nad dzieckiem do lat 3 i równocześnie które otrzymały bezpośrednie wsparcie w ramach projektu. Jednocześnie należy uwzględniać zapisy Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych oraz Regulaminu Konkursu dotyczące grupy docelowej. W związku z tym do wskaźnika nr (1) można wliczyć oboje rodziców, o ile każde z nich zalicza się do grupy docelowej wykazanej w SZOOP i oboje otrzymali bezpośrednie wsparcie (tzn. brak zapewnienia opieki nad dzieckiem przekłada się na realny brak możliwości bycia przez każde z nich aktywnym zawodowo. Z reguły oznacza to, że zapewnienie jednego miejsca opieki wiąże się z bezpośrednim wsparciem jednego rodzica). Z kolei do wskaźnika nr (2) można wliczyć oboje rodziców, o ile oboje zaliczają się do grupy osób pracujących wskazanych w SZOOP i otrzymali bezpośrednie wsparcie (tak jak w przypadku wskaźnika nr (1)). Określając wartość wskaźnika należy stosować definicję osoby pracującej zawartej w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 (zał. Nr 2 Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych 2014 -2020 EFS). Warto zatem podkreślić, iż w ramach tego wskaźnika nie należy wykazywać osób przebywających na urlopie wychowawczym.