Poddziałanie 6.6.1 Wspieranie aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne
Nabór: RPWP.06.06.01‑IZ‑00‑30‑006/17 ( od 2017-12-29 do 2018-02-21 )

Celem realizacji „Wielkopolskiego Programu Polityki Zdrowotnej w zakresie rehabilitacji medycznej” jest przywrócenie sprawności w poruszaniu się i wykonywaniu codziennych czynności w szczególności ograniczających wykonywanie pracy zawodowej. Co do zasady Wnioskodawca powinien zapewnić specjalistyczny sprzęt i aparaturę medyczną wskazaną w lit. I Kompetencje/warunki niezbędne do realizacji programu, niemniej należy mieć na uwadze, iż katalog sprzętu i aparatury jest przykładowy i ma zapewnić wysoką jakość i skuteczność podejmowanych działań. Jeśli zdarzy się sytuacja, w której podmiot wykonujący działalność leczniczą nie posiada wskazanego w programie sprzętu/aparatury medycznej i nie może jej także zakupić (np. ze względu na limit wskazany na zakup środków trwałych i cross-financingu do 10% wartości projektu) wówczas IZ WRPO 2014+ zaleca, aby we wniosku o dofinansowanie została zawarta przedmiotowa informacja wraz ze zobowiązaniem do zapewnienia danej usługi rehabilitacyjnej w przypadku wystąpienia zapotrzebowania na jej świadczenie lub też zastąpienia usługi podobnym świadczeniem medycznym. Ponadto należy zaznaczyć, iż świadczenia rehabilitacyjne mogą być (zgodnie z kryterium dostępu) udzielane wyłącznie przez podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Nabór: RPWP.06.06.01‑IZ‑00‑30‑004/18 ( od 2018-10-25 do 2018-11-22 )

Przedstawiony w Regionalnym Programie Zdrowotnym budżet ma charakter szacunkowy, w związku z powyższym może podlegać modyfikacji poprzez jego dostosowanie do założeń projektu i obowiązujących stawek rynkowych. Budżet uzależniony jest od form wsparcia i dodatkowych działań przewidzianych we wniosku o dofinansowanie dla uczestników projektu (np. punkty mobilnościowe towarzyszące eventom, dodatkowe wsparcie np.: z zakresu porady dietetycznej dla osób biorących udział w przesiewie, wszelkiego rodzaju zachęty dla osób w wieku 45+). Niemniej jednak każdorazowo należy mieć na względzie racjonalność i efektywność kosztową wydatków, co będzie weryfikowane przez Komisję Oceny Projektów. 

Mając na uwadze, iż wsparcie multikomponentowe jest również wsparciem długoterminowym (trwa około 6 miesięcy) należy przypuszczać, iż mogą wystąpić sytuacje niezależne od uczestnika projektu i powodować jego absencję na spotkaniach. W związku z powyższym udział w ok. 70% spotkań jest wystarczający aby uznać wsparcie multikomponentowe za kwalifikowalne a osobę uwzględnić we wskazanym we wniosku o dofinansowanie wskaźniku specyficznym. 

Zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Zdrowotnego (RPZ) uczestnik projektu ma prawo do rezygnacji na każdym etapie jego realizacji. Ponadto mając na uwadze specyfikę przedmiotowego programu zdrowotnego należy przypuszczać, iż mogą pojawić się różne niezależne od uczestnika projektu okoliczności uniemożlwiające jemu dalszy udział w interwencji multikomponentowej. W związku z powyższym Beneficjent może założyć we wniosku o dofinansowanie % uczestników, którzy nie ukończą w pełni wsparcia. Powyższe (w tym wartość procentowa) powinno zostać poparte poprzez przedstawienie we wniosku o dofinansowanie danych z innych zrealizowanych/realizowanych programów, projektów, lub danych zastanych itp.). Niemniej jednak mając na uwadze główne założenia programu pt.: Odważ się na zdrowie powinno się zakładać, iż co do zasady 80% uczestników ukończy wsparcie multikomponentowe.

Ponadto zaznacza się, iż wszystkie koszty poniesione do momentu rezygnacji uczestnika projektu będą uznane za kwalifikowalne. Należy wziąć pod uwagę, iż Wnioskodawca jest zobligowany do osiągniecia wskaźników założonych we wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie należy również uwzględnić powyższą sytuację zakładając we wskaźnikach specyficznych dotyczących wsparcia multikomponentowego, iż X% osób może zrezygnować.

Świadczenia medyczne możliwe do sfinansowania w ramach Regionalnego Programu Zdrowotnego pn.: „Odważ się na zdrowie – program metaboliczny dla mieszkańców Wielkopolski” zostały wskazane w pkt IV Organizacja programu. Zgodnie z zapisami programu zdrowotnego możliwe do realizacji interwencje multikomponentowe przewidują realizację wyłącznie następujących działań: ćwiczeń w ramach komponentu aktywności fizycznej, zajęć indywidualnych lub grupowych w ramach komponentu dietetycznego oraz konsultacji psychologicznej przewidzianej w ramach interwencji behawioralnej (psychologicznej). Zgodnie z powyższym brakuje uzasadnienia dla zakupu łóżka szpitalnego dla osób z nadwagą, w wyniku czego nie jest również możliwe kwalifikowanie kosztu jego zakupu.

Nabór: RPWP.06.06.01‑IZ.00‑30‑001/19 ( od 2019-03-28 do 2019-04-30 )

Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym nie ma możliwości realizacji projektu bez dokładnego wskazania tj. podania nazwy pracodawcy/przedsiębiorstwa we wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z dokumentacją konkursową wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. Ponadto zgodnie z zapisami pkt 7.2.15 Regulaminu konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3 500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Wydatki na środki trwałe (doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy) powinny wynikać z przeprowadzonej analizy i co do zasady być elementem programu naprawczego. W związku z powyższym doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy/środowiska pracy w ramach działalności będzie stanowić pomoc publiczną/pomoc de minimis. Ponadto zaznacza się, iż doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy/środowiska pracy nie może dotyczyć obowiązków spoczywających na pracodawcy w świetle przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy lub pokrywać się z dofinansowaniem do stanowisk pracy z PFRON (dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością) czy innych środków publicznych. Ponadto działania w ramach projektów nie mogą zastępować obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, o których mowa w rozdziale VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy oraz muszą być ponoszone zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020.

Mając na uwadze, iż pracodawca i jego pracownicy są uczestnikami projektu, którzy będą wykazywani we wskaźnikach wskazanych w pkt. 1.1.3 Regulaminu konkursu Wnioskodawca powinien zawrzeć z pracodawcą umowę obejmującą zakres świadczonych usług (w tym kwestie dotyczące środków trwałych/sprzętu). Niemniej jednak należy pamiętać, iż zgodnie z pkt 7.1.4 Regulaminu konkursu w przypadku zakupu sprzętu/środków trwałych podatek Vat nie będzie kosztem kwalifikowalnym. Ponadto IZ WRPO zwraca również uwagę na odpowiednie zastosowanie przepisów m.in.: podatkowych przy przekazywaniu środków trwałych/sprzętu na rzecz uczestnika projektu/pracodawcy.

Wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców. W ramach przedmiotowego wsparcia brzmienie kryterium premiującego uzależnione jest od typu zaplanowanego do realizacji projektu (nie ma możliwości realizacji projektu obejmującego 2 typy wsparcia, niemniej jednak istnieje możliwość złożenia dwóch odrębnych wniosków w ramach konkursu po jednym na każdy typ wsparcia). W związku z powyższym w przypadku projektu zakładającego eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu w miejscu pracy wsparcie musi być kierowane do podmiotów z obszarów miast średnich tzn. siedziba instytucji musi znajdować się na ww. terenie. W związku z powyższym jeżeli z analizy wynika, iż wsparciem zostaną objęte podmioty z ww. obszarów wówczas można założyć w projekcie, iż przedmiotowe kryterium zostanie spełnione. Natomiast w przypadku projektu zakładającego przekwalifikowanie pracowników, wsparcie musi być kierowane do osób z ww. obszarów tzn. jeśli w analizowanych podmiotach są zatrudnione osoby z ww. obszarów, a Wnioskodawca założy w projekcie, iż w pierwszej kolejności będzie kierował wsparcie do tych pracowników wówczas kryterium zostanie uznane za spełnione. 

Wsparcie w ramach projektu ma być kierowane do konkretnych pracodawców (we wniosku o dofinansowanie należy podać nazwę pracodawcy/przedsiębiorstwa). Wstępna analiza musi być przeprowadzona w poszczególnych podmiotach na tyle precyzyjnie aby Wnioskodawca mógł przedstawić we wniosku o dofinansowanie dokładną charakterystykę projektu, główne założenia, grupę docelowa oraz założyć racjonalne wskaźniki i skonstruować budżet projektu. Zgodnie z pkt. 7.2.4 Regulaminu konkursu analiza powinna być sporządzona w formie pisemnej i zatwierdzona przez pracodawcę oraz udostępniona na wezwanie IZ WRPO 2014+.

W przypadku realizacji szkoleń w ramach projektu zasadnym wydaje się aby w pierwszej kolejności starać się przekwalifikować pracownika w ramach tej samej instytucji (tj.: w miarę możliwości przekwalifikować i przenieść na inne stanowisko pracy u tego samego pracodawcy). Natomiast jeśli powyższe nie jest możliwe wówczas można przekwalifikować pracownika w innym zakresie dostosowanym do jego indywidualnych potrzeb i predyspozycji oraz zapotrzebowania na rynku pracy umożliwiając mu znalezienie zatrudnienia poza obecnym miejscem pracy (poza firmą). Niemniej jednak sugeruje się aby jeżeli jest to możliwe przedmiot proponowanych dla uczestników szkoleń został wskazany już na etapie konstruowania wniosku o dofinasowanie (brak wskazania konkretnego szkolenia we wniosku o dofinansowanie nie będzie powodowało jego odrzucenia).

W ramach przedmiotowego konkursu istnieje możliwość realizacji usług zdrowotnych jeżeli nie zastępują one obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy. Jeżeli np.: z przeprowadzonej analizy wyjdzie konieczność przeprowadzenia dodatkowych badań celem zdiagnozowania wpływu danego rodzaju stanowiska pracy na powielające się czynniki zdrowotne pracownika/-ów wówczas jest możliwość uznania przedmiotowych usług zdrowotnych za kwalifikowalne, niemniej jednak zaznacza się, iż zgodnie z kryterium dostępu wszystkie usługi zdrowotne musza być świadczeń przez podmiot wykonujący działalność leczniczą uprawniony do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Ponadto zgodnie z pkt. 7.2.5 Regulaminu konkursu w ramach projektu istnieje również możliwość realizacji usług zdrowotnych z zakresu np.: fizjoterapii i poradnictwa psychologicznego.

W ramach przedmiotowego wsparcia brzmienie kryterium premiującego uzależnione jest od typu zaplanowanego do realizacji projektu. W związku z powyższym w przypadku projektu zakładającego eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu w miejscu pracy wsparcie musi być kierowane do podmiotów z obszarów miast średnich tzn. siedziba instytucji musi znajdować się na ww. terenie. W związku z powyższym jeżeli z analizy wynika, iż wsparciem zostaną objęte podmioty z ww. obszarów wówczas można założyć w projekcie, iż przedmiotowe kryterium zostanie spełnione. Natomiast w przypadku projektu zakładającego przekwalifikowanie pracowników, wsparcie musi być kierowane do osób z ww. obszarów tzn. jeśli w analizowanych podmiotach są zatrudnione osoby z ww. obszarów, a Wnioskodawca założy w projekcie, iż w pierwszej kolejności będzie kierował wsparcie do tych pracowników wówczas kryterium zostanie uznane za spełnione.

Co do zasady podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym w projekcie chyba, że Beneficjent będzie posiadał indywidualną interpretację podatkową wydaną przez wyspecjalizowany organ Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Jednocześnie IZ WRPO 2014+ podkreśla, iż bez ww. interpretacji co do poszczególnych kosztów rozliczanych w projekcie VAT nie będzie kwalifikowalny, a wszystkie koszty wskazane na dokumentach źródłowych będą kwalifikowane w kwotach netto.

Co do zasady podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym w projekcie chyba, że Beneficjent będzie posiadał indywidualną interpretację podatkową wydaną przez wyspecjalizowany organ Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Jednocześnie IZ WRPO 2014+ podkreśla, iż bez ww. interpretacji co do poszczególnych kosztów rozliczanych w projekcie VAT nie będzie kwalifikowalny, a wszystkie koszty wskazane na dokumentach źródłowych będą kwalifikowane w kwotach netto.

Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym nie ma możliwości realizacji projektu bez dokładnego wskazania tj. podania nazwy pracodawcy/przedsiębiorstwa we wniosku o dofinansowanie (dotyczy również przekwalifikowania).

Wsparcie polegające na poprawie ergonomii stanowiska pracy ma przede wszystkim pozwolić na kontynuowanie pracy na tym samym stanowisku pracy, ale w sposób nieobciążający bądź obciążający zdrowie w mniejszym stopniu. Natomiast wsparcie w zakresie przekwalifikowania pracowników ma na celu w pierwszej kolejności przekwalifikować pracownika w ramach tej samej instytucji (tj.: w miarę możliwości przekwalifikować i przenieść na inne stanowisko pracy u tego samego pracodawcy). Natomiast jeśli powyższe nie jest możliwe wówczas można przekwalifikować pracownika w innym zakresie dostosowanym do jego indywidualnych potrzeb i predyspozycji oraz zapotrzebowania na rynku pracy umożliwiając mu znalezienie zatrudnienia poza obecnym miejscem pracy (poza firmą). Mając na uwadze specyfikę projektu tj. kierowanie wsparcia do osób zatrudnionych u konkretnego pracodawcy IZ WRPO 2014+ przyjęła założenie, iż wskaźnik będzie osiągany na poziomie 100%. Niemniej jednak należy pamiętać, iż  wartość przedmiotowego wskaźnika powinna być ustalona adekwatnie do założeń wskazanych w projekcie.

Wsparcie w ramach projektu kierowane jest do pracowników danych przedsiębiorstw, w związku z powyższym maja tu zastosowanie przepisy dotyczące  pomocy de minimis lub pomocy publicznej.

Nabór: RPWP.06.06.01-IZ.00-30-002/19 ( od 2019-07-29 do 2019-08-12 )

IZ WRPO informuje, iż w zakresie terapii zajęciowej istnieje możliwość udzielania świadczeń przez terapeutę zajęciowego – pod warunkiem, że spełnia warunki założone w programie i posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe do udzielania świadczeń rehabilitacyjnych pacjentom po przebytym udarze mózgu (zgodnie z tabelą 17/18 Metodologii wyliczania stawek jednostkowych).

IZ WRPO informuje, iż w RPZ został wskazany schemat poszczególnych form wsparcia, który co do zasady ma być racjonalny i efektywny. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy pacjent powinien otrzymać indywidualny plan rehabilitacji (zgodnie z zapisem 4.3 RPZ dotyczącym - Pierwsza wizyta lekarska) uwzględniający rodzaj oraz częstotliwość realizacji poszczególnych interwencji. Jest to zgodne z rekomendacjami, według których „pacjenci powinni otrzymywać tyle świadczeń terapeutycznych ile „potrzebują” i są w stanie tolerować, aby przystosować, odzyskać i/lub wrócić do optymalnego osiągnięcia niezależności funkcjonowania. Zasadnym jest aby nie narzucać każdemu uczestnikowi sztywno przyjętej liczby spotkań/zajęć”. Niemniej jednak czas oraz zakres poszczególnych interwencji medycznych musi być zgodny z czasem i zakresem wskazanym w Metodologii wyliczania stawek jednostkowych dla „Regionalnego programu zdrowotnego w zakresie rehabilitacji neurologicznej dla osób po udarze mózgu”, która określa z góry stawkę/cenę danej usługi. Beneficjent przy rozliczaniu projektu jest zobowiązany do stosowania kwot wskazanych w ww. Metodologii wyliczania stawek jednostkowych. Świadczenia udzielane pacjentowi (działania terapeutyczne) powinny być zrównoważone i dostosowane do jego potrzeb oraz co do zasady nie powinny przekraczać kwoty 6 626,00 zł. (średnia kwota na pacjenta zgodnie z pkt 5 koszty RPZ).

W budżecie RPZ w zakresie rehabilitacji neurologicznej zostały wskazane szacunkowe koszty programu. Kwota podana w tabeli RPZ przeznaczona na wynagrodzenie pielęgniarki/opiekuna medycznego odnosi się do 1 etatu. Zaznacza się, iż Wnioskodawca powinien we wniosku o dofinansowanie założyć odpowiednią liczbę etatów pielęgniarki/opiekuna dostosowaną do skali projektu i konieczności całodobowej opieki medycznej pacjentów (tj. rehabilitacja stacjonarna).

Zgodnie z zapisami pkt 7.1.2 Regulaminu konkursu istnieje możliwość realizowania działań polegających na działaniach informacyjno-szkoleniowych związanych z wdrażaniem Programu, skierowanych do podmiotów świadczących usługi rehabilitacyjne, kadr POZ, lekarzy orzeczników ZUS prowadzone przez osoby uprawnione do udzielania świadczeń oraz osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny. Z uwagi na fakt, że nie zostały one przewidziane w Programie zdrowotnym należy je szczegółowo uzasadnić we wniosku o dofinansowanie.

W ramach przedmiotowego konkursu Wnioskodawca jest zobligowany do stosowania stawek jednostkowych dla pojedynczych interwencji medycznych wskazanych
w Metodologii wyliczania stawek jednostkowych (załącznik nr 8.1). W związku z powyższym w budżecie wniosku o dofinansowanie należy wyodrębnić poszczególne interwencje medyczne i wskazać ich szacunkową liczbę, jak ma zostać zaplanowana do zrealizowania w ramach projektu. Pozostałe koszty muszą być rozliczane na podstawie „rzeczywiście poniesionych wydatków” co oznacza, iż najłatwiej jest wyodrębnić dodatkowe zadania w budżecie projektu. Ponadto zaznacza się, iż wskazane w Regionalnym programie zdrowotnym w pkt 5 Koszty są jedynie symulacją, a ostateczne wielkości kosztów będą zależały od projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach konkursu. Wskazany w ww. punkcie koszt na pacjenta 6 626,00 zł nie stanowi stawki jednostkowej a jest jedynie orientacyjnym średnim kosztem wypracowanym na potrzeby stworzenia szacunkowego budżetu całego programu zdrowotnego (w zależności od zakresu wsparcia przedmiotowy koszt może być różny, a nawet może przekraczać ww. kwotę).

Należy pamiętać, iż wydatki muszą być ponoszone na warunkach określonych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze zdrowia na lata 2014–2020 oraz Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. 

Nabór: RPWP.06.06.01-IZ-00-30-005/16 ( od 2016-12-22 do 2017-01-05 )

Zgodnie z zapisami pkt. 7.7 Regulaminu konkursu Wnioskodawca w oświadczeniu nr 14 w Liście oświadczeń Wnioskodawcy i Partnera  o brzmieniu: „Oświadczam, że wykonuję działalność leczniczą na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego” powinien wybrać opcję „TAK” również w sytuacji, gdy Wnioskodawcą jest podmiot niewykonujący działalności leczniczej. Jednakże w takim przypadku weryfikacja poprawności złożonego oświadczenia będzie następowała podczas oceny formalno-merytorycznej, w tym zawarcia we wniosku o dofinansowanie w pkt. 3.5.4 „Informacje dodatkowe” oświadczenia, że świadczenia opieki zdrowotnej przewidziane w ramach projektu będą realizowane wyłącznie przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Nabór: RPWP.06.06.01-IZ-00-30-001/17 ( od 2017-03-27 do 2017-04-12 )

W ramach Programu profilaktycznego wczesnego wykrywania raka płuc adresatami programu są osoby palące minimum 30 paczkolat. Paczkolata oblicza się poprzez pomnożenie liczby wypalanych paczek papierosów na dobę przez lata nałogu.
30 paczkolat oznacza palenie przez 30 lat średnio 1 paczki dziennie.

Jednocześnie IZ WRPO informuje, że na stronie 7, w pkt. 3.1 programu znajduje się omyłka pisarska zamiast 30 powinno być 20 papierosów dziennie.

Nabór: RPWP.06.06.01–IZ-00-30-001/16 ( od 2016-02-01 do 2016-02-12 )

W odpowiedzi na wątpliwości, zgłoszone podczas szkolenia dla potencjalnych beneficjentów w ramach Poddziałania 6.6.1, dotyczące sposobu wypełniania pkt 3.5.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status w LSI 2014+, Instytucja Zarządzająca zwraca uwagę, iż Wnioskodawca ma obowiązek przeprowadzić możliwie najdokładniejszą analizę sytuacji grupy docelowej, którą zamierza objąć wsparciem i przedstawić dane dotyczące uczestników projektu pod względem ich aktywności na rynku pracy w tabeli 3.5.3.1. Jednak w szczególnych przypadkach, kiedy z istotnych przesłanek status uczestników na rynku pracy nie jest możliwy do określenia, Wnioskodawca może wypełnić jedynie wiersz „Ogółem”. Taka sytuacja będzie każdorazowo wnikliwie analizowana pod kątem jej zasadności, jak również pod kątem zgodności z grupą docelową przewidzianą dla danego naboru na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.

Nie zwalnia to jednak Wnioskodawcy z obowiązku gromadzenia danych uczestników po podpisaniu umowy o dofinansowanie w aplikacji SL2014 w zakładce „Monitorowanie uczestników”, gdzie wymagane jest podanie m.in. statusu uczestnika na rynku pracy w momencie rozpoczęcia przez niego udziału w projekcie.

Wnioskodawcą może być podmiot ubiegający się o dofinansowanie projektu w ramach profilaktyki raka piersi, raka szyjki macicy posiadający lub zapewniający udział podmiotu posiadającego kontrakt z NFZ w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi/raka szyjki macicy. Podpisany kontrakt z NFZ na realizację programu profilaktyki raka szyjki macicy wyłącznie w zakresie dwóch etapów, tj. podstawowy oraz diagnostyczny nie dyskwalifikuje podmiotu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.                           

Wnioskodawca ujmuje we wniosku o dofinansowanie etapy w ramach Programu profilaktyki raka szyjki macicy/raka piersi, na które posiada zakontraktowanie
z NFZ. Jeżeli Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy z NFZ na świadczenie pogłębionej diagnostyki istnieje możliwość skierowania pacjenta do innej placówki z listy NFZ realizującej świadczenia zdrowotne w ramach etapu pogłębionej diagnostyki

W ramach konkursu RPWP.06.06.01-IZ-00-30-001/16 nie obowiązują limity w zakresie liczby złożonych wniosków o dofinansowanie.

Prowadzenie działań z zakresu edukacji prozdrowotnej możliwe jest wyłącznie przez osoby z wykształceniem lekarskim lub pielęgniarskim (absolwentów kierunków medycznych) lub przez absolwentów kierunku zdrowie publiczne. 

Zgodnie z kryterium dostępu projekt musi być realizowany na obszarze całego województwa wielkopolskiego (wszystkich powiatów).  Należy również uwzględnić kryterium dostępu zakładające, iż grupę docelową w ramach projektu stanowią co najmniej w 10% osoby, które zamieszkują miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców, w tym w szczególności obszary wiejskie (zgodnie z definicją GUS) oraz kryterium premiujące mówiące, iż preferowane będą projekty, w których wśród grupy docelowej co najmniej 20% stanowią kobiety zamieszkałe na terenie powiatów i/lub gmin o szczególnie niskim poziomie zgłaszalności na badania cytologiczne, tj. o poziomie poniżej 30%. 

Weryfikacja uczestników odbywać się będzie w trakcie wypełniania ankiet w placówkach medycznych wykonujących badania profilaktyczne. Uczestnik projektu będzie zobowiązany do wskazania źródła informacji o możliwości skorzystania z badania profilaktycznego.

Wskaźnik liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS powinien zawierać liczbę osób objętych wsparciem w ramach projektu.

Jednocześnie, zgodnie z zapisami załącznika nr 8.18 Warunki realizacji przedsięwzięć w ramach Programu profilaktyki raka szyjki macicy program profilaktyki raka szyki macicy składa się z 3 etapów. W związku z powyższym niezależnie od etapów, w których bierze udział uczestniczka powinna być wykazywana w projekcie jako jedna osoba. Celem przedmiotowego wskaźnika jest określenie liczby osób objętych wsparciem w ramach danego projektu a nie określenie liczby udzielonych świadczeń zdrowotnych.

Podmiot ubiegający się o dofinansowanie działań w zakresie profilaktyki wykrywania raka piersi/raka szyjki macicy zobligowany jest do posiadania lub zapewnienia udziału podmiotowi posiadającemu kontrakt z NFZ w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi/Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

 

W sytuacji, kiedy Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu utraci kontrakt z NFZ
w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi / Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy i jednocześnie nie będzie zapewniał udziału w projekcie innego podmiotu posiadającego taki kontrakt z NFZ, Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ może rozwiązać umowę o dofinansowanie za nierealizowanie projektu zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie. W konsekwencji, Beneficjent ma prawo do wydatkowania wyłącznie tej części otrzymanych transz dofinansowania, które odpowiadają prawidłowo zrealizowanej części projektu, tj. rozliczonej zgodnie z regułą proporcjonalności, o której mowa w wytycznych w zakresie kwalifikowalności.

Zgodnie z pkt. 3.1 Regulaminem konkursu o dofinansowanie projektu Wnioskodawcą może być zarówno spółka z o.o. tworząca podmiot leczniczy, ponieważ zgodnie z art. 3 Kodeksu Pracy wpisuje się w definicję pracodawcy, jak również niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, świadczący usługi medyczne w publicznym systemie zdrowia. Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z kryterium dostępu podmiot ubiegający się o dofinansowanie działań w zakresie profilaktyki wykrywania raka piersi / raka szyjki macicy posiada lub zapewnia udział podmiotu posiadającego kontrakt z NFZ w ramach populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi / populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

Wskaźnik „Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne” wskazuje, iż 60% uczestników kampanii edukacyjno-promocyjnej finansowanej ze środków EFS zgłosi się na badanie profilaktyczne.

Wartość docelowa wskaźnika „Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS” wskazana w Regulaminie konkursu nie dotyczy konkretnego projektu, lecz jest to wartość planowana do osiągnięcia w ramach alokacji dostępnej dla całego Poddziałania 6.6.1. Projektodawca we wniosku o dofinansowanie określa wielkość grupy docelowej w oparciu o analizę przeprowadzoną na obszarze i wśród grupy jaką chce objąć wsparciem.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020 zlecenie usługi merytorycznej w ramach projektu oznacza powierzenie wykonawcom zewnętrznym, nie będącym personelem projektu, realizacji działań merytorycznych przewidzianych w ramach danego projektu. Jako zlecenia usługi merytorycznej nie należy rozumieć:

a) zakupu pojedynczych towarów lub usług, jak np. wysyłka zaproszeń przez pocztę polską,

b) angażowania personelu projektu.

Ponadto należy pamiętać, iż wartość wydatków związanych ze zleceniem usług merytorycznych w ramach projektu nie może przekroczyć 30 % wartości projektu.

W ramach projektu koszt badania mammograficznego uczestnika projektu może zostać wykazany w projekcie jako wkład własny beneficjenta, pod warunkiem, że źródłem jego sfinansowania są środki NFZ będące w dyspozycji beneficjenta lub partnera projektu.

W projekcie dopuszcza się zakup cytobusa/mammobusa ze środków dofinansowania, z zastrzeżeniem, iż zakup środków trwałych oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu i musi być zgodny z warunkami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności. Wydatki ponoszone na zakup środków trwałych powyżej dopuszczalnej kwoty mogą być sfinansowane ze środków własnych Beneficjenta. Niemniej jednak należy pamiętać, iż w pierwszej kolejności należy rozważyć możliwość wypożyczenia cytobusa/mammobusa, które generuje niższy koszt, przynosząc jednakowy skutek. Planowany zakup wymaga szczegółowego uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie projektu oraz zagwarantowania trwałości rezultatu projektu.

Warunki w kryterium dostępu: programy polityki zdrowotnej powinny zawsze obejmować podstawowy poziom opieki – lekarzy i pielęgniarki POZ i/lub realizacja projektu odbywa się w partnerstwie z co najmniej jedną placówką POZ z każdego powiatu oraz miast na prawach powiatu, traktowane są rozłącznie i do uznania ww. kryterium za spełnione wymagane jest spełnienie jednego z nich.

Ponadto, jeśli Beneficjent we wniosku o dofinansowanie założy, iż realizacja projektu odbywać się będzie w partnerstwie z co najmniej jedną placówką POZ z każdego powiatu oraz miast na prawach powiatu, to na etapie oceny formalno-merytorycznej wystarczające jest jego zapewnienie o zamiarach podjęcia takiego partnerstwa. Natomiast, fakt jego nawiązania będzie weryfikowany w trakcie realizacji projektu.

Punkt 3.5.3.1 wniosku o dofinansowanie odnosi się do osób, które spełniają warunki uczestnika projektu określone w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, zgodnie z którymi jako uczestników projektu wykazuje się wyłącznie te osoby, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu (np.: płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku.

W związku z powyższym, wybierając formy wsparcia w projekcie należy zwrócić uwagę na fakt, iż powinny one określać skuteczność działania i powinny być skierowane wyłącznie do uczestników projektu, którzy będą wykazani w pkt. 3.5.3.1 wniosku.

Ponadto, Projektodawca we wniosku o dofinansowanie określa wielkość grupy docelowej w oparciu o analizę przeprowadzoną na obszarze i wśród grupy jaką chce objąć wsparciem.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż wykaz świadczeniodawców realizujących działania w zakresie profilaktyki wykrywania raka piersi/raka szyjki macicy w Wielkopolsce dostępny jest na stronie internetowej http://nfz-poznan.pl/ w zakładce dla pacjenta. Pod wskazanym adresem, umieszczona jest lista świadczeniodawców, realizujących w latach 2012 - 2016 programy profilaktyczne, finansowane przez Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia.

Ponadto, IZ WRPO 2014+ nadmienia, iż 1 grudnia 2015 r. została ogłoszona Uchwała nr 208 Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2016 – 2024 pod nazwą „Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych”, zakładająca m. in. realizację badań przesiewowych w kierunku wczesnego wykrywania raka piersi oraz badań przesiewowych w kierunku profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

Wskaźnik produktu „Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS” odnosi się do osób będących odbiorcami kampanii informacyjno-edukacyjnej, które spełniają warunki uczestnika projektu określone w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, zgodnie z którymi jako uczestników projektu wykazuje się wyłącznie te osoby, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu (np.: płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku. We wskaźniku tym zawierają się także osoby, które w związku z udziałem w ww. kampanii zgłoszą się do udziału w programach zdrowotnych współfinansowanych z EFS. Dodatkowo zaznacza się, iż w obszarach wspieranych z EFS w ramach WRPO 2014+ nie będą finansowane kampanie promocyjne – działania upowszechniające będą realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań wdrożeniowych. Kwalifikowane są natomiast m.in. działania informacyjno-edukacyjne, obejmujące realizację warsztatów, spotkań oraz kosztów z nimi związanych służące zwiększeniu zgłaszalności do udziału w świadczeniach zdrowotnych w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi/Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

Ponadto, wartość docelowa wskaźnika wskazana w Regulaminie konkursu nie dotyczy konkretnego projektu, lecz jest to wartość planowana do osiągnięcia w ramach alokacji dostępnej dla całego Poddziałania 6.6.1. Projektodawca we wniosku o dofinansowanie określa wielkość grupy docelowej w oparciu o analizę przeprowadzoną na obszarze i wśród grupy jaką chce objąć wsparciem.

Wskaźnik „Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne” wskazuje, iż 60% uczestników kampanii edukacyjno-promocyjnej finansowanej ze środków EFS i zaplanowanej we wniosku o dofinansowanie zgłosi się na badanie profilaktyczne (dotyczy wszystkich badań profilaktycznych, nie tylko finansowanych z EFS). Wskaźnik obejmuje też osoby otrzymujące wsparcie pośrednie (nie będące uczestnikami projektów w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020).  Zwraca się jednak uwagę na fakt, iż w ramach projektu ze środków dofinansowania nie może zostać sfinansowany koszt badania mammograficznego/cytologicznego uczestnika projektu, którego finansowanie jest zagwarantowane ze środków NFZ. Koszt ten może jednak zostać wykazany w projekcie jako wkład własny beneficjenta, pod warunkiem, że źródłem jego sfinansowania są środki NFZ będące w dyspozycji beneficjenta lub partnera projektu.  

Formy wsparcia w projekcie powinny określać skuteczność działania i powinny być skierowane wyłącznie do uczestników projektu (spełniających warunki określone w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020). W związku z powyższym, zaproponowane sposoby pomiaru są nieadekwatne. W przypadku wskaźnika dotyczącego Liczby osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS odnoszącego się do uczestników projektu, odpowiednim sposobem jego pomiaru są, np. badania ankietowe przeprowadzone wśród osób, które biorą udział w badaniach.

Nabór: RPWP.06.06.01-IZ-00-30-002/17 ( od 2017-06-30 do 2017-07-21 )

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w przemyśle elektromaszynowym w województwie wielkopolskim zatrudnionych jest 89 162 osoby, co stanowi około 25.5 % ogółu zatrudnionych w przemyśle tego regionu (zgodnie z danymi GUS stan na 31.12.2014). Pracownicy z branży elektromaszynowej są szczególnie narażeni na czynniki negatywnie wpływające na zdrowie, w tym obciążenia narządu ruchu/obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, dlatego IZ WRPO 2014+ poprzez ww. zapisy w dokumentacji konkursowej chciała zmobilizować podmioty z ww. branży do aplikowania o środki z EFS. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nie przewidziano kryterium premiującego dot. wsparcia pracowników wyłącznie przedmiotowej branży, jednakże IZ oceniając projekt zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu weźmie pod uwagę do pracowników jakiej branży skierowany jest projekt.

Przedmiotowe kryterium nie jest obligatoryjne, jednakże obowiązuje Wnioskodawców, którzy we wniosku o dofinansowanie założą badania skriningowe skierowane do populacji pracowników (z konkretnych przedsiębiorstw) narażonych na występowanie negatywnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy. Zgodnie z zamieszczonym sprostowaniem na stronie internetowej www.wrpo.wielkopolskie.pl w opisie znaczenia kryterium omyłkowo nie uwzględniono opcji „NIE DOTYCZY”. W związku z powyższym w przypadku niezałożenia przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie badań skriningowych (przesiewowych), nie będzie to skutkowało odrzuceniem wniosku o dofinansowanie na etapie oceny formalno-merytorycznej.

Zgodnie z informacjami zawartymi w uzasadnieniu przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny formalno-merytorycznej na podstawie złożonego oświadczenia oraz zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym Wnioskodawca jest zobligowany w przypadku realizacji świadczeń opieki zdrowotnej zawrzeć we wniosku o dofinansowanie informacje dot. skuteczności, bezpieczeństwa, opłacalności zaplanowanych interwencji (przedstawić lub odnieść się do istniejących i wiarygodnych dowodów, doniesień naukowych itp.).

Jest to kryterium premiujące, zatem spełnienie kryterium nie jest obligatoryjne. Jednakże w przypadku założenia we wniosku o dofinansowanie dodatkowych badań okresowych pracowników istotne jest aby ww. badania (wykraczające poza obowiązkowe badania okresowe z zakresu medycyny pracy, do realizacji których zobowiązany jest pracodawca) były niezbędne do przeprowadzenia analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy lub wynikały z przeprowadzonej analizy, były racjonalne, uzasadnione i konieczne. Spełnienie przedmiotowego kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie na etapie oceny formalno-merytorycznej.

Przedmiotowe kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług zdrowotnych poprzez premiowanie projektów, które będą realizowane przez podmioty (tj. Wnioskodawcę) dysponujące własnym zapleczem oraz własnymi zasobami (np.: zapleczem technicznym, kadrowym, finansowym, jak np.: kontrakt z NFZ) niezbędnym do wykonywania badań dalszej pogłębionej diagnostyki lub konsultacji medycznej (jeśli będzie konieczna). Zlecenie ww. usług na zewnątrz nie spełnia przedmiotowego kryterium.

Zgodnie z zapisami pkt 7.1.3 Regulaminu konkursu działania w ramach programów naprawczych nie zastępują obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, do których realizacji jest zobowiązany pracodawca. Ponadto zaznacza się, iż kwalifikowalne badania pracowników wykraczające poza zakres badań profilaktycznych muszą wynikać z analizy i być elementem programu naprawczego.

Zgodnie z zapisami pkt 7.2.5 Regulaminu konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3 500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Należy zaznaczyć, że w ramach projektu wydatki na środki trwałe (doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy) powinny wynikać z przeprowadzonej analizy i co do zasady być elementem programu naprawczego. Należy pamiętać, że doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy co do zasady będzie możliwe tylko w ramach pomocy publicznej/pomocy de minimis. Ponadto istotne jest również aby mieć na uwadze, że doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy nie może dotyczyć obowiązków spoczywających na pracodawcy w świetle przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy lub pokrywać się z dofinansowaniem do stanowisk pracy z PFRON (dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością). Ponadto działania w ramach projektów nie mogą zastępować obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, o których mowa w rozdziale VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1184 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1184) oraz muszą być ponoszone zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym wskazane działania co do zasady będą stanowić pomoc publiczną/pomoc de minimis. Należy jednak zaznaczyć, iż to Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie jest zobligowany indywidualnie ustalić rodzaj i wysokość pomocy. Niezbędne w tym zakresie będą dokumenty wskazane w Rozdziale 5 Regulaminu konkursu oraz w Podrozdziale 2.2 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, które regulują zasady dotyczące pomocy publicznej lub pomocy de minimis, to mamy do czynienia z pomocą de minimis.

Warto również przypomnieć, iż w sytuacji gdy jedno przedsiębiorstwo otrzyma przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego pomoc publiczną w wysokości do 200 000 EUR, która nie zakłóca bądź nie grozi zakłóceniem konkurencji, a zatem nie podlega przepisom art. 107 ust. 1 Traktatu, to mamy do czynienia z pomocą de minimis.

Warto także pamiętać, że w przypadku pomocy publicznej konieczne jest spełnienie efektu zachęty i wniesienie wkładu własnego.

Ponadto zgodnie z rozdziałem 4 (udzielanie pomocy publicznej na usługi doradcze) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014 – 2020 w przypadku pomocy publicznej na usługi doradcze, takowa pomoc jest udzielana tylko na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (wykluczone zatem są duże przedsiębiorstwa, o których mowa w pytaniu). W związku z powyższym IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż Wnioskodawca jest zobligowany przeanalizować czy analiza występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych zaplanowana we wniosku o dofinansowanie nie będzie miała znamion usługi doradczej.

Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym nie ma możliwości realizacji projektu bez dokładnego wskazania tj. podania nazwy pracodawcy/przedsiębiorstwa we wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z dokumentacją konkursową wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. Ponadto zgodnie z zapisami pkt 7.2.5 Regulaminu konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3 500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Wydatki na środki trwałe (doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy) powinny wynikać z przeprowadzonej analizy i co do zasady być elementem programu naprawczego. W związku z powyższym doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy/środowiska pracy w ramach działalności komercyjnej będzie stanowić pomoc publiczną/pomoc de minimis. Ponadto zaznacza się, iż doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy/środowiska pracy nie może dotyczyć obowiązków spoczywających na pracodawcy w świetle przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy lub pokrywać się z dofinansowaniem do stanowisk pracy z PFRON (dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością) czy innych środków publicznych. Ponadto działania w ramach projektów nie mogą zastępować obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, o których mowa w rozdziale VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy oraz muszą być ponoszone zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym wskazane działania co do zasady będą stanowić pomoc publiczną/pomoc de minimis. Należy jednak zaznaczyć, iż to Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie jest zobligowany indywidualnie ustalić rodzaj i wysokość pomocy. Niezbędne w tym zakresie będą dokumenty wskazane w Rozdziale 5 Regulaminu konkursu oraz w Podrozdziale 2.2 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, które regulują zasady dotyczące pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

Warto również przypomnieć, iż w sytuacji gdy jedno przedsiębiorstwo otrzymywa przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego pomoc publiczną w wysokości do 200 000 EUR, która nie zakłóca bądź nie grozi zakłóceniem konkurencji, a zatem nie podlega przepisom art. 107 ust. 1 Traktatu, to mamy do czynienia z pomocą de minimis.

Warto także pamiętać, że w przypadku pomocy publicznej konieczne jest spełnienie efektu zachęty i wniesienie wkładu własnego.

Ponadto zgodnie z rozdziałem 4 (udzielanie pomocy publicznej na usługi doradcze) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014 – 2020 w przypadku pomocy publicznej na usługi doradcze, takowa pomoc jest udzielana tylko na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (wykluczone zatem są duże przedsiębiorstwa, o których mowa w pytaniu). W związku z powyższym należy zwrócić szczególną uwagę czy działania/interwencje zaplanowane we wniosku o dofinansowanie (wskazane w pytaniu) nie będą miały charakteru usługi doradczej.