Dostępne 12 pytań w: Poddziałanie 6.6.1 Wspieranie aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne ×
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w przemyśle elektromaszynowym w województwie wielkopolskim zatrudnionych jest 89 162 osoby, co stanowi około 25.5 % ogółu zatrudnionych w przemyśle tego regionu (zgodnie z danymi GUS stan na 31.12.2014). Pracownicy z branży elektromaszynowej są szczególnie narażeni na czynniki negatywnie wpływające na zdrowie, w tym obciążenia narządu ruchu/obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, dlatego IZ WRPO 2014+ poprzez ww. zapisy w dokumentacji konkursowej chciała zmobilizować podmioty z ww. branży do aplikowania o środki z EFS. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu nie przewidziano kryterium premiującego dot. wsparcia pracowników wyłącznie przedmiotowej branży, jednakże IZ oceniając projekt zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu weźmie pod uwagę do pracowników jakiej branży skierowany jest projekt.
Przedmiotowe kryterium nie jest obligatoryjne, jednakże obowiązuje Wnioskodawców, którzy we wniosku o dofinansowanie założą badania skriningowe skierowane do populacji pracowników (z konkretnych przedsiębiorstw) narażonych na występowanie negatywnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy. Zgodnie z zamieszczonym sprostowaniem na stronie internetowej www.wrpo.wielkopolskie.pl w opisie znaczenia kryterium omyłkowo nie uwzględniono opcji „NIE DOTYCZY”. W związku z powyższym w przypadku niezałożenia przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie badań skriningowych (przesiewowych), nie będzie to skutkowało odrzuceniem wniosku o dofinansowanie na etapie oceny formalno-merytorycznej.
Zgodnie z informacjami zawartymi w uzasadnieniu przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny formalno-merytorycznej na podstawie złożonego oświadczenia oraz zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym Wnioskodawca jest zobligowany w przypadku realizacji świadczeń opieki zdrowotnej zawrzeć we wniosku o dofinansowanie informacje dot. skuteczności, bezpieczeństwa, opłacalności zaplanowanych interwencji (przedstawić lub odnieść się do istniejących i wiarygodnych dowodów, doniesień naukowych itp.).
Poprzez doświadczenie w obszarze, w którym realizowany jest projekt należy rozumieć doświadczenie z zakresu wspierania aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne tj.: ergonomii pracy, promocji zdrowia w miejscu pracy itp.
Jest to kryterium premiujące, zatem spełnienie kryterium nie jest obligatoryjne. Jednakże w przypadku założenia we wniosku o dofinansowanie dodatkowych badań okresowych pracowników istotne jest aby ww. badania (wykraczające poza obowiązkowe badania okresowe z zakresu medycyny pracy, do realizacji których zobowiązany jest pracodawca) były niezbędne do przeprowadzenia analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy lub wynikały z przeprowadzonej analizy, były racjonalne, uzasadnione i konieczne. Spełnienie przedmiotowego kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie na etapie oceny formalno-merytorycznej.
Przedmiotowe kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług zdrowotnych poprzez premiowanie projektów, które będą realizowane przez podmioty (tj. Wnioskodawcę) dysponujące własnym zapleczem oraz własnymi zasobami (np.: zapleczem technicznym, kadrowym, finansowym, jak np.: kontrakt z NFZ) niezbędnym do wykonywania badań dalszej pogłębionej diagnostyki lub konsultacji medycznej (jeśli będzie konieczna). Zlecenie ww. usług na zewnątrz nie spełnia przedmiotowego kryterium.
Zgodnie z zapisami pkt 7.1.3 Regulaminu konkursu działania w ramach programów naprawczych nie zastępują obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, do których realizacji jest zobowiązany pracodawca. Ponadto zaznacza się, iż kwalifikowalne badania pracowników wykraczające poza zakres badań profilaktycznych muszą wynikać z analizy i być elementem programu naprawczego.
Zgodnie z zapisami pkt 7.2.5 Regulaminu konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3 500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Należy zaznaczyć, że w ramach projektu wydatki na środki trwałe (doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy) powinny wynikać z przeprowadzonej analizy i co do zasady być elementem programu naprawczego. Należy pamiętać, że doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy co do zasady będzie możliwe tylko w ramach pomocy publicznej/pomocy de minimis. Ponadto istotne jest również aby mieć na uwadze, że doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy nie może dotyczyć obowiązków spoczywających na pracodawcy w świetle przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy lub pokrywać się z dofinansowaniem do stanowisk pracy z PFRON (dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością). Ponadto działania w ramach projektów nie mogą zastępować obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, o których mowa w rozdziale VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1184 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1184) oraz muszą być ponoszone zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym wskazane działania co do zasady będą stanowić pomoc publiczną/pomoc de minimis. Należy jednak zaznaczyć, iż to Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie jest zobligowany indywidualnie ustalić rodzaj i wysokość pomocy. Niezbędne w tym zakresie będą dokumenty wskazane w Rozdziale 5 Regulaminu konkursu oraz w Podrozdziale 2.2 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, które regulują zasady dotyczące pomocy publicznej lub pomocy de minimis, to mamy do czynienia z pomocą de minimis.
Warto również przypomnieć, iż w sytuacji gdy jedno przedsiębiorstwo otrzyma przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego pomoc publiczną w wysokości do 200 000 EUR, która nie zakłóca bądź nie grozi zakłóceniem konkurencji, a zatem nie podlega przepisom art. 107 ust. 1 Traktatu, to mamy do czynienia z pomocą de minimis.
Warto także pamiętać, że w przypadku pomocy publicznej konieczne jest spełnienie efektu zachęty i wniesienie wkładu własnego.
Ponadto zgodnie z rozdziałem 4 (udzielanie pomocy publicznej na usługi doradcze) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014 – 2020 w przypadku pomocy publicznej na usługi doradcze, takowa pomoc jest udzielana tylko na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (wykluczone zatem są duże przedsiębiorstwa, o których mowa w pytaniu). W związku z powyższym IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż Wnioskodawca jest zobligowany przeanalizować czy analiza występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych zaplanowana we wniosku o dofinansowanie nie będzie miała znamion usługi doradczej.
Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym nie ma możliwości realizacji projektu bez dokładnego wskazania tj. podania nazwy pracodawcy/przedsiębiorstwa we wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z dokumentacją konkursową wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. Ponadto zgodnie z zapisami pkt 7.2.5 Regulaminu konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3 500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Wydatki na środki trwałe (doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy) powinny wynikać z przeprowadzonej analizy i co do zasady być elementem programu naprawczego. W związku z powyższym doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy/środowiska pracy w ramach działalności komercyjnej będzie stanowić pomoc publiczną/pomoc de minimis. Ponadto zaznacza się, iż doposażenie/wyposażenie stanowisk pracy/środowiska pracy nie może dotyczyć obowiązków spoczywających na pracodawcy w świetle przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy lub pokrywać się z dofinansowaniem do stanowisk pracy z PFRON (dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością) czy innych środków publicznych. Ponadto działania w ramach projektów nie mogą zastępować obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, o których mowa w rozdziale VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy oraz muszą być ponoszone zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Zgodnie z pkt 7.1.1 Regulaminu konkursu wsparcie w ramach projektu musi być kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. W związku z powyższym wskazane działania co do zasady będą stanowić pomoc publiczną/pomoc de minimis. Należy jednak zaznaczyć, iż to Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie jest zobligowany indywidualnie ustalić rodzaj i wysokość pomocy. Niezbędne w tym zakresie będą dokumenty wskazane w Rozdziale 5 Regulaminu konkursu oraz w Podrozdziale 2.2 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, które regulują zasady dotyczące pomocy publicznej lub pomocy de minimis.
Warto również przypomnieć, iż w sytuacji gdy jedno przedsiębiorstwo otrzymywa przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego pomoc publiczną w wysokości do 200 000 EUR, która nie zakłóca bądź nie grozi zakłóceniem konkurencji, a zatem nie podlega przepisom art. 107 ust. 1 Traktatu, to mamy do czynienia z pomocą de minimis.
Warto także pamiętać, że w przypadku pomocy publicznej konieczne jest spełnienie efektu zachęty i wniesienie wkładu własnego.
Ponadto zgodnie z rozdziałem 4 (udzielanie pomocy publicznej na usługi doradcze) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014 – 2020 w przypadku pomocy publicznej na usługi doradcze, takowa pomoc jest udzielana tylko na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (wykluczone zatem są duże przedsiębiorstwa, o których mowa w pytaniu). W związku z powyższym należy zwrócić szczególną uwagę czy działania/interwencje zaplanowane we wniosku o dofinansowanie (wskazane w pytaniu) nie będą miały charakteru usługi doradczej.