Dostępne 72 pytania w: Poddziałanie 7.1.1 Aktywna integracja - projekty pozakonkursowe realizowane przez OPS, MOPR i PCPR ×
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IZ WRPO) informuje, iż w związku ze zmianą stanowiska Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju podjęta została decyzja, że w projektach pozakonkursowych (Poddziałanie 7.1.1 WRPO 2014+), nie ma obowiązku stosowania Programu Aktywizacja i Integracja jako instrumentu aktywizacji zawodowej, gdyż ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 149, z późn. zm.) nie wskazuje PCPR/MOPR jako realizatora tego programu. Współpraca w ramach projektu z właściwym terytorialnie powiatowym urzędem pracy ma polegać w szczególności na konsultowaniu składu grup docelowych oraz oferowanych uczestnikom projektu instrumentów wsparcia w ramach aktywizacji zawodowej.
Jednocześnie zapisy Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze wyłączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014 – 2020 zostaną doprecyzowane przy najbliższej ich nowelizacji.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym nie są wdrażane samodzielnie przez OPS i PCPR. Wdrożenie tych usług w ramach projektów w/w jednostek jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej w szczególności przez PUP, CIS, KIS, spółdzielnie socjalne oraz organizacje pozarządowe. Ponadto dokumenty programowe nie określają rodzaju podmiotów do których zostaną skierowani uczestnicy projektu w celu odbycia stażu. Kierowanie na staż odbywa się według indywidualnych potrzeb uczestnika projektu (określonych poprzez sporządzenie IPD, kontraktu socjalnego). Jeżeli ze ścieżki aktywizacji zawodowej wynika, iż dana osoba może zostać skierowana na staż np. do PCPR to taki staż może podjąć. Jednocześnie zwracam uwagę, iż staż ma na celu szeroko pojętą aktywizację zawodową, jego efektem powinno być podjęcie pracy i/lub przygotowanie do niej w określonej branży, zawodzie. Staż nie powinien stanowić nieefektywnej formy wsparcia z punktu widzenia uczestnika projektu.
Podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej zostały wskazane w pkt. 8 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznegoi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Sformułowanie, że wdrożenie instrumentów aktywizacji zawodowej powinno być realizowane „wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, bez możliwości realizacji powyższych instrumentów przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej”, oznacza, że przedmiotowe podmioty obejmują uczestnika projektu aktywizacją zawodową minimum w formie pomocy w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru, zmiany zawodu, wyposażenia w kompetencje i kwalifikacje. Sam staż natomiast odbywa się w instytucji, do której uczestnik zostanie skierowany zgodnie z IPD, kontraktem socjalnym. Oznacza to, że jeżeli z potrzeby uczestnika wynika, iż staż może się odbywać we wskazanych w pytaniu instytucjach (np. sklep, urząd, OPS). Należy jednak pamiętać, iż staż ma na celu szeroko pojętą aktywizację zawodową, a i jego efektem powinno być podjęcie pracy i/lub przygotowanie do niej w określonej branży, zawodzie. Staż nie powinien stanowić nieefektywnej formy wsparcia z punktu widzenia uczestnika projektu.
Jednocześnie zwracam uwagę, że staż nie jest jedyną i wymaganą formą aktywizacji zawodowej jaką może zostać objęty uczestnik projektu. Wsparcie kierowane do danej osoby musi w pełni wynikać i odpowiadać zdiagnozowanym potrzebom uczestnika.
Zgodnie z załącznikiem nr 4 do Zasad ubiegania się o dofinansowanie, PCPR może zaplanować w budżecie wydatek dotyczący stypendium stażowego, osób skierowanych na staż, jeśli są to osoby stanowiące grupę docelową projektu, zgodnie z Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO na lata 2014 +.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 realizacja stażu odbywa się na podstawie umowy, której stroną jest co najmniej stażysta oraz podmiot przyjmujący na staż (pracodawca).
W przypadku jeżeli na staż będzie kierował Powiatowy Urząd Pracy to zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy realizacja stażu odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą.
Pracodawca nie ma obowiązku zatrudnić stażysty po zakończeniu stażu, chyba że inaczej wynika z umowy.
Stażu nie można zaliczyć do wskaźnika efektywności zatrudnieniowej. Metodologia i sposób mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej zostały zawarte w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020. Zgodnie z ww. wytycznymi zatrudnienie to podjęcie pracy w oparciu o stosunek pracy, stosunek cywilnoprawny lub podjęcie działalności gospodarczej.
Koszty pośrednie stanowią odsetek wszystkich kosztów bezpośrednich. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu WRPO na lata 2014-2020, pkt. V Tabele finansowe - str. 34, po obliczeniu wartości projektu należy upewnić się czy otrzymana wartość projektu nie przekracza wartości dopuszczalnej dla danego poziomu stawek ryczałtowych.
Zgodnie z Podozdziałem 6.16.1 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, pkt. 3 w przypadku, gdy osoba stanowiąca personel projektu jest pracownikiem beneficjenta, jej zaangażowanie do projektu lub projektów może mieć miejsce wyłącznie na podstawie stosunku pracy lub umowy, w wyniku której następuje wykonanie oznaczonego dzieła, o której mowa w sekcji 6.16.2 pkt 4. Pkt. 4 ww. Podrozdziału mówi, że jeżeli stosunek pracy pracownika beneficjenta tylko w części obejmuje zadania w ramach projektu (np. na ½ etatu, ¼ etatu w ramach projektu), wydatki związane z wynagrodzeniem w ramach projektu są kwalifikowalne, o ile:
a) zadania związane z realizacją projektu zostaną wyraźnie wyodrębnione w umowie o pracę lub zakresie czynności służbowych pracownika lub opisie stanowiska pracy
b) zakres zadań związanych z realizacją projektu stanowi podstawę do określenia proporcji faktycznego zaangażowania pracownika w realizację projektu w stosunku do czasu pracy wynikającego z umowy o pracę tego pracownika,
c) wydatek związany z wynagrodzeniem personelu projektu odpowiada proporcji, o której mowa w lit. b, chyba że zakres odpowiedzialności, złożoność lub poziom wymaganych kompetencji na danym stanowisku uzasadnia różnicę w udziale wydatku do czasu pracy wynikającego ze stosunku pracy.
Zgodnie z rozdziałem 6.16 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, pkt. 8 wydatki związane z zaangażowaniem osoby wykonującej zadania w projekcie lub projektach są kwalifikowalne, o ile obciążenie z tego wynikające nie wyklucza możliwości prawidłowej i efektywnej realizacji wszystkich zadań powierzonych danej osobie oraz łączne zaangażowanie zawodowe tej osoby w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy strukturalnych i FS oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów, nie przekracza 276 godzin miesięcznie. Ponadto wykonanie zadań przez tę osobę jest potwierdzone protokołem sporządzonym przez tę osobę, wskazującym prawidłowe wykonanie zadań, liczbę oraz ewidencję godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie zadań w projekcie (W protokole nie jest wymagane wskazywanie informacji na temat poszczególnych czynności wykonywanych w ramach danej umowy), z wyłączeniem przypadku, gdy osoba ta wykonuje zadania na podstawie stosunku pracy, a dokumenty związane z jej zaangażowaniem wyraźnie wskazują na jej godziny pracy (godziny pracy powinny być wskazane ze szczegółowością „od (…) do (…)”.
W wykazie kategorii kosztów dla Poddziałania 7.1.1 stanowiącym załącznik do naboru znajduje się kategoria „dostosowanie/modernizacja budynków i pomieszczeń”. W ramach przedmiotowej kategorii kosztów kwalifikowalne będą m.in. wydatki związane z dostosowaniem/ modernizacją budynków i pomieszczeń do wymogów sanitarnych i BHP, organizacja sanitariatów, itp. Ponadto w przedmiotowej kategorii kwalifikowalne będą wydatki związane z dostosowaniem/modernizacją budynków i pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnością, w celu zapewnienia dostępności do budynków, pomieszczeń, itd.
Zgodnie z pkt. 13 Rozdziału 6.16 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, w przypadku projektów partnerskich nie jest dopuszczalne angażowanie jako personelu projektu pracowników partnerów przez beneficjenta i odwrotnie.
Instytucja Zarządzająca informuje, iż nie ma obowiązku zawarcia partnerstwa z PUP. Współpraca na rzecz realizacji usług aktywnej integracji może być realizowana na podstawie porozumienia. Jednocześnie Wojewódzki Urząd Pracy przypomina, że każda forma współpracy powinna zostać zawarta w formie pisemnej.
Koszty pośrednie mogą być wydatkowane zarówno przez Wnioskodawcę jak i Partnera, jednakże podział środków powinien być zawarty w umowie partnerskiej.
Uczestnikami projektu realizowanego w ramach Poddziałania 7.1.1 Aktywna integracja – projekty pozakonkursowe realizowane przez OPS, MOPR i PCPR są osoby i/lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym a także osoby w ich otoczeniu (z zastrzeżeniem, iż wsparcia dla osób odbywających karę pozbawienia wolności udziela się wyłącznie w ramach PO WER) oraz środowiska lub lokalne społeczności zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Wybór konkretnej grupy docelowej, spośród potencjalnych grup wskazanych w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego WRPO 2014+ (SZOOP), należy do Projektodawcy i musi wynikać z celów projektu, a tym samym z sytuacji problemowej do poprawienia której ma przyczynić się zrealizowanie zadań projektowych. Powyższe dotyczy również form wsparcia realizowanych w projekcie oraz sposobu ich realizacji.
Zgodnie z SZOOP, jednym z kryteriów dostępu do projektu jest kryterium dotyczące współpracy z powiatowym urzędem pracy przy aktywizacji zawodowej uczestników projektu w zakresie konsultowania grup docelowych oraz instrumentów wsparcia (dotyczy osób bezrobotnych w tym należących do III profilu pomocy). W związku z powyższym Projektodawca powinien zrealizować to kryterium poprzez realizację zadań z właściwym terytorialnie PUP.
W przypadku, gdy instytucje chcące nawiązać współpracę w ramach projektu (PUP i PCPR) są podmiotami organizacyjnymi tej samej jednostki samorządu terytorialnego i nie posiadają osobowości prawnej, mogą wspólnie realizować projekt na podstawie uchwały właściwych organów i władz powiatu. Jednocześnie PUP nie uzyska w tej sytuacji statusu partnera w projekcie, ale będzie realizatorem zadań projektowych, co wraz z opisem powierzonych PUP do realizacji zadań musi zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie
Powiatowy urząd pracy może wnieść finansowy wkład własny oraz realizować zadania w projekcie zgodnie ze swoimi ustawowymi kompetencjami, jeżeli zostanie to uregulowane w uchwale dotyczącej współpracy z PCPR. Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z Zasadami ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.1 Aktywna integracja, Poddziałania 7.1.1 Aktywna integracja – projekty pozakonkursowe realizowane przez OPS, MOPR i PCPR w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 wkład własny może zostać sfinansowany:
- ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego (JST),
- z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) na finansowanie rehabilitacji społecznej, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
- z Funduszu Pracy (FP) na finansowanie prac społecznie użytecznych (wykonywanych m.in. w ramach PAI).
Jeżeli natomiast współpraca z PUP w ramach projektu będzie polegała jedynie na wymianie informacji, wówczas usługi aktywizacji zawodowej mogą być nadal realizowane przez PUP (warunki zostaną określone w porozumieniu o współpracy) lub też inny podmiot wyspecjalizowany w zakresie aktywizacji zawodowej wymieniony w podrozdziale 4.6, pkt 8 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze wyłączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014 – 2020, włączony w realizację projektu w roli partnera.
PCPR jako jednostka niewyspecjalizowana w świadczeniu usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym nie zajmuje się kierowaniem uczestników projektu na staż, podpisywaniem umów z organizatorami stażu oraz organizacją pozostałych wymienionych w pytaniu instrumentów aktywizacji zawodowej.
Zgodnie z art. 62a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 149, z późn. zm.) to PUP samodzielnie lub we współpracy z OPS lub innymi podmiotami działającymi zgodnie z przepisami o działalności użytku publicznego i o wolontariacie (m.in. PCPR) może inicjować działania w zakresie Programu Aktywizacja i Integracja (PAI).
Do udziału w PAI kierowani są bezrobotni, dla których ustalony został III profil pomocy, korzystający ze świadczeń pomocy społecznej, w szczególności realizujący kontrakt socjalny, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej.
Działania w zakresie aktywizacji zawodowej (w ramach prac użytecznych społecznie) prowadzi PUP natomiast działania w zakresie integracji społecznej (w szczególności grupowe poradnictwo specjalistyczne, warsztaty trenerskie i grupy wsparcia, w wymiarze co najmniej 10 godzin tygodniowo) realizuje OPS lub PCPR.
Należy pamiętać, że za rekrutację uczestników projektu odpowiada Projektodawca chyba, że zapisy porozumienia zawartego z PUP w celu realizacji PAI lub uchwała właściwych organów i władz powiatu o współpracy w ramach projektu stanowią inaczej.
Zgodnie z SZOOP, Zasadami ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.1 Aktywna integracja, Poddziałania 7.1.1 Aktywna integracja – projekty pozakonkursowe realizowane przez OPS, MOPR i PCPR w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020, decyzją IZ RPO partnerem w projekcie pozakonkursowym w ramach Poddziałania 7.1.1 WRPO 2014+ mogą być:
a) jednostki samorządu terytorialnego (OPS, PUP wskazany we wniosku o dofinansowanie jako realizator projektu),
b) organizacje pozarządowe,
c) podmioty ekonomii społecznej.
W związku z powyższym nie ma możliwości realizowania ww. projektu w partnerstwie z aresztem śledczym. Ponadto zgodnie z SZOOP wsparcia dla osób odbywających karę pozbawienia wolności udziela się wyłącznie w ramach PO WER.
Dokumenty programowe nie zawierają zapisów zabraniających uczestnikom projektu realizowanego w ramach Poddziałania 7.1.1 WRPO 2014+ udziału w więcej niż jednym projekcie współfinansowanym ze środków UE. Ewentualne przeciwwskazania mogą zostać zawarte w dokumentacjach i regulaminach dot. innych projektów.
Zgodnie z SZOOP wsparcia dla osób odbywających karę pozbawienia wolności udziela się wyłącznie w ramach PO WER.
Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 - 2020 (Dz. U. z 2014 r., poz. 1146 z późn. zm.) w przypadku wyboru przez PCPR partnera spoza sektora finansów publicznych koniecznym jest zachowanie zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, poprzez: ogłoszenie otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej trwającego co najmniej 21 dni, uwzględnieniu przy wyborze partnerów kryteriów niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu oraz podaniu do wiadomości publicznej wyników przeprowadzonego naboru.
Ustawodawca nie przewidział możliwości odstąpienia od ww. zasady czy też zastosowania innego trybu wyboru partnera do projektu, w przypadku gdy wiadomo, iż na obszarze realizacji projektu występuje tylko jeden podmiot odpowiadający kryteriom projektodawcy.
Zgodnie z podrozdziałem 6.16.1, pkt. 3 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 w przypadku, gdy osoba stanowiąca personel projektu jest pracownikiem beneficjenta, jej zaangażowanie do projektu może mieć miejsce wyłącznie na podstawie stosunku pracy lub umowy o dzieło (z zastrzeżeniem podrozdziału 6.16.2, pkt. 4). Zgodnie z pkt. 6 i 8 ww. podrozdziału, w przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych danej osoby, kosztem kwalifikowalnym w projekcie mogą być dodatki do wynagrodzeń do wysokości 40% wynagrodzenia podstawowego ze składnikami,o ile zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z zastrzeżeniem pkt. 7.
W ramach kosztów bezpośrednich należy wykazać wynagrodzenia personelu udzielającego bezpośredniego wsparcia grupie docelowej np. wynagrodzenie doradcy zawodowego, trenera, wykładowcy itd. Należy jednocześnie pamiętać, iż nie ma możliwości wykazania w kosztach bezpośrednich wydatków, które zaliczone zostały do katalogu kosztów pośrednich.
Ponadto koszty związane z rekrutacją uczestników projektu (ze względu na specyfikę grupy docelowej oraz rodzaj podmiotów zaangażowanych w realizację projektu) będą mogły zostać uznane za zasadne tylko w szczególnych przypadkach.
W ramach kosztów bezpośrednich kwalifikowalne jest wynagrodzenie personelu zaangażowanego w realizację poszczególnych zadań projektowych. Natomiast do katalogu kosztów pośrednich zalicza się wynagrodzenie personelu zarządzającego i obsługowego. W obu przypadkach znaczenie ma rodzaj wykonywanych działań w ramach projektu nie zaś źródło finansowania wynagrodzenia.
W związku z powyższym możliwość zakwalifikowania kosztów wynagrodzenia personelu projektu do obu kategorii wydatków będzie wynikała z zakresu zadań i funkcji, które pełnią oni w projekcie.
Tak. Wkład własny lub jego część może zostać wniesiony w ramach kosztów pośrednich. Zgodnie z Zasadami ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.1 Aktywna integracja, Poddziałania 7.1.1 Aktywna integracja – projekty pozakonkursowe realizowane przez OPS, MOPR i PCPR w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 wkład własny może zostać sfinansowany:
- ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego (JST),
- z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) na finansowanie rehabilitacji społecznej, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
- z Funduszu Pracy (FP) na finansowanie prac społecznie użytecznych .
Dokumenty programowe nie określają stopnia ani rodzaju niepełnosprawności uczestników projektu. Należy mieć jednak na uwadze, iż zgodnie z SZOOP, projekt musi oferować uczestnikom kompleksowe wsparcie prowadzące do integracji i aktywizacji społeczno-zawodowej. Jednocześnie wsparcie dla każdego z uczestników musi odbywać się na podstawie sporządzonego Indywidualnego Planu Działania, który określi osobistą ścieżkę wsparcia, którego potrzebuje uczestnik projektu. Usługi aktywizacji zawodowej t.j. szkolenia, staże, zatrudnienie wspomagane itp. poprzedzone są zbadaniem zdolności danej osoby do uczestnictwa w tych formach wsparcia. Ponadto w ramach aktywnej integracji o charakterze zawodowym mogą zostać wykorzystane instrumenty przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami np. zatrudnienie wspomagane, wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy na potrzeby zatrudnienia osób z niepełnosprawnością czy też dostosowanie stanowiska pracy do potrzeb takich osób.
Zgodnie z zapisami Zasad ubiegania się o dofinansowanie w ramach Poddziałania 7.1.1 Aktywna integracja – projekty pozakonkursowe realizowane przez OPS, MOPR i PCPR w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 w sytuacji realizacji projektu w partnerstwie z organizacjami pozarządowymi (NGO) działającymi w obszarze włączenia społecznego Instytucja Zarządzająca RPO przewiduje premiowanie projektów poprzez możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu na kwotę wyższą niż to wynika z Algorytmu podziału środków, natomiast nie ma konieczności zwiększenia liczby osób objętych wsparciem w ramach projektu.
Informuję, iż koszt świadczeń integracyjnych w ramach uczestnictwa w Centrum Integracji Społecznej stanowi wydatek kwalifikowalny, który został określony w załączniku nr 4 Wykaz kategorii kosztów dla Poddziałania 7.1.1, jednakże wydatek ten nie może stanowić wkładu własnego finansowanego z Funduszu Pracy, iż zgodnie z zapisami ww. Zasad z Funduszu Pracy mogą zostać sfinansowane wyłącznie prace społecznie użyteczne. o dofinansowanie realizacji projektu na kwotę wyższą niż to wynika z Algorytmu podziału środków, natomiast nie ma konieczności zwiększenia liczby osób objętych wsparciem w ramach projektu.
Wskazane w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego działania o charakterze środowiskowym nie uwzględniają udzielania lokalnym grupom inicjatywnym mikro grantów na realizację inicjatyw lokalnych w ramach projektu.
Zgodnie z zapisami Wytycznych kwalifikowalności, koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych. W związku z powyższym, w przypadku kwalifikowania kosztów pośrednich w projekcie w kolumnie „Wydatki rozliczone ryczałtowo” należy wybrać opcję „Tak”. Natomiast nie ma konieczności opisywania kosztów pośrednich oraz metodologii ich wyliczenia. Beneficjenta obowiązuje jedynie przestrzeganie wyznaczonych stawek ryczałtowych dla kosztów pośrednich.
Należy zwrócić uwagę, iż wartość procentowa kosztów pośrednich w poszczególnych latach powinna być zgodna ze stawką ryczałtową odpowiednią dla danej wartości projektu zgodnie z podrozdziałem 8.4 Koszty pośrednie w projektach finansowanych z EFS Wytycznych kwalifikowalności.
Po obliczeniu wartości projektu należy upewnić się czy otrzymana wartość projektu nie przekracza wartości dopuszczalnej dla danego poziomu stawek ryczałtowych. Wiersz „Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem”– jest uzupełniany automatycznie po wybraniu odpowiedniego % z listy rozwijanej w wierszu „jako % kosztów bezpośrednich”, a następnie wybraniu opcji „Przelicz tabelę 5.1.1”.
Zgodnie z kryterium dostępu w projekcie instrumenty aktywizacji zawodowej wdrażane są wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, bez możliwości realizacji powyższych instrumentów przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej, co oznacza, że jedynie podmioty wyspecjalizowane mogą zatrudniać doradcę zawodowego. Zatem jeżeli PCPR posiada status agencji zatrudnienia i jest wpisany do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia to może samodzielnie realizować wsparcie w postaci usług aktywizacji zawodowej, tzn. może zatrudnić doradcę zawodowego. Natomiast w przypadku braku statusu agencji zatrudnienia i wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia PCPR nie może samodzielnie realizować wsparcia w postaci usług aktywizacji zawodowej, tzn. zatrudnić doradcy zawodowego.
Jednocześnie IP zaznacza, iż zgodnie z Podrozdziałem 6.16.2. Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 wydatki poniesione na wynagrodzenie osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, która jest jednocześnie pracownikiem beneficjenta , są niekwalifikowalne. Natomiast zlecenie usługi merytorycznej w ramach projektu oznacza powierzenie wykonawcom zewnętrznym, nie będącym personelem projektu, realizacji działań merytorycznych przewidzianych w ramach danego projektu. Wartość wydatków związanych ze zlecaniem usług merytorycznych w ramach projektu nie przekracza 30% wartości projektu. Nie jest kwalifikowalne zlecenie usługi merytorycznej przez beneficjenta partnerom projektu i odwrotnie.
Zgodnie z Podrozdziałem 6.16.1 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, pkt. 3 w przypadku, gdy osoba stanowiąca personel projektu jest pracownikiem beneficjenta, jej zaangażowanie do projektu lub projektów może mieć miejsce wyłącznie na podstawie stosunku pracy lub umowy, w wyniku której następuje wykonanie oznaczonego dzieła, o której mowa w sekcji 6.16.2 pkt 4. Pkt. 4 ww. Podrozdziału mówi, że jeżeli stosunek pracy pracownika beneficjenta tylko w części obejmuje zadania w ramach projektu (np. na ½ etatu, ¼ etatu w ramach projektu), wydatki związane z wynagrodzeniem w ramach projektu są kwalifikowalne, o ile
a) zadania związane z realizacją projektu zostaną wyraźnie wyodrębnione w umowie o pracę lub zakresie czynności służbowych pracownika lub opisie stanowiska pracy,
b) zakres zadań związanych z realizacją projektu stanowi podstawę do określenia proporcji faktycznego zaangażowania pracownika w realizację projektu w stosunku do czasu pracy wynikającego z umowy o pracę tego pracownika,
c) wydatek związany z wynagrodzeniem personelu projektu odpowiada proporcji, o której mowa w lit. b, chyba że zakres odpowiedzialności, złożoność lub poziom wymaganych kompetencji na danym stanowisku uzasadnia różnicę w udziale wydatku do czasu pracy wynikającego ze stosunku pracy.
W przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych danej osoby, wydatkami kwalifikowalnymi związanymi z wynagrodzeniem personelu mogą być również dodatki do wynagrodzeń, o ile zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, przy czym dodatek może być przyznany zarówno jako wyłączne wynagrodzenie za pracę w projekcie albo jako uzupełnienie wynagrodzenia personelu projektu rozliczanego w ramach projektu.
Dodatek może być kwalifikowalny, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
a) możliwość przyznania dodatku wynika bezpośrednio z prawa pracy,
b) dodatek został przewidziany w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji lub też innych właściwych przepisach prawa pracy,
c) dodatek został wprowadzony w danej instytucji co najmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, przy czym nie dotyczy to przypadku, gdy możliwość przyznania dodatku wynika z aktów prawa powszechnie obowiązującego,
d) dodatek potencjalnie obejmuje wszystkich pracowników danej instytucji, a zasady jego przyznawania są takie same w przypadku personelu zaangażowanego do realizacji projektów oraz pozostałych pracowników beneficjenta,
e) dodatek jest kwalifikowalny wyłącznie w okresie zaangażowania danej osoby do projektu,
f) wysokość dodatku uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków (Przez „zakres dodatkowych obowiązków” należy rozumieć zarówno nowe obowiązki służbowe, nie wynikające z dotychczasowego zakresu zadań, jak i zwiększenie zaangażowania w ramach dotychczasowych obowiązków służbowych pracownika), przy czym w przypadku wykonywania zadań w kilku projektach u tego samego beneficjenta personelowi projektu przyznawany jest wyłącznie jeden dodatek rozliczany proporcjonalnie do zaangażowania pracownika w dany projekt.
Decyzją IZ wydatki na wynagrodzenia wynikające z dodatkowych zadań pracownika socjalnego określane są jako procent od wydatków na zadanie Aktywna Integracja (mogą stanowić do 15% wartości zadania).
W nawiązaniu do pyt. 1 zgodnie z kryterium dostępu w projekcie instrumenty aktywizacji zawodowej wdrażane są wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, bez możliwości realizacji powyższych instrumentów przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Zatem jeżeli PCPR posiada status agencji zatrudnienia i jest wpisany do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia to może samodzielnie realizować wsparcie w postaci usług aktywizacji zawodowej, tzn. może zajmować się organizacją staży zawodowych, wyszukiwaniem miejsc realizacji itp., a następnie kierować na staż do wybranego przedsiębiorstwa/instytucji. Przy czym zaznacza się, iż opiekun stażysty jest wyznaczany po stronie podmiotu przyjmującego na staż.
W związku z tym we wskazanym przypadku osoba wykonująca wyżej wymienione działania byłaby tzw. koordynatorem staży.
Natomiast w przypadku braku statusu agencji zatrudnienia i wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia PCPR nie może być organizatorem stażu.
Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym w ramach projektów mogą być realizowane przez PUP na podstawie porozumienia. IZ informuje, iż nie ma obowiązku zawarcia partnerstwa z PUP. Jednocześnie, każda forma współpracy powinna zostać zawarta w formie pisemnej.
Projekt zakłada współpracę z właściwymi dla Beneficjentów Powiatowymi Urzędami Pracy przy aktywizacji zawodowej uczestników projektu m.in. w zakresie konsultowania grup docelowych oraz instrumentów wsparcia, realizacji IPD dla osób z III profilu.
Kwalifikowanie wynagrodzeń oraz dodatków specjalnych pracowników PUP zaangażowanych w realizację projektów EFS jest niezasadne, ponieważ ich praca nie wykracza poza zakres podstawowej działalności PUP.
Zgodnie z art. 33 pkt. 2c ppkt. 3 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy: w ramach profilu pomocy III stosowane są również następujące formy wsparcia: działania aktywizacyjne zlecone przez urząd pracy, programy specjalne, skierowanie do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej zakładanej przez osoby prawne oraz w uzasadnionych przypadkach poradnictwo zawodowe.
Zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w ramach PAI realizowane są prace społecznie – użyteczne, realizowane przez PUP oraz działania w zakresie integracji społecznej, realizowane przez OPS lub podmioty prowadzące działalność statutową na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, zgodnie z przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Prace społecznie – użyteczne są realizowane przez PUP i finansowane ze środków Funduszu Pracy lub JST, natomiast działania realizowane przez OPS są finansowane ze środków budżetowych gminy i mogą być współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
IZ zwraca uwagę, że odpowiedzialność za projekt ponosi Lider projektu – Wnioskodawca. W przypadku projektu realizowanego w partnerstwie, szczegółowe zasady wynikające z partnerstwa, określa umowa partnerska zawierana pomiędzy Liderem, a Partnerem projektu.
Powiatowy Urząd Pracy przygotowuje indywidualny plan działania dostosowany do profilu pomocy.
PAI jest wymaganym minimum. Pozostałe działania uzupełniające zależą od indywidualnych potrzeb uczestnika projektu i od Beneficjenta. W ramach projektu kwalifikowalne będą działania, które wpisują się w instrumenty aktywizacji wskazane w SZOOP 2014+.
Osoba taka może być nadal uczestnikiem projektu, jednakże może zostać ona objęta jedynie aktywizacją społeczną. Natomiast aktywizacja zawodowa musi być realizowana w ramach statutowej działalności PUP (zachowanie linii demarkacyjnej pomiędzy Celem Tematycznym 8, a Celem Tematycznym 9).
Jednocześnie zwracam uwagę, że status uczestników projektów określany jest w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie. Na poziomie projektu, uczestnika należy wykazać tylko raz w danym wskaźniku produktu lub rezultatu.
Możliwe jest realizowanie projektu w partnerstwie z dwiema organizacjami pozarządowymi oraz z jednostką organizacyjną jst.
W ramach projektu finansować będzie można uczestnictwo osób, które zostały skierowane do Centrów Integracji Społecznej zgodnie z Rozdziałem 4 ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Kwalifikowalne będą m. in. koszty świadczenia integracyjnego i motywacyjnej premii integracyjnej uczestników CIS a także wynagrodzenie personelu zatrudnionego w CIS w wysokości proporcjonalnej do jego zaangażowania w projekcie.
Dodatkowo Instytucja Zarządzająca WRPO przypomina, iż w ramach przedmiotowego naboru wniosków nie ma możliwości tworzenia nowych Centrów Integracji Społecznej.
Wszyscy uczestnicy zakwalifikowani do projektu z III profilu pomocy muszą być objęci Programem Aktywizacji i Integracji. Jednocześnie można ich objąć wsparciem uzupełniającym wobec wsparcia oferowanego w ramach PAI.
PAI jest wymaganym minimum. Pozostałe działania uzupełniające zależą od indywidualnych potrzeb uczestnika projektu i od beneficjenta. W ramach projektu kwalifikowalne będą działania, które wpisują się w instrumenty aktywizacji wskazane w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych WRPO 2014+.
Procentowa wartość wskaźnika efektywności społeczno - zatrudnieniowej w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi obliczana jest w stosunku do liczby tych osób, tj. o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, które zakończyły udział w projekcie.
Przykład:
- liczba osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, które zakończyły udział w projekcie wynosi 15.
- minimalny poziom wskaźnika efektywności społeczno - zatrudnieniowej dla tych osób wynosi – 7 osób (minimum 46 %), w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej - 2 osoby (minimum 12 %).
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w przypadku projektu, który ukierunkowany jest na wsparcie kobiet, zgodność z politykami horyzontalnymi UE w obszarze: Równość szans - powinien zostać określony jako wpływ pozytywny.
Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 149, z późn. zm.) powiatowy urząd pracy, udzielając bezrobotnemu pomocy, niezwłocznie po rejestracji, ustala dla bezrobotnego profil pomocy, oznaczający właściwy ze względu na potrzeby bezrobotnego zakres form pomocy określonych w ustawie.
W związku z powyższym nie ma możliwości ustalenia profilu pomocy dla osoby niezarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy oraz przez podmiot inny niż wskazany w ww. ustawie.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie profilowania pomocy dla bezrobotnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 631) przy ustalaniu profilu pomocy dla bezrobotnego powiatowy urząd pracy dokonuje analizy sytuacji bezrobotnego i jego szans na rynku pracy, biorąc pod uwagę oddalenie bezrobotnego od rynku pracy i jego gotowość do wejścia lub powrotu na rynek pracy.
III profil pomocy ustalony zostaje dla osób najbardziej oddalonych od rynku pracy, wymagających szczególnego wsparcia ze strony urzędu i innych instytucji rynku pracy.
W Regulaminie Konkursu nie wskazano liczby osób objętych PO PZ, która musi wchodzić w skład grupy docelowej, aby spełnione zostało kryterium premiujące. Liczba potencjalnych uczestników projektu, którzy spełnią ten warunek, powinna wynikać z diagnozy sytuacji problemowej występującej na terenie realizacji projektu przeprowadzonej przez Wnioskodawcę.
W Regulaminie Konkursu nie została określona maksymalna kwota wsparcia jednego uczestnika projektu, gdyż jej wysokość zależy przede wszystkim od rodzaju wsparcia jakie zostanie zaplanowane w projekcie w odpowiedzi na problemy i potrzeby grupy docelowej.
Należy pamiętać, iż wsparcie udzielone uczestnikom projektu musi być efektywne, a wydatki związane w udzieleniem wsparcia muszą spełniać warunki kwalifikowalności określone w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020 tzn. muszą być m.in. racjonalne, efektywne i niezbędne do realizacji projektu.
Pomoc publiczna wszelka pomoc przyznawana przedsiębiorcom ze środków publicznych. Ze względu na politykę ochrony konkurencyjności na wspólnym rynku europejskim pomoc publiczna może zostać przekazywana na ściśle określonych zasadach. Innymi słowy, pomoc publiczna to pomoc, dla której spełnione są jednocześnie wszystkie cztery przesłanki jej występowania, tj. gdy wsparcie: jest przyznawane przez Państwo lub pochodzi ze środków państwowych, udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku, ma charakter selektywny (dyskryminuje część potencjalnych zainteresowanych), zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej.
Podstawą do udzielenia pomocy publicznej oraz de minimis udzielanej w projektach finansowanych z EFS w latach 2014 – 2020 jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r. poz. 1073).
Wkład prywatny przedsiębiorcy, to wkład jaki musi wnieść do projektu przedsiębiorca w oparciu o przepisy dot. udzielania pomocy publicznej. Jego wysokość zależy od intensywności przysługującej Wnioskodawcy pomocy publicznej oraz wysokości kosztów objętych pomocą publiczną w projekcie.
a)Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze wyłączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014 – 2020 aktywizacja zawodowa w projektach OPS może być realizowana m.in. przez podmioty w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie o z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z podrozdziałem 8.5, pkt. 3 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, wartość wydatków związanych ze zlecaniem usług merytorycznych, co do zasady, nie przekracza 30% wartości projektu. Przekroczenie tego limitu musi być uzasadnione specyfiką projektu.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 53a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 149, z późn. zm.) przygotowanie zawodowe dorosłych odbywa się na postawie umowy zawartej z pracodawcą lub pracodawcą i instytucją szkoleniową, wpisaną do rejestru prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy. Nabywanie umiejętności praktycznych (niezależnie od realizowanej formy przygotowania zawodowego dorosłych), zgodnie z art. 53e, obejmuje co najmniej 80% czasu odbywania przygotowania zawodowego dorosłych i jest realizowane u pracodawcy. Pracodawca zapewnia warunki umożliwiające zdobywanie wiedzy teoretycznej prowadząc kształcenie teoretyczne bezpośrednio u siebie lub kierując uczestnika do instytucji szkoleniowej. W przypadku, gdy kształcenie teoretyczne prowadzi instytucja szkoleniowa, pracodawca jest obowiązany udzielić uczestnikowi przygotowania zawodowego dorosłych czasu wolnego na uczestnictwo w zajęciach w wymiarze przewidzianym programem.
b)Zgodnie z art. 53k ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 149, z późn. zm.), refundacja określonych w umowie wydatków poniesionych na uczestnika przygotowania zawodowego dokonywana na rzecz pracodawcy (zgodnie z art. 53i) oraz jednorazowa premia przyznawana pracodawcy (art. 53j) stanowią pomoc de minimis i są przyznawane zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis. Należy zauważyć, iż refundacja może dotyczyć w szczególności wydatków na materiały i surowce, eksploatację maszyn i urządzeń, odzież roboczą, posiłki regeneracyjne i inne środki niezbędne do realizacji programu przygotowania zawodowego dorosłych. Z powyższego wynika, iż refundacji mogą podlegać w szczególności koszty związane z nabyciem przez uczestników umiejętności praktycznych u pracodawcy.
Należy pamiętać, iż ww. jednorazowa premia przyznawana pracodawcy nie jest wydatkiem kwalifikowanym w projekcie, gdyż nie stanowi ona wsparcia udzielanego uczestnikom projektu (nie jest zgodna z celami projektu, gdyż pracodawcy nie mogą wchodzić w skład grupy docelowej).
Zgodnie z art. 53l koszty przygotowania zawodowego dorosłych obejmują m.in. refundację wydatków związanych z nabyciem umiejętności praktycznych, jednorazową premię przyznawaną pracodawcy (zgodnie z art. 53j) oraz należność przysługującą instytucji szkoleniowej za przygotowanie i realizację ustalonej części programu. W związku z powyższym koszty szkolenia nie podlegają refundacji (w rozumieniu art. 53i), mogą zostać zatem zaliczone do kategorii kosztów związanych ze szkoleniami zaplanowanymi w projekcie w związku z aktywizacją zawodową uczestników projektu.
Co do zasady kontrakt socjalny lub równoważny powinien zostać zawarty w ramach uczestnictwa w projekcie. Jednocześnie jeżeli nie jest zasadne (lub celowe) podpisanie nowego kontraktu, możliwe jest rozszerzenie zakresu wsparcia wobec osoby, która już jest objęta takim narzędziem np. poprzez zastosowanie aneksu do tego narzędzia.
Informujemy, iż Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu sprostowuje odpowiedź na pytanie dotyczące kwalifikowania świadczenia integracyjnego w ramach realizacji programu CIS jako wkładu własnego finansowanego ze środków funduszu pracy. Koszt świadczenia integracyjnego w ramach uczestnictwa w Centrum Integracji Społecznej może stanowić wkład własny w projekcie. Fundusz Pracy może być wykorzystywany jako wkład własny, zgodnie z prawodawstwem krajowym.
Monitorowanie kryterium efektywności w wymiarze zatrudnieniowym należy rozpocząć po zakończeniu udziału osoby w projekcie. Kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie. Monitorowanie może dotyczyć zatrudnienia podjętego w trakcie realizacji projektu z uwzględnieniem warunków wskazanych w „Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020”.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 procent efektywności należy wyliczać w stosunku do ogólnej liczby uczestników projektu, którzy zakończyli udział w projekcie zgodnie z zaplanowaną ścieżką, nie zaś od liczby osób zrekrutowanych. Beneficjent powinien dołożyć wszelkich starań, aby zaplanowana grupa docelowa zakończyła udział w projekcie. W przypadku przerwania udziału w projekcie należy w miarę możliwości przyjąć kolejną osobę z listy rezerwowej w celu zrealizowania założeń projektu.
Jeżeli osoba, która zakończyła udział w projekcie z powodu podjęcia zatrudnienia, jednak po pewnym czasie traci to zatrudnienie i wymaga dalszego wsparcia w ramach projektu to może zostać ponownie objęta wsparciem w ramach danego projektu. Ponadto zapisy dokumentów programowych nie zabraniają uczestnictwa w projekcie osób, które powróciły do niego po wcześniejszym zakończeniu w nim udziału. Jednakże należy, zwrócić szczególną uwagę na wsparcie, które jest udzielone osobie (zasadność, racjonalność itp.).
Jeżeli PCPR posiada status agencji zatrudnienia i jest wpisany do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia to może samodzielnie (jako instytucja rynku pracy, a więc podmiot wyspecjalizowany w aktywizacji zawodowej) realizować wsparcie w postaci usługi aktywizacji zawodowej czyli np. zatrudnić doradcę zawodowego.
Koszty pracy aktywizacji społecznej mogą być finansowane w całości ze środków EFS. modzielnie (jako instytucja rynku pracy, a więc podmiot wyspecjalizowany w aktywizacji zawodowej) realizować wsparcie w postaci usługi aktywizacji zawodowej czyli np. zatrudnić doradcę zawodowego.
Tak, wkładem własnym PCPR mogą być średnie miesięczne wydatki ponoszone na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, jeżeli dziecko stanowi grupę docelową projektu.
Decyzją IZ WRPO możliwe będzie utworzenie Indywidualnego Planu Działania przed podmiot wyspecjalizowany w zakresie aktywizacji zawodowej w ramach działań projektowych. Doradca zawodowy zdiagnozuje potrzeby uczestnika i sporządzi dla niego IPD w ramach projektu. Jeżeli z IPD wynikać będzie, że dana osoba wymaga, np. skierowania na staż, to może odbyć go w ramach projektu, bez względu na to do którego profilu pomocy została zakwalifikowana przez PUP. Jednocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z kryterium dostępu wymagane jest, aby każdy z uczestników projektu objęty został IPD. Nie jest jednak wymogiem, aby przedmiotowe IPD sporządzone było wyłącznie przez PUP.
Ponadto, usługi aktywizacji zawodowej nie są wdrażane samodzielnie przez PCPR. Skierowanie na staż w ramach projektów w/w jednostek jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności przez CIS, KIS, spółdzielnie socjalne oraz organizacje pozarządowe. Wyjątek stanowi sytuacja gdzie PCPR posiada status Agencji Zatrudnienia. Ponadto dokumenty programowe nie określają rodzaju podmiotów, do których mogą zostać skierowani na staż uczestnicy projektu. Skierowanie odbywa się według indywidualnych potrzeb uczestnika projektu (określonych poprzez sporządzenie IPD). Jeżeli ze ścieżki aktywizacji zawodowej wynika, iż dana osoba może zostać skierowana na staż np. do urzędu, placówkach oświaty, prywatnego przedsiębiorcy, itp. to taki staż może podjąć. Jednocześnie zaznacza się, iż staż ma na celu szeroko pojętą aktywizację zawodową, jego efektem powinno być podjęcie pracy i/lub przygotowanie do niej w określonej branży, zawodzie. Staż nie powinien stanowić nieefektywnej formy wsparcia z punktu widzenia uczestnika projektu.
Zgodnie z Rozdziałem 4, art. 11, punkt 2 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoby niepełnosprawne zarejestrowane w urzędzie pracy jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu mogą również korzystać ze staży na takich zasadach jak bezrobotni.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym są wdrażane wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej w szczególności przez PUP, CIS, KIS, spółdzielnie socjalne oraz organizacje pozarządowe.
Grupa docelowa objęta wsparciem w ramach projektu powinna zostać skonsultowana z PCPR/ MOPR/ OPS w celu zapewnieniu odpowiedniej jakości udzielonego wsparcia w zakresie aktywizacji społeczno-zawodowej.
Ponadto we wniosku o dofinansowanie należy zawrzeć informację o współpracy podmiotów wyspecjalizowanych z PCPR/MOPR/OPS.
Zgodnie z SZOOP, jednym z kryteriów dostępu do projektu jest kryterium dotyczące współpracy z powiatowym urzędem pracy przy aktywizacji zawodowej uczestników projektu w zakresie konsultowania grup docelowych oraz instrumentów wsparcia (dotyczy osób bezrobotnych w tym należących do III profilu pomocy). W związku z powyższym Projektodawca powinien zrealizować to kryterium poprzez realizację zadań z właściwym terytorialnie PUP.
W przypadku, gdy instytucje chcące nawiązać współpracę w ramach projektu (PUP i PCPR) są podmiotami organizacyjnymi tej samej jednostki samorządu terytorialnego i nie posiadają osobowości prawnej, mogą wspólnie realizować projekt na podstawie uchwały właściwych organów i władz powiatu. Jednocześnie PUP nie uzyska w tej sytuacji statusu partnera w projekcie, ale będzie realizatorem zadań projektowych, co wraz z opisem powierzonych PUP do realizacji zadań musi zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z SZOOP WRPO 2014+ o dofinansowanie mogą ubiegać się m.in. podmioty ekonomii społecznej, tj. np. spółdzielnia socjalna, o której mowa w Ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych. Jednak zaznacza się, iż spółdzielnia socjalna nie jest traktowana jako podmiot ekonomii społecznej reintegracyjny, zatem wniosek o dofinansowanie należy złożyć w ramach puli nr II na projekty realizowane przez pozostałe podmioty.
Zgodnie z SZOOP WRPO 2014+ w przypadku zastosowania instrumentów aktywnej integracji wobec danej osoby sfinansowaniu mogą podlegać również koszty opieki nad dzieckiem lub osobą zależną (na czas realizacji zajęć), poniesione przez osobę będącą uczestnikiem zajęć lub koszty zorganizowania zajęć z dziećmi lub osobami zależnymi osób będących uczestnikami zajęć, koszty pobytu dziecka uczestnika projektu w świetlicach i klubach oraz koszty dojazdów uczestników projektu oraz osób z ich otoczenia, które korzystają z instrumentów aktywnej integracji a w przypadku osób z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i umiarkowanym również ich opiekunów lub asystentów, związane z uczestnictwem w kursach, poradnictwie, szkoleniach, konsultacjach i innych zajęciach, związanych z realizacją projektu. W związku z powyższym nie ma możliwości sfinansowania kosztu malowania ścian świetlicy, brakujących mebli czy też pomocy dydaktycznych.
W przypadku, gdy na podstawie podpisanego porozumienia PUP jest realizatorem zadania to opis powierzonych mu zadań musi zostać zawarty we wniosku o dofinansowanie. Prace społecznie użyteczne finansowane ze środków JST mogą stanowić wkład własny w projekcie. Wkład własny może zostać wniesiony zarówno przez PUP, jak i OPS zgodnie z ich ustawowymi kompetencjami. Decyzja w tym zakresie należy do wnioskodawcy.
We wniosku o dofinansowanie w opisie zadania należy zawrzeć informację, iż dane działanie jest realizowane w ramach Programu Aktywizacja i Integracja.
Zgodnie z SZOOP, jednym z kryteriów dostępu do projektu jest kryterium dotyczące współpracy z powiatowym urzędem pracy przy aktywizacji zawodowej uczestników projektu w zakresie konsultowania grup docelowych oraz instrumentów wsparcia (dotyczy osób bezrobotnych w tym należących do III profilu pomocy). W związku z powyższym Projektodawca powinien zrealizować to kryterium poprzez realizację zadań z właściwym terytorialnie PUP. Podjęcie współpracy prawidłowo ukierunkuje wybór grupy docelowej w ramach projektu, a dzięki wzajemnej wymianie informacji o kliencie i działaniach wobec niego podejmowanych, zapewni odpowiedni dobór instrumentów w celu aktywizacji beneficjenta. Umożliwi również uniknięcie powielania form pomocy kierowanych do tych samych osób przez jednostki organizacyjne jst i Powiatowe Urzędy Pracy.
Obowiązek realizacji działań przez PUP dla osób zakwalifikowanych do III profilu pomocy wynika z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jednocześnie, IZ informuje, iż w przypadku, gdy instytucje chcące nawiązać współpracę w ramach projektu (PUP i PCPR) są podmiotami organizacyjnymi tej samej jednostki samorządu terytorialnego i nie posiadają osobowości prawnej, mogą wspólnie realizować projekt na podstawie uchwały właściwych organów i władz powiatu. Jednocześnie PUP nie uzyska w tej sytuacji statusu partnera w projekcie, ale będzie realizatorem zadań projektowych, co wraz z opisem powierzonych PUP do realizacji zadań musi zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie. W takiej sytuacji nie występuje zlecanie usługi. Jeżeli natomiast współpraca z PUP w ramach projektu będzie polegała jedynie na wymianie informacji, wówczas usługi aktywizacji zawodowej mogą być nadal realizowane przez PUP (warunki zostaną określone w porozumieniu o współpracy) lub też inny podmiot wyspecjalizowany w zakresie aktywizacji zawodowej wymieniony w podrozdziale 4.6, pkt 8 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze wyłączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014 – 2020, włączony w realizację projektu w roli partnera.
Sposób przekazywania dofinansowania na pokrycie kosztów ponoszonych przez realizatora zadania projektowego (PUP) określa porozumienie lub podjęta uchwała.
Wdrażanie instrumentów aktywizacji zawodowej przez podmioty wyspecjalizowane nie oznacza, że instrumenty te mogą być realizowane wyłącznie w tych podmiotach. Dokumenty programowe nie określają rodzaju podmiotów, do których mogą zostać skierowani uczestnicy projektu w celu odbycia stażu czy szkolenia. Wybór miejsca dokonywany jest na podstawie indywidualnych potrzeb i kwalifikacji uczestnika projektu (określonych w IPD). Jeżeli ze ścieżki aktywizacji zawodowej wynika, iż dana osoba powinna zostać skierowana na staż np. do spółdzielni socjalnej to może ona taki staż podjąć.
Zasada nie wdrażania samodzielnie przez PCPR usług aktywizacji zawodowej wynika z założenia, że w tym obszarze funkcjonują wyspecjalizowane podmioty (np. CIS, KIS) świadczące usługi aktywizacji zawodowej wysokiej jakości, z których potencjału, dla dobra uczestnika projektu, należy skorzystać. Przekazanie zadań merytorycznych związanych z usługami aktywizacji zawodowej wyspecjalizowanym w tym zakresie podmiotom nie oznacza, że PCPR nie może realizować zadań „technicznych", czy w pewnym sensie „organizacyjnych" w odniesieniu do tychże usług. Dlatego, w swoim zakresie zadań PCPR może zostawić wypłatę stypendiów, finansowanie kosztów dojazdu. Należy mieć jedynie na uwadze jakość przepływu informacji między podmiotami współpracującymi.
Zgodnie ze zmianą stanowiska Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu informuje, iż nie ma obowiązku stosowania PAI jako instrumentu aktywizacji zawodowej. W związku z powyższym osoby bezrobotne mające określony III profil pomocy, ale nie objęte PAI mogą zostać objęte wsparciem w projekcie.
Co do zasady zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa (…) projekty mają służyć poprawie dostępu do usług reintegracji społecznej i zawodowej realizowanej przez CIS i KIS czyli tworzyć nowe miejsca do reintegracji. W związku z powyższym nie ma możliwości finansowania ze środków europejskich osób, które otrzymują wsparcie w ramach CIS poza projektem. Jednakże możliwe jest sfinansowanie osoby, która ukończyła ścieżkę reintegracji wyznaczoną przez CIS, ale ponowna diagnoza potrzeb tej osoby wykazała, iż nadal musi być objęta wsparciem. Wówczas ta część wsparcia może być sfinansowana z EFS.
Osoby bezrobotne zakwalifikowane do III profilu pomocy mogą być skierowane do wykonywania prac społecznie użytecznych.
Zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, działania w zakresie aktywizacji zawodowej (w ramach prac społecznie użytecznych) prowadzi PUP natomiast działania w zakresie integracji społecznej (w szczególności grupowe poradnictwo specjalistyczne, warsztaty trenerskie i grupy wsparcia, w wymiarze co najmniej 10 godzin tygodniowo) realizuje OPS. W związku z powyższym PCPR mimo, iż jest podmiotem wyspecjalizowanym w zakresie aktywizacji zawodowej, nie będzie mógł kierować osób bezrobotnych z III profilu do wykonywania prac społecznie użytecznych.
Kwota świadczenia za wykonywanie prac społecznie użytecznych nie może być sfinansowana z przyznanego w ramach projektu dofinansowania, natomiast może stanowić wkład własny do projektu.