Dostępne 51 pytań w: Poddziałanie 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe ×
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego informuje, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu zamkniętego nr: RPWP.07.02.02‑IZ‑00‑30‑002/18, w ramach budżetu planowanego wniosku (kontynuującego dotychczas finansowane działania), możliwe jest uwzględnienie kosztów służących utrzymaniu trwałości wcześniej zrealizowanego projektu. Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ podkreśla przy tym, że podstawowym celem projektu powinno być finansowanie nowych miejsc, nie zaś wyłącznie utrzymanie trwałości miejsc już istniejących - stosunek wydatków dotyczących nowych zadań oraz tych związanych z kontynuacją dotychczasowych działań (zachowanie trwałości) podlegać będzie ocenie w zakresie nakład/rezultat.
Trwałość utworzonych w projekcie miejsc świadczenia usług, możliwa jest poprzez realizację nowego projektu w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, niemniej jednak, Wnioskodawca zobowiązany jest w pkt. 6.1 wniosku wskazać z jakich innych środków planuje zapewnić trwałości tworzonych w projekcie miejsc, po zakończeniu finansowania ze środków EFS, tak by uniezależnić się od finansowania ze środków europejskich.
Wnioskodawca planując zachowanie trwałości poprzez realizację kolejnego projektu, zobowiązany jest do jednoznacznego opisania planowanych w tym zakresie działań, przy czym wskaźniki rezultatu dotyczące utworzonych miejsc świadczenia usług społecznych, planowane do osiągnięcia w projekcie powinny dotyczyć jedynie nowoutworzonych miejsc – nie należy wykazywać miejsc utworzonych w poprzednim projekcie, pomimo iż dotyczą ich wydatki zawarte w budżecie wniosku (wykazywany będzie jedynie wzrost miejsc w stosunku do wcześniejszych działań Wnioskodawcy).
Przykładowo:
Wnioskodawca w kończącym się projekcie stworzył 10 miejsc usług asystenckich i opiekuńczych, w kolejnym planuje utrzymanie trwałości wcześniej utworzonych 10 miejsc oraz stworzenie 5 kolejnych – we wskaźniku wykaże utworzenie 5 miejsc usług asystenckich i opiekuńczych.
Powyższa uwaga nie ma zastosowania do uczestników projektu objętych wsparciem – w projekcie należy wykazać zarówno nowo zrekrutowane osoby jak również tych uczestników, którzy „kontynuują” wsparcie.
Przykładowo:
Wnioskodawca w kończącym się projekcie objął wsparciem usług asystenckich i opiekuńczych 100 osób, w kolejnym planuje utrzymanie trwałości świadczonych usług oraz objęcie wsparciem kolejnych 50 osób – we wskaźniku wykaże zarówno osoby wcześniej objęte wparciem, które nadal korzystają ze wsparcia oraz nowo rekrutowane – razem 150.
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego informuje, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu zamkniętego nr: RPWP.07.02.02‑IZ‑00‑30‑002/18 (pkt. 7.2.11), wskazane w pytaniu działania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej dotyczą, jedynie jednostek organizacyjnych samorządu województwa. W związku z powyższym jedyną jednostką uprawnioną do ich realizacji jest Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu.
IZ WRPO informuje, że usługa polegająca na prowadzeniu hostelu przy DDP nie jest uregulowana w przepisach powszechnie obowiązujących, ani nie jest bliżej opisana w żadnych dokumentach. Zasady prowadzenia hostelu powinny zostać określone przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie. Celem organizacji hostelu powinno być zapewnienie godnego i komfortowego zamieszkania jako wsparcia uzupełniającego dla osób korzystających z DDP (zapewnienie opieki po godzinach pobytu w DDP). Może też on stanowić formę tzw. opieki wytchnieniowej dla osób niesamodzielnych i ich opiekunów faktycznych. Generalnie chodzi o możliwość zapewnienia pobytu całodobowego przy DDP, na zasadach zgodnych z ideą deinstytucjonalizacji (m.in. limit 30 miejsc). Usługi świadczone w hostelu powinny być zgodne z ideą deinstytucjonalizacji usług, a więc być realizowane w oparciu o Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności.
IZ WRPO informuje, że możliwe jest traktowanie wizyt diagnostycznych realizowanych w ramach NFZ jako wkładu własnego Beneficjenta.
Zmienione wytyczne będą obowiązywały od dnia ogłoszenia komunikatu w Monitorze Polskim. do tego czasu obowiązującą wersją dokumentu jest ta z 19 lipca 2017 r. IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż Wnioskodawca jest zobligowany do stosowania obowiązującej wersji wytycznych na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w Lokalnym Systemie Informatycznym (LSI). Wnioskodawca powinien monitorować kiedy ww. wytyczne wejdą w życie i w przypadku konieczności dostosować (przed wysłaniem w LSI) wniosek o dofinansowanie do nowych/obowiązujących zapisów.
W ramach projektów dotyczących usług społecznych, w szczególności usług opiekuńczych możliwe jest finansowanie usług zdrowotnych, o ile usługi te są niezbędne do zapewnienia kompleksowego wsparcia osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i są zgodne z wymaganiami określonymi w dokumentacji konkursowej w tym w załączniku nr. 8.18. W związku z powyższym IZ WRPO 2014+ informuje, iż możliwe jest zaplanowanie we wniosku o dofinansowanie wsparcia z zakresu rehabilitacji fizycznej i usprawniania zaburzonych funkcji organizmu wyłącznie w miejscu zamieszkania oraz w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Ponadto wszystkie świadczenia muszą być zgodne z zaleceniami lekarskimi lub specjalisty z zakresu rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii.
W przedmiotowym konkursie nie zostały określone wskaźniki, które obligatoryjnie nakładają na Wnioskodawcę konieczność weryfikacji uzyskiwania kwalifikacji/ etapów nabywania kompetencji przez uczestników projektu. Niemniej jednak jeśli Wnioskodawca założy we wniosku o dofinansowanie, iż jednym z jego celów będzie uzyskiwanie przez uczestników projektu kwalifikacji/kompetencji i sam wyznaczy/określi dla tych form wsparcia wskaźniki specyficzne wówczas jest on zobligowany do ich weryfikacji. Wtedy Wnioskodawca powinien opisać sposób uzyskiwania kwalifikacji/etapów nabywania kompetencji w pkt 3.5.5 wniosku o dofinansowanie zgodnie z załącznikiem nr 8.6 Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014‑2020. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż planując zakres działań merytorycznych projektu, Wnioskodawca powinien dokładnie przeanalizować czy oferowane formy wsparcia (zakres wsparcia) będą dawać uczestnikowi projektu możliwość podniesienia kompetencji lub zdobycia kwalifikacji (zgodnie z załącznikiem nr 8.20 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego), czy będzie to wsparcie polegające na spotkaniach/warsztatach/pogadankach nie dających podstaw do uzyskania kwalifikacji/kompetencji.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014‑2020 oraz pkt. 7.1.15 Regulaminu konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ.00-30-001/19 mogą być przeprowadzane i finansowane wyłącznie szkolenia i kursy, o których mowa w Minimalnych wymaganiach świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej stanowiących załącznik 8.18 do ww. Regulaminu konkursu pod warunkiem realizacji kompleksowych projektów dotyczących rozwoju usług opiekuńczych lub asystenckich.
W ramach projektów kwalifikuje się (zasadniczo wyłącznie) szkolenia na asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej, min. 80-godzinne szkolenia z zakresu realizowanej usługi opiekuńczej (w tym usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługa opiekuńcza w DDP), 20-godzinny kurs przygotowujący do prowadzenia klubu seniora oraz minimum 8-godzinne przygotowanie z zakresu realizacji usługi sąsiedzkiej (np. przestrzegania zasad etycznych, zasad współżycia społecznego, dbałości o dobro osoby niesamodzielnej, w tym o jej mienie). Istotnym jest fakt, że szkolenia dedykowane są osobom, które będą kandydatami na opiekunów/asystentów – mają doświadczenie w świadczeniu takich usług, ale brakuje im kompetencji – a nie osobom, które już świadczą usługi opiekuńcze i chcą podnieść/uzupełnić swoje kompetencje/kwalifikacje.
Kompleksowe projekty mają obejmować co do zasady całość lub część elementów lub zagadnień możliwych do realizacji w ramach określonego typu projektu. Istotne jest aby projekty co do zasady zawierały pełen zakres wsparcia dostosowany do przewidzianej grupy docelowej. Oznacza to, iż nie ma możliwości realizacji projektu, który polegałby wyłącznie na np.: szkoleniach/kursach. Szkolenia/kursy służą wyłącznie jako element kompleksowych projektów dotyczących usług opiekuńczych świadczonych na rzecz osób niesamodzielnych.
Zgodnie z pkt 3.2 Regulaminu konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ.00-30-001/19 grupę docelową w projekcie mogą stanowić bezpośrednio: osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w obszarze włączenia społecznego, w tym dzieci, rodziny z dziećmi, młodzież, osoby starsze i z niepełnosprawnościami oraz osoby w ich otoczeniu (wsparcie kierowane jest do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, o ile jest ono niezbędne dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym). Ponadto zgodnie z pkt 7.2.10 ww. Regulaminu konkursu (w przypadku usług opiekuńczych), Wnioskodawca może realizować działania wspierające opiekunów faktycznych w opiece nad osobami niesamodzielnymi, w szczególności poprzez:
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014‑2020 uczestnikiem projektu jest osoba bezpośrednio korzystająca z interwencji EFS, dla której planowane jest poniesienie określonego wydatku. W związku z powyższym, w przypadku kierowania bezpośredniego wsparcia (pkt a lub b) do opiekunów faktycznych, wówczas można ich uwzględnić jako grupę docelową w projekcie.
Natomiast pozostałe osoby zatrudnione w ramach projektu do świadczenia usług opiekuńczych lub asystenckich stanowią personel projektu (nie wlicza się ich do grupy docelowej). Niemniej jednak zwraca się uwagę, iż może wystąpić sytuacja, w której opiekun faktyczny będzie zarówno stanowił grupę docelową jak i personel projektu. Co do zasady opiekun faktyczny mógłby stanowić personel projektu jedynie w sytuacji, jeśli równolegle świadczyłby w projekcie sąsiedzkie usługi opiekuńcze oraz byłby osobą pełnoletnią opiekującą się inną osobą niesamodzielną niebędącą opiekunem zawodowym i niepobierającą wynagrodzenia z tytułu sprawowania takiej opieki. Jeśli opiekun faktyczny, godzący oba te obowiązki, skorzysta z form wsparcia wykazanych w pkt. 7.2.10 Regulaminu konkursu, musi zostać wykazany w pkt. 3.5.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status wniosku o dofinansowanie, jednocześnie nie należy wykazywać go we wskaźniku kluczowym: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie. Wynagrodzenie takiej osoby z tytułu świadczenia opiekuńczej usługi sąsiedzkiej będzie wyszczególnione jako osobna pozycja w pkt. 5.1.1 Planowane wydatki w ramach projektu w PLN wniosku o dofinasowanie.
Należy mieć jednak na uwadze, że wsparciem w projekcie może zostać objęty jedynie opiekun faktyczny, jeśli osoba niesamodzielna, nad którą sprawuje opiekę będzie uczestnikiem projektu i na jej rzecz będą świadczone usługi w projekcie.
Wnioskodawca musi posiadać 3 letnie doświadczenie, co jest równoznaczne z minimum 3 letnim funkcjonowaniem podmiotu przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. IZ WRPO 2014+ zaznacza, iż nie jest konieczne doświadczenie związane bezpośrednio z danym typem/zakresem wsparcia (np.: w zakresie mieszkalnictwa wspomaganego, DDOM, usług opiekuńczych itp.) niemniej jednak Wnioskodawca musi wykazać, iż w ramach swojej działalności realizował wsparcie związane z obszarem usług społecznych lub zdrowotnych. Obszar usług społecznych należy rozumieć szeroko jako: usługi opiekuńcze, usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługi asystenckie, usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, usługi zdrowotne w zakresie zbliżonym do świadczonych w projekcie, usługi wsparcia zdrowia psychicznego. nie wystarczy do zakwalifikowania jako doświadczenie np.: wyłącznie świadczenie usług z zakresu aktywizacji zawodowej (szkolenia/kursy) osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (ponieważ tutaj główną formą działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług szkoleniowych).
Zgodnie z pkt 3.2 Regulaminu konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ.00-30-001/19 grupę docelową w projekcie mogą stanowić bezpośrednio: osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w obszarze włączenia społecznego, w tym dzieci, rodziny z dziećmi, młodzież, osoby starsze i z niepełnosprawnościami oraz osoby w ich otoczeniu (wsparcie kierowane jest do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, o ile jest ono niezbędne dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym). Wobec powyższego należy uznać, że uczniowie szkół z terenu realizacji projektu nie stanowią bezpośredniego otoczenia osoby zagrożonej ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Istnieje jednak możliwość, że poszczególni uczniowie będą np. dziećmi ww. osoby i będą się kwalifikować do wsparcia zgodnie z właściwymi zapisami ww. Regulaminu Konkursu. Również sam fakt zamieszkania czy podjęcia zatrudnienia na obszarze realizacji projektu nie świadczy o przynależności do otoczenia osoby zagrożonej ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Niemniej jednak ww. osoby (tj. uczniowie oraz kadra) jako społeczność lokalna mogą uczestniczyć w działaniach informacyjno-edukacyjnych, wówczas jednak nie należy tych osób wykazywać jako uczestników projektu.
Nie. IZ WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z kryterium dostępu nr 3 wskazanym w Regulaminie konkursu, Wnioskodawca może we wniosku o dofinansowanie projektu zaplanować utworzenie wyłącznie jednego Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego (dalej ŚCZP). Przedmiotowe centrum powinno być realizowane w oparciu o zalecane rozwiązania organizacyjne w psychiatrycznej opiece zdrowotnej wskazane w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017-2022. Ponadto umiejscowienie i obszar działania ŚCZP musi być zgodne z Planem rozmieszczenia Centrów Zdrowia Psychicznego (CZP) na terenie województwa wielkopolskiego.
W ramach konkursu można złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie.
IZ WRPO 2014+ zwraca również uwagę, iż zgodnie z przyjętym w ramach konkursu sposobem oceny (wskazanym w pkt 7.1.6 Regulaminu konkursu), w przypadku złożenia kilku wniosków o dofinansowanie, które zakładają realizację ŚCZP na tym samym obszarze, wybrany do dofinansowania zostanie ten projekt, który otrzyma wyższą liczbę punktów.
W ramach przedmiotowego naboru jest możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie projektu, który zakłada realizację ŚCZP dla dorosłych oraz dla dzieci i młodzieży. Niemniej jednak w związku z wejściem w życie nowych regulacji prawnych w zakresie opieki psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży Wnioskodawca ma dążyć do zapewnienia realizacji wsparcia w ww. zakresie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (wsparcie powinno odpowiadać co do zasady II poziomowi referencyjnemu wskazanemu w załączniku nr 8 Warunki szczegółowe, jakie są obowiązani spełniać świadczeniodawcy realizujący świadczenia gwarantowane z zakresu opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży w ramach poziomów referencyjnych tj.: utworzenia Poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży i oddziału dziennego psychiatrycznego rehabilitacyjnego dla dzieci i młodzieży).
Ponadto Wnioskodawca zobligowany jest do zachowania odrębności organizacyjnej tj.: cześć ŚCZP dla dorosłych powinna być wyodrębniona od części dla dzieci i młodzieży.
Wówczas Wnioskodawcy przysługuje premia punktowa za spełnienie kryterium premiującego dot. utworzenia ŚCZP dla dzieci i młodzieży.
Zmiana interpretacji w spr. umiejscowienia ŚCZP w oparciu o Plan rozmieszczenia Centrów Zdrowia Psychicznego (CZP) na terenie województwa wielkopolskiego przyjętego Uchwałą nr 2932/2020 Zarządu Województwa wielkopolskiego z dnia 19 listopada 2020 r.
Zgodnie z przedmiotowym Planem dla obszaru Miasta Konin i powiatu konińskiego przewiduje się utworzenie 2 Centrów Zdrowia Psychicznego, podobnie jak w przypadku obszaru Miasta Kalisz i powiatu kaliskiego. Z uwagi na brak uszczegółowienia Planu do poziomu wskazania konkretnych gmin i poszczególnych miejscowości, przyjmuje się możliwość realizacji ŚCZP obejmujących obszar zarówno Miasta Konin, jak i powiatu konińskiego (analogicznie w przypadku Miasta Kalisz i powiatu kaliskiego). Ponieważ w Planie nie wskazano obszarowego podziału funkcjonowania dla tych dwóch ŚCZP, dlatego w powyższych przypadkach dopuszcza się możliwość funkcjonowania 2 ŚCZP na tym samym obszarze (tj. łącznie Miasta i powiatu).
NIEAKTUALNE
Nie. IZ WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z punktem 7.1.6. Regulaminu konkursu umiejscowienie i obszar działania ŚCZP muszą być zgodne z Planem rozmieszczenia Centrów Zdrowia Psychicznego (CZP) na terenie województwa wielkopolskiego przyjętego Uchwałą nr 2932/2020 Zarządu Województwa wielkopolskiego z dnia 19 listopada 2020 r. Jak wynika z pkt 7 Planu oraz mapy nr 7 CZP dla poszczególnych powiatów województwa wielkopolskiego zamieszczonej w przedmiotowym dokumencie przewiduje się utworzenie 2 Centrów Zdrowia Psychicznego: po jednym dla Miasta Konina i powiatu konińskiego. Podobna sytuacja dotyczy Miasta Kalisza i powiatu kaliskiego.
IZ WRPO 2014+ zwraca również uwagę, iż zgodnie z przyjętym w ramach konkursu sposobem oceny (wskazanym w pkt 7.1.6 Regulaminu konkursu), w przypadku złożenia kilku wniosków o dofinansowanie, które zakładają realizację ŚCZP na tym samym obszarze, wybrany do dofinansowania zostanie ten projekt, który otrzyma wyższą liczbę punktów.
W ramach projektu nie jest wymagana realizacja opieki długoterminowej w formie opieki całodobowej w szpitalu. W przypadku kierowania pacjentów ŚCZP do szpitala koszty opieki szpitalnej będą finansowane ze środków NFZ i tym samym nie będą ujmowane w projekcie. Jedynie w przypadku realizacji projektu partnerskiego (o którym mowa w art. 33 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014‑2020 (Dz. U. 2020, poz. 818) ze szpitalem posiadającym kontrakt z NFZ na świadczenia psychiatryczne istnieje możliwość ujęcia w projekcie kosztów opieki całodobowej świadczonej przez szpital w formie wkładu własnego wnoszonego przez partnera projektu (tj. szpital) ze środków NFZ. Stąd też umowa zawarta pomiędzy wnioskodawcą a szpitalem wymagana będzie w przypadku realizacji projektu partnerskiego (umowa o partnerstwie). Wymagania dotyczące partnerstwa zawarto w pkt 3.6 Regulaminu konkursu.
Tak, koszty związane z zespołem terapeutycznym należy ująć we wniosku o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z punktem 7.1.6. Regulaminu konkursu umiejscowienie i obszar działania ŚCZP muszą być zgodne z Planem rozmieszczenia Centrów Zdrowia Psychicznego (CZP) na terenie województwa wielkopolskiego przyjętego Uchwałą nr 2932/2020 Zarządu Województwa wielkopolskiego z dnia 19 listopada 2020 r. Jak wynika z Mapy planowanego rozmieszczenia CZP dla poszczególnych powiatów województwa wielkopolskiego oraz obszarów realizowanych i planowanych do realizacji projektów w ramach WRPO 2014+, w zakresie środowiskowych centrów zdrowia psychicznego(stan na dzień 26.01.2020 r.) na terenie powiatu poznańskiego znajdują się jeszcze gminy, które nie zostały objęte wsparciem w ramach ŚCZP i wyłącznie na tych obszarach możliwe jest utworzenie nowego ŚCZP (dotyczy Gminy Stęszew i Gminy Buk). W celu zapobiegania podwójnego finansowania wyklucza się możliwość zawarcia umowy dotyczącej realizacji projektu na tworzenie ŚCZP na obszarze, na którym działa centrum w oparciu o zawartą umowę z NFZ lub współfinansowane z EFS.
Wnioskodawca może we wniosku o dofinansowanie projektu zaplanować utworzenie wyłącznie jednego Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego (jednocześnie ŚCZP może zakładać realizacje wsparcia dla dorosłych jak i dla dzieci i młodzieży). IZ WRPO 2014+ zwraca jednocześnie uwagę, iż zgodnie z przyjętym w ramach konkursu sposobem oceny (wskazanym w pkt 7.1.6 Regulaminu konkursu), w przypadku złożenia kilku wniosków o dofinansowanie, które zakładają realizację ŚCZP na tym samym obszarze, wybrany do dofinansowania zostanie ten projekt, który otrzyma wyższą liczbę punktów.
Psychoedukacja jest kosztem kwalifikowalnym w projekcie. Rekomenduje się by forma psychoedukacji była komfortowa i dostosowana do potrzeb osób zgłaszających się do Centrum – mogą to być np. warsztaty, szkolenia, pogadanki grupowe, konsultacje. Właściwym byłoby wskazać we wniosku o dofinansowanie jedynie zarys zakresu planowanych działań w tym zakresie, bez zawężania pól możliwego oddziaływania edukacyjnego. Ze względu na specyfikę tego typu wsparcia nie wymaga się, by uczestniczące w psychoedukacji osoby nabywały kompetencje czy kwalifikacje, ani wykazywały się jakimikolwiek dokumentami.
Koszt psychoedukacji powinien być wykazany w kategorii ‘poradnictwo specjalistyczne’ (co się tyczy wynagrodzeń specjalistów prowadzących tę formę wsparcia) oraz w kategorii ‘inne wydatki’ (co będzie odnosić się do wszelkich kosztów organizacyjnych, np. materiałów na zajęcia).
Osoby, które skorzystają wyłącznie z oferty psychoedukacji nie będą wliczane do żadnego ze wskaźników produktu i nie będą stanowić uczestników projektu w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. Jednak koszty wsparcia tychże osób będą w projekcie kwalifikowalne, a rozliczenie działań będzie następować na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków i ewentualnych wskaźników specyficznych dla projektu, które mogą odnosić się do liczby zrealizowanych spotkań lub liczby godzin psychoedukacji.
W kategorii szkolenia/kursy zaleca się ujmować koszty związane ze szkoleniem personelu projektu, odpowiedzialnego za działania merytoryczne na rzecz osób w kryzysie psychicznym i ich otoczenia, o ile zaplanowano takie działania.
Kryterium premiujące nr 5 zostanie spełnione, jeśli Wnioskodawca zaplanuje stworzenie Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży, które co do zasady, będzie funkcjonować w oparciu II poziomu referencyjności, którego zakres opisany jest w załączniku nr 8 do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Warunki szczegółowe, jakie są obowiązani spełniać świadczeniodawcy realizujący świadczenia gwarantowane z zakresu opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży w ramach poziomów referencyjnych). O przyznaniu punktów premiujących nie będzie decydować struktura i przewaga liczbowa jednej bądź drugiej grupy osób, planowanych do objęcia wsparciem w projekcie (dzieci i młodzież lub dorośli).
Oba dokumenty – zarówno załącznik nr 8 do rozporządzenia, jak i „Model Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży” UKSW w Warszawie [dalej: model bielański] – są wobec siebie komplementarne. Zadaniem Wnioskodawcy jest utworzenie Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dzieci i młodzieży [dalej ŚCZP dim], które będzie zgodne z modelem bielańskim. Oznacza to, że należy zaplanować realizację wsparcia zarówno na I. oraz II. poziomie referencyjnym, utworzyć Centrum koordynacji, Rejestrację medyczną oraz działania profilaktyczne w środowisku (zostały one szczegółowo sklasyfikowane w dokumencie opisującym ŚCZP dim na warszawskich Bielanach). W kwestii organizacji usług świadczonych w Centrum, model bielański w pkt. 4. odnosi się bezpośrednio do załącznika nr 8 Rozporządzenia -> W ramach oddziaływań medycznych I i II poziom referencyjny, które stanowią część reformy psychiatrii dziecięcej (Dz.U.2019.164010 z późń. zm.), tworzą podstawową część ŚCZP dim. Jednocześnie mając na uwadze, że ŚCZP dim tworzone będą na różnych obszarach terytorialnej odpowiedzialności, które wymagają indywidualnych rozwiązań oraz zapewnienia elastyczności na początkowym etapie wdrażania modelu, wskazano w pkt. 7.1.9, iż w zakresie II poziomu referencyjnego, Beneficjent ma dążyć do zapewnienia standardu, który powinien odpowiadać, co do zasady, zał. 8. do ww. rozporządzenia. Należy przez to rozumieć, że Beneficjent nie jest zobowiązany do zapewnienia wszystkich wymagań II. poziomu referencyjnego w momencie rozpoczęcia funkcjonowania ŚCZP dim. Zakres zmian może dotyczyć np. liczby miejsc świadczenia usług na oddziale dziennym (na początku może być ona zmniejszona do 6), czy minimalnych wymagań wobec specjalistów – jeśli Wnioskodawca zdiagnozuje braki w dostępie do wyspecjalizowanego personelu, może założyć w projekcie podnoszenie kompetencji/kwalifikacji kadry Centrum, tak by do końca realizacji projektu dążyć do zapewnienia wymagań stawianych przez II. poziom referencyjny.
Więcej wiadomości na temat struktury organizacyjnej, minimalnych wymagań wobec kadry, zakresu pracy środowiskowej oraz organizacji wsparcia prewencyjnego znaleźć można w modelu bielańskim . Natomiast załącznik nr 8 do Rozporządzenia Warunki szczegółowe,(…) przyniesie szerszą wiedzę na temat zasad funkcjonowania ŚCZP dim.
By otrzymać punkty za spełnienie kryterium nr 4, wystarczy, że Liderem lub Partnerem projektu jest jeden z powiatów.
Zgodnie z kryterium merytorycznym I stopnia nr 15 kwota dofinansowania projektu musi przekraczać równowartość 100 tys. EUR, a wniosek obligatoryjnie musi być rozliczany na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków(wyjątek od tej reguły stanowią jedynie koszty pośrednie). Mając na uwadze powyższe oraz to, że świadczenia realizowane w Ośrodku Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży (NFZ) w ramach I poziomu referencyjnego są rozliczane z Narodowym Funduszem Zdrowia metodą uproszczoną, czyli ryczałtem, IZ nie widzi możliwości wnoszenia wkładu własnego z ww. świadczeń do projektu realizowanego w ramach konkursu: RPWP.07.02.02-IZ.00-30-002/21.
Jeśli Wnioskodawca zamierza wynająć wyłącznie powierzchnię do realizacji projektu, to nie ma konieczności przeprowadzenia procedury, co wynika z obowiązujących zapisów Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020 oraz Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
Zakaz podwójnego finansowania oznacza brak możliwości równoległego korzystania przez Klienta ŚCZP dim z usług o tym samym charakterze, finansowanych z EFS oraz NFZ. Dla przykładu: dziecko nie może jednocześnie korzystać z psychoterapii, finansowanej z NFZ oraz z psychoterapii świadczonej w projekcie, nastolatek nie może mieć dwóch psychiatrów – przy czym jeden pomagałby na NFZ, a drugi z EFS. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w których nie można byłoby uzyskać postępów w procesie zdrowienia dziecka lub nastolatka, przewiduje się możliwość np. kontynuacji leczenia farmakologicznego u lekarza psychiatry (NFZ), natomiast korzystania z pełnej oferty terapeutycznej oraz psychologicznej w ŚCZP dim (EFS) itp. Należy mieć jednak na uwadze, iż istotnym elementem funkcjonowania modelu bielańskiego jest koordynacja świadczeń na różnych jego poziomach oraz wsparcie „szyte na miarę” Klienta. Dlatego usługi świadczone na rzecz Klienta z funduszy NFZ powinny mieć charakter uzupełniający wobec oferty ŚCZP dim (EFS), tak by możliwe było planowanie świadomego oraz efektywnego procesu zdrowienia.
IZ WRPO 2014+ przewiduje następujące modele współpracy międzysektorowej:
1) podmiot prowadzący Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży w ramach I poziomu referencyjnego (NFZ) jest Liderem projektu:
a) Lider/Partner może prowadzić ośrodek w ramach I poziomu referencyjności poza projektem, wtedy obligatoryjnie należy utworzyć ze środków EFS: Centrum koordynacji, Rejestrację medyczną, II poziom referencyjności, profilaktykę. Ponadto w pkt. 3.6 WOD Projekt przewiduje utworzenie Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego skierowanego do dzieci i młodzieży Wnioskodawca musi wskazać, że I poziom referencyjności finansowany jest z NFZ, nie stanowi wkładu własnego do projektu, jednak od momentu rozpoczęcia realizacji wsparcia staje się nierozerwalną częścią modelu bielańskiego i jest zarządzany przez Centrum koordynacji. Aby można było zastosować ww. rozwiązanie, Ośrodek z I poziomu referencyjności z NFZ musi mieć podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na jego prowadzenie co najmniej do końca okresu realizacji projektu oraz umowa ta musi stwierdzać, że świadczenia z I poziomu referencyjności są kierowane do całego obszaru terytorialnej odpowiedzialności ŚCZP dim z EFS.
b) Lider/Partner może prowadzić Ośrodek w ramach I poziomu referencyjności poza projektem, natomiast w ramach projektu może utworzyć pełen model ŚCZP dim (EFS) – I poziom referencyjności, Centrum koordynacji, Rejestrację medyczną, II poziom referencyjności, profilaktykę. Aby skorzystać z takiego rozwiązania, Wnioskodawca powinien opisać w pkt. 3.6 WOD Projekt przewiduje utworzenie Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego skierowanego do dzieci i młodzieży, że ŚCZP dim, jest prowadzone zgodnie z modelem bielańskim, stanowi wyodrębnioną strukturalnie komórkę organizacyjną wobec Poradni Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży z I poziomu referencyjności (NFZ) oraz że Beneficjent dołoży wszelkich starań, by nie zaistniało podwójne finansowanie między dotychczas funkcjonującymi jednostkami podległymi podmiotowi leczniczemu, a nowoutworzonym ŚCZP dim.
IZ WRPO 2014+ podkreśla, że udział podmiotu leczniczego, prowadzącego I poziom referencyjności ze środków NFZ, w roli Lidera projektu, nie jest obligatoryjny i nie jest traktowany przez IZ jako preferencyjny.
2) na terenie realizacji projektu funkcjonuje Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży w ramach I poziomu referencyjności (NFZ), lecz nie jest podmiotem biorącym udział w realizacji projektu.
a) Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić w ramach projektu cały model bielański ŚCZP dim – I poziom referencyjności, Centrum koordynacji, Rejestrację medyczną, II poziom referencyjności oraz profilaktykę.
IZ WRPO 2014+ przypomina, iż wszystkie świadczenia udzielane w ramach ŚCZP dim muszą odbywać się na całym, wybranym przez Wnioskodawcę, obszarze terytorialnej odpowiedzialności.
a. Utworzenie Środowiskowych Centrów Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży [ŚCZP dim] wpisuje się w kluczowe działania samorządu województwa wielkopolskiego w obszarze opracowania i wspierania wdrażania planu rozmieszczenia Centrów Zdrowia Psychicznego, zapewniających kompleksową opiekę zdrowotną nad osobami z zaburzeniami psychicznymi. Założenia i cele zaplanowanych do realizacji zadań zostały sformułowane i przyjęte Uchwałą Nr 2932/2020 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 19 listopada 2020 roku. Należy mieć zatem na uwadze, że powstanie ŚCZP dim, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, wpisane jest w wieloletni plan rozwoju usług zdrowotnych i społecznych województwa wielkopolskiego. Beneficjent powinien dążyć do wdrożenia całego modelu bielańskiego, a po zakończeniu realizacji projektu podjąć starania celem utrzymania w okresie trwałości co do zasady wszystkich zaplanowanych w ramach ŚCZP dim usług.
Jednym z rozwiązań na utrzymanie trwałości może być finansowanie świadczeń w ramach umów zawieranych z NFZ dla I oraz II poziomu referencyjnego (jeśli takowe będą dostępne) oraz pozyskiwanie umów na udzielanie świadczeń z NFZ w ramach Poradni Zdrowia Psychicznego, Oddziału Dziennego Psychiatrycznego dla dzieci, Świadczeń Psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży, Zespołu leczenia środowiskowego ect.
Ponadto obecnie trwają prace nad założeniami do nowej perspektywy finansowej 2020‑2027, w ramach której planowane jest dalsze wsparcie obszaru zdrowia, w tym tworzenie i funkcjonowanie ŚCZP. Zgodnie ze wstępnymi ustaleniami centra, które będą zgodne z modelem bielańskim, będą mogły ubiegać się o dofinansowanie i liczyć na punkty premiujące w trakcie ogłaszanych naborów.
b. Co do zasady Beneficjent powinien podjąć wszelkie możliwe próby utrzymania w okresie trwałości wszystkich usług, które realizuje ŚCZP dim.
c. ŚCZP dim powinno funkcjonować w pełnym zakresie – uwzględniając ewentualne modyfikacje wynikające ze zmian legislacyjnych np.: dot. rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Należy zatem podjąć aktywne próby finansowania ŚCZP dim ze środków krajowych/unijnych przeznaczonych na kontynuację funkcjonowania ŚCZP na danym obszarze terytorialnej odpowiedzialności.
Tak to omyłka, oświadczenie dotyczy kryterium premiującego nr 5. W przypadku, gdy Wnioskodawca nawiązał współpracę z Ośrodkiem Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży – I poziom referencyjny i ww. ośrodek działa na całym obszarze lub na części obszaru terytorialnej odpowiedzialności ŚCZP dim – należy oznaczyć „tak”. Jeśli Wnioskodawca nie nawiązał współpracy z żadnym ośrodkiem lub ośrodek działa poza obszarem terytorialnej odpowiedzialności ŚCZP dim – należy zaznaczyć „nie dotyczy”.
Spełnienie kryterium premiującego nr 5 będzie weryfikowane przez Komisję Oceny Projektów w sposób bezpośredni na etapie oceny merytorycznej punktowej. Weryfikacja ta nie będzie opierała się wyłącznie na złożeniu oświadczenia nr 22. IZ WRPO 2014+ rekomenduje by opis planowanej współpracy znalazł się w pkt. 3.6 wniosku o dofinansowanie – warto wskazać nazwę podmiotu, z którym Wnioskodawca zamierza współdziałać oraz zakres działań przyczyniających się do organizowania i rozwoju profesjonalnej pomocy psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży.
IZ WRPO 2014+ informuje, iż wnioski o dofinansowanie projektu, składane w ramach konkursu RPWP.07.02.02-IZ.00-30-002/21, powinny być przygotowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w brzmieniu aktualnym na dzień ogłoszenia naboru. Ww. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień jest obecnie na etapie opiniowania i konsultacji publicznych, a więc nie zostało przyjęte i opublikowane jako akt prawny, do którego można byłoby się odnieść.
IZ WRPO 2014+ podkreśla, iż niezależnie od zakresu korekt zaproponowanych w zmianach ww. rozporządzenia, oba dokumenty, tj. ww. rozporządzenie wraz z zał. 8 dot. funkcjonowania I oraz II poziomu referencyjnego oraz Model Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży, opracowany przez Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, mają być, co do zasady, wobec siebie komplementarne. Rozdział 4. Organizacja usług w ŚCZP dim w modelu bielańskim wskazuje jednoznacznie: W ramach oddziaływań medycznych I i II poziom referencyjny, które stanowią część reformy psychiatrii dziecięcej tworzą podstawową część ŚCZP dim.
IZ WRPO 2014+ informuje również, iż wnioski o dofinansowanie, które zostaną skierowane do etapu negocjacji, będą dostosowane do ewentualnych zmian wprowadzonych do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
Należy zauważyć, iż kryterium dostępu nr 1 zobowiązuje Beneficjenta do realizacji projektu zgodnie z zakresem właściwego programu profilaktycznego, który jest załącznikiem do Regulaminu konkursu. W związku z powyższym Beneficjent zobligowany jest do objęcia wsparciem z zakresu szczepienia przeciwko zakażeniom wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) wskazanej w programie liczby dziewczynek tj. 100. Ponadto zgodnie z pkt 3.2 Regulaminu konkursu objęte ww. wsparciem mogą zostać dziewczynki w 13 r. ż. przebywające w placówkach opiekuńczo – wychowawczych.
Z uwagi na założenia programu zatwierdzonego przez AOTMiT, dla potrzeb realizacji programu przyjmuje się, iż do placówek opiekuńczo-wychowawczych zaliczyć nalży placówki opiekuńczo - wychowawcze w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a także rodzinne domy dziecka oraz rodziny zawodowe pełniące funkcję pogotowia opiekuńczego.
Ponadto IZ WRPO zaleca aby w trakcie realizacji projektu (3 lata) była prowadzona rekrutacja ciągła do programu, która pozwoli na dotarcie ze wsparciem do dziewczynek nz placówek, które charakteryzują się dużą cyklicznością/rotacyjnością podopiecznych.
Ponadto należy mieć na uwadze, iż w przypadku nieosiągnięcia założeń projektu zastosowanie będą miały zapisy § 5 umowy o dofinasowanie projektu.
IZ WRPO 2014+ informuje, iż celem kryterium dostępu nr 3 Kryterium doświadczenia Wnioskodawcy jest zapewnienie odpowiedniego poziomu wykonywanych usług społecznych, który umożliwi większą efektywność i skuteczność realizowanych działań. Zgodnie z treścią kryterium, Wnioskodawcą jest podmiot posiadający co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy ze środowiskiem zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Należy podkreślić, iż przedmiotowe doświadczenie definiowane jest nie przez pryzmat doświadczenia zawodowego kadry zatrudnionej w danej organizacji, ale jako przynajmniej 3-letni okres funkcjonowania organizacji w środowisku zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
Ponadto IZ WRPO 2014+ informuje, iż kryterium 3-letniego doświadczenia Wnioskodawcy weryfikowane będzie na etapie oceny formalno-merytorycznej wniosku o dofinansowanie, jednakże z uwzględnieniem informacji na temat rozpoczęcia realizacji projektu.
Zgodnie z Regulaminem konkursu nr: RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/17 Wnioskodawca zobowiązany jest zaplanować rozpoczęcie realizacji projektu nie później niż na I kwartał 2018 roku. Okres realizacji projektu nie przekracza 36 miesięcy. Wyjątek stanowić będzie realizacja projektów zintegrowanych z Europejskim Funduszem Rozwoju Regionalnego, gdzie data rozpoczęcia może być odłożona w czasie. Oznacza to, że w momencie rozpoczęcia realizacji projektu Wnioskodawca musi posiadać co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy ze środowiskiem zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
IZ WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z uzasadnieniem do kryterium dostępu Kryterium dotyczące projektów zintegrowanych „W przypadku wyboru projektu do dofinansowania warunkiem podpisania umowy ze środków EFS będzie otrzymanie dofinansowania ze środków EFRR” (przy czym otrzymanie dofinansowania ze środków EFRR należy rozumieć poprzez wyróżnienie projektu jako wybranego do dofinansowania ze środków EFRR na liście projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów).
W związku z powyższym w sytuacji, gdy projekt nie otrzyma dofinansowania w ramach konkursu dla Poddziałania 9.1.2 Infrastruktura społeczna, podpisanie umowy na dofinansowanie projektu komplementarnego złożonego w ramach konkursu 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe jest niemożliwe.
Jednocześnie IZ WRPO 2014+ wskazuje, iż pkt. 7.1.14. Regulaminu Konkursu zamkniętego nr: RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/17 Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020 ma zastosowanie do sytuacji już po podpisaniu umowy o dofinansowanie zarówno ze środków EFS, jak również ze środków EFRR. W ww. punkcie wskazano, iż możliwym jest w ramach EFS zaplanowanie projektu, który w jednej części realizowany będzie w istniejącej infrastrukturze, a w drugiej części będzie realizowany w infrastrukturze, która zostanie zrealizowana w ramach projektu komplementarnego.
W przypadku niezrealizowania projektu komplementarnego umowa zostanie rozwiązana i wówczas wydatki ponoszone z EFS dotyczące działań realizowanych w nowej infrastrukturze zostaną uznane za niekwalifikowalne, natomiast wydatki realizowane w istniejącej infrastrukturze, o ile zostaną właściwe wydzielone we wniosku o dofinansowanie, będą mogły zostać uznane za kwalifikowalne (wyłącznie w tej części otrzymanych transz dofinansowania, które odpowiadają prawidłowo zrealizowanej części projektu. Za prawidłowo zrealizowaną część projektu należy uznać część projektu rozliczoną zgodnie z regułą proporcjonalności).
IZ WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z kryterium premiującym nr 1: „Projekt realizowany jest na obszarze o najniższej dostępności do usług warunkujących możliwości rozwojowe (regionalne OSI) (nie dotyczy projektów zgodnych z Mandatem Terytorialnym poszczególnych OSI Ośrodków Subregionalnych)”, przyznanie w ramach przedmiotowego kryterium punktów premiujących jest możliwe, w przypadku gdy projekt zakłada realizację wsparcia wyłącznie na obszarze gminy/gmin o najniższej dostępności do usług warunkujących możliwości rozwojowe w województwie wielkopolskim – tj. OSI wiejskie (zgodnie z Wykazem gmin o najniższej dostępności do usług warunkujących możliwości rozwojowe w województwie wielkopolskim (OSI) stanowiącym załącznik 8.17 do Regulaminu konkursu).
- w ramach przedmiotowego konkursu w przypadku Regionalnych OSI (problemowych) stosowana jest preferencja punktowa dla projektów realizowanych na określonych terenach tj. na wiejskich obszarach funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych;
- OSI ośrodków subregionalnych to dodatkowe koperty finansowe dla ośrodków subregionalnych i ich obszarów funkcjonalnych – Leszno, Piła, Konin, Gniezno, dla których wydzielono osobną alokację środków.
Charakterystyka powyższych rodzajów OSI znajduje się w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych WRPO 2014+ (wersja aktualna nr 1.26 z 24 lutego 2017 r.) oraz Zasadach i kryteriów wyznaczania obszarów funkcjonalnych w województwie wielkopolskim. Dokument wdrożeniowy zaktualizowanej Strategii rozwoju województwa wielkopolskiego do 2020 roku.
Podsumowując: kryterium premiujące nr 1 „Projekt realizowany jest na obszarze o najniższej dostępności do usług warunkujących możliwości rozwojowe (regionalne OSI) (nie dotyczy projektów zgodnych z Mandatem Terytorialnym poszczególnych OSI Ośrodków Subregionalnych)” odnosi się wyłącznie do gmin wykazanych w załączniku nr 8.17 przedmiotowego konkursu (OSI wiejskie) oraz nie dotyczy projektów zgodnych z Mandatem Terytorialnym poszczególnych OSI Ośrodków Subregionalnych (miasta: Leszno, Piła, Konin, Gniezno).
W przypadku, gdy Wnioskodawca planuje w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne realizować projekt z zakresu usług asystenckich i opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania, to w odniesieniu do kryterium trwałości projektu, trwałość ta oznacza instytucjonalną gotowość podmiotów do świadczenia usług społecznych o zakresie zbliżonym do usług świadczonych w ramach projektu i o podobnej jakości. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia popytu na usługę (w tym przypadku wystąpienia popytu na usługi asystenckie i opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania) Beneficjent musi być gotowy do świadczenia usługi o zakresie zbliżonym do usługi świadczonej w ramach projektu i podobnej jakości. W przypadku niewystąpienia popytu na te usługi nie ma konieczności zatrudnienia kadry, jednak w przypadku wystąpienia popytu na usługę (zgłoszenia się po usługę) kadra ta musi być zatrudniona, a tym samym usługa uruchomiona. Aktualna informacja dotycząca liczby miejsc oferowanych przez podmiot po projekcie w okresie trwałości musi być obowiązkowo opublikowana na stronie internetowej Beneficjenta. Potencjalni odbiorcy usług muszą mieć dostęp do informacji o tym, że mogą zgłosić się po usługę (pkt. 6.1.21 Zasad ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałania 7.2.1 Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe; pkt. 7.1.22. Regulaminu konkursu RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16). Dodatkowo IZ WRPO 2014+ informuje, iż Beneficjent musi być gotowy do świadczenia usługi o zakresie zbliżonym do usługi świadczonej w ramach projektu i podobnej jakości bez otrzymania dodatkowych środków publicznych na te działania.
Zgodnie z kryterium dostępu dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania 7.2.1 Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne Beneficjent zapewnia trwałość miejsc świadczenia usług społecznych utworzonych w ramach projektu po jego zakończeniu, co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu. Okres ten wynosi co najmniej 24 miesiące.
Z kolei zgodnie z kryterium dostępu dla Poddziałania 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe Beneficjent zapewnia trwałość miejsc świadczenia usług społecznych utworzonych w ramach projektu po jego zakończeniu co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu, z zastrzeżeniem, że okres ten nie może być krótszy niż 2 lata. IZ WRPO zwraca uwagę, że maksymalny okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy, tym samym okres trwałości projektu powinien być odpowiednio długi.
Jednocześnie Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ zaznacza, iż realizacja projektu nie może spowodować zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania przez beneficjentów usług asystenckich lub opiekuńczych (pkt. 6.3.15 Zasad ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałania 7.2.1 Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe; pkt. 7.3.15 Regulaminu konkursu RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16).
IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż Beneficjent ma możliwość dopuszczenia częściowej lub całkowitej odpłatności za usługi asystenckie lub opiekuńcze, dla osób innych niż osoby z niepełnosprawnościami i osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej. Beneficjent może zaproponować własne zasady odpłatności skorelowane z zasadami dotychczas stosowanymi przez beneficjenta. Zasady odpłatności uzależnione są w szczególności od sytuacji materialnej osób niesamodzielnych i ich opiekunów faktycznych, rodzaju usługi i specyfiki grupy docelowej. Stosowanie odpłatności w projekcie musi być zaplanowane i uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym odpłatności te stanowią wkład własny w projekcie (pkt. 6.3.16 Zasad ubiegania się o dofinansowanie; pkt. 7.3.16 Regulaminu konkursu).
Jednocześnie, Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ zwraca uwagę, że możliwość wykorzystania opłat nie może ograniczać udziału w projekcie grupom docelowym wspieranym z EFS. Opłaty powinny być symboliczne i nie stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie. Informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu i będzie podlegać ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu (pkt. 6.3.17 Zasad ubiegania się o dofinansowanie; pkt. 7.3.17 Regulaminu konkursu).
Ustalone zasady odpłatności mogą obowiązywać także w okresie trwałości projektu. Odpłatność za usługi asystenckie lub opiekuńcze może być jednym z elementów zapewnienia trwałości świadczenia usługi. Przykładowo możliwe jest pobieranie odpłatności za świadczenie usług, które w okresie realizacji projektu były świadczone bezpłatnie.
Zgodnie z kryterium dostępu nr 3 „Kryterium doświadczenia Wnioskodawcy” - zawartym w Regulaminie konkursu dla Poddziałania 7.2.2 - wnioskodawcą może być podmiot posiadający co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy ze środowiskiem zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Zdaniem IZ WRPO 2014+ zapewnienie odpowiedniego poziomu wykonywanych usług jest ważnym czynnikiem poprawiającym jakość usług społecznych, który umożliwi większą efektywność i skuteczność realizowanych działań. W związku z powyższym wnioskodawca, który nie posiada wymaganego doświadczenia, nie spełnia w/w kryterium dostępu, a tym samym niespełnienie kryterium dostępu będzie skutkowało odrzuceniem wniosku na etapie jego oceny.
Definicja opiekuna faktycznego zawarta została w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, zgodnie z którą opiekun faktyczny to osoba pełnoletnia opiekująca się osobą niesamodzielną, niebędąca opiekunem zawodowym i niepobierająca wynagrodzenia z tytułu opieki nad osobą niesamodzielną, najczęściej członek rodziny.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, wybór partnerów w projekcie następuje zgodnie z art. 33 ustawy wdrożeniowej oraz ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie (tj.: podmiotów ekonomii społecznej, organizacji pozarządowych, instytucji rynku pracy, podmiotów utworzonych przez jst realizujące zadania publiczne, jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych oraz utworzonych przez nie podmiotów, państwowych jednostek budżetowych, jednostek organizacyjnych jst w zakresie poprawy dostępu do usług wsparcia rodziny i sytemu pieczy zastępczej, osób starszych i z niepełnosprawnościami). W związku z powyższym spółka z o.o. nie może być partnerem w projekcie w ramach przedmiotowego konkursu. Ponadto zgodnie z kryterium dostępu nr 15 (kryterium dotyczące podmiotów, przez które projekt może być realizowany) projekt powinien być realizowany przez podmiot ekonomii społecznej, organizację pozarządową lub podmiot, o którym mowa w art. 3. ust 3 pkt. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie lub w partnerstwie z takim podmiotem. Jednocześnie IZ zaleca, aby Projektodawca realizując projekt w partnerstwie, przy wyborze partnera preferował podmioty, których statutowa działalność związana jest z planowanym obszarem interwencji projektu - preferowane powinny być podmioty działające w lokalnych społecznościach, obejmujących gminę/y danego powiatu, w których realizowane będą działania projektu.
Jednocześnie IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę iż, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 149) w przypadku gdy spółka z o.o. posiada wpis do rejestru agencji zatrudnienia lub rejestru instytucji szkoleniowych - jako instytucja rynku pracy - jest uprawniona do realizacji projektu w ramach ww. konkursu.
W przypadku realizacji w ramach niniejszego konkursu projektu dotyczącego usług teleopieki, kosztem kwalifikowalnym będzie koszt wykupienia przez Projektodawcę dostępu do systemu, w tym również np. koszt podłączenia uczestników projektu do sytemu, opłata abonamentowa, zakup aparatów telefonicznych, wynagrodzenie ekspertów świadczących usługi w ramach systemu (przykładowe koszty zostały przedstawione w Załączniku nr 8.13 do Regulaminu konkursu, należy jednak pamiętać, iż Wnioskodawca może zaproponować własne wydatki, nieuwzględnione w ramach poszczególnych kategorii, o ile są one zasadne i wynikają z zaplanowanych zadań we wniosku).
Jednocześnie IZ WRPO 2014+ podkreśla, iż o ile istnieje możliwość wykupienia dostępu do systemu również od podmiotu działającego poza obszarem województwa wielkopolskiego, o tyle działania projektowe powinny być skierowane do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (tj. w przypadku osób fizycznych – uczą się, pracują lub zamieszkują na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) oraz projekt powinien być realizowany na obszarze województwa wielkopolskiego, tj. zatrudnieni w ramach funkcjonującego systemu specjaliści zobowiązani są świadczyć usługi na obszarze województwa wielkopolskiego.
IZ WRPO 2014+ przypomina, iż nie ma możliwości w ramach projektu stworzenia systemu teleopieki.
IZ WRPO 2014+ informuje, iż w ramach projektów realizowanych w Poddziałaniu 7.2.2 jako jedno z działań umożliwiających osobom z niepełnosprawnościmai i osobom niesamodzielnym w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie w celu pozostania tych osób w lokalnej społeczności, dopuszcza się finansowanie wypożyczenia sprzętu niezbędnego do opieki nad osobami niesamodzielnymi lub sprzętu zwiększającego samodzielność tych osób tj. także sprzętu rehabilitacyjnego.
IZ WRPO 2014+ wskazuje jednocześnie, iż zakup sprzętu specjalistycznego dla osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych w zakresie nierefundowanym przez NFZ, PFRON lub inne źródła jest możliwy tylko i wyłącznie w przypadku, gdy nie ma możliwości wypożyczenia.
Koszt zarówno wypożyczenia, jak i ewentualnego zakupu powinien być zgodny załącznikiem 7.11 do Zasad ubiegania się o dofinansowanie - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług).
Ponadto IZ WRPO 2014+ informuje, iż w ramach projektów dotyczących usług społecznych, w szczególności usług opiekuńczych, umożliwia finansowanie usług zdrowotnych, o ile usługi te są niezbędne do zapewnienia kompleksowego wsparcia osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. W związku z powyższym IZ WRPO 2014+ jako uzupełnienie usług społecznych dopuszcza tworzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego. Należy jednak podkreślić, iż każdorazowo zasadność utworzenia wypożyczalni będzie podlegała ocenie dokonywanej na etapie oceny wniosku o dofinansowanie projektu przez Komisję Oceny Projektów.
Zgodnie z kryterium dostępu w ramach Konkursu zamkniętego nr RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 o dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty posiadające co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy ze środowiskiem zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. IZ WRPO 2014+ podkreśla, iż przedmiotowe doświadczenie należy rozumieć nie przez pryzmat doświadczenia zawodowego kadry zatrudnionej w danej organizacji, ale jako przynajmniej 3-letni okres funkcjonowania organizacji na rynku usług społecznych.
Zgodnie z definicją zawartą w Załączniku nr 8.1 Wykaz wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego stosowanych w ramach naboru dla Poddziałania 7.2.2. do Regulaminu konkursu wskaźnik Liczba JST, w których wdrożono w partnerstwie z partnerami społecznymi system realizacji usług społecznych mierzy liczbę jednostek samorządu terytorialnego, w których wdrożono w partnerstwie z partnerami społecznymi system realizacji usług społecznych lub usługi społecznej. Wskaźnik ten odnosi się do typu projektu służącego dostarczaniu narzędzi rozwoju usług społecznych lokalnym usługodawcom i zwiększenie potencjału lokalnych społeczności do samodzielnego świadczenia usług społecznych, z wykorzystaniem narzędzi deinstytucjonalizacji, tj. dotyczy działań realizowanych w ramach typu 5 (typ 5 - nazwa zgodna ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020).
Zgodnie z treścią kryterium dostępu nr 15 dotyczącym podmiotów przez które może być realizowany projekt (Projekt może być realizowany przez podmiot ekonomii społecznej lub organizacje pozarządową lub podmiot, o którym mowa w art.3. ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego wolontariacie lub w partnerstwie z takim podmiotem (stosuje się dla typu projektu nr 1, 2, 3, 5), IZ informuje, iż OPS nie może samodzielnie przystąpić do konkursu.
Zgodnie z Regulaminem konkursu w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne Poddziałania 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, w jednym projekcie Beneficjent może łączyć dopuszczone w działaniu typy realizowanych operacji. Regulamin dopuszcza i wskazuje następujące typy operacji:
1. projekty poprawiające dostęp do usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działań na rzecz usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą,
2. projekty poprawiające dostęp do usług opiekuńczych i asystenckich,
3. projekty zwiększające dostęp do mieszkalnictwa wspomaganego,
4. projekty służące dostarczaniu narzędzi rozwoju usług społecznych lokalnym usługodawcom i zwiększenie potencjału lokalnych społeczności do samodzielnego świadczenia usług społecznych i zdrowotnych, z wykorzystaniem narzędzi deinstytucjonalizacji (wyłącznie z typem 1, 2 lub 3).
Odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dotyczący wynagrodzenia asystenta rodziny i koordynatora pieczy zastępczej może stanowić wydatek kwalifikowany w ramach projektu.
Zgodnie z rozdziałem 6.16 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Fundusz Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 koszty związane z wynagrodzeniem personelu mogą być kwalifikowalne w ramach projektu, o ile wynika to ze specyfiki projektu, na warunkach określonych w Wytycznych. W ramach wynagrodzenia personelu, niekwalifikowalne są świadczenia realizowane ze środków ZFŚS dla personelu projektu oraz koszty składek i opłat fakultatywnych, niewymaganych obowiązującymi przepisami prawa krajowego, chyba że:
IZ WRPO 2014+ nadmienia, iż dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wysługi lat do wynagrodzenia asystenta rodziny i koordynatorów pieczy zastępczej jest kwalifikowalne w ramach projektu jeżeli wynika bezpośrednio z przepisów prawa lub wynika z przepisów wewnątrzzakładowych (układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania).
IZ WRPO 2014+ zaznacza, że wydatkiem kwalifikowalnym mogą być koszty podróży pracowników zaangażowanych w realizację projektu. Zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawca a pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych, na warunkach określonych w Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Wydatki te mogą stanowić wkład własny ramach projektu.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ wyjaśnia, iż w ramach konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 możliwa jest realizacja projektu zakładającego wsparcie usług dla osób niesamodzielnych w formie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania.
Należy jednak podkreślić, iż świadczone w projekcie usługi opiekuńcze powinny spełniać definicję usług świadczonych w lokalnej społeczności. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 będą to usługi umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym. Usługi te powinny być świadczone w sposób zindywidualizowany, umożliwiający kontrolę nad swoim życiem, zapewniający, że odbiorcy tych usług nie są odizolowani od ogółu społeczności, gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami. Oferowane w projekcie świadczenia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników i ich rodzin.
IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż w przypadku wsparcia dla usług asystenckich/opiekuńczych w ramach projektu Beneficjent zapewnia, iż procentowo zwiększy się liczba miejsc świadczenia usług asystenckich/opiekuńczych prowadzonych przez danego Beneficjenta w stosunku do danych za rok poprzedzający rok rozpoczęcia realizacji projektu (kryterium dostępu nr 7). Ponadto projekt powinien zakładać zwiększenie liczby godzin świadczonych usług opiekuńczych i/lub asystenckich poprzez świadczenie ich zgodnie z indywidualnymi potrzebami usługobiorcy, w godzinach popołudniowych, wieczornych oraz w weekendy (kryterium dostępu nr 11). Beneficjent zobowiązany jest także do osiągnięcia wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej na zasadach określonych w Regulaminie konkursu zamkniętego nr: RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, pamiętając, iż efektywność społeczno-zatrudnieniowa jest mierzona wyłącznie w odniesieniu do osób, które są aktywizowane.
Jednocześnie IZ WRPO 2014+ wskazuje, iż premiowane będą projekty zakładające tworzenie miejsc świadczenia usług opiekuńczych w formie usług świadczonych w lokalnej społeczności na terenie gminy/gmin, w których nie świadczono dotychczas usług opiekuńczych (kryterium premiujące nr 3) oraz projekty zakładające zwiększenie dostępności i przystępności cenowej dziennych domów pomocy oraz zapewniających różnorodności form angażujących ich uczestników w działalność społeczną i kulturalną na terenie gminy/gmin województwa wielkopolskiego, gdzie nie funkcjonują dzienne domy pomocy (kryterium premiujące nr 4). Dodatkowo premiowane będą projekty zakładające wsparcie opiekunów faktycznych (kryterium premiujące nr 5).
Instytucja Zarządzająca, informuję iż w Regulaminie konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 w załączniku nr 8.18 - Lista oświadczeń Wnioskodawcy/Partnera nastąpiła omyłka pisarska w oświadczeniu nr 13 tj. w jego treści wskazano odwołanie do oświadczenia nr 14 zamiast oświadczenia nr 12.
Zgodnie z punktem 2.5.14 ww. regulaminu ocena wniosków o dofinansowanie projektu jest przeprowadzana w terminie nie dłuższym niż 105 dni roboczych od daty zakończenia naboru. Natomiast nabór wniosków zgodnie z punktem 2.4.3 będzie prowadzony od dnia 30 listopada 2017 r. do dnia 29 grudnia 2017 r. Mając na uwadze powyższe, wskazanie roku 2017 jako terminu zakończenia oceny wniosku stanowi oczywistą omyłkę pisarską. Planowany termin zakończenia oceny wniosków to maj 2018 r.