Poddziałanie 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe
Nabór: RPWP.07.02.02-IZ.00-30-001/19 ( od 2019-06-27 do 2019-09-06 )

IZ WRPO informuje, że usługa polegająca na prowadzeniu hostelu przy DDP nie jest uregulowana w przepisach powszechnie obowiązujących, ani nie jest bliżej opisana w żadnych dokumentach. Zasady prowadzenia hostelu powinny zostać określone przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie. Celem organizacji hostelu powinno być zapewnienie godnego i komfortowego zamieszkania jako wsparcia uzupełniającego dla osób korzystających z DDP (zapewnienie opieki po godzinach pobytu w DDP). Może też on stanowić formę tzw. opieki wytchnieniowej dla osób niesamodzielnych i ich opiekunów faktycznych. Generalnie chodzi o możliwość zapewnienia pobytu całodobowego przy DDP, na zasadach zgodnych z ideą deinstytucjonalizacji (m.in. limit 30 miejsc). Usługi świadczone w hostelu powinny być zgodne z ideą deinstytucjonalizacji usług, a więc być realizowane w oparciu o Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności.

Zmienione wytyczne będą obowiązywały od dnia ogłoszenia komunikatu w Monitorze Polskim. do tego czasu obowiązującą wersją dokumentu jest ta z 19 lipca 2017 r. IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż Wnioskodawca jest zobligowany do stosowania obowiązującej wersji wytycznych na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w Lokalnym Systemie Informatycznym (LSI). Wnioskodawca powinien monitorować kiedy ww. wytyczne wejdą w życie i w przypadku konieczności dostosować (przed wysłaniem w LSI) wniosek o dofinansowanie do nowych/obowiązujących zapisów.

W ramach projektów dotyczących usług społecznych, w szczególności usług opiekuńczych możliwe jest finansowanie usług zdrowotnych, o ile usługi te są niezbędne do zapewnienia kompleksowego wsparcia osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i są zgodne z wymaganiami określonymi w dokumentacji konkursowej w tym w załączniku nr. 8.18. W związku z powyższym IZ WRPO 2014+ informuje, iż możliwe jest zaplanowanie we wniosku o dofinansowanie wsparcia z zakresu rehabilitacji fizycznej i usprawniania zaburzonych funkcji organizmu wyłącznie w miejscu zamieszkania oraz w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Ponadto wszystkie świadczenia muszą być zgodne z zaleceniami lekarskimi lub specjalisty z zakresu rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii.

W przedmiotowym konkursie nie zostały określone wskaźniki, które obligatoryjnie nakładają na Wnioskodawcę konieczność weryfikacji uzyskiwania kwalifikacji/ etapów nabywania kompetencji przez uczestników projektu. Niemniej jednak jeśli Wnioskodawca założy we wniosku o dofinansowanie, iż jednym z jego celów będzie uzyskiwanie przez uczestników projektu kwalifikacji/kompetencji i sam wyznaczy/określi dla tych form wsparcia wskaźniki specyficzne wówczas jest on zobligowany do ich weryfikacji. Wtedy Wnioskodawca powinien opisać sposób uzyskiwania kwalifikacji/etapów nabywania kompetencji w pkt 3.5.5 wniosku o dofinansowanie zgodnie z załącznikiem nr 8.6 Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014‑2020. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż planując zakres działań merytorycznych projektu, Wnioskodawca powinien dokładnie przeanalizować czy oferowane formy wsparcia (zakres wsparcia) będą dawać uczestnikowi projektu możliwość podniesienia kompetencji lub zdobycia kwalifikacji (zgodnie z załącznikiem nr 8.20 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego), czy będzie to wsparcie polegające na spotkaniach/warsztatach/pogadankach nie dających podstaw do uzyskania kwalifikacji/kompetencji.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014‑2020 oraz pkt. 7.1.15 Regulaminu konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ.00-30-001/19 mogą być przeprowadzane i finansowane wyłącznie szkolenia i kursy, o których mowa w Minimalnych wymaganiach świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej stanowiących załącznik 8.18 do ww. Regulaminu konkursu pod warunkiem realizacji kompleksowych projektów dotyczących rozwoju usług opiekuńczych lub asystenckich.

W ramach projektów kwalifikuje się (zasadniczo wyłącznie) szkolenia na asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej, min. 80-godzinne szkolenia z zakresu realizowanej usługi opiekuńczej (w tym usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługa opiekuńcza w DDP), 20-godzinny kurs przygotowujący do prowadzenia klubu seniora oraz minimum 8-godzinne przygotowanie z zakresu realizacji usługi sąsiedzkiej (np. przestrzegania zasad etycznych, zasad współżycia społecznego, dbałości o dobro osoby niesamodzielnej, w tym o jej mienie). Istotnym jest fakt, że szkolenia dedykowane są osobom, które będą kandydatami na opiekunów/asystentów – mają doświadczenie w świadczeniu takich usług, ale brakuje im kompetencji – a nie osobom, które już świadczą usługi opiekuńcze i chcą podnieść/uzupełnić swoje kompetencje/kwalifikacje.

Kompleksowe projekty mają obejmować co do zasady całość lub część elementów lub zagadnień możliwych do realizacji w ramach określonego typu projektu. Istotne jest aby projekty co do zasady zawierały pełen zakres wsparcia dostosowany do przewidzianej grupy docelowej. Oznacza to, iż nie ma możliwości realizacji projektu, który polegałby wyłącznie na np.: szkoleniach/kursach. Szkolenia/kursy służą wyłącznie jako element kompleksowych projektów dotyczących usług opiekuńczych świadczonych na rzecz osób niesamodzielnych.

Zgodnie z pkt 3.2 Regulaminu konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ.00-30-001/19 grupę docelową w projekcie mogą stanowić bezpośrednio: osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w obszarze włączenia społecznego, w tym dzieci, rodziny z dziećmi, młodzież, osoby starsze i z niepełnosprawnościami oraz osoby w ich otoczeniu (wsparcie kierowane jest do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, o ile jest ono niezbędne dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym). Ponadto zgodnie z pkt 7.2.10 ww. Regulaminu konkursu (w przypadku usług opiekuńczych), Wnioskodawca może realizować działania wspierające opiekunów faktycznych w opiece nad osobami niesamodzielnymi, w szczególności poprzez:

  1. kształcenie, w tym szkolenie i zajęcia praktyczne oraz wymianę doświadczeń dla opiekunów faktycznych, w tym m.in.: zwiększających ich umiejętności w zakresie opieki nad osobami niesamodzielnymi;
  2. poradnictwo, w tym psychologiczne oraz pomoc w uzyskaniu informacji umożliwiających poruszanie się po różnych systemach wsparcia, z których korzystanie jest niezbędne dla sprawowania wysokiej jakości opieki i odciążenia opiekunów faktycznych;
  3. tworzenie miejsc krótkookresowego pobytu w zastępstwie za opiekunów faktycznych w formie pobytu całodobowego lub dziennego;
  4. sfinansowanie usługi asystenckiej lub usługi opiekuńczej w celu umożliwienia opiekunom faktycznym funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014‑2020 uczestnikiem projektu jest osoba bezpośrednio korzystająca z interwencji EFS, dla której planowane jest poniesienie określonego wydatku. W związku z powyższym, w przypadku kierowania bezpośredniego wsparcia (pkt a lub b) do opiekunów faktycznych, wówczas można ich uwzględnić jako grupę docelową w projekcie.

Natomiast pozostałe osoby zatrudnione w ramach projektu do świadczenia usług opiekuńczych lub asystenckich stanowią personel projektu (nie wlicza się ich do grupy docelowej). Niemniej jednak zwraca się uwagę, iż może wystąpić sytuacja, w której opiekun faktyczny będzie zarówno stanowił grupę docelową jak i personel projektu. Co do zasady opiekun faktyczny mógłby stanowić personel projektu jedynie w sytuacji, jeśli równolegle świadczyłby w projekcie sąsiedzkie usługi opiekuńcze oraz byłby osobą pełnoletnią opiekującą się inną osobą niesamodzielną niebędącą opiekunem zawodowym i niepobierającą wynagrodzenia z tytułu sprawowania takiej opieki. Jeśli opiekun faktyczny, godzący oba te obowiązki, skorzysta z form wsparcia wykazanych w pkt. 7.2.10 Regulaminu konkursu, musi zostać wykazany w pkt. 3.5.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status wniosku o dofinansowanie, jednocześnie nie należy wykazywać go we wskaźniku kluczowym: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie. Wynagrodzenie takiej osoby z tytułu świadczenia opiekuńczej usługi sąsiedzkiej będzie wyszczególnione jako osobna pozycja w pkt. 5.1.1 Planowane wydatki w ramach projektu w PLN wniosku o dofinasowanie.

Należy mieć jednak na uwadze, że wsparciem w projekcie może zostać objęty jedynie opiekun faktyczny, jeśli osoba niesamodzielna, nad którą sprawuje opiekę będzie uczestnikiem projektu i na jej rzecz będą świadczone usługi w projekcie.

Wnioskodawca musi posiadać 3 letnie doświadczenie, co jest równoznaczne z minimum 3 letnim funkcjonowaniem podmiotu przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. IZ WRPO 2014+ zaznacza, iż nie jest konieczne doświadczenie związane bezpośrednio z danym typem/zakresem wsparcia (np.: w zakresie mieszkalnictwa wspomaganego, DDOM, usług opiekuńczych itp.) niemniej jednak Wnioskodawca musi wykazać, iż w ramach swojej działalności realizował wsparcie związane z obszarem usług społecznych lub zdrowotnych. Obszar usług społecznych należy rozumieć szeroko jako: usługi opiekuńcze, usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługi asystenckie, usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, usługi zdrowotne w zakresie zbliżonym do świadczonych w projekcie, usługi wsparcia zdrowia psychicznego. nie wystarczy do zakwalifikowania jako doświadczenie np.: wyłącznie świadczenie usług z zakresu aktywizacji zawodowej (szkolenia/kursy) osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (ponieważ tutaj główną formą działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług szkoleniowych).

Zgodnie z pkt 3.2 Regulaminu konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ.00-30-001/19 grupę docelową w projekcie mogą stanowić bezpośrednio: osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w obszarze włączenia społecznego, w tym dzieci, rodziny z dziećmi, młodzież, osoby starsze i z niepełnosprawnościami oraz osoby w ich otoczeniu (wsparcie kierowane jest do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, o ile jest ono niezbędne dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym). Wobec powyższego należy uznać, że uczniowie szkół z terenu realizacji projektu nie stanowią bezpośredniego otoczenia osoby zagrożonej ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Istnieje jednak możliwość, że poszczególni uczniowie będą np. dziećmi ww. osoby i będą się kwalifikować do wsparcia zgodnie z właściwymi zapisami ww. Regulaminu Konkursu. Również sam fakt zamieszkania czy podjęcia zatrudnienia na obszarze realizacji projektu nie świadczy o przynależności do otoczenia osoby zagrożonej ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Niemniej jednak ww. osoby (tj. uczniowie oraz kadra) jako społeczność lokalna mogą uczestniczyć w działaniach informacyjno-edukacyjnych, wówczas jednak nie należy tych osób wykazywać jako uczestników projektu.