Dostępne 7 pytań w: Poddziałanie 7.2.3 Usługi społeczne w ramach ZIT dla MOF Poznania ×
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu zamkniętego nr: RPWP.07.02.03‑IZ‑00‑30‑001/19, w ramach budżetu planowanego wniosku (kontynuującego dotychczas finansowane działania), możliwe jest uwzględnienie kosztów służących utrzymaniu trwałości wcześniej zrealizowanego projektu. Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ oraz Instytucja Pośrednicząca podkreślają przy tym, że podstawowym celem projektu powinno być finansowanie nowych miejsc, nie zaś wyłącznie utrzymanie trwałości miejsc już istniejących - stosunek wydatków dotyczących nowych zadań oraz tych związanych z kontynuacją dotychczasowych działań (zachowanie trwałości) podlegać będzie ocenie w zakresie nakład/rezultat.
Trwałość utworzonych w projekcie miejsc świadczenia usług, możliwa jest poprzez realizację nowego projektu w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, niemniej jednak, Wnioskodawca zobowiązany jest w pkt. 6.1 wniosku wskazać z jakich innych środków planuje zapewnić trwałości tworzonych w projekcie miejsc, po zakończeniu finansowania ze środków EFS, tak by uniezależnić się od finansowania ze środków europejskich.
Wnioskodawca planując zachowanie trwałości poprzez realizację kolejnego projektu, zobowiązany jest do jednoznacznego opisania planowanych w tym zakresie działań, przy czym wskaźniki rezultatu dotyczące utworzonych miejsc świadczenia usług społecznych, planowane do osiągnięcia w projekcie powinny dotyczyć jedynie nowoutworzonych miejsc – nie należy wykazywać miejsc utworzonych w poprzednim projekcie, pomimo iż dotyczą ich wydatki zawarte w budżecie wniosku (wykazywany będzie jedynie wzrost miejsc w stosunku do wcześniejszych działań Wnioskodawcy).
Przykładowo:
Wnioskodawca w kończącym się projekcie stworzył 10 miejsc usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w kolejnym planuje utrzymanie trwałości wcześniej utworzonych 10 miejsc oraz stworzenie 5 kolejnych – we wskaźniku wykaże utworzenie 5 miejsc usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Departament Polityki Regionalnej informuje, iż pomimo faktu niewystępowania w konkursie RPWP.07.02.03-IZ.00-30-001/19, ogłoszonym dla poddziałania 7.2.3 w roku 2019, kryterium trwałości projektu nie zwalania to projektodawców z jego zachowania. Zgodnie z pkt. 1.1.3 Regulaminu przedmiotowego konkursu Beneficjent realizujący projekt musi dążyć do osiągnięcia celu Programu i celu Strategii ZIT MOF Poznania, który wyrażony jest wartością zaplanowanych do realizacji wskaźników. Wnioskodawca winien tak planować działania, aby proporcjonalnie do wartości projektu osiągnąć wskaźniki zaplanowane w ramach konkursu (relacja nakład/rezultat).
Należy przy tym podkreślić, iż zgodnie z definicją wskaźnika rezultatu bezpośredniego (załącznik nr 8.1 do Regulaminu) - Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu – Miejsce świadczenia usługi społecznej to:
1. miejsce wsparte ze środków EFS, w którym świadczona jest usługa społeczna lub miejsce gotowe do świadczenia usługi społecznej po zakończeniu projektu; są to miejsca m. in. w placówkach dziennego pobytu, świetlicach, mieszkaniach o charakterze wspomaganym.
2. osoba, np. asystent czy opiekun osób niesamodzielnych, która otrzymała wsparcie EFS (np. szkolenie) lub której wynagrodzenie jest finansowane ze środków projektu EFS (np. koordynator rodzinnej pieczy zastępczej), świadcząca lub gotowa do świadczenia usługi społecznej po zakończeniu projektu. Zakres świadczonych usług określony jest w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020.
W związku z powyższym należy przyjąć, iż trwałość miejsc świadczenia usług społecznych odnosi się również do osób świadczących takowe usługi, a co za tym idzie gotowości do realizacji przez nich usług we wskazanym okresie trwałości. Zatem kwestia zachowania trwałości projektu realizowanego w latach 2017-2020 zostanie spełniona, zgodnie z uprzednio udzieloną odpowiedzią.
W ramach Poddziałania 7.2.3 Usługi społeczne w ramach ZIT dla MOF Poznania nie ma możliwości dofinansowania pracy asystenta osoby niepełnosprawnej, ponieważ zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego (Uszczegółowienie WRPO 2014+) w ramach przedmiotowego Poddziałania możliwa jest realizacja projektów poprawiających dostęp do usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działań na rzecz usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą. Możliwy zakres usług określa ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:
a) zatrudnienie asystentów rodziny, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej, osób do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich w zawodowych rodzin zastępczych;
b) szkolenia, superwizja pracy, grupy wsparcia dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka;
c) usługi specjalistyczne dla rodzin w kryzysie i dla usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej.
Możliwa jest również realizacja działań prewencyjnych mających ograniczyć umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej poprzez usługi wsparcia rodziny oraz działań prowadzących do odejścia od opieki instytucjonalnej, tj. od opieki świadczonej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych powyżej 14 dzieci do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych poniżej 14 dzieci. IZ RPO zapewnia, że nie są tworzone nowe miejsca w ramach opieki instytucjonalnej, tj. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych powyżej 14 osób.
Zapisy Uszczegółowienia WRPO 2014+ są zgodne ze Strategią ZIT w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania, gdzie wskazany został projekt P12. Poprawa dostępu do usług asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej w MOF Poznania.
IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, że możliwy zakres usług wsparcia rodziny i system pieczy zastępczej, w tym działań na rzecz usamodzielniania osób opuszczających pieczę zastępczą oraz podmioty uprawione do realizacji tych usług określa ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wsparcie dla rodzin i pieczy zastępczej odbywa się zgodnie z wyżej wymienioną ustawą. Zgodnie z tą ustawą świadczeniem jest m.in. wynagrodzenie za czas sprawowania funkcji rodziny pomocowej, świadczenie związane z remontem lokalu mieszkalnego w budynku wielodzietnym lub domu jednorodzinnego, w którym zamieszkuje rodzina zastępcza zawodowa lub prowadzony jest rodzinny dom dziecka. Z EFS nie są finansowane świadczenia wypłacane na podstawie tej ustawy, ale świadczenia te mogą stanowić wkład własny do projektu. Z kolei w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wskazano szereg świadczeń pieniężnych i niepieniężnych. Jednakże, IZ WRPO 2014+ zaznacza, iż wkład własny mogą stanowić tylko świadczenia związane z usługami wsparcia rodziny i pieczy zastępczej (np. poradnictwo specjalistyczne, mieszkania chronione).
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 możliwe jest świadczenie usług wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Usługi wspierania rodziny to:
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w przypadku, gdy ośrodek pomocy społecznej poweźmie informację o rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, pracownik socjalny przeprowadza w tej rodzinie wywiad środowiskowy, na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Po przeprowadzeniu wywiadu pracownik socjalny dokonuje analizy sytuacji rodziny. Jeżeli z analizy wynika konieczność przydzielenia rodzinie asystenta rodziny, pracownik socjalny występuje do kierownika ośrodka pomocy społecznej z wnioskiem o jego przydzielenie.
Odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dotyczący wynagrodzenia asystenta rodziny i koordynatora pieczy zastępczej może stanowić wydatek kwalifikowany w ramach projektu.
Zgodnie z rozdziałem 6.16 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Fundusz Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 koszty związane z wynagrodzeniem personelu mogą być kwalifikowalne w ramach projektu, o ile wynika to ze specyfiki projektu, na warunkach określonych w Wytycznych. W ramach wynagrodzenia personelu, niekwalifikowalne są świadczenia realizowane ze środków ZFŚS dla personelu projektu oraz koszty składek i opłat fakultatywnych, niewymaganych obowiązującymi przepisami prawa krajowego, chyba że:
IZ WRPO 2014+ nadmienia, iż dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wysługi lat do wynagrodzenia asystenta rodziny i koordynatorów pieczy zastępczej jest kwalifikowalne w ramach projektu jeżeli wynika bezpośrednio z przepisów prawa lub wynika z przepisów wewnątrzzakładowych (układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania).
IZ WRPO 2014+ zaznacza, że wydatkiem kwalifikowalnym mogą być koszty podróży pracowników zaangażowanych w realizację projektu. Zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawca a pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych, na warunkach określonych w Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Wydatki te mogą stanowić wkład własny ramach projektu.