Dostępne 42 pytania w: Poddziałanie 7.3.2 Ekonomia społeczna ×
Wnioskodawca ma obowiązek wybrania z listy wskaźników rezultatu bezpośredniego oraz wskaźników produktu, stanowiącej załącznik nr 8.1 do Regulaminu konkursu, wszystkich wskaźników adekwatnych do planowanych działań w projekcie oraz monitorowania ich w trakcie realizacji projektu. Ponadto, Wnioskodawca ma obowiązek wybrania przynajmniej jednego wskaźnika horyzontalnego.
Wnioskodawca ma obowiązek wybrania przynajmniej jednego wskaźnika horyzontalnego. Jednakże w przypadku, gdy w ramach projektu nie zaplanowano działań do których odnoszą się poszczególne wskaźniki horyzontalne, np. wnioskodawca nie zaplanował działań związanych z dostosowaniem obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych, jako wartość docelową należy wpisać 0.
Informacje dot. wskaźników zawarte zostały także w części IV. Wskaźniki osiągnięć zał. 8.6 Instrukcja wypełniania wniosku Regulaminu konkursu.
W związku z tym, oprócz wymienionych na liście rozwijanej wskaźników, Wnioskodawca określa też własne wskaźniki pomiaru celu zgodnie ze specyfiką projektu (wskaźniki projektowe). Jednocześnie, w zależności od brzmienia kryteriów wyboru projektów określonych w Regulaminie konkursu, konieczne jest określenie wskaźników, służących weryfikacji spełnienia danego kryterium, w tym np. wskaźników efektywnościowych dla projektów realizowanych przez OWES (dla usług animacyjnych, inkubacyjnych oraz biznesowych).
Z kolei przedmiotowy wskaźnik rezultatu bezpośredniego znajduje się na Wspólnej Liście Wskaźników Kluczowych 2014-2020 – EFS (zał. do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020). Pomiar dotyczy zatrudnienia po opuszczeniu programu. Tym samym wskaźnik dotyczy wyłącznie tych osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w momencie rozpoczęcia udziału we wsparciu były bezrobotne lub bierne zawodowo (definicja opracowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju). Jego wartość docelowa została oszacowana na podstawie danych zebranych w PO KL i wynegocjowana w ramach zatwierdzonego w grudniu przez Komisję Europejską WRPO 2014+.
W przypadku wskaźników rezultatu bezpośredniego, gdy jednostką miary są osoby, to wartości docelowe należy określić w liczbie osób (pełne wartości).
Metodologia pomiaru poszczególnych wskaźników efektywnościowych została opracowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju:
Wskaźnik 1: liczba grup inicjatywnych, które w wyniku działalności OWES wypracowały założenia co do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej.
Wskaźnik mierzy liczbę grup inicjatywnych, które w wyniku działalności OWES wypracowały konkretne założenia dotyczące utworzenia podmiotu ekonomii społecznej.
Grupa inicjatywna to sformalizowana lub niesformalizowana grupa osób lub podmiotów, którą łączy wspólny cel: utworzenie podmiotu ekonomii społecznej i która dla realizacji tego celu podejmuje wspólne działania prowadzące do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej. Wypracowane założenia co do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej mogą mieć formę:
Wartość wskaźnika określana jest jako średnioroczna dla okresu realizacji projektu (liczba inicjatyw podzielona przez liczbę lat realizacji projektu).
Wskaźnik wykazywany jest jako specyficzny dla projektu we wniosku o dofinansowanie i w umowie o dofinansowanie. Wskaźnik wykazywany jest jako wskaźnik produktu.
Wskaźnik 2: liczba środowisk, które w wyniku działalności OWES przystąpiły do wspólnej realizacji przedsięwzięcia mającego na celu rozwój ekonomii społecznej.
Wskaźnik mierzy liczbę środowisk, które w wyniku działalności OWES przystąpiły do wspólnej realizacji przedsięwzięcia.
Środowisko to sformalizowana lub niesformalizowana grupa osób lub podmiotów pochodzących z lokalnej społeczności Przedsięwzięcie to aktywność realizowana w sposób sformalizowany lub niesformalizowany, która podejmowana jest przez dane środowisko i ma na celu rozwój ekonomii społecznej.
Wartość wskaźnika określana jest jako średnioroczna dla okresu realizacji projektu (liczba środowisk podzielna przez liczbę lat realizacji projektu).
Wskaźnik wykazywany jest jako specyficzny dla projektu we wniosku o dofinansowanie i w umowie o dofinansowanie. Wskaźnik wykazywany jest jako wskaźnik produktu.
Wskaźnik 3: liczba miejsc pracy utworzonych w wyniku działalności OWES dla osób, wskazanych w definicji przedsiębiorstwa społecznego.
Wskaźnik mierzy liczbę miejsc pracy utworzonych w wyniku działalności OWES w nowoutworzonych przedsiębiorstwach społecznych.
Za miejsce pracy uznaje się stanowisko pracy, zajmowane przez osobę wskazaną w definicji przedsiębiorstwa społecznego, o której mowa w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020, istniejące w przedsiębiorstwie społecznym nieprzerwanie przez co najmniej 12 miesięcy.
Za początek istnienia miejsca pracy uznawana jest data zatrudnienia pierwszej osoby (data umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę) lub data zawarcia umowy cywilno-prawnej na danym stanowisku z zastrzeżeniem, iż na danym stanowisku mogą zmieniać się osoby, ale muszą to być osoby, o których mowa w definicji przedsiębiorstwa społecznego zgodnie z definicją Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.
Dana osoba może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej. Minimalny wymiar czasu pracy wynosi ½ etatu, a w przypadku umów cywilno-prawnych minimalny poziom wynagrodzenia wynosi:
Przedsiębiorstwo społeczne rozumiane jest zgodnie z definicją wskazaną w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.
Wskaźnik uwzględnia zarówno miejsca pracy utworzone w wyniku przyznania dotacji, jak i w wyniku realizacji usług wsparcia animacyjnych i inkubacyjnych.
Wartość wskaźnika określana jest jako średnioroczna dla okresu realizacji projektu (liczba miejsc pracy podzielna przez liczbę lat realizacji projektu).
Wskaźnik wykazywany jest jako specyficzny dla projektu we wniosku o dofinansowanie i w umowie o dofinansowanie. Wskaźnik wykazywany jest jako wskaźnik rezultatu.
Wskaźnik 4: liczba organizacji pozarządowych prowadzących działalność odpłatną pożytku publicznego lub działalność gospodarczą utworzonych w wyniku działalności OWES.
Wskaźnik mierzy liczbę organizacji pozarządowych prowadzących działalność odpłatną pożytku publicznego lub działalność gospodarczą utworzonych w wyniku działalności OWES.
Mierzy liczbę:
Organizacja pozarządowa rozumiana jest zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalność pożytku publicznego rozumiana jest zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalność gospodarcza rozumiana jest zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Wartość wskaźnika określana jest jako średnioroczna dla okresu realizacji projektu (liczba ww. organizacji pozarządowych podzielna przez liczbę lat realizacji projektu).
Wskaźnik wykazywany jest jako specyficzny dla projektu we wniosku o dofinansowanie i w umowie o dofinansowanie.
Wskaźnik wykazywany jest jako wskaźnik rezultatu.
Wskaźnik 5: liczba miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty utworzonych w wyniku działalności OWES we wspartych przedsiębiorstwach społecznych.
W odniesieniu do tego wskaźnika wykazywane są miejsca pracy, które powstały w istniejących przedsiębiorstwach społecznych.
Za miejsce pracy uznaje się stanowisko pracy zajmowane przez osobę wskazaną w definicji przedsiębiorstwa społecznego, o której mowa w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwziąć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020 istniejące w przedsiębiorstwie społecznym nieprzerwanie przez co najmniej 12 miesięcy.
Za początek istnienia miejsca pracy uznawana jest data zatrudnienia pierwszej (data zawarcia umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę) lub data zawarcia umowy cywilno-prawnej na danym stanowisku z zastrzeżeniem, iż na danym stanowisku mogą zmieniać się osoby, ale muszą to być osoby, o których mowa w definicji przedsiębiorstwa społecznego zgodnie z definicją Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwziąć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.
Dana osoba może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę w wymiarze pełnego etatu lub na podstawie umowy cywilno-prawnej z wymiarem czasu pracy odpowiadającym miesięcznemu wymiarowi godzinowemu pełnego etatu oraz co najmniej minimalnych wynagrodzeniem za pracę ustalanym na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Przedsiębiorstwo społeczne rozumiane jest zgodnie z definicją wskazaną Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwziąć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.
Wskaźnik uwzględnia zarówno miejsca pracy utworzone w wyniku przyznania dotacji, jak i w wyniku realizacji usług wsparcia biznesowego.
Wartość wskaźnika określana jest jako średnioroczna dla okresu realizacji projektu (liczba miejsc pracy podzielna przez liczbę lat realizacji projektu).
Wskaźnik wykazywany jest jako specyficzny dla projektu we wniosku o dofinansowanie i w umowie o dofinansowanie.
Wskaźnik wykazywany jest jako wskaźnik rezultatu.
Wskaźnik 6: procent wzrostu obrotów przedsiębiorstw społecznych objętych wsparciem.
Wskaźnik mierzy, o ile procent łącznie we wszystkich przedsiębiorstwach społecznych objętych wsparciem przez OWES wzrosły obroty. Obroty nie muszą wzrosnąć w każdym przedsiębiorstwie społecznym. Wzrost obrotów przedsiębiorstw społecznych musi być wskazany na poziomie całego OWES.
Obroty to wpływy lub należności ze sprzedaży towarów czy usług dostarczonych przez dany podmiot gospodarczy. Pomiar następuje w oparciu o bilans lub inne dokumenty finansowo-księgowe poprzez porównanie bilansów lub innych dokumentów finansowo-księgowych za ostatni rok obrachunkowy poprzedzający udzielenie wsparcia w stosunku do bilansów lub innych dokumentów finansowo-księgowych za rok, w którym udzielono wsparcia. Pomiar możliwy jest także na podstawie informacji uzyskanych od przedsiębiorstw społecznych na podstawie dokumentów księgowych.
Wartość wzrostu obrotów jest liczona od łącznej wartości obrotów wszystkich przedsiębiorstw społecznych wspartych przez dany OWES w danym roku w odniesieniu do łącznej wartości obrotów wszystkich przedsiębiorstw społecznych wspartych w poprzednim roku.
Przedsiębiorstwo społeczne rozumiane jest zgodnie z definicją wskazaną w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwziąć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.
Wartość wskaźnika określana jest jako średnioroczna dla okresu realizacji projektu.
Wskaźnik wskazywany jest jako specyficzny dla projektu we wniosku o dofinansowanie i w umowie o dofinansowanie.
Wskaźnik wykazywany jest jako wskaźnik rezultatu.
Uwaga: we wniosku o dofinansowanie należy wartości wskaźników należy określić jako średnioroczne dla okresu realizacji projektu.
O ile Wnioskodawca wskazał jako miejsce realizacji wszystkie powiaty danego subregionu (punkt 3.3 wniosku), ma prawo wyboru powiatów przynależących do innego subregionu korzystając z możliwości wsparcia grupy docelowej spoza subregionu, na którym działa dany OWES poprzez uwolnienie w ramach standardu minimum 20% kwoty przeznaczonej na animację, inkubację i wsparcie istniejących przedsiębiorstw społecznych (OWES może wykorzystać dodatkowe dwa punkty procentowe na wsparcie skierowane wyłącznie do osób/podmiotów z wiejskich obszarów funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych - regionalne OSI), co umożliwi realizację tych działań poza terenem subregionu – weryfikacja powyższego będzie przedmiotem oceny merytorycznej m.in. na podstawie Załącznika nr 8.14 do Regulaminu konkursu Wiejskie obszary funkcjonalne wymagające wsparcia procesów rozwojowych w województwie wielkopolskim.
Jednocześnie IZ RPO zwraca uwagę, że Beneficjent zobowiązany jest w pierwszej kolejności objąć wsparciem wszystkie powiaty w danym subregionie, a tym samym na tym obszarze osiągnąć wartości docelowe wskaźników rezultatu i wskaźników produktu (w tym także wskaźników efektywnościowych) zgodnie z zapisami Rozdziału 1.1 Przedmiot konkursu Regulaminu konkursu.
Wnioskodawca powinien korzystać ze wskaźników określonych w WRPO 2014+ – konieczne jest wybranie wszystkich adekwatnych dla danego projektu wskaźników z listy rozwijanej zarówno kluczowych, jaki i specyficznych (jeśli dotyczy). Oprócz wymienionych na liście rozwijanej wskaźników, Wnioskodawca może określić też własne wskaźniki pomiaru celu zgodnie ze specyfiką projektu (wskaźniki projektowe).
W przypadku wykorzystania limitu znaków w w/w punktach istnieje możliwość wpisania dalszej części tekstu w punkcie 3.5.4 Informacje dodatkowe wniosku.
W ramach jednego z ogólnych kryteriów merytorycznych punktowych przeprowadzona zostanie ocena sposobu w jaki zostanie zachowana trwałość projektu (np. poddanie się procesowi akredytacji, świadczenie usług dla pomiotów ekonomii społecznej po zakończeniu projektu współfinansowanego z EFS). Osoba oceniająca może uznać przedmiotowe kryterium za spełnione warunkowo. Beneficjent zobowiązany jest do zapewnienia trwałości utworzonych miejsc pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia przyznania dotacji (dla nowoutworzonych przedsiębiorstw ekonomii społecznej) lub utworzenia stanowiska pracy (w istniejących przedsiębiorstwach ekonomii społecznej), o ile ten termin jest późniejszy niż termin przyznania dotacji. W tym czasie zakończenie stosunku pracy z osobą zatrudnioną na nowo utworzonym stanowisku pracy może nastąpić wyłącznie z przyczyn leżących po stronie pracownika.
Beneficjent zobowiązany jest do nawiązania współpracy z beneficjentami Działań 7.1 i 7.2 w celu wspierania zatrudnienia osób wychodzących z WTZ, CIS, placówek opiekuńczo - wychowawczych i innych tego typu placówek w ekonomii społecznej oraz zakładów poprawczych, aby w pełni zrealizowana została ścieżka reintegracji (nie mniej niż 20% uczestników projektu stanowią uczestnicy projektów realizowanych w ramach Działań 7.1 i 7.2). Celem kryterium jest ukończenie przez uczestników projektów pełnej ścieżki reintegracji i włączenie ich w życie społeczne oraz znalezienie zatrudnienia. Kryterium wynika z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020.
W dostępie do wsparcia w zakresie tworzenia miejsc pracy w sektorze przedsiębiorstw społecznych preferowane są osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z projektów w ramach PI 9i, a których ścieżka reintegracji wymaga dalszego wsparcia w ramach PI 9v.
Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 uczestnikiem projektu jest osoba fizyczna bez względu na wiek lub podmiot bezpośrednio korzystający z interwencji EFS.
Jako uczestników wykazuje się wyłącznie te osoby i podmioty, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu (w przypadku osób fizycznych oraz wsparcia pracowników instytucji dotyczących co najmniej płci, statusu na rynku pracy, wieku, wykształcenia, sytuacji gospodarstwa domowego) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku.
Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 uczestnika biorącego udział w więcej niż jednym projekcie wspieranym z EFS należy wykazać w każdym projekcie, w którym otrzymał wsparcie.
Dane uczestnika zbierane są w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie, a więc przedwczesne zakończenie uczestnictwa nie rzutuje na wartości wskaźników produktu. Uczestnika projektu należy wykazać w SL2014 w momencie rozpoczęcia udziału w pierwszej formie wsparcia w projekcie.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w przypadku, gdy Beneficjent zgodnie stosuje ustawę Prawo zamówień publicznych albo zasadę konkurencyjności, o ile nie stoi to w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa, jest zobowiązany uwzględniać aspekty społeczne/stosować klauzule społeczne, w szczególności dotyczące ograniczenia możliwości złożenia oferty do podmiotów ekonomii społecznej oraz stosowania kryteriów dotyczących zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, bezrobotnych lub osób, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym, przy udzielaniu następujących rodzajów zamówień:
2. usług związanych z utrzymaniem czystości.
Minimalny wkład własny beneficjenta w ramach Poddziałania 7.3.2 wynosi 5% kosztów kwalifikowanych.
Zapisy dot. wkładu własnego zawarto w szczególności w Podrozdziale 6.10 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Możliwe jest wniesienie wkładu własnego we wszystkich dostępnych formach, a wkład własny finansowy nie może być premiowany w stosunku do wkładu niepieniężnego. Istotny jest również fakt, iż w obecnej perspektywie finansowej to beneficjent określa formę wniesienia wkładu własnego. Dodatkowo wprowadzono możliwość łączenia różnych form wkładu np. częściowo wniesienie wkładu w postaci pracy wolontariusza, a częściowo w postaci opłat od uczestników. Powyższe decyzje ułatwić mają spełnienie obowiązku wprowadzenia wkładu własnego.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które powołuje się na doświadczenia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, obowiązek wniesienia przez beneficjentów wkładu własnego przyczynić ma się także do zapewniania trwałości udzielonego wsparcia i większej odpowiedzialności za prawidłową realizację celów projektu, ma więc niewątpliwie związek z zapewnieniem dbałości o efektywną realizację celów projektu.
Nowo utworzonym przedsiębiorstwom społecznym jest oferowane wsparcie pomostowe w formie finansowej oraz w formie zindywidualizowanych usług. Zakres i intensywność wsparcia pomostowego oraz okres jego świadczenia, a także jego wysokość, w przypadku wsparcia finansowego, są dostosowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa społecznego. Wsparcie pomostowe w formie finansowej jest świadczone przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy. Wsparcie pomostowe w formie finansowej jest przyznawane miesięcznie w wysokości niezbędnej do sfinansowania podstawowych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa społecznego w początkowym okresie działania, jednak nie większej niż zwielokrotniona o liczbę utworzonych miejsc pracy kwota minimalnego wynagrodzenia w rozumieniu przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zaleca się, by finansowanie pomostowe było stopniowo zmniejszane, zwłaszcza w przypadku wsparcia pomostowego w formie finansowej wydłużonego do 12 miesięcy. Wsparcie pomostowe w formie zindywidualizowanych usług jest ukierunkowane w szczególności na wzmocnienie kompetencji biznesowych przedsiębiorstwa.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej jest operatorem bezzwrotnego wsparcia dotacyjnego i usług towarzyszących przyznaniu dotacji. OWES posiada regulamin udzielania wsparcia finansowego w zakresie przyznawania dotacji oraz wsparcia pomostowego i jest on zgodny z wymogami Beneficjent zgodnie z § 4 umowy o dofinansowanie projektu, zobowiązany jest do dostarczenia do Instytucji Zarządzającej regulaminu udzielania wsparcia finansowego w zakresie przyznawania dotacji oraz wsparcia pomostowego w terminie 15 dni roboczych od dnia zawarcia tej umowy. Dostarczenie Regulaminu i jego akceptacja przez IZ jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia udzielania bezzwrotnego wsparcia finansowego/wsparcia pomostowego w formie finansowej.
Wsparcie pomostowe jest udzielone w oparciu o Wniosek i realizowane na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego, a beneficjentem pomocy.
Oceny katalogu kosztów zaproponowanych we wniosku o przyznanie wsparcia pomostowego dokonuje Beneficjent, biorąc pod uwagę m.in. celowość i racjonalność wydatków. Każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie z uwzględnieniem potrzeb i specyficznej sytuacji danego PES.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu kwalifikowalne są działania zmierzające do osiągnięcia efektów działania OWES, określonych dla wszystkich typów usług świadczonych przez OWES i wynikających z systemu akredytacji zgodnie z załącznikami do Uchwały Komitetu Akredytacyjnego nr 3 z dnia 22 września 2014 r. – Standardy Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz Wytycznymi
w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020.
Zakres działań OWES powinien być zbieżny z zakresem przewidzianym w Krajowym Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej oraz w Standardach Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. Standardy określają minimum instrumentów, które każdy OWES powinien oferować swoim klientom. OWES powinien stosować instrumenty najlepiej dopasowane do potrzeb i potencjału danego klienta. Dopuszczalne jest stosowanie przez OWES również innych instrumentów, jeśli OWES uzna to za stosowne i adekwatne do potrzeb swoich klientów.
Zadaniem OWES jest dostosowanie form wsparcia do indywidualnych potrzeb konkretnych podmiotów ekonomii społecznej. Katalog działań powinien pozwalać na dopasowanie wsparcia do potrzeb klientów OWES, ale jednocześnie umożliwiać osiąganie konkretnych minimalnych wartości wskaźników efektywnościowych. Ponadto możliwe jest kwalifikowanie w ramach projektu działań określonych w Regulaminie konkursu w pkt. 7.1. tj. usług zgodnych
z dokumentami obowiązującymi na poziomie regionalnym, w tym szczególnie
z Regionalnym Planem Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Wielkopolskim oraz dokumentami wypracowanymi przez Komitet ds. ES grupy robocze.
Zgodnie z Uchwałą Nr 233/2015 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia
13 lutego 2015 roku w sprawie powołania Komitetu ds. ekonomii społecznej
w ramach realizacji Regionalnego Planu Rozwoju Ekonomii Społecznej
w Województwie Wielkopolskim na lata 2013-2020 w skład Komitetu wchodzą Przewodniczący Komitetu, Pierwszy oraz Drugi Zastępca Przewodniczącego Komitetu oraz 22 członków. W Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020 została założona wartość docelowa wskaźnika „Liczba zainicjowanych przy komitecie ds. ekonomii społecznej grup roboczych zrzeszających przedstawicieli sektora” na poziomie 7 grup, skład tychże grup ustalany jest przez regionalnego koordynatora ekonomii społecznej – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu, przewidywana liczebność grup wynosi od 10 do 15 osób. W związku z tym, że Regulamin konkursu określa, iż za organizację wizyt studyjnych i spotkań wyjazdowych na terenie danego subregionu dla przedstawicieli grup roboczych odpowiadają Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej, a ponadto projekt powinien być realizowany zgodnie z zaplanowanym w ramach konkursu kryterium dostępu zgodnie z którym musi zakładać współpracę OWES z regionalnym koordynatorem rozwoju ekonomii społecznej – ROPS w Poznaniu, w celu określenia podziału zadań i obszarów kompetencji, a także celów jakie zostaną osiągnięte
w ramach tej współpracy w województwie Wielkopolskim, w tym m.in. ustalenia wspólnych planów i zasad współpracy oraz realizacji wspólnych inicjatyw, IZ nie dostrzega możliwości podwójnego finansowania w tym zakresie. Współpraca między OWES i ROPS oraz odpowiedni podział zadań ma na celu uniknięcie sytuacji podwójnego finansowania w projekcie.
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, w tym zapisy w zakresie wydatków ponoszonych zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji mają zastosowanie do wydatków ponoszonych zarówno w ramach współfinansowania krajowego
(w tym wkładu własnego), jak i ze środków unijnych w ramach realizacji projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych lub z Funduszu Spójności.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, rozdział 8.3
w przypadku wymogu wniesienia przez beneficjenta wkładu własnego, wkład własny beneficjenta jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie, przy czym to beneficjent określa formę wniesienia wkładu własnego. IZ PO nie będzie wymagać wniesienia wkładu własnego w określonej formie, chyba że przepisy powszechnie obowiązujące lub wytyczne horyzontalne będą stanowiły inaczej.
W przypadku projektów realizowanych przez Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej w ramach Priorytetu inwestycyjnego 9v (a zarazem w ramach Poddziałania 7.3.2) potencjalnym źródłem wkładu własnego będzie wkład niepieniężny związany z udostępnieniem pomieszczeń na działania merytoryczne, pracą wolontariusza oraz wkład związany z potencjałem kadrowym czy też środki jst. Jednocześnie wartość wkładu niepieniężnego w innej formie powinna być potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom oraz nie przekraczać stawek rynkowych. W związku z zaangażowaniem wkładu niepieniężnego w realizację projektu, wykazując koszty w postaci udostępniania/użyczania budynków, pomieszczeń, urządzeń, wyposażenia na potrzeby projektu pamiętać należy, iż:
Natomiast w odniesieniu do wkładu własnego w postaci finansowej możliwość wykorzystania opłat związanych z udziałem uczestników w projekcie nie może ograniczać udziału w projekcie grupom docelowym wspieranym z EFS, w związku z tym w przypadku wsparcia kierowanego do osób pozostających bez zatrudnienia lub wykluczonych społecznie opłaty nie powinny być pobierane. Informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu oraz powinna podlegać ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu przez instytucję oceniającą konkurs, z zastrzeżeniem, iż opłaty powinny być symboliczne i nie stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie.
Dodatkowo wkładem finansowym mogą być środki pozyskane przez podmiot będący beneficjentem z innych programów krajowych/regionalnych/lokalnych, pod warunkiem, że zasady realizacji programów nie zabraniają wnoszenia tych środków do projektów EFS (zagrożenie podwójnym finansowaniem), bowiem zasady realizacji programów, z których beneficjent uzyskał środki mogą zabraniać ich wykazania jako wkładu własnego do projektu EFS (przykładem takich środków z innych programów, które mogą stanowić wkład własny do innych projektów jest Fundusz Inicjatyw Obywatelskich), beneficjent nie może angażować jako wkład własny jedynie środków pozyskanych w ramach innych programów/grantów,
w których jasno określono, że nie mogą one stanowić wkładu własnego
w projektach współfinansowanych ze środków UE.
Potencjalny wkład finansowy obejmuje również środki finansowe będące
w dyspozycji danej instytucji lub pozyskane przez tę instytucję z różnych źródeł (np. od sponsorów, darczyńców – tak publicznych jak i prywatnych), w tym środki przeznaczone na wynagrodzenie kadry zaangażowanej przez beneficjenta
w realizację projektu EFS, które nie jest finansowane ze środków dofinansowania.
Ponadto w odniesieniu do wkładu własnego w postaci wpłat pracodawców z tytułu uzyskanego wsparcia, w tym z tytułu uzyskanej pomocy publicznej
( z wyłączeniem pomocy de minimis) możliwość wnoszenia wkładu własnego
w takiej formie dotyczy wyłącznie projektów skierowanych do firm prywatnych, które uzyskują pomoc publiczną w związku z uzyskanym w ramach projektu wsparciem. Wkład własny wnoszony jest na podstawie umowy pomiędzy beneficjentem
a pracodawcą, który uzyskuje pomoc publiczną.
Kwalifikowalne są wydatki wynikające ze Standardów OWES w tym np. wydatki związane z podnoszeniem kompetencji kadry OWES (cz. A.3.2 standardów), o ile są to wydatki niezbędne do realizacji celów projektu i zostały poniesione
w związku z realizacją projektu. Zgodnie ze Standardami OWES każdy członek kadry OWES podlega regularnej, okresowej ocenie i podnosi swoje kompetencje przez szkolenia, warsztaty, doradztwo, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie (obowiązek podnoszenia kompetencji nie dotyczy osób wykonujących pojedyncze usługi na rzecz OWES lub PES np. przeprowadzenie jednego szkolenia).
Ww. działania są ewidencjonowane i powinny zostać wykazane w kosztach bezpośrednich gdyż dotyczą osób, odpowiedzialnych za merytoryczną realizację poszczególnych działań (kluczowej kadry OWES). Zgodnie ze standardami OWES, kadra OWES zapewnia wysoką jakość wykonywanych usług i posiada co najmniej 3 letnie doświadczenie w tworzeniu PES oraz realizacji usług wsparcia na rzecz PES. W związku z powyższym, koszty związane z doskonaleniem kadry OWES powinny być racjonalne i efektywne. Zbadanie zasadności, efektywności
i racjonalności poszczególnych wydatków np. w zakresie wymiaru wdrożenia zaleceń z audytu OWES należy do obowiązków członków Komisji Oceny Projektów i odbywa się na etapie oceny merytorycznej. Zgodnie z Wytycznymi zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 przyjęcie danego projektu do realizacji i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki które beneficjent przedstawi we wniosku o płatność w trakcie realizacji projektu zostaną poświadczone, zrefundowane lub rozliczone. Ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku odbywa się przede wszystkim w trakcie realizacji projektu poprzez weryfikację wniosków o płatność, a także jest prowadzona po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa.
Istnieje możliwość finansowania wynagrodzenia kierownika Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, o którym mowa w części A.3.6 i 3.7 Standardów OWES jednak na etapie oceny merytorycznej członkowie Komisji Oceny Projektów będą badać zasadność, efektywności i racjonalności poszczególnych wydatków, w tym ewentualną potrzebę podziału zadań Kierownika Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, jeśli jego wynagrodzenie wymagać będzie ujęcia w ramach kosztów bezpośrednich, a częściowo w ramach kosztów pośrednich. W przypadku gdy kierownik OWES poza zadaniami merytorycznymi, rozliczanymi w kosztach bezpośrednich, realizuje zadania z zakresu zarządzania projektem oraz obsługi projektu, wynagrodzenie kierownika OWES powinno być częściowo rozliczone w kosztach pośrednich. W celu zapewnienia braku podwójnego finansowania członkowie Komisji Oceny Projektów dokonujący oceny kwalifikowalności wydatków na etapie wyboru projektu weryfikują, czy w ramach kosztów merytorycznych określonych w budżecie projektu (w kosztach bezpośrednich) nie zostały wskazane koszty, które stanowią koszty pośrednie.
Wsparcie dla tworzenia i funkcjonowania regionalnej infrastruktury usług społecznych, bezpośrednio wykorzystywanej przez osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, powiązane z procesem aktywizacji społeczno-zawodowej i deinstytucjonalizacji usług – remont, przebudowa, zmiana sposobu użytkowania, kupno lokalu (z remontem), w uzasadnionych przypadkach budowa, rozbudowa, nadbudowa budynku, zakup wyposażenia realizowane będzie
w ramach Działania 9.1. Wśród spodziewanych typów przedsięwzięć m.in.
w zakresie preinkubacji nie można wykluczyć projektów wymagających finansowania krzyżowego, w zakresie m. in. doposażenia w niezbędną infrastrukturę bądź wykonania drobnych prac adaptacyjnych (zwłaszcza dla osób
z niepełnosprawnościami). W ramach preinkubacji koszty zakupów środków trwałych mogą być ponoszone tylko w przypadku, gdy następnie zakupiony sprzęt służy wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo społeczne wydzielone organizacyjnie ze struktury OWES, zatrudniające osoby zagrożone wykluczeniem społecznym lub też gdy wyposażenie i środki trwałe zakupione w ramach procesu preinkubacji zostaną następnie przekazane na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo docelowo zatrudniające osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, które przeszły przez cykl reintegracji. Zakup środków trwałych oraz wydatki objęte cross-financingiem muszą być zgodne z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Ponadto
w ramach preinkubacji Beneficjent może ponosić wydatki związane ze wsparciem intelektualnym oraz rzeczowym uczestnika projektu. Wydatki poniesione
w ramach wsparcia intelektualnego mają charakter doradczy np. doradztwo
w obszarze finansów, marketingu, prawa i szkoleniowy mający na celu wyposażenie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w kompetencje oraz otoczenie preinkubowanych opieką merytoryczną np. turtoring, mentoring, natomiast wydatki poniesione w ramach wsparcia rzeczowego mogą obejmować wydatki związane z zapewnieniem powierzchni biurowej wraz z wyposażeniem podstawowym lecz niezbędnym do prowadzenia działalności. W ramach etapu preinkubacji IZ wyklucza możliwość kwalifikowania wydatku obejmującego remont pomieszczenia. Miejsce to nie stanowi stałego i docelowego miejsca pracy uczestnika. Możliwość poniesienia wydatku przewidziana jest na etapie inkubacji w ramach udzielonego bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji), o którym mowa w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020.
Do czasu wydania przez IZ wytycznych w zakresie staży, Beneficjent zobowiązany jest do stosowania zapisów zawartych w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych. Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pojęcie stażu oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. OWES w ramach usług inkubacji realizuje m.in. usługi z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej, które mogą być prowadzone w formie staży połączonych z reintegracją. Są one skierowane do osób, które chcą rozpocząć pracę w przedsiębiorstwie społecznym, a nie są do tego przygotowane (i są połączone z integracją społeczną i zawodową). Uczestnik stażu otrzymuje świadczenie integracyjne finansowane ze środków OWES lub też przedsiębiorstwa społecznego w ramach, którego zorganizowany zostanie staż. W zależności od potencjału OWES, staż połączony z reintegracją może być świadczony samodzielnie przez OWES lub zlecany innym podmiotom.
Zgodnie z definicją kryterium formalnego – Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych - uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, natomiast w przypadku osób bezdomnych, przebywają one na tym obszarze, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze województwa wielkopolskiego). Analogicznie kwalifikowani będą uczestnicy w przypadku poszczególnych subregionów. Ponadto IZ zwraca uwagę, iż istnieje możliwość wsparcia grupy docelowej spoza subregionu, zgodnie z pkt. 3.2.3 Regulaminu konkursu. Zakres danych dotyczących uczestników projektów określony został w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Na etapie tworzenia wniosku o dofinansowania, zgodnie z zapisami kryterium dostępu, Beneficjent zobowiązany jest do nawiązania współpracy z beneficjentami Działań 7.1 i 7.2 w celu wsparcia zatrudnienia osób wychodzących z WTZ, CIS, placówek opiekuńczo – wychowawczych i innych tego typu placówek w ekonomii społecznej oraz zakładów poprawczych, aby w pełni zrealizowana została ścieżka reintegracji (nie mniej niż 20% uczestników projektu stanowią uczestnicy projektów realizowanych w ramach Działań 7.1 i 7.2), co powinno być wyrażone poprzez monitorowanie we wniosku
o dofinansowanie wskaźnika odpowiadającego liczbie uczestników projektów realizowanych w ramach Działań 7.1 i 7.2. Natomiast w przypadku zwiększenia grupy docelowej, IZ indywidualnie na etapie realizacji projektu będzie podejmować decyzję w sprawie konieczności objęcia wsparciem dodatkowych osób uczestniczących w projektach w ramach Działań 7.1 i 7.2.
Kwalifikowalność projektów realizowanych poza obszarem objętym PO określają Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 w rozdziale 8.1 Zasięg geograficzny kwalifikowalności dla EFS. IZ zwraca uwagę, iż wydatki w powyższym zakresie muszą być uzasadnione celem projektu, przy czym konieczne jest wyraźne uwzględnienie tego we wniosku o dofinansowanie (ze wskazaniem możliwie szczegółowo planowanego miejsca realizacji projektu) i przedstawienie odpowiedniego uzasadnienia. Zbadanie zasadności, efektywności i racjonalności poszczególnych wydatków należy do obowiązków członków Komisji Oceny Projektów i odbywa się na etapie oceny merytorycznej.
Uwaga: W związku z opracowywaniem przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ustaleń horyzontalnych związanych z wydatkami ponoszonymi za granicą może okazać się, że tego rodzaju wydatki będą niekwalifikowalne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu
w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 wskaźniki efektywnościowe wskazane w regulaminie konkursu należy ująć we wniosku o dofinansowanie w punktach 4.1. „Planowane efekty rzeczowe (produkty) uzyskane w wyniku realizacji projektu” oraz 4.2. „Planowane rezultaty realizacji projektu” w ramach wskaźników specyficznych dla projektu. IZ zwraca uwagę, iż wskaźniki efektywnościowe „Liczba grup inicjatywnych, które w wyniku działalności OWES wypracowały założenia co do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej” oraz „Liczba środowisk, które w wyniku działalności OWES przystąpiły do wspólnej realizacji przedsięwzięcia mającego na celu rozwój ekonomii społecznej” należy ująć we wniosku o dofinansowanie jako wskaźniki specyficzne produktu, natomiast pozostałe wskaźniki efektywnościowe wymienione
w regulaminie konkursu tj nr 3, 4, 5, 6 jako wskaźniki specyficzne rezultatu.
Ponadto należy mieć na uwadze, iż jednostką miary dla ww. wskaźników jest „sztuka”, z wyjątkiem wskaźnika „Procent wzrostu obrotów przedsiębiorstw społecznych objętych wsparciem” dla którego jednostką miary jest odsetek wyrażony znakiem „%”.
WAŻNE!
Wpisanie w ramach jednostki miary znaku „%” wyłącza automatyczne sumowanie wartości procentowych z poszczególnych lat. Wprowadzenie innej jednostki miary (w tym np. procent, czy odsetek zamiast znaku „%”) spowoduje, iż wartości docelowe wskaźników z poszczególnych lat zostaną automatycznie zsumowane przez system w ramach kolumny „Suma”.
W celu zapewnienia demarkacji pomiędzy CT 8 a CT 9 w zakresie wsparcia osób bezrobotnych, w ramach CT 9 wsparcie jest kierowane do osób, wobec których zastosowanie wyłącznie instrumentów i usług rynku pracy jest niewystarczające
i istnieje konieczność zastosowania w pierwszej kolejności usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, w tym do osób zakwalifikowanych do III profilu pomocy i skierowanych do objęcia Programem Aktywizacja i Integracja
w oparciu o ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy.
W ramach konkursu można realizować kompleksowe projekty akredytowanych Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej, a więc projekty mogą być realizowane przez podmiot lub partnerstwo posiadające akredytację ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, świadczące łącznie wszystkie rodzaje usług wsparcia ekonomii społecznej. IZ zastrzega, iż podpisanie umowy o dofinansowanie nastąpi po uzyskaniu z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej informacji o nabyciu statusu podmiotu akredytowanego przez projektodawcę.
Zgodnie z zapisami Regulaminu procesu akredytacji OWES składa wniosek samodzielnie lub w partnerstwie/konsorcjum, w którym zamierza działać jako OWES, w tym wystąpić o środki publiczne na jego działanie. Akredytacja AKSES jest przyznawana dla OWES o określonej strukturze, z ustalonym podziałem zadań i obowiązków w ramach partnerstwa/konsorcjum. Akredytowany OWES zobowiązany jest działać w formule wskazanej we wniosku i załącznikach. Wszelkie zmiany w partnerstwie/konsorcjum, a więc także zmiany podziału funkcji, należy zgłaszać do Jednostki Akredytacyjnej. Sytuacja taka może spowodować przeprowadzenie reaudytu i ponowną weryfikację akredytacji. Beneficjent zobowiązany jest każdorazowo do poinformowania o powyższym IZ WRPO.
Ponadto, zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu OWES zobowiązuje się do zapewniania wysokiej jakości świadczonych przez siebie usług m.in. poprzez poddanie się akredytacji w następnym cyklu akredytacyjnym (2017 rok).
Zgodnie z Instrukcją wypełnia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach pkt 2.1 „PKD projektu”, z listy rozwijanej należy wybrać PKD odpowiednie dla typu działań zaplanowanych do realizacji w ramach projektu. W związku z faktem, iż w Lokalnym Systemie Informatycznym (LSI2014+) w ww. polu istnieje możliwość wybrania jednego PKD, Beneficjent ma obowiązek wybrania PKD wiodącego w ramach projektu.
Zgodnie z Regulaminem konkursu oraz jego załącznikami, w ramach konkursu na projekty określone dla Poddziałania 7.3.2 Ekonomia społeczna-projekty konkursowe, jest możliwość realizacji projektów zawierających elementy pomocy publicznej/pomocy de minimis. Zasady dotyczące pomocy de minimis określają przepisy wymienione w Regulaminie konkursu – cz. V. Pomoc publiczna/de minimis. Ponadto należy zaznaczyć, że szczegółowe informacje są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 z dnia 2 lipca 2015 r., Pomoc de minimis II występuje w przypadku, gdy wnioskodawca jest Operatorem przekazującym środki publiczne uczestnikom projektu w formie de minimis. Obowiązek przeprowadzenia testu pomocy publicznej spoczywa na podmiocie udzielającym pomocy. W przypadku wykazywania przez Beneficjenta wsparcia w postaci dotacji oraz wsparcia pomostowego we wniosku o dofinansowanie należy w pkt 2.2 w wierszu „Czy w projekcie występuje pomoc de minimis - II zaznaczyć „TAK”, w pozostałych wierszach, wykazanych w pkt 2.2 należy zaznaczyć – „NIE”. W związku z tym w pkt 5.1.1 będzie widoczna kolumna dotycząca przedmiotowych wydatków. Suma wydatków należąca to tej kategorii pojawi się w wierszu „Wydatki objęte pomocą de minimis – II”.
Z uwagi na charakter działań animacyjnych nie ma konieczności ilościowego wykazywania odbiorców działań animacyjnych w pkt 3.5.3.1, a jedynie wskazanie ich występowania w pkt. 3.5.3. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w pkt. 3.5.2 wniosku należy wskazać cel główny projektu i opisać, w jaki sposób projekt przyczyni się do osiągnięcia właściwego celu szczegółowego dla danego Działania/Poddziałania WRPO 2014+. Natomiast opis grupy docelowej (tj. osób lub podmiotów będących uczestnikami projektu, którzy mają zostać objęci wsparciem) oraz dane niezbędne do ich identyfikacji należy ująć w pkt 3.5.3 oraz 3.5.3.1. Zgodnie z definicją uczestnika projektu zawartą w pkt 3.3.1 Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, uczestnikiem projektu jest osoba fizyczna bez względu na wiek lub podmiot bezpośrednio korzystający z interwencji EFS. Jako uczestników wykazuje się wyłącznie te osoby i podmioty, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu (w przypadku osób fizycznych oraz wsparcia pracowników instytucji dotyczących co najmniej płci, statusu na rynku pracy, wieku, wykształcenia) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku. Osób lub podmiotów niekorzystających z bezpośredniego wsparcia nie należy wykazywać jako uczestników. Bezpośrednie wsparcie uczestnika to wsparcie, na które zostały przeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby/podmiotu, prowadzące do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji, podjęcia zatrudnienia). OWES w ramach usług animacyjnych, o których mowa w pkt. 7.1.2 Regulaminu konkursu oraz w części C Standardów Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej, wspiera osoby tworzące społeczności lokalne. W związku z faktem, iż ww. osoby nie stanowią bezpośredniej grupy odbiorców wskazanej w Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO 2014+ oraz Regulaminie konkursu oraz nie można ich zidentyfikować nie należy ich wykazywać w pkt. 3.5.3 oraz w pkt. 3.5.3.1. Działania podejmowane w ramach usług animacyjnych, stanowią wydatek kwalifikowalny (wynikają ze Standardów Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej) i powinny być szczegółowo opisane w pkt. 3.4 Harmonogram realizacji projektu. Ww. zapis we wniosku o dofinansowanie jest niezbędny do prawidłowej oceny racjonalności zaplanowanych w budżecie projektu wydatków oraz prawidłowego zaplanowania wskaźników osiągnięć w pkt. IV wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z rozdziałem 3 pkt. 15 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 oraz Krajowym Programem Rozwoju Ekonomii Społecznej spółdzielnia socjalna jest podmiotem ekonomii społecznej należącym do grupy przedsiębiorstw społecznych. Pracowników spółdzielni socjalnych należy więc wykazać w pkt. 3.5.3.1 jako zatrudnionych w przedsiębiorstwie, a przynależność do mikroprzedsiębiorstwa lub małego przedsiębiorstwa zależy od liczby pracowników tworzących spółdzielnie socjalną, rocznego obrotu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych spółdzielni socjalnej lub sumy aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z dwóch ostatnich lat obrotowych zgodnie z art. 104 i 105 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej.
W sytuacji gdy Beneficjent chce uwzględnić dodatkowe informacje, które są istotne dla projektu i mogą wpływać na jego ocenę, może je uwzględnić w części 3.5.4 wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z pkt. 3.2.3 Regulaminu konkursu oraz definicją kryterium dostępu dot. liczby wniosków, jeśli wnioskodawca wskazał jako miejsce realizacji projektu wszystkie powiaty wybranego przez siebie subregionu (tj. obejmuje wsparciem obszar całego subregionu) dopuszczono możliwość wsparcia grupy docelowej spoza subregionu, na którym działa dany OWES poprzez uwolnienie w ramach standardu minimum 20% kwoty przeznaczonej na animację, inkubację i wsparcie istniejących przedsiębiorstw społecznych (OWES może wykorzystać dodatkowe dwa punkty procentowe na wsparcie skierowane wyłącznie do osób/podmiotów z wiejskich obszarów funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych – regionalne OSI), co umożliwi realizację tych działań poza terenem subregionu – weryfikacja powyższego będzie przedmiotem oceny merytorycznej m. in. na podstawie Załącznika nr 8.14 do Regulaminu konkursu Wiejskie obszary funkcjonalne wymagające wsparcia procesów rozwojowych w województwie wielkopolskim. Działania skierowane do grup docelowych spoza subregionu należy wykazać w odpowiednich punktach wniosku o dofinansowanie. Ponadto na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie należy wskazać w pkt. 3.3 cały obszar realizacji projektu tj. wszystkie powiaty danego subregionu, na terenie którego OWES zamierza realizować projekt oraz powiaty spoza subregionu, w których OWES zamierza realizować 20% wsparcia. Możliwość działania poza swoim subregionem będzie każdorazowo uzależniona od stanu rozwoju ekonomii społecznej w regionie, jego potrzeb rozwojowych, a także zróżnicowania terytorialnego (rekomendowana jest współpraca z ROPS w powyższym zakresie). W przypadku gdy OWES na etapie ubiegania się o dofinansowanie wskaże jedynie cały obszar danego subregionu, a w trakcie realizacji projektu zaplanuje objecie wsparciem powiaty spoza subregionu, możliwość działania poza swoim subregionem będzie wymagała złożenia do IZ RPO odpowiednich zmian do wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie IZ zwraca uwagę, że Beneficjent zobowiązany jest w pierwszej kolejności objąć wsparciem wszystkie powiaty w danym subregionie, a tym samym na tym obszarze osiągnąć wartości docelowe wskaźników rezultatu i wskaźników produktu (w tym także wskaźników efektywnościowych).
Zgodnie z pkt 3.4 Regulaminu konkursu każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań. Ponadto zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 każdy wydatek powinien być przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. W związku z powyższym należy oszacować kwoty dotyczące działań animacyjnych, doradczych i szkoleniowych ze względu na konieczność oceny ww. wydatków pod kątem ich racjonalności przez Komisję Oceny Projektów.
Beneficjenci, którzy nie są zobowiązani do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych zobowiązani są do ponoszenia wydatków w ramach projektu zgodnie z zasadą konkurencyjności. Przez zasadę konkurencyjności należy rozumieć działania, jakie muszą zostać podjęte przez Beneficjenta w celu wybrania najkorzystniejszej oferty z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Struktura personelu OWES nie jest zamknięta i nie musi się składać tylko z funkcji wymienionych w Regulaminie procesu akredytacji Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej i Standardach Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. Z punktu widzenia procesu akredytacji, nie są istotne nazwy stanowisk, a sprawowane funkcje (zakres obowiązków, doświadczenie itd.). Istotne jest, żeby wymienione osoby posiadały kompetencje oraz doświadczenie określone w Standardach. W przypadku kadry kluczowej, kompetencje nie powinny być łączone. Wydatki mogą zostać uznane za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Należy także pamiętać o konieczności przestrzegania przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Zgodnie z pkt. 6.10 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków „należy zdefiniować rodzaj wykonywanej przez wolontariusza nieodpłatnej pracy (określić jego stanowisko w projekcie); zadania wykonywane i wykazywane przez wolontariusza muszą być zgodne z tytułem jego nieodpłatnej pracy (stanowiska)”. Ponadto „w ramach wolontariatu nie może być wykonywana nieodpłatna praca dotycząca zadań, które są realizowane przez personel projektu dofinansowany w ramach projektu”.
W zakresie propozycji wprowadzenia wkładu własnego IZ dopuszcza przedstawione formy wkładu pod warunkiem ich zgodności z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 w szczególności pkt. 6.10.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 rozdz. 6.10 wartość wkładu niepieniężnego w przypadku nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariusza określa się z uwzględnieniem ilości czasu poświęconego na jej wykonanie oraz średniej wysokości wynagrodzenia (według stawki godzinowej lub dziennej) za dany rodzaj pracy obowiązującej u danego pracodawcy lub w danym regionie (wyliczonej np. o dane GUS), lub płacy minimalnej określonej na podstawie obowiązujących przepisów, w zależności od zapisów wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie wycena nieodpłatnej pracy może uwzględniać wszystkie koszty, które zostałyby poniesione w przypadku jej odpłatnego wykonywania przez podmiot działający na zasadach rynkowych; wycena uwzględnia zatem koszt składek na ubezpieczenia społeczne oraz koszty wynikające z charakteru danego świadczenia. Od 2011 roku obowiązuje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczące dotacji (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania), określa ono m.in. to, jak wygląda formularz, na jakim organizacje pozarządowe składają wnioski o dotacje do samorządów. Dopuszcza on możliwość uwzględnienia pracy społecznej członków stowarzyszeń i wolontariuszy w finansowym wkładzie własnym. Do kosztorysu, po stronie kosztów organizacji, można (do wysokości określonej zazwyczaj w warunkach konkursu) wpisać oszacowaną wartość pracy społecznej lub wolontariackiej. Praca społeczna lub wolontariacka staje się zatem takim samym kosztem, jak np. zakup usługi. Dlatego należy ją udokumentować. Rozwiązaniem może być podpisanie umowy lub porozumienia o współpracy z wolontariuszem (lub członkiem stowarzyszenia), która powinna zawierać: datę i miejsce zawarcia porozumienia, dane wolontariusza (lub członka stowarzyszenia), dane organizacji, która zawiera umowę, zakres pracy, jej szacunkową wartość (np. wg stawek rynkowych), czas jej wykonywania (np. liczba godzin).
W związku z powyższym dokumentami potwierdzającymi ww. wydatek powinny być:
W odniesieniu do wkładu własnego w postaci finansowej, istnieje możliwość wykorzystania opłat związanych z udziałem uczestników w projekcie, jednak nie może ograniczać to udziału w projekcie grupom docelowym wspieranym z EFS. Informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu oraz podlegać będzie ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu przez instytucję oceniającą konkurs. Kwotę wkładu własnego w formie finansowej należy umieścić w budżecie projektu kierując się zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach WRPO na lata 2014-2020.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego w przypadku wskaźników „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) oraz „Liczba podmiotów ES deklarujących poprawę sytuacji na rynku w wyniku wsparcia otrzymanego w programie”, wartość wskaźników powinna być wyrażona liczbowo.
Zgodnie z metodologią pomiaru wskaźników efektywnościowych OWES, wskaźnik „liczba grup inicjatywnych, które w wyniku działalności OWES wypracowały założenia co do utworzenia ekonomii społecznej„ mierzy liczbę grup inicjatywnych, które w wyniku działalności OWES wypracowały konkretne założenia dotyczące utworzenia podmiotu ekonomii społecznej. Natomiast grupa inicjatywna to sformalizowana lub niesformalizowana grupa osób lub podmiotów, którą łączy wspólny cel: utworzenie podmiotu ekonomii społecznej i która dla realizacji tego celu podejmuje wspólne działania prowadzące do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej. Wypracowane założenia co do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej mogą mieć formę:
W związku z powyższym grupa inicjatywna, która z sukcesem utworzyła przedsiębiorstwo społeczne będzie wliczana do wymienionego wskaźnika.
Wskaźnik „liczba organizacji pozarządowych prowadzących działalność odpłatną pożytku publicznego lub działalność gospodarczą utworzonych w wyniku działalności OWES” mierzy liczbę organizacji pozarządowych prowadzących działalność odpłatną pożytku publicznego lub działalność gospodarczą utworzonych w wyniku działalność OWES
Wskaźnik mierzy liczbę:
Organizacja pozarządowa rozumiana jest zgodnie z art. 3 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalność pożytku publicznego rozumiana jest zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalność gospodarcza rozumiana jest zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
W odniesieniu do wskaźnika „liczba miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty utworzonych w wyniku działalności OWES we wspartych przedsiębiorstwach społecznych”, wykazane są miejsca pracy, które powstały w istniejących przedsiębiorstwach społecznych. Za miejsce pracy uznaje się stanowisko pracy zajmowane przez osobę wskazaną w definicji przedsiębiorstwa społecznego, o której mowa w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020 istniejące w przedsiębiorstwie społecznym nieprzerwanie przez co najmniej 12 miesięcy. Za początek istnienia miejsca pracy uznawana jest data zatrudnienia pierwszej osoby (data zawarcie umowy o pracy lub spółdzielczej umowy o pracę) lub datę zawarcia umowy cywilno – prawnej na danym stanowisku mogą zmieniać się osoby, ale muszą to być osoby, o których mowa w definicji przedsiębiorstwa społecznego zgodnie z definicją zwartą w Wytycznych dot. włączenia społecznego. Dana osoba może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę w wymiarze pełnego etatu lub na podstawie umowy cywilno – prawnej z wymiarem czasu pracy odpowiadającym miesięcznemu wymiarowi godzinowemu pełnego etatu oraz co najmniej minimalnym wynagrodzeniem za pracę ustalonym na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wskaźnik uwzględnia zarówno miejsca pracy utworzone w wyniku przyznania dotacji jak i w wyniku realizacji usług wsparcia biznesowego.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu kwalifikowalne są działania zmierzające do osiągnięcia efektów działania OWES, określonych dla wszystkich typów usług świadczonych przez OWES i wynikających z systemu akredytacji zgodnie z załącznikami do Uchwały Komitetu Akredytacyjnego nr 3 z dnia 22 września 2014 r. – Standardy Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Zakres działań OWES powinien być zbieżny z zakresem przewidzianym w Krajowym Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej oraz Standardach Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. Standardy określają minimum instrumentów, które każdy OWES powinien oferować swoim klientom. OWES powinien stosować instrumenty najlepiej dopasowane do potrzeb i potencjału danego klienta. Dopuszczalne jest stosowanie przez OWES również innych instrumentów, jeśli OWES uzna to za stosowne i adekwatne do potrzeb swoich klientów. Zgodnie ze standardami OWES w części A.6. Standardy informacji i promocji wskazano katalog działań oraz narzędzi informacyjno-promocyjnych służący promocji produktów i usług PES. Ponadto OWES może wykorzystać inne narzędzia informacji i promocji, które jednak być muszą być zgodne z Planem działania OWES. Jednocześnie IZ RPO zwraca uwagę, iż zasięg realizacji projektów OWES ma charakter subregionalny, a nie ogólnokrajowy, a koszty związane z informacją i promocją powinny być racjonalne i efektywne. Zbadanie zasadności, efektywności i racjonalności poszczególnych wydatków należy do obowiązków członków Komisji Oceny Projektów i odbywa się na etapie oceny merytorycznej. Zgodnie z Wytycznymi zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 przyjęcie danego projektu do realizacji i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki które beneficjent przedstawi we wniosku o płatność w trakcie realizacji projektu zostaną poświadczone, zrefundowane lub rozliczone. Ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku odbywa się przede wszystkim w trakcie realizacji projektu poprzez weryfikacje wniosków o płatność, a także jest prowadzona po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa.
Zgodnie z Załącznikiem 8.10 Wykaz kategorii wydatków dla Poddziałania 7.3.2
do Regulaminu konkursu w ramach kategorii kosztów Bezzwrotna dotacja mogą być rozliczane wydatki związane z wynagrodzeniem członków komisji oceny wniosków, których wyboru dokonuje OWES, a nie IZ. Zgodnie z częścią F.4.5 Standardów Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej merytorycznej oceny wniosku o udzielanie wsparcia finansowego dokonuje zespół ekspertów, z których co najmniej jeden jest specjalistą (finansista, ekonomista, posiadający kompetencje w zakresie analizy ekonomicznej PS) w zakresie aspektów ekonomicznych prowadzenia działalności przez PS. Jednocześnie IZ RPO zwraca uwagę, iż OWES w ciągu 15 dni roboczych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, zobowiązany jest do dostarczenia do Instytucji Zarządzającej Regulaminu udzielania wsparcia finansowego w zakresie przyznawania dotacji oraz wsparcia pomostowego, który jest zgodny
z wymogami WRPO 2014+, Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO 2014+, Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz Regulaminem konkursu w ramach Poddziałania 7.3.2. Minimalny zakres Regulaminu udzielania wsparcia finansowego w zakresie przyznawania dotacji oraz wparcia pomostowego został zawarty w pkt. 3.4.13 Regulaminu konkursu.
Zgodnie z zapisami zawartymi w pkt. 7.1.4.3 OWES w ramach usług inkubacji realizują m.in. usługi z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej. Usługi te, w zależności od potencjału OWES, mogą być świadczone samodzielnie lub zlecane innym podmiotom. W sytuacji gdy OWES nie ma możliwości realizacji powyższych zadań samodzielnie, może zlecać takie zadania innym podmiotom na zewnątrz. Zgodnie z art.108 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy, Powiatowy Urząd Pracy może w ramach środków Funduszu Pracy finansować świadczenia integracyjne przyznane na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym oraz składek na ubezpieczenia społeczne od tych świadczeń. Przepisy ustawy stosuje się do osób, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.
W odniesieniu do środków wnoszonych w ramach wkładu własnego przez Beneficjentów EFS, źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jaki i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny / prywatny) decydować będzie status prawny beneficjenta/ partnera/ strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może więc pochodzić ze środków:
W związku z powyższym, w ramach projektu możliwe jest rozliczenie w ramach wkładu własnego świadczeń reintegracyjnych, wypłacanych przez PUP (w ramach Funduszu Pracy) uczestnikom projektu uczestniczącym w CIS, z zastrzeżeniem pkt 6.7 Zakaz podwójnego finansowania Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Odpowiedzi na pozostałe pytania dotyczące konkursu nr RPWP.07.03.02-IZ-00-30-001/15 znajdują się w zakładce „często zadawane pytania” na stronie http://www.wrpo.wielkopolskie.pl/faq