Poddziałanie 8.1.2. Kształcenie ogólne
Nabór: RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 ( od 2016-06-20 do 2016-07-22 )

Kryterium premiujące OSI (obszary strategicznej interwencji) nie wskazuje liczby szkół lub placówek oświatowych warunkującej przyznanie punktów premiujących. Od Wnioskodawcy zależy, ile szkół zostanie objętych wsparciem. Ponadto, by ww. kryterium zostało spełnione, działania w ramach projektu należy kierować wyłącznie do szkół lub placówek oświatowych położonych na obszarze strategicznej interwencji – wiejskich obszarach funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych na terenie Wielkopolski.

Jeden z typów projektu przewiduje działania zmierzające do poprawy warunków dydaktycznych dla uczniów w szkołach i placówkach systemu oświaty (w tym specjalnych) poprzez m.in:

- doposażenie pracowni przedmiotowych szkół lub placówek systemu oświaty dla dzieci i młodzieży (w tym specjalnych działających samodzielnie i funkcjonujących w placówkach) w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych (występuje wyłącznie jako jeden z elementów projektu).

Doposażenie pracowni przedmiotowych dotyczy wyłącznie pracowni należących do szkół lub placówek systemu oświaty dla dzieci i młodzieży objętych wsparciem w ramach projektu.

Ponadto, proszę o wyjaśnienie czy wystarczający jest do zakwalifikowania szkoły do projektu fakt, że uzyskała ona średnią z egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej, wyłącznie z matematyki poniżej średniej dla województwa wielkopolskiego? Z pozostałych przedmiotów szkoła osiągnęła wyniki powyżej średniej dla województwa.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi spełnienia kryterium dotyczącego niskich wyników edukacyjnych informuję, że należy w tym celu posługiwać się danymi przekazanymi szkole przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Jeżeli w momencie przygotowywania wniosku o dofinansowanie projektu (części dotyczącej diagnozy szkoły) Projektodawca/Wnioskodawca dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzonego w bieżącym roku, to może wziąć je pod uwagę. W takiej sytuacji, decyzję czy szkoła spełnia ww. kryterium, Beneficjent podejmuje na podstawie danych z roku bieżącego i poprzedzającego (tj. 2016 i 2015). Z kolei jeżeli w trakcie przygotowywania wniosku o dofinansowanie w ww. zakresie szkoła nie dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzanego w bieżącym roku, podejmuje ww. decyzję na podstawie danych z dwóch poprzednich lat (tj. 2015 i 2014).

Ponadto, zwracam uwagę, iż zgodnie z treścią kryterium wystarczy osiągnięcie przez szkołę średniego wyniku z egzaminu zewnętrznego wyłącznie z jednego przedmiotu (np. z matematyki w przypadku egzaminu gimnazjalnego lub z części I sprawdzianu) poniżej średniej dla województwa,  wyłącznie w jednym roku w okresie ostatnich dwóch lat (zgodnie z powyższym opisem).

Kryteria oceny projektów są przyjmowane przez Komitet Monitorujący. Natomiast ich przyjęcie nie wiąże się bezpośrednio z określeniem dat rozpoczęcia i zakończenia danego naboru. W związku z tym Instytucja Zarządzająca w ramach kryterium przedstawiła sposób oceny egzaminów zewnętrznych zarówno w roku 2015, jak i w 2014.

Zgodnie z Regulaminem konkursu numer RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 kryterium dostępu dotyczące niskich wyników edukacyjnych nie dotyczy placówek nowopowstałych, które nie przeprowadzały do tej pory egzaminów zewnętrznych.

Kryterium dostępu dotyczące niskich wyników edukacyjnych nie dotyczy placówek wspieranych w ramach projektów zintegrowanych.

Diagnoza zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty opisana we wniosku o dofinansowanie powinna być zatwierdzona przez organ prowadzący przed złożeniem przedmiotowego wniosku na konkurs.

Regulamin konkursu RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 nie określa formy zatwierdzenia diagnozy szkół lub placówek systemu oświaty. Zatwierdzenie diagnozy musi jednak zostać przeprowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi dany organ prowadzący przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, którego założenia wynikają z przedmiotowej diagnozy. Jednocześnie kwestie dotyczące sposobu przygotowania diagnozy czy też procedury zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę nie zostały uregulowane w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Zatwierdzenie diagnozy musi zatem zostać przeprowadzone zgodnie z zakresem zadań i kompetencji danego organu prowadzącego szkołę bądź placówkę oświatową. Kluczowe jest natomiast, aby diagnoza stanowiła podstawę do realizacji działań projektowych. Oznacza to, że główne założenia powinny zostać wskazane we wniosku o dofinansowanie, jako uzasadnienie dla interwencji EFS.

Budowa sali gimnastycznej powinna być uzasadniona zgodnie z wymaganiami zawartymi w Regulaminie konkursu w ramach Poddziałania 9.3.3. Jeżeli jednak chodzi o zajęcia finansowane z EFS mające się odbywać w przedmiotowej sali, to powinny one wynikać z przeprowadzonej diagnozy szkoły. Należy pamiętać, iż realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w danym zakresie. Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący. Ponadto Beneficjent jest zobowiązany do szczegółowego wskazania informacji na temat ww. diagnozy w punkcie 3.5.4 wniosku o dofinansowanie.

Warunkiem wsparcia projektu w ramach Poddziałania 9.3.3 jest m.in. kryterium podmiotowe, a więc ten sam podmiot musi być wnioskodawcą/beneficjentem również w Poddziałaniu 8.1.2. W przypadku, gdy zarówno we wniosku z Poddziałania 8.1.2 jak i Poddziałania 9.3.3. jako wnioskodawca jest wpisana gmina bądź gmina/szkoła warunek jest uznany za spełniony.

Regulamin konkursu numer RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 nie określa maksymalnego terminu odroczenia w czasie rozpoczęcia realizacji projektu zintegrowanego. Jednakże realizacja projektu przyjętego do dofinansowania z EFS powinna rozpocząć się zaraz po zakończeniu inwestycji ze środków EFRR.

Realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w danym zakresie. Jednocześnie Beneficjent jest zobowiązany realizować w ramach projektu tylko te typy wsparcia, które zostały określone w Regulaminie konkursu. To na Beneficjencie spoczywa obowiązek wykazania komplementarności obu tych projektów, a co za tym idzie wskazanie jakie rodzaje zajęć/kompetencji kluczowych/postaw będą realizowane na sali.

Zgodnie z Regulaminem konkursu numer RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 o dofinansowanie projektu ubiegać się mogą wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Jednocześnie należy pamiętać, iż we wniosku o dofinansowanie projektu jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę Projektodawcy powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt.

Kryterium premiujące OSI (obszary strategicznej interwencji) nie wskazuje liczby szkół lub placówek oświatowych warunkującej przyznanie punktów premiujących. Od Wnioskodawcy zależy, ile szkół zostanie objętych wsparciem. Ponadto, by ww. kryterium zostało spełnione, działania w ramach projektu należy kierować wyłącznie do szkół lub placówek oświatowych położonych na obszarze strategicznej interwencji – wiejskich obszarach funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych na terenie Wielkopolski.

Regulamin konkursu nie przewiduje wsparcia dla I etapu edukacyjnego (klas I-III szkoły podstawowej), z wyjątkiem wsparcia ucznia młodszego (w tym przypadku ucznia I klasy) lub ucznia z niepełnosprawnością w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Przy czym „uczeń młodszy” rozumiany jest zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020.

Nie, projekty realizujące wyłącznie wsparcie w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcie ucznia młodszego, zgodnie z uzasadnieniem kryterium wprowadzonym w oparciu o Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 nie muszą go spełniać.

„Uczeń młodszy” został zdefiniowany w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, zgodnie z którymi uczeń młodszy to uczeń pierwszej klasy przekraczający każdy z poniższych progów edukacyjnych:

a) przedszkole – I etap edukacyjny (obejmujący klasy I-III w szkole podstawowej);

b) I etap edukacyjny – II etap edukacyjny (obejmujący klasy IV-VI w szkole podstawowej);

c) II etap edukacyjny – III etap edukacyjny (obejmujący gimnazjum).

W ramach Poddziałania 9.3.3 powiat może złożyć wniosek, który będzie obejmował kilka szkół/placówek oświatowych, dla których będą złożone pojedyncze wnioski w Poddziałaniu 8.1.2. Nie ma zatem problemu w aplikowaniu o wsparcie dla projektów zintegrowanych EFRR-EFS. Należy jednak pamiętać, że projekt złożony w ramach Poddziałania 9.3.3 musi być komplementarny z projektami wybranymi do dofinansowania w ramach Poddziałania 8.1.2. 

Szczegółowe informacje dotyczące pomocy dydaktycznych należy ująć w części wniosku dotyczącej budżetu projektu.

Decyzja o tym, czy złożyć jeden wniosek dla całego zespołu czy kilka dla każdej szkoły z osobna, należy do Beneficjenta. Należy jednak pamiętać, że szkoła, do której będzie adresowane wsparcie, musi spełnić kryterium dotyczące niskich wyników edukacyjnych.

Tak, każda osoba biorąca udział w projekcie to jeden uczestnik niezależnie od tego, ile form wsparcia w projekcie otrzyma.  Jednocześnie należy pamiętać, że w zależności od cech i udzielanej formy wsparcia oraz osiągniętych rezultatów dany uczestnik może być wykazywany w kilku wskaźnikach (produktu i rezultatu) w projekcie.

Tak, wydatki związane ze zleceniem usługi merytorycznej w ramach projektu mogą stanowić wydatki kwalifikowalne pod warunkiem, że są wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Ponadto wartość wydatków związanych ze zlecaniem usług merytorycznych w ramach projektu nie może przekroczyć 30% wartości projektu.

Tak, w takiej sytuacji może zostać przygotowana jedna diagnoza obejmująca wszystkie szkoły podległe gminie.

Projektem zintegrowanym nie będzie projekt, w ramach którego wsparciem zostanie objętych wiele szkół, a tylko do jednej z nich skierowane będzie wsparcie w ramach Poddziałania 9.3.3. Powyższe wiąże się z faktem, iż nie zostanie zachowana zasada komplementarności wewnątrzprogramowej WRPO 2014+, która mówi o tym, że wsparcie inwestycyjne w Poddziałaniu 9.3.3 możliwe jest wyłącznie w powiązaniu z odpowiadającymi zakresem/przedmiotem projektu działaniami realizowanymi z EFS w ramach poddziałania 8.1.2, a oba projekty muszą być powiązane ze sobą tematycznie w ramach wspólnego celu, jaki ma zostać osiągnięty dzięki ich realizacji.

Wynagrodzenie nauczycieli będzie rozliczane w oparciu o dokumenty załączone do wniosku o płatność np. wyciąg bankowy jednostki samorządu terytorialnego potwierdzający przelew środków z konta projektowego na konto szkoły, wyciąg bankowy szkoły potwierdzający wypłatę wynagrodzeń, listę płac przygotowywaną przez szkołę. Szczegółowe informacje dotyczące wymaganych do rozliczania wydatków znajdują się na stronie  http://wrpo.wielkopolskie.pl/realizuje-projekt/rozliczaj-projekt.

Przygotowując diagnozę zapotrzebowania nowopowstającej szkoły należy odnieść się do tego, co będzie realizowane w tej szkole, jakie są plany w stosunku do danej placówki i na jakie potrzeby stworzenie tej placówki jest odpowiedzią. W odniesieniu do wsparcia na rzecz podnoszenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli należy wskazać, jakie wymagania będą stawiane wobec osób starających się o pracę w danej placówce w związku z jej utworzeniem. W przypadku gdy na rynku pracy brakuje osób posiadających takie umiejętności i kompetencje Projektodawca może zaplanować w projekcie działania dotyczące wsparcia na rzecz doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w tym zakresie.

W ramach projektu możliwe jest zaplanowanie wyłącznie takich wyjazdów edukacyjnych, które będą odbywały się na terenie Wielkopolski. Wyjazdy poza granicę województwa dopuszczalne będą jedynie w wyjątkowych sytuacjach, co będzie podlegało ocenie Komisji Oceny Projektów.

W przypadku zaplanowania do realizacji projektu zintegrowanego z EFRR co do zasady realizacja projektu „miękkiego” powinna nastąpić po zakończeniu realizacji działań w ramach projektu „twardego”. Harmonogram płatności należy dostosować do harmonogramu realizacji projektu. Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane po potwierdzeniu zrealizowania inwestycji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie (ze środków EFRR).

Odstępstwem od tej zasady jest sytuacja, w której Beneficjent zamierza realizować projekt w dwóch częściach:
- część pierwsza realizowana jest w istniejącej infrastrukturze,
- część druga będzie realizowana w infrastrukturze, która zostanie zrealizowana w ramach projektu komplementarnego.

Wówczas Beneficjent podejmie ryzyko, że w przypadku niezrealizowania projektu w ramach Poddziałania 9.3.3 umowa zostanie rozwiązana. W takiej sytuacji koszty przeznaczone na część pierwszą muszą być identyfikowalne. Jednocześnie środki mogą być kwalifikowalne wyłącznie w tej części otrzymanych transz dofinansowania, które odpowiadają prawidłowo zrealizowanej części projektu. Za prawidłowo zrealizowaną część projektu należy uznać część projektu rozliczoną zgodnie z regułą proporcjonalności.

Nie, zgodnie z definicją wskaźnika należy do niego wliczać wyłącznie szkoły, których zostały doposażone  pracownie przedmiotowe do nauczania przyrody, biologii, chemii, geografii i fizyki poprzez doświadczenia i eksperymenty. W definicji nie wskazano pracowni matematycznej.

Jeżeli żaden z nauczycieli szkoły nie ma kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć realizowanych w ramach projektu, to możliwe jest zatrudnienie trenera zewnętrznego np. native speaker w przypadku zajęć językowych.

W przypadku gdy w szkole poza projektem realizowane są zajęcia z logopedii oraz równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a z diagnozy zapotrzebowania szkoły nie wynika konieczność poszerzenia zakresu tych działań, wówczas w projekcie możliwe jest wyłącznie doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne. W takiej sytuacji kryterium kompleksowości wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami zostanie spełnione. Jednakże, jeśli z diagnozy wynika, że realizacja zajęć z logopedii lub ich poszerzenie jest konieczne, do spełnienia przedmiotowego kryterium konieczne będzie równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt specjalistyczny.

Doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania, musi zostać przeprowadzone zgodnie z warunkami wskazanymi w pkt. 6a podrozdz. 3.5 Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020.

Tak. Wnioskodawcą w obu projektach musi być ten sam podmiot. Nie jest wymaganym, aby partner również uczestniczył w projekcie EFS.

Nie, działania obejmujące swym zakresem korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz rozwijanie kompetencji informatycznych, określone w Podrozdziale 3.4 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 nie są przedmiotem niniejszego postępowania konkursowego. Działania te będą realizowane w ramach projektu pozakonkursowego w Poddziałaniu 8.1.3.

Nie ma przeciwskazań do udziału tego samego Projektodawcy/Partnera w kilku projektach, w ramach jednego konkursu dla Poddziałania 8.1.2.

W ramach różnych projektów dopuszczalne jest oferowanie tej samej osobie, tj. uczniowi danej szkoły/szkole/placówce oświatowej, jednakowej formy wsparcia, natomiast konieczne jest, aby zakres wsparcia znacząco się różnił. Zatem niewłaściwe jest zaplanowanie  w dwóch odrębnych projektach działań w zakresie doposażenia tej samej lub takiego samego rodzaju pracowni szkolnej, z której będzie korzystać ta sama grupa uczniów. Jednocześnie zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 wyposażenie pracowni szkolnych jest dokonywane na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkoły lub placówki systemu oświaty, a także posiadanego przez nie wyposażenia. Powyższe wyklucza doposażenie tej samej pracowni w ramach różnych projektów.

Istnieje możliwość wyposażenia pracowni przedmiotowych w sprzęt IT, o ile wynika to z przeprowadzonej diagnozy szkoły oraz jest zgodne z określonym typem wsparcia możliwym do realizacji w ramach danego konkursu, w tym przypadku typu nr 1, tj. działań zmierzających do poprawy warunków dydaktycznych dla uczniów w szkołach i placówkach systemu oświaty (w tym specjalnych) poprzez m.in: doposażenie pracowni przedmiotowych szkół lub placówek systemu oświaty dla dzieci i młodzieży (w tym specjalnych działających samodzielnie i funkcjonujących w placówkach) w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych (występuje wyłącznie jako jeden z elementów projektu). Tym samym w ramach konkursu nie jest możliwe wyposażenie pracowni językowej. Jednocześnie jako przedmioty przyrodnicze należy rozumieć: przyrodę w szkołach podstawowych; biologię, chemię, geografię, fizykę w gimnazjach; biologię, chemię, geografię, fizykę (zarówno w zakresie podstawowym, jak i rozszerzonym) oraz przedmiot uzupełniający przyroda w szkołach ponadgimnazjalnych. Szczegółowy katalog wyposażenia szkolnych pracowni przedmiotów przyrodniczych został opracowany przez MEN i jest udostępniany za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej (www.men.gov.pl). Doposażenie pracowni w projekcie musi być zgodne z przedmiotowym katalogiem oraz załącznikiem nr 8.12 do Regulaminu konkursu.

Działania obejmujące swym zakresem korzystanie z technologii informacyjno—komunikacyjnych (TIK) oraz rozwijanie kompetencji informatycznych, określone w Podrozdziale 3.4 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, nie są przedmiotem niniejszego konkursu. Zgodnie z treścią Wytycznych, w ramach konkursu, wykluczone jest wsparcie dotyczące kształtowania i rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów.

W przypadku projektów infrastrukturalnych z Działania 9.3 możliwy jest do realizacji model zapewnienia komplementarności dotyczący powiązania uzupełniającego interwencji z EFS i EFRR o charakterze ogólnym (np. działania edukacyjne z 8.1.2  i budowa niezbędnej dla prawidłowego rozwoju fizycznego uczniów sali gimnastycznej).

Projekty „miękkie” finansowane z EFS muszą wynikać z indywidualnej diagnozy potrzeb danej placówki, która obrazuje panujące w danej placówce warunki oraz potrzeby uczniów, nauczycieli, zapotrzebowanie sprzętowe itd. Diagnoza powinna być wykonana zgodnie z wymogami określonymi w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Finalnie, dopełnieniem projektów „miękkich” dotyczących prawidłowej realizacji procesu edukacyjnego, jeżeli jest to niezbędne i wynika z przeprowadzonej diagnozy, mogą być działania finansowane z EFRR.

Należy stwierdzić, że w kwestii powiązań między projektami dofinansowanymi z EFRR i EFS istotne jest by były komplementarne na poziomie danej placówki oraz wynikały z konkretnej koncepcji (analizy potrzeb) przygotowanej przez wnioskodawcę i wspólnie służyły celom określonym w Umowie Partnerstwa dla CT 10.

Podsumowując uzyskanie wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 9.3.3 „Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacji ogólnokształcącej” możliwe będzie wyłącznie w powiązaniu z odpowiadającym zakresem/przedmiotem projektem realizowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne – projekty konkursowe”. W związku z czym w przypadku planowanej modernizacji przyszkolnego boiska i bieżni w ramach Poddziałania 9.3.3 typy projektów realizowanych w ramach Poddziałania 8.1.2 powinny wykorzystywać infrastrukturę zmodernizowaną we wcześniej zrealizowanym projekcie.

Jednocześnie zajęcia finansowane z EFS mające się odbywać na przedmiotowej bieżni i boisku, powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy szkoły. Należy pamiętać, iż realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w danym zakresie. Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący. Ponadto Beneficjent jest zobowiązany do szczegółowego wskazania informacji na temat ww. diagnozy w punkcie 3.5.4 wniosku o dofinansowanie. Katalog wsparcia możliwy do realizacji w ramach Poddziałania 8.1.2 został wskazany w Regulaminie konkursu oraz Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Kwestia dopuszczenia konkretnych działań planowanych do realizacji na przedmiotowych obiektach będzie podlegać ocenie w czasie posiedzeń Komisji Oceny Projektów.

Kryterium dostępu dotyczące niskich wyników edukacyjnych odnosi się bezpośrednio do każdej szkoły przystępującej do projektu. Każda szkoła powinna spełnić ww. kryterium, aby mogła otrzymać wsparcie. Z kryterium dostępu wyłączone są (zgodnie z regulaminem konkursu) placówki w rozumieniu art. 2 ust. 3, 5 i 7 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2015 poz. 2156 z późn. zm.), szkoły specjalne ze względu na ich specyficzny charakter, placówki nowopowstałe, które nie przeprowadzały do tej pory egzaminów zewnętrznych, placówki wspierane w ramach projektów zintegrowanych oraz Projektodawcy, którzy realizują wyłącznie typ projektu dotyczący wsparcia indywidualnego podejścia do ucznia.

W przypadku egzaminu maturalnego pisemnego należy odnieść się do przedmiotów obowiązkowych zdawanych na poziomie podstawowym. Nie należy brać pod uwagę przedmiotów dodatkowych zdawanych na poziomie rozszerzonym, pomimo tego, że absolwent obowiązkowo przystępuje do jednego z nich. Zatem w przypadku egzaminu pisemnego maturalnego można wziąć pod uwagę wyniki z następujących przedmiotów zdawanych wyłącznie na poziomie podstawowym, tj.: j. polski, matematyka, j. angielski, j. niemiecki, j. rosyjski, j. francuski, j. hiszpański lub j. włoski. W przypadku egzaminu maturalnego ustnego można wziąć pod uwagę takie przedmioty jak: j. polski, j. angielski, j. niemiecki, j. rosyjski, j. francuski, j. hiszpański lub j. włoski. W ramach kryterium dostępu nie bierze się pod uwagę przedmiotów na poziomie rozszerzonym (w tym biologii i fizyki) ze względu na ich fakultatywny charakter, który wpływałby na przejrzystość porównywania wyników w regionie (uczeń musi przystąpić do egzaminu na poziomie rozszerzonym, ale tylko z wybranego przedmiotu).

W celu realizacji dodatkowych zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, istnieje możliwość:

a) przydzielenia zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w danej szkole (na podstawie art. 35a ustawy – Karta Nauczyciela), gdzie:

• za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej,  jak za godziny ponadwymiarowe - w sposób określony w art. 35 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela;

• zajęcia są przydzielane za zgodą nauczyciela;

• zajęcia te nie są wliczane do tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz;

• wynagrodzenie nauczycieli wymienionych w art. 35a ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela nie uwzględnia się przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli.

 

b) zatrudnienia nauczyciela w szkole lub placówce publicznej (na podstawie art. 7e ustawy o systemie oświaty) , gdzie nauczyciel:

• musi posiadać kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz

• musi spełniać warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 tej ustawy - Karta Nauczyciela. Jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły lub placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego;

• zatrudniony jest na zasadach określonych w Kodeksie pracy, zatem tygodniowy czas jego pracy w przypadku pełnego wymiaru wynosi 40 godzin;

• za każdą godzinę prowadzenia zajęć, nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie nie wyższe niż wynagrodzenie za jedną ponadwymiarową godzinę prowadzenia zajęć dla nauczyciela dyplomowanego posiadającego wykształcenie wyższe magisterskie i realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 3 w tabeli w lp. 3 ustawy – Karta Nauczyciela.


c) zatrudnienia nauczyciela na umowę cywilnoprawną, w przypadku gdy ze specyfiki wykonywanych obowiązków nie wynika, że powinna zostać zawarta umowa o pracę. W przypadku osób wykonujących obowiązki w projekcie w oparciu o inne umowy niż umowa o pracę projektodawca zobowiązany jest do stosowania zasady konkurencyjności.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, że Wnioskodawca/Partner (Partnerzy) wnioskując o zagwarantowanie przez właściwą instytucję ochrony informacji i tajemnic zawartych we wniosku powinien wybrać opcję „TAK” oraz wskazać podstawę prawną ochrony ww. informacji i tajemnic ze względu na status Wnioskodawcy w pkt. 3.5.4 „Informacje dodatkowe”. W przeciwnym razie powinien dokonać wyboru odpowiedzi „NIE”.

Weryfikacja poprawności złożonego oświadczenia będzie następowała podczas oceny formalno-merytorycznej, w tym zawarcia właściwych zapisów w pkt 3.5.4 „Informacje dodatkowe”.

Regulamin konkursu nie określa ile powinna wynosić trwałość rezultatów zaplanowanych we wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020  w pkt. 6.1 wniosku należy przedstawić w jaki sposób zostanie zachowana trwałość projektu, w tym jego rezultatów oraz opis ewentualnych zagrożeń tej trwałości, m.in. wskazanie poszczególnych rodzajów ryzyka i stopień ich ewentualnego wpływu na nieosiągnięcie trwałości projektu. Ponadto należy pamiętać, iż trwałość projektu nie jest rozumiana jedynie jako trwałość rezultatu, ale także jako zapewnienie kontynuacji działań o podobnym charakterze po zakończeniu jego realizacji. W związku z powyższym zaplanowane do realizacji działania co do zasady powinny powodować trwałą zmianę w organizacji jednostki objętej wsparciem w programie po zakończeniu realizacji projektu finansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kryterium okresu realizacji projektu nie należy do szczegółowych kryteriów premiujących, za spełnienie których mogłyby zostać przyznane dodatkowe punkty w trakcie oceny formalno-merytorycznej, zatem wymagane jest tylko dostosowanie okresu realizacji projektu do wymagań czasowych zawartych w pkt 3.3 Regulaminu konkursu. Jednakże projekty nadmiernie rozciągnięte w czasie, przez co nieefektywne kosztowo, nie będą przyjęte do dofinansowania.

W ramach konkursu dla Poddziałania 8.1.2 celem interwencji jest m.in. rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy (matematyczno-przyrodniczych, ICT, językowych) oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej), które stanowią fundament dla dalszego podnoszenia kwalifikacji i umiejętności w ramach kształcenia przez całe życie. Szczegółowy opis form wsparcia oferowanego w tym zakresie przedstawia pkt 7.6. Regulaminu konkursu, nie narzuca jednak tematyki zajęć.

Fundacja może złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w konkursie dla Poddziałania 8.1.2, aplikujący o środki w ramach puli przeznaczonej dla danego Obszaru Strategicznej Interwencji, jeżeli w Mandacie Terytorialnym dla danego Obszaru Strategicznej Interwencji zdefiniowano taki typ beneficjenta, który może ubiegać się o dofinansowanie. Należy jednak pamiętać, że założenia planowanego projektu muszą być zgodne z założeniami Mandatu Terytorialnego dla danego OSI.

Załącznik nr 8.7 do Regulaminu konkursu Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 szczegółowo opisuje prawidłowy sposób wypełnienia wniosku. W przypadku gdy projekt jest przewidziany do realizacji w ramach Obszarów Strategicznej Interwencji w pkt 1.11 części I Określenie obszaru interwencji, z listy rozwijanej należy wybrać „Inne zintegrowane podejścia do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich/wiejskich”.

W ramach przedmiotowego konkursu nie ma obowiązku składania projektów zintegrowanych z Poddziałaniem 9.3.3. W związku z powyższym projektodawca może złożyć projekt tylko w ramach konkursu dotyczącego Poddziałania 8.1.2.

Regulamin konkursu dla Poddziałania 8.1.2 nie określa maksymalnego terminu odroczenia w czasie rozpoczęcia realizacji projektu zintegrowanego. Jednakże realizacja projektu przyjętego do dofinansowania z EFS powinna rozpocząć się zaraz po zakończeniu inwestycji ze środków EFRR. Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane po potwierdzeniu zrealizowania inwestycji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie (ze środków EFRR). Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu WRPO jako planowany termin zakończenia realizacji projektu inwestycyjnego określa datę podpisania przez Beneficjenta ostatniego bezusterkowego protokołu odbioru lub datę później uzyskanego/wystawionego dokumentu, jaki Wnioskodawca jest zobowiązany uzyskać w ramach realizowanego Projektu lub datę poniesienia ostatniego wydatku w ramach Projektu.

Kryterium dostępu dotyczące projektów związanych z wyposażeniem pracowni przedmiotowych zakładających równocześnie wsparcie skierowane do uczniów w zakresie przedmiotów matematycznych lub przedmiotów przyrodniczych oraz doskonalenie nauczycieli w zakresie nauczania opartego na metodzie eksperymentu jest traktowane łącznie. Przedmiotowe kryterium ma za zadanie wpłynąć na jakość realizowanych projektów, poprzez realizację w ramach indywidualnego pojedynczego projektu kompleksowego wsparcia w postaci doposażenia bazy pracowni, doskonalenia nauczycieli i zajęć dla uczniów. Wzajemne uzupełnianie się ww. działań wpłynie na efektywniejsze rozwiązanie zdiagnozowanego problemu. Zapis „jeśli dotyczy” wskazuje, iż przedmiotowe kryterium ma zastosowanie wtedy, gdy dotyczy danego typu wsparcia, w tym przypadku wyposażenia pracowni przedmiotowych.

Kryterium dostępu dotyczące projektów związanych z indywidualnym podejściem do ucznia, jeżeli wynika to ze zdiagnozowanych potrzeb, zakładających równocześnie wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt jest traktowane łącznie. Jeśli z diagnozy wynika, że realizacja zajęć z uczniem ze specjalnymi potrzebami lub ich poszerzenie jest konieczne, do spełnienia przedmiotowego kryterium konieczne będzie równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt specjalistyczny.  Kluczowe jest, aby diagnoza stanowiła podstawę do realizacji działań projektowych, których wzajemne uzupełnianie się wpłynie na efektywniejsze rozwiązanie zdiagnozowanego problemu.  Zapis „jeśli dotyczy” wskazuje, iż przedmiotowe kryterium ma zastosowanie wtedy, gdy dotyczy wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jednakże w przypadku, gdy w szkole poza projektem realizowane są zajęcia z uczniem ze specjalnymi potrzebami oraz równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a z diagnozy zapotrzebowania szkoły nie wynika konieczność poszerzenia zakresu tych działań, wówczas w projekcie możliwe jest wyłącznie doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne. W takiej sytuacji kryterium kompleksowości wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami zostanie spełnione. Ponadto jeżeli z diagnozy szkoły nie wynika potrzeba realizacji wsparcia indywidualnego podejścia do ucznia i takie działania nie zostały przewidziane w projekcie - przedmiotowe kryterium dostępu nie dotyczy Beneficjenta.

W przypadku, gdy w szkole poza projektem nauczyciele są przygotowani do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz szkoły są już doposażone w pomoce dydaktyczne a z diagnozy zapotrzebowania szkoły nie wynika konieczność poszerzenia zakresu tych działań, wówczas w projekcie możliwe są wyłącznie zajęcia z uczniem ze specjalnymi potrzebami. Informacja o ww. sytuacji powinna znaleźć się we wniosku o dofinansowanie. Wówczas przedmiotowe kryterium zostanie zweryfikowane przez Komisję Oceny Projektów.

W przypadku szkół podstawowych przedmiotowe kryterium weryfikowane jest na podstawie wyników „sprawdzianu sześcioklasisty”. Kryterium nie dotyczy placówek w rozumieniu art. 2 ust. 3, 5 i 7 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, szkół specjalnych ze względu na ich specyficzny charakter, placówek nowopowstałych, które nie przeprowadzały do tej pory egzaminów zewnętrznych oraz placówek wspieranych w ramach projektów zintegrowanych. W przedstawionej sytuacji, szkoła która nie przeprowadziła do tej pory egzaminu zewnętrznego, tj. „sprawdzianu sześcioklasisty”, traktowana będzie w tym przypadku jak placówka nowopowstała, zatem nie ma wymogu spełnienia kryterium dotyczącego niskich wyników edukacyjnych.

Zgodnie z definicją w słowniku pojęć Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 przez sieci współpracy rozumie się lokalne lub regionalne zespoły nauczycieli z różnych OWP, szkół lub placówek systemu oświaty, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą, szczególnie w zakresie rozwiązywania problemów i dzielenia się doświadczeniami. Jednocześnie zwraca się uwagę na fakt, że forma oferowanego wsparcia w ramach doskonalenia nauczycieli, w tym przypadku sieci współpracy, powinna wynikać z indywidualnie zdiagnozowanych potrzeb danej szkoły. Zatem jeżeli zamierza się stworzyć ww. sieć skupiającą nauczycieli z różnych szkół, to również w przypadku każdej z nich potrzeba taka winna wynikać z przeprowadzonej diagnozy. W związku z tym, ze względu na grupę docelową tj. nauczycieli kilku szkół, projekt musiałby objąć je wszystkie.

 

Regulamin konkursu dla Poddziałania 8.1.2 przewiduje realizację projektów edukacyjnych jako jedną z form wsparcia oferowaną uczniom. Jednocześnie zaznacza, że przedmiotowe projekty finansowane ze środków EFS mogą być realizowane w czasie obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo w czasie zajęć organizowanych poza lekcjami lub poza szkołą. Definicja projektu edukacyjnego zakłada, że jest on realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela, zatem wynagrodzenie nauczyciela może być wydatkiem kwalifikowalnym, przy założeniu zgodności z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Ponadto,

co do zasadności wykazania przedmiotowego wynagrodzenia jako wkładu własnego, Wytyczne dopuszczają wniesienie wkładu własnego zarówno w formie pieniężnej jak i niepieniężnej. Forma w jakiej będzie wnoszony wkład własny do projektu każdorazowo zależy od Projektodawcy, przy czym należy pamiętać, iż każdy wydatek podlega ocenie w zakresie kwalifikowalności, zasadności, racjonalności i efektywności.

Każdy zakup o jednostkowej wartości początkowej równiej i wyższej niż 350 zł netto oraz przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, który jest niezbędny do efektywnej realizacji projektu, może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny w ramach środków trwałych. 

Nabór: RPWP.08.01.02-IZ.00-30-001/19 ( od 2019-07-30 do 2019-09-30 )

Wyposażenie mobilnych pracowni informatycznych w drukarki 3D by prowadzić kółko informatyczne oraz przeszkolenie nauczycieli w tym zakresie nie są przedmiotem niniejszego konkursu. Takie działania są realizowane w ramach Poddziałania 8.1.3 Kształcenie ogólne – Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 – projekt pozakonkursowy. Istnieje jednak możliwość realizacji w ramach typu 1 (jako jednego z elementów projektu) doposażenia pracowni przedmiotowych w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych. Natomiast punkt 7.1.4 a) Regulaminu konkursu stanowi: wyposażenie szkolnych pracowni do nauczania kompetencji matematyczno-przyrodniczych odpowiada potrzebom konkretnej jednostki oświatowej. Przykładowy katalog wyposażenia szkolnych pracowni przyrodniczych został opracowany przez MEN i jest udostępniany za pośrednictwem strony internetowej administrowanej przez MEN. Katalog ma charakter otwarty i zawiera przykładowe rodzaje wyposażenia pracowni. Wnioskodawca planując wydatki w projekcie powinien kierować się racjonalnością zakupu i potrzebami indywidualnej jednostki oświatowej.

Wobec powyższego można uznać, że zakup drukarki 3D do np. pracowni przyrodniczej będzie stanowił uzupełnienie jej wyposażenia i będzie przyczyniał się do polepszenia warunków nauczania w danej placówce. Natomiast zgodnie z załącznikiem załącznik 8.11 – Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług istnieje możliwość zakupu pojedynczego laptopa i rzutnika do doposażonych pracowni, jednak podstawowym celem projektu powinno być kształcenie na podstawie eksperymentu a nie samo wyświetlanie wcześniej przygotowanych treści. W odniesieniu do szkolenia nauczycieli dopuszcza się przeszkolenie ich w zakresie bezpiecznego użytkowania sprzętu, jeśli jego specyfika tego wymaga.

Zakup drukarki 3D dla działań z zakresu prowadzenia kółka informatycznego oraz przeszkolenia nauczycieli w tym zakresie nie jest możliwy, stąd też w ramach zakupów IT nie został ujęty w Załączniku 8.11 Regulaminu konkursu. Wyjątek stanowiłby projekt zakładający realizację typu 1 projektu z doposażeniem pracowni przedmiotowych w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych. Dodatkowo konieczna byłaby realizacja typu 2 zakładająca wsparcie uczniów w rozwijaniu kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy (matematyczno-przyrodniczych, ICT, języków obcych) oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej przez projekty edukacyjne lub realizacje różnych form rozwijające uzdolnienia lub kółka zainteresowań czy laboratoria dla uczniów).

Wydatek ten wymaga szczegółowego uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie i wykazania, że jego zakup jest niezbędny i zasadny dla przeprowadzenia zajęć na podstawie eksperymentu.

Należy każdorazowo określić, czy dany materiał eksploatacyjny spełnia wymóg środka trwałego zgodnie z ustawą o rachunkowości, tj. musi mieć określony przewidywany okres użytkowania dłuższy niż 1 rok, być kompletnym i zdatnym do użytku oraz spełniać kryterium ceny. W przypadku np. filamentu – wymogi te nie są spełnione.

Przytoczony zapis z Wytycznych w zakresie realizacji projektów w obszarze edukacji dotyczy podrozdziału 3.4 – Korzystanie z technologii informacyjno–komunikacyjnych oraz rozwijanie kompetencji informatycznych, który nie stanowi przedmiotu niniejszego konkursu – jest on realizowany w ramach projektu systemowego dla Poddziałania 8.1.3.

Natomiast w ramach omawianego konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 30% wydatków projektu (w tym wydatki w ramach cross-financingu maksymalnie 10%).

Ponadto nie wszystkie pomoce dydaktyczne, o których mowa w Wytycznych w obszarze edukacji stanowią równocześnie środek trwały (m.in. brak spełnienia wymogu ceny oraz przewidywanego okresu używania dłuższego niż rok). Stąd planując wydatki w ramach projektów w odniesieniu do środków trwałych (w tym niektórych pomocy dydaktycznych) należy pamiętać o limicie 30%.

Umowę na realizację zajęć, o których mowa w pkt 7.2.5 Regulaminu konkursu podpisuje dyrektor szkoły. W przypadku nauczycieli już zatrudnionych dyrektor szkoły powierza prowadzenie tych zajęć na podstawie Karty Nauczyciela (art. 35a). W przypadku zatrudnienia nowych nauczycieli - kwestie te reguluje Prawo oświatowe (art. 16).

Zgodnie z pkt 3.3.2 Regulaminu konkursu nr RPWP.08.01.02-IZ.00-30-001/19, koszty mogą być kwalifikowane od dnia ogłoszenia konkursu, natomiast okres realizacji projektu jest tożsamy z okresem, w którym poniesione wydatki mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Należ również pamiętać, że koszty związane z realizacją projektu poniesione po złożeniu wniosku o dofinansowanie, a przed zawarciem umowy o dofinansowanie projektu, Wnioskodawca ponosi na własne ryzyko. Ponadto koszty zostaną uznane za kwalifikowalne jeśli będą poniesione zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020.

Zgodnie z Ustawą o rachunkowości wartości niematerialne i prawne są to nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych prawa majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone na potrzeby jednostki. do praw majątkowych zalicza się np. autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020, środki trwałe to w szczególności nieruchomości – w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy, ulepszenia w obcych środkach trwałych, inwentarz żywy. W związku z powyższym, np. zakup maszyny łącznie z oprogramowaniem będzie się wliczać do limitu środków trwałych, natomiast zakup samego oprogramowania już nie.

W przypadku realizacji projektu zarówno w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej prowadzonych przez różne organy prowadzące, konieczna jest realizacja projektu w partnerstwie co wynika bezpośrednio z kryterium dostępu nr 6 Beneficjent/Partner jest/będzie organem prowadzącym szkołę lub placówkę systemu oświaty, do której skierowane jest wsparcie w ramach projektu. Wymagania dotyczące partnerstwa reguluje podrozdział 3.6 Regulaminu konkursu. W przypadku, gdy projekt partnerski dotyczy dwóch podmiotów będących jednostkami sektora finansów publicznych, procedury wyboru partnera ujęte w pkt 3.6.9 Regulaminu konkursu/art. 33 Ustawy wdrożeniowej nie mają zastosowania. Zakres zawartego porozumienia oraz umowy o partnerstwie precyzuje pkt 3.6.4 Regulaminu konkursu.

Beneficjent przeprowadza postępowanie przetargowe zgodnie z obowiązującymi w instytucji procedurami oraz zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014‑2020.

W typie 4 projektu dopuszcza się wsparcie nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć z przyrody, biologii, matematyki, chemii, geografii, fizyki, języków obcych oraz wykonywanej pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniami zdolnymi. Tym samym w ramach projektu nie może zostać sfinansowanie szkolenie z zakresu programowania i dotyczących IT.

Kryteria dostępu są obowiązkowe dla wszystkich Wnioskodawców i podlegają weryfikacji podczas oceny merytorycznej wniosku. Niemniej jednak spełnienie niektórych kryteriów dostępu uzależnione jest od zakresu projektu (typów jakie projekt zakłada realizować). W przypadku braku założenia w projekcie wsparcia w zakresie tworzenia warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu – kryterium nr 2 nie dotyczy, analogicznie w przypadku braku działań z zakresu indywidualizacji pracy z uczniem – kryterium nr 3 nie dotyczy.

Projekty, które nie spełniają kryteriów dostępu, dla których nie przewidziano możliwości skierowania wniosku do poprawy lub uzupełnienia na etapie negocjacji - są odrzucane podczas oceny merytorycznej, zgodnie z etapami zawartymi w Karcie oceny merytorycznej. Ponadto kryterium nr 3, o którym mowa w pytaniu - gdy nie ma zasadności realizacji wszystkich form kompleksowego wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami tj. np.: jeżeli Wnioskodawca posiada wykwalifikowaną kadrę i nie widzi konieczności podnoszenia jej kwalifikacji/kompetencji w ww. zakresie, wówczas jest on zobligowany odpowiednio uzasadnić ten fakt w treści wniosku o dofinansowanie. W powyższym przypadku kryterium zostanie uznane za spełnione. Gdy mowa o kryterium nr 2 (kryterium kompleksowości wsparcia) – zakup drukarek 3D dla kształtowania i rozwijania kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów matematycznych lub przyrodniczych można potraktować jako narzędzie pomocne w kształceniu opartym na metodzie eksperymentu (niezbędne jest jednak uzasadnienie konieczności zakupu drukarki 3D we wniosku o dofinansowanie).

Ponadto IZ WRPO 2014+ może również uznać przedmiotowe kryterium za spełnione, w przypadku gdy Wnioskodawca zapewni realizację jednego z działań wynikających z powyższego kryterium, poza projektem. Wówczas Wnioskodawca jest zobligowany opisać ww. sytuację we wniosku o dofinansowanie.

Tak, ważne by dawały one możliwość doskonalenia teoretycznego i praktycznego nauczycieli oraz możliwość uzyskania przez nich kwalifikacji lub nabycia kompetencji, zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu. W związku z powyższym udział nauczycieli w szkoleniach on‑line wymagać będzie uzasadnienia. Ich zasadność każdorazowo podlegać będzie ocenie Komisji Oceny Projektów.

W ramach projektu możliwe jest zaplanowanie wyłącznie takich wyjazdów edukacyjnych, które będą odbywały się na terenie Wielkopolski. Wyjazdy poza granicę województwa dopuszczalne będą w niektórych sytuacjach. Przykładem może być wyjazd do centrów/parków nauki, których odpowiednika nie ma na terenie województwa wielkopolskiego.

Wskaźnik produktu, o którym mowa w pytaniu, jest planowany do osiągnięcia przez Instytucję Zarządzającą WRP0 2014+ dla tego konkretnego naboru.

W przypadku objęcia wsparciem kilku szkół wchodzących w skład zespołu szkół, każdą szkołę z danego zespołu szkół, która uzyskała wsparcie bezpośrednie, należy liczyć odrębnie. W przypadku skierowania wsparcia do szkół filialnych, szkoła macierzysta i szkoły jej podporządkowane powinny być mierzone odrębnie.

Określenie przedmiotów przyrodniczych, warunki wg których odbywa się doposażenie pracowni przyrodniczych lub matematycznych oraz typy szkół/placówek systemu oświaty zostały opisane w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014‑2020. Moment pomiaru wskaźnika rozumiany jest jako dzień dostarczenia sprzętu do szkoły.

Nabór: RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/17 ( od 2017-11-30 do 2017-12-20 )

Informujemy, iż koszt dotyczący wyposażenia szkoły podstawowej w sprzęt IT – pozycja 5: Ekran do rzutnika multimedialnego zawartego w załączniku nr 8.13 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług do Regulaminu konkursu nr RPWP.08.01.02‑IZ‑00‑30‑001/17, został ustalony na poziomie 600,00 PLN. W związku z powyższym określenie przedmiotowego kosztu w załączniku nr 8.13 na poziomie 00,00 PLN należy uznać za omyłkę pisarską.

Gimnazjum/klasy gimnazjalne mogą zostać objęte wsparciem, należy jednak zwrócić uwagę na zasadność doposażenia pracowni przyrodniczych w przypadku szkół, które mają zostać wygaszone. We wniosku o dofinansowanie należy szczegółowo opisać sposób, w jaki zostanie zachowana trwałość projektu, związana z doposażeniem pracowni, po wygaszeniu gimnazjum.

Dostosowanie stron internetowych, na których będą publikowane informacje o projekcie oraz dokumenty rekrutacyjne, do standardów WCAG 2.0 jest niezbędne, aby umożliwić pozyskanie informacji o rekrutacji osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Należy zapewnić różne sposoby informowania o możliwości udziału w projekcie: plakaty, ulotki, informacje w polskim języku migowym (film na www) itp. Proces rekrutacji musi być zaplanowany tak, aby nikomu nie ograniczał dostępu. Należy mieć na uwadze:

  • umieszczenie w materiałach informacyjnych i rekrutacyjnych wyraźnej informacji o możliwości skorzystania z usług dostępowych takich jak tłumacz języka migowego, asystent osoby z niepełnosprawnością, materiały szkoleniowe w formie dostępnej (np. elektronicznej z możliwością powiększenia druku lub odwrócenia kontrastu),
  • umieszczenia w materiałach informacyjnych i rekrutacyjnych opisu dostępności biura projektu/miejsc rekrutacji – (szerokość drzwi, możliwość pokonania schodów (winda, itp.), dostępność tłumaczenia na język migowy, możliwość korzystania z pętli indukcyjnej itp.).

Założenie, iż do projektu nie mogą zgłosić się, czy nie zgłaszają się osoby z niepełnosprawnościami, jest dyskryminacją.

Tak, ponadto w ramach konkursu przewidziane są dodatkowe punkty premiujące, gdy projekt jest skierowany do szkół specjalnych, o których mowa w art. 3 pkt 1a ustawy o systemie oświaty.

Zaleca się, aby doposażenie pracowni przedmiotowych szkół lub placówek systemu oświaty uwzględnione zostało jako odrębne zadanie we wniosku o dofinansowanie. Zwraca się również uwagę, że zakupione materiały w ramach doposażenia należy ująć zbiorczo, natomiast w punkcie 5.1.2. (Uzasadnienie kosztów) wniosku o dofinansowanie przedstawić szczegółowy opis zakupionych materiałów z uwzględnieniem ilości oraz ceny.

Tak, jednak należy mieć na uwadze, iż wybór partnerów w projekcie następuje zgodnie z art. 33 ustawy wdrożeniowej oraz ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie, określonych w pkt. 3.1.1 niniejszego Regulaminu. Wyboru partnera należy dokonać przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, potwierdzając powyższe złożonym oświadczeniem we wniosku o dofinansowanie. Wymagania dotyczące partnerstwa zostały opisane w pkt. 3.6 Regulaminu konkursu.

Tak, wsparcie, o którym mowa w regulaminie konkursu ppkt 7.1.1 lit. a i lit. d, może obejmować wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli.

Zgodnie z definicją w słowniku pojęć Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014‑2020 przez sieci współpracy rozumie się lokalne lub regionalne zespoły nauczycieli z różnych OWP, szkół lub placówek systemu oświaty, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą, szczególnie w zakresie rozwiązywania problemów i dzielenia się doświadczeniami. Jednocześnie zwraca się uwagę na fakt, że forma oferowanego wsparcia w ramach doskonalenia nauczycieli, w tym przypadku sieci współpracy, powinna wynikać z indywidualnie zdiagnozowanych potrzeb danej szkoły. Zatem jeżeli zamierza się stworzyć ww. sieć skupiającą nauczycieli z różnych szkół, to również w przypadku każdej z nich potrzeba taka winna wynikać z przeprowadzonej diagnozy. W związku z tym, ze względu na grupę docelową, tj. nauczycieli kilku szkół, projekt musiałby objąć szkoły, w których nauczyciel jest zatrudniony. Ponadto, zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu nr 6 – w takiej sytuacji, wniosek powinien zostać złożony przez partnerstwo utworzone przez organy prowadzące wszystkich szkół objętych projektem. W przypadku istnienia stowarzyszenia nauczycieli – podmiot ten mógłby wystąpić jako, np. partner projektu. Wówczas partnerstwo powinno zostać zawiązane zgodnie z art. 33 ustawy wdrożeniowej.

Przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez szkoły i placówki systemu oświaty. Skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez szkoły i placówki systemu oświaty (nakłady środków na ich realizację) nie może ulec zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez szkoły i placówki systemu oświaty w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (średniomiesięcznie). Warunek nie dotyczy działań zrealizowanych w ramach po KL albo programów rządowych. Przedmiotowe kryterium ma zapewnić, iż przedsięwzięcia finansowane w ramach przedmiotowego działania będą stanowiły uzupełnienie wcześniej prowadzonej edukacji przez szkoły i placówki oświatowe. Ponadto należy zaznaczyć, iż celowe obniżenie wydatków na działania szkoły wynikające z otrzymanego dofinansowania jest niedopuszczalne i stanowi zastąpienie finansowania krajowego przez EFS. Kryterium wynika z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014‑2020.

Każdy zakup o jednostkowej wartości początkowej równiej i wyższej niż 3500 zł netto oraz przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, który jest niezbędny do efektywnej realizacji projektu, może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny w ramach środków trwałych.

Szczegółowy katalog wyposażenia szkolnych pracowni przedmiotów przyrodniczych został opracowany przez MEN i jest udostępniany za pośrednictwem strony internetowej administrowanej przez MEN. Katalog ma charakter otwarty i zawiera przykładowe rodzaje wyposażenia pracowni. Wnioskodawca planując wydatki w projekcie powinien kierować się racjonalnością zakupu i potrzebami indywidualnej jednostki oświatowej. W przypadku korzystania z propozycji wskazanych w katalogu istnieje możliwość zakupu wyposażenia o parametrach wyższych niż opisane w katalogu celem realizacji programu nauczania i osiągnięcia rezultatów projektu. Liczba zestawów laboratoryjnych (doświadczalnych) zakupionych w ramach wyposażenia szkolnych pracowni przedmiotów przyrodniczych jest zależna od wielkości szkoły lub placówki systemu oświaty, mierzonej liczbą uczniów, a także liczby grup zadaniowych, które będą realizowały doświadczenia. Co do zasady, jeden zestaw laboratoryjny jest przewidziany dla grupy zadaniowej liczącej od 2 do 5 osób.

Dopuszcza się możliwość występowania o dofinansowanie projektu i jego realizację przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego (JST) nieposiadającą osobowości prawnej, która zawsze działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę projektodawcy we wniosku o dofinansowanie projektu, powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt. W pozostałych częściach wniosku należy posługiwać się danymi jednostki budżetowej (jeżeli posiada ona dane w poniższym zakresie, w przeciwnym wypadku danymi właściwej JST).

W ramach projektów istnieje możliwość stworzenia nowych lub doposażenia istniejących pracowni szkolnych. W sytuacji, gdy szkoła prowadzi zajęcia oparte na metodzie eksperymentu lub doświadczenia, ale nie posiada wyodrębnionej pracowni matematyczno-przyrodniczej, dofinansowanie można przeznaczyć na dostosowanie pomieszczeń w celu utworzenia takiej pracowni, a także na zakup niezbędnego sprzętu (np. do przechowywania zakupionych modeli przyrodniczych lub matematycznych).

Działania obejmujące swym zakresem korzystanie z technologii informacyjno‑komunikacyjnych (TIK) oraz rozwijanie kompetencji informatycznych, określone w Podrozdziale 3.4 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014‑2020 nie są przedmiotem niniejszego postępowania konkursowego.

Jednakże, w przypadku, gdy zajęcia przyrodniczo‑matematyczne prowadzone są w oparciu o metodę eksperymentu lub doświadczenia i potrzebna jest wiedza z obsługi urządzeń niezbędnych do przeprowadzenia eksperymentu lub doświadczenia, wówczas jest to zgodne z regulaminem konkursu. Przeprowadzenie zajęć nastawionych wyłącznie na podniesie kompetencji cyfrowych nie jest przedmiotem niniejszego postępowania konkursowego.

Realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty, w tym zwłaszcza powinna obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia (o ile projekt zakłada wyposażenie pracowni/doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty). Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji. Podmiot przeprowadzający diagnozę może skorzystać ze wsparcia instytucji systemu wspomagania pracy szkół, tj. placówki doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznej, biblioteki pedagogicznej.

Beneficjent jest zobowiązany, na podstawie przeprowadzonej diagnozy, dokonać oszacowania podziału grupy docelowej ze względu na płeć. Jeżeli w czasie trwania projektu podział ten zostanie zaburzany wówczas Beneficjent jest zobowiązany do złożenia zmian do wniosku o dofinansowanie wraz z uzasadnieniem. Prowadząc rekrutację, należy jednak pamiętać, że liczba uczestników projektu objętych wsparciem nie może ulec zmianie a jedynie może zmienić się podział uczestników w strukturze grupy docelowej. Należy mieć na uwadze Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014‑2020.

Możliwy jest zakup sprzętów informatycznych, np. tablicy interaktywnej, w sytuacji, gdy występuje powiązanie z przeprowadzeniem zajęć z wykorzystaniem metody eksperymentu lub doświadczenia (np. e-podręczniki, e-zasoby), lub wynika to bezpośrednio z realizacji zajęć rozwijających kompetencje kluczowe niezbędne na rynku pracy.

Wydatki te mogą zostać uznane za uzasadnione w przypadku gdy Beneficjent przedstawi stosowne uzasadnienie wraz z kalkulacją kosztów przeznaczonych na ten cel. Potrzeba poniesienia tych wydatków powinna wynikać z specyfiki grupy docelowej objętej wsparciem w projekcie.

W przypadku realizacji projektu zakładającego wsparcie indywidualnej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym wsparcie ucznia młodszego, premiowane będą projekty, które zakładają wzrost umiejętności, kompetencji i kwalifikacji. W oparciu o diagnozę potrzeb, Beneficjent musi dokonać wyboru, jakiego typu wsparcie zostanie udzielone nauczycielom. Kwalifikacje i kompetencje rozumiane są zgodnie z załącznikiem nr 8. Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji, Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014‑2020.

Do wniosku o dofinansowanie nie jest wymagane załączanie diagnozy. Ponadto, diagnoza może obejmować kilka szkół jednocześnie, o ile z tak sporządzonego dokumentu wynikać będą wyraźnie rekomendacje w zakresie wymaganego wsparcia dla każdej ze szkół.

W ramach projektu możliwe jest zaplanowanie wyłącznie takich wyjazdów edukacyjnych, które będą odbywały się na terenie Wielkopolski. Wyjazdy poza granicę województwa dopuszczalne będą jedynie w wyjątkowych sytuacjach, co będzie podlegało ocenie Komisji Oceny Projektów.

Realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w tym zwłaszcza powinna obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia (o ile projekt zakłada wyposażenie pracowni/doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty). Spis inwentarza dotyczy wyłącznie pracowni, które będą doposażane w ramach projektu, a nie całej szkoły.

W ramach proponowanego wsparcia, optymalne byłoby, aby zajęcia rozwijające kreatywność były powiązane i stanowiły uzupełnienie zajęć rozwijających kompetencje kluczowe niezbędne na rynku pracy, np. matematyczno-przyrodnicze, języki obce.

Indywidualny plan działania nie jest obligatoryjnym narzędziem wykorzystywanym w celu przeprowadzenia diagnozy. Indywidualizacja wsparcia przeprowadzana jest na podstawie rzetelnej analizy potrzeb oraz diagnozie sytuacji problemowej.